to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

19:22 | 26.11.2019

πηγή: Η Αυγή

Οικονομία

TAP: Ξεκίνησε η πιλοτική λειτουργία του αγωγού στον Έβρο

Για τον Οκτώβριο του 2020 έχει προγραμματιστεί η εμπορική λειτουργία του αγωγού, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και η σύνδεση του αγωγού με την Ιταλία, προκειμένου να τεθεί εξίσου σε δοκιμαστική λειτουργία.


Του Γιώργου Κολώνα

Το αζέρικο φυσικό αέριο έφτασε χθες στον αγωγό TAP,στο κομμάτι του Έβρου, σηματοδοτώντας την πιλοτική λειτουργία του μέχρι και τον Οκτώβριο του 2020, προκειμένου να τεθεί σε εμπορική λειτουργία.

Ο αγωγός στο ελληνικό έδαφος καταλαμβάνει μήκος 550 χιλιομέτρων, με σημείο έναρξης τους Κήπους του Έβρου και κατάληξης στα σύνορα Ελλάδας- Αλβανίας, κοντά στην Ιεροπηγή Καστοριάς.

Σε ανακοίνωση της, η εταιρεία έχει ξεκινήσει σε αρχικό στάδιο την εισαγωγή αερίου σε ένα τμήμα 2 χλμ. του αγωγού στην Ελλάδα, μεταξύ του ποταμού Έβρου και του Σταθμού Συμπίεσης στους Κήπους. Η σύνδεση του αγωγού TAP με τον αγωγό IGB στη Βουλγαρία, θα διαμορφώσει ένα δίκτυο μεταφοράς ενέργειας και τα Βαλκάνια θα καταστούν ως ενεργειακός κόμβος.

«Πρόκειται για την αρχική φάση της θέσης του αγωγού σε δοκιμαστική λειτουργία, στην οποία ελέγχεται ότι η υποδομή είναι απόλυτα ασφαλής και έτοιμη για λειτουργία – σύμφωνα με τα εθνικά και διεθνή πρότυπα λειτουργίας και ασφαλείας. Η εισαγωγή αερίου στο σύστημα του αγωγού συνιστά ένα ακόμη ορόσημο προς την έναρξη παραδόσεων φυσικού αερίου από το κοίτασμα του Shah Deniz II στην Ευρώπη» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Για τον Οκτώβριο του 2020 έχει προγραμματιστεί η εμπορική λειτουργία του αγωγού, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και η σύνδεση του αγωγού με την Ιταλία, προκειμένου να τεθει εξίσου σε δοκιματική λειτουργία.

Όπως αναφέρει ο διευθυντής λειτουργίας του TAP, Ricardo Ruiz Nuñez, «η ασφάλεια αποτελεί τη βασική μας προτεραιότητα κι έχουμε προετοιμαστεί διεξοδικά για αυτό το σημαντικό βήμα. Ξεκινήσαμε την πρώτη εισαγωγή φυσικού αερίου στο σύστημα σύμφωνα με τις δεσμεύσεις μας για την ασφάλεια, το περιβάλλον και τα πρότυπα ποιότητας που ακολουθούμε. Εφαρμόσαμε ένα στοχευμένο σχέδιο διασφάλισης ετοιμότητας (Start Up Readiness Assurance Programme) για να βεβαιώσουμε ότι όλα είναι έτοιμα για την εισαγωγή του φυσικού αερίου σε ό,τι αφορά την κατασκευή, τη θέση του αγωγού σε δοκιμαστική λειτουργία (commissioning), τις διαδικασίες έναρξης και το επιχειρηματικό σκέλος του έργου. Η εφαρμογή του σχεδίου αυτού εξασφάλισε ότι οι εργαζόμενοι του ΤΑΡ και των εργοληπτριών εταιρειών μας έχουν λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση πριν την έναρξη αυτής της τόσο σημαντικής διαδικασίας. Και θα συνεχίσουμε να βασιζόμαστε στο σχέδιο αυτό, ενόσω θα μεταφέρουμε μεγαλύτερες ποσότητες αερίου στην Ελλάδα και δυτικότερα».

Ο δρόμος προς την επιτυχία

Σε δηλώσεις στελεχών της εταιρείας TAP, γίνεται λόγος για πολύωρη εργασία και διάνυση εκατομμυρίων χιλιομέτρων οδήγησης, το έργο έχει προχωρήσει αρκετά, ώστε με την πάροδο του χρόνου ο αγωγός TAP να καταστεί ως Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς και ως Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς.

