to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:20 | 28.09.2017

Κοινωνία

Συζήτηση στη Βουλή για το αυτονόητο: Το νομοσχέδιο που αποτρέπει τη στοχοποίηση των διεμφυλικών

Ολοκληρώθηκε η συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής του σχετικού νομοσχεδίου.


Ψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, το νομοσχέδιο για τη νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου. Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ, Δημοκρατική Συμπαράταξη, ΑΝΕΛ και Ποτάμι, ενώ η ΝΔ επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια. Επιφυλάξεις εξέφρασε και η Ένωση Κεντρώων, ενώ Χρυσή Αυγή και ΚΚΕ καταψήφισαν. 

Ο υπουργός Δικαιοσύνης διευκρίνισε ότι απαραίτητη προϋπόθεση για διόρθωση φύλου στα 15 θα είναι πέρα από τη σύμφωνη γνώμη των γονέων, και η επιστημονική γνωμοδότηση από το νοσοκομείο Παίδων που θα εμπλέκεται στην όλη διαδικασία. 

Ταυτόχρονα, χαρακτήρισε εκτός τόπου και του χρόνου αιτιάσεις περί δυνατότητας εκμετάλλευσης της διαδικασίας για δόλιους σκοπούς, κάνοντας λόγο για «επιχειρήματα καφενειακού επιπέδου» και τονίζοντας ότι «δεν μιλάμε για απατεώνες αλλά για μια μικρή κοινότητα που θέλει να κατοχυρωθούν τα στοιχειώδη ατομικά δικαιώματα». 

«Δεν είμαστε δογματικοί, ακούμε τις προτάσεις κομμάτων και φορέων», υπογράμμισε ο κ. Κοντονής, ενώ απέρριψε το αίτημα που έθεσαν ορισμένοι φορείς να μπορεί να γίνεται διόρθωση φύλου και σε έγγαμους ή να γίνεται η αλλαγή φύλου με απλή δήλωση.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης, μίλησε ακόμα για ξεπερασμένες εμμονές ορισμένων, ενώ εξαπέλυσε διμέτωπη επίθεση τόσο στη ΝΔ όσο και στο ΚΚΕ. 

«Είναι αποκαλυπτικά αυτά που λέει η ΝΔ, η οποία έχει πρόβλημα στο εσωτερικό της. Είδαμε την απόσυρση από τη συζήτηση του βουλευτή της κ. Κυριακίδη, ο οποίος μας κάλεσε να αποσύρουμε το νομοσχέδιο. Όποτε η ΝΔ έχει διάσταση απόψεων στο εσωτερικό της, προβάλει το επιχείρημα της ασυμφωνίας της κυβερνητικής πλειοψηφίας», τόνισε ο κ. Κοντονής.

 

Από την πλευρά του, ο εισηγητής της ΝΔ Κώστας Καραγκούνης, αντέτεινε ότι το κόμμα του ήταν αυτό που έφερε τον αντιρατσιστικό νόμο και εκσυγχρόνισε μεταξύ άλλων το νόμο περί ναρκωτικών και τόνισε ότι πάντα υπήρχε πριν την κατάθεση νομοσχεδίων συνεννόηση των τριών κομμάτων που συγκυβερνούσαν. 

Όπως ανέφερε ο κ. Καραγκούνης το κόμμα του είναι καταρχήν θετικό με το νομοσχέδιο, ωστόσο έχει θέσει ορισμένες προϋποθέσεις ώστε να αποσαφηνιστούν οι αοριστίες και να διασφαλιστούν οι διαδικασίες για να αποκλειστούν καταστρατηγήσεις. 

Έντονη ήταν η αντίδραση του κ. Κοντονή στις αναφορές του ειδικού αγορητή του ΚΚΕ Γιάννη Δελλή, ότι το φύλο προσδιορίζεται αντικειμενικά. 

