to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Η Frontex και το αμείλικτο ερώτημα για την «αδρανοποίησή» της

Πού βρισκόταν o Oργανισμός Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής τις κρίσιμες ώρες του μοιραίου ναυαγίου, ανοικτά της Πύλου; Τι εντολές έλαβε από τις ελληνικές Αρχές;


Με τις ελπίδες για την ανεύρεση επιζώντων από το ναυάγιο ανοικτά της Πύλου να έχουν εξανεμιστεί, τα πολλά, ανοιχτά, ερωτήματα συνεχίζουν να βασανίζουν όλους όσοι ζητούν να μάθουν την αλήθεια.

Ανάμεσα στα πολλά και αμείλικτα ερωτήματα που έχουν τεθεί σχεδόν από τις πρώτες ώρες του ναυαγίου, έρχεται να προστεθεί ακόμα ένα που προκύπτει από την ανακοίνωση της Frontex, την Παρασκευή.

O Oργανισμός Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής, στην αναφορά που κάνει για την τραγωδία, δεν κρύβει τη λύπη του και εκφράζει την υποστήριξή του στις Αρχές.


Καταφέρεται κατά των διακινητών που «εξανάγκασαν αρκετές εκατοντάδες μετανάστες να επιβιβαστούν σε ένα αλιευτικό σκάφος που δεν έχει σχεδιαστεί για να χωρέσει τέτοιο αριθμό ανθρώπων» και σημειώνει πως οι σκέψεις του είναι στις οικογένειες των θυμάτων.

Το επιχειρησιακό κομμάτι

Με τη θλίψη και την οργή να μην έχει κοπάσει, η Frontex κάνει αναφορά στα όσα τραγικά συνέβησαν λίγο πριν και λίγο μετά το ναυάγιο.

«Στις 13 Ιουνίου, πριν το μεσημέρι, αεροπλάνο της Frontex εντόπισε το αλιευτικό σκάφος εντός της ελληνικής περιοχής έρευνας και διάσωσης (SAR), σε διεθνή ύδατα. Το πλοίο ήταν υπερφορτωμένο και έπλεε με χαμηλή ταχύτητα (6 κόμβους) με κατεύθυνση βορειοανατολικά» σημειώνει.

Η αμέσως επόμενη κίνηση είναι να ενημερώσει άμεσα τις ελληνικές και ιταλικές αρχές για την παρατήρησή της, «παρέχοντάς τους πληροφορίες για την κατάσταση και την ταχύτητα του σκάφους, καθώς και φωτογραφίες».

Εν συνεχεία συνεχίζει να παρακολουθεί από αέρος το σκάφος, «παρέχοντας συνεχώς ενημερώσεις σε όλες τις αρμόδιες εθνικές Αρχές» μέχρι που το αεροπλάνο «έμεινε από καύσιμα και αναγκάστηκε να επιστρέψει στη βάση».

Και κάπου εδώ όλα αλλάζουν. «Καθώς ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος (drone) της Frontex επρόκειτο να περιπολεί στο Αιγαίο την ίδια ημέρα, ο Οργανισμός προσφέρθηκε να παράσχει πρόσθετη βοήθεια πριν από την προγραμματισμένη πτήση» όμως, «οι ελληνικές αρχές ζήτησαν από τον οργανισμό να στείλει το drone σε ένα άλλο περιστατικό έρευνας και διάσωσης νότια της Κρήτης με 80 άτομα να κινδυνεύουν».

Αφού επιλήφθηκε του περιστατικού, «πέταξε στην τελευταία γνωστή θέση του αλιευτικού σκάφους» τέσσερις ώρες αργότερα, στις 04:05 (UTC) τα ξημερώματα, «όταν βρισκόταν σε εξέλιξη μια μεγάλης κλίμακας επιχείρηση έρευνας και διάσωσης από τις ελληνικές αρχές», σημειώνει ο Οργανισμός και προσθέτει πως «δεν υπήρχε κανένα ίχνος του αλιευτικού σκάφους».

Τέλος, σημειώνει πως «κανένα αεροπλάνο ή σκάφος της Frontex δεν ήταν παρόν την ώρα της τραγωδίας».

Εννέα ερωτήσεις «φωτιά»

Στην «αδράνεια» των Αρχών να ζητήσουν συνδρομή της Frontex αναφέρεται ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., υπό μορφή ερωτήματος, ενώ η γνωστή ομάδα Alarm Phone της οργάνωσης WatchTheMed θέτει το ξεκάθαρο ερώτημα: «Τι έκανε η Frontex αφού εντόπισε το σκάφος σε κατάσταση κινδύνου το πρωί της Τρίτης;», λαμβάνοντας την απάντηση του Οργανισμού, μέσω της ανακοίνωσης που εξέδωσε.

Η Alarm Phone θέτει κι άλλα «καυτά» ερωτήματα με πολλούς αποδέκτες:

  • Γιατί κατηγορούν αυτούς που πέθαναν και επέζησαν αντί να απαντούν στις πιεστικές ερωτήσεις σχετικά με την αποτυχία τους να φέρουν εις πέρας μια επιχείρηση διάσωσης;
  • Γιατί επιδίδονται συστηματικά σε επαναπροωθήσεις (pushback) και αρνούνται να παρέχουν συνδρομή εδώ και τόσα χρόνια;
  • Γιατί συνεχίζουν να περιορίζουν τις ασφαλείς μεταναστευτικές διαδρομές, ενώ ταυτόχρονα παράγουν καινούριες και θανατηφόρες;
  • «Μια ξαφνική μετατόπιση βάρους είναι πιθανό να είναι η αιτία που οδήγησε το σκάφος να ανατραπεί» (Ελληνική Ακτοφυλακή). Γιατί προήλθε ξαφνική «μετατόπιση»;
  • Υπήρξαν αναφορές ότι η Ελληνική Ακτοφυλακή ρυμούλκησε το σκάφος. Ισχύει; Αν ναι, προς ποια κατεύθυνση και γιατί αυτό δεν αναφέρεται στις αρχικές αναφορές τους;
  • Γιατί δεν υπήρχαν περισσότερα διασωστικά μέσα διαθέσιμα στο σημείο σε περίπτωση ναυαγίου; Γιατί ήταν απαραίτητο να παράσχει βοήθεια το «Mayan Queen», ένα ιδιωτικό πολυτελές σκάφος;
  • Πώς αντέδρασαν οι λοιπές αρμόδιες αρχές, της Ιταλίας μεταξύ άλλων, όταν έμαθαν για την κατάσταση κινδύνου;
  • Τι ορίζουν τα πρωτόκολλα για τη συλλογή μαρτυριών από επιζώντες και για την προστασία τους;
  • Ελήφθησαν δείγματα DNA από όλες τις σορούς πριν από την ταφή τους;

Τα ερωτήματα για την τραγωδία περιμένουν απαντήσεις...

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)