to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:59 | 26.08.2012

πηγή: https://left.gr/91

Πολιτισμός

Τι θα δούμε τον χειμώνα: Αναζητώντας ασφάλεια στις επαναλήψεις και το... σινεμά

Καθώς διανύουμε τις τελευταίες ημέρες του θερμότερου καλοκαιριού των τελευταίων δεκαετιών και μπροστά μας ανοίγεται ένα εξίσου "θερμό" φθινόπωρο (σε άλλα μέτωπα αυτό), οι θεατρικές σκηνές ετοιμάζονται για έναν, ακόμη, δύσκολο χειμώνα...


 Μολονότι πολλά θέατρα δεν έχουν ολοκληρώσει τον προγραμματισμό τους, αξίζει να πάρουμε μία πρόγευση από αυτά που θα δούμε την επόμενη σεζόν

Έχοντας ολοκληρώσει ικανοποιητικά τον πρώτο χρόνο του διετούς προγραμματισμού του, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται το κεφάλαιο «Ελλάδα», η διερεύνηση δηλαδή της δυναμικής της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και όσων στοιχείων της μοιραζόμαστε με όλη την ανθρωπότητα, το Εθνικό Θέατρο φιλοξενεί την πλέον φιλόδοξη παράσταση της σεζόν. Στις 28/10 η Κεντρική Σκηνή του θεάτρου, στο κτίριο Τσίλλερ, θα υποδεχθεί την Οδύσσεια, σε σκηνοθεσία ενός από τους σημαντικότερους σήμερα καλλιτέχνες, του Robert Wilson, που θα παρουσιάσει, βασισμένος στο έπος του Ομήρου, τη δική του εκδοχή γι' αυτό το κείμενο που έχει καθορίσει την πορεία της παγκόσμιας λογοτεχνίας (σε συμπαραγωγή με το Piccolo Teatro του Μιλάνου).

Λίγες μέρες νωρίτερα η Νέα Σκηνή θα υποδεχθεί τη διευθύντρια του θεάτρου Neumarkt της Ζυρίχης Barbara Weber, η οποία σκηνοθετεί τον Ορφέα στον Άδη του Τενεσί Ουίλιαμς, ενώ στις 28/11 ο Μιχαήλ Μαρμαρινός θα εγκαινιάσει την Σκηνή Κοτοπούλη στο Θέατρο Rex (που παραδίδεται ανακαινισμένο στο Εθνικό), σκηνοθετώντας το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ.

Η χρονιά θα συνεχιστεί με Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα του Ευγένιου Ο' Νηλ, που σκηνοθετεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς (Κεντρική Σκηνή, 21/2/13), το θρυλικό Ζ του Βασίλη Βασιλικού, σκηνοθετημένο από την Έφη Θεοδώρου (Νέα Σκηνή, 20/12) και το καινούργιο έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη Vitrioli, σε σκηνοθεσία του μελλοντικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν Olivier Py (Νέα Σκηνή, 7/3/13), αλλά και τη γνωστή κινηματογραφική επιτυχία Τα κόκκινα φανάρια του Αλέκου Γαλανού σε μία σύγχρονη εκδοχή από τον Κωνσταντίνο Ρήγο (Rex, 17/1/13), όπως και την οπτική του Νίκου Καραθάνου για την Γκόλφω του Σπ. Περεσιάδη (Rex, 28/2/13).

Ακόμη, θα επαναληφθεί και φέτος το επιτυχημένο πείραμα της παρουσίας των θεατών Επί Σκηνής (στο Rex αυτή τη φορά), στα μονόπρακτα Αόρατη Όλγα του Γιάννη Τσίρου και Άουστρας ή Η Αγριάδα της Λένας Κιτσοπούλου, που επαναλαμβάνονται από 31/10, και στους Θεατές του Μάριου Ποντίκα, που παρουσιάζονται σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου από 20/3/13. Τέλος, η Παιδική Σκηνή θα επαναλάβει τον Μεγάλο περίπατο του Πέτρου της Άλκης Ζέη σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, ενώ η Δραματική Σχολή θα παρουσιάσει την Πενθεσίλεια του Χάινριχ φον Κλάιστ, σε διδασκαλία Ακύλλα Καραζήση (29/3/13).

