to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

9:56 | 14.12.2021

Πολιτική

Νομοσχέδιο για τον εθελοντισμό: Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στήριξαν την κοινωνία των πολιτών

Σκληρή κριτική στη κυβέρνηση και στήριξη των αιτημάτων της κοινωνίας των πολιτών από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη συζήτηση του νομοσχεδίου «προστασία του εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της Κοινωνίας των Πολιτών, φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Ο.Κοι.Π. και λοιπές διατάξεις».


Στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, όπου συζητήθηκε το νομοσχέδιο, η ΝΔ ψήφισε υπέρ της αρχής. Επιφύλαξη για την τελική τους θέση στην Ολομέλεια δήλωσαν ο ΣΥΡΙΖΑ και το Κίνημα Αλλαγής. «Κατά» της αρχής του νομοσχεδίου δήλωσε το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το ΜέΡΑ25.

Τι λέει ο Μ. Βορίδης

«Η Ελλάδα είναι ανάμεσα στις χώρες με τη χαμηλότερη εθελοντική συμμετοχή και τη μικρότερη συνεισφορά του εθελοντισμού στο ΑΕΠ», έχει επισημάνει ο υπουργός Εσωτερικών. Ως βασικές αιτίες της χαμηλής εθελοντικής συμμετοχής στην Ελλάδα, ο Μάκης Βορίδης περιέγραψε την καχυποψία για τη δράση των οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών σε τομείς για τους οποίους υπάρχει η αντίληψη ότι θα έπρεπε να καλύπτονται από το κράτος. Ο υπουργός Εσωτερικών ανέφερε εξάλλου ότι η καχυποψία απέναντι στις οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, συνδέεται και με τη χρηστή οικονομική διαχείριση τους. «Η κακή οικονομική διαχείριση είναι φαινόμενο υπαρκτό αλλά δεν αφορά το σύνολο των οργανώσεων. Αφορά έναν περιορισμένο αριθμό οργανώσεων και δεν επιτρέπεται να χαρακτηρίζει το σύνολο των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών και δεν αφορά την πλειοψηφία», είπε ο υπουργός Εσωτερικών που έσπευσε να επισημάνει το σημαντικό έργο οργανώσεων όπως «το Χαμόγελο του Παιδιού», ο «Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός», το «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», δηλαδή «σπουδαίες οργανώσεις με καταπληκτική δουλειά» και επομένως στην κριτική δεν πρέπει να «τσουβαλιάζονται» όλοι.

Το νομοσχέδιο ενισχύει την αίσθηση της διαφάνειας, του ελέγχου, της λογοδοσίας, της ακεραιότητας, ανέφερε ο κ. Βορίδης και πρόσθεσε ότι με τον τρόπο αυτό ενισχύεται και η αξιοπιστία των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών, έναντι της κοινωνίας.

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Δεν επιλύει ζητήματα, θέτει περιορισμούς

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος είπε ότι το νομοσχέδιο δεν επιλύει το ζήτημα της διαχρονικής ασάφειας στη σχέση της Κοινωνίας των Πολιτών με το κράτος. Επισήμανε επίσης ότι για την εγγραφή οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών στο ειδικό μητρώο, τίθεται περιοριστικές προϋποθέσεις και οι περισσότερες οργανώσεις δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν. «Η υποχρέωση σύνταξης χρηματοοικονομικών καταστάσεων των δύο τελευταίων ετών και η υποβολή έκθεσης ελέγχου ορκωτού λογιστή, ως ιδιαίτερη απαίτηση για την εισαγωγή στο ειδικό μητρώο, λειτουργούν ανασχετικά για τις μικρότερες και οικονομικά ασθενέστερες οργανώσεις, μπλοκάροντας ουσιαστικά την ένταξη στο ειδικό μητρώο», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

Γ. Ψυχογιός: Θέλετε πολίτες φοβισμένους και στη λογική του ατομισμού. Ευνοείτε μόνο τις μεγάλες οργανώσεις τις κοινωνίας των πολιτών

