to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος: Εννέα μήνες «πάλης»

Το χρέος μειώθηκε, οι αμοιβές γίνονται τακτικότερα, οι τρέχουσες υποχρεώσεις προς δημόσιους οργανισμούς είναι πληρωμένες, εισιτήρια και θεατές αυξήθηκαν και οι παραγωγές και δράσεις για το καλοκαίρι και την ερχόμενη χρονιά είναι έτοιμες. Θα μπορούσε λοιπόν να συμπεράνει κανείς, ότι το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) πάει ολοένα προς το καλύτερο. Και ναι μεν, υπάρχει μια εικόνα πολύ θετική. Τα ‘βάσανα’ του ωστόσο, δεν έχουν τελειώσει.


Κατά την παρουσίαση του απολογισμού της χρονιάς που πέρασε και του προγραμματισμού για την περίοδο 2016-2017, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Αναστασάκης παρέα με την αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια Μαρία Τσιμά και τον αντιπρόεδρο του δ.σ. Δημοσθένη Δώδο (ο πρόεδρος του δ.σ. ο Άρης Στυλιανού απουσίαζε στην Αθήνα για -τι άλλο;- οικονομικά θέματα), έδωσαν μια εικόνα που γεννά ανάμεικτα συναισθήματα. 
 

Εμφανώς κουρασμένοι, δεν έκρυψαν την ικανοποίηση τους για τα όποια θετικά αποτελέσματα έχουν έως τώρα, ούτε τη διάθεση τους για ακόμη περισσότερα στο μέλλον. Δεν έκρυψαν όμως ούτε την συνεχή αγωνία τους για τις καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός.
 

Εννέα μήνες τώρα, από την ώρα που ανέλαβαν δ.σ. και καλλιτεχνικός διευθυντής, ‘παλεύουν’ με το ‘τέρας’ της γραφειοκρατίας. Ρυθμίσεις επί ρυθμίσεων των χρεών σε δημόσιους οργανισμούς, που συναντούν ‘σκοπέλους’ (το χρέος των 7.768.585, 11 ευρώ που βρήκαν, το μείωσαν  στα 6.515.581, 44 ευρώ), γραφειοκρατικός κυκεώνας για να φτάνει η επιχορήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού στα χέρια τους και επιπλέον ανυπαρξία διοικητικού μηχανισμού. «Προσλήψεις δεν μπορούμε να κάνουμε διότι με νόμο του 1994 δεν προβλέπεται ούτε ένας διοικητικός υπάλληλος στο ΚΘΒΕ και όλα δικαιολογούνται ως καλλιτεχνική παραγωγή. Ζητήσαμε 15 θέσεις διοικητικών υπαλλήλων, οι οποίοι θα πρέπει να μπούνε μέσω ΑΣΕΠ και περιμένουμε απάντηση. Έτσι αναγκαστικά κάνουμε μηνιαίες έως ετήσιες συμβάσεις για όσους χρειαζόμαστε και χρειαζόμαστε πολλούς» ανέφεραν από κοινού οι κύριοι Αναστασάκης και Δώδος.  

Μείωση εξόδων, αύξηση εσόδων
 

Παρ’όλα αυτά «όλοι δουλέψαμε σαν να ήμασταν κανονικά πληρωμένοι, σαν να μην είχαμε προβλήματα» διαβεβαίωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ. Έτσι το διάστημα Σεπτεμβρίου 2015-Μαρτίου 2016 τα έξοδα μειώθηκαν κατά 1.555.744 ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και αυτό με κινήσεις όπως τη μη ανανέωση συμβάσεων κάποιων ηθοποιών. «Εξάλλου αυτή τη στιγμή υπάρχουν 100 ηθοποιοί στο ΚΘΒΕ όπως προβλέπει ο νόμος και όχι 140-160 που υπήρχαν στο παρελθόν, οι οποίοι δεν έπαιζαν και σε παραστάσεις. Εμείς θέλουμε να δουλεύουν όλοι γι’αυτό και τα συμβόλαια πλέον είναι οκτάμηνα», εξήγησε ο κ. Αναστασάκης. Ανάλογα έγινε και με αμοιβές συνεργατών, όπως πρόσθεσε. «Για παράδειγμα εάν ο μισθός ενός σκηνοθέτη έφτανε στις 18.500 ευρώ την πήγαμε στις 7-9.000 και μάλιστα ορισμένοι το δέχτηκαν αμέσως μολονότι το θέατρο τους χρωστά χρήματα από παλιά». 
 

