to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:18 | 12.12.2019

Οικονομία

Οι 10 λόγοι για τους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ επιφυλάχθηκε στο «σχέδιο Ηρακλής»

Μεταξύ άλλων, όπως τονίζουν κοινοβουλευτικές πηγές του ΣΥΡΙΖΑ, επειδή «αν δεν επεκταθεί η προστασία της Α΄ Κατοικίας όχι μόνο σε χρόνο πέραν του τετραμήνου της παράτασης (...) το σχέδιο Ηρακλής θα γίνει όχημα μίας καταιγίδας πτωχεύσεων και πλειστηριασμών Α’ Κατοικίας»


Το «Σχέδιο Ηρακλής» συζητείται και ψηφίζεται σήμερα στην Ολομέλεια με κατεπείγουσες διαδικασίες (παρακολουθήστε τη συζήτηση εδώ).

Αναλυτικά οι 10 λόγοι για τους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ επιφυλάχθηκε για τη στάση του, όπως τους συγκεκριμενοποιούν κοινοβουλευτικές πηγές του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης:

1.      Γιατί ανοίγει το παράθυρο για χρησιμοποίηση του «μαξιλαριού» μέσω των προβλεπόμενων «αντεγγυήσεων».

2.      Γιατί το ύψος των εγγυήσεων, ύψους ήδη 12 δισ. ευρώ, μπορεί να ανέβει με απλή Υπουργική Απόφαση.

3.      Γιατί αν δεν επεκταθεί  η προστασία της Α΄ Κατοικίας όχι μόνο σε χρόνο πέραν του τετραμήνου της παράτασης, που αποφασίστηκε με το πολυνομοσχέδιο- σκούπα αλλά και στον αριθμό των δανειοληπτών που δύνανται να υπαχθούν, το σχέδιο Ηρακλής θα γίνει όχημα μίας καταιγίδας πτωχεύσεων και πλειστηριασμών Α’ Κατοικίας, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με την αλλαγή του πτωχευτικού κώδικα, όπως έχουν δηλώσει και τα κυβερνητικά στελέχη.

4.      Γιατί απουσιάζουν εντελώς αναπτυξιακά κριτήρια. Ενώ η εξυγίανση των τραπεζών στοχεύει στη δυνατότητα οι τράπεζες να επιτελέσουν το ρόλο τους (χρηματοδότηση ελληνικής οικονομίας και των ΜμΕ), το σχέδιο Ηρακλής μπορεί να γίνει το όχημα για κλείσιμο χιλιάδων μη ζημιογόνων επιχειρήσεων με κόκκινα δάνεια. Κάτι που αποτελεί σχήμα οξύμωρο. Η εμπειρία από άλλες χώρες που εφαρμόστηκαν αντίστοιχες διαδικασίες χωρίς αναπτυξιακά κριτήρια, όπως πχ στην Ιρλανδία, οδήγησαν στη συρρίκνωση ολόκληρων κλάδων της οικονομίας.

5.      Γιατί δεν δίνεται η δυνατότητα σε δανειολήπτες παντός είδους (στεγαστικά, επιχειρηματικά, κλπ) να αγοράσουν το δάνειό τους σε τιμές παραπλήσιες της ονομαστικής αξίας τιτλοποίησης πριν την τιτλοποίηση.

6.      Γιατί δεν προβλέπεται καμία υποχρέωση των τραπεζών μετά την εξυγίανσή τους έναντι του βάρους των εγγυήσεων που αναλαμβάνει το δημόσιο, όπως για παράδειγμα η χρηματοδότηση των ΜμΕ. Για παράδειγμα, σε σχετική διαδικασία το 2009 η Royal Bank of Scotland ανέλαβε την υποχρέωση να χρηματοδοτήσει 25 δισ. στερλίνες τις ΜμΕ.

7.      Γιατί, παρά την εγγύηση του δημοσίου, μετά από τρεις ανακεφαλαιοποιήσεις των τραπεζών και ενώ έχουμε εξέλθει των μνημονίων, δεν έχει αλλάξει ο νόμος για το ΤΧΣ, ούτε προβλέπεται από το παρόν νομοσχέδιο, θέτοντας σοβαρό ζήτημα εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών και του τρόπου συμμετοχής του δημοσίου.

8.      Γιατί, παρά την  εγγύηση του δημοσίου, δεν προβλέπονται σοβαροί όροι διαφάνειας στη λειτουργία των διαχειριστών (servicers), στην αναδιάρθρωση των δανείων, στα κριτήρια πώλησης, ρύθμισης ή ρευστοποίησης δανείων.

9.      Γιατί τα δάνεια των κομμάτων, σκανδαλώδες ζήτημα του παλιού πολιτικού συστήματος, δεν αποκλείονται από το σχέδιο Ηρακλής.

10.  Γιατί δεν προβλέπονται ρήτρες για τους servicers σε περίπτωση αποχώρησης.

Στην τοποθέτησή του, στην αρμόδια επιτροπή, ο υφυπουργός Οικονομικών, Γιώργος Ζαββός, παραδέχθηκε ότι:

1. Το σχέδιο Ηρακλής της ΝΔ δεν έχει καμία σχέση με τη προετοιμασία που είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ για την αναδιάρθρωση των δανείων με κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο.

2. Παραδέχθηκε ότι ανοίγει το παράθυρο για τη χρήση του «μαξιλαριού».

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)