«Έπειτα από τριάμισι και κάτι χρόνια από την έναρξη της κατασκευής, έπειτα από 46 εκατομμύρια ώρες εργασίας με ασφάλεια και έπειτα από 128 εκατομμύρια χιλιόμετρα οδήγησης χωρίς να σημειωθεί σημαντικό συμβάν, είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε το σύστημα του αγωγού σταδιακά έτοιμο για τη σύνθετη φάση του commissioning. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε το δίκτυο των συνεργατών, των εργοληπτριών εταιρειών και υπεργολάβων μας, που μοιράστηκαν τις δεσμεύσεις μας σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και τα υψηλά πρότυπα κατασκευής και που συνέβαλλαν στο να επιτευχθεί αυτό το τόσο σημαντικό ορόσημο» τόνισε, από την πλευρά του, ο John Haynes, διευθυντής Τεχνικού Σχεδιασμού του ΤΑΡ.

«Οι επόμενοι μήνες θα είναι κομβικοί για το commissioning του αγωγού και τους προοδευτικούς ελέγχους ώστε να είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε τη λειτουργία του ΤΑΡ και τις παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη τον Οκτώβριο του 2020. Παράλληλα, προετοιμαζόμαστε για την εμπορική λειτουργία του ΤΑΡ ως Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς και ως Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς. Το ταξίδι μέχρι αυτό το σημείο ήταν συναρπαστικό και ανυπομονούμε να συστήσουμε στην Ευρώπη μία νέα πηγή φυσικού αερίου μέσω μίας νέας ενεργειακής οδού, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός πιο διαφοροποιημένου και ασφαλούς ενεργειακού μείγματος» επεσήμανε ο Luca Schieppati, διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΡ.

Κομβικό σημείο η Ελλάδα

Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του αζέρικου τμήματος της Κασπίας Θάλασσας προς την Ευρώπη. Ο μήκους περίπου 878 χλμ. αγωγός συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Nότιo Ιταλία. Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).

Νέοι σταθμοί σε Θεσσαλία και Θεσσαλονίκη

Η αυξημένη ζήτηση των καταναλωτών για την τοποθέτηση φυσικού αερίου ,ως εναλλακτική μέθοδος θέρμανσης, έχει δημιουργήσει τις προοπτικές για τη δημιουργία νέων σταθμών αποσυμπίεσης σε Ελασσόνα και Λαγκαδά, σύμφωνα με την ΕΔΑ ΘΕΣΣ. Ανοικτό είναι και το ενδεχόμενο να γίνει και στα Κουφάλια Θεσσαλονίκης.

Στην Ελασσόνα, ο δεύτερος σταθμός αποσυμπίεσης φυσικού αερίου (CNG) θα δημιουργηθεί στη βορειοανατολική πλευρά της πόλης για να καλύψει τις ανάγκες των οικιακών, εμπορικών και βιομηχανικών καταναλωτών.

«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τον κόσμο. Τη σύνδεση με το φυσικό αέριο ζητούν και παραγωγικές τυροκομικές μονάδες που υπάρχουν στην περιοχή. Για να ανταποκριθούμε στη ζήτησε προχωράμε στη δημιουργία του δεύτερου σταθμού αποσυμπίεσης» είπε στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ ο γενικός διευθυντής της ΕΔΑ ΘΕΣΣ Λεωνίδας Μπακούρας.

«Να επισπευσθούν οι σχετικές διαδικασίες και ο δεύτερος σταθμός να είναι έτοιμος να λειτουργήσει μέσα στο 2020.», συμφώνησαν από κοινού στα γραφεία της ΕΔΑ ΘΕΣΣ στη Λάρισα ο δήμαρχος Ελασσόνας Νίκος Γάτσας και ο κ. Μπακούρας προ λίγων ημερών.

Η περιοχή της Ελασσόνας τροφοδοτείται με φυσικό αέριο από τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ανάμεσα στις παραγωγικές μονάδες που τροφοδοτούνται είναι μια βιομηχανία παραγωγής τυροκομικών προϊόντων που βρίσκεται στην περιοχή. Σύμφωνα με τις έως τώρα καταγραφές, η κατανάλωση της βιομηχανίας θα ξεπεράσει τα 1.000.000 κυβικά ετησίως. Η ποσότητα είναι μεγάλη και για αυτό το λόγο η περιοχή πρέπει να υποστηριχτεί και από δεύτερο σταθμό. Όπως τόνισε και ο δήμαρχος Ελασσόνας το ενδιαφέρον και των απλών πολιτών μέχρι τώρα είναι εκρηκτικό. Μέχρι σήμερα στο δήμο έχουν υπογραφεί 333 συμβάσεις σύνδεσης και έχουν κατασκευαστεί 6.700 μέτρα σε δίκτυο χαμηλής πίεσης. Παράλληλα, έχουν υπογραφεί συμβάσεις σύνδεσης με 10 δημοτικά κτήρια της πόλης.

