to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:24 | 02.08.2017

Πολιτική

#vouli: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση

Με 149 «ναι» έγινε δεκτό από την Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση - 104 βουλευτές ψήφισαν «όχι», ενώ 5 δήλωσαν «παρών» - Καταψήφισε ο Δ. Καμμένος των ΑΝΕΛ την επαναφορά του ασύλου


Με 149 «ναι» έγινε δεκτό από την Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση.104 βουλευτές ψήφισαν «όχι», ενώ 5 δήλωσαν «παρών». Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν οι ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, καταψήφισε η ΝΔ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, η ΧΑ, το ΚΚΕ και το Ποτάμι, ενώ «παρών» ψήφισε η Ένωση Κεντρώων.

Η ομιλία του Κ. Γαβρόγλου (31/7)

Η παρέμβαση του Κ. Γαβρόγλου (31/7)

Η δευτερολογία του υπ. Παιδείας (1/8)

Ως προς την ονομαστική ψηφοφορία επί συγκεκριμένων άρθρων και τροπολογιών που είχε αιτηθεί η ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ ψήφισαν «ναι» σε όλα, πλην του Δημήτρη Καμμένου που καταψήφισε το άρθρο για την επαναφορά του ασύλου. 

«Όχι» σε όλα ψήφισε η ΝΔ. «Όχι» σε όλα πλην του άρθρου 34 για τα κριτήρια επιλογής φοιτητών σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών το οποίο ενέκρινε, ψήφισε και η Δημοκρατική Συμπαράταξη. Η ΧΑ ψήφισε «όχι» επί της αρχής, και «παρών» στα άρθρα 15 και 34. «Όχι σε όλα», πλην του «παρών» στο άρθρο για το άσυλο ψήφισε το ΚΚΕ. Τέλος, «όχι» σε όλα ψήφισαν οι βουλευτές του Ποταμιού, ενώ «παρών» σε όλα δήλωσε η  Ένωση Κεντρώων.

Το αίτημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ονομαστική ψηφοφορία αφορούσε στην ψήφιση του νομοσχεδίου επί της αρχής, και επί των άρθρων 3, 15, 32, 34, 36 και επί τροπολογίας του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Το άρθρο 3 επαναφέρει το ακαδημαϊκό άσυλο, το άρθρο 15 ορίζει ότι η εκλογή πρυτάνεων και αντιπρυτάνεων θα γίνεται ξεχωριστά, με το άρθρο 32 αναλύεται η διαδικασία ίδρυσης νέων μεταπτυχιακών, το άρθρο 34 ρυθμίζει τα θέματα της επιλογής των φοιτητών στα μεταπτυχιακά, το άρθρο 36 που αφορά την επιλογή των διδασκόντων στα μεταπτυχιακά, και η τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης τροποποιεί διατάξεις του Κώδικα Συμβολαιογράφων.

Διαφοροποίηση Δημήτρη Καμμένου για το άσυλο

Καταψήφισε το άρθρο 3 για την επαναφορά του πανεπιστημιακού ασύλου κατά τη διάρκεια της ονομαστικής ψηφοφορίας, ο βουλευτής των Ανεξαρτήτων Ελλήνων και έβδομος αντιπρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Καμμένος. Η διάταξη προβλέπει την επαναφορά του ασύλου και την αυτεπάγγελτη παρέμβαση της αστυνομίας μόνο σε περίπτωση κακουργημάτων κατά της ζωής To άρθρο για το άσυλο υπερψήφισε το ΣΥΡΙΖΑ και οι υπόλοιποι βουλευτές των ΑΝΕΛ, ενώ το καταψήφισαν η Δημοκρατική Συμπαράταξη, η ΧΑ και το Ποτάμι. «Παρών» στην επαναφορά του ασύλου δήλωσαν το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

- Αλ. Τσίπρας: Η Παιδεία είναι θέμα εθνικό και βαθιά κοινωνικό 

Κ. Γαβρόγλου: Περαιτέρω εδραίωση του δημόσιου χαρακτήρα των Πανεπιστημίων μας και των ΤΕΙ

Η επιτυχία του νόμου θα εξαρτηθεί όχι από τι θα λένε οι Σύνοδοι Πρυτάνεων. Θα εξαρτηθεί από τους χιλιάδες καθηγητές και καθηγήτριες των πανεπιστημίων και ΤΕΙ που μας παρακολουθούν, άλλοτε με αγανάκτηση, άλλοτε με προσδοκίες, άλλοτε ελπίζοντας ότι θα ξεκολλήσουμε από τα λογής αδιέξοδα, και άλλοτε ότι θα πιάσουν τόπο οι τόσο εντατικές προσπάθειες τους και, τελικά, η πεποίθηση τους ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε στο πλαίσιο ενός δημόσιου πανεπιστημίου. Γνωρίζουμε ότι ορισμένοι διδάσκοντες θα μας πουν ότι βαρέθηκαν τα λόγια τα μεγάλα, ότι δεν αντέχουν την γραφειοκρατία, ότι απελπίζονται με την αδιαφορία πολλών φοιτητών. Έχουν δίκιο. Τα πράγματα δεν θα αλλάξουν από την μία μέρα στην άλλη, υποσχόμαστε, όμως, πως τη χρονιά που έρχεται θα εργαστούμε μαζί με όλες τις διοικήσεις ώστε να δούμε με ποιον τρόπο θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερα και σημεία του νόμου.

