to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, κυρία Μενδώνη;

Με τα δελτία Τύπου της η υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη μάς έκανε να αμφιβάλλουμε εάν διαβάζουμε τους ίδιους νόμους, εάν ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, τελικά εάν ζούμε στην ίδια χώρα. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης αλλά και η υπουργός έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι θα στηρίξουν τη δημιουργία ανεξάρτητου οργανισμού των ίδιων των δημιουργών και μάλιστα χωρίς κρατική παρέμβαση.


Με τα δελτία Τύπου της η υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη μάς έκανε να αμφιβάλλουμε εάν διαβάζουμε τους ίδιους νόμους, εάν ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, τελικά εάν ζούμε στην ίδια χώρα. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης αλλά και η υπουργός έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι θα στηρίξουν τη δημιουργία ανεξάρτητου οργανισμού των ίδιων των δημιουργών και μάλιστα χωρίς κρατική παρέμβαση.

Πρώτη διαπίστωση λοιπόν είναι ότι η «απαίτηση» για έκθεση βιωσιμότητας είναι από μόνη της κρατική παρέμβαση, που δεν έχει εφαρμοστεί σε κανέναν ΟΣΔ και συνεπώς δεν είναι συμβατή με τις δηλώσεις τους. Ας δούμε όμως εάν είναι και νόμιμα απαιτητή ή κρύβονται άλλα συμφέροντα και σκοπιμότητες πίσω από αυτή την απαίτηση.

Ας δούμε κατ’ αρχάς τον νόμο για τη λειτουργία ενός ΟΣΔ:


Νόμος 4481/2017 Αρθρο 4 - Αδεια λειτουργίας (βλέπε): https://www.opi.gr/vivliothiki/4481-2017#a5

Αφού η διάταξη αναφέρει ρητά έξι στοιχεία (καταστατικό, νόμιμη εκπροσώπηση, αριθμό δικαιούχων, σχέδιο σύμβασης ανάθεσης, κανονισμό διανομής δικαιωμάτων, το ύψος των εξόδων διαχείρισης) που απαιτείται να υποβληθούν μαζί με την αίτηση αδειοδότησης, αναφέρει αόριστα:

στ) «…, όπως, επίσης, και κάθε άλλο στοιχείο που ζητείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ή τον ΟΠΙ σχετικά με την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του οργανισμού συλλογικής διαχείρισης…».

● Πουθενά λοιπόν δεν απαιτείται από τον νόμο αυτό που αναφέρει η κ. Μενδώνη ότι «ο νόμος 4481/17 ρητώς επιβάλλει…» την έκθεση βιωσιμότητας και την απαιτεί. Ολα τα στοιχεία που ρητά απαιτούνται από τον νόμο έχουν κατατεθεί μαζί με την αίτηση προς αδειοδότηση της ΕΔΕΜ. Επομένως, η υπουργός χρησιμοποιεί τη διατύπωση του νόμου «κάθε άλλο στοιχείο», προκειμένου να μας κάνει τον βίο… μη βιώσιμο!

● Στην παρ. 3 του Ν. 4481/2017 αναφέρεται ότι:

«3.- Εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του παρόντος νόμου και προκύπτει προδήλως ότι ο αιτών οργανισμός ή η αιτούσα ανεξάρτητη οντότητα του άρθρου 50 είναι βιώσιμοι και μπορούν να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τα δικαιώματα των δικαιούχων που τους έχουν αναθέσει τη διαχείριση ή την προστασία των δικαιωμάτων τους και κατόπιν σχετικής εισήγησης του ΟΠΙ, ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού χορηγεί άδεια λειτουργίας με αιτιολογημένη απόφασή του…».

● «Προδήλως» λοιπόν πληρούνται οι προϋποθέσεις χορήγησης της άδειας λειτουργίας της ΕΔΕΜ καθώς έχουν υποβληθεί όλα τα ρητώς απαιτούμενα από τον νόμο στοιχεία: καταστατικό, νόμιμη εκπροσώπηση, αριθμός δικαιούχων, σχέδιο σύμβασης ανάθεσης, κανονισμός διανομής δικαιωμάτων, το ύψος των εξόδων διαχείρισης.