Ο βουλευτής Κορινθίας και τομεάρχης Μεταναστευτικής Πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γ. Ψυχογιός, τοποθετήθηκε επί του Ν/Σ «Προστασία του εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της Κοινωνίας των Πολιτών, φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Οργανώσεων ΚτΠ και λοιπές διατάξεις»

Ο βουλευτής αναφέρθηκε αρχικά στην επέτειο των 78 χρόνων από το Ολοκαύτωμα στα Καλάβρυτα επισημαίνοντας ότι είναι μια μέρα μνήμης της φρικαλεότητας του φασισμού που δεν πρέπει να ξεχάσουμε τονίζοντας ότι οι απαιτήσεις για τις γερμανικές αποζημιώσεις παραμένουν απαράγραπτες.

Ο κος Ψυχογιός αναφερόμενος στο θέμα των αλλαγών του πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Οργανώσεων της Κοινωνίας των πολιτών τόνισε ότι το νομοσχέδιο συζητάει εμμέσως, μερικώς ή και καθόλου τα πραγματικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι εθελοντικές οργανώσεις. Δεν κάνει ουσιαστικά βήματα προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού και της αποτελεσματικής διασύνδεσης των πολλαπλών μητρώων οργανώσεων που τηρούνται σήμερα στα αρμόδια Υπουργεία.

Έκανε αναφορά στο αίτημα που εκφράζουν οι οργανώσεις μέσα από την ανακοίνωσή τους «ναι στη ρύθμιση, όχι στη συρρίκνωση» και τόνισε ότι το νομοσχέδιο δεν απαντά στο πάγιο αίτημα για απλοποίηση των διαδικασιών και μείωση της γραφειοκρατίας. Διαμορφώθηκε έχοντας κατά νου Οργανώσεις μεγαλύτερου μεγέθους, ενώ στην Ελλάδα η συντριπτική πλειοψηφία των ενεργών Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών είναι μικρές και μεσαίες με μικρό αριθμό εργαζομένων.

Ο κος Ψυχογιός τόνισε ότι είναι πάγια τακτική της κυβέρνησης να ευνοεί τους λίγους και ισχυρούς και τους ημέτερους, όπως κάνει και με τις μεγάλες αλυσίδες, τους κλινικάρχες, τους μεγαλεμπόρους αγροτικών προϊόντων, αλλά και στο πεδίο του προσφυγικού όπου στοχοποιεί μικρές αλλά αξιόλογες οργανώσεις με χρόνια εμπειρία στο πεδίο και την ίδια στιγμή πριμοδοτεί με εκατομμύρια ΜΚΟ φαντάσματα που διαχειρίζονται σημαντικά πρόγραμμα, όπως το ΕΣΤΙΑ.

Αναφερόμενος στο θέμα της εθελοντικής προσφοράς, εστίασε στον κίνδυνο που υπάρχει στο Ν/Σ να γίνει ο εθελοντισμός προκάλυμμα που υποκρύπτει σχέση εξαρτημένης εργασίας. Η εθελοντική προσφορά, σημείωσε, μεταφράζεται ως προσφορά ανιδιοτελής και συστηματική με κύριο σκοπό την στήριξη όσων έχουν βρεθεί στο περιθώριο από τις πολιτικές του Κράτους. Ζήτησε, επίσης, από τον Υπουργό να πάρει ξεκάθαρη θέση για την πλήρη απαξίωση των ΚΟΙΝΣΕΠ και της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ενώ σχολιάζοντας την τροπολογία της κυβέρνησης για τις μετατάξεις στην ΕΥΠ, είπε ότι είναι μια «άθλια τροπολογία που πρέπει να την πάρει πίσω»