- Η Μ. Τζούφη στη Ολομέλεια για τις αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Σφοδρή κριτική στην αντιπολίτευση από τον Χρ. Βερναρδάκη: Ανοίγει νέα εποχή ανάπτυξης του δημόσιου πανεπιστημίου

Κ. Φωτάκης στο ΑΠΕ - ΜΠΕ: Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας έρχεται να άρει διαχρονικές στρεβλώσεις

Ευ. Τσακαλώτος: Η ανταγωνιστικότητα δεν έχει θέση στο πανεπιστήμιο 

Γκάφα Κ. Μητσοτάκη: Άσκησε κριτική σε διάταξη του νομοσχεδίου για τα ΑΕΙ που έχει αφαιρεθεί

Αντιπαράθεση στη Βουλή με αφορμή τροπολογία για τον Κώδικα των Συμβολαιογράφων

Ν. Φίλης: Είμαστε με τα δικαιώματα των πολλών, όχι με τα προνόμια των λίγων (βίντεο)

Tα βίντεο του ΣΥΡΙΖΑ για τη συζήτηση στη Βουλή:

Σύμφωνα με το υπουργείο, το νομοσχέδιο συνιστά μία «ολοκληρωμένη θεσμική παρέμβαση στην οργάνωση των ΑΕΙ»

«Το νομοσχέδιο έχει ως στόχο τη διασφάλιση της εκπλήρωσης της αποστολής των ΑΕΙ, την ενίσχυση της έρευνας αλλά και της απρόσκοπτης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους τους πολίτες, ενώ ενσωματώνει μεγάλο μέρος των αιτημάτων της ακαδημαϊκής κοινότητας» τόνισε στην ομιλία της η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Μερόπη Τζούφη. Σημείωσε ακόμη πως πρόκειται για μια συντεταγμένη θεσμική αλλαγή στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, ενώ χειρίζεται τις αλλαγές με κοινωνικό και πολιτικό πρόσωπο. Ακόμη έκανε λόγο για αναπαραγωγή των ανισοτήτων κάτω από το υφιστάμενο πλαίσιο, αλλά και για ομάδες που διαστρεβλώνουν τον δημόσιο χαρακτήρα των ανώτατων ιδρυμάτων. 

«Το νομοσχέδιο συνιστά μια καλά επεξεργασμένη παρέμβαση, επεκτείνει τον δημοκρατικό χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, προωθεί έναν ανοικτό στην κοινωνία τρόπο διοίκησης, προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στα ιδρύματα» τόνισε ακόμη η βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος, προσθέτοντας πως με την αντικατάσταση των συμβουλίων ιδρύματος από τα περιφερειακά συμβούλια επιτυγχάνεται η ακαδημαϊκή αναβάθμιση των ιδρυμάτων. 

«Η αντιπροσώπευση ενισχύεται σύμφωνα με την παράδοση της μεταπολίτευσης και ειδικά τον νόμο του 1982» είπε ακόμη η εισηγήτρια του νομοσχεδίου, για να σημειώσει πως το άσυλο επανέρχεται επειδή η κατάργησή του δεν απέφερε τίποτε. Τέλος, άσκησε κριτική στον προηγούμενο νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ, τον λεγόμενο νόμο Διαμαντοπούλου, αναφέροντας ότι αντιμετώπισε τη μέγιστη κοινωνική αντίδραση, καθώς είχες ως στόχο το πανεπιστήμιο του μάνατζμεντ, ενώ συρρίκνωσε τη διαφάνεια και τη δημοκρατία. 

Εκ μέρους του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας, η βουλευτής Νίκη Κεραμέως τόνισε ότι η ζημιά που έχει προκαλέσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στην Παιδεία είναι τεράστια αφού, όπως είπε, υποβάθμισε το ολοήμερο και το ψηφιακό σχολείο, κατάργησε την αξιολόγηση, απορύθμισε την επαγγελματική εκπαίδευση και απαξίωσε την αρχαία ελληνική γραμματεία. «Το νομοσχέδιο - πρόσθεσε - είναι σε μεγάλο βαθμό ακοστολόγητο, ενώ το χαρακτηρίζουν η οπισθοδρόμηση, η εσωστρέφεια, η συντήρηση και η υπερρύθμιση». 

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η εκπρόσωπος της ΝΔ στο άσυλο, θέτοντας στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου μια σειρά από ερωτήματα: «Μπορεί να γνωρίζει, κύριε υπουργέ, ένας πρύτανης τις λεπτές νομικές αποχρώσεις ανάμεσα στο κακούργημα και το πλημμέλημα; Τι θα κάνει; Θα πρέπει να συγκαλεί το πρυτανικό συμβούλιο. Η επαναφορά του ασύλου έχει ένα και μόνο σκοπό. Να απενεργοποιήσει τον μηχανισμό. Άλλο όμως είναι το άσυλο ιδεών και άλλο το άσυλο εγκληματιών» πρόσθεσε.

