to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:26 | 09.04.2021

Κοινωνία

Mελέτη της ΟΛΜΕ για την τηλεκπαίδευση: Σοβαρά ζητήματα μορφωτικών ανισοτήτων και εργασιακών δικαιωμάτων

Η έρευνα του ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. (Κέντρο Μελετών Και Τεκμηρίωσης) της ΟΛΜΕ για τις «Όψεις της τηλεκπαίδευσης κατά την περίοδο της πανδημίας» αναδεικνύει τα σοβαρά και πολυεπίπεδα ζητήματα που προκύπτουν από τη σχεδόν καθολική εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης στην περίοδο της πανδημίας - Δείτε μερικά ενδεικτικά γραφήματα και ολόκληρη τη μελέτη με τα βασικά της συμπεράσματα


Από τις 7 Νοέμβρη του 2020 έως σήμερα, στις περιοχές με βαρύ επιδημιολογικό φορτίο, τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βρίσκονται σε συνεχή αναστολή της λειτουργίας τους, με ενδιάμεσο άνοιγμα μόνο των γυμνασίων για οκτώ σχολικές ημέρες. Ειδικά τα λύκεια κάποιων περιοχών, ανάμεσα στα οποία και της Αττικής, βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής, αδιάλειπτα, από τις 7 Νοεμβρίου 2020. Εξαίρεση αποτελούν τα σχολεία ειδικής αγωγής, τα οποία λειτουργούν κανονικά σε όλο αυτό το διάστημα.

Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες με την πιο μακρά και αδιάλειπτη περίοδο αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, που συνοδεύεται από υποχρεωτική τηλεκπαίδευση, κυρίως με τη σύγχρονη και λιγότερο με την ασύγχρονη μορφή της.

Το ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. (Κέντρο Μελετών Και Τεκμηρίωσης) της ΟΛΜΕ από τις 19/1/2021 έως τις 10/2/2021 διεξήγε έρευνα με θέμα: «Όψεις της τηλεκπαίδευσης κατά την περίοδο της πανδημίας: Μορφωτικές ανισότητες και συνέπειες στα εργασιακά δικαιώματα».

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Εκτιμάτε ότι τηλεκπαίδευση γενικά δημιουργεί και νέες μορφωτικές ανισότητες; Δενγνωρίζω Ναι Ναι 81,6% Όχι Όχι 10,2% Δενγνωρίζω 8,2%"

Δύο ενδεικτικά γραφήματα από τα συμπεράσματα της έρευνας

+Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "4000 85,8% 3500 Ποια από ταπαρακάτωπροβλήματαεκτιμάτε ότι αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριέςο κατά την περίοδο της τηλεκπαίδευσης; 3000 73,0% 2500 2000 62,6% 61,6% 1500 1000 50,8% 500 42,6% 3708 2708 Προβλήματα συγκέντρωσης Κόπωση 2665 2196 4,0% 1843 0,2% Προβλήματα Προβλήματα Προβλήματα Προβλήματα οργάνωσης στη χρήση της αυτοελέγχου άγχους και διάκρισης ηλεκτρονικής προσωπικού πλατφόρμας και σχολικού χρόνου Άλλο: Κανένα πρόβλημα πλήθος ποσοστό"

Τα βασικά συμπεράσματα στα οποία καταλήγει η μελέτη είναι:

Η τηλεκπαίδευση άλλαξε καταλυτικά τη σύμβαση του χώρου στην εκπαιδευτική διαδικασία και επέβαλε τον τεχνολογικό εξοπλισμό ως προϋπόθεση υλοποίησής της. Μέχρι το ξέσπασμα της πανδημίας ο χώρος στον οποίο αποκλειστικά πραγματοποιούνταν ο πυρήνας της εκπαιδευτικής διαδικασίας ήταν το σχολείο και η σχολική τάξη. Με την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, καταλύεται αυτή η σύμβαση και επιβάλλονται νέοι περιορισμοί, τόσο ως προς την εργασία  όσο και ως προς τη μαθησιακή διαδικασία.

