to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:18 | 26.03.2013

Πολιτική

Ερώτηση προς τον αρμόδιο υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη με θέμα την έκδοση αιτούντων άσυλο

Ερώτηση προς τον αρμόδιο υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, κ. Νίκο Δένδια, με θέμα την έκδοση αιτούντων άσυλο, κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ


Ολόκληρη η ερώτηση

Εκδικάζονται σήμερα 26-3-2013, ενώπιον του Συμβουλίου Εφετών Πατρών, δύο αιτήματα  των τουρκικών αρχών για την έκδοση Τούρκων πολιτών, που έχουν υποβάλει αίτημα ασύλου στην Ελλάδα. Πρόκειται για τους  1) ZEKI GURBUZ, ο οποίος συνελήφθη τον Φεβρουάριο 2013, αμέσως μετά την εξέταση του αιτήματος ασύλου του από την αρμόδια αστυνομική διεύθυνση Πατρών, λόγω της ενεργοποίησης της διαδικασίας εκδόσεώς του στην Τουρκία μετά από ερυθρά αγγελία, που εστάλη από τις τουρκικές στις ελληνικές αρχές, την προηγουμένη ημέρα της προκαθορισθείσης ημερομηνίας εξέτασης του αιτήματός του  και 2) BULENT AYTUNC COMERT, ο οποίος είχε συνοδεύσει, ως διερμηνέας, τον, ως άνω, Ζeki Gurbuz και την αδελφή του τελευταίου (μόνιμη κάτοικο Βελγίου), στην Πάτρα προς διευκόλυνση της μετάβασής τους και της επικοινωνίας τους με τις αρχές. Ο ίδιος συνελήφθη στο πλαίσιο ενεργοποίησης ερυθράς αγγελίας, που είχε σταλεί για πρώτη φορά, από τις τουρκικές στις ελληνικές αρχές, το έτος 2005, και ενώ έκτοτε δεν είχε ενεργοποιηθεί, παρά το γεγονός ότι ο εκζητούμενος αιτών άσυλο εμφανιζόταν σε τακτά διαστήματα στις αστυνομικές αρχές προκειμένου να ανανεώσει την κάρτα αιτούντος άσυλο, αλλά και για θέματα της διαδικασίας ασύλου του. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Bulent Comert εισήλθε στην Ελλάδα το έτος 2002 και ζήτησε αμέσως άσυλο, το αίτημα του εξετάστηκε από την αρμόδια Γνωμοδοτική Επιτροπή, η οποία και γνωμοδότησε υπέρ της αναγνώρισής του ως πρόσφυγα ήδη από το έτος 2003.

Πλέον των ανωτέρω Τούρκων αιτούντων άσυλο, κατά το μήνα Φεβρουάριο 2013, ενεργοποιήθηκε η διαδικασία έκδοσης προς την Τουρκία άλλων δύο Τούρκων αιτούντων άσυλο. 

Τα ως άνω περιστατικά εγείρουν έντονες ανησυχίες και προβληματισμό, όχι μόνον για τους ως άνω εκζητούμενους, των οποίων η ζωή και η ελευθερία βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο σε περίπτωση που εκδοθούν στην Τουρκία, αλλά και για μεγάλο αριθμό Τούρκων αιτούντων άσυλο, που έχουν ζητήσει την προστασία της Ελλάδας, και οι οποίοι φοβούνται πλέον να εμφανισθούν ενώπιον των ελληνικών αρχών, για την ανανέωση των εγγράφων τους και για την εξέταση του αιτήματος ασύλου τους, με συνέπεια τη διακοπή της διαδικασίας ασύλου τους και τον κίνδυνο  έκθεσής τους σε σύλληψη, απέλαση ή έκδοση στην Τουρκία.

Επειδή οποιαδήποτε πράξη επαναπροώθησης, απέλασης ή έκδοσης των προσώπων, που υπάγονται σε διεθνή προστασία απαγορεύεται από τη διεθνή, ενωσιακή και ελληνική νομοθεσία. 

Επειδή ρητώς απαγορεύεται η έκδοση προσώπων κατά τη διαδικασία εξέτασης του αιτήματος ασύλου τους κατά το ΠΔ 114/2010 και το Ν. 3907/2011.

Επειδή η διαδικασία ασύλου διέπεται από την αρχή της εμπιστευτικότητας και επομένως απαγορεύεται να δοθεί οποιαδήποτε πληροφορία, που αφορά αιτούντες άσυλο, από τις αρχές της χώρας, στην οποία έχουν καταφύγει για προστασία, στις αρχές της χώρας καταγωγής.

Επειδή η, με οποιονδήποτε τρόπο, επιστροφή προσώπων σε χώρα, που κινδυνεύουν να υποστούν βασανιστήρια, απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείριση παραβιάζει την αρχή της μη επαναπροώθησης, όπως αυτή διατυπώνεται στο άρθρο 5 της Οικουμενικής Διακήρυξης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, στο άρθρο  7 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα, στο άρθρο 3 της Διεθνούς Σύμβασης  της Νέας Υόρκης κατά των Βασανιστηρίων, στο άρθρο 33 της Σύμβασης της Γενεύης 1951 «για το καθεστώς των προσφύγων», στο άρθρο 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, στο άρθρο 5 του Συντάγματος, στα άρθρα 4 & 19 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε.,  στο  άρθρο 21 παρ. 1 της Οδηγίας 2011/95/ΕΚ του Συμβουλίου «σχετικά με τις απαιτήσεις για την αναγνώριση των υπηκόων τρίτων χωρών ή των απάτριδων ως δικαιούχων διεθνούς προστασίας για ένα ενιαίο καθεστώς για τους πρόσφυγες ή για τα  άτομα που δικαιούνται επικουρική προστασία και για το περιεχόμενο της παρεχόμενης προστασίας», στο άρθρο 7 της Οδηγίας 2005/85/ΕΚ του Συμβουλίου «σχετικά με τις ελάχιστες προδιαγραφές για τις διαδικασίες με τις οποίες τα κράτη  μέλη χορηγούν και ανακαλούν το καθεστώς του πρόσφυγα», στο άρθρο 21 παρ. 1 του ΠΔ 96/2008, στο άρθρο 5 παρ. 1 του ΠΔ 114/2010, στο άρθρο 79 παρ. 1δ του Ν. 3386/2005, στο άρθρο 20 του Ν. 3907/2011.