«Δίνετε στον εαυτό σας το δικαίωμα να αναπέμψετε ένα πρόγραμμα όταν έχετε ενστάσεις. Τα όργανα οφείλουν να συμμορφώνονται στις βουλές του υπουργού» τόνισε ακόμη για να διατυπώσει ακόμη δυο ερωτήματα: «Θεωρείτε φυσιολογικό να ψηφίζουν οι φοιτητές για την απονομή τίτλου διδάκτορα ή για την επιλογή συγγραμμάτων; Γιατί, κύριε υπουργέ, δεν θέλετε τα ιδρύματα να έχουν τη δυνατότητα να ιδρύουν ξενόγλωσσα τμήματα;». 

«Η κυβέρνηση διαφημίζει το διάλογο για την Παιδεία, αλλά το αφήγημα αυτό κατέρρευσε. Ο διάλογος ήταν προσχηματικός και λειτούργησε ως επικοινωνιακό τρικ» σημείωσε, από την πλευρά του, ο αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Δημήτρης Κωσταντόπουλος

«Οι πρωτοβουλίες του πολυνομοσχεδίου ακυρώνουν τομές και καινοτομίες που είχαν θεσμοθετηθεί από νόμους του ΠΑΣΟΚ. Πρέπει να απελευθερώσουμε την εκπαίδευση από το σφιχτό εναγκαλισμό με το κράτος» πρόσθεσε για να σημειώσει ότι η κυβέρνηση ευνοεί τις συντεχνίες, θέλει σύστημα εξίσωσης προς τα κάτω και πολιτικό άσυλο του ψεύτικου δικού της αφηγήματος» και να καταλήξει: «Η κυβέρνηση δεν κατανόησε τα κελεύσματα των καιρών για τη μεγάλη παραγωγική ανασυγκρότηση που χρειάζεται η χώρα. Λέμε όχι στον κρατισμό, στις νησίδες ανομίας, στη συνδιοίκηση με τους φοιτητές».

Για τον Κωνσταντίνο Κατσίκη των Ανεξάρτητων Ελλήνων, στόχος του νομοσχεδίου είναι η θεραπεία των χρόνιων δυσλειτουργιών και η διεύρυνση της διαφάνειας. Με το νομοσχέδιο θα υπάρξει αναβάθμιση κα εκσυγχρονισμός, «θα αποτρέψουμε την πιθανότητα η παιδεία να γίνει μνημειωδώς αναποτελεσματική» πρόσθεσε. Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ανάγκη χάραξης στρατηγικών ανάπτυξης για τα ιδρύματα της περιφέρειας, κατέθεσε σειρά προτάσεων εκ μέρους του κόμματός του, ενώ στηλίτευσε την παράλειψη της ένταξης των Εκκλησιαστικών Ακαδημιών στα ΑΕΙ. 

«Εύχομαι η πρόβλεψη για την κατάργηση της διαγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση να μην οδηγήσει στην απόλυτη απείθεια και στην έλλειψη σεβασμού μεταξύ των μαθητών και απέναντι στους εκπαιδευτικούς» κατέληξε. 

«Το νομοσχέδιο είναι ένα αποφασιστικό βήμα για προσαρμογή της εκπαίδευσης στη ζούγκλα της καπιταλιστικής αγοράς. Είναι συνέχεια των "νόμων Γιαννάκου και Διαμαντοπούλου", και ο ΣΥΡΙΖΑ προσθέτει το δικό του στίγμα στις αντιδραστικές ρυθμίσεις» ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής. «Το σοβιετικό εκπαιδευτικό σύστημα θεωρείται αξεπέραστο διότι είχε σκοπό και κίνητρο τη λαϊκή ευημερία. Η προπαγάνδα της κυβέρνησης για λαϊκά συμφέροντα αποτελεί πελώριο ψέμα. Για εσάς το πρόβλημα της εκπαίδευσης είναι το όχι τόσο καλό δέσιμο με το κεφάλαιο. Τα πανεπιστήμια θα λειτουργούν ως επιχειρήσεις και οι φοιτητές ως πελάτες. Η διάταξη περί απαλλαγής διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα γίνεται ο φερετζές για την απελευθέρωση των διδάκτρων» ανέφερε μεταξύ άλλων. 

Ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Αναστάσιος Μεγαλομύστακας σημείωσε σκωπτικά πως «το πείραμα είναι ένα μέσο μάθησης αλλά οι υπουργοί μόνο αυτό εφαρμόζουν». Τόνισε ακόμη ότι «η παιδεία χόρτασε από μεγαλεπήβολα και μεγαλόπνοα σχέδια» και κάλεσε την πολιτική τάξη να μην τρέφει τη διχόνοια μεταξύ κοινωνικών ομάδων με ασάφειες. 

