to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

22:17 | 15.02.2023

Πολιτισμός

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο ο Μητσοτάκης: Γιουχαΐσματα εκτός, κακοστημένη φιέστα εντός (βίντεο)

Πλήθος κόσμου βρέθηκε το απόγευμα της Τετάρτης έξω από το Μουσείο, όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλούσε στην εκδήλωση για την παρουσίαση της μελέτης


Πηγή φωτογραφιών: avgi.gr - Φωτορεπορτάζ: Κώστας Παπαντωνίου

Ο Σύλλογος Αρχαιολόγων συμμετείχε δυναμικά στην συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την μελέτη επέκτασης και αναβάθμισης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Πλήθος κόσμου βρέθηκε σήμερα το απόγευμα έξω από το Μουσείο, όπου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλούσε εκείνη την ώρα, στην εκδήλωση για την παρουσίαση της μελέτης.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Με ντουντούκες, συνθήματα και την Ανοιχτή Ορχήστρα οι διαδηλωτές εξέφρασαν την διαμαρτυρία τους για το σχέδιο, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα.

«Και τώρα ένα σύνθημα που όλους μας ενώνει, κρατήστε τα μουσεία και διώξτε την Μενδώνη» ήταν ένα από τα συνθήματα που ακούστηκαν ενώ οι διαδηλωτές γιούχαραν τον πρωθυπουργό κατά την άφιξή του.


Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, λόγω της χθεσινής 24ώρης απεργίας του Σωματείου Αρχαιολόγων ματαιώθηκε η συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Η συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε μπροστά στο κτίριο του ΥΠΠΟΑ στη Μπουμπουλίνας, με τη συμμετοχή του Ενιαίου Συλλόγου Αττικής Στερεάς και Νήσων, τα μέλη του οποίου πραγματοποίησαν στάση εργασίας.

Ακολούθησε πορεία προς το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο το οποίο, βάσει των όσων κατήγγειλαν οι συγκεντρωμένοι απεργοί - υπάλληλοι του Υπουργείου Πολιτισμού, είχε περικυκλωθεί από την αστυνομία.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων προσθέτει στην ανακοίνωση ότι «η εικόνα του κεντρικού δημόσιου Μουσείου της χώρας με αστυνομικούς στο περιστύλιο και τα ΜΑΤ στον κήπο είναι η θλιβερή εικόνα από το μέλλον που ετοιμάζει για τα μουσεία ο κατάπτυστος νόμος του ΥΠΠΟΑ».

Πανό με το σύνθημα «Πωλειτισμός» στην διαδήλωση έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Τονίζει δε ότι «παλεύουμε για δημόσια Μουσεία ανοιχτά σε όλους και όχι μουσεία-κυβερνητικά υποχείρια παραδομένα στην εμπορευματοποίηση και στην οικονομική ελίτ της χώρας.».

Για τις σημερινές κινητοποιήσεις κάλεσε «όλους τους αγωνιζόμενους κλάδους και όλο τον κόσμο του πολιτισμού σε κοινή κινητοποίηση για την υπεράσπιση του πολιτισμού και των εργαζόμενων του».

Διαδηλωτής μπροστά σε πανό για ιδιωτικοποίηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Με προκλητικές ευχαριστίες στη Μαρέβα η φιέστα εντός του Μουσείου

Την ίδια ώρα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίαζε... όχι το νέο αρχαιολογικό μουσείο, ούτε τα τελικά σχέδια, αλλά τα προσχέδια του νέου αρχαιολογικού μουσείου, δηλώνοντας μάλιστα ότι «ένα προσωπικό μου όνειρο γίνεται πραγματικότητα».

Ο πρωθυπουργός παρουσίασε μακέτες την ώρα που αρχαιολόγοι και εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ διαμαρτύρονταν απ' έξω, καθώς η φιέστα της Τετάρτης 15/2 έλαβε χώρα στον απόηχο της ψήφισης του νέου πλαισίου για τη μετατροπή των πέντε μεγάλων δημοσίων αρχαιολογικών μουσείων σε ΝΠΔΔ, με στόχο τη λειτουργίας τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Αξίζει δε να σημειωθεί ο Κ. Μητσοτάκης κάνοντας ότι δεν ακούει τις έντονες αντιδράσεις για την αλλαγή του νομικού καθεστώτος στα μουσεία, έκανε λόγο για το «πρώτο σημαντικό βήμα για την υλοποίηση αυτού του οράματος», και σχολίασε ότι πλέον τα πέντε αυτά μουσεία θα έχουν «μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία» ώστε το κάθε ένα «να μπορέσει να διεκδικήσει το δικό του ρόλο και τη δική του θέση στον παγκόσμιο χάρτη των μουσείων και όχι απλά μια οργανική μονάδα του υπουργείου Πολιτισμού».

