to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

«Παθητικοί παρατηρητές ή συν-διαμορφωτές των τεχνολογικών εξελίξεων;»

Στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, με αφορμή και το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού, το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή, μιλάει ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων Β. Μαγκλάρας


Στη συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, με αφορμή και το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού, το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή, ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων Β. Μαγκλάρας, σημειώνει ότι ήδη ζούμε σε μια εποχή που το Διάστημα και οι εφαρμογές του καθορίζουν τη ζωή μας και το σημαντικό πλέον είναι ο τρόπος συμμετοχής της Ελλάδας στα παγκόσμια δρώμενα.

«Θα είναι αυτός του παθητικού παρατηρητή/καταναλωτή έτοιμων λύσεων που άλλοι σχεδιάζουν για εμάς και μας τις προσφέρουν στο μέτρο και στο βαθμό που αυτοί αποφασίζουν, ή θα έχουμε ενεργό ρόλο συμμετοχής και γιατί όχι συν-διαμόρφωσης των τεχνολογιών και των εφαρμογών του Διαστήματος;», διερωτάται μιλώντας στο Πρακτορείο και συνεχίζει: «Αυτό ακριβώς το σκοπό θα έχει ο Ελληνικός Διαστημικός Οργανισμός: να συλλέξει, να αξιολογήσει, να σχεδιάσει και να προτείνει τους πιο αποδοτικούς και ουσιαστικούς τρόπους χρήσης των διαθέσιμων εθνικών πόρων, δημόσιων και ιδιωτικών, στο πεδίο του Διαστήματος».

 

Όσον αφορά την ανανέωση της Σύμβασης με τον Hellas Sat, που ψηφίζεται από την ολομέλεια την ερχόμενη Τρίτη, ο κ. Μαγκλάρας δηλώνει στο ΑΠΕ/ΜΠΕ ότι: «Με την ανανέωση της Σύμβασης με τον Hellas Sat, η χώρα μας κατάφερε να διασφαλίσει τα δικαιώματά της στο διάστημα μέχρι το 2040. Επιπλέον, καταφέραμε να τριπλασιάσουμε τα ανταλλάγματα υπέρ του ελληνικού δημοσίου και έτσι διαθέτουμε πλέον πληθώρα εργαλείων με τα οποία μπορούμε να βελτιώσουμε τις δυνατότητες επικοινωνίας των σωμάτων ασφαλείας της πατρίδας μας, αλλά και να αναπτύξουμε εφαρμογές που θα προσδώσουν νέες αναπτυξιακές προοπτικές σε πολλούς τομείς της οικονομίας, όπως, ενδεικτικά, στην γεωργία, την εκπαίδευση, την μεταποίηση, τις τηλεπικοινωνίες κ.α.».

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του γενικού γραμματέα Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων Βασίλη Μαγκλάρα στη Δήμητρα Βαλαβανίδου για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

 

Ερ.: Κύριε Μαγκλάρα, πείτε μας για την πορεία της δράσης για την τηλεοπτική κάλυψη των «λευκών περιοχών» με τηλεοπτικό σήμα …

 

Απ.: Η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων είχε αναθέσει προ μηνών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, την εκπόνηση μελέτης για την κάλυψη των λευκών περιοχών με τηλεοπτικό σήμα. Όπως γνωρίζετε, το εν λόγω πρόβλημα προέκυψε από την εφαρμογή ενός ελλιπούς ή εάν θέλετε κακοσχεδιασμένου χάρτη συχνοτήτων ο οποίος είχε ως συνέπεια μεγάλες περιοχές της χώρας και σχεδόν 400 χιλιάδες συμπολίτες μας να αποστερηθούν την πρόσβαση στο ψηφιακό τηλεοπτικό σήμα, δηλαδή, πολύ απλά, να μην μπορούν να βλέπουν τηλεόραση. Το Υπουργείο μας είχε λοιπόν την υποχρέωση να επιλύσει αυτό το σημαντικό πρόβλημα και μάλιστα όσο πιο άμεσα αυτό ήταν εφικτό να επιλυθεί. Για αρχή, εφαρμόσαμε μια καινοτόμο δράση στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας -Θράκης και σε μικρά νησιά που βρίσκονται στο Αιγαίο σε παραμεθόριες περιοχές. Η εφαρμογή της εν λόγω πιλοτικής δράσης που επιβάλλονταν, εκτός άλλων και από εθνικούς λόγους, μας έδειξε τον τρόπο επίλυσης του προβλήματος καθώς και τυχόν πρακτικά ζητήματα που θα αντιμετωπίζαμε από την γενικευμένη εφαρμογή του μέτρου. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών έλαβε υπόψη του όλα τα δυνητικά σενάρια επίλυσης του προβλήματος και τρόπους χρηματοδότησής τους, και διαβουλεύτηκε με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της αγοράς. Η ολοκλήρωση αυτής της επίπονης διαδικασίας είχε ως αποτέλεσμα την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και την ανάπτυξη ενός βέλτιστου σεναρίου, από πλευράς δαπάνης και χρόνου εφαρμογής, το οποίο θα εκφραστεί σε σχέδιο νόμου και θα τεθεί στην κρίση του ελληνικού κοινοβουλίου, ενδεχομένως και εντός του 2017. Σκοπός είναι όλοι οι συμπολίτες μας να μπορούν να έχουν πρόσβαση στο δημόσιο αγαθό της ενημέρωσης και της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας, ανεξαρτήτως του τόπου κατοικίας τους εντός της ελληνικής επικράτειας.