Σχολιάζοντας τις τροποποιήσεις στον Κώδικα Ιθαγένειας έκανε σαφές ότι ο εισοδηματικός «κόφτης» που αποτελεί την βασικότερη αδικία παραμένει, η δε δυνατότητα που προβλέπεται ώστε να «πιάσουν» τα κριτήρια και μετά τον χρόνο της κατάθεσης του αιτήματος, αφορά λίγες περιπτώσεις. Οι όποιες αλλαγές δεν αλλάζουν την ταξικά μεροληπτική απαίτηση για ελάχιστο εισόδημα και σταθερή εργασία και κλείνει ουσιαστικά την πόρτα σε ανθρώπους που ζουν και εργάζονται επί δεκαετίες στη χώρα. Θα έπρεπε να υπάρχουν ρυθμίσεις μείωσης του παραβόλου, μια ρεαλιστική και σύγχρονη τράπεζα θεμάτων για τους βιοτικούς δεσμούς με τη χώρα, και όχι να δημιουργούνται ακόμα περισσότερα θολά σημεία, για το ποιος και υπό ποιες προϋποθέσεις θα περνά τελικά από συνέντευξη.

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του ο κος Ψυχογιός ζήτησε από την Κυβέρνηση να εγκαταλείψει το σχεδιασμό της και να εισαγάγει ένα σύστημα δίκαιο και διαφανές, χωρίς εξαιρέσεις και αποκλεισμούς, ενώ απαντώντας στον εισηγητή της ΝΔ, σαφές ότι η Αριστερά αλλά και μεγάλο κομμάτι των προοδευτικών πολιτών μέσα από τα κινήματα αλληλεγγύης έχουν προσφέρει πολλά. Ιδίως στην περίοδο Σαμαρά που οι ανασφάλιστοι καλύπτονταν μόνο από τα κοινωνικά ιατρεία και φαρμακεία και μετά τις διεκδικήσεις των κινημάτων και την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατοχυρώθηκε η πλήρης πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, που σήμερα η ΝΔ «κόβει» και πάλι από την συνταγογράφηση σε ιδιώτες γιατρούς.

Γ. Παπαηλιού: To νομοσχέδιο απειλεί τη βιωσιμότητα των οργανώσεων

Ο εθελοντισμός περιλαμβάνει (εγγενή) στοιχεία, όπως την αλληλεγγύη, την ανιδιοτελή προσφορά, τον αυθορμητισμό «χωρίς δεύτερη σκέψη».

Εκδηλώνεται, αποτελώντας  αντικείμενο δραστηριότητας της κοινωνίας των πολιτών, η οποία μέσω αυτού συμμετέχει στην άσκηση πολιτικών σε διάφορους τομείς, όπως ενδεικτικά, στα ανθρώπινα δικαιώματα, την κοινωνική πολιτική και την πολιτική πρόνοιας, το περιβάλλον, το μεταναστευτικό-προσφυγικό, την έμφυλη βία, την πολιτική προστασία κ.α. .  

Η δράση της κοινωνίας των πολιτών  είναι οργανωμένη και ασκείται συλλογικά. Οι οργανώσεις της χρειάζονται ένα (ενιαίο) θεσμικό πλαίσιο για την καταχώρηση,  την εγγραφή και τη χρηματοδότησή τους. Έτσι διασφαλίζονται  η διαφάνεια, η χρηστή διαχείριση και η λογοδοσία.

Με το νομοσχέδιο «Προστασία του εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της κοινωνίας των πολιτών, φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Ο.Κοι.Π …»    η ενεργοποίηση και αξιοποίηση της κοινωνίας των πολιτών εξακολουθεί να παραμένει ζητούμενο, αφού με το (εισαγόμενο) θεσμικό πλαίσιο, η λειτουργία και οι δράσεις των οργανώσεών της   ρυθμίζονται αποσπασματικά, διαδικαστικά, διαχειριστικά και όχι προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού και της απλοποίησης των διαδικασιών.

Η διαμόρφωση του νέου θεσμικού πλαισίου θα έπρεπε να εκκινεί  από τη χαρτογράφηση όλων των υπαρχόντων μητρώων που είναι διάσπαρτα και επιπλέον τη διασύνδεσή τους, ώστε να υπάρχει διαλειτουργικότητα, και εντέλει  την κατάργησή τους.