Από το Ποτάμι, τέλος, ο Γιώργος Μαυρωτάς χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «Στελθ» (σ.σ. τα αεροπλάνα που δεν πιάνουν τα ραντάρ) λόγω του γεγονότος ότι εμφανίστηκε στη Βουλή τον Αύγουστο. «Δεν έχει αναπτυξιακή πνοή, επαναφέρει επικοινωνιακά το άσυλο, στραγγαλίζει τα μεταπτυχιακά εκμεταλλευόμενο παθογένειες, προσπαθεί να δυσκολέψει την ευελιξία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» σημείωσε. «Εμείς οι βουλευτές παίρνουμε μισθό και έξτρα επίδομα για τη συμμετοχή μας στις επιτροπές. Γιατί οι καθηγητές να μην πληρώνονται για τη συμμετοχή τους στα μεταπτυχιακά προγράμματα» ανέφερε ακόμη και προέβλεψε ότι «θα ενταθεί το κλίμα φυγής των καθηγητών και θα πληγεί η κοινωνική κινητικότητα». «Το Ποτάμι αντιστάθηκε σθεναρά σε αυτή την καλοκαιρινή επιδρομή. Πιστεύουμε ότι τα πανεπιστήμια χρειάζονται εξωστρέφεια, διασύνδεση με την παραγωγή και άμιλλα» κατέληξε.

 

Η παρέμβαση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου:

Σε παρέμβασή του κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου σημείωσε τα εξής:

Η προσπάθειά μας, η επιμονή από την οποία δεν θα κάνουμε πίσω ούτε ένα εκατοστό είναι να καθιερώσουμε ακαδημαϊκούς κανόνες στο τοπίο που απορρυθμίστηκε με έναν καταστροφικό τρόπο για τα πανεπιστήμια. Θα ξαναμπεί μία τάξη με βάση τους ακαδημαϊκούς κανόνες. Νομίζω ότι όταν ακούτε ‘ακαδημαϊκούς κανόνες’ κάτι παθαίνετε. Κάτι παθαίνετε, γιατί οι ακαδημαϊκή κανόνες είναι αυτοί που εξασφαλίζουν το να μην υπάρχει αυθαιρεσία. Γιατί είπατε όσα είπατε αλλά εγώ δεν άκουσα να λέτε ποιες είναι οι παθογένειες των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών.

Για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών και τη δωρεάν φοίτηση

Γιατί τα κάνουμε όλα αυτά; Έχουμε καμία σαδιστική διάθεση εναντίον κάποιων ανθρώπων που κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Το 85% όλων των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών είναι άψογα. Είχε γίνει πέρσι η μελέτη από την κ. Σία Αναγνωστοπούλου, την οποία εκσυγχρονίσαμε φέτος, και δείχνει ότι το 85% των ΠΜΣ είναι εξαιρετικό. Υπάρχει όμως το 15%. Και το 15% δυσφημίζει το πανεπιστήμιο. Αυτές τις αυθαιρεσίες θέλετε να καλύψετε; Διότι το αυτοδιοίκητο δεν λέει πουθενά ότι ο Υπουργός δεν εποπτεύει. Έρχονται εκλογές καθηγητών τις οποίες αναπέμπουμε πίσω. Έτσι δεν είναι; Δεν σας άκουσα να λέτε ότι αυτή είναι μια αντισυνταγματική λειτουργία. Έρχονται τα οικονομικά και επίσης αναπέμπονται κάποιες φορές. Λέω, λοιπόν, ότι θέλει μεγάλη προσοχή, γιατί αλλιώς καλύπτετε αυτούς που αυθαιρετούν. Και αυθαιρετούν εκείνοι οι οποίοι με τον τρόπο που υπολογίζουν τα δίδακτρα αφήνουν έξω τις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες.

Τα πανεπιστήμιά μας, όσο δύσκολο κι αν σας είναι, παραμένουν δημόσια. Και τα τέλη φοίτησης θα είναι σύμφωνα με το κόστος και όχι με τη ζήτηση. Είναι μια βαθιά διαφορά ανάμεσά μας αλλά πρέπει να γίνει κατανοητή.

Για την αξιολόγηση

Μιλήσατε για την αξιολόγηση. Εμείς τι κάνουμε; Πρώτον, η ΑΔΙΠ θα αξιολογεί και δεύτερον, βάζουμε και μια δεύτερη διαδικασία αξιολόγησης. Ποιο είναι το πρόβλημα; Εσείς δεν ήσασταν όλοι εκείνοι που λέγατε ‘αξιολόγηση και ξανά αξιολόγηση’; Και τώρα που πάμε να βάλουμε μια δεύτερη διαδικασία λέτε ‘μπα, δεν πρέπει’. Γι’ αυτό θέλει μια μεγάλη προσοχή γιατί δεν τα γνωρίζετε καλά τα ζητήματα. Καταρχήν η περσινή απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων ήταν ότι πρέπει να αξιολογούνται και να αξιολογούνται ξανά.