Στους θετικά του εννιαμήνου προσμετρούνται επίσης το 5ευρω εισόδου για Τετάρτη και Πέμπτη και η δωρεάν είσοδος για ανέργους (4.500 άνεργοι έχουν παρακολουθήσει τις παραστάσεις), η εξόφληση όλων των χρεών προς τους εργαζομένους, αύξηση των εσόδων κατά 125.214 ευρώ στο  διάστημα Σεπτεμβρίου ’15- Μαρτίου ’16 και αυτό παρά τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων, αύξηση των θεατών κατά 40% και των εισιτηρίων κατά 30%, καθώς και αύξηση κατά 40% στην επισκεψιμότητα των παιδικών παραστάσεων.

Καλοκαίρι… 
 

Στο καλλιτεχνικό κομμάτι της περασμένης σαιζόν, η διοίκηση του ΚΘΒΕ ακολούθησε το ρεπερτόριο που παρέλαβε από την προηγούμενη διεύθυνση του Γιάννη Βούρου, εντάσσοντας ωστόσο και νέες παραγωγές, αναλόγια και δράσεις, μπαζάρ συλλεκτικών αντικειμένων του ΚΘΒΕ, συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και άλλων σχημάτων, συνεργασία με το Δήμο Νεαπόλεως- Συκεών που ολοκληρώνεται στα τέλη του ’16, θεατρικά εργαστήρια για εφήβους. Όλα αυτά θα συνεχιστούν όπως και τα αφιερώματα «Big Days» που μετονομάζονται σε «Ημέρα» και μέσα στην επόμενη περίοδο θα δούμε Ημέρα Μπρεχτ, Ταχτσή, Μίνου Βολανάκη, Σταύρου Τσιώλη, Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Θεάτρου. Συνέχεια θα έχουν επίσης και συνεργασίες όπως αυτές με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου (ΘΟΚ), το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το Εθνικό Θέατρο.
 

Μπροστά μας όμως υπάρχει η καλοκαιρινή περίοδος και αυτή περιλαμβάνει τρεις παραγωγές και ένα …κουκλοθεάτρο. Πρόκειται για τα έργα «Επτά επι Θήβας» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, «Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας» σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο κλιματιζόμενο Βασιλικό Θέατρο καθ’ολη τη διάρκεια του καλοκαιριού και όπου παίζει και η Φιλαρέτη Κομνηνού επιστρέφοντας έτσι μετά από 13 χρόνια στο ΚΘΒΕ και «Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού η πρώτη συνεργασία ΚΘΒΕ, Εθνικού Θεάτρου και ΘΟΚ.
 

Όσο για το κουκλοθέατρο είναι το έργο «Το δώρο χαρίζεται και η αγάπη χαρίζεται» σε σκηνοθεσία Κόλντο Βίο.  «Ελπίζω του χρόνου να έχουμε και παράσταση Καραγκιόζη αλλά ακόμη δεν το έχουμε κλείσει», ανέφερε ο κ. Αναστασάκης. Επιπλέον φέτος, θα πραγματοποιηθούν για πρώτη φορά ολοήμερα θερινά καλλιτεχνικά εργαστήρια για παιδιά 4-11 ετών.

…και χειμώνας
 

Το ρεπερτόριο της επόμενης σαιζόν πάλι, κινείται θεματικά. «Το θέμα μας είναι οικογενειακοί δεσμοί. Αυτοί διατρέχουν όλα τα έργα που επιλέξαμε» εξήγησε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ. 
 

Η έναρξη θα γίνει στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών με το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Μάνα κουράγιο» σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς και με τη Λυδία Φωτοπούλου στο ρόλο της μάνας, η οποία επιστρέφει έπειτα από 13 χρόνια και αυτή στο ΚΘΒΕ. 
 

Στον ίδιο χώρο θα παρουσιαστούν και τα «Ανεμοδαρμένα ύψη» της Έμιλυ Μπροντέ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού (πρώτη του συνεργασια με το ΚΘΒΕ) και τον Γιώργο Γλάστρα να πρωταγωνιστεί.
 

Το Νέο Υπερώο μετονομάζεται  σε Φουαγιέ και θα λειτουργεί πλέον νόμιμα καθώς μέχρι σήμερα δεν υπήρχε άδεια λειτουργίας! Στο χώρο θα δούμε την «Οικογενειακή γιορτή» (Festen) των Τόμας Βίντερμπεργκ, Μ. Ρούκοφ και Μπ. Χάνσεν σε σκηνοθεσία Γιάννη Παρασκευόπουλου και το «Δηλητήριο» της Λοτ Φέικεμανς σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου (πρώτη του συνεργασία με το ΚΘΒΕ).
 

