to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:18 | 27.03.2019

Οικονομία

Θετική η κυβέρνηση σε ρύθμιση για επιβράβευση συνεπών δανειοληπτών

Τι ειπώθηκε στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου όπου συζητείται η τροπολογία για την προστασία της πρώτης κατοικίας


Θετικός στο να υπάρξει ρύθμιση για επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, τονίζοντας ότι εκφράζει την πολιτική βούληση της κυβέρνησης, η οποία όπως είπε, «δεν απορρίπτει αυτή τη λύση ούτε είναι απέναντι στο θέμα αυτό». 

Απαντώντας στη βουλευτή της ΝΔ, Ντόρα Μπακογιάννη, που έθεσε το θέμα στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου όπου συζητείται η τροπολογία για την προστασία της πρώτης κατοικίας, ο κ. Δραγασάκης τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν είναι αντίθετη στην επιβράβευση του συνεπούς δανειολήπτη.

«Δεν είμαστε αντίθετοι για την επιβράβευση του συνεπούς δανειολήπτη. Εμείς προτείναμε από το 2016 στις τράπεζες να υιοθετήσουν αυτή τη πολιτική. Το μόνο ίδρυμα που ανταποκρίθηκε ήταν το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων που επιστρέφει το 20% των τόκων στους συνεπείς, ενώ με τροποποίηση που περάσαμε πέρσι, επεκτείνεται η ρύθμιση και για τα δάνεια που έχουν τιτλοποιηθεί», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δραγασάκης και πρόσθεσε: 

«Πολιτικά εμείς συνηγορούμε. Δεν ξέρω αν προλαβαίνουμε σε αυτό το νομοσχέδιο. Ενθαρρύνω και τους βουλευτές της ΝΔ να ετοιμάσουν μια τροπολογία και είμαστε εδώ να το δούμε. Το νομοσχέδιο είναι εδώ αν υπάρχει η διάθεση, μπορεί σε συνεννόηση με τα κόμματα και με διάλογο με τις τράπεζες, να δούμε το θέμα και να κατατεθεί μια τροπολογία».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης, τονίζοντας ότι είναι πολιτική δέσμευση της κυβέρνησης η προστασία της λαϊκής κατοικίας.

«Στόχος της ρύθμισης είναι η προστασία της λαϊκής κατοικίας μέσα από μια λογική ότι υπάρχει και η μικρομεσαία και η μεσαία κατοικία ανάλογα με την περιοχή. Προσπαθήσαμε να πετύχουμε το στόχο αυτό μέσα από τη διαπραγμάτευση και το καταφέραμε. Αυτό είναι ένα θετικό στοιχείο που πρέπει να κρατήσουμε, όπως επίσης ότι εντάξαμε και τα επιχειρηματικά δάνεια στο νόμο. Ο νόμος Κατσέλη δεν προστάτευε τους ελεύθερους επαγγελματίες που πήραν δάνειο και είχαν βάλει εγγύηση των πρώτη κατοικία», επεσήμανε ο κ. Φλαμπουράρης και συμπλήρωσε:

«Θα θέλαμε να είναι πολύ καλύτερα τα πράγματα και να είναι πολύ μεγαλύτερη η περίμετρος της κάλυψης που δίνει ο νόμος. 'Όμως, όλοι γνωρίζουν ότι υπάρχουν και κάποιες δεσμεύσεις που έχουν σχέση, και με τις τράπεζες, και την Τράπεζα της Ελλάδος, και με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα».

«Είμαστε διατεθειμένοι, αν υπάρξει κάποια τροπολογία να τη συζητήσουμε. Είναι υποχρέωσή τους να πληρώνουν τα δάνεια, αλλά υπάρχει και ένας κόσμος που θέλει να είναι συνεπής δανειολήπτης και υποφέρει, και πρέπει και οι τράπεζες να το δούνε και να προχωρήσουμε σε ρύθμιση», τόνισε.