Δημιουργείται μία νέα δομή στο Υπουργείο Εσωτερικών και δύο νέα μητρώα, η «Δημόσια Βάση Δεδομένων» και το «Ειδικό Μητρώο», με συνέπεια να προκαλείται σύγχυση και να υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις.

Έτσι το Δημόσιο επιβαρύνεται   με επιπλέον γραφειοκρατία και νέες δομές, χωρίς να γίνεται η διασύνδεση των ειδικών μητρώων.

Επιπλέον προβλέπεται η καταβολή υψηλού παραβόλου για την εγγραφή στο νέο μητρώο, σε αντίθεση με αυτό που γίνεται για τα υφιστάμενα μητρώα.

Το κριτήριο για τις οργανώσεις που θα χρηματοδοτηθούν, περιορίζεται στην εγγραφή τους στο «Ειδικό Μητρώο». Απουσιάζουν τα ουσιαστικά κριτήρια για την αξιολόγηση των οργανώσεων που θα λάβουν κρατική χρηματοδότηση.

Θα έπρεπε να προβλέπονται ουσιαστικά κριτήρια αξιολόγησης της δράσης και του έργου των οργανώσεων (Ο.Κοι.Π.), βάσει των οποίων θα δίδεται η χρηματοδότηση και να μην αρκεί η εγγραφή τους στα δύο μητρώα του Υπουργείου Εσωτερικών. Ενδεικτικά, η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα των δράσεων,  όπως προκύπτει από τον απολογισμό των δράσεων και των έργων, τον αριθμό των ενεργειών που υλοποιήθηκαν ανά κατηγορία δράσης, τους ωφελούμενους,  τις συνεργασίες με φορείς, τις εν γένει παρεμβάσεις και τον κοινωνικό τους αντίκτυπο, και επιπλέον η διοικητική και οργανωτική επάρκειά τους.

Σε σχέση με την εθελοντική απασχόληση, κύριο ζήτημα παραμένει η διαμόρφωση των κατάλληλων δικλείδων ασφαλείας, ώστε να μην υποκρύπτονται, μέσω της επίκλησης της εργατικής νομοθεσίας, μορφές εξαρτημένης εργασίας μαθητείας, επαγγελματικής επιμόρφωσης, απόκτησης δεξιοτήτων.

Στις υποχρεώσεις των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών περιλαμβάνεται και αυτή για την αναγγελία των εθελοντών στο σύστημα «Εργάνη». Αυτή η ρύθμιση είναι προβληματική, αφού δεν λαμβάνονται υπόψη η ιδιαίτερη φύση του εθελοντισμού και η ρευστότητα της ιδιότητας του εθελοντή. Οι εθελοντές δεν έχουν πάντα σταθερή σχέση με το φορέα, μπορεί να απασχοληθούν μόνο έκτακτα ή για συγκεκριμένη δράση ή ακόμα και να αποσυρθούν γρήγορα.

Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, αντί να διευκολύνουν, εμποδίζουν τη σύσταση νέων οργανώσεων αλλά και τη βιωσιμότητα των μικρών νεοσύστατων.

Δεν λαμβάνονται υπόψη η φυσιογνωμία και τα χαρακτηριστικά των περισσοτέρων οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, όπου οι περισσότερες είναι μικρά και μεσαία ευέλικτα σχήματα με μικρό αριθμό εργαζομένων, όπως είναι και η τάση παγκοσμίως.

Θεσπίζονται μεγάλα διοικητικά και οικονομικά βάρη αποκλείοντας έτσι μεγάλο μέρος οργανωμένων πρωτοβουλιών και οργανώσεων από την εγγραφή τους στο Ειδικό Μητρώο. Επιπλέον δεν προβλέπεται  διασύνδεση του εθελοντισμού με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και  συνεργασία με τους φορείς της. Ενώ ο συγκεντρωτισμός στις κυβερνητικές πολιτικές αποτυπώνεται και στην πρόβλεψη εξουσιοδότησης του Υπουργού Εσωτερικών για τη ρύθμιση ουσιαστικών ζητημάτων με την έκδοση υπουργικών αποφάσεων.

