to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Βίκυ Τσεφαλά: «Χρειαζόμαστε τη νέα ΕΦΕΕ»

Εν όψει του 1ου Ιδρυτικού Συνεδρίου της η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ, ζητάει την κατάργηση των πανελλαδικών και την ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ


Να καταργηθούν οι πανελλαδικές και οι φοιτητές να μπαίνουν ελεύθερα στα ΑΕΙ ζητάει η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ. Εν όψει του ιδρυτικού συνεδρίου τους στις 6-9 Απριλίου, τα μέλη των οργανώσεων σπουδάζουσας διαβουλεύονται και συζητούν τις θέσεις τους. Η “Α” μίλησε με τη Βίκυ Τσεφαλά, αρμόδιο μέλος της γραμματείας του Κεντρικού Συμβουλίου της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ.

Συνέντευξη στη Μίνα Κωστοπούλου

* Το συνέδριο της Νεολαίας έχει ως βασικό άξονα προβληματισμού την Παιδεία. Γίνεται μάλιστα, ενώ βρισκόμαστε εν μέσω ενός διαλόγου για τις αλλαγές στο Λύκειο. Ποιες αλλαγές χρειάζονται για να γίνει χώρος κριτικής σκέψης;

Εμείς διεκδικούμε αλλαγές τόσο στις γνώσεις του Λυκείου, όσο και ένα διαφορετικό μοντέλο οργάνωσης της διδασκαλίας και της αξιολόγησης. Ο καθηγητής ή η καθηγήτρια οφείλει να μην διεκδικεί την απόλυτη αλήθεια, ούτε να εξαντλεί την αποτίμηση της πορείας του μαθητή ή της μαθήτριας από έναν βαθμό στις τελικές εξετάσεις.

Ειδικά στη Γ' Λυκείου, θεωρούμε ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να διδάσκονται λιγότερα μαθήματα, σε μεγαλύτερο όμως βάθος, να αποκτούν γνώσεις από διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα με μία πιο σύγχρονη και προοδευτική ματιά, καθώς και να τους δίνεται η ευχέρεια να αναπτύξουν και δικές τους πρωτοβουλίες πάνω σε αυτά. Ακόμη, μαθήματα όπως η Λογοτεχνία, η Ιστορία, η Κοινωνιολογία, η Φιλοσοφία, δεν μπορούν να εξαντλούνται στην απομνημόνευση ενός σχολικού εγχειριδίου. Είναι η ώρα να συζητήσουμε στο δημόσιο σχολείο για τις σύγχρονες κοινωνιολογικές θεωρίες και φιλοσοφικά ρεύματα σκέψης, για την Ιστορία του 20ού αιώνα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Το ίδιο και η Φυσική και Βιολογία, δεν πρέπει να εξαντλούνται στην επιτυχή εφαρμογή κάποιων τύπων.

* Συμφωνείτε με την επέκταση της υποχρεωτικότητας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;

Ναι, για εμάς πρέπει να πάμε στα 12 χρόνια υποχρεωτικό σχολείο. Αυτό διασφαλίζει ότι όλοι και όλες οι μαθητές και μαθήτριες μέχρι την ενηλικίωσή τους έχουν το δικαίωμα να μορφώνονται δωρεάν σε ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

* Όλο και περισσότεροι θεσμικοί ή επιστημονικοί φορείς κρίνουν ότι οι πανελλαδικές έκαναν τον κύκλο τους ως σύστημα. Παρ’ όλα αυτά στη συνείδηση του κόσμου παραμένουν ένα σύστημα αξιόπιστο. Η θέση της νεολαία ΣΥΡΙΖΑ ποια είναι;

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένα σύστημα άδικο στην ουσία του. Δεν μπορεί η ζωή και το μέλλον ενός νέου ανθρώπου να κρίνεται απλά από μια εξεταστική διαδικασία. Το άλλο μεγάλο πρόβλημα των Πανελλαδικών είναι το απίστευτο κόστος τους για τις οικογένειες, οι οποίες αναγκάζονται να ξοδεύουν πολλά χρήματα για την επαρκή προετοιμασία των μαθητών/τριών για τις εξετάσεις. Εμείς ζητάμε την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων, και πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσα από ένα προπαρασκευαστικό έτος σπουδών στο πανεπιστήμιο, στο οποίο οι φοιτητές θα εγγράφονται ελεύθερα όπου θέλουν ανάλογα με το γνωστικό - επιστημονικό πεδίο που τους ενδιαφέρει. Προϋπόθεση θα πρέπει να είναι η ολοκλήρωση των σπουδών στο Λύκειο και η απόκτηση ενιαίου απολυτηρίου γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

"Αλλαγή παραδείγματος στο μοντέλο γνώσης, με γνώμονα και στόχο το τι ανθρώπους θέλουμε ως κοινωνία"

* Η αλλαγή παραδείγματος μέσα στα σχολεία μπορεί να μην είναι μόνο θέμα προϋπολογισμών. Πρόσφατα έγινε πολύς θόρυβος για τη σεξουαλική αγωγή. Το ίδιο και για το μάθημα των Θρησκευτικών. Για ζητήματα σαν κι αυτά, που δεν άπτονται δημοσιονομικών πολιτικών, αλλά χτίζουν μια ευρύτερη “κουλτούρα εκπαίδευσης”, ποια είναι η θέση σας;

Οι ουσιαστικές αλλαγές στην εκπαίδευση απαιτούν σίγουρα και αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού για την Παιδεία, ειδικά σε ευαίσθητους τομείς όπως η ειδική αγωγή. Η ίδια όμως η διάρθρωση της εκπαίδευσης, άπτεται και ζητημάτων ουσίας, τα οποία στην πραγματικότητα χρειάζονται από ελάχιστα έως και καθόλου χρήματα. Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια αλλαγή παραδείγματος στο μοντέλο γνώσης, με γνώμονα και στόχο το τι ανθρώπους θέλουμε ως κοινωνία.