Ο κ. Φλαμπουράρης, υπογράμμισε ακόμα ότι η νέα ρύθμιση καλύπτει τη μεγάλη πλειοψηφία των δανειοληπτών με πρώτη κατοικία και τόνισε ότι τα στεγαστικά δάνεια δεν είναι πάνω από 16 με 17 δισεκ. ευρώ. 

«Με αυτή τη ρύθμιση επιδιώκουμε μείωση του επιτοκίου, επιμήκυνση της αποπληρωμής του δανείου που μπορεί να φθάσει τα 25 χρόνια, επιδότηση από το ελληνικό Δημόσιο σε όσους δεν μπορούν πραγματικά να πληρώσουν και κούρεμα για πάνω από 120% επιτόκια. Με αυτά τα 4 εργαλεία μειώνεται από 50-70% η δόση, για παράδειγμα μια δόση 1000 ευρώ θα γίνει από 500 ως 400 ευρώ, και έχουν στόχο να αρχίσει να πληρώνει ο δανειολήπτης».

Ο κ. Φλαμπουράρης κατέληξε καλώντας τις τράπεζες να συμβάλουν κουρεύοντας μεγάλο μέρος του δανείου, σε όσους πράγματι δεν έχουν τη δυνατότητα αποπληρωμής του. 

«Υπάρχουν οι μακροχρόνια άνεργοι, οι τελείως φτωχοί. Το κράτος πρέπει να φροντίσει να μην χάσουν το σπίτι τους. Όμως πρέπει και οι τράπεζες να συμβάλουν κουρεύοντας μεγάλο μέρος του δανείου που χρωστά ο δανειολήπτης, ο οποίος δεν έχει τη δυνατότητα να πληρώσει ούτε πέντε ευρώ. Σε αυτή τη προσπάθεια πρέπει όλοι να συμβάλουμε, κυβέρνηση, τράπεζες, κόμματα, φορείς, ώστε να αναθαρρήσει ο κόσμος και να ξεπληρώνονται τα δάνεια», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Φλαμπουράρης.

Υπέρ και κατά από τους φορείς, επί της τροπολογίας

Kατά τη διάρκεια της συζήτησης, η Χαρούλα Απαλαγιάννη, γενική γραμματέας της Ένωσης Τραπεζών, τόνισε ότι: «Σε απόλυτο αριθμό, τα 11 δισ. ευρώ κόκκινων δανείων που σε αριθμό δανειοληπτών είναι 150.000, μπορούν να υπαχθούν στο νόμο».

Όπως είπε η κ. Απαλαγιάννη, «η νέα ρύθμιση ισορροπεί σε απόλυτα ικανοποιητικό τρόπο τις επιδιώξεις της Ένωσης Τραπεζών», σημειώνοντας ότι, «υπάρχει σοβαρή κατηγορία δανειοληπτών που πρέπει να προστατευθούν». Παράλληλα, υπεραμύνθηκε της πρόβλεψης για τα εισοδηματικά κριτήρια, επισημαίνοντας ότι σκοπός είναι να μην δημιουργηθεί νέα γενιά οφειλετών.  

«Η ρύθμιση θα καλύπτει 150.000 δανειολήπτες, ποσοστό 70%, που είναι αρκετά υψηλό» είπε, ενώ υποστήριξε ότι «ήταν πολύ κακός ο νόμος Κατσέλη και δημιούργησε σοβαρά προβλήματα για έχοντες και μη έχοντες». 

«Πρέπει να αντιληφθούμε ότι όσο κερδίζει χρόνο αυτός που δεν χρήζει προστασίας, τόσο χάνει αυτός που την χρειάζεται», ανέφερε η γ.γ. της Ένωσης Τραπεζών και συμπλήρωσε λέγοντας ότι «πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ποια είναι η εμπορική αξία του ακινήτου και πως θα καθορίζεται».

Από την πλευρά του, ο σύμβουλος της Τράπεζας Ελλάδος, Ηλίας Πλασκοβίτης, υποστήριξε ότι «αν η περίμετρος όλων των δανείων είναι 85 δισ. ευρώ, στην περίμετρο της ρύθμισης είναι 8,5 δισ. ευρώ - δηλαδή περίπου το 10% των δανείων».