 

Ερ.: Πού βρίσκεται το σχέδιο για την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών για γρήγορο ίντερνετ σε κάθε περιοχή της χώρας;

 

Απ.: Η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων σχεδιάζει και υλοποιεί ένα σύνολο δράσεων για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στη χώρα, τόσο σε όρους διαθεσιμότητας πρόσβασης σε σύγχρονες ευρυζωνικές υποδομές, όσο και σε όρους διείσδυσης, δηλαδή πραγματικής χρήσης των υποδομών αυτών. Η αρχή έγινε με το έργο Rural Broadband. Το έργο αυτό εξασφαλίζει διαθεσιμότητα σύγχρονων ευρυζωνικών υποδομών σε περίπου 500.000 κατοίκους της χώρας, που διαμένουν σε σχεδόν 5.000 οικισμούς, όπου υπήρχε πλήρης έλλειψη σύγχρονων τηλεπικοινωνιακών υποδομών. Μέσω του έργου Rural Broadband προωθείται η πολιτική εδαφικής συνοχής, γεφυρώνεται το ψηφιακό χάσμα και αίρεται η απομόνωση των πολιτών αυτών, οι οποίοι πλέον θα μπορούν να είναι και αυτοί συμμέτοχοι της ψηφιακής κοινωνίας και να απολαμβάνουν τις σύγχρονες υπηρεσίες της. Για τους λόγους αυτούς, και αναγνωρίζοντας τόσο τη σπουδαιότητα όσο και τη δυσκολία της επιτυχούς υλοποίησης αυτού του έργου, η ΕΕ απένειμε το βραβείο ευρυζωνικότητας για το 2017 στο Υπουργείο μας. Η απονομή του βραβείου αυτού ήταν μια σημαντική επιτυχία για την Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων που ήταν φορέας υλοποίησης του έργου, καθώς και για τα στελέχη της που εργάστηκαν με συνέπεια για την υλοποίησή του.

Πέραν αυτού, στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου Εθνικού Ευρυζωνικού Σχεδίου, ετοιμάζουμε την υλοποίηση του έργου Regional Broadband Extension, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 60 εκατομμυρίων ευρώ το οποίο αποσκοπεί να καλύψει τα όποια κενά στην ευρυζωνική κάλυψη της χώρας μετά την ολοκλήρωση του έργου Rural Broadband, αλλά και των δικτύων που υλοποιούν με ίδια μέσα οι πάροχοι. Στην παρούσα φάση, έχει εγκριθεί το Έντυπο Εξειδίκευσης και η ΓΓΤΤ προετοιμάζει το απαιτούμενο υλικό για τη δράση (διαστασιοποίηση, κοστολόγηση, ανάλυση κόστους-οφέλους κλπ).

