Μ’ ένα τριπλό χτύπημα η μνημονιακή κυβέρνηση επιχειρεί να διαλύσει τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση του τόπου. Καταδικάζει τη νέα γενιά στην αμάθεια, την ανεργία, τη μετανάστευση, ναρκοθετεί το αναπτυξιακό μέλλον της χώρας και ορθώνει αξεπέραστους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση των νέων.
Θεωρώ τριπλό χτύπημα: α) την εγκληματική συρρίκνωση των οικονομικών της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών, β)τη δραματική μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και γ)την ολοκλήρωση ενός θεσμικού οπλοστασίου με στοιχεία αντισυνταγματικότητας, που επιβάλλει την πειθάρχηση των εκπαιδευτικών και την ιδιωτικοποίηση της παιδείας.
Πρόκειται για την τελευταία πράξη του δράματος που ξεκίνησε πέρυσι, με τα σχολεία χωρίς θέρμανση, βιβλία και καθηγητές και τα ΑΕΙ χωρίς εκταμίευση των προϋπολογισμών τους, χωρίς προσωπικό, με 900 όμηρους αδιόριστους και με το νόμο 4009 ως δαμόκλειο σπάθη για τα πτυχία, τη δωρεάν φοίτηση και το δημόσιο χαρακτήρα του Πανεπιστημίου.
Σφαγιάζονται οι δαπάνες για την παιδεία
Οι δαπάνες για την παιδεία έφτασαν στο 2,6% του κρατικού προϋπολογισμού και θα μειωθούν σύντομα στο 2,23%, σύμφωνα με επίσημες προβλέψεις. Αυτό σημαίνει 50% περικοπές στις λειτουργικές και εκπαιδευτικές δαπάνες, δηλαδή: σχολεία και ανώτατα ιδρύματα χωρίς θέρμανση και ηλεκτρικό, χωρίς γραφική ύλη και εργαστήρια. Πίσω, λοιπόν, ολοταχώς στη δεκαετία του 1950, με τα παιδιά να κάθονται σε τριάδες στα θρανία με τα παλτά τους, χωρίς όμως το συσσίτιο που τους έδιναν εκείνη την εποχή (γάλα σκόνη, βούτυρο, ψωμί) και χωρίς τα εμβόλια που τους έκαναν δωρεάν.
Οι μισθοί των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας μειώθηκαν κατά 35 – 40% μέσα σε μια τριετία, ώστε οι πρωτοδιόριστοι καθηγητές καλούνται να ζήσουν με 570 ευρώ το μήνα. Σήμερα απειλείται το «ειδικό» μισθολόγιο των πανεπιστημιακών, ώστε ο επίκουρος καθηγητής ΑΕΙ να παίρνει 980 ευρώ καθαρά το μήνα και ο πρωτοβάθμιος 1.900. Έτσι θα προσελκύσουν τους έλληνες πανεπιστημιακούς της διασποράς από το Χάρβαρντ και MIT κ.ο.κ., που έλεγε η κα Διαμαντοπούλου, για να καλύψουν τις κενές θέσεις, όσων ετοιμάζονται να μεταναστεύσουν στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, για να ζήσουν την οικογένεια τους... Αιδώς Αργείοι!
Τα αποθεματικά των ΑΕΙ λεηλατήθηκαν κατά 97 εκατ. ευρώ από το κούρεμα των ομολόγων. Οι δαπάνες για τη φοιτητική σίτιση και στέγαση μετακυλήθηκαν στους πετσοκομμένους προϋπολογισμούς των ΑΕΙ, που δεν μπορούν να τις καλύψουν, συνεπώς οι ελάχιστες φοιτητικές εστίες δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν. Φέτος, ήδη χιλιάδες παιδιά επέλεξαν τις σχολές εισαγωγής τους με βάση τον τόπο κατοικίας τους και όχι με βάση τα όνειρά τους, έχοντας ως ορίζοντα του μέλλοντός τους την ανεργία και τη μετανάστευση.
Εκπαίδευση χωρίς εκπαιδευτικούς
Η δραματική μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού όλων των βαθμίδων πλήττει την ποιότητα της διδασκαλίας. Μέσα σ’ ένα χρόνο συνταξιοδοτήθηκαν 5000 δάσκαλοι και καθηγητές, ενώ οι αντίστοιχοι διορισμοί ήταν μόλις 225. Κρατούν αδιόριστους 900 και πλέον εκλεγμένα μέλη ΔΕΠ και ΕΠ, εδώ και τρία χρόνια. Σε μια συγκλονιστική ομηρία, οι νέοι αυτοί λαμπροί επιστήμονες καταδικάζονται στην ανεργία από τη στιγμή της εκλογής τους. Παράλληλα τα ανώτατα ιδρύματα δεν μπορούν να υλοποιήσουν τα μαθήματα των προγραμμάτων σπουδών, με κίνδυνο να υποβαθμιστούν τα ισχυρά ελληνικά πτυχία.