 

Στη Θεσσαλονίκη

Εξίσου εντυπωσιακός σε μέγεθος και εύρος είναι ο προγραμματισμός και της δεύτερης κρατικής μας σκηνής, του ΚΘΒΕ. Έχοντας στο ενεργητικό του αρκετές επιτυχημένες παραγωγές την προηγούμενη καλλιτεχνική περίοδο, θα συνεχίσει την παρουσίασή τους στις σκηνές της Θεσσαλονίκης. Έτσι, θα επαναληφθούν οι παραστάσεις Το μεγάλο μας τσίρκο του Ιάκ. Καμπανέλλη, σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ Σωτήρη Χατζάκη και η επιθεώρηση Έλα απόψε... στου Μελά (σκην. Γιάννη Καλατζόπουλου) στο Βασιλικό Θέατρο, καθώς και η Μαντάμ Σουσού του Δ. Ψαθά, σε σκηνοθεσία Γιώργου Αρμένη, στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών.

Από τις νέες παραγωγές, ξεχωρίζουν η κωμωδία του Μολιέρου Ο κατά φαντασίαν ασθενής, σε σκηνοθεσία Σ. Χατζάκη, με πρωταγωνιστή τον παλαίμαχο Γιώργο Κωνσταντίνου, η χοροθεατρική δουλειά των Sinequanon Imagine - Ο John Lennon oνειρεύεται, στο Βασιλικό, το μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη Το κοροϊδάκι της πριγκιπέσσας, σε σκηνοθεσία Φώτη Μεταξόπουλου και μουσική Μίμη Πλέσσα, αλλά και η δραματοποίηση από τον Νίκο Μαστοράκη του μυθιστορήματος του Θωμά Κοροβίνη Ο γύρος του θανάτου, που αφορά την εκτέλεση του κατηγορούμενου ως "δράκου του Σέιχ Σου" Α. Παγκρατίδη (ΕΜΣ).

Τέλος, στο Νέο Υπερώο της ΕΜΣ, εκτός των παραστάσεων του Κοινωνικού Θεατροπωλείου που θα συνεχιστούν, θα παρουσιαστούν ακόμη: Το κύμα του Ρον Τζόουνς (σκην. Γ. Ρήγα), Blasted της Σάρα Κέιν (σκην. Ρ. Πατεράκη), Τζοκόντα vs Ντα Βίντσι της Καρίνας Ιωαννίδου (σκην. Ε. Φεζολλάρι) και O κάτω Παρθενώνας του Μηνά Βιντιάδη (σκην. Ιερ. Μιχαηλίδη). Επίσης, στη Μονή Λαζαριστών η Λαϊκή Σκηνή του ΚΘΒΕ μετατρέπεται σε Ποντιακή Σκηνή, όπου ο Τάσος Παλαντζίδης σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο έργο 100 λογιών ζαντίας, ενώ η Νεανική Σκηνή παρουσιάζει δραματοποιημένες τις περιπέτειες του Γιώργου Θαλάσση (Ο Μικρός Ήρως), σε σκηνοθεσία Γ. Ρήγα και μουσική Λουκιανού Κηλαηδόνη.

 

Στοχεύοντας το μεγάλο κοινό

Στοχεύοντας το "μεγάλο κοινό", τα θέατρα που συγκεντρώνονται κάτω από την ομπρέλα της Ελληνικής Θεαμάτων ακολουθούν και στη νέα σεζόν την ασφάλεια της "πεπατημένης", που συνίσταται σε επαναλήψεις (λίγες αυτή τη χρονιά) επιτυχημένων παραστάσεων προηγούμενων ετών, όπως οι Απατεώνες και τζέντλεμεν Γιάννης Μπέζος και Πέτρος Φιλιππίδης, που θα εγκαινιάσουν το πρόγραμμα του Παλλάς, αλλά και οι "ροκ" Δαίμονες του Νίκου Καρβέλα, με την Άννα Βίσση σκηνοθετημένη από τον Γιάννη Κακλέα, καθώς και ο Γυάλινος κόσμος του Τ. Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου στο Δ. Χορν.