Α. Καταρχάς, ενώ έως τώρα οι εκπαιδευτικοί εργάζονταν αποκλειστικά στο σχολείο, αξιοποιώντας τις υποδομές της σχολικής μονάδας, η τηλεκπαίδευση μετατόπισε τον χώρο εργασίας στην κατοικία του εκπαιδευτικού.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Η καθολική εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, για μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σε αντικατάσταση της δια ζώσης διδασκαλίας, και μάλιστα από τον χώρο της κατοικίας, επέφερε σημαντικές παραβιάσεις στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, με πρώτο και κύριο την παραβίαση του διδακτικού και εργασιακού τους ωραρίου.

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Αντιμετωπίσατε έλλειψη κατάλληλου εξοπλισμού πληροφορικής (υλικού ή/και λογισμικού) από πλευράς των μαθητών/τριών για την ικανοποιητική ολοκλήρωση των εργασιών, π.χ. H/Y, tablet, φορητός υπολογιστής, λογισμικό βιντεοδιάσκεψης, κ.λπ; καθόλου ελάχιστα μέτρια αρκετά 34,8% αρκετά πολύ πολύ 36,7% μέτρια 16,0% ελάχιστα 9,2% καθόλου 3,3%"

Πέραν της διάθεσης του προσωπικού χώρου για την εξυπηρέτηση της υπηρεσίας, στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι εκπαιδευτικοί αντιμετώπισαν το πρόβλημα της διεύρυνσης του εργασιακού τους χρόνου, αφού ο χρόνος προετοιμασίας για την εξ αποστάσεως διδασκαλία αυξήθηκε σημαντικά σε σχέση με τον συνήθη χρόνο προετοιμασίας για τη δια ζώσης διδασκαλία. Σε μεγαλύτερο βαθμό, από ό,τι κατά τη δια ζώσης λειτουργία του σχολείου, αυξήθηκε και η απασχόλησή τους πέραν του θεσμοθετημένου εργασιακού ωραρίου, για την πραγματοποίηση παιδαγωγικών συνεδριάσεων τις απογευματινές και βραδινές ώρες και για την ενημέρωση και υλοποίηση εγκυκλίων και οδηγιών του ΥΠΑΙΘ, ακόμη και τις μεταμεσονύκτιες ώρες. 

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Πόσο καλά εκτιμάτε ότι λειτούργησει τηλεκπαίδευσηστα σχολείο σας; καθόλου ελάχιστα μέτρια αρκετά πολύ καλά μέτρια 31,9% αρκετά 39,1% ελάχιστα 8,1% καθόλου 1,6% πολύ καλά 19,3%"

Η κατάλυση της διάκρισης μεταξύ του εργασιακού και του προσωπικού χώρου και χρόνου των εκπαιδευτικών επιβάρυνε τους/τις εκπαιδευτικούς και οικονομικά. Καταρχάς, η διεύρυνση του εργασιακού χρόνου, που δεν αναγνωρίζεται ως υπερωριακή απασχόληση, συρρικνώνει εμμέσως ακόμη περισσότερο τις ήδη περικομμένες οικονομικές απολαβές των εκπαιδευτικών που  την τελευταία δεκαετία έχουν υποστεί μείωση κατά 40%. Στην ουσία είναι οι ίδιοι που επωμίζονται εξ ολοκλήρου το κόστος της τηλεκπαίδευσης, ενώ αυτό αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας.