Εν προκειμένω, η μάχη για την αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας των Θρησκευτικών και συνολικά του διαχωρισμού της Εκκλησίας από τη δημόσια εκπαίδευση, είναι διαρκής και θεμελιώδης για την οργάνωσή μας. Εμείς διεκδικούμε την κατάργηση της πρωινής προσευχής, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της τοποθέτησης θρησκευτικών συμβόλων στις σχολικές τάξεις. Το σχολείο πρέπει να προάγει την ανεξιθρησκία, είναι σχολείο για όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως θρησκεύματος και πολιτισμικών καταβολών, και δεν επιτρέπεται να επιβάλλει τη διδασκαλία ενός μόνο δόγματος, ακόμα κι αν αυτό τυχαίνει να είναι ίσως το επικρατέστερο. Όσο για τις πρωτοβουλίες για την εισαγωγή θεματικών εβδομάδων στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων για θέματα όπως η σεξουαλική αγωγή, η ταυτότητα φύλου ή οι εξαρτήσεις πρέπει να γενικευθούν. Εμείς θέλουμε ένα σχολείο ανοιχτό στη διαφορετικότητα κάθε είδους, που θα συζητάει ελεύθερα, δεν θα περιθωριοποιεί και δεν θα στιγματίζει θα εμφανίζει σίγουρα όλο και λιγότερο το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού.

* Έχουν πάψει να πιστεύουν στην πολιτική οργάνωση οι νέοι; Μια κριτική που ακούμε ολοένα πιο συχνά στα ΑΕΙ αφορά στις παρατάξεις και το αν θα πρέπει να υπάρχουν...

Το σύνθημα της αποπολιτικοποίησης των φοιτητών υιοθετείται από συντηρητικές, νεοφιλελεύθερες δυνάμεις, αφού αυτούς κατ’ εξοχήν συμφέρει η απουσία πολιτικού λόγου μέσα στα πανεπιστήμια. Όμως, όπως συχνά λέμε, το πανεπιστήμιο είναι μία μικρογραφία της κοινωνίας, με όλες τις συγκρούσεις αυτής. Δεν μπορεί το πανεπιστήμιο να «αποχρωματιστεί» πολιτικά και ιδεολογικά, γιατί δεν είναι έτσι «αποχρωματισμένοι» και οι άνθρωποι που σπουδάζουν, εργάζονται και διδάσκουν μέσα σε αυτό. Για εμάς οι φοιτητές και οι φοιτήτριες δεν αποτελούν μια ενιαία κοινωνική κατηγορία, αλλά έχουν μεταξύ τους ταξικές και ιδεολογικές αντιθέσεις, που συγκροτούν αντιπαραθετικά σχέδια για το πώς πρέπει να λειτουργεί και να δομείται το πανεπιστήμιο. Έτσι, εμφανίζονται και δρουν οι φοιτητικές παρατάξεις ή σχήματα, για να εκφράσουν τα πολιτικά αυτά σχέδια και σε επίπεδο φοιτητικής κοινότητας. Η δυναμική τους υπόκειται πάντα στη συγκυρία.

"Ζητάμε την κατάργηση των Συμβουλίων Διοίκησης"

* Πολλοί μιλούν σήμερα για την ανάγκη μια “νέας ΕΦΕΕ”. Θα μπορέσει ένας πανελλαδικός συντονισμός των φοιτητών να ενισχύσει τους τόσο αποδυναμωμένους φοιτητικούς συλλόγους;

Χρειαζόμαστε τη «νέα ΕΦΕΕ» για να προσπαθήσουμε να διορθώσουμε το κλίμα απονομιμοποίησης και απαξίωσης των φοιτητικών συλλόγων και των συλλογικών τους διαδικασιών, που επικρατεί αυτήν τη στιγμή. Σίγουρα ένα όργανο συντονισμού δεν αποτελεί τη λύση σε όλα τα προβλήματα του φοιτητικού κινήματος, ωστόσο θεωρούμε ότι μπορεί να θέσει τις πολιτικές δυνάμεις προ της ευθύνης να αποτυπώσουν σχέδιο και θέσεις για τη δομή και τη λειτουργία του πανεπιστημίου. Η συζήτηση για μία τέτοιου είδους οργάνωση των φοιτητών, περιφερειακού, αλλά και πανελλαδικού χαρακτήρα, ανοίγει και τη συζήτηση για τη θεσμική εκπροσώπηση των φοιτητών στα όργανα διοίκησης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

Εμείς διεκδικούμε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να έχουν δικαίωμα λόγου και ψήφου στα όργανα διοίκησης, για την καθημερινότητα και τα δικαίωμά τους. Ακόμα, ζητάμε την κατάργηση των Συμβουλίων Διοίκησης και όλων των αυταρχικών διαδικασιών λήψης αποφάσεων.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)