to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

7:32 | 15.10.2014

πηγή: Στο Κόκκινο

Οικονομία

Στο σφυρί βγάζει 14 περιφερειακά αεροδρόμια το ΤΑΙΠΕΔ

Πρόκειται για τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας (ομάδα Α) και Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου (ομάδα Β). Η κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του Νοεμβρίου.


Από τη Δήμητρα Ακριώτου και το Κόκκινο Καβάλας 102,8

Πανελλαδική κινητοποίηση στις περιοχές που ιδιωτικοποιούνται τα αεροδρόμια διοργανώνουν φορείς τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου

Τρία επενδυτικά σχήματα κατέθεσαν την περασμένη Παρασκευή δεσμευτική προσφορά για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων της χώρας, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ.

Τα αεροδρόμια-φιλέτα

Τα περιφερειακά αεροδρόμια που πωλούνται χωρίζονται σε δύο ομάδες των επτά παρόμοιας επιβατικής κίνησης, οικονομικών επιδόσεων, αλλά και γεωγραφικής θέσης.

Η Ομάδα Α περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας με δυνατότητα πρόσθεσης των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Καλαμάτας και Άραξου

Η Ομάδα Β περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου, με δυνατότητα πρόσθεσης των αεροδρομίων Χίου, Καρπάθου και Λήμνου.

Το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου «παίζει» και στις δύο ομάδες. Αυτό σημαίνει ότι η κάθε αποκρατικοποίηση θα περιλαμβάνει μέχρι και 11 αεροδρόμια. Από τη διαδικασία εξαιρείται το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, το οποίο θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι.

Εκτίναξη της επιβατικής κίνησης το 2014. Οι αριθμοί.

16εκ. επιβάτες διακινήθηκαν μόνο το πρώτο οκτάμηνο του 2014 από τα ελληνικά αεροδρόμια. Ο αριθμός αυτός εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 20εκ. στο τέλος του 2014 όταν ο αντίστοιχος αριθμός πέρσι ήταν 18 εκατομμύρια.

7 στις 10 πτήσεις ή 13εκ. επιβάτες εξυπηρετούνται από 4 αεροδρόμια(Θεσσαλονίκης, Κω, Ρόδου και Κέρκυρας).
Άλλα 4 εκατομμύρια αφίχθησαν το 2013 στα «μεσαία» αεροδρόμια της Zακύνθου, της Σαντορίνης, της Mυκόνου, της Mυτιλήνης, της Σάμου, της Kεφαλονιάς, του Aκτίου, της Kαβάλας και της Aλεξανδρούπολης.

Στην κορυφή της αύξησης της επιβατικής κίνησης, το αεροδρόμιο της Σαντορίνης που το πρώτο τετράμηνο του 2014 παρουσίασε αύξηση 141% σε σχέση με το 2013, ακολουθούν η Mύκονος και το Άκτιο με αύξηση 97% ενώ μεγάλη ήταν η άνοδος του επιπέδου κίνησης και στα Χανιά (71,3) αλλά και στην Καλαμάτα (50%).

Όλοι καταλαβαίνουμε ότι όποια κοινοπραξία εξασφαλίσει τα ομαδοποιημένα αεροδρόμια θα έχει να κάνει με επένδυση-χρυσάφι. Ποιες όμως είναι οι εταιρείες που θα ξιφουλκήσουν για χάρη τους;
 
Οι κοινοπραξίες.
 
Σύμφωνα με ανακοινωση του ΤΑΙΠΕΔ στις 10 Οκτωβρίου του 2014  δεσμευτικές προσφορές και για τις δύο ομάδες κατεθεσαν οι  κοινοπραξίες:

. Casa (Corporation America S.A.) - METKA Α.Ε.

Πρόκειται για κοινοπραξία της κατασκευαστικής εταιρεία του ομίλου Mυτιληναίου, με την Corporation America από την Aργεντινή, που ελέγχεται από τον Aργεντίνο δισεκατομμυριούχο Eduardo Eurnekian. Η εταιρεία διαχειρίζεται 53 αεροδρόμια, στη συντριπτική τους πλειοψηφία στη Νότια Αμερική. Η επέκταση των δραστηριοτήτων της έχει ήδη ξεκινήσει με την εξασφάλιση δύο αεροδρομίων στην Ιταλία, του Λινάτε του Μιλάνου και του Τράπανι στη Σικελία ενώ εδώ και χρόνια ο αρμενικής καταγωγής δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος στην Αργεντινή διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του Ιερεβάν, της πρωτεύουσας της Αρμενίας.

. Fraport AG- Slentel Ltd

Η Fraport σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου είναι η πρώτη γερμανική εταιρία που μετέχει σε πρόγραμμα ελληνικών αποκρατικοποιήσεων. Βασικός μέτοχος είναι το ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης ενώ ένα 10% ανήκει στη Lufthansa. Εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και άλλα 11 αεροδρόμια παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων του Πούλκοβο της Aγίας Πετρούπολης (το οποίο διαχειρίζεται μαζί με τον όμιλο Kοπελούζου), του Aμβούργου και της Αττάλειας.