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Γενικά, υπήρξανπερυπώσεις, εκτόςτηςπροετοιμασίαςτου μαθήματας, κατά τις οποίες αναγκασθήκατενα απασχοληθείτε πέρα πέραντοι εργασιακού σας ωραρίου (περισσότερο ή για άλλους λόγους απ' ó, τισυνηθίζατε κατάτι δια ζώσης λειτουργία των σχολείων); 18,5% 81,5% 81,5% -Ναι Όχι"

Επίσης, οι εκπαιδευτικοί αναγκάστηκαν να χρηματοδοτήσουν τις απαιτούμενες ψηφιακές υποδομές και τον τεχνολογικό εξοπλισμό, χωρίς να υπάρξει οικονομική ενίσχυσή τους από την πολιτεία. Η ανεπάρκεια τεχνολογικού εξοπλισμού της σχολικής μονάδας και η αδυναμία πραγματοποίησης παράλληλων τηλεδιασκέψεων (λόγω χαμηλών ταχυτήτων δικτύου) αποτέλεσαν σημαντικούς παράγοντες που ενδεχομένως ώθησαν τους/τις εκπαιδευτικούς να εργαστούν από το σπίτι, διαθέτοντας και αναβαθμίζοντας με προσωπικό κόστος ίδια τεχνολογικά μέσα και υποδομές δικτύου.

 89 μικρότερης διάρκειας από τον προετοιμασίας 2,1% μεγαλύτερης διάρκειας από τονσυνήθη χρόνο προετοιμασίας 3432 ίσης διάρκειαςμε τον συνήθη 800 79,4% 18,5% 0 500 1000 1500 άθροισμα 2000 2500 πλήθος 3000 3500 4000"

Επιπλέον, εγείρονται σύμφωνα με τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών ζητήματα επιπρόσθετων παραβιάσεων των δικαιωμάτων τους, όπως η παραβίαση των προσωπικών δεδομένων, της ιδιωτικότητας και των πνευματικών τους δικαιωμάτων. Τέλος, ως σημαντικό μειονέκτημα αναδεικνύεται και η διατάραξη της οικογενειακής ζωής.

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Αντιμετωπίσατε κατά τη διδασκαλία διαδικτύου παραβίαση προσωπικών δεδομένων δικών σας ή ωνμαθητών/τριών ή/ και παράνομη είσοδο τρίτων, άγνωστων ατόμων στις ψηφιακές σας τάξεις; καθόλου ελάχιστα αρκετά Îπολύ μέτρια καθόλου 28,5% ελάχιστα 30,3% πολύ 7,5% αρκετά 14,2% μέτρια 19,5%"

Χωρίς να αποτελεί άμεσα εργασιακό δικαίωμα, η συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο άπτεται επίσης της υποβάθμισης των συνθηκών εργασίας, αφού η κακή ποιότητά της δημιουργεί σοβαρά εμπόδια στους εκπαιδευτικούς στην άσκηση του εκπαιδευτικού τους έργου.

Επίσης, η απομάκρυνση από το φυσικό και συλλογικό χώρο εργασίας και η έλλειψη προσωπικής επαφής μεταξύ συναδέλφων, καθιστά εξαιρετικά δυσχερή την ανάπτυξη κοινωνικών δεσμών μεταξύ τους και κατ’ επέκταση την αλληλεπίδραση ιδεών και απόψεων, την ανταλλαγή προβληματισμών και τη συγκρότηση δεσμών αλληλεγγύης. Η πολιτική επιλογή της εφαρμογής μιας εκπαίδευσης από απόσταση ενέχει τον κίνδυνο, σύμφωνα με τις απαντήσεις, ανατροπής των εργασιακών σχέσεων και των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, και εγείρει μια σειρά από επιπλέον πιθανούς κινδύνους, όπως είναι η αξιοποίησή της στο μέλλον για τη μείωση των θέσεων εργασίας, η χρησιμοποίησή της ως απεργοσπαστικού μηχανισμού και η μετατροπή της σε «πύλη εισόδου» για την εισχώρηση ιδιωτικών εταιρειών τεχνολογίας στη δημόσια εκπαίδευση.

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Είχατετηνευκαιρία να επιμορφω αναστολή τηςδια σχετικάμε τη σύγχρονη τηλεκπαίδευση, πριντην (7 2020); ΟΝαι Όχι 25,2% -74,8%"

Τέλος, η  μετατροπή της παιδαγωγικής σχέσης των εκπαιδευτικών με τους μαθητές από άμεση σε «εικονική» και διαμεσολαβημένη, μέσω της τεχνολογίας, υποβαθμίζει άρδην όχι μόνο τη φύση της εργασίας τους αλλά και την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία.