Αναφερόμενος και πάλι στο νέο αρχαιολογικό μουσείο, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «πρόθεσή μας είναι όλες οι μελέτες να χρηματοδοτηθούν από ιδιωτικές δωρεές και στη συνέχεια, προφανώς, η κατασκευή του μουσείου και του περιβάλλοντα χώρου να χρηματοδοτηθούν από εθνικούς και από ευρωπαϊκούς πόρους».

Αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι μεταξύ όσων ευχαρίστησε ήταν και η σύζυγός του, Μαρέβα Μητσοτάκη, «η οποία αθόρυβα και χωρίς να διεκδικήσει ποτέ οποιαδήποτε προβολή, υπήρξε η καρδιά αυτής της μεγάλης προσπάθειας».

Σημειώνεται ότι διαγωνισμός για την αρχιτεκτονική πρόταση επέκτασης και αναβάθμισης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου ουσιαστικά απέκλεισε τη συμμετοχή ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων, ενώ ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων όσο και σύλλογοι αρχιτεκτόνων έχουν προσφύγει στο ΣτΕ καταγγέλλοντας τις παρατυπίες.

Η φιέστα του πρωθυπουργού έρχεται με φόντο τις έντονες αντιδράσεις του καλλιτεχνικού κόσμου σχετικά με το Προεδρικό Διάταγμα το οποίο εξισώνει τα απολυτήρια των καλλιτεχνικών σχολών με αυτά των απολυτηρίων λυκείου και στον απόηχο του δυναμικού κύματος καταλήψεων και παραιτήσεων των καθηγητών στο εθνικό θέατρο, στο ΚΘΒΕ και στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα, σήμερα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε με τους καλλιτέχνες στο Μέγαρο Μαξίμου, αρνήθηκε να αποσύρει το ΠΔ υποσχόμενος νομοθετικές παρεμβάσεις στο μέλλον.

Συγκεκριμένα έκανε λόγο για δημόσιες και πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών έως το 2025, και άμεση νομοθέτηση για δίκαιη αμοιβή καλλιτεχνών σε όλο το δημόσιο. Επιπλέον αναφέρθηκε στην προστασία και διασφάλιση των ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και μισθολογικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών.

Αναλυτικά η ομιλία του:

«Κυρίες και κύριοι, είναι πραγματικά δύσκολο να προσθέσω πολλά, μετά από αυτή την πολύ εντυπωσιακή παρουσίαση την οποία παρακολουθήσαμε.

Σήμερα, έχω τη βαθιά πεποίθηση ότι ένα προσωπικό μου όνειρο γίνεται πραγματικότητα. Το πολιτικό μου γραφείο ήταν για πολλά χρόνια λίγους δρόμους πιο πέρα, στην οδό Χαλκοκονδύλη, περνούσα συχνά μπροστά από το Αρχαιολογικό Μουσείο, έζησα ταυτόχρονα τα χρόνια της υποβάθμισης του ιστορικού κέντρου της Αθήνας και πάντα ήταν στο μυαλό μου αυτή η ιδέα, του πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε μία σημαντική παρέμβαση στο πιο σημαντικό μας μουσείο, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Πώς θα μπορούσαμε ταυτόχρονα όχι μόνο να το επεκτείνουμε, αλλά να δημιουργήσουμε και ένα νέο τοπόσημο. Και κυρίως να χρησιμοποιήσουμε αυτό το εμβληματικό έργο ως μία ευκαιρία για να αναβιώσει ουσιαστικά μία ολόκληρη γειτονιά. Με πολλή και σκληρή δουλειά και μεθοδική παρακολούθηση είμαστε σήμερα στο σημείο να έχουμε κάνει ένα πρώτο σημαντικό βήμα για την υλοποίηση αυτού του οράματος.

