to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:11 | 23.03.2022

Πολιτισμός

«Κόκκινη κάρτα» στον διορισμό ερασιτέχνη ηθοποιού ως διευθυντή στο ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης

Την απόφαση του ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, το οποίο ενέκρινε για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, αναξιοκρατικά, έναν ερασιτέχνη ηθοποιό, συνταξιούχο της ΔΕΗ, ο οποίος δεν πληρούσε καν τα κριτήρια της προκήρυξης αναίρεσε το Υπουργείο Πολιτισμού με απόφαση του, ενώ τώρα το ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης αμφισβητεί την εγκυρότητα της απόφαση του υφυπουργού κ. Γιατρομανωλακη


Τον Δεκέμβριο του 2021 το ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης εξέλεξε νέο καλλιτεχνικό διευθυντή. Στην ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε ο Γιώτης Βασιλειάδης έλαβε 8 ψήφους έναντι μιας του απερχόμενου Καλλιτεχνικού διευθυντή Βασίλη Μυριανθόπουλου. Η θητεία του νέου Καλλιτεχνικού διευθυντή του Θεάτρου θα ήταν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023. 

Στην διαδικασία είχε κατατεθεί ένσταση από τον ανθυποψήφιο του επιλεγέντος καλλιτεχνικού διευθυντή Αθ. Σαράντο ενώ επιστολή είχαν γράψει και 14 Κοζανίτες καλλιτέχνες οι οποίοι τόνιζαν στον υφυπουργό ότι: «Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για τη θέση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, που επιβεβαιώνουν όσα εδώ και δύο χρόνια ακούγονται και γράφονται, νιώθουμε υποχρεωμένοι να πάρουμε δημόσια θέση και να καταγγείλουμε θεσμικά τη διαδικασία επιλογής του Καλλιτεχνικού Διευθυντή από το Διοικητικό Συμβούλιο.

Σύμφωνα με την προκήρυξη, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής πρέπει να: – «διαθέτει 5ετή επαγγελματική εμπειρία στην οργάνωση και διεύθυνση θεατρικών παραγωγών», – «αποτελεί πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, προερχόμενο από το χώρο του θεάτρου, με αναγνωρισμένη προσφορά και επαγγελματική εργασία στο θέατρο».

Αντίθετα από τις επιταγές του νόμου, το Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. της Κοζάνης προέκρινε ως επικρατέστερο για τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή έναν συνταξιούχο άλλου κλάδου, συγκεκριμένα της Δ.Ε.Η., χωρίς πτυχίο ανώτερης ή ανώτατης σχολής, με καλλιτεχνική δράση κυρίως σε ερασιτεχνικές ομάδες τοπικού βεληνεκούς, έναντι πτυχιούχων, πανελλαδικής εμβέλειας, ενεργών και εγνωσμένου κύρους καλλιτεχνών του επαγγελματικού θεάτρου και κινηματογράφου. Το αποτέλεσμα προκαλεί σύγχυση, τόσο σε εμάς που γνωρίζουμε τα θεατρικά τεκταινόμενα της πόλης μας, όσο και σε όσους, μη έχοντας σχέση με την πόλη, γνωρίζουν το θεατρικό γίγνεσθαι στην επικράτεια.

Γνωρίζαμε εδώ και καιρό τις απροκάλυπτες μεθοδεύσεις της πλειοψηφίας του Δ.Σ. για επιλογή όχι του αξιότερου από τους υποψήφιους, αλλά του ημέτερού τους, κ. Γιώτη Βασιλειάδη. Ήδη από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας δημοτικής αρχής, υπήρχε η πρόθεση για την στελέχωση του Δη.Πε.Θε. με τον νυν Πρόεδρο, κ. Νικόλαο Κέφαλο και τον επιλεχθέντα για τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, κ. Γιώτη Βασιλειάδη.

Την πρόθεση της δημοτικής αρχής μπορούν να επιβεβαιώσουν διάφοροι κύκλοι δημοτικών και κοινοτικών συμβούλων, καλλιτεχνών, δημοτών, αλλά και δημοσιογραφικών δημοσιευμάτων, που δεν διέψευσε ποτέ κανείς».