«Ο κομουνισμός είναι απελευθερωτική ιδεολογία για εμάς και δεν μπορεί να ταυτίζεται με οπισθοδρομικές αντιλήψεις

Μην διαστρέφεται την πραγματικότητα και πυροβολείτε ανθρώπους που λένε τι διεκδικούν», ανέφερε ο κ. Κοντονής και προσέθεσε: 

Το νομοσχέδιο δεν λύνει τα προβλήματα του ρατσισμού, αλλά κάνει καλύτερες τις συνθήκες διαβίωσης αυτών των ανθρώπων και εξασφαλίζει στοιχειώδη δικαιώματα τους». 

Απαντώντας στον κ. Κοντονή ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, έκανε λόγο για διαστρέβλωση των θέσεων του ΚΚΕ, αντιτείνοντας ότι με διαστρεβλωμένα κριτήρια προσπαθεί υποκριτικά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ να πείσει ότι ενδιαφέρεται για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

«Θα πρέπει να βασίζεται σε ορισμένα επιστημονικά χαρακτηριστικά, διαφορετικά θα οδηγήσει σε κυκεώνα αντιφάσεων που κανένα πλαίσιο δεν θα μπορεί να τις λύσει. Η κυβέρνηση έχει ευθύνες γιατί με τυχοδιωκτικό τρόπο ανοίγει ένα θέμα και δίνει τη πάσα για να αναπτυχθούν αντιδραστικές συμπεριφορές», υποστήριξε ο κ. Δελλής. 

Από την πλευρά του, ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Κώστας Κατσίκης ισχυρίστηκε μεταξύ άλλων ότι, το νομοσχέδιο δεν είναι ασπίδα προστασίας του θεσμού της οικογένειας 

«Το νομοσχέδιο προκαλεί ένα ακόμα σοκ στη κοινωνία και πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας.... Από το σημείο του αυτοπροσδιορισμού μέχρι της πλήρους αναγνώρισης για μένα υπάρχει ωκεανός... Δεν μπορούμε να εθελοτυφλούμε για ζητήματα που αντιδρά η κοινωνία... Η νομική διαχείριση καταστάσεων εκφεύγουν του κοινωνικού στάτους. Ως βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου εκφράζω την ανησυχία μου και δηλώνω τη διαφωνία μου αναλογιζόμενος μακροπρόθεσμες συνέπειες που θα έχουν κοινωνικό αντίκτυπο... Δεν είμαστε ανακόλουθοι. Υπερασπιζόμαστε τις αρχές που διέπουν την ελληνική παράδοση και κουλτούρα», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Κατσίκης. 

Νωρίτερα πάντως, ο εισηγητής των ΑΝΕΛ Θανάσης Παπαχριστόπουλος, ανέφερε ότι το κόμμα του έχει υιοθετήσει τη ψήφο κατά συνείδηση σε αυτό το νομοσχέδιο και πρόσθεσε ότι, «για τόσο σοβαρά και λεπτά θέματα δεν προσφέρεται η αντιπολιτευτική τακτική». «Είναι πολύ λεπτά τα πράγματα που νομοθετούμε και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Το νομοσχέδιο είναι στη σωστή κατεύθυνση γι αυτό και εμείς λέμε ναι επί της αρχής. Λέμε ναι σε ότι έχει σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα και κυρίως με τα δικαιώματα των παιδιών», τόνισε. 

Παράλληλα, ζήτησε από τον υπουργό Δικαιοσύνης, αν και δεν προκύπτει στο νομοσχέδιο όπως είπε, να θωρακιστεί ακόμα περισσότερο η απαγόρευση υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια. 

Ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, αφού ξεκαθάρισε ότι το κόμμα του υπερψηφίζει το νομοσχέδιο, ζήτησε να υπάρξουν προβλέψεις για τα άτομα με διπλή ιθαγένεια ώστε να μπορούν να το δηλώνουν στο ληξιαρχείο, ενώ για τους ανήλικους 15-17 ετών να υπάρχει γνωμοδότηση ειδικών παιδοψυχιάτρων μαζί με την ρητή συναίνεση των κηδεμόνων. 

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Αννέτα Καββαδία χαρακτήρισε υπερβολικές και εκ του πονηρού τις ανησυχίες που εξέφρασαν κάποιοι για κατάχρηση διαδικασιών από δόλια άτομα. 