Θέλω να ευχαριστήσω ξεχωριστά όχι μόνο την Υπουργό Πολιτισμού και το επιτελείο της, που ήταν πάντα στην πρώτη γραμμή αυτής της προσπάθειας, θέλω να ευχαριστήσω τον Αντρέα Κούρκουλα για τη σπουδαία δουλειά την οποία έκανε ως επικεφαλής της Επιτροπής Αξιολόγησης. Θέλω να ευχαριστήσω όλα τα αρχιτεκτονικά γραφεία, από το εξωτερικό και από την Ελλάδα, που συμμετείχαν σε αυτόν τον άρτια οργανωμένο διεθνή διαγωνισμό. Θέλω να ευχαριστήσω ξεχωριστά τον Νικόλα και την Ειρήνη Λαιμού, για τη χρηματοδότηση του πρώτου σταδίου αυτής της προσπάθειας, το αποτέλεσμα του οποίου είχατε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε σήμερα. Και θα ήθελα -δεν το κάνω συχνά, αλλά αισθάνομαι την ανάγκη σήμερα- να ευχαριστήσω και προσωπικά τη σύζυγό μου Μαρέβα, η οποία αθόρυβα και χωρίς να διεκδικήσει ποτέ οποιαδήποτε προβολή, υπήρξε η καρδιά αυτής της μεγάλης προσπάθειας.

Πιστεύω ότι αυτό το οποίο παρακολουθήσαμε σήμερα είναι μία παρέμβαση η οποία πληροί τις βασικές προϋποθέσεις τις οποίες είχαμε θέσει εξ αρχής: πώς θα δημιουργήσουμε περισσότερο χώρο για να εκθέσουμε τα σπουδαία εκθέματα μιας από τις σημαντικότερες συλλογές παγκοσμίως, καθώς σήμερα εκθέτουμε λιγότερο του 10% αυτών που έχουμε στις αποθήκες μας. Πώς, ταυτόχρονα, θα φέρουμε το Μουσείο πιο κοντά στην Πατησίων, πιο κοντά στην πόλη. Και πώς -νομίζω σε αυτό ο κ. Chipperfield και ο κ. Γυφτόπουλος έχουν απόλυτο δίκιο- δεν θα ανταγωνιστούμε το υφιστάμενο κτίριο και θα σεβαστούμε την διακριτή του ιστορικότητα.

Είναι στην κρίση σας εάν η πρόταση αυτή, η οποία επιλέχθηκε ομόφωνα από την επιτροπή, επιτυγχάνει αυτούς τους στόχους.

Σίγουρα, όμως, θα αποτελέσει μία σημαντικότατη παρέμβαση στον αστικό ιστό της πόλης, αλλά και μια μοναδική ευκαιρία να μπορέσουμε να προσελκύσουμε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο περισσότερους επισκέπτες. Γιατί πάντα με προβλημάτιζε το γεγονός ότι κάτι παραπάνω από 500.000 επισκέπτες έρχονται κάθε χρόνο στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, όταν φιλοξενεί αυτόν τον απίστευτο πλούτο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Πιστεύω ότι αυτό θα αλλάξει και μπορεί να αλλάξει ως αποτέλεσμα της υλοποίησης αυτού του πολύ οραματικού σχεδίου το οποίο παρουσιάστηκε σήμερα.

Προφανώς, έχουμε ακόμα πολλή δουλειά μπροστά μας. Έχουμε όμως όχι απλά το χρονοδιάγραμμα, έχουμε και το απαραίτητο εργαλείο, τον οδικό χάρτη στη διάθεσή μας, για το πώς θα δρομολογήσουμε από εδώ και στο εξής τις μελέτες -που θα κοστίσουν αρκετά χρήματα- για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το έργο αυτό.

Η πρόθεσή μας είναι όλες οι μελέτες να χρηματοδοτηθούν από ιδιωτικές δωρεές και στη συνέχεια, προφανώς, η κατασκευή του μουσείου και του περιβάλλοντα χώρου να χρηματοδοτηθούν από εθνικούς και από ευρωπαϊκούς πόρους.