Η ΕΔΑ ΘΕΣΣ, σύμφωνα με το 5ετές πρόγραμμα ανάπτυξης 2019-2023 στον δήμο Ελασσόνας θα επενδύσει 1,84 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του δικτύου. Στην περιφέρεια Θεσσαλίας, μέσα στο Νοέμβριο προχώρησε η ένταξη στο δίκτυο φυσικού αερίου η Νέα Αγχιάλος, οι Μικροθήβες, η Αγιά, ο Παλαμάς και οι Σοφάδες. Η χρήση του φυσικού αερίου στην περιφέρεια Θεσσαλίας είναι εξαιρετικά εκτεταμένη με τη Λάρισα να χαρακτηρίζεται «πόλη του φυσικού αερίου» αφού πάνω από το 70% του πληθυσμού της είναι χρησιμοποιεί το δίκτυο!

Ζήτηση και στο Λαγκαδά

Με πάνω από 500 αιτήσεις για σύνδεση με το δίκτυο, διακρίνεται η ζήτηση φυσικού αερίου και στο δήμο Λαγκαδά Θεσσαλονίκης. Ο υπάρχων σταθμός αποσυμπίεσης αλλά και το ενδιαφέρον είναι αποτέλεσμα της απόφασης της ΕΔΑ ΘΕΣΣ να δημιουργηθεί και νέος σταθμός. Σε δηλώσεις του στην εφημερίδα ΗΜΕΡΙΣΙΑ, υποστήριξε ότι «υπάρχει ζήτηση και από παραγωγικές μονάδες κι ένα μεγάλο κεραμοποιείο. Για να υποστηρίξουμε το δίκτυο αποφασίσαμε να κάνουμε και δεύτερο σταθμό».

Η ζήτηση έχει αυξηθεί ακόμη και στα χωρία της περιοχής, όπως υποστήριξε στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ ο δήμαρχος Λαγκαδά Γιάννης Ταχματζίδης.
«Ο δεύτερος σταθμός θα γίνει έξω από το Λαγκαδά, προκειμένου να δοθεί φυσικό αέριο όχι μόνο σε παραγωγικές μονάδες της περιοχής, αλλά και στις εργατικές κατοικίες που υπάρχουν εκεί, σε ένα μεγάλο σχολικό συγκρότημα με περίπου 600 μαθητές και στο χωριό της Χαραυγής» τόνισε ο κ. Ταχματζίδης.

Βασική προϋπόθεση της εταιρείας, προκειμένου να αυξήσει τα κέρδη της, τίθεται η δέσμευση της ΕΔΑ ΘΕΣΣ και για σύνδεση κι άλλων περιοχών στο δίκτυο. «Σε δεύτερο χρόνο το φυσικό αέριο θα φτάσει σε Λαγυνά, Καβαλάρι, Σοχό και Κολχικό, όπου ζητήσαμε επίσης να γίνουν υποσταθμοί» είπε.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα της ΕΔΑ ΘΕΣΣ το τελευταίο διάστημα στο νομό Θεσσαλονίκης τροφοδοτήθηκαν η Αγία Τριάδα του δήμου Θερμαϊκού και οι περιοχές των Βασιλικών, Αγ. Παρασκευής, Σουρωτής, Ταγαράδων, του δήμου Θέρμης. Το πλάνο της εταιρίας για το 2019, προβλέπει επενδύσεις ύψους περίπου 25 εκατ. ευρώ. Οι νέες συνδέσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τις 5.000 για τους μήνες Νοέμβριο - Δεκέμβριο και στο σύνολο του έτους να αγγίξουν τις 25.000.

Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί δεύτερος σταθμός αποσυμπίεσης και στα Κουφάλια Θεσσαλονίκης. «Αυτό θα προχωρήσει μόνο αν τελικά συνδεθεί με το φυσικό αέριο η γαλακτοβιομηχανία ΜΕΒΓΑΛ που είναι μεγάλη μονάδα και θα απορροφήσει σημαντικές ποσότητες» τόνισε στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ ο κ. Μπακούρας.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)