to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:09 | 30.09.2021

Πολιτική

Θοδωρής Δρίτσας: Η κυβέρνηση μετατρέπει το λιμάνι του Πειραιά σε Ειδική Οικονομική Ζώνη

Πώς είναι δυνατόν με έναν νόμο να νομιμοποιούν μία παρανομία και μία αντισυμβατική συμπεριφορά


Αναλυτικά η ομιλία:

Επιτρέψτε μου, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, επικαλούμενος και την ιδιότητά μου ως τομεάρχης Άμυνας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, να σχολιάσω και να διαμαρτυρηθώ γιατί μόλις πριν λίγες ώρες ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει πενταετής ανανέωση της αμυντικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η πενταετής ανανέωση είναι ήδη ακραία ρύθμιση, αντί για την παραδοσιακή ετήσια ανανέωση που δίνει δυνατότητα στο κυρίαρχο ελληνικό κράτος να επαναδιαπραγματεύεται κάθε φορά. Δεν φτάνει αυτό. Το State Department διέψευσε τον κ. Μητσοτάκη κατηγορηματικά, ανακοινώνοντας ότι επίκειται επ’ αόριστον ανανέωση της αμυντικής συμφωνίας. Απαιτείται άμεση απάντηση, τώρα, σήμερα. Την επ’  αόριστον εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων σε ελληνικό έδαφος δεν την έχει αποδεχθεί ποτέ καμιά μεταπολιτευτική κυβέρνηση.

