to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:36 | 19.06.2015

Κοινωνία

Την ερχόμενη Τετάρτη στη Βουλή το νομοσχέδιο για την ιθαγένεια

Εισάγεται την ερχόμενη εβδομάδα προς συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που αφορά ρυθμίσεις για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας.


Όπως αποφασίσθηκε στη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής η συζήτηση θα ξεκινήσει την ερχόμενη Τετάρτη και θα ολοκληρωθεί σε δύο και αν χρειαστεί σε τρεις συνεδριάσεις.

_____________________

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει αλλαγές στον Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ και τροποποιήσεις στον Μεταναστευτικό Κώδικα.


ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ

Το νομοσχέδιο για την ιθαγένεια περιέχει ρυθμίσεις που προβλέπουν την κτήση της ιθαγένειας με δήλωση.

Αφορά πρόσωπα που είτε είναι ανήλικα είτε έχουν υπάρξει ανήλικα στην Ελλάδα. Δεν φορά επομένως την πολιτογράφηση ή άλλες διευθετήσεις στον Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας οι οποίες παραπέμπονται, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, σε Επιτροπή θα συσταθεί για την σύνταξη του ΚΕΙ. Η βούληση είναι σαφής:  η χωριστή διευθέτηση του μείζονος για την ελληνική κοινωνία ζητήματος που προέκυψε κατόπιν της απόφασης 460/2013 του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά την οποία οι αντίστοιχες διατάξεις του νόμου 3838/2010 θεωρήθηκαν πως παραβιάζουν το ελληνικό Σύνταγμα.

Τρεις είναι οι ουσιαστικές ρυθμίσεις.

Η πρώτη αφορά τα παιδιά που γεννήθηκαν στην  Ελλάδα. Οι προϋποθέσεις είναι νόμιμη πενταετής παραμονή στην Ελλάδα από τον έναν γονέα τη στιγμή της γέννησης. Η νομιμότητα της διαμονής συνάγεται από συγκεκριμένο τίτλο διαμονής του γονέα, εν προκειμένω άδειας διαμονής αόριστης διάρκειας ή δεκαετούς διάρκειας, άδεια επι μακρόν διαμένοντος, τίτλος παραμονής πρόσφυγα και κράτους – μέλους της ΕΕ, δελτίου μόνιμης διαμονής μέλους οικογένειας Έλληνα ή πολίτη της Ε.Ε., Ειδικό Δελτίο Ταυτότητας Ομογενούς και άδεια «δεύτερης γενιάς». Από δειγματοληπτική έρευνα στις άδειες παραμονής προκύπτει ότι το 75 με 80% των γονέων υπηκόων τρίτων χωρών με τέκνα γεννημένα στην Ελλάδα και ηλικίας 0-18, τακτοποιούνται με άδειες διαμονής μακράς διάρκειας, δηλαδή όσες απαριθμούνται στην πρώτη παράγραφο του σχεδίου νόμου

Οι τίτλοι αυτοί αποτελούν τους πλέον οριστικούς και ενταξιακούς τίτλους διαμονής που προβλέπει η ελληνική έννομη τάξη.  Το στοιχείο δηλαδή της κοινωνικής ένταξης που ζητάει το  Συμβούλιο της Επικρατείας ανιχνεύεται ήδη στην τρόπο με τον οποίον διευθετείται το καθεστώς νομιμότητα του γονέα.   Η δεύτερη προϋπόθεση είναι η γέννηση στην Ελλάδα. Η τρίτη προϋπόθεση είναι η εγγραφή στο δημοτικό σχολείο, κατεξοχήν εκδήλωση της βούλησης ότι οι δύο γονείς που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα θέλουν το παιδί τους να αποκτήσει ελληνική εκπαίδευση.

Αν το παιδί γεννηθεί και ο γονέας δεν έχει κλείσει τη στιγμή της γέννησης πέντε χρόνια νόμιμης διαμονής τότε το δικαίωμα κτήσης της ιθαγένειας θεμελιώνεται μια δεκαετία μετά. Παράδειγμα. Ο γονέας αποκτά τίτλο νόμιμης διαμονής το 2007 και το παιδί γεννιέται το 2009. Το δικαίωμα κτήσης ιθαγένειας αποκτιέται το 2017. Το αργότερο δηλαδή που μπορεί να θεμελιωθεί είναι στην ηλικία των δέκα ετών του παιδιού εφόσον το παιδί είναι φυσικά γραμμένο και παρακολουθεί το σχολείο. Εφόσον το δικαίωμα αυτό δεν ασκηθεί κατά τη διάρκεια της ανήλικης ζωής του παιδιού αυτό έχει δικαίωμα να το ασκήσει, ενήλικος ων, ως τα 21 του χρόνια.