Οι  δυσχέρειες  εφαρμογής του νομοσχεδίου αντανακλώνται και στο γεγονός ότι προβλέπεται η έναρξη ισχύος του τέσσερις μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ενώ τα άρθρα  που αφορούν στη λειτουργία του μηχανισμού ελέγχου θα ισχύσουν έναν ολόκληρο χρόνο μετά.

Γ. Πούλου: Η κυβέρνηση συρρικνώνει τις εθελοντικές οργανώσεις

Στην ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Προστασία του εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της Κοινωνίας των Πολιτών, φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Ο.Κοι.Π. και λοιπές διατάξεις», η βουλευτής τόνισε ότι αποτελεί ακόμη μία χαμένη ευκαιρία για τη ρύθμιση του εθελοντισμού, την οποία ζητά η Κοινωνία των Πολιτών και απαιτεί η εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία της πανδημίας!

Η αντίδραση των οργανώσεων και των εθελοντικών φορέων, με τα πλείστα δυσμενή σχόλια στη διαβούλευση, αλλά και με τον καταιγισμό των υπομνημάτων από 300 και πλέον μικρές εθελοντικές οργανώσεις, δείχνουν ξεκάθαρα ότι η Κοινωνία των Πολιτών απορρίπτει το νομοσχέδιο!

Κι αυτό γιατί ο περιοριστικός και ελεγκτικός χαρακτήρας του οδηγεί στη συρρίκνωση των οργανώσεων και υπονομεύει τις προοπτικές τους, με τις υπέρμετρες υποχρεώσεις που τους επιβάλλει, ενώ ενισχύει στην πράξη τις ανισότητες σε βάρος των μικρότερων από αυτές…

Μέσα στο νομοσχέδιο αυτό, όμως, «κρύβεται» ένα δεύτερο νομοσχέδιο που αφορά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που δεν συμπεριλαμβανόταν στη Δημόσια Διαβούλευση, που «φωτογραφίζει» και εξυπηρετεί «ημέτερους», και για το οποίο δεν γνωρίζουμε τις θέσεις της ΚΕΔΕ!

Εξάλλου, οι Δήμοι για την κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν είναι κύτταρα Δημοκρατίας, συναινέσεων, συγκλίσεων και δημόσιας λογοδοσίας, αλλά ανώνυμες εταιρείες, με Δημάρχους μάνατζερ και δοτές ισχυρές πλειοψηφίες σε όργανα, όπως οι Οικονομικές Επιτροπές, που αποφασίζουν απευθείας αναθέσεις και κλειστούς διαγωνισμούς, δήθεν λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας!

«Το νομοσχέδιο αυτό δεν πρόκειται να λύσει τα προβλήματα ούτε του Εθελοντισμού ούτε της Αυτοδιοίκησης, γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιλαμβάνεται και τα δύο αυτά πεδία ως κατάλληλα για ιδιωτικοποίηση και «μπίζνες» και όχι ως πεδία της συμμετοχής, της συλλογικότητας και της κοινωνικής αλληλεγγύης!» κατέληξε η κ. Πούλου.

Αναλυτικά η ομιλία της κ. Πούλου

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα αφορά σε ένα πεδίο που απέδειξε τη σπουδαία σημασία του για την κοινωνία πολλές φορές μέσα στην τελευταία δεκαετία των αλλεπάλληλων κρίσεων…

Στην ανθρωπιστική κρίση της πρώτης μνημονιακής περιόδου, στη μεταναστευτική κρίση του ’15, στην κλιματική κρίση, και επιπλέον στη διπλή υγειονομική και οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα μας λόγω της πανδημίας…

Οι οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, η οργανωμένη εθελοντική προσφορά, έδωσαν και εξακολουθούν να δίνουν δυναμικό παρόν, καθημερινά στο πλευρό των δοκιμαζόμενων ευάλωτων συμπολιτών μας, συμπληρώνοντας τα κενά και τις ανεπάρκειες της Πολιτείας!