● Η εισήγηση του ΟΠΙ προς την υπουργό είναι θετική. Γιατί λοιπόν η υπουργός δεν έκανε δεκτή την εισήγηση του ΟΠΙ για αδειοδότηση της ΕΔΕΜ, με την ίδια ταχύτητα που έκανε δεκτή την εισήγηση του ΟΠΙ για την ίδρυση της ΑΟΔ;

● Η βιωσιμότητα της ΕΔΕΜ αποδεικνύεται από τα οικονομικά στοιχεία της ΕΥΕΔ, τα οποία είναι απολύτως γνωστά στο ΥΠΠΟΑ. Ας κοιτάξει λοιπόν τα μηνιαία οικονομικά στοιχεία της ΕΥΕΔ που υποβάλλονται στο υπουργείο της, από τα οποία προκύπτει ότι τα έσοδα της ΕΥΕΔ από τις κρατήσεις επί των εισπράξεων στον έναν χρόνο λειτουργίας της έφτασαν στο ποσό του 1,3 εκατ. ευρώ (20% επί των εισπράξεων) αλλά και στο ποσό των 2,5 εκατ. ευρώ που αποδόθηκαν στο κράτος για ΦΠΑ και φυσικά με τη νέα διανομή (που έπρεπε να γίνει από τον Δεκέμβριο) αυτά τα ποσά θα αυξηθούν κατά κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες.

Αλλά, εάν δεν φτάνουν όλα αυτά για να καλύψουν (και για τους πλέον δύσπιστους) τις προϋποθέσεις ότι η ΕΔΕΜ είναι «προδήλως βιώσιμος» οργανισμός, θα αναφέρουμε ενδεικτικά, τυχαία, λίγα από τα χιλιάδες ονόματα δημιουργών και δικαιούχων που συμπεριλαμβάνονται στα ιδρυτικά μας μέλη ή έχουν εκδηλώσει εγγράφως την πρόθεσή τους να αναθέσουν τη διαχείριση των δικαιωμάτων τους στην ΕΔΕΜ.

Πολύ θα θέλαμε λοιπόν, να βγει η υπουργός και να τοποθετηθεί αποτιμώντας την καλλιτεχνική και εμπορική αξία των έργων τους για τη βιωσιμότητα ή μη του οργανισμού μας. Λίγα από τα ονόματα…:

Απόστολος Καλδάρας, Γιάννης Αγγελάκας, Γιάννης Σπανός, Ηλίας Φιλίππου, Γιώργος Ζαμπέτας, Γιώργος Θεοφάνους, Γιώργος Μητσάκης, Γιώργος Χατζηνάσιος, Δήμος Μούτσης, Διονύσης Σαββόπουλος, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Θανάσης Πολυκανδριώτης, Θάνος Μικρούτσικος, Θέμης Καραμουρατίδης, Θοδωρής Γκόνης, Θόδωρος Δερβενιώτης, Κώστας Τουρνάς, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Λίνα Νικολακοπούλου, Μανόλης Ρασούλης, Μάνος Ελευθερίου, Μάνος Λοΐζος, Μάνος Χατζιδάκις, Μάριος Τόκας, Μίκης Θεοδωράκης, Μίμης Πλέσσας, Νίκος Γκάτσος, Νίκος Καρβέλας, Νίκος Μωραΐτης, Νίκος Πορτοκάλογλου, Νότης Μαυρουδής, Σπύρος Γιατράς, Σταμάτης Κραουνάκης, Σταύρος Κουγιουμτζής, Σταύρος Ξαρχάκος, Σωκράτης Μάλαμας, Φίλιππος Γράψας, Φίλιππος Πλιάτσικας, Φοίβος Τασόπουλος και Χρίστος Νικολόπουλος.

