to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:28 | 26.12.2012

πηγή: https://left.gr/91

Πολιτισμός

Θεατρικές προτάσεις για τις γιορτές



"Δεν μ' αγαπάς. Μ' αγαπάς" στο Βασιλάκου




"Δεν μ' αγαπάς. Μ' αγαπάς" στο Βασιλάκου

Την αλληλογραφία ανάμεσα σε δύο σπουδαίες Ελληνίδες συγγραφείς, ανάμεσα σε μία μάνα και την κόρη της, 117 γράμματα που η Μαργαρίτα Λυμπεράκη απηύθυνε από το Παρίσι, το διάστημα 1962-1974, στην Μαργαρίτα Καραπάνου και διέσωσε στο βιβλίο της Δε μ' αγαπάς. Μ' αγαπάς η Φωτεινή Τσαλίκογλου, μεταφέρει στη σκηνή του θεάτρου ο Πέτρος Ζούλιας.

Μέσα από τις επιστολές αυτές, όπως τις απέδωσε θεατρικά ο σκηνοθέτης, καταγράφεται ανάγλυφα η σχέση αγάπης και εγκατάλειψης, τρυφερότητας, απόγνωσης και φόβου, λατρείας και απόρριψης μαζί, που έδενε και χώριζε ταυτόχρονα τις δύο γυναίκες. Μια σχέση που η Μαργαρίτα Καραπάνου συνόψισε σε μια επιστολή προς τη μητέρα της επτά χρόνια μετά το θάνατό της: «Έφυγε με το θάνατό σου όλο το διφορούμενο που είχαμε στη σχέση μας. Έμεινε μόνο η αγάπη».

«Ευαισθησία, αγωνία, ενοχή, έλξη και άπωση, πάθος και μίσος», αυτά, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, είναι τα συναισθήματα που φτιάχνουν το παζλ της ιστορίας που αφηγείται μέσα από την ανάγνωση των επιστολών αυτών, αναζητώντας τις φωτεινές, αλλά και τις εξαιρετικά σκοτεινές κάποτε, πτυχές της μητρικής αγάπης.

Στην παράσταση Δε μ' αγαπάς. Μ' αγαπάς, που παρουσιάζεται από τον θεατρικό οργανισμό Ακροπόλ στο θέατρο Βασιλάκου, τον ρόλο της Ρίτας Λυμπεράκη ερμηνεύει η Ρένη Πιττακή, ενώ εκείνο της Μαργαρίτας Καραπάνου η Πέγκυ Τρικαλιώτη. Συμμετέχει η Ηλεάνα Μπάλα, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελήθηκε η Αναστασία Αρσένη και τη μουσική η Ελεάνα Βραχάλη.

 

"Love, Love, Love" στο Τέχνης

Στη γενιά του ’68 και τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε στη διαμόρφωση της σύγχρονης κοινωνίας, μέσα από τη σχέση της με τα παιδιά της, αναφέρεται στο βραβευμένο έργο του Love, Love, Love ο Βρετανός συγγραφέας Μάικ Μπάρτλετ, θέλοντας να θέσει το ερώτημα της ευθύνης των "εξηνταοκτάρηδων" (της "γενιάς του Πολυτεχνείου", αν θελήσουμε να κάνουμε μια αναγωγή στα καθ' ημάς) για τους υπερχρεωμένους τριανταπεντάρηδες του σήμερα.

Στο Love, Love, Love, που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Κάλμπαρη στο Θέατρο Τέχνης της οδού Φρυνίχου, ο Μπάρτλετ παρακολουθεί τη σχέση των ηρώων του, του Κεν και της Σάντρας, που ερωτεύονται το καλοκαίρι του 1967, υπό τους ήχους του "All you need is love" των Μπητλς, γεμάτοι όνειρα, ορμή και επιθυμία ν’ αλλάξουν τον κόσμο, και παρακολουθεί την εξέλιξή τους και τη σχέση τους με τα παιδιά τους, καθώς και τη διαμόρφωση ενός νέου είδους χάσματος ανάμεσα στις δύο γενιές, με διαδοχικές στάσεις στο 1990 και το 2011, που έχει τη ρίζα του στην οικονομική κρίση. Με χιούμορ αλλά και πολιτική κριτική διάθεση, ο συγγραφέας αναρωτιέται για τον ιδεαλισμό της γενιάς του '68 αλλά και την ανισότητα ανάμεσα σε αυτούς και τα παιδιά τους, που δεν έχουν τις ευκαιρίες που είχαν οι γονείς τους.

Η σκηνοθέτις τοποθέτησε το κείμενο στο πλαίσιο ενός πάρτι με πολλή μουσική (η οποία και σηματοδοτεί το πέρασμα των χρόνων), που ξεκινάει στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και τελειώνει το 2011. Μέσα σε αυτό το πάρτι, οι πέντε ηθοποιοί (Διαμαντής Καραναστάσης, Άννα Κουτσαφτίκη, Νέστωρ Κοψιδάς, Ειρήνη Στρατηγοπούλου, Κώστας Συλβέστρος) αναρωτιούνται τι πήγε στραβά, γιατί νιώθουν έτσι όπως νιώθουν. Και, εντέλει, πού πήγε η "αγάπη, αγάπη, αγάπη"...

Τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελήθηκε ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης, ενώ τη μουσική ο Γιάννης Σορώτος.



