to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

22:55 | 23.10.2018

Πολιτική

Αλ. Χαρίτσης - Γ. Ραγκούσης στην εκδήλωση «Σύγχρονη Προοδευτική Πρόταση στην Αυτοδιοίκηση» (βίντεο)

Η Δημοτική Κίνηση «ΡΑΚ Παλαιού Φαλήρου» διοργάνωσε το βράδυ της Τρίτης εκδήλωση – συζήτηση με θέμα: «Σύγχρονη Προοδευτική Πρόταση στην Αυτοδιοίκηση: Για την πόλη και τις ζωές μας» στην Κεντρική Αίθουσα του Δημαρχείου της πόλης.


Η αυτοδιοίκηση και ειδικότερα ο πρώτος βαθμός αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της κρίσης, της δημοσιονομικής, παραγωγικής, θεσμικής κρίσης, με απώλεια  πόρων και προσωπικού, τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών, Αλ. Χαρίτσης, υπογραμμίζονττας ότι:\

Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε, εμείς λέμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι πια ο φτωχός συγγενής του κεντρικού κράτους, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλη και συστηματική προσπάθεια και πρωτοβουλίες από την κυβέρνησή μας για την ενίσχυση των ΟΤΑ στην κατεύθυνση,

-          αύξησης της χρηματοδότησης για πρώτη φορά ύστερα από χρόνια (5% αύξηση των ΚΑΠ για το 2018,2019),

-          δημιουργίας νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για την υλοποίηση κρίσιμων έργων υποδομών και κοινωνικών δομών στις τοπικές κοινωνίες, που είχαν αφεθεί στην τύχη τους όλα τα προηγούμενα χρόνια και που θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί εδώ και δεκαετίες. 1,6 δισ. ευρώ από τον Φιλόδημο στους ΟΤΑ μόνο για το 2018 για έργα υποδομών στην ύδρευση & αποχέτευση, τις κτιριακές υποδομές και την αγροτική οδοποιία.

-          νέων προσλήψεων για τη στελέχωση των ΟΤΑ ύστερα από χρόνια τεράστιων ελλείψεων και υποστελέχωσης. Πλέον οι ανάγκες των ΟΤΑ καλύπτονται και θα καλύπτονται από προσωπικό μόνιμης και σταθερής εργασίας. Αναβαθμίζονται έτσι οι υπηρεσίες που προσφέρουν στους πολίτες και αίρεται το απαράδεκτο καθεστώς της εργασιακής ομηρείας χιλιάδων ανθρώπων.

Το βίντεο από την εδήλωση:

Όπως πρόσθεσε ο Αλ. Χαρίτσης: «Δεσπόζουσα θέση κατέχει η μεγάλη μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση «Κλεισθένης 1», ο οποίος συνιστά μια μεγάλη δημοκρατική τομή. Ο «Κλεισθένης» δεν είναι η μόνο η απλή αναλογική. Και η απλή αναλογική δεν είναι απλά ένας εκλογικός νόμος. Είναι μια βαθειά δημοκρατική τομή. Μπαίνει τέλος στο δημαρχοκεντρικό μοντέλο και τον μονοπαραταξιακό έλεγχο των επιτροπών. Η λαϊκή βούληση θα αποτυπώνεται πλέον, με ακρίβεια στη σύνθεση των συμβουλίων τα οποία καθίστανται τα αποφασιστικά και δημοκρατικά νομιμοποιημένα όργανα. Τελειώνει δηλαδή το μέχρι πρότινος καλπονοθευτικό σύστημα στο οποίο ο συνδυασμός του δημάρχου/περιφερειάρχη εξασφάλιζε το 60% των εδρών του συμβουλίου ανεξαρτήτως του ποσοστού που έπαιρνε στον 1ο γύρο. Αναβαθμίζεται η ψήφος των πολιτών και αλλάζει ο τρόπος που ασκείται η διοίκηση σε Δήμους και Περιφέρειες. Η αυτοδιοίκηση γίνεται πιο συμμετοχική.