Εμείς τι κάνουμε; Βάζουμε πολλά φίλτρα. Λέμε ότι το τμήμα θα αποφασίζει. Θα πηγαίνει σε μια επιτροπή μέσα στο πανεπιστήμιο που αποτελείται από όλους τους κοσμήτορες και προεδρεύει ο αρμόδιος αντιπρύτανης. Θα το ξαναβλέπουν. Θα πηγαίνει στη Σύγκλητο και μετά θα έρχεται στο Υπουργείο. Για ποιον λόγο; Θα έρχεται στο Υπουργείο, γιατί υπάρχει μια απόφαση του ΣτΕ. Και η απόφαση του ΣτΕ αυτό που λέει είναι πώς θα προστατεύσει όσο γίνεται περισσότερο τα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα ώστε να έχουν πρόσβαση στα πανεπιστήμια. Γι’ αυτό δημιουργείται μία επιτροπή, στην οποία θα υπάρχουν και πρυτάνεις -κάτι που προφανώς ξεχάσατε-, και με τη σύμφωνη γνώμη της επιτροπής ο Υπουργός θα αναπέμπει. Αν δεν τα θέλετε αυτά, θα πρέπει να βρείτε τρόπους να σταματήσει η αυθαιρεσία. Διότι με όλη αυτή τη κουβέντα που γίνεται, ξεχνάμε ότι πολλά μεταπτυχιακά είναι δωρεάν. Πολλά μεταπτυχιακά έχουν ένα συμβολικό τέλος. Αλλά υπάρχει και ένα 15%, όπως σας είπα, που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι πώς θα μπορέσει να γίνει περισσότερο ακριβό το μεταπτυχιακό.

Εμείς πάντως για να είμαστε πολύ ειλικρινείς, θα θέλαμε να είναι όλα δωρεάν. Σήμερα, δεν είναι ρεαλιστικό αυτό. Δεν είναι ρεαλιστικό ούτε καν ως αίτημα. Γι’ αυτό λέμε να υπάρχουν πολλαπλοί τρόποι με τους οποίους θα μπορέσουμε να ελέγξουμε, το λέω ξανά και ξανά, τις αυθαιρεσίες.

Άρα, ακαδημαϊκοί κανόνες, ποιότητα, υπέρ των οικονομικά αδύναμων, εκείνων που έχουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια να εγγραφούν στα μεταπτυχιακά. Θα σας παρακαλούσα λοιπόν να μην ταλαιπωρηθούμε άλλο με αυτόν το δικονομίστικο τρόπο διότι, ουσιαστικά, πάτε με αυτούς τους τρόπους να καλύψετε αυτούς που υπονομεύουν ένα από τα καλύτερα στοιχεία των πανεπιστημίων μας σήμερα που είναι τα μεταπτυχιακά.

Οι τροπολογίες

Παρατείνεται, κατ’ εξαίρεση, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2017, η εκτέλεση των συμβάσεων μεταφοράς μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίων σχολείων (έληξαν στις 30/6/207), για τις περιπτώσεις των εκκρεμών, έως την έναρξη των σχολικών ετών 2016-17 και 2017-18, διαγωνισμών, που προκήρυξαν οι περιφέρειες. Αυτό προβλέπει κοινή τροπολογία των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας, Παιδείας και Οικονομικών που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο με τίτλο, Οργάνωση και Λειτουργία της Ανώτατης Εκπαίδευσης, η συζήτηση του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί αύριο στην ολομέλεια της Βουλής. 

Στα 300 (από 600) τα ημερομίσθια για την απαλλαγή των αποφοίτων Εσπερινών Λυκείων από την παρακολούθηση του Μεταλυκειακού Έτους

Επίσης, με τροπολογία των υπουργείων Παιδείας, Οικονομικών και Οικονομίας ρυθμίζονται θέματα των Επαγγελματικών Λυκείων, όπως της μείωσης σε 300 (από 600) των ημερομισθίων που προβλέπονται να έχουν συμπληρώσει οι απόφοιτοι των Εσπερινών Λυκείων ώστε να μην έχουν υποχρέωση παρακολούθησης του Μεταλυκειακού Έτους-Τάξης Μαθητείας για την προσέλευσή τους στις διαδικασίες πιστοποίησης προσόντων.

 

Χωρίς το όριο του 35% η επιχορήγηση των ΔΕΥΑ από το ΠΔΕ για έργα ύδρευσης 

Τη δυνατότητα επιχορήγησης μελετών και έργων ύδρευσης και αποχέτευσης αρμοδιότητας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης (ΔΕΥΑ) από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), χωρίς να απαιτείται ιδία συμμετοχή των ΔΕΥΑ, προβλέπει τροπολογία του υπουργείο Εσωτερικών στο ως άνω νομοσχέδιο. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η άρση του περιορισμού χρηματοδότησης από το ΠΔΕ μέχρι του ποσοστού του 35% για τα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης θα συμβάλλει στην επίλυση του συνεχώς εντεινόμενου προβλήματος ύδρευσης οικισμών με ανεπαρκείς ποσότητες και επιβαρυμένης ποιότητας νερού.

 

Υποχρεωτική η τήρηση Βιβλίου Ημερήσιων Δελτίων Απασχολουμένου Προσωπικού σε αγροτικές εργασίες και αλιεία 

Υποχρεωτική καθίσταται η τήρηση Βιβλίου Ημερήσιων Δελτίων Απασχολουμένου Προσωπικού σε αγροτικές εργασίες και αλιεία, με τροπολογία του υπουργείου Εργασίας στο ως άνω νομοσχέδιο. Παράλληλα, προβλέπεται πρόστιμο 300 ευρώ στους υπόχρεους που δεν θεωρούν, δεν τηρούν ή δεν επιδεικνύουν το βιβλίο αυτό. Με την ίδια τροπολογία, παρατείνεται έως τις 31 Μάρτη 2018 η θητεία των μελών του ΔΣ του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), επανακαθορίζεται ο αριθμός των οργανικών θέσεων του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ) και παρατείνεται για 24 μήνες το πρόγραμμα ειδικής επιδότησης ανεργίας πρώην εργαζομένων στην Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης.