Η δεύτερη ρύθμιση αφορά τα παιδιά που μεγαλώνουν και πάνε ελληνικό σχολείο στην Ελλάδα. Εδώ η ρύθμιση προβλέπει πως το παιδί αυτό, ανεξάρτητα από το status διαμονής των γονέων του, αποκτά την ελληνική ιθαγένεια ύστερα από τα εννιά χρόνια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή τα έξι χρόνια στο γυμνάσιο και το λύκειο. Το δικαίωμα αυτό το κρατάει ο ενήλικος πλέον εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις ως την ηλικία των 23 ετών εφόσον ζει στην Ελλάδα.

Η τρίτη ρύθμιση αφορά τους αποφοίτους ελληνικού ΤΕΙ ή ΑΕΙ. Εφόσον λοιπόν ο ενήλικος αλλοδαπός που κατοικεί στην Ελλάδα είναι απόφοιτος Τμήματος ή Σχολής ελληνικού ΑΕΙ ή ΤΕΙ θεμελιώνει δικαίωμα κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας εφόσον διαθέτει απολυτήριο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα. Η δήλωση-αίτηση μπορεί να υποβληθεί εντός τριών ετών από την ημερομηνία αποφοίτησης από Τμήμα ή Σχολή ελληνικού ΑΕΙ ή ΤΕΙ.

Με μεταβατική διάταξη προβλέπεται πως όσα άτομα πληρούν τις ως άνω προϋποθέσεις και ζούνε στην Ελλάδα μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμα αυτό εντός τριετίας από τη δημοσίευση του νόμου χωρίς άλλους περιορισμούς.

Προβλέπεται τέλος διαδικασία αποβολής της ελληνικής ιθαγένειας για πρόσωπο που την απέκτησε ανήλικος ων, κατόπιν υποβολής σχετικής δήλωσης μέσα σε προθεσμία ενός έτους από την ενηλικίωση του υπό την προϋπόθεση ότι δεν καθίσταται ανιθαγενείς.

Ο νόμος εισέρχεται στην κοινοβουλευτική επιτροπή την πρώτη βδομάδα του Ιουνίου και κατόπιν ακολουθεί η συζήτηση στην ολομέλεια.

Το σύνολο των υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν στη χώρα νόμιμα από την ηλικία των 6 ετών έως και 23 ετών είναι 150 χιλιάδες. Δυνητικά αυτοί αποτελούν λίγο πολύ, καθώς και μερικές χιλιάδες παιδιών που δεν πρόλαβαν να λάβουν ιθαγένεια με το ν. 3838/2010 (άρθρο 1Α) και είναι άνω των 23, το μέγιστο μέγεθος όσων θα αιτηθούν την ιθαγένεια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις μας, οι ομογενείς και οι υπήκοοι Ε.Ε. που θα κάνουν χρήση του νόμου θα είναι ελάχιστοι (βλ. σημειώματα, νεότερες εκδοχές). Θεωρούμε ότι δεν θα γίνει χρήση του συνόλου των διατάξεων από περισσότερους των 120 χιλιάδων.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΕ

Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ενσωματώνονται τυπικά  στην εθνική νομοθεσία η  Οδηγία 2011/98/ΕΕ σχετικά με ενιαία διαδικασία υποβολής αίτησης για τη χορήγηση στους πολίτες  τρίτων χωρών και η  Οδηγία 2014/36/EE σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών με σκοπό την εποχιακή εργασία»

