to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

15:12 | 09.01.2020

Διεθνή

Εξετάζονται ακόμα «όλα τα σενάρια» για τη συντριβή του ουκρανικού Boeing στο Ιράν

Ο γραμματέας του εθνικού συμβουλίου ασφαλείας και άμυνας της Ουκρανίας Αλέξι Ντανίλοφ εξέθεσε τα τέσσερα κύρια θεωρητικά σενάρια για τη συντριβή του αεροσκάφους της Ukrainian Airlines στην Τεχεράνη (175 νεκροί), ανάμεσά τους πιθανό πλήγμα από πύραυλο και τρομοκρατική ενέργεια.


Ο γραμματέας του εθνικού συμβουλίου ασφαλείας και άμυνας της Ουκρανίας Αλέξι Ντανίλοφ εξέθεσε την Πέμπτη τα τέσσερα κύρια θεωρητικά σενάρια για τη συντριβή του αεροσκάφους της Ukrainian Airlines στην Τεχεράνη (175 νεκροί), ανάμεσά τους πιθανό πλήγμα από πύραυλο και τρομοκρατική ενέργεια. Η αναφορά του Αλέξι Ντανίλοφ έγινε μετά την αρχική διαπίστωση των ιρανών ερευνητών ότι το αεροσκάφος, ένα Boeing 737-800, είχε τυλιχθεί στις φλόγες πριν από την συντριβή του.

Η Ουκρανία ερευνά διάφορα αίτια για την συντριβή, περιλαμβανομένου πιθανού πλήγματος από πύραυλο, σύγκρουσης, έκρηξης του κινητήρα ή τρομοκρατικής ενέργειας με την πρόκληση έκρηξης στο εσωτερικό του αεροσκάφους, έγραψε ο Αλέξι Ντανίλοφ στο Facebook.

Η συντριβή του ουκρανικού αεροσκάφους συνέβη λίγες ώρες μετά την πυραυλική επίθεση του Ιράν κατά δύο αμερικανικών βάσεων στο Ιράκ, γεγονός που δημιούργησε φημολογία για την πιθανότητα να επλήγη από πύραυλο. Αλλά η αρχική εκτίμηση από δυτικές υπηρεσίες Πληροφοριών είναι ότι υπήρξε τεχνικό πρόβλημα και ότι το αεροσκάφος δεν επλήγη από πύραυλο. Πρόκειται για τρεις αμερικανικές, μία ευρωπαϊκή και μία καναδική υπηρεσία.

Ο Αλέξι Ντανίλοφ δηλώνει ότι οι ουκρανοί ερευνητές στο Ιράν θέλουν να ερευνήσουν τον τόπο της συντριβής για να αναζητήσουν συντρίμμια ρωσικού πυραύλου, έπειτα από πληροφορίες για την ύπαρξή τους στο Ιντερνετ. Αναφέρθηκε σε ανεξακρίβωτης προέλευσης εικόνα που κυκλοφόρησε στα ιρανικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης και δείχνει τα συντρίμμια ενός Tor-M1, ρωσικής κατασκευής πυραύλου εδάφους-αέρος, που χρησιμοποιείται από τις ιρανικές ένοπλες δυνάμεις.

«Η (ουκρανική) επιτροπή έρευνας συνομιλεί με τις ιρανικές αρχές με σκοπό να επισκεφθεί τον τόπο της συντριβής και είναι αποφασισμένη να αναζητήσει συντρίμμια ενός αντιαεροπορικού ρωσικού πυραύλου Tor για την ύπαρξη των οποίων υπήρχαν πληροφορίες στο Ιντερνετ», δήλωσε ο Ντανίλοφ στο ουκρανικό site Censor.net. Δήλωσε επίσης ότι η Ουκρανία θα χρησιμοποιήσει την εμπειρία από την δική της έρευνα για την κατάρριψη της πτήσης MH-17 της Malaysia Airlines στην ανατολική Ουκρανία το 2014 (298 νεκροί).

Στο Κίεβο, ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι επιβεβαίωσε ότι οι ουκρανικές αρχές εξετάζουν διάφορα πιθανά σενάρια για τα αίτια της συντριβής του Μπόινγκ.

Σε δήλωσή του που μεταδόθηκε από την ουκρανική τηλεόραση, ο Ζελένσκι απηύθυνε έκκληση να μην γίνονται προσπάθειες χειραγώγησης, να μη διαδίδονται φήμες, θεωρίες συνωμοσίας και πρόωρες εκτιμήσεις για το δυστύχημα.

Ο πρόεδρος της Ουκρανίας κήρυξε εξάλλου τη σημερινή ημέρα εθνικού πένθους στη χώρα. Ο Ζελένσκι είπε ακόμη ότι θα επιδιώξει να μιλήσει με τον Ιρανό ομόλογό του, τον Χασάν Ροχανί, προκειμένου να του ζητήσει να ενταθεί η διμερής συνεργασία στην έρευνα για το δυστύχημα του 737-800.

«Το ουκρανικό αεροσκάφος είχε πάρει φωτιά ενώ βρισκόταν στον αέρα»

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με με μια πρώτη έκθεση Ιρανών ερευνητών, το αεροσκάφος της ουκρανικής αεροπορικής εταιρίας έπιασε φωτιά αμέσως πριν συντριβεί νοτιοδυτικά της Τεχεράνης. Η έκθεση του οργανισμού πολιτικής αεροπορίας του Ιράν επικαλείται μάρτυρες στο έδαφος και σε ένα διερχόμενο αεροσκάφος που βρισκόταν σε μεγάλο ύψος οι οποίοι είπαν πως το αεροπλάνο είχε πιάσει φωτιά ενώ βρισκόταν στον αέρα.

