to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

17:32 | 21.12.2014

Οικονομία

Βουλή: Υπερψηφίστηκε η απευθείας ανάθεση στην Cosco - Η τοποθέτηση του Θ. Δρίτσα

Ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν αποχωρήσει από τη συνεδρίαση, είχε αντιταχθεί στην τροπολογία, τόσο επί της διαδικασίας (καθώς παρακάμφθηκε η συζήτησή της στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής), όσο και επί της ουσίας - ενώ με τα ίδια επιχειρήματα και η ΔΗΜΑΡ εκτίμησε πως ο διακανονισμός συνιστά "απίστευτα θετική διάκριση υπέρ της εταιρείας".


Υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, η τροπολογία με την οποία επικυρώνεται το ιδιωτικό συμφωνητικό ανάμεσα στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς και την ΣΕΠ Α.Ε., (την ελληνική θυγατρική της κινεζικής εταιρείας Cosco), για τον δεύτερο και τρίτο προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά.  Η τροπολογία υπερψηφίστηκε από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ, καθώς και από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ενώ καταψηφίστηκε από τη Δημοκρατική Αριστερά. 

Ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν αποχωρήσει από τη συνεδρίαση, είχε αντιταχθεί στην τροπολογία, τόσο επί της διαδικασίας (καθώς παρακάμφθηκε η συζήτησή της στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής), όσο και επί της ουσίας - ενώ με τα ίδια επιχειρήματα και η ΔΗΜΑΡ εκτίμησε πως ο διακανονισμός συνιστά "απίστευτα θετική διάκριση υπέρ της εταιρείας". 

Ο ΣΥΡΙΖΑ (Ν.Συρμαλένιος, Θ.Δρίτσας) και η ΔΗΜΑΡ (Μ.Ρεπούση) επεσήμαναν πως η επέκταση της Cosco στο δεύτερο και τρίτο προβλήτα, συνιστά "απευθείας ανάθεση" αντί να επιλεγεί η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού. Όπως τόνισαν μάλιστα, οι αγορητές της αντιπολίτευσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε καταλήξει στην ίδια εκτίμηση, αλλά αγνοήθηκε. 

Δεύτερο επιχείρημα κατά της σύμβασης, υπήρξε η πρόβλεψη, πως η καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος που οφείλει να καταβάλει η κινεζική πλευρά, προβλέπεται από τη συμφωνία να καταβληθεί, όταν το ΑΕΠ της Ελλάδας θα φτάσει τα επίπεδα του 2008 συν 2% - κάτι που συνιστά "αναβολή επ΄ αόριστον" κατά τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Συρμαλένιο. 

"Το 2008 η Cosco κέρδισε τον διαγωνισμό, γιατί έδωσε το υψηλότερο ποσοστιαίο τίμημα: 21% επί του τζίρου, και μετά το 2018, 24,5% του τζίρου της" απάντησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και συνέχισε: 

"Εμείς δεν θέλαμε να γίνει διαγωνισμός, αλλά να διατηρήσουμε ακριβώς αυτόν τον πυρήνα του αρχικού διαγωνισμού - τα ποσοστιαία ανταλλάγματα τα οποία είναι αυτά που πληρώνει σήμερα ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά" ανέφερε ο υπουργός, εκτιμώντας πως η διενέργεια διαγωνισμού θα έφερνε χαμηλότερα ποσοστιαία ανταλλάγματα, ιδιαίτερα "μετά την αλλαγή που έχει υπάρξει στα οικονομικά δεδομένα της χώρα, όπου πλέον τα κιβώτια δεν κατευθύνονται στην εσωτερική αγορά όπως το 2008, αλλά προορίζονται μονάχα για μεταφόρτωση". Το χαμηλότερο ποσοστιαίο αντάλλαγμα στο τμήμα που θα δημιουργούσε ο ενδεχόμενος ανταγωνιστής της ΣΕΠ Α.Ε., κατά τον κο Βαρβιτσιώτη, θα δημιουργούσε ανταγωνισμό προς τα κάτω. Από την άλλη ωστόσο, ο υπουργός εκτίμησε, πως στη διαδικασία κατασκευής του υπολειπόμενου του τρίτου προβλήτα, "ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα είχε μόνον η Cosco, διότι θα έκτιζε από τη γη προς τη θάλασσα, ενώ ο οποιοσδήποτε άλλος θα έπρεπε αναγκαστικά να κτίσει από τη θάλασσα, πολλαπλασιάζοντας το κόστος κατασκευής". 