 

Κατάργηση περιορισμού δύο θητειών στο ΔΣ του Μουσείου Ακρόπολης 

Την κατάργηση του περιορισμού των δύο θητειών των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου Ακρόπολης προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Πολιτισμού στο ως άνω νομοσχέδιο.

 

Επανακαθορισμός αρμοδιοτήτων Συμβολαιογραφικών Συλλόγων

Αποσαφηνίζεται η νομική μορφή των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων με τροπολογία του υπουργείο Δικαιοσύνης στο ως άνω νομοσχέδιο και ορίζεται ρητά ότι οι εν λόγω Σύλλογοι δεν χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, έχουν διοικητική και οικονομική αυτονομία και αυτοτέλεια και διοικούνται από αιρετά Διοικητικά Συμβούλια με τις οριζόμενες αρμοδιότητες. Προβλέπεται επίσης ότι οι Συμβολαιογραφικοί Σύλλογοι μπορούν να ιδρύουν νομικά πρόσωπα με εταιρική ή μη μορφή, για τη διαχείριση ηλεκτρονικών συστημάτων και εφαρμογών απαραίτητων για τη διεκπεραίωση των επαγγελματικών τους αναγκών και αξιοποίηση της περιουσίας τους.


Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Ρύθμιση για το άσυλο στα ΑΕΙ

Αναλυτικά, στο σχέδιο νόμου, αναγνωρίζεται το ακαδημαϊκό άσυλο (άρθρο 3) και ορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες επιτρέπεται η επέμβαση δημόσιας δύναμης στους χώρους των ΑΕΙ αυτεπαγγέλτως, χωρίς απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου.

«Επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των ΑΕΙ επιτρέπεται αυτεπαγγέλτως σε περιπτώσεις κακουργημάτων και εγκλημάτων κατά της ζωής και ύστερα από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου, σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Οι ανωτέρω περιορισμοί δεν ισχύουν για επεμβάσεις του Πυροσβεστικού Σώματος και επεμβάσεις σε περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο νομοσχέδιο.

Ακόμη, καθορίζεται η διαδικασία ανάδειξης πρύτανη και αντιπρυτάνεων, με ξεχωριστά ψηφοδέλτια.

Ρυθμίσεις για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών

Στη συνέχεια, ρυθμίζεται η λειτουργία Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ). Ιδιαίτερη βαρύτητα έχει δοθεί από πλευράς υπουργείου, στο ζήτημα των τελών των ΠΜΣ και γι΄ αυτό, τίθενται περιορισμοί σε σειρά άρθρων του νομοσχεδίου, ούτως ώστε το αντίτιμο που δίνουν οι φοιτητές να κυμαίνεται «εντός λογικών ορίων» και να λαμβάνονται υπόψη εισοδηματικά κριτήρια. «Τέλη φοίτησης επιβάλλονται μόνο αν είναι απολύτως αναγκαίο για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών των ΠΜΣ, ενώ τα αδικαιολόγητα υψηλά τέλη φοίτησης ελέγχονται από τον υπουργό» αναφέρεται στο νομοσχέδιο.

Επίσης, με το άρθρο 35 του σχεδίου νόμου, κατοχυρώνεται η πρόσβαση των υποψηφίων στον δεύτερο κύκλο σπουδών, ανεξαρτήτως της οικονομικής τους δυνατότητας. Προβλέπεται, δηλαδή, η υποχρέωση των ΑΕΙ να διασφαλίζουν την πρόσβαση όλων των φοιτητών που πληρούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια στα ΠΜΣ, ανεξάρτητα της οικονομικής τους κατάστασης.

Έτσι, κατοχυρώνεται το δικαίωμα δωρεάν φοίτησης σε μεταπτυχιακά, τα οποία έχουν τέλη φοίτησης, για υποψηφίους με χαμηλά εισοδήματα. Το όριο εισοδήματος που θέτει η διάταξη είναι το εβδομήντα τοις εκατό (70%) του εθνικού διάμεσου διαθέσιμου ισοδύναμου εισοδήματος και δεν πρέπει να το υπερβαίνει ούτε το οικογενειακό, ούτε το ατομικό εισόδημα του φοιτητή, εάν έχει.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι φοιτητές που απαλλάσσονται τελών φοίτησης δεν θα υπερβαίνουν το 30% του συνολικού αριθμού εισακτέων στο ΠΜΣ, σε αντίθεση με το 40%, που είχε ανακοινωθεί αρχικά.

Ειδικότερα, χρήση του δικαιώματος απαλλαγής από φοιτητή με χαμηλά εισοδήματα, γίνεται για την εισαγωγή και φοίτηση σε ένα μόνο μεταπτυχιακό πρόγραμμα και, αρχικά, η απαλλαγή χορηγείται κατά τα δύο πρώτα εξάμηνα. Για να συνεχίσει να τυγχάνει απαλλαγής ο φοιτητής, πρέπει να έχει και καλή επίδοση, όπως αυτή προσδιορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό ΠΜΣ. 