«Το νομοσχέδιο σαφώς και δεν λύνει όλα τα προβλήματα, αλλά είναι ένα ακόμα σημαντικότατο θετικό βήμα για την προστασία των ατομικών δικαιωμάτων και το φέρνουμε με απόλυτη συναίσθηση ευθύνης και χωρίς να πανηγυρίζουμε. Τίποτα δεν τελειώνει εδώ. Τώρα ξεκινάμε», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Καββαδία. 

Ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων Γιάννης Σαρίδης, εξέφρασε τις επιφυλάξεις του κόμματος του υποστηρίζοντας ότι το περιεχόμενο του νομοσχεδίου δεν αποτελεί ένα βήμα μπροστά ούτε έχει καμία σχέση με την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. «Μπορεί να τους δίνουμε ένα δικαίωμα αλλά τους στερούμε άλλο δικαίωμα. Αν είναι παντρεμένος θα πρέπει να πάρει διαζύγιο για την αναγνώριση ταυτότητας φύλου. Του ζητάμε δηλαδή να παραιτηθεί της οικογένειας. Δεν μπορούμε να επιβάλουμε τέτοιου είδους διλήμματα στους πολίτες», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Σαρίδης. 

Ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Γιώργος Αμυράς, τόνισε ότι ο νόμος θα έπρεπε να είναι πιο ανοικτός και να ακουμπά καλύτερα «τη δυνατότητα αυτοπροσδιορισμού», ενώ τάχθηκε υπέρ τις τεκνοθεσίας ομόφυλων ζευγαριών. «Εμείς λέμε ναι στη βούληση ή στην αίσθηση που έχει ένα πρόσωπο, ανεξάρτητα από την εμφάνιση», σημείωσε ενώ ζήτησε να απλουστευθούν οι χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται αλλά και η δημόσια διοίκηση να τρέξει πιο γρήγορα».


Η συνεδρίαση της Τρίτης

Η συζήτηση του νομοσχεδίου συγκέντρωσε το ενδιαφέρον, όχι μόνο για τις προωθούμενες διατάξεις, αλλά και για τη στάση που τήρησαν τα κόμματα, ιδίως μετά το «τελεσίγραφο» από τη ΝΔ και τη Δημοκρατική Συμπαράταξη ότι στο εξής, έστω και αν συμφωνούν, δεν θα ψηφίζουν διατάξεις που δεν θα ψηφίζουν οι ΑΝΕΛ.

Μάλιστα, κατά την έναρξη της συνεδρίασης ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης έθεσε σχετικό θέμα στον υπουργό Δικαιοσύνης, Στ. Κοντονή, ζητώντας του να ξεκαθαρίσει αν το νομοσχέδιο το οποίο καταθέτει διαθέτει την κυβερνητική πλειοψηφία, κάτι που δεν προβλέπεται από τη συγκεκριμένη κοινοβουλευτική διαδικασία, όπως απάντησε και ο υπουργός.

Τα «τελεσίγραφα« των ΝΔ και ΔΗΣΥ, κατέρρευσαν, όμως, από την τοποθέτηση του βουλευτή των ΑΝΕΛ, Θανάση Παπαχριστόπουλου, ο οποίος δήλωσε ότι το κόμμα του θα υπερψηφίσει επί της αρχής το νομοσχέδιο, εκφράζοντας την επιφύλαξη ως προς το να μην μπορεί κάποιος νομικά να αλλάζει το φύλο του πάνω από μία φορά.

Να σημειώσουμε, επίσης, ότι σύμφωνα με δηλώσεις του υφυπουργού Εξωτερικών Τέρενς Κουίκ, οι ΑΝΕΛ θα στηρίξουν και τη νέα ρύθμιση για την «Τουρκική Ένωση Ξάνθης», όταν αυτή επανακατατεθεί στη Βουλή.

Η ΝΔ επιφυλάσσεται...