"Παραδίδετε μια τεράστιας παραγωγικής ισχύος δραστηριότητα του ελλνικού Δημοσίου" κατηγόρησε τον υπουργό, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Θ. Δρίτσας. "Το λιμάνι του Πειραιά ήταν πάντα κερδοφόρο και φιλέτο - πύλη της ανατολής στην Ευρώπη. Και τώρα, το τεράστιο άλμα της δυναμικότητας του λιμανιού, οφείλεται και πάλι σε δημόσια επένδυση της σιδηροδρομικής γραμμής Ικονίου-Θριασίου Πεδίου, που φέρνει όφελος 8 ημερών έναντι της δια θαλάσσης μεταφοράς και μεταφράζεται σε δισεκατομμύρια ευρώ. Γι΄ αυτό έρχονται οι μεγάλες εταιρείες ως πελάτης της Cosco - και εσείς διαπραγματεύεστε ακόμα και την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος. Δεν διαπραγματεύεστε καθόλου την εγγύηση των δικαιωμάτων των εργατών, που δουλεύουν σε συνθήκες Νταχάου..." 

"Για ποιο φιλέτο μιλάτε; Το απαξιωμένο τότε, λιμάνι του Πειραιά" απάντησε ο Μ. Βαρβιτσιώτης. "Το λιμάνι του Πειραιά δεν ήταν κεντρικό λιμάνι στη Μεσόγειο - μετά βίας διακινούσε 1 εκ. κιβώτια και τώρα διακινεί πάνω απ΄ τα 3. Με τις διεθνείς συνεργασίες έγινε αυτό που έγινε" συμπλήρωσε ο υπουργός.

Ολόκληρη η  τοποθέτηση του Θ. Δρίτσα κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής:

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, θα ήταν ίσως εντιμότερο και λειτουργικότερο, εάν η Κυβέρνηση σε συνεννόηση με τον Πρόεδρο της Βουλής όριζε μία ημέρα, έστω και αύριο Κυριακή, ως ημέρα τροπολογιών, ώστε να πρωτοκολλώνται σωρηδόν οι τροπολογίες, μια και πάμε σε εκλογές, και να ικανοποιηθούν οι κυβερνητικές επιλογές εξυπηρέτησης των ψηφοφόρων.

Είναι αποδεδειγμένο αυτό, ότι πάμε σε εκλογές, αφού μόλις προ ολίγου, μέσα σε αυτόν τον ορυμαγδό, ήρθε και μία τροπολογία, κύριε Πρόεδρε, με βάση την οποία η Κυβέρνηση καταργεί την προθεσμία των δεκαπέντε ημερών προ των εκλογών για τη διενέργεια των δημοσκοπήσεων.

ΑΡΓΥΡΗΣ ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ: Διαφωνείτε; Αν δεν διαφωνείτε…

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Δεν διαφωνούμε επί της ουσίας. Επί της ουσίας συμφωνούμε. Αλλά είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή η τροπολογία έχει θέση διατάγματος λήξης των εργασιών της Βουλής. Είναι ολοφάνερο. Και επομένως η προοπτική της εκλογικής ετυμηγορίας του ελληνικού λαού είναι ανοιχτή και εδώ θα κριθούν και τα προγράμματα και οι απόψεις, αλλά προς Θεού, όχι άλλα καταστροφικά τετελεσμένα. 