«Μετά τις διαβουλεύσεις και τις βελτιώσεις στην αρχική διατύπωση, εκτιμούμε ότι δεν θα υπάρχει δυσμενές αποτέλεσμα για το τραπεζικό σύστημα εφόσον τα πράγματα εξελιχθούν ομαλά», ανέφερε ο κ. Πλασκοβίτης.

Στο σημείο αυτό, ο σύμβουλος της ΤτΕ διευκρίνισε ότι η Τράπεζα της Ελλάδος δεν ήταν σε θέση να εκτιμήσει τις επιπτώσεις στους ισολογισμούς της, «γιατί δεν είναι με βάσει τα πάγια στοιχεία που έχει η ίδια, αλλά με βάση τα στοιχεία που έχουν δώσει οι ίδιες οι τράπεζες».  

«Για να κάνεις υπολογισμούς, πρέπει να έχεις το επίπεδο του δανειακού φακέλου με τα ατομικά στοιχεία του δανειολήπτη. Εμείς δεν τα έχουμε και τα παίρνουμε από τις τράπεζες ήδη επεξεργασμένα», συμπλήρωσε. 

Ο κ. Πλασκοβίτης υποστήριξε ακόμα, ότι ο νόμος εστιάζει σε ένα επίπεδο δανειοληπτών που ενδεχομένως έχουν ανάγκη, αλλά όπως είπε, θα μπορούσε να δει και περαιτέρω βελτιώσεις.  

«Μας απασχολεί ότι τα κριτήρια αφορούν μόνον το δανειολήπτη και όχι και τον εγγυητή. Όμως σε μια δανειακή σύμβαση, ενδεχομένως να μην είχε εγκριθεί το δάνειο. Συνεπώς πρέπει να αξιολογείται και ο εγγυητής, γιατί αν είναι σε αδυναμία ο οφειλέτης, τότε δεν έχει νόημα η ρύθμιση», είπε.

Ο κ. Πλασκοβίτης μίλησε ακόμα για ένα τεχνικό πρόβλημα που υπάρχει και μπορεί να δημιουργήσει σοβαρή καθυστέρηση και να οδηγήσει σε δικαστικές εμπλοκές, σημειώνοντας ότι «ο νόμος αναφέρεται στην εμπορική αξία του ακινήτου χωρίς να διευκρινίζεται πώς προκύπτει αυτή η αξία του».

Ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Δανειοληπτών, Μιχάλης Κούβαρης, υποστήριξε ότι «δεδομένης της αύξησης των δικαστικών αποφάσεων που απορρίπτουν το νόμο Κατσέλη, θα έπρεπε να εξαιρεθούν μόνο τα πρόσωπα που αναφέρεται ότι είχαν άμεσο δόλο και όχι για αυτά στα οποία καταλογίζεται ενδεχόμενος δόλος».

Επίσης, υποστήριξε πως σε ό,τι αφορά τα κριτήρια επιλεξιμότητας, είναι άδικο και χαμηλό το ποσό των 130.000 ευρώ, και τόνισε ότι επειδή υπάρχουν πολλές εκκρεμείς δικαστικές αποφάσεις μπορεί να οδηγήσει σε αδιέξοδο. Ταυτόχρονα, πρότεινε το πλαφόν των 15.000 ευρώ να αφορά, είτε τους ατομικούς λογαριασμούς, είτε τα εξαρτώμενα άτομα, καθώς, όπως είπε, μπαίνουν σε πολλούς λογαριασμούς ηλικιωμένων και μπορεί να τους αφήσει έξω από τη ρύθμιση.

Ακόμα, χαρακτήρισε «μικρό» το 120% της εμπορικής αξίας του ακινήτου, υποστηρίζοντας ότι θα κάνει μη ελκυστικό τον νόμο.

Ο εκπρόσωπος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, Δημήτρης Βερβεσός, υποστήριξε ότι είναι πολύ μικρός ο αριθμός των δανειοληπτών στον οποίο δίνεται η δυνατότητα να ενταχθεί στη ρύθμιση, έκανε λόγο για δραστική μείωση του αριθμού αυτών που θα επωφεληθούν σε σχέση με τον νόμο Κατσέλη, ενώ σημείωσε ότι είναι ασαφής ο υπολογισμός του ορίου 120% της αξίας του ακινήτου.