● Αφήνουμε δυστυχώς πάρα πολλούς-ές απ’ έξω, αλλά εάν ανοίξουμε μόνο τα ραδιόφωνα θα συμπληρώσουμε σε λίγα λεπτά τον κατάλογο, με εκατοντάδες δημιουργούς, όπως επίσης τους χιλιάδες κορυφαίους ξένους δημιουργούς που ανήκουν στις εταιρείες που στηρίζουν την ΕΔΕΜ, όπως π.χ. η Warner Chappel ή η Universal. Οπότε, λαμβάνοντας υπόψη και την τελευταία επιστολή της υπουργού στην οικογένεια Μικρούτσικου, που είναι αποκορύφωση ασέβειας και υποκρισίας, θα αναρωτηθούμε: Ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό με την κ. υπουργό;

- Ζούμε όμως και στην ίδια χώρα με την κ. Μενδώνη;

Αυτό είναι το μόνο σίγουρο, αφού η σημερινή υπουργός Πολιτισμού στην Ελλάδα ζούσε και επί μονοκρατορίας της ΑΕΠΙ. Υπηρετούσε μάλιστα και το ΥΠΠΟΑ από άλλες θέσεις. Κι αναρωτιόμαστε κι εμείς με τη σειρά μας:

- Τελικά μήπως γνωρίζει πολύ καλά τη βιωσιμότητα της ΕΔΕΜ, αλλά και τα σημαντικά κέρδη που αποφέρουν οι Ελληνες δημιουργοί; (ας θυμηθούμε τα εκατομμύρια που έχει καταχραστεί η ΑΕΠΙ). Αυτά θέλει να τα προσφέρει ως προίκα στους καινούργιους μας μνηστήρες;

Κι ένα τελευταίο ερώτημα, που η απάντησή του μας οδηγεί στον ορισμό του παραλόγου:

- Ενώ η υπουργός δεν σέβεται τη βούληση του 99% των Ελλήνων δικαιούχων και χιλιάδων ξένων, δεν σέβεται την επαγγελματική και καλλιτεχνική τους ελευθερία να δημιουργήσουν τον δικό τους ακηδεμόνευτο ΟΣΔ, συνειδητά γίνεται συνεργός αλλότριων ιδιωτικών συμφερόντων με τη δημιουργία μιας σειράς από ΑΟΔ, οι οποίες μάλιστα, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, δεν μπορούν να εκπροσωπήσουν κανέναν ξένο ΟΣΔ, άρα κανέναν ξένο δικαιούχο!

Είναι λοιπόν σε θέση να δει άραγε την καταστροφική εικόνα του αποτελέσματος των πράξεών της για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη; Και βεβαίως αναφερόμαστε στους χρήστες μουσικής, σε όλους τους χρήστες, από τον μικρότερο μέχρι τον μεγαλύτερο.

Πριν ανοίξει κάποιος ιδιοκτήτης το μαγαζί του, την ταβέρνα ή το μπαρ του, στην είσοδό του θα συνωστίζονται καμιά δεκαριά (και λίγους λέμε) αντιπρόσωποι των ΑΟΔ για να ζητήσουν δικαιώματα για το ρεπερτόριο που εκπροσωπούν. Κι όταν φτάσει η νύχτα, όλοι μαζί ή όσοι επιζήσουν από τον ανταγωνισμό θα παίρνουν τον δρόμο της επιστροφής για τα πολυτελή γραφεία των μετόχων-αφεντικών κι ο δυστυχής ο χρήστης για το ψυχιατρείο, με «συνταγή Μενδώνη».

Ας αφήσει λοιπόν η υπουργός τις δικαιολογίες και τις εμμονές της. Ενας οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πνευματικής ιδιοκτησίας πρέπει να υπάρχει, που θα εκπροσωπεί το σύνολο των δημιουργών και των δικαιούχων, κι αυτός δεν είναι άλλος από την ΕΔΕΜ.

* Συνθέτης-στιχουργός, μέλος των Εποπτικών Συμβουλίων ΕΥΕΔ και ΕΔΕΜ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)