to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:05 | 07.10.2022

Πολιτική

Β. Κόκκαλης: Η κοινωνία θέλει να πάρει ανάσα, η κυβέρνηση βρίσκεται εκτός τόπου και χρόνου

Την άποψη πως «η κοινωνία θέλει να πάρει ανάσα» τόνισε από το βήμα της βουλής, ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Βασίλης Κόκκαλης, εξηγώντας πως «οι εποχές έχουν αλλάξει και μαζί με την είσπραξη των δημοσίων εισόδων πρέπει να προστατεύεται η αξιοπρεπής διαβίωση των συμπολιτών μας».


Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την «κύρωση του κώδικα είσπραξης δημοσίων εσόδων», ο Λαρισαίος πολιτικός κατηγόρησε την κυβέρνηση πως βρίσκεται εκτός τόπου και χρόνου, εκτός κοινωνίας και ζήτησε μεταξύ άλλων ακατάσχετο στους επαγγελματικούς λογαριασμούς, αλλά και περισσότερες δόσεις για τις οφειλές προς την εφορία.

Αναλυτικότερα η ομιλία του Β. Κόκκαλη:

«Η σκέψη όλων μας αυτές τις ώρες είναι σε αυτούς που χάθηκαν έξω από τη Λέσβο και έξω από τα Κύθηρα. Είναι ξεκάθαρο ότι η Τουρκία εργαλειοποιεί, αλλά είναι τουλάχιστον ανέντιμο να ακούγεται εδώ σε αυτή την Αίθουσα από την κυβερνητική πλειοψηφία ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση ταυτίζεται με την πολιτική Ερντογάν. Δεν εξυπηρετεί. Είναι τουλάχιστον ανέντιμο.

Ειπώθηκαν πολλά για τη γενικότερη οικονομική κατάσταση. Λίγα λόγια, λίγες σκέψεις για το παρόν νομοσχέδιο. Κωδικοποίηση Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Πράγματι είναι μια συρραφή διατάξεων που ίσχυαν στο παρελθόν και κωδικοποιούνται σε ένα ενιαίο κείμενο. Υπήρχε η αναγκαιότητα για την κωδικοποίηση, την επικαιροποίηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων ή μήπως υπήρχε η αναγκαιότητα για αναμόρφωση του τρόπου που εισπράττονται τα δημόσια έσοδα; Αφορά πολλούς πολίτες, αφορά πολύ κόσμο ή αφορά μόνο μια κοινωνική ομάδα; Σίγουρα αφορά εξίμισι εκατομμύρια οφειλέτες σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και τους υπόλοιπους προκειμένου να μην καταστούν στη θέση του οφειλέτη.

Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα ουσιαστικά καθοδήγησαν και τη στάση μας σήμερα. Μας κατηγορεί η Κυβέρνηση ότι είναι μια τυπική διαδικασία. Η κωδικοποίηση είναι πράγματι μια τυπική διαδικασία και η ψήφιση, αλλά δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια σε αυτά που συμβαίνουν στην κοινωνία. Δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια στο υπέρογκο χρέος.

Λέμε, όχι, συνεπώς, σε αυτόν τον κώδικα, γιατί λέμε, ναι, στον ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό. Λέμε, όχι, στον τρόπο που εσείς θέλετε να εισπράττονται τα οφειλόμενα μόνο με είκοσι τέσσερις δόσεις, γιατί λέμε, ναι, στις εκατόν είκοσι δόσεις. Λέμε, όχι, στο νομοσχέδιο σε αυτόν τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, γιατί θέλουμε να προστατεύεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Το έχω πει πολλές φορές. Θα το επαναλάβω σήμερα ότι από τούτο το βήμα είναι ανέξοδο το τι λέει κάποιος και μπορεί να λέει ό,τι θέλει. Όμως, όλα έχουν τα όριά τους. Θα αναφερθώ και θα κάνουμε μία σύγκριση τι ίσχυε και τι ισχύει.

Η είσπραξη δημοσίων εσόδων, περιλαμβάνει δύο βασικές έννοιες. Η πρώτη είναι η λέξη δυνατότητα. Ποια είναι η δυνατότητα του πολίτη να πληρώνει τα χρέη του; Σε δύο δόσεις, σε δέκα, σε είκοσι, σε εκατόν είκοσι. Η δεύτερη είναι η αναγκαστική είσπραξη, όταν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Η δεύτερη έννοια έχει και άλλη όψη. Έχει την προστασία της αξιοπρεπούς διαβίωσης.