Αυτό δείχνει και πόσο αναξιόπιστη κυβέρνηση είναι, εάν επιβεβαιωθούν όλα αυτά. Δεν μπορεί να είναι στον αέρα. Είναι επίσημες ανακοινώσεις αυτές.
Προχωρώ στο νομοσχέδιο. Θα καλούσα τους κυρίους Υπουργούς, τον κ.  Σταϊκούρα, τον κύριο Υπουργό Ναυτιλίας και τους συνεργάτες τους που ενδεχομένως συντάσσουν τις ομιλίες τους να μην κουράζονται τόσο πολύ με αναλυτικά επιχειρήματα ότι δήθεν κατοχυρώνεται για το μέλλον η εγγυημένη εφαρμογή της σύμβασης παραχώρησης και υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες για αυτά που τα περιέγραψε και ο ένας Υπουργός και ο άλλος και όλα αυτά. Μα, υπάρχει παράδοση. Φιλικός διακανονισμός. Και αυτό από τον ίδιο τον Υπουργό Ναυτιλίας έτσι ονομάστηκε. Την έχουμε την παράδοση από τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, την COSCO τότε, από το 2008. Δύο φορές έχει αποδειχθεί επενδυτής κατά συρροή, κατ’ εξακολούθηση και καθ’ υποτροπή αναξιόπιστος σε σχέση με τις συμβατικές του υποχρεώσεις. Και στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων οι τότε Υπουργοί και η τότε Κυβέρνηση της Δεξιάς φιλικό διακανονισμό κάνανε εναντίον της νομιμότητας, λες και οι υποχρεώσεις οι συμβατικές των επενδυτών είναι για να γελάμε, γιατί  ψηφίζονται και ισχυροποιούνται και με νόμο στη Βουλή, εκτός και αν είναι μονομερής η σχέση αυτή και δεν είναι αμφοτεροβαρής. Δεν είναι, γιατί υπάρχει φιλικός διακανονισμό. Είναι κάτι που είναι υπερβολή δική μου; Είναι κάτι που δεν το ξέρουμε στον Πειραιά και σε όλη την Ελλάδα; Γιατί, λοιπόν, να μας λένε τόσες ώρες πράγματα που δεν έχουν νόημα; Αφού και αν ακόμα συμβούν όλες αυτές οι ανάγκες για να ενεργοποιηθούν οι ασφαλιστικές δικλείδες, εάν είναι στο χέρι τους, πάλι φιλικό διακανονισμό θα κάνουν.
Και για να ξεκαθαρίζουμε ορισμένα πράγματα, ποιος θέλει και ποιος δεν θέλει επενδύσεις, το πρώτο κραυγαλέο, πέρα από τα μεγάλα λόγια, είναι ότι εμείς σε αυτήν τη συμφωνία για την παραγωγική δραστηριοποίηση, εκμετάλλευση και ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά επιβάλαμε δεσμευτικές επενδύσεις. Αυτό κάναμε. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, του Μητσοτάκη και όλων των φιλικών διακανονισμών των Υπουργών έρχεται αυτές τις επενδύσεις να τις αρνηθεί και να δικαιολογήσει γιατί δεν έγιναν. Λέω πάλι καμία υπερβολή; Λέω κάτι παράλογο; Λέω κάτι εκτός πραγματικότητας; Περί αυτού πρόκειται.
Ακούσαμε ότι έγινε σκληρή διαπραγμάτευση, πολύ σκληρή. Έχουμε τρεις μήνες τώρα που διαβάζουμε στη ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, στα ΝΕΑ, παντού, ακριβώς τις ρυθμίσεις που επρόκειτο να έρθουν και που ήρθαν. Τις ξέρουμε τόσο καιρό. Τόσο σκληρή διαπραγμάτευση; Και αν μεν τη διαρροή δεν την έδινε η Κυβέρνηση, αλλά την έδινε η COSCO, η COSCO δικαιώθηκε. Αυτά που ήθελε τα πήρε. Τόσο σκληρή διαπραγμάτευση του φιλικού διακανονισμού κόντρα στη νομιμότητα!
Ας μην γελιόμαστε. Μία είναι η απάντηση που οφείλει να δώσει η Κυβέρνηση και οι αρμόδιοι Υπουργοί, πώς είναι δυνατόν με έναν νόμο να νομιμοποιούν μία παρανομία και μία αντισυμβατική συμπεριφορά. Δεν μπόρεσαν να αποδείξουν σε κανένα επίπεδο -και το απέφυγαν πάρα πολύ συστηματικά- το ποιος ευθύνεται για τις καθυστερήσεις. Όλα όσα ειπώθηκαν –δεν έχω τον χρόνο- είναι στη σφαίρα του αστείου.
Ζήσαμε την υποχρέωση της COSCO να φέρει το master plan που το επικαλούνται και είναι –υποτίθεται- ισχυρό επιχείρημα. Ξέρετε τι έφερε πολλούς μήνες μετά την υποχρέωσή της; Ένα σημείωμα εννιά σημείων ή επτά, δεν θυμάμαι καλά. Αυτό ήταν το master plan, χωρίς μελέτη, χωρίς σχέδιο, χωρίς εξηγήσεις, χωρίς τίποτα. Και όταν η Γραμματεία Λιμένων και η ΕΣΑΛ τους είπε ότι δεν είναι master plan αυτό, έκαναν άλλους έξι μήνες να φέρουν κανονικό. Δεν θέλουν να κάνουν επενδύσεις, γιατί θέλουν να κάνουν επενδύσεις μόνο αυτές που αφορούν τη δική τους κερδοφορία και όχι την επένδυση που θα φέρει προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία, για την κοινωνία και για όλα τα άλλα προσδοκώμενα από μια αναπτυξιακή επενδυτική διαδικασία.