Επιπλέον απαντώντας σε παραπλανητική επιστολή που απέστειλε το Δ.Σ. του Δη.Πε.Θε. Κοζάνης προς την αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας, για την παράνομη επιλογή του Παναγιώτη Βασιλειάδη στη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, κοζανίτες καλλιτέχνες ενημέρωναν ότι:

«Για την προάσπιση λοιπόν της αλήθειας, της δικαιοσύνης, της αξιοκρατίας και των εργασιακών δικαιωμάτων των καλλιτεχνικών μας κλάδων, και επειδή το Δ.Σ. του Δη.Πε.Θε. Κοζάνης υιοθετεί άκριτα τους ισχυρισμούς περί επαγγελματικής εμπειρίας του υποψήφιου Παναγιώτη Βασιλειάδη, μετά από έρευνα που κάναμε σας ενημερώνουμε για τα εξής:

1) Ο επιλεχθείς για τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, δεν έχει καμιά συμμετοχή στο επαγγελματικό θέατρο τα τελευταία 10 χρόνια. ΚΑΜΙΑ.

2) Στο βιογραφικό του αναφέρει 18 επαγγελματικές δουλειές ως ηθοποιός ή σκηνοθέτης, ωστόσο στην πραγματικότητα οι 10 από αυτές αποτελούν συμμετοχή του ως ερασιτέχνη ηθοποιού/σκηνοθέτη και όχι ως επαγγελματία.

Συγκεκριμένα, σε μια προσπάθεια διαστρέβλωσης της αλήθειας και εξαπάτησης του Δ.Σ. του Δη.Πε.Θε. Κοζάνης και της κοινής γνώμης, αναφέρει ως επαγγελματικές σκηνοθεσίες στο Δη.Πε.Θε. Κοζάνης τα εξής έργα: Ο Φιάκας, Αναστάσεως Ημέρα, 1922 Χρονικό Για Τις Χαμένες Πατρίδες, Ο Κλήδονας, Σώστε Τη Σκ΄ρκα. Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σε ΚΑΜΙΑ από αυτές τις παραστάσεις δεν συμμετείχαν επαγγελματίες ηθοποιοί, άρα πρόκειται για ερασιτεχνικές παραστάσεις με ερασιτεχνικούς θιάσους, ενώ η παράσταση Ο Φιάκας δεν ήταν καν παραγωγή του Δη.Πε.Θε. Κοζάνης, αλλά της ερασιτεχνικής ομάδας “Θεατροδρόμιο”. Διπλό το ψέμα δηλαδή.

Επιπρόσθετα, ψευδής είναι και ο ισχυρισμός ότι στις παραστάσεις Βαβυλωνία και Η Αντοχή Της Μνήμης του Δη.Πε.Θε. Κοζάνης συμμετείχε ο ίδιος ως επαγγελματίας ηθοποιός, αφού συμμετείχε ως ερασιτέχνης ηθοποιός, όπως και ΟΛΟΣ ο υπόλοιπος θίασος που αποτελείτο από ερασιτέχνες.

Τέλος, από τις 3 ταινίες που φέρεται να διεκδικεί δάφνες επαγγελματικής συμμετοχής, στο μεν  Λιβάδι Που Δακρύζει δεν αναφέρεται καν στους τίτλους τέλους ως ηθοποιός, άρα έχει συμμετάσχει ως κομπάρσος, όπως και δεκάδες άλλοι ερασιτέχνες ή μη σχετιζόμενοι με το χώρο, ενώ στην Ψυχή Βαθειά, συμμετέχει σε μια σκηνή διάρκειας 2 λεπτών, μαζί με άλλους ερασιτέχνες ηθοποιούς της πόλης.

Στο βιογραφικό του κατά συνέπεια υπάρχουν μόνον 8 συμμετοχές σε επαγγελματικούς θιάσους αποκλειστικά και μόνο στα Δη.Πε.Θε. Βέροιας και Κοζάνης, και μία συμμετοχή σε παράσταση ιδιωματικού – ποντιακού θεάτρου στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, όλες, επαναλαμβάνουμε, προ δεκαετίας» (διαβάζετε αναλυτικά ΕΔΩ).

