to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:40 | 30.11.2019

Οικονομία

Β. Αποστόλου: Ανατρέψαμε τις επιζήμιες επιπτώσεις στα αγροτικά μας προϊόντα των Συμφωνιών της Ε.Ε. που είχαμε κληρονομήσει

«Δώσαμε πολλές μάχες»


Aναλυτικά η τοποθέτηση του Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Εύβοιας και πρώην Υπουργού Βαγγέλη Αποστόλου, στην κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων με τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Οι Εμπορικές σχέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τρίτες χώρες» (29/11/19):

“Κύριε πρόεδρε, παρακαλώ μια μικρή ανοχή, δεδομένου ότι επί της υπουργικής μου θητείας ασχολήθηκα πάρα πολύ με τις συγκεκριμένες εμπορικές συμφωνίες. Αυτό που θέλω να πω καταρχήν, είναι ένα σχόλιο για την πρόσφατη ένταξη της φέτας και των άλλων αγροτικών προϊόντων στις προστατευόμενες γεωγραφικές ενδείξεις στη διμερή συμφωνία με την Κίνα.

Δεν ήρθε τυχαία. Ήρθε, γιατί έχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια,. Και ουσιαστικά στην τελευταία της φάση που ξεκίνησε το 2017, όταν πείστηκε η ευρωπαϊκή επιτροπή επιτέλους να εντάξει τα συγκεκριμένα προϊόντα στα προστατευόμενα από την ίδια. Γιατί δεν υπήρχε προηγούμενα στις συμφωνίες με τις τρίτες χώρες προστασία.

Άρα λοιπόν, δώσαμε πολλές μάχες και επειδή στην προκειμένη περίπτωση, υπάρχουν και άλλα ζητήματα, ιδιαίτερα με αυτή την διμερή συμφωνία έχουν σχέση  και οι  εμπορικές ονομασίες. Είναι πάρα πολύ σοβαρό το ζήτημα.  Τι θα γίνει με τις σχέσεις της συγκεκριμένης χώρας με τις Ηνωμένες πολιτείες της Αμερικής, οι οποίες δεν συζητούν  τη  κατάργηση  των εμπορικών σημάτων.

Από κει και πέρα, εμείς θα πούμε περισσότερα, όταν πάρουμε και το συγκεκριμένο κείμενο της συμφωνίας. Ακόμα, δεν το έχουμε πάρει στα χέρια μας.

Αγαπητοί συνάδελφοι, στις συμφωνίες που συνάπτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τρίτες χώρες-, οι οποίες βεβαίως είναι εμπορικές και με μεγάλο αντικείμενο-, αυτό όμως που ενδιαφέρει εμάς και δώσαμε ιδιαίτερο βάρος, είναι η προστασία των προϊόντων ονομασίας προέλευσης και γεωγραφικής ένδειξης της χώρας μας, γιατί εκεί ουσιαστικά έχουμε δυνατότητες να έχουμε μία συμμετοχή σε αυτές τις εμπορικές διαδικασίες.

Το ζήτημα λοιπόν πρωτίστως είναι αν οι χώρες με τις οποίες έρχεται σε συμφωνία η ευρωπαϊκή επιτροπή τηρούν αυτές τις δεσμεύσεις, όπως κι αν τις τηρούν  ταυτόχρονα και τα κράτη μέλη της Ε.Ε.

Το λέω αυτό διότι- ξέρετε, κύριε Υπουργέ- πρόσφατα είχαμε ένα μεγάλο πρόβλημα με την Τσεχία. Μετά από πολλές προσπάθειες καταφέραμε να αποσύρει την χρήση του όρου «ελληνικό γιαούρτι». Έχουμε εδώ και πολλά χρόνια με τη Δανία, η οποία ονοματίζει «φέτα» το λευκό τυρί που παράγει από αγελαδινό γάλα και το στέλνει σε ξένες χώρες.

Τρόμαξε η ευρωπαϊκή επιτροπή να παραπέμψει την Δανία στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Δηλαδή, δεν έρχονται αυτά τυχαία. Έρχονται μετά από μεγάλες προσπάθειες.

Εμείς λοιπόν, θέλω να σταθώ ιδιαίτερα σε δύο συμφωνίες. Την συμφωνία με τη νότια Αφρική και τον Καναδά, οι οποίες δείχνουν τη  προσπάθεια που έχει γίνει, διότι στην αρχή  που είχαν συναφθεί , το 2014 ήταν καταστροφικές.