ΝΔ και ΔΗΣΥ επανέλαβαν τη θέση τους ότι θα υπερψηφίσουν μόνο υπό την προϋπόθεση να υπάρχει κυβερνητική πλειοψηφία, δηλαδή κοινή στάση ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, και επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια. Αξίζει να επισημανθεί ότι, προς έκπληξη του ακροατηρίου, ο βουλευτής της ΝΔ, Δ. Κυριαζίδης, ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου, αν και ο εισηγητής του κόμματος του, Κ. Καραγκούνης, δήλωσε σαφώς ότι η επίσημη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα εκφραστεί κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής. Το γεγονός, όπως επισημάνθηκε και από τον υπουργό Δικαιοσύνης, Στ. Κοντονή, κάνει φανερή τη διχογνωμία στους κόλπους της ΝΔ αναφορικά με το νομοσχέδιο.

Το Ποτάμι τάχθηκε υπέρ με δήλωση του κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου Γιώργου Αμυρά, ενώ κατά τάχθηκαν Ένωση Κεντρώων, ΚΚΕ και ΧΑ.

Τη στάση της ΝΔ και της ΔΗΣΥ σχολίασε στην τοποθέτησή του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρ. Καραγιαννίδης, επισημαίνοντας ότι δεν έχουν στο εσωτερικό τους ενιαία γραμμή για το νομοσχέδιο. Χαρακτήρισε μάλιστα τους «αστερίσκους» που θέτει η ΝΔ ως προσπάθεια να ακυρώσει την ουσία του νομοσχεδίου.

Αναφορικά με την τοποθέτηση του ΚΚΕ, ο Χρ. Καραγιαννίδης δήλωσε έκπληκτος με τις απόψεις που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι «υπάρχει επιστήμη του ΚΚΕ», δεδομένου ότι «η επιστήμη είναι ορθολογική μόνο όταν συμφωνεί με τα δεδομένα τους». Χαρακτήρισε φρικώδη την άποψη που εκφράστηκε από το ΚΚΕ ότι «τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας είναι αποτέλεσμα της σήψης της αστικής δημοκρατίας».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Χρ. Καραγιαννίδης στο left.gr: Να γιατί δεν ήμασταν ποτέ σταλινικοί

Ανοικτό το δικαίωμα αναγνώρισης φύλου και σε ανήλικους 15 ετών

Ανοιχτό άφησε ο υπουργός Δικαιοσύνης το ενδεχόμενο να μειωθεί από τα 17 χρόνια, στα 15 ή στα 16, το όριο ηλικίας των ανήλικων για την νομική αναγνώριση φύλου, δεσμευόμενος ότι, εφόσον υπάρξει διακομματική συναίνεση, θα προχωρήσει στην βελτιωτική αλλαγή μέχρι τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ταυτότητα φύλου, στην Ολομέλεια της Βουλής.

Παράλληλα, έκανε γνωστό ότι σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, το νομοσχέδιο για τα «intersex» άτομα βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας, τόνισε ότι το θέμα αυτό είναι πολύ σοβαρό και χρειάζεται περισσότερη επεξεργασία για να είναι νομοθετικά τεκμηριωμένο και εμπεριστατωμένο, ώστε να ρυθμίσει πράγματι ζητήματα που εκκρεμούν χρόνια.

«Για εμάς δεν υπάρχουν θέσφατα και δόγματα. Φέραμε ένα νομοσχέδιο που είναι το πιο προοδευτικό, ριζοσπαστικό και δημοκρατικό στην Ευρώπη και είμαστε έτοιμοι να δούμε περαιτέρω τα ζητήματα που προκύπτουν», τόνισε ο κ. Κοντονής.

Εισήγηση στο νομοσχέδιο από τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Αννέτα Καββαδία

Σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα. Ξεχωριστή γιατί φέρνουμε στην Επιτροπή ένα Σχέδιο Νόμου με το οποίο, ευελπιστούμε, να αποδώσουμε σε μερίδα συμπολιτών μας τα δικαιώματα που δικαιούνται και τα οποία, επί τόσα χρόνια στερήθηκαν. Φέρνουμε ένα Σχέδιο Νόμου με το οποίο  αφενός, γίνεται πράξη η νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου (απλουστεύεται και διευκολύνεται, δηλαδή, η διόρθωση του καταχωρισμένου φύλου των διεμφυλικών προσώπων) και αφετέρου ιδρύεται Εθνικός Μηχανισμός Εκπόνησης, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης Σχεδίων Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Πρόκειται για ένα σημαντικό και πολυαναμενόμενο νομοθέτημα, που έρχεται – είναι αλήθεια – με αρκετή καθυστέρηση, και που με τα πρώτα του 7 άρθρα προωθεί τα δικαιώματα και ανταποκρίνεται σε ένα πάγιο αίτημα, στους αγώνες πολλών χρόνων της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας, τα μέλη της οποίας διεκδικούσαν με επιμονή το σεβασμό, εκ μέρους της Πολιτείας, της ατομικής βούλησης για φυλομετάβαση. Σεβασμός που αναμφίβολα, οφείλει να διέπει μια δημοκρατική κοινωνία.

Πρόκειται για νομοσχέδιο που θα αποτελέσει ένα καθοριστικό βήμα στην αποτροπή της στοχοποίησης των διεμφυλικών συμπολιτών μας, θα τους βγάλει από την αφάνεια, θα τους κάνει ορατούς. Ένα νομοσχέδιο που έρχεται να συμπληρώσει το νόμο 4443/2016 περί της ίσης μεταχείρισης και της καταπολέμησης των διακρίσεων.

Είναι γεγονός ότι τα διεμφυλικά άτομα αντιμετώπιζαν μέχρι τώρα προβλήματα στην παροχή υπηρεσιών από τον δημόσιο τομέα σε όλους τους τομείς : στην εκπαίδευση, στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, στις ασφαλιστικές καλύψεις, στις προνοιακές παροχές. Για να μην αναφέρουμε τη βία – ψυχολογική και, ενίοτε, και σωματική – που υφίστανται ακόμα και για μια απλή διακρίβωση των στοιχείων τους.

Και ήταν αυτή ακριβώς η απουσία ρυθμίσεων εκ μέρους της Πολιτείας, που συνεπαγόταν τρομερές πρακτικές δυσκολίες και συνεχή προσβολή της προσωπικότητάς τους στην καθημερινότητά τους. Φανταστείτε τη σκηνή : να μην μπορούν να ταξιδέψουν με το αεροπλάνο, να κάνουν τις συναλλαγές τους με την τράπεζα ή με την εφορία, να παραλάβουν ένα δέμα από το ταχυδρομείο. Όσα, δηλαδή, για όλους εμάς είναι συνήθεις και απλές διαδικασίες που διεκπεραιώνονται με την επίδειξη της αστυνομικής μας ταυτότητας, μετατρέπονταν εύκολα σε αφορμές κακόβουλων, ειρωνικών, υβριστικών, ακόμα και επιθετικών σχολίων σε βάρος τους.

Έχουμε λοιπόν μια ιδιαιτέρως ευπαθή, εκτεθειμένη στον κοινωνικό αποκλεισμό και την προκατάληψη πληθυσμιακή ομάδα, της οποίας τα δικαιώματα η Πολιτεία οφείλει να προασπίσει και να προαγάγει, αυτό ακριβώς που επιδιώκει το σημερινό, προς συζήτηση, νομοσχέδιο.

Επίσης, με τα επόμενα 5 άρθρα του σχεδίου νόμου  τίθενται οι βάσεις για να υπάρξει επιτέλους κεντρικός και διυπουργικός σχεδιασμός και συντονισμός σε σχέση με τα δικαιώματα του παιδιού, αίτημα και αυτό διαρκές όλων όσοι ασχολούνται με την παιδική ηλικία : κοινωνικών επιστημόνων, εκπαιδευτικών, ακτιβιστών, του συνηγόρου του Παιδιού και της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, αλλά και υποχρέωση της χώρας όπως προκύπτει από τις καταληκτικές παρατηρήσεις προς την Ελλάδα της Επιτροπής της Σύμβασης του ΟΗΕ της 15ης Ιουνίου 2012.Ο συντονισμός αυτός μέχρι σήμερα γινόταν αποσπασματικά, επανακαθοριζόταν ή επανεκινούσε συχνά από το μηδέν, ανάλογα με τις αλλαγές που γίνονταν στα κυβερνητικά επιτελεία, αδυνατώντας να παράξει συστηματικές δράσεις με απτά αποτελέσματα. Αυτήν την κατάσταση ερχόμαστε να βάλουμε σε νέες, διαρκείς και υγιείς βάσεις με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, θεσπίζοντας έναν  Μηχανισμό που  εκφράζει την ουσιαστική δέσμευση της ελληνικής Πολιτείας να διαμορφώσει αποτελεσματικές πολιτικές. Οι άξονες προτεραιότητας που τέθηκαν ως προς τις δράσεις του Μηχανισμού είναι  η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στα παιδιά, η Εκπαίδευση, οι ασυνόδευτοι ανήλικοι, τα παιδιά σε προνοιακά Ιδρύματα και η Αναθεώρηση του Οικογενειακού Δικαίου. Συμπεριλαμβάνονται, δηλαδή, οι βασικές προτεραιότητες που πρέπει να μας απασχολήσουν προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο πλέγμα προστασίας για το Παιδί.