Να σημειώσουμε ότι το ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ στηρίζει το επιχείρημα ότι επιλεγής καλλιτεχνεικός διευθυντής είναι επαγγελματίας στο ότι είναι μέλος του σωματείου Ελλήνων ηθοποιών και στην εταιρεία Ελλήνων σκηνοθετών, δυο συνδικαλιστικές ενώσεις. Σύμφωνα με την έρευνα μας για να μπει κανείς στο ΣΕΗ απαιτούνται μόνο 50 ένσημα ενώ στην ΕΕΣ μια σκηνοθεσία, προϋποθέσεις που σε καμία περίπτωση δεν εξισώνονται με την πενταετή επαγγελματτικη εμπειρία που απαιτούσε η προκήρυξη. Τέτοια ερμηνεία των νόμων δημιουργεί πρωτοφανή δεδικασμένα καταπάτησης επαγγελματικών δικαιωμάτων σε έναν ιδιαιτέρως δύσκολο χώρο.

Τις ενστάσεις φαίνεται πως εισάκουσε ο κ. Γιατρωμανωλάκης ο οποίος με απόφαση του έβγαλε «κόκκινη κάρτα» στην επιλογή του ΔΣ δίνοντας συνέχεια στο σίριαλ της επιλογής.  

Μετά την απόφαση αυτή συνεδρίασε το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης με θέμα εκτός ημερησίας την εκ νέου αποστολή αιτήματος στον υφυπουργό σύγχρονου πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη για χορήγηση σύμφωνης γνώμης για την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή. Ουσιαστικά πρόκειται μια διευκρινιστική απάντηση στην απόφαση που έλαβε ο υφυπουργός, όπως είπε ο πρόεδρος Νίκος Κέφαλος.

Στον ως άνω διορισμό είχε ανατιδράσει και το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιοών ήδη από τον Δεκέμβριο του 2021 το οποίο τόνιζε σε ανακοίνωση του:

«Με πρωτοφανή έκπληξη πληροφορηθήκαμε την ανάδειξη του καλλιτεχνικού διευθυντή του Δη.Πε.Θε Κοζάνης, όχι μόνο διότι όπως ακουγόταν ο επιλεχθείς ήταν ερασιτέχνης και όχι επαγγελματίας καλλιτέχνης, αλλά ακόμη περισσότερο διότι βρίθουν εδώ και μία εβδομάδα οι καταγγελίες για την αδιαφάνεια και το διαβλητό της διαδικασίας επιλογής.
Έχουμε και λέμε, λοιπόν σύμφωνα με το ν. 4479/2017, ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής αποτελεί πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, προερχόμενο από το χώρο του θεάτρου, με αναγνωρισμένη προσφορά και επαγγελματική εργασία στο θέατρο. Ο καταστατικός σκοπός του Δη.Πε.Θε Κοζάνης συνίσταται στη συνεργασία με καταξιωμένο δυναμικό εκτός της περιοχής με σκοπό την ενίσχυση, αλλά και τον εμπλουτισμό της θεατρικής παραγωγής και καλλιτεχνικής παιδείας, στενή και συνεχή συνεργασία με Δη.Πε.Θε, κρατικά και ιδιωτικά θέατρα, στελέχωση και συνεργασία με εξειδικευμένο προσωπικό.
Η επιλογή ωστόσο δεν πραγματοποιήθηκε με αξιολόγηση, αλλά με προκλητική αδιαφάνεια, καλώντας τους επαγγελματίες καλλιτέχνες σε έναν σικέ διαγωνισμό, που εξευτελίζει τους υποψηφίους, αλλά και το φορέα τον ίδιο. Η αξιολόγηση ήταν “εσωτερική”, όπως ανακοίνωσε το Δ.Σ. του Δη.Πε.Θε., δηλαδή πραγματοποιήθηκε στο μυαλό εκάστου συμβούλου και η επιλογή έγινε διά ψήφου, πράγμα βολικό διότι έτσι κανείς δεν μπορεί να ενημερωθεί για την αξιολόγηση, όπως είναι το σύννομο για ένα δημόσιο διαγωνισμό.
Η μικροπολιτική αυτή του Δ.Σ. του Δη.Πε.Θε έχει δημιουργήσει ένα κλίμα πόλωσης στην πόλη, όπου θα έπρεπε να υπάρχει αρμονική σχέση επαγγελματικού και ερασιτεχνικού θεάτρου, προς όφελος της πόλης. Το Δ.Σ. αντιμετωπίζοντας έναν καλλιτεχνικό φορέα ως κομματικό τσιφλίκι του αποδεικνύει την απουσία καλλιτεχνικής παιδείας του και την αδυναμία χάραξης πολιτιστικής πολιτικής, ωφέλιμης για τον τόπο. Και το αποδεικνύει απαξιώνοντας τους επαγγελματίες καλλιτέχνες, που το τιμούν θέτοντας υποψηφιότητα για την πόλη της Κοζάνης και καταθέτοντας προγραμματισμό. Λειτουργεί υπεράνω του νόμου και μας συστήνει ως προσωπικότητα εγνωσμένου κύρους στον πολιτισμό ένα άνθρωπο που μπορεί να αγαπάει το θέατρο, αλλά δεν βιοπορίζεται από αυτό, δεν εκπαιδεύτηκε πάνω σε αυτό, δεν είναι επαγγελματίας και δεν μπορεί να χαράξει πολιτιστική πολιτική, καθώς προέρχεται από το χώρο των επιχειρήσεων.
Αποτελεί μέλος μας ο επιλεχθείς, όπως αποτελεί κάθε άνθρωπος που αγαπά το θέατρο και οφείλουμε να προστατέψουμε τα ασφαλιστικά του δικαιώματα αφ’ής στιγμής ανέβει σε οποιαδήποτε σκηνή, αλλά αυτό δε συνεπάγεται από μόνο του έναν καλλιτέχνη υπεύθυνο για τη διαχείριση ενός πολιτιστικού φορέα, διότι δεν αποτελεί αυτό κριτήριο για έναν επαγγελματία καλλιτέχνη.
Τα αποτελέσματα αυτής της προκλητικής διαδικασίας μας δήλωσαν για ακόμη μια φορά το ανοχύρωτο της δουλειάς μας.