Πού βρισκόμαστε σήμερα; Μπορούμε να διορθώσουμε καταστάσεις;

Γιατί, στις συγκεκριμένες ιδιαίτερα συμφωνίες, το 2014 είχε ολοκληρωθεί ουσιαστικά η σημαντικότερη φάση. Μάλιστα, η συμφωνία του Καναδά, ήταν μια συμφωνία η οποία ολοκληρώθηκε στη συνάντηση κορυφής, η οποία έγινε στην Οτάβα του Καναδά. Συμμετείχαν  πολλοί από την ευρωπαϊκή επιτροπή και βεβαίως ιδιαίτερα δύο πρωθυπουργοί, ο πρωθυπουργός του Καναδά και ο Έλληνας πρωθυπουργός, γιατί προεδρεύαμε εκείνη την περίοδο στην ευρωπαϊκή επιτροπή. Αυτή λοιπόν η συμφωνία σχεδόν είχε κλείσει.

Εμείς λοιπόν τι κάναμε για να μπορέσουμε να ανατρέψουμε τις αρνητικές  καταστάσεις. Επιμέναμε ιδιαίτερα για πάρα πολύ καιρό, ότι δεν είναι δυνατόν να μην εντάξει η ευρωπαϊκή επιτροπή όλα τα ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντα  μας στα  προστατευόμενα.

Ταυτόχρονα, δεν θέλαμε, με τίποτα, αυτό που υπήρχε στις Συμφωνίες Αφρικής και Καναδά. Να πάρουμε για παράδειγμα τη Φέτα. Σύμφωνα με τις Συμφωνίες, τον όρο «Φέτα» που τους δόθηκε για το μεταβατικό χρόνο  θα τον κρατούσαν στο διηνεκές.

Θα τον κρατούσαν με τη συγκεκριμένη συμφωνία, γιατί  θα χρησιμοποιούσαν τον όρο «τύπου Φέτα», «στυλ Φέτα». Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι αυτό το πράγμα ήταν ολέθριο. Διότι, ουσιαστικά, θα συνέχιζαν τη σημερινή κατάσταση.

Αυτό που με επιμονή και σκληρές διαπραγματεύσεις προσπαθήσαμε να πετύχουμε, ιδιαίτερα με τον Επίτροπο Χόγκαν που είχαμε συναντήσει πάρα πολλές φορές , ήταν η απαγόρευση της χρήσης του όρου φέτα , τονίζοντας ότι ούτε η ελληνική κοινωνία, ούτε το ελληνικό Κοινοβούλιο μπορεί να ανεχθεί τέτοιες συμφωνίες.

Εκεί, λοιπόν, δεσμεύθηκε. Και όντως, υπάρχει παράρτημα στις συγκεκριμένες Συμφωνίες, όπου μέσα στο μεταβατικό χρόνο - καθώς σε όλες τις συμφωνίες υπάρχει ένα μεταβατικό στάδιο για να συμμορφωθούν - θα έχουν προχωρήσει τέτοιες διαδικασίες, , ώστε  ο όρος «Φέτα» να μην  χρησιμοποιηθεί μετά τα πέντε χρόνια. Διότι, αυτό που άφηναν ανοικτό ήταν ότι όσοι μπαίνουν τώρα να λένε «Φέτα Νότιας Αφρικής» ή «Φέτα Καναδά», από αιγοπρόβειο, βεβαίως, γάλα. Αλλά, αυτό, πάλι, θα κατέληγε σε αυτό που είπαμε, να μην χρησιμοποιηθεί   ο όρος «Φέτα».

Αυτή, λοιπόν, η Συμφωνία έχει  συγκεκριμένο παράρτημα και αυτό που επιμένουμε, από δω και πέρα, είναι ότι αποτελεί  ένα σημαντικό εργαλείο, για  όλες τις συμφωνίες . Να μην κάνουμε πίσω από αυτό. Και ιδιαίτερα, επειδή οι συγκεκριμένες Συμφωνίες δεν έχουν ολοκληρωθεί ως διαδικασίες.

Προσωρινή είναι η απόφαση που υπάρχει για την υλοποίηση της συμφωνίας . Οι κυρώσεις γίνονται αυτήν την περίοδο και για τον Καναδά και για τη Νότια Αφρική. Και μιλάμε για τις κυρώσεις από τα εθνικά Κοινοβούλια.