Το ηλικίας τριών ετών αεροσκάφος, το οποίο είχε την τελευταία προγραμματισμένη συντήρηση τη Δευτέρα, αντιμετώπισε ένα τεχνικό πρόβλημα λίγο μετά την απογείωση και είχε κάνει αναστροφή προς ένα κοντινό αεροδρόμιο προτού συντριβεί, ανέφερε η έκθεση. Το τεχνικό πρόβλημα δεν διευκρινίζεται στην έκθεση, όπου αναφέρεται επίσης ότι δεν υπήρχε επικοινωνία μέσω ασυρμάτου με τον κυβερνήτη και πως το αεροσκάφος εξαφανίστηκε από τα ραντάρ σε ύψος 8.000 ποδών (2.440 μέτρων).

Μέχρι στιγμής δεν είναι σαφές αν ενδεχόμενο τεχνικό πρόβλημα θα μπορούσε να είχε σχέση με μηχανική βλάβη ή με ελαττωματικό εξάρτημα.

Ξανά στο προσκήνιο η εταιρεία

Η καταστροφή θέτει και πάλι υπό το φως των προβολέων την Μπόινγκ, η οποία αντιμετωπίζει μια κρίση ασφαλείας για έναν διαφορετικό τύπο 737, αν και το αεροπλάνο που συνετρίβη στο Ιράν δεν έχει το χαρακτηριστικό που φέρεται να προκάλεσε τις συντριβές των 737 MAX που έχουν έκτοτε καθηλωθεί στο έδαφος.

Η ιρανική έκθεση αναφέρεται στη συντριβή ως «δυστύχημα».

Οι έρευνες για τη συντριβή αεροσκαφών είναι πολύπλοκες απαιτώντας από τις ρυθμιστικές αρχές, τους ειδικούς και αεροπορικές εταιρίες διαφόρων χωρών να εργαστούν από κοινού. Η έκδοση μιας πρώτης έκθεσης εντός 24 ωρών δεν συνηθίζεται και μπορεί να χρειαστούν μήνες προτού καθοριστεί πλήρως η αιτία.

Πηγή στις καναδικές υπηρεσίες ασφαλείας δήλωσε στο Ρόιτερ πως υπάρχουν ενδείξεις ότι ένας από τους κινητήρες είχε υπερθερμανθεί.

Πάντως, η πρώτη εκτίμηση δυτικών υπηρεσιών πληροφοριών είναι πως πράγματι υπήρξε βλάβη κινητήρα του Μπόινγκ και δεν καταρρίφθηκε από κάποιον πύραυλο, σύμφωνα με πέντε πηγές προσκείμενες στις υπηρεσίες ασφαλείας --τρεις Αμερικανούς, έναν Ευρωπαίο και έναν Καναδό-- που μίλησαν στο πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς υπό τον όρο να μην κατονομαστούν.

Οι χώρες που έχουν γίνει δεκτές ως συμμετέχουσες στην έρευνα θα πρέπει να ορίσουν το πρόσωπο που θα εμπλακεί, αναφέρεται στην ιρανική έκθεση, όπου σημειώνεται ότι Ουκρανοί ειδικοί θα λάβουν μέρος σε αυτήν.

Καθώς η χώρα όπου το αεροσκάφος σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε, οι Ηνωμένες Πολιτείες, επιτρέπεται συνήθως να λάβει διαπίστευση βάσει μιας σύμβασης του ΟΗΕ, αλλά καμία πλευρά δεν έχει πει αν ερευνητές των ΗΠΑ θα σταλούν στο Ιράν.

Η Πολιτική Αεροπορία του Ιράν δεν ήταν διαθέσιμη προκειμένου να διευκρινίσει τη θέση της.

Οι εντάσεις ανάμεσα στην Ουάσινγκτον και την Τεχεράνη έχουν αυξηθεί με τη δολοφονία από τις Ηνωμένες Πολιτείες ενός ανώτατου Ιρανού στρατηγού την περασμένη Παρασκευή και η Τεχεράνη ανταπέδωσε με εκτόξευση πυραύλων εναντίον βάσεων στο Ιράκ όπου σταθμεύουν στρατιώτες των ΗΠΑ.

Το ουκρανικό αεροσκάφος απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Τεχεράνης στις 6:12 π.μ. τοπική ώρα και έλαβε άδεια να ανέβει σε ύψος 26.000 ποδών, σύμφωνα με την έκθεση -- συνετρίβη έξι λεπτά αργότερα κοντά στην πόλη Σαμπασάχρ.

Σοροί και ανθρώπινα μέλη από το σημείο του δυστυχήματος έχουν μεταφερθεί στο γραφείο του ιατροδικαστή για ταυτοποίηση, αναφέρεται στην έκθεση.

Ρούχα και παπούτσια βρίσκονται διάσπαρτα στο χωράφι όπου συνετρίβη το αεροπλάνο την Τετάρτη. Διασώστες με μάσκες στο πρόσωπο απλώνουν στο έδαφος σάκους.

Στο αεροπλάνο επέβαιναν 146 Ιρανοί, δέκα Αφγανοί, έντεκα Ουκρανοί, πέντε Καναδοί, τέσσερις Σουηδοί, σύμφωνα με την έκθεση, κάποιοι όμως είναι πολίτες άλλων χωρών.

Οι ουκρανικές αρχές ανακοίνωσαν πως μεταξύ των επιβαινόντων ήταν 82 Ιρανοί, 63 Καναδοί και 11 Ουκρανοί. Η πτήση Τεχεράνη-Τορόντο μέσω Κιέβου ήταν δημοφιλής για τους Καναδούς ιρανικής καταγωγής που επισκέπτονταν το Ιράν καθώς δεν υπάρχουν απευθείας πτήσεις.

Πληροφορίες: Reuters, AΠΕ - ΜΠΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)