Συνάδελφοι ηθοποιοί, ήρθε η ώρα, με αφορμή αυτή την λυπηρή συγκυρία, να σηκώσουμε τα μανίκια για την μεγάλη πληγή του κλάδου μας που ονομάζεται Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο.
Σε μια εποχή όπου η ανεργία μας ματώνει, το θέατρο και η καλλιτεχνική δημιουργία, στις ωραίες πόλεις μας, θα ήταν μια ανάσα ζωής και για εμάς, τους επαγγελματίες δημιουργούς, αλλά και για τις κοινότητες της περιφέρειας. Δεν είναι δυνατόν τα ΔΗΠΕΘΕ μας, να καταλήγουν πεδίο μάχης κομματικών συμφερόντων. Και μάλιστα όταν και η περιφέρεια δικαιούται ισάξιο πολιτιστικό στόχο και αποτέλεσμα με το κέντρο.
Τα χρόνια προβλήματα του κλάδου που μαστίζεται από την ανεργία είναι γνωστά και αδιάφορα για την ηγεσία του υπουργείου, η οποία σε περίπτωση που νομιμοποιήσει και δεχτεί αυτή την επιλογή καλλιτεχνικού διευθυντή, μας απαξιώνει για ακόμη μία φορά ως επαγγελματίες και συναινεί στην παράνομη αυτή πρακτική που καταλύει το κράτος δικαίου.
Καταγγέλλουμε δημόσια την μεθοδευμένη αυτή διαδικασία επιλογής, που υπερβαίνει ακόμη και το νόμο.
Καλούμε το ΥΠΠΟΑ να πάρει θέση άμεσα σε σχέση με τις παράνομες πρακτικές του εποπτευομένου φορέα του, του οποίου την επιλογή θα εγκρίνει.
Καλούμε το ΥΠΠΟΑ να σταματήσει να νίπτει τας χείρας του και να απαρνείται την ευθύνη μετακυλίοντας τη στην αποκεντρωμένη διοίκηση, διότι ο πολιτισμός δεν αφορά μόνο την περιφέρεια Αττικής. Απαιτούμε να προσέλθει σε διάλογο για τα φλέγοντα ζητήματα των ΔΗΠΕΘΕ.
Απαιτούμε την άμεση ανάκληση της απόφασης του Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΚΟΖΑΝΗΣ με άμεση παρέμβαση από το ΥΠΠΟΑ και την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.
Για το ΔΣ του ΣΕΗ
Ο Πρόεδρος Σπύρος Μπιμπίλας και ο Γεν. Γραμματέας Άρης Λάσκος

Ανάλογη παρέμβαση έχει κάνει και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών στην οποία τόνιζε:

«Έφτασαν στην Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών καταγγελίες μελών μας για παράβαση από την πλευρά του Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης των νομικών επιταγών της προκήρυξης για πλήρωση της θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης.