Κεφαλαιώδους σημασίας σχεδιαζόμενη παρέμβαση είναι και η χορήγηση κουπονιών σύνδεσης (vouchers) σε πολίτες (δράση Super-Fast Broadband - SFBB) και επιχειρήσεις (δράση Connected Enterprises - CE) για τη σύνδεση και παροχή υπηρεσίας υπερυψηλής ταχύτητας (τουλάχιστον 100Mbps με δυνατότητα άμεσης αναβάθμισης σε 1Gbps). Οι δράσεις αυτές έχουν συνολικό εκτιμώμενο προϋπολογισμό 400ΜEuro και αναμένεται να επιταχύνουν και να διευκολύνουν περισσότερες ιδιωτικές επενδύσεις, ενώ θα συμβάλλουν δραστικά στην ανάπτυξη και χρήση σύγχρονων υπηρεσιών, συμβατών με τους στόχους του Gigabit Society που έχει θέσει η ΕΕ.

Παράλληλα, υλοποιούμε και άλλες, μικρότερης εμβέλειας δράσεις, όπως η αναβάθμιση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων της χώρας, η παροχή δωρεάν Internet σε κατοίκους νησιωτικών και απομονωμένων περιοχών, η επιδότηση των πρωτοετών φοιτητών για την απόκτηση σύνδεσης στο Internet κ.α.

 

Ερ.: Ο υπουργός ΨΗΠΤΕ Ν. Παππάς έχει μιλήσει για τοπικές συνέργειες για την εκμετάλλευση ωφελειών από την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών. Πώς μπορεί άμεσα να βοηθηθεί η περιφέρεια από τις συγκεκριμένες δράσεις;

 

Απ.: Οι νέες αυτές δράσεις δημιουργούν το απαραίτητο υπόβαθρο για τη συμμετοχή των πολιτών και των επιχειρήσεων όλης της χώρας στην Ψηφιακή Οικονομία, την Ενιαία Ψηφιακή Αγορά, αλλά και την Ψηφιακή Κοινωνία του αύριο. Είναι αυτονόητο πως η σύγχρονη επιχειρηματικότητα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις υπηρεσίες ΤΠΕ, είτε αυτές τις δούμε ως ανεξάρτητο κλάδο επιχειρηματικής δραστηριότητας, είτε ως παράγοντα που επιδρά καταλυτικά στην αύξηση της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας. Η Ευρώπη σήμερα προωθεί το ηλεκτρονικό εμπόριο, χωρίς σύνορα και υλοποιεί σχετικές δράσεις με δίκτυα διευρωπαϊκού χαρακτήρα (π.χ. ηλεκτρονική τιμολόγηση κλπ). Το χαρακτηριστικό των σύγχρονων υπηρεσιών ΤΠΕ είναι ότι η δυνατότητα πρόσβασης και αξιοποίησής τους από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις δεν εξαρτάται από τη φυσική τους πρόσβαση στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά από την ταχύτητα και την αξιοπιστία της πρόσβασής τους στο διαδίκτυο.

Δημιουργούνται λοιπόν οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη μια νέας επιχειρηματικότητας, βασισμένης στην τεχνολογική καινοτομία, που θα αναβαθμίσει τις τοπικές οικονομίες. Επιπλέον, με την επακόλουθη ανάπτυξη εξελιγμένων υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, οι πολίτες θα βελτιώσουν θεαματικά τον τρόπο συναλλαγής τους με το κράτος και αυτό θα είναι εξαιρετικά σημαντικό για την περιφέρεια, τις απομακρυσμένες περιοχές, όπου ακόμα και η απλούστερη συναλλαγή (π.χ. έκδοση ενός απλού διοικητικού εγγράφου) απαιτεί μετακινήσεις σε αρκετά μεγάλες αποστάσεις, ταλαιπωρία, σπατάλη χρόνου και χρήματος. Φυσικά, ακόμα σημαντικότερες θα είναι και οι υπηρεσίες τηλε-εκπαίδευσης και τηλε-ιατρικής, οι οποίες θα μπορούν πλέον να είναι αξιόπιστες και να προσφέρουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των πολιτών.

 

Ερ.: Αναφορικά με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια Δικτύων και Πληροφοριών (ENISA), ο οποίος φιλοξενείται στη χώρα μας: Θα συνεχίσει να εδρεύει στην Αθήνα; Σε σχέση με τις φωνές που μιλούν για υποστελέχωσή του, υπάρχει κάποιο πλάνο ενίσχυσης της υπηρεσίας;

 

Απ.: Πάγια επιδίωξη της χώρας μας είναι η έδρα του ENISA να παραμείνει στην Ελλάδα. Πρέπει να σημειώσουμε ότι σε αυτή τη φάση συζητείται η πρόταση ενός νέου Κανονισμού που διευρύνει τις αρμοδιότητες του ENISA, καθώς οι απαιτήσεις και οι προκλήσεις σε θέματα ασφάλειας δικτύων και πληροφοριών διαρκώς αυξάνονται. Ο ρόλος του ENISA αναμένεται να είναι ακόμα πιο αναβαθμισμένος στο μέλλον και ως χώρα που φιλοξενεί την έδρα αυτού του πολύ σημαντικού Ευρωπαϊκού Οργανισμού θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την εξασφάλιση των βέλτιστων συνθηκών για τη λειτουργία του.