Επειδή σε περίπτωση επιστροφής τους στην Τουρκία, είναι βέβαιο ότι η ζωή και η ελευθερία των ανωτέρω αιτούντων άσυλο θα κινδυνεύσει εκ νέου άμεσα, θα υποστούν πάλι βασανιστήρια, απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείριση αφού διώκονται από τις τουρκικές αρχές για λόγους πολιτικούς.

Επειδή οι ανωτέρω ζήτησαν άσυλο στην Ελλάδα, ήτοι την προστασία της Ελληνικής Πολιτείας έναντι του κράτους διώκτη τους.

Επειδή μετά τα δημοσιεύματα στον ελληνικό και τουρκικό τύπο, που δημοσιοποιούν στοιχεία των ανωτέρω αιτούντων και δη το όνομα του ZEKI GURBUZ εκθέτει τόσο τους ίδιους, όσο και τις οικογένειές τους, που βρίσκονται στην Τουρκία, σε κίνδυνο.

Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 1 και 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Έκδοσης : «Δεν χωρεί έκδοσις, εάν αξιόποινος πράξις, δι’ην αιτείται η έκδοσις θεωρείται υπό του ετέρου μέρους, ως πολιτική τοιαύτη ή ως πράξις συναφής προς τοιαύτην παράβασιν. Ο αυτός κανών ισχύει, εάν το καλούμενον προς έκδοσιν μέρος έχει σοβαρούς λόγους να πιστεύει, ότι η αίτησις εκδόσεως, αιτιολογηθείσα δια τινος παραβάσεως του κοινού δικαίου, επεβλήθη επί τω σκοπώ διώξεως ή κολάσεως ατόμου δια φυλετικά, θρησκευτικά ή πολιτικά τούτου φρονήματα ή εθνικά τοιαύτα, ή ότι η θέσις του εν λόγω ατόμου διατρέχει κίνδυνον να επιδεινωθεί από τον ένα ή τον έτερον των ως άνω λόγων»

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 438 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, η έκδοση απαγορεύεται: «….γ)…………όταν από τις περιστάσεις προκύπτει ότι η έκδοση ζητείται για λόγους πολιτικούς, δ) αν, σύμφωνα με τους νόμους του κράτους που ζητεί την έκδοση ή του ελληνικού κράτους ή του κράτους όπου τελέστηκε το έγκλημα, έχει προκύψει ήδη πριν από την απόφαση για την έκδοση νόμιμος λόγος που εμποδίζει τη δίωξη ή την εκτέλεση της ποινής ή αποκλείει ή εξαλείφει το αξιόποινο και ε) αν πιθανολογείται ότι εκείνος για τον οποίο ζητείται η έκδοση θα καταδιωχθεί από το κράτος στο οποίο παραδίδεται για πράξη διαφορετική από εκείνη για την οποία ζητείται η έκδοση.».

Επειδή η Τουρκία είναι χώρα, η οποία έχει καταγγελθεί από διεθνείς και μη κυβερνητικούς οργανισμούς και από τα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης, ως παραβιάζουσα συστηματικά τα δικαιώματα του ανθρώπου και έχει επανειλημμένως καταδικαστεί από διεθνή δικαιοδοτικά όργανα και δη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, για παραβιάσεις των άρθρων 3 περί βασανιστηρίων και  απάνθρωπης και εξευτελιστικής μεταχείρισης, 5 για παράνομη κράτηση και συνθήκες αυτής και 6 για δίκαιη δίκη της  ΕΣΔΑ. 

Επειδή, κατά τα ανωτέρω, είναι υποχρέωση της Ελληνικής πολιτείας να διασφαλίσει την προστασία των, ως άνω, αιτούντων άσυλο. 

Ερωτάται ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη:

1. Τι μέτρα σκοπεύει να λάβει και πότε για την προστασία αιτούντων άσυλο και προσφύγων που έχουν καταφύγει στη χώρα μας ζητώντας προστασία από τις τουρκικές αρχές, και των οποίων την έκδοση ζητά η Τουρκία; 

2. Θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να σταματήσει η πρακτική ενεργοποίησης ενταλμάτων έκδοσης αιτούντων άσυλο και για να παύσει η έκθεση σε κίνδυνο, τόσο των ιδίων όσο και των οικογενειών τους, από τις τουρκικές αρχές;

3. Τι μέτρα σκοπεύει να λάβει για την απρόσκοπτη και ασφαλή πρόσβαση άλλων Τούρκων αιτούντων άσυλο στη διαδικασία ασύλου και για την εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας αυτών;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Βασιλική Κατριβάνου

Αφροδίτη Σταμπουλή

Ηρώ Διώτη

Χρήστος Καραγιαννίδης

Βασίλης Χατζηλάμπρου

Μαρία Κανελλοπούλου

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)