Ακολουθούν δραματοποιήσεις επιτυχημένων κινηματογραφικών ταινιών, όπως η Τρελή τρελή σαραντάρα των Σακελλάριου - Γιανακόπουλου (Βίκυ Σταυροπούλου), σε σκηνοθεσία Βλ. Κυριακίδη (Μικρό Παλλάς), Άντρες έτοιμοι για όλα των Ρέππα - Παπαθανασίου (από το φιλμ Full Monty) στο Λαμπέτη, αλλά και το Κράμερ εναντίον Κράμερ σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη (Εμπορικόν), καθώς και το all time classic μιούζικαλ Chicago σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, με Σμ. Καρύδη, Τ. Τρύπη, Κ. Μαρκουλάκη, Α. Λουδάρο και τη... Μαρινέλλα (Παλλάς).

Ακόμη, το δίδυμο Ρέππα - Παπαθανασίου, "αναδομώντας" παλαιότερη επιτυχία, παρουσιάζει το Βάλ' τον υπουργό στην πρίζα (Πειραιώς 131), ενώ ο Στ. Φασουλής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί μαζί με την Σοφία Φιλιππίδου στη νέα κωμωδία του Άκη Δήμου Όθων και Ποθούλα (Δ. Χορν).

Στην ίδια ("σινεφίλ") γραμμή ο Σπύρος Παπαδόπουλος, με Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος των Τσιφόρου - Βασιλειάδη στο Αλ. Αλεξανδράκης και ο Δ. Λιγνάδης, που σκηνοθετεί τους Στάνκογλου - Χατζηπαναγιώτη στο επίσης κινηματογραφικό Rainman (Γκλόρια). Επιτυχίες προηγούμενων ετών θα επαναλάβουν ο Δημήτρης Πιατάς (La Nonna, στο Ακάδημος) και ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος, με το Κάθε Πέμπτη, κύριε Γκριν στο Άνεσις (όπου και η Μόλλυ Σουήνυ του Μπ. Φρίελ, από τον Κοραή Δαμάτη, με τους Ευδ. Ρουμελιώτη, Γ. Πυρπασοπούλο, Δ. Καραμπέτση). Τέλος, ο Πέτρος Φιλιππίδης θα ερμηνεύσει Υπηρέτη δυο αφεντάδων του Γκολντόνι, στο Μουσούρη, ενώ οι Γρηγόρης Βαλτινός - Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος θα παρουσιάσουν το κλασικό έργο του Τζων Πρίσλεϋ Ο επιθεωρητής έρχεται, με τον δεύτερο στον ομώνυμο ρόλο, στο Ιλίσια (ένα ακόμη έργο του Άγγλου δραματουργού, το Εμείς και ο χρόνος, θα παρουσιαστεί από τον Αλ. Κοέν στο Altera Pars, με τη Μίνα Χειμώνα).



Αβεβαιότητα και ανασφάλεια

Την ανασφάλεια που δημιουργεί η οικονομική κρίση, η οποία επιτείνεται από την αβεβαιότητα σε σχέση με τις θεατρικές επιχορηγήσεις (τις οποίες ορισμένοι αρχίζουν να θεωρούν πια "χαμένη υπόθεση") αντανακλά η καθυστέρηση ανακοίνωσης του προγραμματισμού πολλών από τους επιχορηγούμενους θιάσους.

Για παράδειγμα, το Θέατρο Τέχνης έχει ανακοινώσει δύο μονάχα (επετειακές) παραστάσεις έως τώρα, τον Πατέρα του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης και σκηνοθεσία Λιλής Μελεμέ, με τον Γιάννη Φέρτη στον βασικό ρόλο (Υπόγειο), και τον Όλιβερ Τουίστ του Ντίκενς, σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη, στην Παιδική Σκηνή της οδού Φρυνίχου (όπου θα επαναληφθεί και το Χαίρε νύμφη του Ξενόπουλου, σε σκηνοθεσία Λ. Κιτσοπούλου). Στο Θέατρο του Νέου Κόσμου είναι γνωστό μονάχα το έργο του σύγχρονου Άγγλου δραματουργού D. C. Jackson Η ρομαντική μου ιστορία, που θα σκηνοθετήσει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος (καθώς και η περσινή επιτυχία της Θ. Τζήμου με Το χέρι του Τ. Κράουτς).

Πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν να ξεκινήσουν τη σεζόν με επαναλήψεις, όπως το Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας, όπου θα επαναληφθεί η επιτυχημένη Φόνισσα του Αλ. Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού. Το ίδιο και το θέατρο Στοά, που θα παρουσιάσει την Φαύστα του Μποστ και τον Ελέφαντα του (υιού) Κώστα Μποσταντζόγλου.

Αυλαία με επαναλήψεις και για το Αγγέλων Βήμα, με τα Cuba Libre και Piaf, αλλά και με τον Γιώργο Καραμίχο να σκηνοθετεί τη Μάρω Κοντού στη Γυναίκα από σύμπτωση: Ελισάβετ, του Ντάριο Φο, για το Θέατρο Πορεία, όπου πλάι στη Λήθη του Δ. Δημητριάδη, με την Εκάβη Ντούμα, ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί την Ευρυδίκη ή Ένα μιούζικαλ στον Άδη της Αμερικανίδας Sarah Ruhl, με Κόρα Καρβούνη, Λαέρτη Μαλκότση, Κώστα Γάκη κ.ά., για το Τόπος Αλλού, όπου πλάι στο Ζουβέ - Ελβίρα με τους Κώστα Αρζόγλου - Aurora Marion θα παρουσιαστεί το Δάσος βαθύ και σκοτεινό του Νηλ Λαμπιούτ, σε σκηνοθεσία Ν. Καμτσή, και για το Θησείον, όπου τα Όταν έκλαψε ο Νίτσε του Ιρβιν Γιάλομ (Α. Καραζήσης - Ν. Χατζόπουλος) και το νεανικό Ρωμαίος+Ιουλιέττα (teen spirit) θα παρουσιαστούν μαζί με το Mistero Buffo του Ντ. Φο σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, το κινηματογραφικό Οι ζωές των άλλων του Αλμπερτ Όστερμάγιερ από την Αλίκη Δανέζη-Knutsen, αλλά και τα Γράμματα στα κοριτσάκια του Λιούις Κάρολ, από τη χαρισματική μουσικό Violet Louise!



Οι "εναλλακτικοί"

 

Περνώντας στον "οφ" και "οφ-οφ" θεατρικό χώρο, ανοίγεται ένας γαλαξίας παραστάσεων, από τις οποίες να σημειώσουμε τηλεγραφικά την ενεργοποίηση, για άλλη μια χρονιά, του κινηματοθεάτρου Τριανόν με τον Άγγελο Αντωνόπουλο να ερμηνεύει τον μονόλογο Γαλιλαίος, το διπλανό θέατρο Victoria, όπου ο Δημήτρης Κομνηνός σκηνοθετεί τη Φαλακρή τραγουδίστρια του Ιονέσκο, το Studio Μαυρομιχάλη, όπου θα παρουσιάζονται Η τελετή του Παύλου Μάτεσι και Η νύχτα των δολοφόνων του Κουβανού Χοσέ Τριάνα, σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή, το Baumstrasse, όπου την επανάληψη των Τριών αδελφών του Τσέχωφ θα ακολουθήσει η Αθώα Ερέντιρα του Μαρκές, σε μορφή... καμπαρέ από την Μάρθα Φριντζήλα, το Τρένο στο Ρουφ, όπου θα παρουσιαστεί Το καβούκι του ελέφαντα, του Καναδού Ετιέν Λεπάζ, από την Τατιάνα Λύγαρη, το Προσκήνιο με το ψυχολογικό θρίλερ Ακρότητες του Γουίλιαμ Μαστροσιμόνε, σε σκηνοθεσία Έφης Μουρίκη, καθώς και το Από Μηχανής Θέατρο, όπου ο Άκις Βλουτής με τη σκηνοθέτιδα Άντζελα Μπρούσκου παρουσιάζουν το Κουαρτέτο του Χάινερ Μίλλερ, ο Δημήτρης Λιγνάδης το Πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέι του Όσκαρ Ουάιλντ, ενώ το Medea Manhattan της Ντέα Λόερ θα σκηνοθετήσει η Έφη Θεοδώρου με την Ιωάννα Παππά.