Η πρόταση νέου Κανονισμού για τον ENISA είναι μέρος ενός πακέτου δράσεων για την κυβερνοασφάλεια, γνωστό ως Cybersecurity 2.0, που προτάθηκε από την ΕΕ το Σεπτέμβριο του 2017. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται και η Οδηγία 2016/1148/ΕΕ σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο ασφάλειας συστημάτων δικτύου και πληροφοριών σε ολόκληρη την Ένωση, γνωστή ως Οδηγία NIS (Security of Network and Information Systems). Η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έχει την αρμοδιότητα για την ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας NIS και συντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της ελληνικής διοίκησης, μέσω ειδικής ομάδας εργασίας που έχει συστήσει για το σκοπό αυτό. Ήδη έχουμε παρουσιάσει το προσχέδιο του Εθνικού Σχεδίου Κυβερνοασφάλειας, το οποίο είναι αναρτημένο και στην ιστοσελίδα του ENISA. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στον τομέα αυτό είναι μεγάλες και καθημερινά μεγαλώνουν. Η προστασία της ιδιωτικότητας των πληροφοριών και των δραστηριοτήτων μας στο διαδίκτυο είναι πλέον μείζον θέμα και το Μάιο του 2018 τίθεται σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός για την προστασία των δεδομένων, γνωστός ως GDPR (General Data Protection Regulation). Στη ΓΓΤΤ παρακολουθούμε στενά όλες αυτές τις εξελίξεις, ενημερώνουμε τους εθνικούς φορείς και συντονίζουμε τη διαμόρφωση και προώθηση των εθνικών θέσεων. Όπως αντιλαμβάνεστε, η παρουσία του οργανισμού ENISA στη χώρα μας προσδίδει ιδιαίτερη σημασία στις δραστηριότητες και τη συμμετοχή μας στα δρώμενα στην ΕΕ και για το λόγο αυτό είμαστε αποφασισμένοι να διατηρήσουμε την έδρα του στη χώρα μας.

 

Ερ.: Η Ολομέλεια της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων απεφάνθη ότι δεν τίθεται θέμα παραπομπής του αντιπροέδρου της Νίκου Παπαουλάκη, κατόπιν πειθαρχικής διερεύνησης μετά από συμμετοχή του σε σύσκεψη στελεχών της Νέας Δημοκρατίας. Έχετε κάποιο σχόλιο επ' αυτού;

 

Απ.: Απ' όσο γνωρίζω, με απόφαση του Υπουργού κ. Νίκου Παππά έχει συσταθεί το κατά νόμο αρμόδιο πειθαρχικό όργανο, το οποίο αποτελείται ως επί το πλείστον από δικαστικούς και πανεπιστημιακούς και το οποίο είναι το μόνο αρμόδιο για την εξέταση τυχόν πειθαρχικών παραβάσεων των μελών της ανεξάρτητης αρχής. Όλοι μας πρέπει να ενεργούμε με τρόπο που θα διαφυλάσσει το κύρος και την ανεξαρτησία αυτών των αρχών.

Ωστόσο, σήμερα η πραγματικότητα είναι πως η Ανεξάρτητη Αρχή δεν λειτουργεί με τρόπο που αρμόζει στον υψηλό της ρόλο. Το Υπουργείο, αλλά και η αγορά των τηλεπικοινωνιών αναμένουν από τον ρυθμιστή να χειρίζεται τα θέματα που προκύπτουν με αμεροληψία, ταχύτητα και με προσήκουσα ακομμάτιστη διάθεση. Είναι άλλο πράγμα η συνεργασία με την πολιτεία, που είναι θεμιτή και άλλο πράγμα η εξυπηρέτηση πολιτικών, οικονομικών ή άλλων σκοπιμοτήτων.