«Είναι εντός της ρύθμισης οι πλούσιοι και έξω οι φτωχοί. Δεν προβλέπεται έλεγχος με αντικειμενικά κριτήρια», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Γιώργος Καρανίκας, εξέφρασε την ικανοποίηση του, τονίζοντας ότι η ρύθμιση ικανοποιεί χιλιάδες επιχειρηματίες, ενώ πέρα από την ανακούφισή τους, θα δημιουργήσει και ομαλότητα στην αγορά.

Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη ορισμένων διορθωτικών παρεμβάσεων, ώστε όπως είπε, να μην συνεχίσουν να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά και πρόσθεσε ότι «επιμένουμε στην αρχή της ισονομίας και στο ενιαίο όριο για όλα τα δάνεια».

«Έχουμε βάσιμες προσδοκίες ότι το τελικό κείμενο θα είναι κοντά στις προσδοκίες μας. Καλές είναι οι ρυθμίσεις - ξεχνάμε όμως την επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών», σημείωσε (πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ). 

«Η κυβέρνηση διευθετεί οριστικά το ζήτημα προστασίας της πρώτης κατοικίας»

Νωρίτερα την Τετάρτη, κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ο Δημ. Τζανακόπουλος τόνισε ότι «με τη ρύθμιση που κατατέθηκε χθες επιτυγχάνεται ο στόχος που είχαμε θέσει εξαρχής  να προστατευθεί δηλαδή η λαϊκή κατοικία, και συγχρόνως οι τράπεζες να καταφέρουν να εξυγιάνουν ταχύτερα τα χαρτοφυλάκιά τους από τα κόκκινα δάνεια».

Όπως ανέφερε αναλυτικά:

Για πρώτη φορά με το νέο θεσμικό πλαίσιο προστατεύεται η πρώτη κατοικία όχι μόνο για τους ευάλωτους οφειλέτες που έχουν πάρει στεγαστικό δάνειο αλλά και για πολλούς επαγγελματίες που έχουν πάρει επιχειρηματικό δάνειο.

Επίσης, για πρώτη φορά με το νέο θεσμικό πλαίσιο προβλέπεται η επιδότηση της δόσης των δανείων για τους δικαιούχους που θα υπαχθούν στις σχετικές διατάξεις.

Για να μπορεί κάθε φυσικό πρόσωπο, ανεξαρτήτως της επαγγελματικής του κατάστασης να ενταχθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για το νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας, οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια που είχαν συμφωνηθεί στον πυρήνα της αρχικής συμφωνίας της κυβέρνησης με τις τράπεζες δεν άλλαξαν.

Συγκεκριμένα:

- Η κάλυψη αφορά την πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 250.000 ευρώ για στεγαστικά, επισκευαστικά ή καταναλωτικά δάνεια και  πιστωτικές κάρτες, ενώ αντίστοιχα για τα επιχειρηματικά δάνεια με προσημείωση πρώτης κατοικίας η αντικειμενική αξία του ακινήτου πρέπει να είναι  μέχρι και 175.000 ευρώ.

- Επίσης, η ύπαρξη άλλης, πέραν της κύριας κατοικίας, ακίνητης περιουσίας ή μεταφορικών μέσων του αιτούντος δεν κωλύει την υποβολή της αίτησης, αρκεί η αντικειμενική αξία της λοιπής ακίνητης περιουσίας και των μεταφορικών μέσων, να μην υπερβαίνει το διπλάσιο της συνολικής προς ρύθμιση οφειλής και σε κάθε περίπτωση τις 80.000 ευρώ.

- Για πρώτη φορά στο νέο πλαίσιο εντάσσονται επιχειρηματικά δάνεια που έχουν υποθήκη την πρώτη κατοικία του οφειλέτη.