Έχουμε, λοιπόν, αυτήν τη διαδρομή. Έχουμε πάρει αυτά που τα θεωρούμε επιτυχία. Ξεφύγαμε, κατά κάποιο τρόπο. Είναι η ώρα για να επιμείνουμε ιδιαίτερα.
Κύριε Υπουργέ, πραγματικά πρέπει και εσείς να βοηθήσετε, διότι είχαμε μεγάλο πρόβλημα. Η αδυναμία του Υπουργείου Εξωτερικών, επειδή δεν είχε εμπορικούς ακολούθους, για να έχουμε μια συνεννόηση, ήταν μεγάλο πρόβλημα.

Πάρτε, για παράδειγμα, τώρα, αυτό που συνέβη με την Ιαπωνία. Επί ένα χρόνο, δεν ξέραμε ότι ο Πρέσβης στην Ιαπωνία είχε ήδη υπογράψει και είχε παραχωρήσει τη χρήση του ονόματος  «ελληνικό γιαούρτι», χωρίς να έχει συνεννοηθεί με κανέναν. Έτσι, τουλάχιστον, φάνηκε. Και είναι ένα θέμα που -με την Ιαπωνία, μια και το συζητάμε τώρα, δεν είναι εύκολες οι ανατροπές. Πόσο μάλλον όταν τεράστιες ποσότητες τέτοιου γιαουρτιού φεύγουν από την Ιαπωνία για να πάνε στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Πρέπει να το δείτε. Είναι πάρα πολύ σοβαρό το θέμα.

Άρα, λοιπόν, έχοντας εμείς αυτήν την πορεία, έχοντας αυτές τις δεσμεύσεις, χρειάζεται, στο μεταβατικό χρόνο -δηλαδή, μέχρι το 2022 που είναι το περιθώριο για να προσαρμοστούν όλοι -, να γίνει δουλειά. Χρειάζεται πολλή δουλειά.

Και βεβαίως, είχε δίκιο η κυρία Ασημακοπούλου όσον αφορά στον Επίτροπο Χόγκαν. Η χώρα μας είχε μια καλή αντιμετώπιση. Και επειδή, τώρα παίρνει το χαρτοφυλάκιο του Εμπορίου και  θα συνεχίσει ο ίδιος να ασχολείται, πρέπει να επιμείνουμε. Διότι, η συγκεκριμένη δέσμευση ήταν και δική του , αλλά και της Επιτρόπου Εμπορίου κυρίας Μάλμστρομ.
Έχουμε, λοιπόν, δύο χρόνια μπροστά μας να το δουλέψουμε. Και βεβαίως, έχουμε και το μεγάλο όπλο της κύρωσης από την ελληνική Βουλή. Ιδού το ερώτημα: Τι κάνουμε; Αυτό είναι ένα θέμα, το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να δούμε.

Γιατί, δεν είναι ότι έχουμε το προϊόν, τη Φέτα, το οποίο πραγματικά είναι εμβληματικό για μας. Αλλά, είναι ότι έχουμε Π.Ο.Π. προϊόντα, τα οποία είναι όντως ανταγωνιστικά, κυρίως από την ποιότητα που έχουν και πρέπει οπωσδήποτε να τα βοηθήσουμε.

Δεύτερη παρέμβαση: Επειδή, η κυρία Σακοράφα και ο κύριος Βλάχος, αναφέρθηκαν στην ανάγκη να προστατευθούν τα δικά μας προϊόντα, θα ήθελα να τους ενημερώσω ό,τι υπάρχει ρύθμιση συγκεκριμένη για τα γαλακτοκομικά  αλλά και για τα προϊόντα κρέατος, όπου για μεν τα γαλακτοκομικά είναι υποχρεωτικό να αναφέρεται στην συσκευασία και ήδη εφαρμόζεται η χώρα άλμεξης, είτε είναι  ως χώρα  η Ελλάδα, είτε  κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τρίτων χωρών. Οπότε, ο καταναλωτής, ουσιαστικά, έχει ενημερωθεί.

Επίσης, το ίδιο που ισχύει για τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ισχύει και για τα προϊόντα κρέατος, όπου συγκεκριμένη ένδειξη  αναφέρει τη χώρα προέλευσης του κρέατος ως πρώτη ύλη . Το τονίζουμε, ιδιαίτερα, ως πρώτη ύλη.

Άρα, λοιπόν, αυτό που είναι ένα θέμα, είναι το κατά πόσον εφαρμόζεται ή όχι.