Η αίτηση απαλλαγής από τα τέλη φοίτησης προβλέπεται να υποβάλλεται ύστερα από την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής των υποψηφίων και οι φοιτητές επιλέγονται να φοιτήσουν στα ΠΜΣ βάσει ακαδημαϊκών κριτηρίων.

Πέραν της απαλλαγής, ωστόσο, ορίζεται ότι και τα Ιδρύματα μπορούν να χορηγούν υποτροφίες σε φοιτητές με ακαδημαϊκά κριτήρια.

Εξάλλου, καθορίζεται ότι «αναγκαία προϋπόθεση» για την επιλογή ενός φοιτητή σε μεταπτυχιακό, εκτός των ακαδημαϊκών κριτηρίων που προβλέπονται στον εκάστοτε Κανονισμό, είναι η γνώση μίας ακόμη γλώσσας, πλέον της γλώσσας διεξαγωγής του ΠΜΣ.

Παράλληλα, στο νομοσχέδιο έχουν ενταχθεί ρυθμίσεις σχετικά με τους διδάσκοντες στα μεταπτυχιακά. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα, με απόφαση του υπουργού, να οργανώνονται διδακτορικές σπουδές και από Τμήματα ΤΕΙ.

Ακόμη, ορίζεται ότι προσμετρείται θετικά από το υπουργείο κατά την επιχορήγηση των ιδρυμάτων, η λειτουργία ΠΜΣ χωρίς τέλη φοίτησης, ενώ παράλληλα τα ΑΕΙ οφείλουν να αναρτούν κάθε χρόνο στην ιστοσελίδα τους απολογισμό εσόδων- εξόδων, με αναγραφή της κατανομής των δαπανών ανά κατηγορία.

Επίσης, παράλληλα με τις ήδη υφιστάμενες διαδικασίες αξιολόγησης, ορίζεται η αξιολόγηση κάθε μαθήματος και διδάσκοντος από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές, καθώς επίσης και η εξωτερική αξιολόγηση από Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή (ΕΣΕ), η οποία αποτελείται από αξιολογητές (καθηγητές, ερευνητές κλπ) που δεν διδάσκουν σε μεταπτυχιακό της οικείας Σχολής.

Σχετικά με τη μετάβαση στο νέο καθεστώς των ΠΜΣ, από το σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι για το ακαδημαϊκό έτος 2018-19 «είναι αναγκαία η ίδρυση νέων ή η επανίδρυση των ήδη υφιστάμενων ΠΜΣ», σύμφωνα με τη νέα διαδικασία ίδρυσης ΠΜΣ που προβλέπει το νομοσχέδιο. Για τους ήδη εγγεγραμμένους φοιτητές, εξασφαλίζεται η συνέχιση και ολοκλήρωση της φοίτησης.

Ειδικότερα, όσον αφορά στα πτυχία των ΑΕΙ πενταετούς τουλάχιστον φοίτησης, ορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την αναγνώρισή τους ως «ενιαίοι και αδιάσπαστοι τίτλοι σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου». Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο νομοσχέδιο, «πρόκειται για αναγνώριση επιπλέον ακαδημαϊκών προσόντων στους αποφοίτους των Τμημάτων ή Σχολών των ΑΕΙ, που πληρούν τις προϋποθέσεις».

Ίδρυση Κέντρων Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η ίδρυση Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) και η κατάργηση των υφιστάμενων Ινστιτούτων Δια Βίου Εκπαίδευσης και των λειτουργούντων Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης των Ιδρυμάτων. Κάθε άλλο πρόγραμμα επιμόρφωσης και δια βίου μάθησης εντάσσεται στο ΚΕΔΙΒΙΜ, τους πόρους του οποίου διαχειρίζεται ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) του Ιδρύματος.

Μάλιστα, τα ιδρύματα οφείλουν να αποστείλουν μέχρι τέλος Οκτωβρίου κατάλογο με τα Ινστιτούτα Δια Βίου Εκπαίδευσης και τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης που διατηρούν, καθώς και με τα λοιπά προγράμματα μη τυπικής εκπαίδευσης που προσφέρουν, προκειμένου να εκδοθεί η διαπιστωτική πράξη κατάργησης των δομών αυτών, ώστε από την 1/1/2018 κανένα από αυτά να μην παρέχεται από άλλο φορέα πλην του ΚΕΔΙΒΙΜ.

Θεσμοθέτηση των Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας

Με μία ακόμα διάταξη του σχεδίου νόμου, θεσμοθετούνται τα Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας (ΑΣΑΕΕ), αντικαθιστώντας στην ουσία τα Συμβούλια Ιδρύματος, με κύριο σκοπό, όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, «την χάραξη της στρατηγικής για την ανάπτυξη του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας, σε περιφερειακό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη ιδίως την εκτίμηση των αναπτυξιακών προοπτικών και την στρατηγική που έχει κάθε ίδρυμα της Περιφέρειάς του, τη δυνατότητα εκπαιδευτικών και ερευνητικών συνεργειών μεταξύ των ιδρυμάτων αυτών και τη διαμόρφωση κρίσιμων κοινών υποδομών».