Ο «Κλεισθένης» φέρνει μεταξύ άλλων και μια σειρά από θεσμικές παρεμβάσεις. Για πρώτη φορά διευρύνεται η συμμετοχή των πολιτών στα κοινά. Μια μεγάλη δημοκρατική τομή στην ΤΑ με απλή αναλογική, δημοτικά/περιφερειακά δημοψηφίσματα, ισχυροποίηση των επιτροπών διαβούλευσης και των λαϊκών συνελεύσεων, ενδοδημοτική αποκέντρωση, αποσύνδεση των κοινοτικών εκλογών από τα δημοτικά ψηφοδέλτια, ενίσχυση των κοινοτήτων με πόρους και αρμοδιότητες.

Η ΝΔ αντιπαραβάλει απέναντι σε αυτά

-          Την οικονομική αφαίμαξη των ΟΤΑ μέσα από την κατάργηση της κρατικής χρηματοδότησης -αυτό ήταν το νόημα της πρότασης του κ. Μητσοτάκη για τη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους δήμους.

-          Τη διαιώνιση της υποστελέχωσής τους με την επαναφορά του μνημονιακού κανόνα «1 προς 5» για τις προσλήψεις που με πάθος υποστηρίζει.

-          Την ιδιωτικοποίηση (και) της Αυτοδιοίκησης μέσα από την παράδοση κρίσιμων λειτουργιών (όπως η καθαριότητα) σε ιδιωτικά συμφέροντα.»

Όπως πρόσθεσε ο υπουργός Εσωτερικών:

«Το διακύβευμα, λοιπόν, αυτών των αυτοδιοικητικών εκλογών είναι εξαιρετικά κρίσιμο. Όλες οι δυνάμεις πρέπει να πάρουν θέση. Γι αυτό και πρέπει να είμαστε θαρραλέοι, να ανοιχτούμε και να συνεργαστούμε με δραστήριες δυνάμεις που μπορεί να μην αναφέρονται σε μας κομματικά, αλλά δίνουν τις δικές τους μάχες για τοπικά ζητήματα -που καθόλου μικρά δεν είναι- και έχουν κρατήσει ξεκάθαρη και σθεναρή στάση σε μια σειρά κρίσιμες μάχες, όπως το προσφυγικό, τα δικαιώματα, η διαφθορά, το Μακεδονικό. Δυνάμεις, συλλογικότητες και πρωτοβουλίες που στην προσπάθειά τους να εκφραστούν, μέχρι τώρα βρίσκονταν εκτός των τειχών.

Η δική μας πρόταση είναι η μόνη που μπορεί να αγκαλιάσει όλες τις ζωντανές δυνάμεις. Κρατώντας τις προγραμματικές μας αναφορές χρειάζεται να επιδείξουμε τη μέγιστη ευελιξία ανάλογα με τις τοπικές ιδιαιτερότητες αλλά και με τις προτεραιότητες που αναδεικνύει η πολιτική συγκυρία και η ανάγκη να συγκροτηθεί ένα πλατύ μέτωπο που θα βάλει φρένο στην Άκρα Δεξιά, τον εθνικισμό και την ξενοφοβία που επιχειρούν να σηκώσουν κεφάλι».

Γ. Ραγκούσης: Ρεύμα δημοκρατικής προοδευτικής πλειοψηφίας κατά των μικρών Ελλήνων ορμπανιστών και σαλβινιστών

Ο πρώην υπουργός Γιάννης Ραγκούσης στην τοποθέτησή του τόνισε ότι «η αυτοδιοίκηση ως θεσμός ήταν πάντοτε και παραμένει η μέλισσα για την επικονίαση των προοδευτικών ιδεών».