Θα κάνω έναν παραλληλισμό, όχι για να αναφερθώ στο παρελθόν, αλλά για να αποδείξουμε ότι αυτά που ίσχυαν, μπορούν να γίνουν, ότι είναι και προτάσεις μας. ότι είναι ρεαλιστικές, ότι είναι εφαρμόσιμες και ότι είναι και αναγκαίες.

Δυνατότητα: Πια η δυνατότητα σήμερα να πληρώσει κάποιος τα χρέη του; Δώδεκα δόσεις, πιθανότατα να γίνουν και εικοσιτέσσερις -πιθανότατα- σε ασφαλιστικά ταμεία και σε εφορία. Τι ίσχυε; Εκατόν είκοσι δόσεις.

Πάμε παρακάτω, στην αναγκαστική είσπραξη. Το ακατάσχετο είναι 1.250 ευρώ. Τι έκανε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Παρόλες τις μνημονιακές δεσμεύσεις, διατήρησε αυτό το ακατάσχετο, αλλά επιπλέον ψήφισε το 2018 με τον ν. 4587/2018 το ακατάσχετο για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, ξεκαθαρίζοντας ένα θέμα, το οποίο ταλάνιζε και τη δικαιοσύνη και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με το άρθρο 12. Επεκτείναμε, δηλαδή, την προστασία του ακατάσχετου.

Συνεχίζω, τον Μάιο του 2019 «προοδευτικά ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός» για τους επαγγελματίες. Η σύγκριση είναι συντριπτική. Διατηρήθηκε το ακατάσχετο, επεκτάθηκε σε αγρότες και κτηνοτρόφους για 7.500 ευρώ και ψηφίστηκε ο προοδευτικά ακατάσχετος λογαριασμός.

Σήμερα δεν προχωρήσατε. Εάν κάνουμε τη σύγκριση, δυστυχώς θα αποδειχτεί ότι δεν το έχετε προχωρήσει.

Το ζητούμενο στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων είναι η ισορροπία αφενός, μεταξύ της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος και αφετέρου, της προστασίας μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης.

Έρχομαι στο νομοσχέδιο. Ένα θέμα, το οποίο ταλάνισε πολύ και τα δικαστήρια και τον επιχειρηματικό κόσμο, ήταν η προηγούμενη ενημέρωση του οφειλέτη σε περίπτωση κατάσχεσης. Ακούσαμε από τούτο εδώ το βήμα ότι αυτά είναι φαιδρά πράγματα και δεν βοηθάει η προηγούμενη ενημέρωση του οφειλέτη, σε περίπτωση που κατασχεθεί ο λογαριασμός του.

Να ξεκαθαρίσω: Υπάρχει ο αντίλογος, ο κλασικός αντίλογος, μα το ακούσαμε και σήμερα και στην επιτροπή «Και σε εσάς δεν ίσχυε, κύριε Αλεξιάδη, η μη γνωστοποίηση;», το κλασικό. Εγώ δεν θα πω μόνο -και αναφέρομαι στον κ. Βεσυρόπουλο- ότι λόγω μνημονιακών δεσμεύσεων και λόγω δύσκολων συνθηκών, αλλά ότι απασχόλησε το Συμβούλιο της Επικρατείας και με την υπ’ αριθμόν 656 του 2014 σε Τμήμα έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η μη γνωστοποίηση, για την οποία ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος είπε ότι είναι φαιδρά πράγματα. Το 2015, όμως, η Ολομέλεια, τότε που ήταν ο κ. Αλεξιάδης Υφυπουργός, έκρινε διαφορετικά και μάλιστα, λόγω μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας μας. Αυτή την απάντηση την όφειλα.

Εν πάση περιπτώσει, δεν είναι απάντηση ότι «και επί δικών σας ημερών ίσχυε». Το θεωρείτε δίκαιο; Εμείς σας το προτείνουμε. Ναι ή όχι; Είναι βάσιμο; Ναι ή όχι; Θα εξυπηρετήσει τους επαγγελματίες ο ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός; Ναι ή όχι; Εάν το θεωρείτε, προχωρήστε. Μόνο, όμως, που δεν προχωράτε, γιατί δεν το θέλετε.