 

Ερ.: Ποια είναι τα στάδια υλοποίησης δράσεων του Διαστημικού Οργανισμού;

 

Απ.: Πρέπει να υπενθυμίσω ότι ακόμα δεν έχει συσταθεί ο Ελληνικός Διαστημικός Οργανισμός. Συνεπώς οι δράσεις του δεν έχουν αρχίσει να υλοποιούνται. Ωστόσο, η χώρα μας συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα δορυφόρων παρατήρησης γης Copernicus και ήδη, αξιοποιώντας τα δεδομένα από τους εν λόγω δορυφόρους που είναι διαθέσιμα και στην Ελλάδα έχει δημιουργηθεί πληθώρα εφαρμογών.

Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι η πορεία της Ελλάδας στον χώρο του διαστήματος είναι μακρά. Από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 η χώρα μας έχει ξεκινήσει την κατοχύρωση δικαιωμάτων εκπομπής και λήψης ραδιοσυχνοτήτων στην γεωστατική τροχιακή θέση στις 39ο ανατολικά του Γκρήνουιτς. Το 2003 εκτοξεύτηκε και τροχιοθετήθηκε ο εμπορικός δορυφόρος HELLAS-SAT-2, δίνοντας ανταλλάγματα σε διαστημικούς πόρους (αναμεταδότες) στο ελληνικό κράτος για την χρήση της τροχιακής θέσης. Τα επόμενα χρόνια το εγχείρημα, από πλευράς Πολιτείας, αφέθηκε να περιπέσει σε αδράνεια. Αναλαμβάνοντας τη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων αξιολογήσαμε το θέμα ως ιδιαίτερα σημαντικό, το οποίο μπορεί να αποφέρει οφέλη στο Δημόσιο αλλά και να διασφαλίσει θέσεις εργασίες υψηλού επιπέδου στη χώρας μας και δρομολογήσαμε την αξιοποίησή του. Φέτος επιτύχαμε την ανανέωση της σχετικής Συμφωνίας για άλλα 20 έτη με επανακαθορισμό των ανταλλαγμάτων, επιτυγχάνοντας πρακτικά τον τριπλασιασμό των αναμεταδοτών υπέρ του Δημοσίου αλλά και την παροχή επίγειων δορυφορικών σταθμών για νευραλγικούς τομείς της λειτουργίας του κράτους, όπως επικοινωνίες για λόγους εθνικής άμυνας και ασφάλειας, σε περιπτώσεις καταστροφών, κρίσεων, για την εξυπηρέτηση απομακρυσμένων περιοχών κτλ. Διασφαλίσαμε έτσι την ανεξαρτησία του ελληνικού κράτους σε κρίσιμες υπηρεσίες δορυφορικών επικοινωνιών για τις επόμενες δεκαετίες. Αποτέλεσμα αυτών των επιλογών ήταν η εκτόξευση του γεωστατικού δορυφόρου HELLAS-SAT-3 που είδατε το καλοκαίρι, αλλά και η επικείμενη εκτόξευση του γεωστατικού δορυφόρου HELLAS-SAT-4 που αναμένεται στις αρχές του 2018. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η διατήρηση των ελληνικών δικαιωμάτων στο Διάστημα για τις επόμενες δεκαετίες. Την προηγούμενη εβδομάδα η ανανεωμένη Σύμβαση με την HELLAS SAT συζητήθηκε στην αντίστοιχη Επιτροπή της Βουλής. Σχεδόν το σύνολο των κομμάτων του Κοινοβουλίου την έκριναν θετική. Το θέμα Διάστημα έχει γίνει πλέον κατανοητό ως ένα πεδίο που η χώρα μας μπορεί να αποκομίσει σημαντικά οφέλη, σε πάρα πολλούς τομείς, και συνεπώς όλοι οφείλουν να το αντιμετωπίσουν με τη δέουσα προσοχή και σοβαρότητα.

Ο τομέας του Διαστήματος έχει μια ιδιαίτερα σημαντική αναπτυξιακή πτυχή. Προϊόντα και υπηρεσίες που αναπτύχθηκαν αρχικά για το Διάστημα είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικά σε επίγειες εφαρμογές, λόγω των υψηλών τεχνικών προδιαγραφών που καλύπτουν. Ελληνικές εταιρείες μπορούν να συνεργαστούν -και συνεργάζονται- με άλλες ευρωπαϊκές στο πλαίσιο των έργων της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος, δηλαδή της ESA ( European Space Agency), στην οποία είμαστε μέλη από το 2005, 2 χρόνια μετά την τροχιοθέτηση του πρώτου ελληνικού δορυφόρου.

