Ψηφίστηκε από την ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο με το οποίο κυρώνεται η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των εταιρειών ΓΑΙΟΣΕ, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, ΕΤΒΑ Βιομηχανικές Περιοχές και της Γκόλνταιρ Κάργκο, για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.
Με την ψήφιση του νομοσχεδίου ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία και λειτουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας. «Υπέρ» δήλωσαν ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, και καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, με εξαίρεση το Ποτάμι που δήλωσε «παρών».
-
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: «10 μύθοι για τη σύμβαση του Θριασίου»
Η τοποθέτηση του Χρ. Σπίρτζη
Σημείωσε ακόμη ότι δεν ικανοποιήθηκε κανένα αίτημα του παραχωρησιούχου (σταθερός ΕΝΦΙΑ, απαλλαγή από δημοτικά τέλη κλπ) πέρα από τη δυνατότητα απαλλαγής από τα τέλη καθαριότητας υπό την προϋπόθεση ότι θα αναλάβει ο ίδιος την καθαριότητα. Απορριπτική, σύμφωνα με τον υπουργό, ήταν η απάντηση στο αίτημα για φοροαπαλλαγές, «σε αντίθεση με ότι εσείς εισηγούσασταν με επιστολή του τότε Υπουργού Μεταφορών κ. Στυλιανίδη προς τον τότε Υπουργό Οικονομικών για μία σειρά από φοροαπαλλαγές και διευκολύνσεις για τον τότε υποψήφιο ανάδοχο».
Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ακόμη ότι η δυνατότητα μετατροπής της δεσμευτικής επένδυσης δεν μεταβάλλει το ύψος της, ενώ για μία από τις βασικές ενστάσεις της αντιπολίτευσης, ότι η εκ των υστέρων μεταβολή των όρων διαγωνισμού και συγκεκριμένα των όρων δόμησης συνιστά σοβαρή αλλοίωση των όρων του διαγωνισμού, ο υπουργός Μεταφορών σημείωσε πως όλες οι αλλαγές δόμησης είναι σύμφωνες με όλα τα διεθνή στάνταρ.
Από εσάς ειδικά, κύριε @Yannis_Maniatis, δεν χρειαζόμαστε διδάγματα για το Τεχνικό Επιμελητήριο. pic.twitter.com/54clgj6GiP
— Χρήστος Σπίρτζης (@c_spirtzis) 1 Νοεμβρίου 2018
«Η Ελλάδα έρχεται επιτέλους να αξιοποιήσει τη θέση της ως διεθνές κέντρο συνδυασμένων μεταφορών» υπογράμμισε ο υπουργός Μεταφορών, ενώ έκανε λόγο για «αμηχανία της αντιπολίτευσης» και «παλινωδίες δεκαετιών». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον εισηγητή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Μανιάτη: «Δεν μας ακουμπάει η λάσπη σας. Εύχομαι να γίνεται μόνο για λόγους αντιπολιτευτικής τακτικής, διαφορετικά είναι σκανδαλώδης η στάση σας γιατί εσείς δεν είστε από τους πολιτικούς που δεν ξέρουν», ενώ ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα χρησιμοποίησε από την πλευρά του ο βουλευτής της ΔΗΣΥ κατά τη δευτερολογία του: «Λυπάμαι να πω ότι ο κύριος Σπίρτζης ανήκει στην κατηγορία των θλιβερών ανθρώπων που επειδή είναι ριψάσπιδες και αποστάτησαν υποχρεώνονται να γίνονται ακραίοι προκειμένου να αποδεικνύουν την πίστη τους στο νέο τους αφεντικό» είπε.
Οι κατηγορίες Άδωνι και η απάντηση Σπίρτζη
Ένταση σημειώθηκε και κατά την τοποθέτηση του αντιπροέδρου της ΝΔ Άδωνι Γεωργιάδη, ο οποίος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι άλλαξε τους όρους του διαγωνισμού εκ των υστέρων χωρίς να κάνει τον διαγωνισμό από την αρχή. «Το κάνατε με νόμο. Γιατί εάν δεν το κάνατε με νόμο δεν θα περνούσατε από το ειδικό δικαστήριο, θα πηγαίνατε κατευθείαν στον Κορυδαλλό» ανέφερε. «Δεν έχει ξαναγίνει στο Κοινοβούλιο αυτό που γίνεται σήμερα» πρόσθεσε κάνοντας λόγο για «λαμογιές».
Προφανώς, ο κύριος @AdonisGeorgiadi έχει πέσει θύμα παραπληροφόρησης όσον αφορά τον διαγωνισμό για το Θριάσιο. #vouli pic.twitter.com/cxaS8s2rrN
— Χρήστος Σπίρτζης (@c_spirtzis) 1 Νοεμβρίου 2018
Παίρνοντας τον λόγο επί προσωπικού, ο υπουργός Μεταφορών απάντησε στον αντιπρόεδρο της ΝΔ ότι έχει πέσει θύμα παραπληροφόρησης σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει τεύχος προκήρυξης του διαγωνισμού με άλλους όρους.