Η ολοκλήρωση του αντιεκπαιδευτικού και αντισυνταγματικού θεσμικού οπλοστασίου γίνεται με τον «τροπολογημένο», μέσα στο καλοκαίρι, ν. 4009/11, για να πειθαναγκάσει τους πανεπιστημιακούς να δεχτούν την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Για να ξεκινήσει με «αξιοκρατικά κριτήρια» την αναδιάταξη του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης (σχέδιο Αθηνά), προς όφελος των αναγκών της αγοράς και όχι της επιστήμης και της κοινωνίας.
Όλη αυτή η επιχείρηση, πρέπει να το καταλάβουμε, δεν έχει να κάνει σε τίποτε με τον εξορθολογισμό ή τη «μεταρρύθμιση» της εκπαίδευσης. Δεν έχει να κάνει με την εξυγίανση από τεμπέληδες ή ριψάσπιδες εκπαιδευτικούς. Δεν έχει να κάνει με την αναδιάταξη του χωροταξικού χάρτη των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της χώρας, όπως τον έφτιαξε ρουσφετολογικά και εγκληματικά ο δικομματισμός είκοσι χρόνια τώρα.
Δεν έχει να κάνει με τις «ανάγκες» εξυπηρέτησης του χρέους ή της δημοσιονομικής προσαρμογής: Τα ποσά που εξοικονομούμε από τις περικοπές προϋπολογισμών, μισθών και συντάξεων στην παιδεία, είναι αστεία. Η ζημιά, η υποθήκη που βάζουμε για το μέλλον, είναι τεράστια.
Αν υπονομευτεί τώρα η Παιδεία της χώρας θα χρειαστούν δεκαετίες για να ανασυνταχθεί. Τα πανεπιστήμια δεν είναι μαγαζιά που μπορείς να κλείνεις και ν’ ανοίγεις όποτε θέλεις. Δεν υπάρχει «προοδευτική αναδιάρθρωση» σε συνθήκες μνημονίου και με τρικομματική κυβέρνηση που έχει το μαχαίρι και το πεπόνι. Όσοι καλοπροαίρετοι αριστεροί έχουν ακόμη τέτοιες αυταπάτες, ας δουν το πολιτικό υπόδειγμα της ΔΗΜ.ΑΡ, την πορεία και τα αποτελέσματα που φέρνει.
Δώρο στην αγορά
Αυτό το θανάσιμο τριπλό χτύπημα έχει ως μοναδικό στόχο την εγκατάλειψη της δημόσιας και δωρεάν παιδείας για να μπορέσει να ανθίσει η κερδοφόρα ιδιωτική αγορά προϊόντων εκπαίδευσης. Δείτε τις τηλεοπτικές διαφημίσεις των ημερών αυτών για τα ιδιωτικά κολέγια, που μετονομάστηκαν σε πανεπιστήμια και πολυτεχνεία, άνοιξαν και περιμένουν την πελατεία τους. Παράλληλα, ο υπουργός κ. Αρβανιτόπουλος ανακοινώνει ότι θα βάλει «συμβολικά» δίδακτρα στα μεταπτυχιακά.
Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν μπορεί να αφήσει την παιδεία στο έλεος του μνημονίου. Θα απαντήσει. Ήδη, από την ερχόμενη εβδομάδα, απεργούν τα πανεπιστήμια της χώρας, οι δάσκαλοι και οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί.
Οι αγώνες ξεκινούν για την υπεράσπιση του μορφωτικού αγαθού, θα συνδεθούν με τους αγώνες για την υγεία, την ασφάλιση και την εργασία. Η απάντηση των εκπαιδευτικών θα είναι η δέσμευσή τους ότι, σε χρόνους χαλεπούς, θα κρατήσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης ως «κόρην οφθαλμού» και θα συγκροτήσουν δομές αλληλεγγύης, αντίστασης και αυτοοργάνωσης στα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Για να στηρίξουν τους συναδέλφους, τους μαθητές και τους φοιτητές, για να συζητήσουμε όλοι μαζί τις προτάσεις μας για την αναγέννηση της παιδείας του τόπου μας.
* Η Θεανώ Φωτίου είναι καθηγήτρια του ΕΜΠ και βουλευτής Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ - ΕΚΜ.
Αναδημοσίευση από την
Εποχή