Κύριε Σταϊκούρα, για δύο θέματα θέλω να τοποθετηθείτε. Το πρώτο αφορά στο άρθρο 64 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Αυτό δεν αποτελεί επικαιροποίηση. Είναι καινούργιο. Ακούστε τι λέει: «Ρυθμίσεις των πτωχών». Μα, όταν κάποιος κριθεί από το δικαστήριο πτωχός, σημαίνει ότι έχει ολική αδυναμία πληρωμής. Πώς να ρυθμίσει χρέη του; Αυτό έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το δικό σας το αφήγημα περί δεύτερης ευκαιρίας. Βάζετε και επιτροπές μέσα να εισηγούνται. Δηλαδή, θα υποκαταστήσουν οι επιτροπές τη διοικητική αρχή, τη δικαιοσύνη; Ποια υποτίθεται ότι είναι η δεύτερη ευκαιρία;

Επαναλαμβάνω, το άρθρο 64 κάνει λόγο για τους πτωχούς που θα έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν τα χρέη τους. Και το λέω πάλι: Είναι δυνατόν όταν ο πτωχός κηρύσσεται με απόφαση του δικαστηρίου και κηρύσσεται η ολική αδυναμία πληρωμής, μετά να του ζητάτε να ρυθμίσει τα χρέη του;

Δεύτερο θέμα, στο άρθρο 78 κάνετε μια ανεπίτρεπτη διάκριση για τους εγγυητές. Λέτε ότι τα ίδια μέτρα, την ίδια ευθύνη -το κλασικό που ισχύει για τους εγγυητές-, χωρίς να απαιτείται η βεβαίωση του χρέους.

Και τρίτον, κύριε Σταϊκούρα, και θέλω εδώ να το ξεκαθαρίσετε, ακούστηκε από τον Εισηγητή της πλειοψηφίας και επιβεβαιώθηκε από τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο για προστασία πρώτης κατοικίας εδώ στον ΚΕΔΕ. Να το ξεκαθαρίσετε. Μάλιστα, κάνουν λόγο για το άρθρο 43 παράγραφος 2. Δεν θα κάνουμε τώρα εδώ μάθημα, αλλά το άρθρο 43 αναφέρει στην παράγραφο 1 όταν γίνει κατάσχεση, σε πόσο χρονικό διάστημα εκδίδεται το πρόγραμμα πλειστηριασμού.

Λέει η παράγραφος 2: Εάν υπάρχει σπουδαίος λόγος, με αιτιολογημένη απόφαση του διοικητή, δεν θα υπάρχουν οι προθεσμίες. Αυτό μας το λανσάρετε ως προστασία πρώτης κατοικίας; Εάν δεν είναι από άγνοια, είναι απίστευτο το ψέμα. Κύριε Σταϊκούρα, θα πρέπει να το ξεκαθαρίσετε, ακούει κόσμος και έχει την εντύπωση ότι σήμερα με τον ΚΕΔΕ ψηφίζεται η προστασία της πρώτης κατοικίας. Δεν είναι δυνατόν να λέγονται και να υποστηρίζονται τέτοιου είδους θεωρίες.

Έχει κατατεθεί και μία τροπολογία από Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και περιμένουμε από την Κυβέρνηση να την κάνει δεκτή, γιατί αφορά τον κλάδο των γεωτεχνικών, για τον εκδημοκρατισμό, για την ενίσχυση της διαφάνειας στις εκλογές των γεωτεχνικών. Να φανταστείτε ότι δεν προβλέπεται η παρουσία δικαστικού αντιπροσώπου στις εκλογές. Είναι μία τροπολογία την οποία έχει ανάγκη ο κλάδος, αλλά την έχει και ανάγκη η δημοκρατική λειτουργία του κλάδου των γεωτεχνικών.

Θα κλείσω με το εξής. Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος εδώ μας παρουσίασε μία πολύ ωραία εικόνα. Ακούσαμε: Πέφτει η ανεργία, η ανάπτυξη καλά πάει, είμαστε μία ωραία ατμόσφαιρα. Είναι δυνατόν; Πού ζείτε;

Πανηγυρίζετε επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε μετά από έναν χρόνο για ένα πλαφόν, το οποίο δεν ξέρουμε πώς θα λειτουργήσει; Πανηγυρίζετε όταν το πετρέλαιο έφτασε στα 2 ευρώ; Πανηγυρίζετε με το υποτιθέμενο καλάθι της νοικοκυράς, που είναι μια ξεκάθαρη επικοινωνιακή απάτη; Εάν ανέβει το κόστος της βιομηχανίας, δεν θα ανεβάσουν και τα σούπερ μάρκετ το κόστος των προϊόντων που θα είναι σε αυτό το καλάθι; Ή υποτίθεται τις προσφορές τις βαφτίζετε «το καλάθι της νοικοκυράς», με πενήντα προϊόντα; Είναι μία ξεκάθαρη επικοινωνιακή απάτη. Πανηγυρίζετε, διότι είστε εκτός της κοινωνίας.»

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)