Vinci Airports S.A.S. - Αktor Παραχωρήσεις Α.Ε

Την εταιρεία τη γνωρίζουμε από την συμμετοχή της στην κατασκευή μεγάλων οδικών αξόνων στη χώρα ενώ ελέγχει και τη ζεύξη Ρίου Αντιρρίου. Διαχειρίζεται πολλά αεροδρόμια στη Γαλλία. Στη μάχη για την απόκτηση των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης των ελληνικών αεροδρομίων μπαίνει με την εταιρεία Ελλάκτωρ του ομίλου Μπόμπολα.
 
Όποια κοινοπραξία γίνει τελικά η ανάδοχος της μιας ή και των δύο ομάδων αεροδρομίων θα υπογράψει σύμβαση παραχώρησης για 40 χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης για άλλα δέκα. Η κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του Νοεμβρίου.

Η συγκεκριμένη διαδικασία αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις της χώρας μας ενώ σύμφωνα με στελέχη του Ταμείου οι επενδύσεις που προβλέπονται  εκ της σύμβασης να γίνουν εντός της πρώτης τριετίας για την αναβάθμιση των αεροδρομίων αυτών θα φτάσουν τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Το θέμα είναι όμως ποιος θα τις πληρώσει με λίγα λόγια πού θα φτάσει το «σπατόσημο»


 
Ως και 20 ευρώ το περιφερειακό «σπατόσημο»
Ο επιβάτης θα πληρώσει τις επενδύσεις;
 
Το «σπατόσημο» δηλαδή το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένων που επιβλήθηκε το 1992 στα αεροπορικά εισιτήρια για όλα τα αεροδρόμια της χώρας με αφορμή την κατασκευή του αεροδρομίου των Σπάτων καταργείται την 1η Νοέμβρη.

Όπως φαίνεται θα αντικατασταθεί από νέο ενιαίο τέλος το οποίο θα διαμορφωθεί στα 14,5 ευρώ (φθηνότερο για το «Ελευθεριος Βενιζέλος», κατά πολύ ακριβότερο για όλα τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας) για την πρώτη περίοδο της παραχώρησης και τα 20 ευρώ για τη δεύτερη, μετά την ολοκλήρωση των έργων . Σε δέκα χρόνια και πάντα σύμφωνα με το ίδιο πλάνο, την 1η Νοεμβρίου 2024,  το νέο «σπατόσημο» θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη.
.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα μετεξελιχθεί σε ρυθμιστική αρχή, η οποία -μεταξύ άλλων- θα ελέγχει τόσο την τιμολόγηση όσο και την τήρηση των υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων.


 
Η μοίρα των υπαλλήλων
 
Το υπουργείο Υποδομών έχει τροποποίησει την πρόβλεψη που απάλλασσε τον παραχωρησιούχο από την υποχρέωση πρόσληψης των υφιστάμενων εργαζομένων των αεροδρομίων. Αντικαταστάθηκε με ρύθμιση που θα καλεί τους επενδυτές να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να διατηρήσουν το υφιστάμενο προσωπικό με όρους αγοράς, για όποιον εργαζόμενο το επιθυμεί. Δεν είναι Γιάννης είναι Γιαννάκης. 


 
Κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ στο αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» Καβάλας

 Ο περιφερειακός σύμβουλος της Ριζοσπαστικής Αυτοδιοίκησης ΑΜΘ, Κώστας Μορφίδης με τον βουλευτή Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστο Καραγιαννίδη Χρήστο και τον δημοτικό σύμβουλο του Δ. Νέστου, Περικλή Αμπεριάδη επισκέφτηκαν τη Δευτέρα το περιφερειακό αεροδρόμιο της Χρυσούπολης που περιλαμβάνεται στην πρώτη ομάδα των προς παραχώρηση αεροδρομίων.

Όπως διαπίστωσαν μετά την ενημέρωση που είχαν από την αερολιμενάρχη Μαρία Κατσάνη το αεροδρόμιο Μ. Αλέξανδρος είναι μια κερδοφόρα υποδομή του ελληνικού κράτους, δεν επιβαρύνει με τέλη όσους διακινούνται μέσω αυτού, στην προσπάθειά του να συνεισφέρει στην ανάπτυξη του τοπικού τουρισμού ενώ η επαπειλούμενη ιδιωτικοποίησή του θα επιφέρει πρόσθετες επιβαρύνσεις στους ταξιδιώτες, πρόσθετα τέλη στην παροχή υπηρεσιών του αεροδρομίου και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σ' αυτό με δυσμενές αποτέλεσμα τη μείωση της κίνησης του αεροδρομίου και κατ΄ επέκταση της τουριστικής κίνησης της περιοχής.

«Ο έλεγχος του αεροδρομίου από ιδιώτες ενέχει σοβαρούς κινδύνους και για την εθνική άμυνα δεδομένου ότι το αεροδρόμιο Μ. Αλέξανδρος έχει και στρατιωτική χρήση», καταλήγει η ανακοίνωση.

Ψηφίσματα κατά της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων μέσω του ΤΑΙΠΕΔ έχουν εκδοθεί σε πολλές περιοχές της Ελλάδας ενώ κλιμακώνονται και οι κατά τόπους  κινητοποιήσεις με κάλεσμα για πανελλαδική κινητοποίηση κατά της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αερολιμένων στην Αθήνα τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου. 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)