to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

22:16 | 02.08.2017

Πολιτική

Η Μ. Τζούφη στη Ολομέλεια για τις αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την Ανώτατη Εκπαίδευση, το οποίο στοχεύει στην ακαδημαϊκή αναβάθμιση & ανάδειξη του στρατηγικού ρόλου των ΑΕΙ, την ενίσχυση της αντιπροσωπευτικότητας και την εμπέδωση της δημοκρατίας, τη διοικητική ευελιξία και την αξιοποίηση των πόρων των ιδρυμάτων.


Η Μερόπη Τζούφη, εισηγήτρια εκ μέρους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Ιωαννίνων, τόνισε πως το σχέδιο νόμου διασφαλίζει την εκπλήρωση της αποστολής των ΑΕΙ, ενισχύει την έρευνα και εξασφαλίζει την απρόσκοπτη πρόσβαση για όλους τους πολίτες. Επίσης ανέφερε πως ενσωματώνει αιτήματα μεγάλου μέρους της ακαδημαϊκής κοινότητας, αυτών δηλαδή που εμπλέκονται άμεσα και κρατούν ζωντανά τα ιδρύματα και την έρευνα.

Επιπρόσθετα υπογράμμισε την ανάγκη για συντεταγμένη θεσμική αλλαγή στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης ώστε να αντιμετωπιστούν οι δυσλειτουργίες που έχουν προκύψει από τις προηγούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις και ιδιαίτερα από το «Νόμο Διαμαντοπούλου». Ο Ν.4009/11 αν και ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία, αντιμετώπισε τη μέγιστη κοινωνική εναντίωση, δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην ολότητά του και τελικά απαξιώθηκε, καθώς είχε ως στόχο το Πανεπιστήμιο του management, αντιμετωπίζοντας τη γνώση ως εμπόρευμα, τα ιδρύματα ως επιχειρήσεις και τους φοιτητές ως πελάτες. 

Η βουλευτής Ιωαννίνων αναφέρθηκε στη συνέχεια σε συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως στις ρυθμίσεις για την εξασφάλιση της ακαδημαϊκότητας και της πρόσβασης στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών, την επαναφορά της φοιτητικής συμμετοχής, την ίδρυση Κέντρων Επιμόρφωσης & Διά Βίου Μάθησης, τη συγκότηση των Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, τις αλλαγές στο πλαίσιο λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), τη θεσμοθέτηση των ενιαίων και αδιάσπαστων τίτλων σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου που παρέχονται από τα 5ετή προγράμματα σπουδών και την ενίσχυση της μεταλυκειακής εκπαίδευσης με την δημιουργία στα ΑΕΙ διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για αποφοίτους ΕΠΑΛ.

Κλείνοντας η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ επεσήμανε πως το νομοσχέδιο αποτελεί συνέχεια των κυβερνητικών δράσεων για τη λειτουργία ενός δημόσιου και δημοκρατικού πανεπιστημίου, προσανατολισμένου στις ανάγκες των νέων και της ακαδημαϊκής κοινότητας και όχι των ιδιωτικών συμφερόντων. Τα Πανεπιστήμια ως ακαδημαϊκά ιδρύματα οφείλουν να λειτουργούν με κριτήρια που αφορούν το δικαίωμα στη γνώση, να προάγουν τη γνώση και να αξιολογούνται ακαδημαϊκά, να λογοδοτούν κοινωνικά, να συνδέονται με ανθρώπινες αξίες όπως αυτές της ελευθερίας, της αλληλεγγύης και της ισότητας και να ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας.

 

Δευτερολογία της Μ. Τζούφη στη Βουλή για την Ανώτατη Εκπαίδευση

Η Εισηγήτρια της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Ιωαννίνων ανέφερε αρχικά πως το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας κατηγορήθηκε από την Αντιπολίτευση σε διάφορα επίπεδα, πριν υπάρξει στην τελική του μορφή και πολύ πριν έρθει για επεξεργασία και ψήφιση στη Βουλή. Ωστόσο η διάθεση απαξίωσης της νομοθετικής πρωτοβουλίας ως σκοταδιστικής και οπισθοδρομικής, με στόχο την απόσυρση, απέτυχε.