Και το κατάφεραν αυτό, παρά το γεγονός ότι συχνά έγιναν στόχος άδικων και κακόβουλων επιθέσεων από διάφορες πλευρές, που τώρα παριστάνουν πως τις υποστηρίζουν…

Δεν ξεχνάμε, για παράδειγμα, ότι η Νέα Δημοκρατία, κατά τη διάρκεια της μεταναστευτικής κρίσης, είχε στοχοποιήσει τις οργανώσεις αλληλεγγύης, για να κάνει στείρα αντιπολίτευση στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και να αποσπάσει μικροκομματικά οφέλη, κλείνοντας το μάτι σε ακροδεξιά ακροατήρια!

Φαίνεται, λοιπόν, ότι η κυβέρνηση σας, κύριοι Υπουργοί, κάτω από το βάρος της πίεσης που ασκεί η ίδια η κοινωνία, αναγνώρισε την απαράδεκτη στάση της Νέας Δημοκρατίας απέναντι στις οργανώσεις αυτές κατά το παρελθόν, και αποφάσισε δήθεν να «επανορθώσει»…

Κάλλιο αργά παρά ποτέ, θα σας πω εγώ!

Γιατί η Κοινωνία των Πολιτών χρειάζεται ένα σαφές και αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο που θα της επιτρέψει να πραγματώσει το τεράστιο δυναμικό της!  

Το πετυχαίνετε, όμως, αυτό, με το νομοσχέδιο που φέρατε στη Βουλή, μετά από δυόμισι χρόνια καθυστερήσεων και κούφιων υποσχέσεων;

Υποσχέσεις, βέβαια, ήταν του κυρίου Θεοδωρικάκου, του προκατόχου σας, και είναι αντίστοιχες με αυτές περί αρμοδιοτήτων της Αυτοδιοίκησης και της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης που η κυβέρνησή σας, των «αρίστων» δηλαδή, θα είχε υλοποιήσει μέχρι το τέλος του 2019!

Που είναι και το κυρίαρχο αίτημα της Αυτοδιοίκησης διαχρονικά, και που εκφράστηκε ξανά στο τελευταίο συνέδριο της ΚΕΔΕ, και αν δεν κάνω λάθος ανανεώσατε την δέσμευσή σας με τον κ. Πέτσα να φέρετε μέχρι το τέλος του 2021, αυτή τη φορά!!!! Περιμένουμε…

Αλλά ας επανέλθουμε στο παρόν Νομοσχέδιο που συνιστά ακόμη μία χαμένη ευκαιρία για τη ρύθμιση του εθελοντισμού, την οποία ζητά η Κοινωνία των Πολιτών και απαιτεί η δύσκολη συγκυρία της πανδημίας!

Η αντίδραση των οργανώσεων, με τα πλείστα δυσμενή σχόλια στη διαβούλευση, αλλά και με τον καταιγισμό των υπομνημάτων των 300 και πλέον μικρών εθελοντικών οργανώσεων τις τελευταίες μέρες, δείχνουν ξεκάθαρα ότι απορρίπτουν το νομοσχέδιό σας!

Κι αυτό γιατί ο περιοριστικός και ελεγκτικός χαρακτήρας του οδηγεί στη συρρίκνωσή τους και υπονομεύει τις προοπτικές τους, με τις υπέρμετρες υποχρεώσεις που τους επιβάλλει, ενώ ενισχύει στην πράξη τις ανισότητες σε βάρος των μικρότερων από αυτές… 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι αδυναμίες του νομοσχεδίου εντοπίζονται και στους τέσσερις τομείς που υποτίθεται πως θεραπεύει!    

Καταρχάς, στον πρώτο τομέα καταγραφής των οργανώσεων και των κοινωφελών φορέων, διαπιστώνουμε ότι δεν επιτυγχάνεται με ενιαίο και διαφανή τρόπο!