 

Απροσδόκητες συναντήσεις

Όλια Λαζαρίδου - Αντώνης Καφετζόπουλος: Ήταν τα δύο σκέλη ενός γοητευτικού τριγώνου στην κινηματογραφική Ρεβάνς του Βεργίτση. Φέτος συναντώνται επί σκηνής του θεάτρου Ακροπόλ, στις Καρέκλες του Ευγένιου Ιονέσκο, όπου θα παρουσιάσει ο Ευριπίδης Λασκαρίδης την παράσταση που δεν πρόφτασε να ανεβάσει στο Φεστιβάλ Αθηνών (λόγω αποχώρησης του Δ. Καταλειφού).

Νικήτας Τσακίρογλου - Πέρης Μιχαηλίδης: Μετά την εκθρόνισή του από τη διεύθυνση του ΚΘΒΕ και τη θριαμβευτική εμφάνισή του στον ρόλο του Ληρ, ο ακμαίος ηθοποιός επιστρέφει σε έναν χώρο-έκπληξη, το Beton 7, για να σκηνοθετήσει τον Πέρη Μιχαηλίδη στον ρόλο του Πικάσο - Στο μάτι του ταύρου, της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου. Στον ίδιο χώρο θα διεξαχθεί και το φεστιβάλ "Θεατρικές συνθέσεις ΙΙ", με άξονα έργα του Σαίξπηρ.

Καρυοφυλλιά Καραμπέτη - Φιλαρέτη Κομνηνού: Η συνάντηση των δύο πρωταγωνιστριών δεν θα πραγματοποιηθεί στη σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ, αφού θα ερμηνεύσουν εναλλάξ τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο Κίεβο του Σέρχιο Μπλάνκο.

Σταμάτης Κραουνάκης - Ρόζα Εσκενάζυ: Η μουσική του συναντά τη φωνή της στο νέο έργο του Παναγιώτη Μέντη Ρόζα, που θα παρουσιαστεί, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσόγκα, με τη Μαίρη Ραζή στον ομώνυμο ρόλο, στο θέατρο Πρόβα.

 

Στέγη... θεάτρου και χορού

Μολονότι το πλήρες πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για τη χειμερινή σεζόν θα παρουσιαστεί προς τα τέλη Σεπτεμβρίου, κάποιες από τις φετινές παραγωγές, αλλά και φιλοξενούμενες παραστάσεις θεάτρου και χορού, έχουν γίνει ήδη γνωστές. Έτσι, η ομάδα Blitz θα παρουσιάσει στα τέλη Οκτωβρίου τη νέα της παραγωγή Late Night, με αναφορές στις ταινίες του David Lynch και του John Cassavetes, ενώ η Κατερίνα Ευαγγελάτου αναλαμβάνει να σκηνοθετήσει τον Καλό άνθρωπο του Σετσουάν, του Μπέρτολντ Μπρεχτ, που θα παρουσιαστεί τον Γενάρη στην Κεντρική Σκηνή. Ακόμη, από το Φεστιβάλ της Αβινιόν έρχεται στη λεωφόρο Συγγρού το νέο έργο του Νοτιοαφρικανού βιντεοκαλλιτέχνη William Kentridge με τίτλο Refuse the hour.

Στον τομέα του χορού, οι RootlessRoot επιστρέφουν τον Οκτώβριο, συνεργαζόμενοι με τον Βρετανό μουσικό John Parish, με την παράσταση Kireru (που σημαίνει "ξέσπασμα"), ενώ τον Νοέμβριο ο Νεοζηλανδός Lemi Ponifasio, από τους πιο χαρισματικούς χορογράφους διεθνώς, θα παρουσιάσει την παράσταση Birds with Skymirrors.

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)