Για την Οδηγία 2011/98/ΕΕ η Ευρωπαϊκή .Επιτροπή έχει απευθύνει στην Ελλάδα σχετική αιτιολογημένη γνώμη στις 25.9.2014 (Παράβαση 2014/0078), για την μη εμπρόθεσμη ανακοίνωση, εκ μέρους της χώρας μας, των μέτρων μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της Οδηγίας, καθώς η καταληκτική προθεσμία ενσωμάτωσής της στην εθνική μας νομοθεσία, ήταν η 25.12.2013.  Με τις ρυθμίσεις της Οδηγίας 2011/98/ΕΕ θεσπίζεται ένα σύνολο κοινών κανόνων που θα διέπουν τη διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων για τη χορήγηση ενιαίας άδειας, με στόχο να καταστεί η συνολική διαδικασία έκδοσης της ενιαίας άδειας διαμονής αποτελεσματική και διαφανής, ώστε να διασφαλίζεται το κατάλληλο επίπεδο ασφάλειας δικαίου στους ενδιαφερομένους. Επιπλέον, η οδηγία θεσπίζει ένα σύνολο δικαιωμάτων, για τα οποία κατοχυρώνεται η ίση μεταχείριση των πολιτών του κράτους μέλους και των πολιτών τρίτων χωρών, οι οποίοι δεν έχουν ακόμα αποκτήσει το καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος, αλλά είτε έγιναν δεκτοί στην επικράτεια κράτους μέλους για να εργασθούν, διαμένουν και εργάζονται νόμιμα σε αυτό, είτε έγιναν δεκτοί σε αυτό για άλλους λόγους, πλην της εργασίας (π.χ. οικογενειακή επανένωση), και στη συνέχεια τους δόθηκε πρόσβαση στην αγορά εργασίας του κράτους μέλους σύμφωνα με άλλες διατάξεις του ενωσιακού ή του εθνικού δικαίου.

Οι  ρυθμίσεις της Οδηγίας 2014/36/EE του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με προθεσμία ενσωμάτωσης την 30η Σεπτεμβρίου 2016, ως αντικείμενο έχουν τη θέσπιση κοινής διαδικασίας (όροι και προϋποθέσεις) εισόδου και διαμονής των πολιτών τρίτων χωρών, εποχικών εργαζομένων, οι οποίοι θα απασχοληθούν εποχικά βάσει μίας ή περισσότερων συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και τον προσδιορισμό του πλαισίου δικαιωμάτων τους.

Η Οδηγία (α) καθιερώνει απλουστευμένη διαδικασία εισόδου για τους εποχικά εργαζομένους (β) προβλέπει όριο διάρκειας της εποχικής εργασίας ανά περίοδο δώδεκα μηνών και (γ) παρέχει τη δυνατότητα πολλαπλών εισόδων μέγιστης διάρκειας έξι μηνών ανά δωδεκάμηνο, προκειμένου να διευκολυνθεί η επανείσοδος των εποχικά εργαζόμενων.

Η προσαρμογή της Ελλάδας με τις ως άνω Οδηγίες θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη στο κράτος και τους πολίτες (λ.χ. ευελιξία και έλεγχο στην απασχόληση εργαζομένων σε τομείς εποχικής απασχόλησης, με τη δυνατότητα πολλαπλών εισόδων στην ελληνική επικράτεια στη βάση μιας εθνικής θεώρησης εισόδου).  

METANAΣΤΕΥΤΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ

Στο σχέδιο νόμου:

  • Επαναρυθμίζεται το πλαίσιο  χορήγησης άδειας εξαιρετικών λόγων. Μειώνονται από 10 σε 7 τα έτη συνεχούς διαμονής στη χώρα, που απαιτούνται προκειμένου να θεμελιωθεί το δικαίωμα υποβολής σχετικής αίτησης και αποκεντρώνεται σημαντικά η διαδικασία υποβολής και εξέτασης των αιτήσεων. (παρ. 3 άρθρο 8)

  • συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις που διευκολύνουν την επενδυτική δραστηριότητα(παρ. 3 άρθρο 8 ).

  • Ενσωματώνεται στον Κώδικα Μετανάστευσης  η παραληφθείσα κατά το πρόσφατο παρελθόν διάταξη για τους όρους χορήγησης άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους σε μια σειρά από κατηγορίες πολιτών τρίτων χωρών. (παρ. 7 άρθρο 8)

  • Εξορθολογίζεται η διαδικασία περί οικογενειακής επανένωσης κατ’ εφαρμογή και της Οδηγίας 2003/86/ΕΚ του Συμβουλίου περί οικογενειακής επανένωσης.(παρ. 17, 18 και 28 άρθρο 8)

  • Εξορθολογίζεται  η χορήγηση άδειας διαμονής δεύτερης γενιάς σε ενήλικες πολίτες τρίτων χωρών που γεννήθηκαν στην Ελλάδα ή έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς έξι τάξεις ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα.(παρ. 22 άρθρο 8 )

- See more at: http://left.gr/news/oi-vasikes-rythmiseis-toy-nomoshedioy-gia-tin-ithage...

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)