Το «Ειδικό Μητρώο» και η «Δημόσια Βάση Δεδομένων» έρχονται να προστεθούν στα υφιστάμενα 9 Μητρώα που βρίσκονται διάσπαρτα σε Υπουργεία και Ανεξάρτητες Αρχές, χωρίς καμία πρόβλεψη για διαλειτουργικότητα και απάλειψη των παράλληλων και αλληλεπικαλυπτόμενων δομών! 

Η απουσία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της πολυδιαφημισμένης ηγεσίας του είναι εκκωφαντική!  

Δημιουργείτε, δηλαδή, τις προϋποθέσεις για το απόλυτο χάος!

Και δεν μας πείθετε, κύριε Υπουργέ, ότι η «Διεύθυνση Οργανώσεων Κοινωνίας των Πολιτών και Κοινωφελών Φορέων» που στήνετε στο Υπουργείο Εσωτερικών θα μπορέσει να βάλει σε τάξη το χάος αυτό, αφού ούτε το προσωπικό και τις υποδομές που θα διαθέτει γνωρίζουμε, ούτε τους τρόπους επικοινωνίας και συνεργασίας με τις ίδιες τις οργανώσεις…    

Στον δεύτερο τομέα των όρων εγγραφής των οργανώσεων στο Μητρώο, που αποτελεί προϋπόθεση για τη χρηματοδότησή τους, το γραφειοκρατικό χάος μόνο τυχαίο δεν είναι, αφού αποκλείει τις περισσότερες από τη χρηματοδότηση… 

Δεν ξεχνάτε, όμως, να τις χρεώνετε με τσουχτερό παράβολο 200 ευρώ! Αντί να τις χρηματοδοτείτε, τις χαρατσώνετε!

Στον τρίτο τομέα της χρηματοδότησής τους, η ισοπεδωτική οριζόντια επιβολή των ίδιων κριτηρίων για μεγάλες και μικρές οργανώσεις, ευνοεί ολοφάνερα και σκανδαλωδώς τις πρώτες και σχεδόν αποκλείει τις δεύτερες στην πράξη, αφού ο πολύπλοκος και δαπανηρός διαχειριστικός έλεγχος από ορκωτούς ελεγκτές λογιστές είναι απαγορευτικός για το μέγεθός τους!

Δεν τους διευκολύνετε καν, με τη δυνατότητα της επιλέξιμης δαπάνης για πληρωμή αυτών των υποχρεώσεων μέσα από τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων που θα αναλάβουν…

Στον τέταρτο τομέα που αφορά στην εθελοντική απασχόληση, με την αυτεπάγγελτη  αναζήτηση του ποινικού μητρώου για τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των οργανώσεων και μάλιστα χωρίς διαφοροποίηση των αδικημάτων, δεν περιορίζετε μόνο τη συμμετοχή των πολιτών, αλλά υπονομεύετε κιόλας τις πολιτικές κοινωνικής επανένταξης…

Επιπλέον, αγνοείτε ότι η συμμετοχή των πολιτών δεν πάντα συνεχής και σταθερή, αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με το ενδιαφέρον και τη διαθεσιμότητά τους;

Επομένως, δεν μπορεί να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες με τη μισθωτή εργασία που επιβάλλει την εγγραφή στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ…

Θέλω να αναφέρω στο σημείο αυτό ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της «επιτελικής» σας ανικανότητας, που έχει αφήσει διοικητικά «ακέφαλες», χωρίς Εφορευτικά Συμβούλια, εδώ και δύο χρόνια, πολλές Δημόσιες Βιβλιοθήκες σε όλη τη χώρα!