Ένα ακόμη θέμα αρκετά σημαντικό, είναι, ότι βρίσκονται πάρα πολλές συμφωνίες σε εξέλιξη. Για παράδειγμα, η Συμφωνία με το Βιετνάμ. Επειδή δεν υπάρχει ενδιαφέρον,  από  τους καταναλωτές Βιετναμέζους για ένα συγκεκριμένο ελληνικό προϊόν, εκεί η Συμφωνία είναι εύκολη και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, συμφωνούν όλοι.

Όμως σε χώρες όπου ιδιαίτερα το ελληνικό στοιχείο έχει έντονη παρουσία, εκεί δημιουργούνται τα μεγάλα προβλήματα, γιατί υπάρχουν καταναλωτές οι οποίοι θέλουν να καταναλώνουν ελληνικά προϊόντα και γι' αυτό έχουμε αυτές τις επιχειρήσεις παραπλάνησης, π.χ. για το ελληνικό γιαούρτι όπου επιμένουν ότι είναι τρόπος παρασκευής. Δεν είναι τρόπος παρασκευής, αλλά είναι παραπλάνηση του καταναλωτή, διότι όταν αναγράφει  ελληνικό γιαούρτι, ο καταναλωτής σκέφτεται ότι αυτό το γιαούρτι είναι από την Ελλάδα και έχει πρώτη ύλη το ελληνικό γάλα, δηλαδή, όλες οι πρώτες ύλες από την Ελλάδα.

Εγώ, πιστεύω, ότι εκεί είναι τα μεγάλα ζητήματα που πρέπει να δούμε.

Τρίτη παρέμβαση: Κύριε Υπουργέ, αυτό που διαβάσατε ήταν ένα μέρος από τη δήλωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έχει ενταχθεί στα πρακτικά της συζήτησης και της συμφωνίας με το Καναδά . Σε επόμενη σειρά αναφέρεται ρητά, ότι στο μεταβατικό χρόνο θα υπάρξει πλήρης προστασία τελικά στα ελληνικά προϊόντα, στη Συμφωνία με τον Καναδά
Αυτό, βεβαίως, προϋποθέτει διαδικασίες από σας, από εμάς, από τον Ευρωπαίο Επίτροπο για  να αναγκαστεί ουσιαστικά ο Καναδάς αυτή τη δέσμευση να την εφαρμόσει.

Και το λέω αυτό, διότι έχουμε μπροστά μας και άλλα δύο χρόνια, έχουμε και την κύρωση της συγκεκριμένης προσωρινής συμφωνίας από το ελληνικό κοινοβούλιο, άρα λοιπόν έχουμε δύο όπλα τα οποία πρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε. Είναι πάρα πολύ κρίσιμη η στιγμή, γιατί αν χάσουμε αυτό και ο όρος «φέτα» πλέον με αυτά που είπατε υπάρχει, είναι ότι σε μια αγορά που έχει τεράστιες προοπτικές τελείωσε το ζήτημα, το χάσαμε, αλλά το θέμα είναι ότι θα το χάσουμε και στις επόμενες συμφωνίες. Και εκεί είναι τεράστιο το πρόβλημα. Άρα, λοιπόν, έχουμε μπροστά μας δυνατότητες.

Όσον αφορά το γιαούρτι που είπατε, όντως είναι ένα άλλο θέμα, αλλά όμως εκεί πέρα μπαίνει το ζήτημα της παραπλάνησης του καταναλωτή. Διότι αυτό που επιχειρεί η Τσεχία και η Ιαπωνία στη προκείμενη περίπτωση είναι αυτός που θα πάει να αγοράσει να νομίζει ότι είναι ελληνικό αυτό που αγοράζει, ενώ δεν είναι ελληνικό. Εκεί εξάλλου και τη δική την κερδίσαμε στην Τσεχία, κάτι ανάλογο πρέπει να κάνουμε και στην Ιαπωνία, διότι μου είναι αδιανόητο αυτό το πράγμα που έχει συμβεί.

Πάντως, προσέξτε ειδικά το θέμα της φέτας, γιατί; Ήθελε τότε εκείνη την περίοδο να προχωρήσει τη προσωρινή συμφωνία με τον Καναδά και πιεστήκαμε όλοι τα μέλη του συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας και ο μόνος που αντιδρούσε ήμουν εγώ και επέμενα ότι  δεν περνάει στην ελληνική κοινωνία, δεν περνάει στο ελληνικό κοινοβούλιο. Και έγινε μια, καταλαβαίνετε, διαπραγμάτευση πάρα πολύ σκληρή για να φτάσουμε σ' αυτή τη δήλωση την οποία πρέπει να την φυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού.

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)