Προχωρώ τώρα στο θέμα για το οποίο κυρίως πήρα το λόγο, ακριβώς στην τροπολογία με γενικό αριθμό 2138 και ειδικό 303, η οποία έρχεται ως τροπολογία για να επικυρώσει μια νέα σύμβαση του «φιλικού» -λέει- διακανονισμού -τι όρος κι αυτός!- ανάμεσα στον ΟΛΠ και στη ΣΕΠ, την εταιρεία συμφερόντων της Cosco. 

Δείτε! Κύριε Υπουργέ, ξέρετε πολύ καλά ότι αυτή η σύμβαση απασχόλησε το ελληνικό Κοινοβούλιο επί πολλές μέρες όταν ψηφίστηκε κι έγινε νόμος του κράτους, και τις επιτροπές και την Ολομέλεια, και υπήρξαν πάρα πολλά και η πρώτη τροπολογία εν συνεχεία. Και εσείς το φέρνετε αυτό με το επιχείρημα -λέει- ότι ήταν αναρτημένο στη Διαύγεια από το Νοέμβριο. Τι σημασία έχει αυτό; Η Βουλή θα διαβουλευθεί; Η Βουλή θα παρέμβει; Ή απλώς θα επικυρώσει όσα όλο αυτό το διάστημα εσείς κάνατε στην κατεύθυνση αυτή; 

Εγώ δεν θα μπω στα επιμέρους ζητήματα. Και ο Νίκος Συρμαλένιος και η κ. Ρεπούση πολύ καλά έθεσαν τα ζητήματα και πολλά ακόμα μπορούμε να πούμε ως επιχειρήματα, αλλά δεν έχει νόημα, διότι δεν μπορεί να γίνει συζήτηση επί του περιεχομένου της νέας συμβάσεως. Αυτό που έχω να πω, για να μην είστε και τόσο ευτυχής, κύριε Υπουργέ, είναι ότι παραδίδετε και έχετε παραδώσει ήδη από το 2008 μια τεράστιας παραγωγικής ισχύος δραστηριότητα του ελληνικού δημοσίου. 

Πράγματι, δεν χρειάζεται να παρουσιάσετε τις επιτυχίες της Cosco. Το λιμάνι του Πειραιά είναι κερδοφόρο και ήταν πάντα το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά κερδοφόρο και ήταν πάντα φιλέτο, πύλη της Ανατολής προς την Ευρώπη, τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα. Να σας θυμίσω, κύριε Υπουργέ, ότι η περίφημη ανάθεση στην Cosco έγινε με το ταξίδι του Καραμανλή στην Κίνα, ενώ ο ΟΛΠ είχε έτοιμο το σχέδιο της πενταετούς ανάπτυξης των νέων επενδύσεών του, έτοιμο και χρηματοδοτημένο κατά 75%, ακριβώς γιατί η αναπτυξιακή πορεία του λιμανιού του Πειραιά είναι δυναμική και θα μπορούσε να είναι επ’ ωφελεία του ελληνικού λαού. Στην Κίνα, συνοδευόμενος από εφοπλιστές ο κ. Καραμανλής, έκλεισε τη συμφωνία. Οι εφοπλιστές πήραν εκπτώσεις και δάνεια για να κατασκευάζουν τα πλοία τους στα κινεζικά ναυπηγεία και ο Καραμανλής έδωσε το λιμάνι του Πειραιά στην Cosco. Αυτό είναι! Και ήρθαν εδώ, και μάλιστα απροετοίμαστα, να το περάσουν με απευθείας ανάθεση! Έσπασαν τα μούτρα τους και κηρύχθηκε η διαδικασία του διαγωνισμού. Ωραία! 