«Στον δεύτερο γύρο πρέπει να σχηματιστεί ρεύμα δημοκρατικής προοδευτικής πλειοψηφίας κατά των μικρών Ελλήνων ορμπανιστών και σαλβινιστών» ανέφερε και υπογράμμισε ότι «όποιος αρνηθεί να πάρει θέση από τώρα, πρέπει να καταψηφιστεί από τους προοδευτικούς πολίτες.»

«Απέναντι στους μικρούς Έλληνες ορμπανιστές και σαλβινιστές πρέπει να πάμε επιθετικά. Πρέπει να τους αφαιρέσουμε τη δημοσκοπική δυναμική του φαβορί από τώρα. Μετά θα είναι αργά. Πρέπει να τους απομονώσουμε  Αυτό είναι το σύγχρονο δημοκρατικό μας καθήκον» είπε ο Γ. Ραγκούσης.

Στη συνέχεια ανέφερε: «Στον Καλλικράτη η έννοια του ισχυρού δημάρχου και ισχυρού περιφερειάρχη δεν αναφέρεται σε ποσοτικά πληθυσμιακά και άλλα δεδομένα. Αποκτά νόημα μόνο από τον ισχυρό παρεμβατικό, πολιτικό ρόλο τους. Υπό αυτήν την έννοια, δεν νοείται, για παράδειγμα, υποψήφιος δήμαρχος Αθήνας ή υποψήφιος περιφερειάρχης Αττικής κι αντίστοιχα υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης και Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονιάς, που δεν θα πάρει καθαρή θέση για τη συμφωνία των Πρεσπών. Ιδίως εάν επιδιώκει να εκπροσωπήσει τους προοδευτικούς ψηφοφόρους ή και ισχυρίζεται πως εισηγείται μια προοδευτική ατζέντα. Μια συμφωνία στρατηγικής εθνικής σημασίας που αποτελεί κορυφαία διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στις προοδευτικές δυνάμεις και τις υπερσυντηρητικές» είπε.

Τέλος τάχθηκε υπέρ της απλής αναλογικής στην αυτοδιοίκηση αλλά και σε εθνικό επίπεδο.

Στην εκδήλωση συμμετείχε ακόμη ο επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης ΡΑΚ Κώστας Μερκουράκης, ενώ παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης και ο πρώην υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης.

(Πληροφορίες: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Κ. Μερκουράκης: Καλλιέργεια προγραμματικού λόγου και την αναζήτηση συνεργασιών 

Ο επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης ΡΑΚ Κώστας Μερκουράκης, στην εισήγησή του, ανέφερε:

Να ξεκινήσω με ένα προβοκατόρικο ερώτημα; Τι είναι η σημερινή εκδήλωση;

Η σημερινή εκδήλωση είναι ένα πείραμα. Ένα πείραμα με αφορμή την επικείμενη αυτοδιοικητική εκλογική μάχη που θα διεξαχθεί με το σύστημα της απλής αναλογικής, αλλά και ένα πείραμα που αγγίζει εντελώς άλλα πεδία.

Καταρχάς, είναι ένα πείραμα για το αν και κατά πόσο μπορούμε και θέλουμε να συζητάμε πολιτικά, με σεβασμό στην διαφορετική άποψη.

Ένα πείραμα για το αν και πως μπορούμε να βρίσκουμε κοινούς τόπους, στους οποίους όμως οι λέξεις θα διατηρούν το νόημα τους και η λέξη πρόοδος θα έχει πραγματικό περιεχόμενο.

Η τομή που επιδιώκει ο «Κλεισθένης» στον θεσμικό χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, λέγεται και θέλουμε να πιστεύουμε ότι έχει ως στόχο -μεταξύ άλλων- την οικοδόμηση μιας κουλτούρας συναινέσεων, συγκλίσεων και συνεργασιών, γιατί με αυτόν τον τρόπο πιστεύουμε ότι μπορεί να υπηρετηθεί καλυτέρα το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών.