Πριν αναφερθώ στο νομοσχέδιο λεπτομερειακά, θέλω να ξεκινήσω με μια γενικότερη αξιακή τοποθέτηση. Τα δικαιώματα – από τη σκοπιά του ΣΥΡΙΖΑ – δεν είναι μια αφηρημένη, ούτε μια ουδέτερη έννοια. Η υπεράσπισή τους, δεν αποτελεί μόνο αυτοσκοπό στο όνομα μιας ηθικής που πρέπει να χαρακτηρίζει όλα τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου. Η υπεράσπισή τους, ακόμα περισσότερο και κυρίως, αποτελεί για την Αριστερά το πολυεργαλείο του κοινωνικού μετασχηματισμού που έχουμε ανάγκη, σε ένα κοινωνικό περιβάλλον πολλαπλών ανισοτήτων, στον αντίποδα των όσων διακηρύσσει ο νεοφιλελευθερισμός και ο  αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.  Η Αριστερά θέλει, και το δηλώνει  ρητά, μια κοινωνία με μικρότερες ανισότητες, οραματιζόμενη την εξάλειψή τους, την ίδια στιγμή που η νεοφιλελεύθερη οπτική   βαφτίζει αναπόφευκτο και μοιραίο  το αποτέλεσμα της ταξικής πολιτικής που υπηρετεί πιστά. Οι αριστεροί και εκείνοι που δεν αυτοπροσδιορίζονται ως αριστεροί αλλά υπερασπίζονται τα δικαιώματα, επιδιώκουν την κοινωνική προστασία και αντιδρούν στις ανισότητες, αρνούνται μια κοινωνία ζούγκλα, όπου όλα λειτουργούν σε όφελος του ισχυρότερου, σε αντίθεση με τη συντηρητική ιδεολογία που αρέσκεται στη ζούγκλα, φροντίζοντας να τάσσεται πάντα με το μέρος των λιονταριών.

Αυτά τα δύο χρόνια η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, και στο δικαιωματικό επίπεδο, έχει προβεί σε σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Ενδεικτικά να θυμίσω ότι φέραμε το σύμφωνο συμβίωσης, το νόμο 4443/2016, ψηφίσαμε το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, δώσαμε την ιθαγένεια στα προσφυγόπουλα δεύτερης γενιάς που αποφοίτησαν από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Το προς συζήτηση νομοσχέδιο είναι ένα ακόμα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση  της δημιουργίας ενός ολοκληρωμένου πλαισίου άρσης των διακρίσεων λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού και τη θεσμική αναγνώριση προσωπικών επιλογών οι οποίες βρίσκονταν ως τώρα σε μια γκρίζα ζώνη άρνησης από την πλευρά της Πολιτείας, σε αντίθεση με τις αρχές της ισότητας, της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και  του   σεβασμού της ετερότητας. Ταυτόχρονα, το προς συζήτηση νομοσχέδιο, στο δεύτερο μέρος του,  προωθεί την πληρέστερη προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού καθορίζοντας ένα πλαίσιο σχετικών στόχων, αρχών και χρονοδιαγραμμάτων, σύμφωνα και με τις συστάσεις εθνικών και διεθνών οργάνων.