Συγκεκριμένα, το μέλος μας Θανάσης Σαράντος έχει κάνει ένσταση εναντίον της διαδικασίας ως υποψήφιος για τη θέση αμφισβητώντας την εγκυρότητά της, ενώ μας κοινοποιήθηκε δημόσια καταγγελία 14 καλλιτεχνών από τον νομό Κοζάνης, που ζητάνε ακύρωση της διαδικασίας λόγω του τρόπου διεξαγωγής της.

Έχοντας υπόψη μας τον νόμο που λέει ότι για την πλήρωση της θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή ενός ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. απαιτείται 5ετής επαγγελματική προϋπηρεσία και ότι οι θέσεις αυτές είναι θέσεις εργασίας των επαγγελματιών της τέχνης μεταξύ αυτών και των σκηνοθετών, ζητάμε να δημοσιοποιήσετε τα κριτήρια επιλογής του συγκεκριμένου Καλλιτεχνικού Διευθυντή έναντι των άλλων υποψηφίων. Επίσης ζητάμε τεκμηριωμένους τους λόγους απόρριψης των άλλων υποψηφιοτήτων.

Πιστεύουμε ότι η διαδικασία επιλογής Καλλιτεχνικού Διευθυντή χρειάζεται μια επιτροπή κύρους από ανθρώπους της Τέχνης, οι οποίοι θα εκτιμούν τους υποψηφίους και θα εισηγούνται τον καταλληλότερο, τόσο στο Δ.Σ. του Δήμου Κοζάνης όσο και όλων των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., με την ίδια διαδικασία δηλαδή που επιλέγεται πλέον ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου. Έτσι, θα διασφαλίζεται η εγκυρότητα και διαφάνεια της διαδικασίας, χωρίς να γεννιούνται δικαιολογημένες καχυποψίες και καταγγελίες».

Θέση πήρε και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Θεατρολόγων τόνίζοντας ότι:

«Ως Πανελλήνιος Σύλλογος Θεατρολόγων, παρακολουθούμε με μεγάλο ενδιαφέρον τη συζήτηση που έχει ανοίξει και τις ενστάσεις που εκφράζονται, έπειτα από την επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, σχετικά με τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που πρέπει να διαθέτει ένας καλλιτεχνικός διευθυντής και κάθε άλλος ευρισκόμενος σε σημαντικές θέσεις στον καλλιτεχνικό χώρο.

Αισθανόμαστε την ανάγκη να μη σταθούμε σε ένα μεμονωμένο περιστατικό αλλά να τοποθετηθούμε γενικότερα, καθώς οι ομοειδείς περιπτώσεις είναι πολλές. Τον τελευταίο χρόνο, το Θέατρο έχει συγκλονιστεί: αποκαλύψεις σοβαρών αδικημάτων κατά της γενετήσιας αξιοπρέπειας, συμπεριφορές που σχετίζονται άμεσα με λεκτική κακοποίηση, παρενοχλήσεις που συνιστούν κατάφωρες παραβιάσεις προσωπικών ορίων τρίτων. Όλα αυτά συντελέστηκαν εντός του, συχνά ως τίμημα για μία θέση στο καλλιτεχνικό στερέωμα.

Ευχόμαστε να φυσήξει επιτέλους αέρας κάθαρσης, αξιοκρατίας και ίσων ευκαιριών, ιδιαίτερα στα κρατικά επιχορηγούμενα θέατρα. Μακάρι στο εξής να εκλείψουν οι παθογένειες του παρελθόντος και να μπορούν να διακριθούν στο χώρο του θεάτρου όλοι όσοι το αξίζουν, ασχέτως συγγενικών ή προσωπικών σχέσεων, ασχέτως κομματικής υποστήριξης, ασχέτως στήριξης από πνευματικές και όχι μόνο ελίτ. Όχι προσχηματικές και προδιαγεγραμμένες διαδικασίες επιλογής, όχι κλειστές πόρτες, όχι γυάλινες οροφές στο ελληνικό θέατρο!»

Σε μια περίοδο υποχρηματοδότησης και απαξίωσης του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ θα έχει ενδιαφέρον αν το Υπουργείο Πολιτισμού θα επιμείνει στην απόφαση του που κινείται στη σωστή κατεύθυνση διαφάνειας και διασφάλισης της αξιοπιστίας και του καλλιτεχνικού αποτελέσματος του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης.

Με πληροφορίες από: catisart.gr, prlogos.gr

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)