Άρα αυτή η εκδήλωση είναι κι ένα πείραμα που έχει άμεση σχέση με τον πυρήνα - με την κουλτούρα του ίδιου του πολιτικού μας συστήματος.

Είναι όμως και μια δοκιμασία. Μια δοκιμασία και για τους ομιλητές που προέρχονται από όμορους αλλά διαφορετικούς πολιτικούς χώρους και για τις οργανωμένες δυνάμεις και τους εκπροσώπους τους που βρίσκονται σήμερα εδώ, αλλά και για τους καλεσμένους, για όσους ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση, αλλά και όσους επέλεξαν συνειδητά να απουσιάζουν.

Σε πρώτο επίπεδο δοκιμαζόμαστε για το κατά πόσο πραγματικά είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε ένα πλαίσιο που μας υποχρεώνει σε συγκλίσεις. Που μας υποχρεώνει σε συνεννοήσεις.

Γιατί δεν μπορούμε να πανηγυρίζουμε για την καθιέρωση της απλής αναλογικής, αν την επόμενη μέρα όλα μένουν ίδια στην πολιτική μας πρακτική και η μόνη σύγκλιση που είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε είναι με τον εαυτό μας.

Δικαζόμαστε όμως και με κριτήριο το κατά πόσο μπορούμε να υπηρετήσουμε τις ανάγκες της κοινωνίας μέσα σε ένα νέο πλαίσιο.

Και η δική μας προσέγγιση θέλει την απλή αναλογική να γίνεται όχημα για την αλλαγή των πολιτικών που ασκούνται σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης και όχι εναλλακτική διαχείριση των ήδη αποτυχημένων μοντέλων.

Αντίθετα, με την δική μας προσέγγιση όμως, οι λυσσαλέες αντιδράσεις πολλών αυτοδιοικητικών παραγόντων και φορέων, κατά της απλής αναλογικής, όχι μόνο κρίνονται ως ανεδαφικές, αλλά τις περισσότερες φορές υποκρύπτουν τη βούληση του σημερινού αυτοδιοικητικού κατεστημένου να διατηρήσει το τωρινό status quo.

Συνεπώς, κάπου εδώ μπορούμε να εντοπίσουμε μια πρώτη δομική διαφορά ανάμεσα σε ένα προοδευτικό σχέδιο για την πόλη και τις ζωές μας και ένα συντηρητικό σχέδιο που στόχο έχει την διατήρηση κεκτημένων και την ανάληψη της εξουσίας με κάθε δημοκρατικό κόστος. Η δική μας στρατηγική δείχνει εμπιστοσύνη και επενδύει στους πολίτες και δεν φοβάται την αναμέτρηση με μια σειρά προκλήσεων.

Γιατί είναι πρόκληση και αξιακό ζήτημα η άρση του καθεστώτος της άνισης μεταχείρισης της ψήφου που ίσχυε μέχρι σήμερα.

Είναι πρόκληση η εισαγωγή μιας νέας κουλτούρας στη λειτουργία των συλλογικών αυτοδιοικητικών οργάνων, με βασικά στοιχεία την εμπέδωση και περαιτέρω διεύρυνση της δημοκρατικής τους λειτουργίας.

Είναι πρόκληση η δημιουργία προϋποθέσεων διαλόγου στην κοινωνία και συνυπευθυνότητας στις αποφάσεις.

Όπως επίσης, είναι πρόκληση η απόπειρα αποσάθρωσης μηχανισμών και παραμηχανισμών πολλών δεκαετιών.

Όμως, αν μέσα από αυτό το απλό ερώτημα καταλήξαμε σε μια σειρά τόσο χρήσιμων συμπερασμάτων, ας δοκιμάσουμε να απαντήσουμε στο γιατί τώρα αύτη η εκδήλωση;

Γιατί έχω την αίσθηση ότι η κοινωνία του Φαλήρου τα προηγούμενα χρόνια πολλές φορές βρέθηκε πιο μπροστά από τις τοπικά οργανωμένες δυνάμεις, αλλά και τα θεσμικά όργανα.