Ειδική οικονομική ζώνη επεδίωξαν να κάνουν και μέχρι ένα σημείο το κατάφεραν τότε με τον Καραμανλή και τον Κεφαλογιάννη και όλους τους άλλους, αλλά εξεγέρθηκαν οι εργαζόμενοι, χωρίς πολιτική επιρροή, μέσα σε μια νύχτα και απέκτησαν σωματείο. Ειδική οικονομική ζώνη θέλουν να κάνουν και το λιμάνι. Ο φιλικός διακανονισμός της Νέας Δημοκρατίας θα τους το δώσει κάποια στιγμή, γιατί υπάρχουν πολλοί τρόποι για να γίνει αυτό, δεν χρειάζεται να κηρυχθεί διά νόμου ειδική οικονομική ζώνη. Αυτή είναι όλη η ιστορία.
Και αντί γι’ αυτά να απαντήσουν ευθέως στις επιχειρήσεις του Πειραιά, στους δήμους του Πειραιά και στους δημάρχους, μας είπε το Ναυτικό Επιμελητήριο ότι μέχρι τώρα με την COSCO το λιμάνι του Πειραιά δεν είναι ανταγωνιστικό. Μας είπαν άλλοι εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων και της ναυπηγικής ζώνης ότι τα πλοία φεύγουν εξαιτίας της πολιτικής της COSCO, γιατί η COSCO  θέλει τα δικά της πλοία.
Αν μιλάμε τώρα για αναπτυξιακή προοπτική των λιμένων, είστε πολύ βαθιά νυχτωμένοι, ακριβώς γιατί για εσάς οι επενδύσεις είναι deal, είναι φιλικός διακανονισμός. Να μην κάνω σχόλια τι προσδοκίες μπορεί να υπάρχουν από το κόμμα σας ή και από άτομα ακόμα για αυτές τις επενδύσεις.
Εν πάση περιπτώσει, είναι της λογικής του deal και όχι της επενδυτικής.

Στρατηγικός τομέας στα λιμάνια της Ελλάδας και όλου του κόσμου, παντού, τον θεωρούν παράγοντα παραγωγικό και αναπτυξιακό στο πλαίσιο των συνδυασμένων μεταφορών, χερσαίων, θαλασσίων και εναερίων. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται κάθε επιλογή και κάθε στρατηγική.
Είχε υποσχεθεί η COSCO επενδύσεις στο «Θριάσιο». Είχε υποσχεθεί η COSCO ένα σωρό άλλα πράγματα που θα τα έβαζε στις μη υποχρεωτικές επενδύσεις και στις άλλες προοπτικές. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει προστιθέμενη αξία. Τα κέρδη της COSCO είναι μόνο για την ίδια και για τους φόρους για το ελληνικό κράτος. Μόνο για την ίδια.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Ευχαριστούμε, κύριε Δρίτσα.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Από αυτή την άποψη, μην γελιέστε. Θα συνεχιστεί ο αγώνας και η παρανομία που διαπράττετε σήμερα και την οποία αποκαλύπτει -δεν έχω τον χρόνο- και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, αναφερόμενη στην Οδηγία 21423, λέει ότι τέτοιου είδους ρυθμίσεις απαιτούν όλες τις ακόλουθες προϋποθέσεις -η μία από τις τρεις δεν μας αφορά.

Η τροποποίηση να μην μεταβάλλει τη συνολική φύση της παραχώρησης. Αυτό παίζεται και συζητιέται. Αλλά η ανάγκη τροποποίησης να προέκυψε, λόγω περιστάσεων που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν από επιμελή αναθέτουσα αρχή ή αναθέτοντα φορέα. Δεν υπάρχει πουθενά τέτοιο προαπαιτούμενο που η υποχρεωτική και δεσμευτική Οδηγία, ψηφισμένη από το ελληνικό Κοινοβούλιο, το επιβάλλει. Το επισημαίνει και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής.
Παρανομείτε. Και παρανομείτε νομιμοποιώντας με έναν νόμο την παρανομία και την αντισυμβατική συμπεριφορά. Δεν θέλουμε να διακοπεί η επένδυση.  Το Λιμάνι του Πειραιά πρέπει να συνεχίσει και θα μπορούσε να συνεχίσει, εάν εφαρμοζόταν ο νόμος.

Τι θα εμπόδιζε τη συνέχιση της λειτουργίας του Πειραιά με την COSCO, εάν εφαρμοζόταν ο νόμος και οι συμβατικές υποχρεώσεις; Τα υπόλοιπα είναι για να λέμε.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)