"Ερωτικά γράμματα" Κάτω απ' τη Γέφυρα

Έχουμε συνηθίσει, τα τελευταία χρόνια, να ταυτίζουμε το όνομά της με το καλό παιδικό θέατρο. Όμως εδώ η Κάρμεν Ρουγγέρη εγκαταλείπει για λίγο τον σκηνοθετικό της ρόλο και το παιδικό κοινό, για να υποδυθεί μια πάμπλουτη αριστοκράτισσα, μποέμ ζωγράφο με διεθνή καριέρα, αυτοκαταστροφική και ευάλωτη σε κάθε αδυναμία. Δίπλα της ο Νίκος Δαφνής, στο ρόλο ενός σοβαρού, αυτοδημιούργητου διακεκριμένου δικηγόρου και ανερχόμενου συντηρητικού πολιτικού.

Ανάμεσά τους, στη διάρκεια μιας πεντηκονταετίας, θα ανταλλαγούν δεκάδες επιστολές, σημειώματα, κάρτες, τηλεγραφήματα, αλλά και ζωγραφιές, που επιτρέπουν στον Α.R. Gurney να συνθέσει με τρόπο αριστουργηματικό το παζλ της ζωής τους στα Ερωτικά γράμματα, ένα τρυφερό και εξαιρετικά απαιτητικό έργο, που έχουν ερμηνεύσει διεθνώς κορυφαίοι ηθοποιοί, όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ή ο Πήτερ Φολκ. Κι αυτό γιατί εδώ πλοκή, καταστάσεις και συναισθήματα δεν «παρασταίνονται» αλλά διαβάζονται στις επιστολές, με τρόπο όμως που συνεπαίρνει τον θεατή...

Τα Ερωτικά γράμματα παρουσιάζονται από τις 26 Δεκεμβρίου και κάθε Σάββατο και Κυριακή στο Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα, στον σταθμό του Ν. Φαλήρου, σε σκηνοθεσία του Ν. Δαφνή και μουσική επιμέλεια Πέτρου Γάλλια.

 

Καλικάντζαροι στο "104"

Επίκαιρο λόγω των... εορταστικών ημερών, το Ημερολόγιο ενός καλικάντζαρου είναι μια... σχεδόν stand up κωμωδία, που βασίζεται στο διήγημα του David Sedaris "Santaland Diaries", με ήρωες δυο άνεργους ηθοποιούς (τους υποδύονται ο Αντώνης Γκρίτσης και η Χριστίνα Παπαδάκη) που αναγκάζονται να δουλέψουν σαν καλικαντζαράκια στο Χριστουγεννιάτικο Χωριό ενός μεγάλου πολυκαταστήματος και έρχονται αντιμέτωποι με τα ευτράπελα και απροσδόκητα των εορτών.

Με το γνωστό του πικρόχολο, καυστικό και πέρα για πέρα διασκεδαστικό χιούμορ, ο Ελληνοαμερικανός συγγραφέας σατιρίζει το «χαρούμενο πνεύμα» των Χριστουγέννων, την υστερία με τον Αϊ-Βασίλη και τα δώρα του, την υποχρεωτική «χαρά και αγάπη» που δεν έχει άλλο στόχο παρά την υπερκατανάλωση...

Σε σκηνοθεσία Δημήτρη Φραγκιόγλου και μουσική και τραγούδι από τη Μελιτίνη, παρουσιάζεται για λίγες μονάχα παραστάσεις, τα σαββατοκύριακα 29-30 Δεκεμβρίου και 5-6 Ιανουαρίου, στις 7.00 μ.μ., στην κεντρική σκηνή του 104.

 

"Καύση" στο Olvio

Την παρθενική του εμφάνιση στη σκηνή κάνει ο γνωστός κινηματογραφιστής Στράτος Τζίτζης (σκηνοθέτης των Σώσε με και 45m2), παρουσιάζοντας στο θέατρο Olvio το πρώτο του θεατρικό έργο, την Καύση, μια «υψηλών θερμοκρασιών» μαύρη κωμωδία για έναν κόσμο υπό διάλυση...

Μια παρέα πέντε ατόμων μαζεύονται σε ένα σπίτι, όπου έχει πεθάνει κάποιος δικός τους, ενώ το κέντρο της πόλης γύρω τους καίγεται από ταραχές. Εκείνοι όμως, κλεισμένοι μέσα στο σπίτι, καίγονται για κάτι άλλο: δεν μπορούν να συμφωνήσουν για τον τρόπο ταφής, με αποτέλεσμα το πτώμα να σαπίζει, οι σχέσεις τους να δοκιμάζονται, μυστικά να έρχονται στην επιφάνεια... Μέσα σε λίγες ώρες, τίποτα δεν θα είναι το ίδιο.

Πρόκειται για μια αλληγορία πάνω στη σημερινή κρίση, την κρίση αξιών, παραδέχεται ο συγγραφέας. Με αφορμή μια οριακή κατάσταση, με αρκετό χιούμορ, στην Καύση "ερχόμαστε αντιμέτωποι με τον 'μεταπολιτευτικό' μας εαυτό στις διάφορες εκδοχές του, όπως αντιπροσωπεύονται από τα πέντε πρόσωπα του έργου και... τον νεκρό", σημειώνει ο Στρ. Τζίτζης, ο οποίος σκηνοθετεί την παράσταση.

Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Γωγώ Μπρέμπου, Γιώργος Χρανιώτης, Νίκος Γεωργάκης, Ιωάννα Μαυρέα και Βασιλική Τρουφάκου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελείται η Μαγδαληνή Αυγερινού, ενώ τη μουσική έγραψε το ιστορικό συγκρότημα των Last Drive.
tags: θέατρο

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)