Και αν αυτή η εκτίμηση είναι έστω και λίγο σωστή, μας υποχρεώνει να επιταχύνουμε για να συντονιστούμε επιτέλους με τον βηματισμό της πόλης.

Έχουμε μπροστά μας μια ιδιαίτερη εκλογική μάχη. Μια μάχη, με την τοπική αυτοδιοίκηση αναγκασμένη να συμβαδίσει με αυτήν την μεγάλη μεταρρύθμιση και μάλιστα σε μια μεταβατική περίοδο τόσο για τη χώρα, όσο και για την πόλη μας.

Και η Αριστέρα παραδοσιακά αντιμετώπιζε τις εκλογικές μάχες σαν προγραμματική και πολιτική αντιπαράθεση και όχι σαν αντιπαράθεση μηχανισμών.

Πόσο μάλλον όταν καλείται η Τοπική Αυτοδιοίκηση να παίξει ρόλο σε αυτή τη νέα περίοδο. Να πρωταγωνιστήσει. Και θα πρωταγωνιστήσει μόνο εφόσον δεν αρκεστεί στην διαχείριση της καθημερινότητας, αλλά συμβάλλοντας στην πραγματική αλλαγή και βελτίωσή της.

Θα πρωταγωνιστήσει μόνο αν αναλάβει νέους ρόλους, πολιτικούς, κοινωνικούς, αναπτυξιακούς και πολιτισμικούς.

Η εμπειρία μας από το Π. Φάληρο των προηγούμενων χρόνων - και μιλώ συνολικά – συνυπολογίζοντας και την θεσμική εμπειρία, και την δική μας εμπειρία από τη συμμετοχή σε τοπικά κινήματα, συλλογικότητες, δομές αλληλεγγύης, αλλά συνυπολογίζοντας και την γενικότερη κίνηση στην πόλη, οπού παρατηρήθηκε το γεγονός πολίτες να έρχονται κοντά και να συνειδητοποιούν ότι η συλλογικότητα αποτελεί όρο και προϋπόθεση για βελτίωση της καθημερινότητας, μας δείχνουν τον δρόμο που πρέπει να κινηθούμε.

Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να επιδιώξουμε τόσο στα αυτοδιοικητικά πράγματα, όσο και στην τοπική κοινωνία, την καλλιέργεια προγραμματικού λόγου και την αναζήτηση συνεργασιών και συμμαχιών, με προγραμματικό πλαίσιο γύρω από συγκεκριμένους άξονες:

Άξονες όπως η κοινωνική αλληλεγγύη, η κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομίας, η ορθή διαχείριση των απορριμμάτων, το μέτωπο απέναντι στην ακροδεξιά, στον φασισμό, στην διαφθορά, στην διαπλοκή, στον ρατσισμό, στην ξενοφοβία και στην ομοφοβία, την συνεχή και συνεπή υπεράσπιση των πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, τις παρεμβάσεις σε υγεία και παιδεία, με την ενίσχυση δημοτικών και κοινωνικών υπηρεσιών, την εφαρμογή θεσμών τακτικής λογοδοσίας των οργάνων διοίκησης κ.α.

Στους παραπάνω άξονες και όχι μόνο προκύπτουν διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα σε διαφορετικά πολιτικά σχέδια. Ανάμεσα σε προοδευτικές και συντηρητικές στρατηγικές.

Γιατί εκτιμούμε πως μέρα με τη μέρα οι διαχωριστικές γραμμές μετατοπίζονται ολοένα και περισσότερο ανάμεσα στην πρόοδο και τη συντήρηση.