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Ποια εκτιμάτε ότιείναιτα σημαντικότερα μειονεκτήματα από την εμπειρία σας κατά την περίοδο της αναστολής της δια διαδικασίας; Προβλήματασυνδεσμότηταςστο διαδίκτυο Απομόνωση 3140 Επικοινωνία με συναδέλφους/μαθητές/γονείς Κόστος εξοπλισμού 3072 72,8% 2882 71.2% Μείωση ελεύθερου χρόνου 2469 66,8% Καταλληλότητα συνθηκών 2227 57,2% 57 Διατάραξη της ιακής 1970 51,6% 45,7% 1837 Παραβίαση διωτικότητας Δνσκολιασυνδικαλισικήςουμμετοχής και δράσης 42,6% 1619 37,5% 1335 Άλλο: 76- 1,8% 31,0% Δενέχειμειονεκτήματα 73 1,7% 0 500 1000 1500 πλήθος 2000 ποσοστό 2500 3000 3500"

Β. Από την ανάλυση των απαντήσεων προκύπτει ότι η τηλεκπαίδευση ενισχύει τις ήδη υπάρχουσες εκπαιδευτικές και μορφωτικές ανισότητες, ιδιαίτερα για τις ευάλωτες μαθητικές ομάδες και συνδέεται επιπλέον με τη δημιουργία νέων ανισοτήτων. Οι ανισότητες αυτές σχετίζονται κατ’ αρχάς με την ανεπάρκεια τεχνολογικού εξοπλισμού και υποδομών δικτύου από μέρους των μαθητών/τριών, συνυπολογίζοντας και το γεγονός ότι μέχρι τη σύνταξη της παρούσας δεν έχουν διατεθεί κρατικοί πόροι για ενίσχυση των μαθητών/τριών προκειμένου να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Ο αποκλεισμός ολόκληρων μαθητικών ομάδων από την τηλεκπαίδευση, καθώς και η πλημμελής και προβληματική πρόσβαση σε αυτήν, λόγω χαμηλής ποιότητας τεχνολογικού εξοπλισμού, συνδέεται και με μια σειρά από άλλα ζητήματα, όπως είναι ο χαρακτηρισμός φοίτησης για την προαγωγή και την απόλυση του μαθητή και η αξιολόγησή του. Προκύπτει, λοιπόν, ότι πέραν των μαθησιακών επιδόσεων, ο τεχνολογικός εξοπλισμός είναι ακόμα ένας παράγοντας που μπορεί να οδηγήσει σε σχολική αποτυχία και αποκλεισμό από την εκπαίδευση.

 λιγότερη 63,7% ίση 23,8% περισσότερη 12,5%"

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Εκτιμάτεότι διδαχθείσα ύλη μέσω ηλεκπαίδευσης, σε σχέση τη με διδαχθείσα διδα δια ζώσης ύλη, αφομοιώνεται από τους λιγότερο περισσότερο το ίδιο -λιγότερο λιγότερο 87,2% το ίδιο 11,0% περισσότερο 1,8%"

Επίσης, τα εγγενή ποιοτικά χαρακτηριστικά της τηλεκπαίδευσης την καθιστούν υποδεέστερη της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας και συνδέονται με τα σοβαρά ελλείμματα κάλυψης και αφομοίωσης της ύλης. Επιπλέον, υπάρχουν ειδικές κατηγορίες διδακτικών αντικειμένων, των οποίων η διδασκαλία μέσω τηλεκπαίδευσης είναι εξαιρετικά δυσχερής και αναποτελεσματική. Αναλόγως, το παιδαγωγικό κλίμα, η ψυχοκοινωνική διάσταση της μαθησιακής διαδικασίας ως βασική παράμετρός της, φαίνεται να πλήττεται σοβαρά από την τηλεκπαίδευση.