Ο Γιάννης Αναστασάκης θα σκηνοθετήσει το έργο του Ζωρζ Φεντώ «Ψύλλοι στ’αυτιά» που παρουσιαστεί στο Βασιλικό Θέατρο και στον ίδιο χώρο θα δούμε τη «Δωδέκατη νύχτα» του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη και «Μια επιθεώρηση χωρίς τίτλο ακόμη» σε κείμενο και σκηνοθεσία Χρήστου Παπαδημητρίου.
 

Στην Μονή Λαζαριστών στη Σταυρούπολη, η κεντρική σκηνή Σωκράτης Καραντινός θα φιλοξενήσει «Το τρίτο στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου (πρώτη του συνεργασία με το ΚΘΒΕ) και στον κεντρικό ρόλο την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, ενώ στο Μικρό Θέατρο θα επαναληφθούν στα τέλη Οκτωβρίου σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο (επιστρέφει αυτή η λειτουργία μετά από χρόνια) τα έργα «Σωτηρία με λένε» της Σοφίας Αδαμίδου και «Ταξιδεύοντας με τον ΠΑΟΚ» του Σταύρου Τσιώλη, ενώ θα ανέβει και το «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη. 
 

Επιπλέον στον ίδιο χώρο θα πραγματοποιηθεί τροποποιημένη η δράση «Τουρνουά 5x5». Συγκεκριμένα για να αποφευχθεί το ‘καπέλωμα’ της Ανοιχτής Σκηνής του δήμου Θεσσαλονίκης που επίσης παρουσιάζει μικρές ομάδες της πόλης, στο Μικρό Θέατρο θα φιλοξενούνται σε μια ενότητα θεατρικά σχήματα που δρούνε σε πόλεις της Βόρειας Ελλάδας. 
 

Στον ίδιο χώρο θα φιλοξενηθούν και τέσσερις μετακλήσεις («Το κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου, από τον θεατρικό οργανισμό ‘Νέος λόγος’, «Insenso» του Δημήτρη Δημητριάδη από το Ινστιτούτο Γκροτόφσκι και την Avant Art, «Στρατηγού Μακρυγιάννη απομνημονεύματα» και ο «Ο Αμερικάνος» από την εταιρεία θεάτρου «Ηθικόν ακμαιότατον» και το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας).
 

Σε επιλεγμένους χώρους θα παρουσιαστεί η μουσικοθεατρική παράσταση «Δεν σε ξέχασα ποτέ» του Λέοντα Ναρ, ενώ όσον αφορά την Παιδική σκηνή θα παρουσιάσει στο Βασιλικό Θέατρο την «Οικογένεια Νώε» των Ξένιας Καλογεροπούλου και Θωμά Μοσχόπουλου και η Νεανική Σκηνή θα παρουσιάσει στη Σκηνή Σωκράτης Καραντινός της Μονής Λαζαριστών «Το αγόρι με τη βαλίτσα» του Μάικ Κένι. Την ίδια ώρα θα συνεχιστούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Λήγει η θητεία του δ.σ.
 

Αυτό που δεν προβλέπεται να γίνει (όχι τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον), όπως επισήμανε ο Γιάννης Αναστασάκης είναι ανασύσταση και επαναλειτουργία του Χοροθεάτρου και της Όπερας του ΚΘΒΕ. «Θα χρειαστούν χρήματα πέραν της επιχορήγησης για να λειτουργήσουν, κάτι που δεν γίνεται αυτή τη στιγμή. Θα φιλοξενήσουμε όμως παραγωγές χοροθεάτρου και όπερας από ομάδες εκτός Κρατικού».
 

Ο δρόμος λοιπόν, είναι μεγάλος. Την ίδια ώρα το δ.σ. μετρά 12 ακόμη μέρες για να λήξει η θητεία του (υπενθυμίζουμε ότι εκτός από τους κυρίους Στυλιανού και  Δώδο, μέλη είναι οι Γιώργος Κορδομενίδης, Τιτίκα Δημητρούλια, Σπύρος Μπιμπίλας, Φιλαρέτη Κομνηνού, Χρύσα Σπηλιώτη), αλλά ο κ. Αναστασάκης με την κ. Τσιμά (η δική τους θητεία λήγει το Νοέμβριο του 2018) με νέο ή το παλιό (σε περίπτωση ανανέωσης του) δ.σ. θα πρέπει να συνεχίσουν να ‘τρέχουν’. Και παράλληλα, να τολμούν να  ονειρεύονται, διότι όπως ανέφερε και ο κ. Αναστασάκης «αυτή είναι η δική μας αποστολή: έχοντας επίγνωση της πραγματικότητας να ενστερνιστούμε το όραμα και να το προβάλλουμε καθαρά στο θεατή μας».

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)