to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

18:20 | 02.06.2018

Πολιτισμός

Τζέρεμι Κόρμπιν: Να επιστραφούν τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Όπως και με οτιδήποτε που έχει κλαπεί ή αφαιρεθεί από μια χώρα που τελούσε υπό κατοχή ή ήταν αποικία, συμπεριλαμβανομένων των αντικειμένων που λεηλατήθηκαν από άλλες χώρες στο παρελθόν, έτσι κι εδώ θα πρέπει να αρχίσουμε εποικοδομητικές συνομιλίες με την ελληνική κυβέρνηση για την επιστροφή των Γλυπτών» είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής των Εργατικών της Βρετανίας


Σαφή θέση υπέρ την επιστροφής των λεηλατημένων, από τον ‘Ελγιν, Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα παίρνει ο επικεφαλής των Εργατικών της Βρετανίας, Τζέρεμι Κόρμπιν, σε μια σπάνια, αν όχι μοναδική, ανάλογη στάση εκπροσώπου του βρετανικού πολιτικού συστήματος για το μείζον αυτό ζήτημα.

Στο πλαίσιο συνέντευξής του στην εφημερίδα «Τα Νέα», ο Κόρμπιν δηλώνει ότι μία κυβέρνηση των Εργατικών θα συζητήσει με την Ελλάδα την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα.

«Για εμένα είναι ξεκάθαρο ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Ελλάδα. Φτιάχτηκαν στην Ελλάδα και βρίσκονταν εκεί επί χιλιάδες χρόνια μέχρι που τα πήρε ο λόρδος Ελγιν. Όπως και με οτιδήποτε που έχει κλαπεί ή αφαιρεθεί από μια χώρα που τελούσε υπό κατοχή ή ήταν αποικία, συμπεριλαμβανομένων των αντικειμένων που λεηλατήθηκαν από άλλες χώρες στο παρελθόν, έτσι κι εδώ θα πρέπει να αρχίσουμε εποικοδομητικές συνομιλίες με την ελληνική κυβέρνηση για την επιστροφή των Γλυπτών» είπε χαρακτηριστικά στη συνέντευξή του.

Ο Τζέρεμι Κόρμπιν μίλησε για το Brexit, την κρίση στην Ελλάδα, την Κύπρο αλλά και τα σχέδια του κόμματός του για τη Βρετανία.

Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα (ορθότερα: Γλυπτά του Παρθενώνα) είναι συλλογή γλυπτών που προέρχονται από την Ακρόπολη των Αθηνών. Αφαιρέθηκαν από τον Τόμας Μπρους, 7ο κόμη του Έλγιν, πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από το 1799 μέχρι το 1803, και μεταφέρθηκαν στην Βρετανία το 1806. Εκμεταλλευόμενος την Οθωμανική ηγεμονία στην Ελληνική επικράτεια, κατάφερε και απέκτησε φιρμάνι από τον Οθωμανό Σουλτάνο για την αποκαθήλωσή τους από τον Παρθενώνα με σκοπό τη μέτρηση και την αποτύπωσή τους σε σχέδια, και στη συνέχεια προχώρησε στην αφαίρεση και φυγάδευσή τους. Η ύπαρξη φιρμανιού και, αν υπήρχε, το ακριβές πνεύμα της άδειας, αμφισβητείται. Τα γλυπτά αυτά αποθηκεύτηκαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου το 1816. Το 1936 τοποθετήθηκαν στην έκθεση Duveen που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό.

Από το 1983, με πρωτοβουλία της τότε Υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, η Ελλάδα καταβάλλει προσπάθειες να φέρει τα γλυπτά πίσω στην Αθήνα. Η προσπάθεια των ελληνικών αρχών για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στο τόπο καταγωγής και δημιουργίας τους υποστηρίζεται ενεργά από διεθνή, ομότιτλη επιτροπή.[1] Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της εκπροσώπου της ΟΥΝΕΣΚΟ, με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας.[2] Κατά καιρούς έχουν δει τη δημοσιότητα διάφορες προτάσεις από έγκριτους, ουδέτερους παρατηρητές, με σκοπό την εξεύρεση μιας λύσης στη διαφωνία Ελλάδας και Βρετανικού Μουσείου επί του ζητήματος της επιστροφής των κλεμμένων γλυπτών.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Βρετανικό Μουσείο τον Απρίλιο του 2007 αναφέρει ότι δεν προτίθεται να παραχωρήσει την κυριότητα των Γλυπτών του Παρθενώνα σε ελληνικό μουσείο.

Νεότερη ανακοίνωση του Βρετανικού Μουσείου (2009) ανέφερε πως, με την ευκαιρία των εγκαινίων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, θα ήταν διατεθειμένο να δανείσει τα Γλυπτά, αρκεί η ελληνική κυβέρνηση να αναγνωρίσει το δικαίωμα ιδιοκτησίας τους στο Μουσείο. Η ελληνική κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση.

Το 2014, η ΟΥΝΕΣΚΟ πρότεινε να διαμεσολαβήσει για την επίλυση του θέματος, αλλά η πρόταση αυτή απορρίφθηκε αργότερα από το Ηνωμένο Βασίλειο.

(πηγή: wikipedia.org)

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)