«Τα εγγενή ποιοτικά χαρακτηριστικά της τηλεκπαίδευσης την καθιστούν υποδεέστερη της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας και συνδέονται με τα σοβαρά ελλείμματα κάλυψης και αφομοίωσης της ύλης»

Οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν κυρίως προβλήματα στην αλληλεπίδραση μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών, προβλήματα συγκέντρωσης και οργάνωσης, κόπωση, περιορισμένη ανταπόκριση των μαθητών/τριών στα μαθήματα και στις εργασίες που τους ανατίθενται. Επίσης, σε μικρότερο βαθμό, αλλά όχι αμελητέο διαπιστώνονται προβλήματα εξάρτησης, παρενόχλησης/εκφοβισμού, καθώς και σωματικής και ψυχικής υγείας. Συνεπώς, η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης  εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι διαπιστώσεις για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της τηλεκπαίδευσης, η παρατεταμένη εφαρμογή της και η αδυναμία συμμετοχής σε αυτήν όλων των παιδιών με ίσους όρους οδηγούν στην εκτίμηση ότι διανύουμε μια περίοδο προϊούσας εκπαιδευτικής κρίσης, οι διαστάσεις της οποίας θα αναδειχθούν τα επόμενα χρόνια.

 30 0,7% 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000"

Επίσης, η διαρκής υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης και η ελλιπής χρηματοδότηση της εν όψει της πανδημίας (π.χ. καμία δαπάνη για την αγορά και αναβάθμιση του απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού των σχολικών μονάδων και για την πρόσληψη επιπλέον μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού κ.λπ.) μετακύλισε σημαντικό μέρος του κόστους της τηλεκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς και στις οικογένειες των μαθητών. 

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "Εκτιμάτε ότιη τηλεκπαίδευση μπορεί να αξιοποιηθεί για τη μείωση των θέσεων εργασίας μέλλον; 67,0% για την εισχώρηση των ιδιωτικών εταιρειώντεχνολογίας στη δημόσια εκπαίδευση 54,9% 2928 2366 45,7% ωξαπεργοσπαστικόςμηχανιομός τίποτα από τα παραπάνω 1971 19,7% 824 άλλο 4,2% 179 500 1000 1500 ποοστό 2000 πλήθος 2500 3000 3500"

Δεδομένων των παραπάνω συμπερασμάτων και της παρατεταμένης αναστολής της λειτουργίας των σχολείων είναι απαραίτητες οι θεσμικές παρεμβάσεις, ώστε α) να προστατευθούν τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και β) να αμβλυνθούν οι μορφωτικές και εκπαιδευτικές ανισότητες και να προληφθεί εγκαίρως η ενδεχόμενη αύξηση της σχολικής αποτυχίας και σχολικής διαρροής .

Στη μελέτη διατυπώνεται ένα σχέδιο ανάκαμψης της εκπαίδευσης από τις συνέπειες της τηλεκπαίδευσης και του εγκλεισμού που περιλαμβάνει άμεσες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις

Ολόκληρη η μελέτη του ΚΕΜΕΤΕ:

Ποιος ήταν ο σκοπός της μελέτης

Σκοπός της μελέτης, όπως αναφέρει το ΚΕΜΕΤΕ, ήταν:

