to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:35 | 01.06.2018

πηγή: Στο Κόκκινο

Κοινωνία

Γ. Πλειός: Καταλυτικός ο ρόλος των social media στις πολιτικές εξελίξεις

«Η κρίση, η εκτόξευση της ανεργίας στους δημοσιογράφους (40% των μελών της ΕΣΗΕΑ έμειναν άνεργοι) και η επιλογή πολλών από αυτούς να στραφούν στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις» τόνισε ο καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ Γιώργος Πλειός μιλώντας Στο Κόκκινο και την Τζούλυ Τσίγκα.


Μίλησε στις «Ιστορίες που γράφουν Ιστορία» για τα «συστημικά» και τα μη «συστημικά» Μέσα Ενημέρωσης αλλά και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (social media) τα χρόνια της κρίσης. 
 
«Τα πρώτα χρόνια της κρίσης υπήρχε ασφυκτικός έλεγχος για τη στάση που θα κρατούσαν τα ΜΜΕ, ώστε να στηρίξουν την ένταξη στο πρόγραμμα. Το γνώριζαν όλοι, υπάρχουν και στοιχεία γι' αυτό, η παραδοχή ορισμένων μεγαλοδημοσιογράφων αργότερα, μόνο κυνισμό δείχνει», τονίζει, κι εξηγεί πόσο σημαντική για την αυξανόμενη απήχηση των ΜΚΔ ήταν η «καταφυγή» σε αυτά, επαγγελματιών δημοσιογράφων που έχασαν τη δουλειά τους.
 
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση «μεγάλου» καναλιού που σε ρεπορτάζ του για τις διαδηλώσεις των «αγανακτισμένων» στο Σύνταγμα μείωνε τον αριθμό των διαδηλωτών. «Τις αμέσως επόμενες ώρες, η σελίδα του facebook του καναλιού κατακλύστηκε από σχόλια και αναρτήσεις που διέψευδαν το ρεπορτάζ».
 
Ο Γιώργος Πλειός εξηγεί ότι τα ΜΚΔ αποτελούν πρόσφορο χώρο για ανάπτυξη εναλλακτικών φωνών που δεν συναντώνται συχνά σε ΜΜΕ που ανήκουν σε μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα. Ωστόσο ξεκαθαρίζει ότι «δεν υπάρχει δημοσιογραφία των πολιτών, όπως δεν υπάρχει και ιατρική ή αρχιτεκτονική των πολιτών, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι άνθρωποι δεν έχτιζαν ή δεν γιάτρευαν χωρίς να έχουν σπουδάσει το συγκεκριμένο αντικείμενο».
 
Τη διαδικτυακή τεχνολογία όμως εκμεταλλεύθηκαν και τα «συστημικά» μέσα για να μειώσουν το κόστος της ενημέρωσης, κατά συνέπεια και την ποιότητά της. «Μειώθηκαν οι ανταποκριτές στο εξωτερικό και οι πληροφορίες αντλούνται μόνο από τα διεθνή πρακτορεία. Στην περιφέρεια της Ελλάδας, η ενημέρωση έρχεται πλέον σε μεγάλο βαθμό από τα τοπικά sites. Ωστόσο ο τηλεθεατής, δηλ. ο καταναλωτής, αντιλαμβάνεται τη διαφορά ποιότητας.
 
Τα ΜΚΔ, πάντως, σίγουρα διογκώθηκαν την περίοδο της κρίσης και λόγω ακριβώς αυτής της κρίσης. «Οι έρευνες δείχνουν μεγάλη αύξηση των χρηστών του διαδικτύου και στην Ελλάδα και στην Πορτογαλία. Η κρίση έκλεισε τους ανθρώπους στο σπίτι τους, ενώ τα άγχη τους αυξήθηκαν. Σήμερα οι χρήστες του facebook φθάνουν τα 7 εκατομμύρια, και οι ενεργοί χρήστες τα 4».
 
Μαζί με τους χρήστες όμως, αυξήθηκαν και τα fake news, που «διαδίδονται 6 φορές πιο γρήγορα μέσω Διαδικτύου, αποδεικνύοντας, πάντως, πως ο πυρήνας τους είναι πάντα ο ίδιος: οι προκαταλήψεις μας», καταλήγει ο Γιώργος Πλειός, κάνοντας ο ίδιος τον πρόλογο για την επόμενη ραδιοφωνική συνάντησή μας με θέμα τις «ψευδείς ειδήσεις». 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)