Πού κατέληξε; Το είδαμε όλοι, το ξέρουμε όλοι, το συζήτησε η ελληνική Βουλή. Ένας διαγωνισμός προδιαγεγραμμένου αποτελέσματος! Και ερχόμαστε τώρα, ακριβώς όταν πάλι το τεράστιο άλμα της δυναμικότητας του λιμανιού του Πειραιά οφείλεται σε μία πάλι δημόσια επένδυση, τη σιδηροδρομική γραμμή Ικονίου-Θριασίου, μέσω της οποίας συνδεδεμένα η μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων διά του σιδηροδρομικού δικτύου στην Κεντρική Ευρώπη φέρνει όφελος οκτώ ημερών έναντι της διά θαλάσσης μεταφοράς. 
Οκτώ ημέρες μεταφορική επιτάχυνση μεταφράζεται σε κάποια δισεκατομμύρια. Γι’ αυτό έρχονται οι μεγάλες εταιρείες ως πελάτες της COSCO για μεταφορά τράνζιτ εμπορευμάτων και όχι εσωτερικού. Αυτό είναι ο μεγάλος πλούτος του ελληνικού λαού, της ελληνικής κοινωνίας, του ελληνικού κράτους και εσείς διαπραγματεύεστε ακόμη και την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος! Δεν διαπραγματεύεστε καθόλου την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων που είναι σε συνθήκες Νταχάου, όπως απέδειξε η μεγάλη κινητοποίηση που ξέσπασε ξαφνικά πριν λίγους μήνες. 

Βέβαια, θα ήταν ευτυχέστερο –κάνω μία παρένθεση- εάν δεχόσασταν την τροπολογία του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας για τους απολυμένους εργαζόμενους του Αγούδημου που μένουν μετέωροι επί χρόνια.

Εγώ θα ήθελα να επισημάνω μία ακόμη πρόβλεψη που έχει αυτή η σύμβαση, ότι η διεξαγωγή των σχετικών δικαστικών διαδικασιών που θα προκύψουν σε περίπτωση οποιασδήποτε δικαστικής ή διοικητικής διένεξης, την αναλαμβάνουν η ΣΕΠ και η COSCO. Αυτό καλό είναι, αλλά είναι φανερό ότι είναι επισφαλής αυτή η σύμβαση. Είναι άκρως επισφαλής, γιατί δεν είναι προϊόν διαγωνισμών και μιας πραγματικής κατοχύρωσης των δημόσιων συμφερόντων.

Θέλω, επίσης, να επισημάνω ότι ακόμη και η προβλήτα 1, που είναι υπό τον έλεγχο του ΟΛΠ, είναι σε ανοδική δυναμική πορεία. 

Τέλος, κλείνω με δύο τηλεγραφικά σχόλια. Εάν πωληθεί το λιμάνι του Πειραιά, το 67% και το πάρει η COSCO, που έχει όλες τις προϋποθέσεις πλέον να έχει προνομιακή σχέση, όλη αυτή η σύμβαση πώς θα λειτουργήσει; Πώς ακριβώς θα λειτουργήσει αυτή η σύμβαση με ιδιοκτήτη του λιμανιού την COSCO;

Τέλος, θέλω να πω εν κατακλείδι ότι όλη αυτή η κριτική μας δεν έχει να κάνει σε τίποτα με τις αναγκαίες φιλικές σχέσεις που πρέπει η χώρα μας να έχει με την Κίνα και με τον κινεζικό λαό και το κινεζικό κράτος. Οι σχέσεις, όμως, πρέπει να είναι ισότιμες, έστω και αν πρόκειται για ένα γίγαντα και για μία χώρα σαν τη χώρα μας. Δεν γίνεται να εκχωρείται το δημόσιο συμφέρον. Και αυτή είναι η θέση του ΣΥΡΙΖΑ και προς αυτήν την κατεύθυνση πραγματικά μπορούμε να έχουμε αναπτυξιακή διαδικασία σε όφελος του ελληνικού λαού και της ελληνικής κοινωνίας και όχι σε όφελος ολίγων.

 

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)