Το ΑΣΑΕΕ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, κάθε δύο έτη θα συντάσσει απολογισμό πεπραγμένων και τα μέλη του θα έχουν τριετή θητεία, με δυνατότητα επανεκλογής για μία δεύτερη.

Ρυθμίσεις για τους ΕΛΚΕ

Επιπροσθέτως, με το νομοσχέδιο κωδικοποιείται και επικαιροποιείται το θεσμικό πλαίσιο των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων και ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν τους προϋπολογισμούς τους.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι οι ΕΛΚΕ δεν επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά λαμβάνουν κονδύλια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από χρηματοδοτήσεις και κάθε είδους χορηγίες και δωρεές από φυσικά και νομικά πρόσωπα (δημόσια ή ιδιωτικά, της ημεδαπής ή της αλλοδαπής), καθώς και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από διεθνείς Οργανισμούς.

Επίσης, έχουν πόρους από την παροχή υπηρεσιών που αναλαμβάνει και υλοποιεί το επιστημονικό και ερευνητικό προσωπικό και οι οποίες σχετίζονται με την ερευνητική και λοιπή δραστηριότητα του ΕΛΚΕ. Επιπλέον πόρο, αποτελεί και το ποσοστό των τελών εγγραφής/δίδακτρα από εκτελεσμένα προγράμματα και σεμινάρια στο πλαίσιο της τυπικής και δια βίου μάθησης.

Επιμέρους θέματα

Όπως είχε προαναγγελθεί, με το σχέδιο νόμου καταργείται το τέταρτο (4ο) Επιστημονικό Πεδίο «Επιστήμες της εκπαίδευσης» αφού, όπως δήλωσε το υπουργείο, πολλοί υποψήφιοι αποθαρρύνονται να το δηλώσουν, επειδή απαιτείται η προετοιμασία για ένα επιπλέον μάθημα.

Στο εξής, τα τμήματα που κατατάσσονταν στο πεδίο αυτό θα εντάσσονται σε όλα τα υπόλοιπα πεδία, γεγονός που, σύμφωνα με το υπουργείο, «θα διευκολύνει την προσέλκυση υποψηφίων υψηλού επιπέδου στις επιστήμες της αγωγής».

Επίσης, με σχετική ρύθμιση του σχεδίου νόμου, επιτρέπεται πλέον η μετεγγραφή φοιτητών μεταξύ σχολών και τμημάτων που ανήκουν στο ίδιο ΑΕΙ ή/και εδρεύουν στην ίδια περιφέρεια.

Ακόμη, με το σχέδιο νόμου ιδρύεται Πολυτεχνική Σχολή στο πανεπιστήμιο Αιγαίου, με έδρα τη Σάμο και ανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις μετακίνησης μελών ΔΕΠ. Αίρεται ειδικά για τα μέλη ΔΕΠ πρώτης βαθμίδας, η απαγόρευση μετακίνησης από ΑΕΙ της περιφέρειας σε ΑΕΙ των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, απαγόρευση η οποία διατηρείται για τα υπόλοιπα μέλη ΔΕΠ.

Επιπλέον, συστήνεται δικαστικό γραφείο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στο Πάντειο πανεπιστήμιο, που θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα Νομική Υπηρεσία, με σκοπό «την καλύτερη αντιμετώπιση της πληθώρας των νομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Πάντειο, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού φοιτητών, διδακτικού προσωπικού, ερευνητικών κέντρων και διοικητικού προσωπικού».

Στη συνέχεια, ρυθμίζονται θέματα των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, των Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της Μαθητείας, συστήνεται Εθνική Επιτροπή και Τεχνική Επιτροπή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ).

Ακόμη, απλοποιείται και επιταχύνεται η διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης, αφού το ΣΑΕΠ (Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων), πλέον θα επιλαμβάνεται μόνο των υποθέσεων για τις οποίες δεν έχει αποφανθεί το ίδιο στο παρελθόν.

Τέλος, προβλέπεται η δυνατότητα των ΑΕΙ να διοργανώνουν, κατ΄ εξαίρεση, προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου συνολικά ή εν μέρει σε ξένη γλώσσα, αποκλειστικά σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος.

Κατάργηση της αναγραφής της διαγωγής στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας

Όσον αφορά τις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης, το νομοσχέδιο προβλέπει την -ήδη προαναγγελθείσα- κατάργηση της αναγραφής του χαρακτηρισμού της διαγωγής στους τίτλους σπουδών που χορηγούνται στους μαθητές της δευτεροβάθμιας. Μάλιστα, ο χαρακτηρισμός της διαγωγής, ο οποίος αναγράφεται σε τίτλους σπουδών που έχουν ήδη χορηγηθεί σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δεν θα αναγράφεται στα αποδεικτικά απόλυσης και στα κάθε είδους αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών που χορηγούνται, από την έναρξη ισχύος του νόμου, στους ενδιαφερομένους.

Δείτε την αιτιολογική έκθεση:

Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου:

Τρεις τροπολογίες στο νομοσχέδιο

Ενισχυτική Διδασκαλία και στα ΕΠΑΛ

Κατατέθηκε τροπολογία για τις αρμοδιότητες του Οικονομικού Εισαγγελέα

Διάθεση έως 19,7 εκατ. ευρώ για εργασίες σε υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)