Θα προσπαθήσω τα επόμενα λεπτά να δώσω μια, σε γενικές γραμμές, περιγραφή των αξόνων, της φιλοσοφίας του σχεδίου νόμου, εστιάζοντας στα πλέον κομβικά σημεία του.

Όπως προανέφερα, αποτελεί γεγονός ότι τα διεμφυλικά άτομα υφίστανται διακρίσεις σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής τους ζωής, πέφτοντας συχνά θύματα εκδηλώσεων αποδοκιμασίας και πράξεων μίσους, βίας και ρατσισμού εναντίον τους. Αυτού του είδους οι καταστάσεις, η τρανσφοβία με την οποία συχνά έρχονται αντιμέτωπα, οι προσβολές στην προσωπικότητα και την αξιοπρέπειά τους – συχνά και ενώπιον υπαλλήλων δημόσιων υπηρεσιών – ο κίνδυνος ακόμα και για την ίδια τους τη ζωή,  συγκροτούν μια πολύ δύσκολη πραγματικότητα για αυτούς τους συμπολίτες μας, που χρόνια τώρα παλεύουν για το αυτονόητο : το δικαίωμά τους στη ζωή και την απόλαυση των ατομικών δικαιωμάτων τους, στην καθημερινότητά τους.

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ισχύοντα, η διόρθωση του καταχωρισμένου φύλου είναι μεν δυνατή αλλά για να υπάρξει ευνοϊκό αποτέλεσμα στο Ειρηνοδικείο, στη νομολογία επικρατεί η άποψη ότι στην αίτηση του ενδιαφερομένου απαιτείται να βεβαιώνεται α) πως αυτός παρακολουθείται από ψυχίατρο, του οποίου πρέπει να προσκομίζεται διάγνωση για «αναμφίβολο τρανσεξουαλισμό», και β) ότι έχει υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση με πλήρη οριστική επικράτηση του αντιθέτου από το βιολογικό του φύλο. Πρόκειται για μία διαδικασία ιδιαίτερα επίπονη (σωματικά και ψυχικά), που επιπλέον πολύ συχνά δεν είναι οικονομικά προσιτή. Κυρίως όμως περιλαμβάνει τον ακρωτηριασμό του ατόμου. Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, το 2013, στην Έκθεσή του για τα Βασανιστήρια επισημαίνει ότι η στείρωση ως προαπαιτούμενο για την αναγνώριση των διεμφυλικών ανθρώπων, συνιστά βασανιστήριο.

Το παρόν Σχέδιο Νόμου, έχοντας ως σημείο εκκίνησης τη γενικότερη συνταγματική αρχή της προστασίας της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας (άρθρο 5§1 Συντ.), συμβαδίζοντας με τη διεθνή πραγματικότητα, έρχεται λοιπόν, ακριβώς να εξασφαλίσει ευνοϊκότερες και ευκολότερες διαδικασίες για την αναγνώριση της ταυτότητας φύλου και τονίζει το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού, αφαιρώντας την προϋπόθεση της χειρουργικής  αλλαγής φύλου, είτε πρόκειται για διεμφυλικά είτε για μεσοφυλικά άτομα. Ομοίως, αφαιρείται η προϋπόθεση ύπαρξης κάποιας ιατρικής αγωγής που να σχετίζεται με την σωματική ή ψυχική υγεία καθώς αναγνωρίζεται ότι η  προσωπική αίσθηση του σώματος και οι άλλες εκφράσεις του φύλου, επιλέγονται πάντοτε ελεύθερα από το ίδιο το πρόσωπο και δεν είναι σε καμιά περίπτωση υποχρεωτικές (στο άρθρο 3§3 του σχεδίου νόμου), ο, δε, δικαστής δεν θα μπορεί να θέτει κανένα επιπλέον κριτήριο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με την επέκταση του Συμφώνου Συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια, τον Νόμο για την Ίση Μεταχείριση και σήμερα, με το παρόν νομοσχέδιο, πραγματοποιούμε  σημαντικά βήματα  στον τομέα των δικαιωμάτων στην ελληνική κοινωνία. Πρόκειται για νομοθετήματα που ανταποκρίνονται σε ώριμα  αιτήματα συμπολιτών μας  και μας εναρμονίζουν ως χώρα και με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αλλά και με την Παγκόσμια Χάρτα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Με αυτές τις ρυθμίσεις υποδηλώνουμε την υποχρέωση του Κράτους, όχι απλά να ανέχεται το διαφορετικό, αλλά να σέβεται το διαφορετικό.