Το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχουμε καθορίσει είναι ένα χρονοδιάγραμμα αρκετά σφιχτό αλλά είμαι απολύτως σίγουρος ότι θα μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε, διότι υπάρχει μεράκι, διάθεση και τεχνογνωσία για να μπορέσουμε αυτό το πολύ όμορφο όραμα το οποίο σας παρουσιάστηκε σήμερα, να γίνει πράξη το συντομότερο δυνατόν.

Και βέβαια σε αυτό θα συμβάλει και το γεγονός ότι πια το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, μαζί με τέσσερα ακόμα μουσεία, γίνεται -ως αποτέλεσμα του Νόμου που δημοσιεύτηκε σήμερα- ένα ξεχωριστό Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, όπως εξάλλου συμβαίνει σε όλα τα μεγάλα μουσεία, έχοντας μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία να μπορέσει να διεκδικήσει το δικό του ρόλο και τη δική του θέση στον παγκόσμιο χάρτη των μουσείων -και όχι απλά μια οργανική μονάδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Θεωρώ ότι είναι μία πολύ σημαντική μεταρρύθμιση στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Ο δρόμος, λοιπόν, είναι ανοιχτός. Θέλω και πάλι να ευχαριστήσω τον David Chipperfield και την ομάδα του, τον κ. Γυφτόπουλο και την ομάδα του, γιατί πράγματι μας άνοιξαν τα μάτια σε ένα καινούριο κόσμο.

Δεν είμαι αρχιτέκτονας, ούτε θα μπορούσα ποτέ να φανταστώ αυτό το οποίο είδαμε. Ήξερα, όμως, ότι ήθελα και θέλαμε να κάνουμε κάτι το οποίο πραγματικά να είναι ταυτόχρονα εντυπωσιακό, να σέβεται το υφιστάμενο δομημένο περιβάλλον αλλά να πληροί -και αυτό το θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό- και τις αρχές της βιωσιμότητας για την οποία με τόσο πάθος μάς μίλησε ο David. Το γεγονός, δηλαδή, ότι τα υλικά τα οποία θα χρησιμοποιηθούν είναι ντόπια υλικά, νομίζω ότι στέλνει ένα μήνυμα για το πώς πολιτισμός και βιωσιμότητα πρέπει να είναι δύο έννοιες οι οποίες από εδώ και στο εξής θα ταυτίζονται.

Και πάλι, λοιπόν, ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όσους οραματίστηκαν αυτή την πρόταση, σε όσους εργάστηκαν για να την επιλέξουν και τώρα είναι στο χέρι μας να φροντίσουμε ώστε να περάσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα από το σχέδιο στην πραγματικότητα».

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Ο κ. Μητσοτάκης αντί για έργα εγκαινιάζει μακέτες και πανηγυρίζει

Η ανακοίνωση Γραφείου Τύπου ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία:

Ο κ. Μητσοτάκης αντί για έργα εγκαινιάζει μακέτες και πανηγυρίζει

Όσο πλησιάζουν οι εκλογές ο κ. Μητσοτάκης κατεβαίνει με ταχύτητα φωτός τα σκαλιά του αυτο​εξευτελισμού του. Αντί για έργα, χωρίς ίχνος ντροπής εγκαινιάζει μακέτες και πανηγυρίζει.

Αφού η πρόχειρη εξαγγελία του στις προγραμματικές δηλώσεις του 2019 για ενοποίηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο πήγε στράφι, σήμερα έκανε "εγκαίνια μακέτας" της επέκτασης του Αρχαιολογικού Μουσείου λέγοντας μάλιστα ότι "γίνεται πραγματικότητα ένα προσωπικό του όνειρο".

Ο κ. Μητσοτάκης που ακόμη και σήμερα κάνει σπέκουλα σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, ένα έργο που το παρέλαβε στο τελικό του στάδιο και κατάφερε με τους χειρισμούς του να καθυστερήσει την έναρξη λειτουργίας του από τα μέσα του 2020 στα τέλη του 2023, ο ίδιος σήμερα εγκαινιάζει με τυμπανοκρουσίες σχέδια επί χάρτου. Κατηγορούσε τον ΣΥΡΙΖΑ, που παρέδιδε ολοκληρωμένα έργα, για "μουσαμάδες" και ο ίδιος σήμερα εγκαινιάζει "μακέτες".

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)