Να διερευνήσουμε αν και σε ποιο βαθμό επηρέασε η τηλεκπαίδευση τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών που αφορούν α) στην κατάλυση της διάκρισης του εργασιακού και ιδιωτικού χώρου που συνδέεται και με τη διαστολή χωρίς όριο του εργασιακού χρόνου και με την καταστρατήγηση του εργασιακού ωραρίου και β) στην  καταπάτηση  θεμελιωδών εργασιακών και ατομικών δικαιωμάτων, όπως: η αμειβόμενη επιπρόσθετη εργασία,  ο σεβασμός στον ελεύθερο χρόνο, η προστασία  των προσωπικών δεδομένων και των πνευματικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών καθώς και ο σεβασμός της οικογενειακής τους ζωής.
Να εξετάσουμε αν και σε ποιο βαθμό πρόσβαλε το δικαίωμα στην εκπαίδευση και δημιούργησε περιορισμούς στην ισότητα των ευκαιριών των μαθητών/τριων. Οι περιορισμοί αυτοί αφορούν καταρχάς στη δυνατότητα συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς αν κάποιος μαθητής/τρια δεν διαθέτει τον προαπαιτούμενο εξοπλισμό και υποδομές δικτύου βιώνει πλήρη αποκλεισμό από αυτήν, συναρτώντας τη συμμετοχή στην εκπαίδευση με το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο των οικογενειών. Μια δεύτερη κατηγορία περιορισμών αφορά στην ποιότητα της πρόσβασης στην εκπαίδευση, η οποία βρίσκεται σε συνάρτηση με το μέσο  (ηλεκτρονικό υπολογιστή, tablet, κινητό ή σταθερό τηλέφωνο), που διαθέτει το κάθε παιδί, τις συνθήκες που επικρατούν στο οικογενειακό περιβάλλον κλπ.
Να αναδείξουμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της τηλεκπαίδευσης που έχουν αντίκτυπο στο σύνολο των μαθητών/τριών και ιδιαίτερα στους/στις μαθητές/τριες με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Οι εγγενείς αδυναμίες της που οφείλονται σε ένα σύνολο παραγόντων, όπως η έλλειψη ουσιαστικής αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικών-μαθητών/τριών και μαθητών/τριών μεταξύ τους, η διάσπαση της προσοχής των μαθητών/τριών, η αδυναμία εντοπισμού εκ μέρους του εκπαιδευτικού της ελλειμματικής προσοχής αλλά και του βαθμού πρόσληψης του διδακτικού αντικειμένου από τις αντιδράσεις των μαθητών/τριών, η διατάραξη εν ολίγοις του παιδαγωγικού κλίματος που καθιστά πιο ελκυστικό τον χαρακτήρα της μάθησης είναι σημαντικές πλευρές που κάνουν την τηλεκπαίδευση να διαφέρει ριζικά και να υστερεί από τη δια ζώσης διδασκαλία. Ειδικότερα η Ο.Λ.Μ.Ε. σε ανακοίνωσή της στις 10/11/20 εκτιμά:
“Η δια ζώσης, κανονική εκπαιδευτική διαδικασία είναι αναντικατάστατη. Ο ρόλος του σχολείου και της εκπαίδευσης -γνωστικός, διαπαιδαγωγητικός, κοινωνικός, μορφωτικός, με καλλιέργεια ομαδικότητας, χαρακτήρα, αξιών κ.ά.- δεν αναπτύσσεται χωρίς τον αναντικατάστατο δεσμό εκπαιδευτικού-μαθητή, την ύπαρξη σχολικής κοινότητας και της αλληλεπίδρασής της με την κοινωνία.”

Να εντοπίσουμε τους εγγενείς περιορισμούς στη διδασκαλία εργαστηριακών και καλλιτεχνικών μαθημάτων, καθώς και της φυσικής αγωγής και στην αξιολόγηση των μαθητών/τριών μέσα από συνήθεις διαδικασίες, των τεστ και των διαγωνισμάτων, χωρίς επιλογή εναλλακτικών μορφών αξιολόγησης.
Να επισημάνουμε τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις, ιδιαίτερα στους μικρότερους σε ηλικία μαθητές, καθώς και τις επιπτώσεις σε μεγαλύτερους μαθητές που αντιμετωπίζουν εξετάσεις υψηλών απαιτήσεων (π.χ. πανελλαδικές εξετάσεις).
Να εξετάσουμε κατά πόσο υπήρξε συντονισμένη και έγκαιρη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις ιδιαίτερες παιδαγωγικές και διδακτικές απαιτήσεις που αυτή δημιούργησε.
Να διερευνήσουμε το ζήτημα της διαχείρισης και ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)