- Οι υπαγόμενοι στο νέο πλαίσιο θα καταβάλλουν μέχρι και το 120% της αξίας της κύριας κατοικίας τους  με χαμηλό επιτόκιο και σε χρονική περίοδο, που μπορεί να φτάνει μέχρι και τα 25 χρόνια.

- Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη ώστε το επιτόκιο της ρύθμισης να είναι ιδιαίτερα χαμηλό συγκεκριμένα στο ύψος του Euribor τριμήνου προσαυξημένο κατά 2%, προκειμένου να προσδιορίζεται χαμηλή μηνιαία δόση.

- Στο νέο πλαίσιο προβλέπεται για πρώτη φορά η επιδότηση του Δημοσίου  για όλη τη διάρκεια της ρύθμισης – δηλαδή έως και 25 χρόνια – στις καταβαλλόμενες δόσεις.

- Η διαδικασία της ρύθμισης  θα διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ενώ αν δεν επιτευχθεί συναινετική ρύθμιση, ο οφειλέτης δικαιούται να ζητήσει τη ρύθμιση των οφειλών του με απόφαση δικαστηρίου.

- Τα όρια του οικογενειακού εισοδήματος διαμορφώθηκαν κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να αντιστοιχούν στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, όπως αυτές καθορίστηκαν από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, προσαυξημένες κατά 70%.

- Τέλος, σε κάθε περίπτωση το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών, δεν θα πρέπει να είναι ανώτερο από τις 130.000 ευρώ ανά πιστωτή.

Η ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας, αποτελούσε και αποτελεί κεντρική προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση.

Θυμίζω ότι παραλάβαμε μια χώρα στην οποία από την 1/1/2015 είχε πάψει να ισχύει η οποιαδήποτε προστασία της πρώτης κατοικίας.  Καταφέραμε από τότε μέχρι σήμερα, τόσο την παράταση  ισχύος του νόμου Κατσέλη, την εξέλιξη του με τις παρεμβάσεις του νόμου Σταθάκη και σήμερα, κλείνουμε αυτή την εκκρεμότητα με μια ρύθμιση που προστατεύει τη συντριπτική πλειοψηφία των δανειοληπτών, με επιπρόσθετη πρόβλεψη και για τα επιχειρηματικά δάνεια.

Με αυτή την έννοια, η στάση και η κριτική της ΝΔ όλο το προηγούμενο διάστημα συνιστά μνημείο νομίζω πολιτικού αμοραλισμού και θράσους. Οι άνθρωποι που άφησαν απροστάτευτη τη λαϊκή κατοικία, την ίδια στιγμή που έκαναν τη μία ανακεφαλαιοποίηση πίσω από την άλλη χωρίς σχέδιο και χωρίς μέριμνα για τα κόκκινα δάνεια, σήμερα θα έπρεπε τουλάχιστον να είναι λίγο πιο προσεκτικοί όταν ασκούν κριτική.

Ο ελληνικός λαός γνωρίζει πολύ καλά ποιοι είναι οι πολιτικοί υπαίτιοι της έκρηξης του ιδιωτικού χρέους των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, το οποίο όπως πολύ καλά γνωρίζετε έλαβε χώρα την περίοδο 2010-2014, ενώ ο ελληνικός λαός γνωρίζει το γεγονός ότι η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ δεν είχαν φροντίσει να υπάρχει καμία  πρόβλεψη για την προστασία της πρώτης κατοικίας όταν ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ και αυτό  δεν ήταν αμέλεια αλλά στρατηγική επιλογή.

Διότι στον κόσμο των διαπλεκόμενων ελίτ που υπερασπίζονται, ο αδύναμος, ο ευάλωτος δεν έχει δικαίωμα στην προστασία. Αντίθετα, η προστασία αφορά τους ισχυρούς, τις βίλες, τα εξοχικά και τις πισίνες που μέσα από χαριστικές φωτογραφικές ρυθμίσεις μπορούν να τους εξασφαλίζονται εσαεί και υπάρχουν αρκετά παραδείγματα για αυτό, για τα οποία θα μπορούσαμε να μιλήσουμε και σήμερα. 

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)