Άμεσοι στόχοι μας είναι ο καθορισμός διαδικασιών και η ενεργοποίησή όλων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του διαστήματος ώστε να αξιοποιηθούν τα προγράμματα της ESA με τον πιο διαφανή και αποτελεσματικό τρόπο, παράγοντας απτά αποτελέσματα που θα έχουν άμεση επίπτωση στην ανάπτυξη αλλά και τη δημιουργία εξειδικευμένων θέσεων εργασίας. Επιπλέον, ετοιμάζουμε πλήθος δράσεων και πρωτοβουλιών, που ακόμα δεν είναι ανακοινώσιμοι, με στόχο η χώρα μας να γίνει ένας πραγματικός ενεργός παίκτης στον τομέα της σχεδίασης και κατασκευής διαστημικής τεχνολογίας, που θα παράγει και δεν θα καταναλώνει μόνο, που θα κρατάει τους επιστήμονες εντός της Ελλάδας και θα αξιοποιεί αποδοτικά κάθε διαθέσιμο πόρο και διεθνή ευκαιρία για συνεργασία.

 

Ερ.: Στην αρμόδια Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής, ο καθηγητής Στ. Κριμιζής μίλησε για την άμεση ανάγκη λειτουργίας Διαστημικού Οργανισμού, κάνοντας λόγο για μια εθνική προσπάθεια η οποία δεν πρέπει να διακωμωδείται από κανέναν. Διατύπωσε τα τεράστια οφέλη από την ανάπτυξή της για τη χώρα, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα διαθέτει το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό για να συμβάλλει. Τι απαντάτε και εσείς από την πλευρά σας στους επικριτές, με αφορμή την κατάθεση του νομοσχεδίου για την ίδρυση του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού;

 

Απ.: Πρώτα θέλω να αναφέρω, για όσους νομίζουν ακόμα πως το Διάστημα είναι κάτι πολύ μακρινό από εμάς, ότι αν παίρναμε το αυτοκίνητό μας και διανύαμε μια απόσταση από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, όχι όμως πάνω στην επιφάνεια της Γης αλλά κάθετα σε αυτή, θα βρισκόμασταν στον Διάστημα. Ο γνωστός σε όλους Διεθνής Διαστημικός Σταθμός (International Space Station - ISS) βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τη Γη σε ύψος περίπου 400 χιλιομέτρων. Το Διάστημα ξεκινά πολύ πιο κοντά από όσο είναι η άποψη που έχουν πολλοί συμπολίτες μας και μας αφορά όλους ανεξαιρέτως γιατί τα συστήματα που έχουν ήδη αναπτυχθεί και χρησιμοποιούνται από όλους μας, είτε άμεσα είτε έμμεσα, είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας.

Συνεπώς είτε το θέλουμε είτε όχι, ζούμε σε μια εποχή που το Διάστημα και οι εφαρμογές του καθορίζουν τη ζωή μας στη Γη. Δεν τίθεται θέμα αν συμμετέχουμε ή όχι, ήδη συμμετέχουμε και εξαρτόμαστε σε πάρα πολλούς τομείς από τις διαστημικές εφαρμογές. Αυτό που καλούμαστε να διαχειριστούμε και να αναπτύξουμε είναι ο τρόπος συμμετοχής μας στα παγκόσμια δρώμενα: αν θα είναι αυτός του παθητικού παρατηρητή/καταναλωτή έτοιμων λύσεων που άλλοι σχεδιάζουν για εμάς και μας τις προσφέρουν στο μέτρο και στο βαθμό που αυτοί αποφασίζουν, ή αν θα έχουμε ενεργό ρόλο συμμετοχής και γιατί όχι συν-διαμόρφωσης των τεχνολογιών και των εφαρμογών του Διαστήματος. Αυτό ακριβώς το σκοπό θα έχει ο Ελληνικός Διαστημικός Οργανισμός: να συλλέξει, να αξιολογήσει, να σχεδιάσει και να προτείνει τους πιο αποδοτικούς και ουσιαστικούς τρόπους χρήσης των διαθέσιμων εθνικών πόρων, δημόσιων και ιδιωτικών, στο πεδίο του Διαστήματος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)