Και αυτό, φίλες και φίλοι, συμβαίνει όχι γιατί είναι επιλογή της μιας ή της άλλης πολιτική δύναμης, όχι γιατί οδηγείται το πολιτικό σύστημα συνολικά προς μια περίοδο που η δυνατότητα εναλλακτικών περιορίζεται, αλλά για τον ακριβώς αντίθετο λόγο:

επειδή λόγω της γενικότερης συγκυρίας επανατοποθετούνται πολλά πράγματα στην βάση τους και επιστρέφουν τα βασικά, τα πρωταρχικά ερωτήματα οριζόντια σε όλη την κοινωνία.

Συνεπώς, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα πρέπει να πάρουμε όσες πολιτικές πρωτοβουλίες χρειάζεται που θα συμβάλουν στη δημιουργία των προϋποθέσεων που μπορούν να οδηγήσουν στην αλλαγή σελίδας στα αυτοδιοικητικά πράγματα του Δήμου.

Χωρίς να αγνοήσουμε ξανά τις πολιτικές ιδιαιτερότητες της αυτοδιοίκησης,

την ανάγκη συνεχών παρεμβάσεων σε τοπικό επίπεδο διαμέσου ευρύτερων γειωμένων σχημάτων,

την ανάδειξη ή τη συνεργασία με στελέχη όχι μόνο με βάση την πολιτική τους συγκρότηση ή την κομματική τους ένταξη, αλλά με βάση την ενεργοποίησή τους στην επίλυση των τοπικών προβλημάτων αλλά και με βάση ότι μεταχειρίζονται την όποια ιδιότητα τους όχι σαν προνόμιο αλλά σαν αφετηρία για την συλλογική προσπάθεια.

Είναι αλήθεια, ότι οι συνεργασίες και για την Αριστερά έχουν μια τραυματική αποτίμηση, η οποία μας καθιστά επιφυλακτικούς. Είτε γιατί ήταν ευκαιριακές είτε γιατί έγιναν χωρίς το αναγκαίο περιεχόμενο.

Αν όμως, έχεις εμπιστοσύνη στις θέσεις και στις ιδέες σου δεν μπορείς να φοβάσαι την είσοδο σε διάλογο.

Και στο Φάληρο υπάρχει έδαφος για μια γόνιμη συζήτηση με άλλες προοδευτικές και δημοκρατικές δυνάμεις .

Όπως επίσης, είμαι πεπεισμένος ότι στην επερχόμενη αυτοδιοικητική μάχη μπορούμε να διεκδικήσουμε μια νέα πολιτική ισορροπία, καθαρή, διαφανή που θα κοιτάει προς τα έξω και όχι προς τα μέσα.

Πρέπει να φανούμε τολμηροί και με σαφές σχέδιο και πολιτικό στίγμα να επιδιώξουμε αρχικά μια ευρεία και ανοιχτή διαδικασία συγκρότησης προγραμματικών θέσεων στις οποίες κάθε πολίτης που ενδιαφέρεται για μια πόλη ζωντανή, με κοινωνικό πρόσωπο θα μπορεί να αναγνωρίζει τις αγωνίες και τις ελπίδες του και στη συνέχεια αυτές τις θέσεις να τις καταθέσουμε στην κοινωνία και στον Δημόσιο διάλογο και να αναζητήσουμε σημεία συνεννόησης.

Και φυσικά στο τέλος αυτής της διαδικασίας πρέπει να καταλήξουμε σε 5-6 πράγματα που θέλουμε να κάνουμε και θα διεκδικήσουμε την στήριξη και την συμμετοχή της κοινωνίας για να τα κάνουμε.

5-6 πράγματα που θέλουμε να αλλάξουμε και θα τα αλλάξουμε.

Γιατί προοδευτικό και αριστερό δεν μπορεί παρά να είναι αυτό που κάνει το βήμα από τα λόγια στην πράξη, από την εκφώνηση για το αύριο στην κατάκτηση θέσεων στο σήμερα.


2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)