Στη συνέχεια άσκησε έντονη κριτική στο «Νόμο Διαμαντοπούλου» και επεσήμανε πως αν και ο νόμος ψηφίστηκε με ευρεία κοινοβουλευτική θερινή πλειοψηφία, αντιμετώπισε την απαξίωση της ακαδημαϊκής κοινότητας και δεν εφαρμόστηκε. Στο πλαίσιο αυτό παρουσίασε συγκεκριμένα παραδείγματα δυσλειτουργίας όπως τα Συμβούλια Ιδρύματος, οι υπερεξουσίες των μονοπρόσωπων οργάνων, η κατάργηση του Τμήματος ως βασικής ακαδημαϊκής μονάδας και οι εκλογές των μελών ΔΕΠ με κλειστά εκλεκτορικά ή εκλεκτορικά express, με υποβάθμιση κάθε έννοιας ακαδημαϊκότητας, που χρειάστηκαν πλειάδα μεταβολών και ρυθμίσεων μέχρι σήμερα προς αποκατάσταση.

Η βουλευτής Ιωαννίνων απάντησε στις κατηγορίες της Αντιπολίτευσης για υποβάθμιση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, τονίζοντας πως η συζήτηση σκοπίμως περιστρέφεται γύρω από τα δίδακτρα και όχι για την ποιότητα των σπουδών. Επεσήμανε πως υπάρχουν εξαιρετικά μεταπτυχιακά δίχως τέλη φοίτησης, όπως στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Πάντειο Πανεπιστήμιο, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δωρεάν μεταπτυχιακά παρέχονται από τα πανεπιστήμια της Γερμανίας, της Αυστρίας, της Φινλανδίας, της Σουηδίας και της Δανίας. Στο ίδιο μήκος κύματος ανέφερε πως το αγγλοσαξονικό μοντέλο, το οποίο στηρίζεται στις υποτροφίες και τα φοιτητικά δάνεια δεν εγγυάται ίσες ευκαιρίες και έχει καταρρεύσει αφού αποδεικνύεται πως τα τελευταία 30 χρόνια τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στη Μ. Βρετανία, η εκπαιδευτική ανισότητα έχει μεγεθυνθεί με άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση της κοινωνικής κινητικότητας.

Επίσης αναφέρθηκε στο φαινόμενο της διαρροής πνευματικού κεφαλαίου (brain drain) που αντιμετωπίζει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια και παρουσίασε τις κυβερνητικές δράσεις για την αντιμετώπιση της μετανάστευσης των νέων επιστημόνων σε χώρες του εξωτερικού. Ενδεικτικά προκηρύχθηκαν 500 θέσεις ΔΕΠ το τελευταίο έτος, ενώ άλλες 500 θα δοθούν εντός του 2018. Επίσης ενισχύθηκε το πρόγραμμα υποτροφιών για προπτυχιακούς φοιτητές, διδάκτορες, μεταδιδάκτορες και ερευνητικές ομάδες (202.5εκ. €) και καθιερώθηκε ο θεσμός του ακαδημαϊκού υποτρόφου (42εκ. € & 3700 ωφελούμενους). Παράλληλα αυξήθηκε ο προϋπολογισμός της Έρευνας κατά 1% του ΑΕΠ, της Παιδείας κατά 2.8% του ΑΕΠ, ενώ σύμφωνα με δήλωση του Πρωθυπουργού αναμένεται αύξηση 65εκ. €.

Κλείνοντας ανέφερε πως «μπορεί να κατηγορούμαστε από την Αντιπολίτευση και μερίδα των ΜΜΕ ότι φέρνουμε το παλιό, ωστόσο αυτό που φέρνουμε είναι το καινούργιο και κοινωνικά αναγκαίο και η ουσιαστική συζήτηση που πρέπει να ανοίξει είναι στην κατεύθυνση που εμείς νομοθετούμε».

 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)