Το πρόβλημα δημιουργήθηκε από την «άριστη» νομοθέτησή σας με τον ν. 4735/2020, με τον οποίο περιπλέξατε την επιλογή των μελών των Εφορευτικών Συμβουλίων…

Οι εθελοντές  πολίτες που ουσιαστικά προσφέρουν άμισθη εργασία, δεν ορίζονται πλέον απευθείας από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά μετά από πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες μέσω επιλογής ΑΣΕΠ, ενώ παράλληλα υποχρεώνονται σε υποβολή δήλωσης «Πόθεν Έσχες» και στα σχετικά έξοδα…

Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι αν δεν τροποποιήσετε το νομοθετικό σας πλαίσιο, η κάλυψη αυτών των θέσεων δεν θα γίνει ποτέ, με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία των Δημόσιων Βιβλιοθηκών που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις στοιχειώδεις καθημερινές απαιτήσεις της λειτουργίας τους…

Ή μήπως επειδή είναι Δημόσιες, σκέφτεστε να τις ιδιωτικοποιήσετε και αυτές;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Και τώρα ας περάσουμε στο «δεύτερο» νομοσχέδιο που «κρύβεται» μέσα στα άρθρα του παρόντος…

22 άρθρα στο σύνολο των 54 άρθρων του Νομοσχεδίου, αφορούν σε θέματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και δεν συμπεριλαμβάνονταν στη Δημόσια Διαβούλευση…

Ένα ολόκληρο νομοσχέδιο που ρυθμίζει, φωτογραφίζει, εξυπηρετεί ημέτερους και για το οποίο δεν γνωρίζουμε τις θέσεις της ΚΕΔΕ!

Στο άρθρο 35, εξασφαλίζεται δήθεν η εύρυθμη λειτουργία των ΟΤΑ Α’ βαθμού, μέσω της υποχρέωσης παροχής σύμφωνης γνώμης του Δημάρχου για την απόσπαση ή μετάταξη τακτικού υπαλλήλου, όταν όμως αυτές εφαρμόζονται κατά παρέκκλιση των κύκλων κινητικότητας του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας...

Με βάση το σημαντικό πρόβλημα υποστελέχωσης που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι Δήμοι της χώρας, και μετά το επείγον αίτημα που διατυπώθηκε στο συνέδριο της ΚΕΔΕ, οι κύριοι Βορίδης και Πέτσας εμπαίζουν την Αυτοδιοίκηση, αφού αυτός ο περιορισμός της σύμφωνης γνώμης δεν επεκτείνεται και στις αποσπάσεις/μετατάξεις που διενεργούνται στο πλαίσιο των κύκλων κινητικότητας…

Στο άρθρο 50, ολοένα διευρύνονται οι αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής των Δήμων σε βάρος των Δημοτικών Συμβουλίων, αφού τώρα αναλαμβάνει και τις αρμοδιότητες των κανονιστικών αποφάσεων της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής (άρθρα 79 & 82 του ν. 3852/2010), χωρίς να αναφέρεται σαφώς ποιες από αυτές θα παραπέμπονται υποχρεωτικά στα Δημοτικά Συμβούλια…

Προχειρότητα ή σκοπιμότητα;

Σκοπιμότητα βέβαια, αφού συνάδει με τις απόψεις σας, κύριοι της κυβέρνησης, για την λειτουργία της αυτοδιοίκησης!

Οι Δήμοι για σας δεν είναι κύτταρα Δημοκρατίας, συναινέσεων, συγκλίσεων και δημόσιας λογοδοσίας, αλλά Ανώνυμες Εταιρείες, με δημάρχους μάνατζερ και με δοτές ισχυρές πλειοψηφίες σε όργανα, όπως οι Οικονομικές Επιτροπές, που αποφασίζουν απευθείας αναθέσεις και κλειστούς διαγωνισμούς, δήθεν λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας!

Βέβαια, αυτές οι αποφάσεις σας μένει να κριθούν οριστικά από το Συμβούλιο της Επικρατείας…

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το παρόν νομοσχέδιο δεν πρόκειται να λύσει τα προβλήματα ούτε του Εθελοντισμού ούτε της Αυτοδιοίκησης!

Κι αυτό γιατί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αντιλαμβάνεται και τα δύο αυτά πεδία ως κατάλληλα μόνο για ιδιωτικοποίηση και μπίζνες, και όχι ως πεδία της συμμετοχής, της συλλογικότητας και της κοινωνικής αλληλεγγύης!

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)