Η τροπολογία για τον πόλο Ελληνικού-Αγ. Κοσμά
Στις διατάξεις του νομοσχεδίου εντάχθηκε, μετά την ψήφισή της, και η τροπολογία για την "απρόσκοπτη εκτέλεση των οικοδομικών αδειών στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού - Αγίου Κοσμά". Συγκεκριμένα, με την υπόψη τροπολογία, τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4062/2012 σχετικά με το καθεστώς οικοδομικής και περιβαλλοντικής αδειοδότησης που διέπει την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού-Αγίου Κοσμά. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων: *Εγκρίνονται με τις οριζόμενες κ.υ.α. και οι περιβαλλοντικοί όροι της εφαρμογής του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) καθώς και τω έργων υποδομής που εξυπηρετούν τη συνολική λειτουργία του Μητροπολιτικού Πόλου και προβλέπεται η σχετική διαδικασία, *αποσαφηνίζεται ότι το Γραφείο Ελληνικού, εκδίδει τις οικοδομικές άδειες όλων των κατηγοριών εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά, όπου απαιτείται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Κ. Σπαρτινός: «Σήμερα, αυτή η κυβέρνηση πετυχαίνει εκεί που απέτυχαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις»
«Με την επικύρωση της σύμβασης αυτής, προχωράει ένα έργο που επανειλημμένα από το 2004 είχαν προσπαθήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις να το ολοκληρώσουν, με κατ' επανάληψη αποτυχημένες προσπάθειες, ένα έργο για το οποίο οι απαλλοτριώσεις είχαν ξεκινήσει από το 1979. Σήμερα, αυτή η κυβέρνηση πετυχαίνει εκεί που απέτυχαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνος Σπαρτινός. «Ακούσαμε άλλη μια φορά τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας να προσπαθεί χωρίς περίσκεψη και ανενδοίαστα να υπονομεύσει κάθε επενδυτική αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, καλώντας Άραβες επενδυτές να επενδύσουν στη χώρα μας, αλλά μόνο όταν θα είναι αυτός πρωθυπουργός, δηλαδή στο απώτατο και το άδηλο μέλλον», σχολίασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι τοποθετήσεις των κομμάτων
To σχέδιο νόμου υπηρετεί την καπιταλιστική κερδοφορία, ανέφερε στη συζήτηση που προηγήθηκε, η βουλευτής του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. «Δεν μιλάμε για τα 588 στρέμματα κρατικής γης που δίνονται πάμφθηνα, αλλά για την προστιθέμενη αξία που θα δημιουργηθεί σε αυτά και ποιος θα την καρπωθεί», είπε η βουλευτής του ΚΚΕ και επισήμανε: «Δεν πρέπει να παγιδεύονται η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα στο να διαλέξουν ανταγωνιστή, δηλαδή τον εκμεταλλευτή τους. Διότι, όλοι έχουν ενιαία και ομόφωνη άποψη στην εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης».
«Θεσμοθετείται ένα ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο», είπε ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Κωνσταντίνος Κατσίκης. «Το νέο εμπορευματικό κέντρο Θριασίου θα προσδώσει με τη λειτουργία του μεγάλη προστιθέμενη αξία στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών», είπε ο βουλευτής των ΑΝΕΛ.
«Είμαστε θετικοί σε κάθε επένδυση που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και γίνεται με όρους διαφάνειας, αξιοκρατίας και ωφελεί σε μακροχρόνιο και όχι βραχυπρόθεσμο ορίζοντα την κοινωνία, την οικονομία ευρύτερα και όχι μόνο στενά της περιοχής», ανέφερε ο βουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, που δεν έκρυψε όμως τον προβληματισμό του διότι «οι υποδομές της συγκεκριμένης περιοχής δεν είναι τόσο ικανές για να απορροφήσουν τους κραδασμούς από μια τέτοια επένδυση» και γιατί θα τετραπλασιαστούν τα βαρέα οχήματα επιβαρύνοντας περιβαλλοντικά την περιοχή.
«Πρόκειται σαφώς για ένα έργο στρατηγικής σημασίας με πολλαπλές αναπτυξιακές προοπτικές, που ξεπερνά σαφέστατα και τα σύνορα της χώρας και θα συμβάλλει στην αύξηση των μεταφερόμενων με τον σιδηρόδρομο εμπορευματικών φορτίων και την ανάδειξη, βέβαια, της Ελλάδος σε ισχυρό παράγοντα της εφοδιαστικής αλυσίδας και σε μια κύρια πύλη διακίνησης εμπορευμάτων προς την υπόλοιπη Ευρώπη», είπε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Μάριος Γεωργιάδης. Ο βουλευτής υπογράμμισε όμως, ότι ένα «φιλέτο» παραχωρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχει διαφοροποιηθεί η τελική σύμβαση από την προκήρυξη, και δίνονται απαράδεκτες διευκολύνσεις σε σχέση με τον συντελεστή δόμησης.