Στο νόμο περιμένουμε αρωγούς όλα τα δημοκρατικά κόμματα της Βουλής και όλους τους βουλευτές και τις βουλεύτριες, προσωπικά. Το θέμα δεν προσφέρεται για μικροκομματικές σκοπιμότητες ούτε για υποδαύλιση κοινωνικών συντηρητικών ανακλαστικών. Αντιθέτως, είναι μια ευκαιρία έμπρακτης απόδειξης της ευαισθησίας του Κοινοβουλίου ως προς το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων- μια ευαισθησία που δεν είναι δυνατόν να εξαντλείται σε φωτογραφήσεις με μέλη της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας, χρειάζεται και η ψήφος ως ισχυρό μήνυμα. Άγονες δικαιολογίες, πλειοδοσίες χωρίς έμπρακτη βαρύτητα – ιδιαιτέρως από πλευρές που επί μακρόν κυβέρνησαν τη χώρα – και αναζητήσεις άλλοθι, ας αφορούν μόνο όσους δεν καταλαβαίνουν πόσο πολύ αναγκαίο είναι το παρόν σχέδιο νόμου. Και σίγουρα, δεν αφορούν εμάς.

Δεν ισχυριζόμαστε, βεβαίως, ότι ο νόμος λύνει όλα τα προβλήματα. Υπάρχουν πάρα πολλά που πρέπει να γίνουν ακόμα. Όπως, όμως είχαμε πει και το Δεκέμβριο,  όταν ψηφίζαμε το σύμφωνο συμβίωσης, τα επόμενα βήματα θα ακολουθήσουν. Σήμερα, τηρώντας τη δέσμευσή μας, κάνουμε ένα τέτοιο επόμενο βήμα, ένα μεγάλο βήμα που ανοίγει το δρόμο για την ισότιμη αντιμετώπιση, για τον περιορισμό του κοινωνικού αποκλεισμού των ΛΟΑΤΚΙ συμπολιτών μας, ένα βήμα που σίγουρα θα συμβάλει τα μέγιστα στην αλλαγή γενικότερων κοινωνικών στάσεων. Αλλάζοντας έτσι βαθμιαία το κοινωνικό περιβάλλον, θα μπορέσουμε να φτάσουμε στο τελικό στόχο της απόλυτης, ισότιμης συμμετοχής όλων, στο πλήρες φάσμα των κοινωνικών δικαιωμάτων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

καταπολεμώντας τις διακρίσεις με βάση το φύλο,  την εμφάνιση, τη σεξουαλική συμπεριφορά, αντιπαρατιθέμενοι σε κάθε μορφής περιθωριοποίηση,  συμβάλλουμε στην οικοδόμηση μιας συνολικότερα δίκαιης κοινωνίας. Η κατοχύρωση των δικαιωμάτων – ακόμα κι αν αφορά μικρή, φαινομενικά,  μερίδα συμπολιτών μας – κάθε φορά που επιτυγχάνεται, αποτελεί τον καταλύτη ευρύτερων απελευθερωτικών διεργασιών, άρα αποτελεί μια νίκη για τα δικαιώματα όλων. Ας το έχουμε αυτό κατά νου όταν αποφασίζουμε πώς θα σταθούμε απέναντι στο παρόν νομοσχέδιο. Εμείς, ως κυβέρνηση, ως ΣΥΡΙΖΑ, είμαστε εδώ με μάτια και αυτιά ανοιχτά, έτοιμοι να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να πειστούμε αλλά και να πείσουμε. Για μας, δεν υπάρχει ανοχή αλλά σεβασμός σε ο,τιδήποτε έχει να κάνει με ανθρώπινα δικαιώματα. Και σήμερα εδώ, γι΄αυτό ακριβώς συζητάμε. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)