to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

15:39 | 07.05.2019

Κοινωνία

Τα πρώτα στοιχεία για το πιλοτικό πρόγραμμα μείωσης βλάβης για χρήστες ουσιών

Τα πρώτα μετρήσιμα στοιχεία από την πορεία του πιλοτικού και καινοτόμου προγράμματος μείωσης βλάβης «Δίκτυο Άμεσης Παρέμβασης για Χρήστες στο Δρόμο» στο οποίο συμπράττουν η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Αθηναίων, το ΚΕΘΕΑ και ο ΟΚΑΝΑ, παρουσιάστηκαν σε ειδική ημερίδα, την Τρίτη 7 Μαΐου 2019, στο αμφιθέατρο της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας.


Παρουσία του υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού, της περιφερειάρχη Αττικής Ρένας Δούρου και του Εθνικού Συντονιστή για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών Χρήστου Κουϊμτσίδη, οι φορείς που συμπράττουν στο «Δίκτυο Άμεσης Παρέμβασης για Χρήστες στο Δρόμο» παρουσίασαν τις συνθήκες που οδήγησαν στην υλοποίηση του προγράμματος, τα πρώτα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία από την πορεία του και τις προοπτικές που ανοίγει η επιτυχία του, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μιας εθνικής στρατηγικής για το κρίσιμο θέμα της ουσιοεξάρτησης.

Όπως επισημάνθηκε από την πλειοψηφία των ομιλητών το πρόγραμμα, που υλοποιείται από τον Οκτώβριο του 2018 με πρωτοβουλία της Περιφερειακής Ενότητας Κεντρικού Τομέα Αθηνών και χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής, αποτελεί μια καινοτόμο για τη χώρα μας δράση μείωσης βλάβης στην οποία για πρώτη φορά συμπράττουν η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Αθηναίων, το ΚΕΘΕΑ και ο ΟΚΑΝΑ.

Η χρηματοδότησή του από την Περιφέρεια Αττικής με 800.000 ευρώ επέτρεψε, όπως τονίστηκε, την ενίσχυση των ομάδων street work με εξειδικευμένους επαγγελματίες αλλά και ειδικούς θεραπευτές και συνακόλουθα τη σημαντική αύξηση του αριθμού των ωφελούμενων χρηστών.

Από τον Οκτώβριο του 2018 έως το Μάρτιο του 2019 έχει πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των εξορμήσεων των street workers στα σημεία της πόλης όπου συγκεντρώνονται χρήστες ουσιών φτάνοντας τις 312. Παράλληλα έχει πολλαπλασιαστεί η ποσότητα των συρίγγων και συνολικά του υγειονομικού υλικού που έχει διανεμηθεί. Στο προαναφερθέν διάστημα διατέθηκαν, μέσω ανταλλαγής ή διανομής, 81.424 καθαρές σύριγγες, συνοδευόμενες από τα σχετικά παραφερνάλια. Επιπλέον, συλλέχθηκαν από τον δρόμο, προκειμένου να καταστραφούν, 14.182 χρησιμοποιημένες σύριγγες.

Στο ίδιο πλαίσιο πραγματοποιήθηκαν 597 συμβουλευτικές παρεμβάσεις ενώ έγιναν 432 διασυνδέσεις ή παραπομπές με τις υγειονομικές υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων ή των δημόσιων νοσοκομείων.

Διανεμήθηκαν τέλος 11.230 πρόχειρα γεύματα και περίπου αντίστοιχος αριθμός εμφιαλωμένων νερών.

Τα αποτελέσματα αυτά κρίνονται ιδιαίτερα ενθαρρυντικά δεδομένου ότι στόχος του προγράμματος είναι η ολιστική προσέγγιση των άμεσων αναγκών των εξαρτημένων, η πρόληψη της διάδοσης νοσημάτων (ηπατίτιδες, AIDS κ.λπ.), η προστασία της δημόσιας υγείας, αλλά και η ανακούφιση μιας από τις ευάλωτες ομάδες της κοινωνίας μας, τους χρήστες που βρίσκονται στον δρόμο.

Ερμίνα Κυπριανίδου

Παρουσιάζοντας την προσέγγιση της σημερινής διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής στο κρίσιμο θέμα της τοξικοεξάρτησης, η οποία και έδωσε σάρκα και οστά στο εν λόγω πιλοτικό πρόγραμμα μείωσης βλάβης, η αντιπεριφερειάρχης Κεντρικού Τομέα Ερμίνα Κυπριανίδου στάθηκε στην αναγκαιότητα υπερίσχυσης των πολιτικών μείωσης βλάβης έναντι των πολιτικών καταστολής, σημειώνοντας χαρακτηριστικά:

«Στόχος κάθε πολιτικής έναντι των ναρκωτικών δεν μπορεί παρά να είναι η προστασία της δημόσιας υγείας και της ευημερίας των πολιτών. Οι άνθρωποι που έχουν πρόβλημα εθισμού πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ασθενείς που χρήζουν θεραπείας και όχι ως σεσημασμένοι κακοποιοί». «Σε ποιους άλλους τομείς της δημόσιας υγείας ποινικοποιούμε ασθενείς που έχουν ανάγκη βοήθειας;» διερωτήθηκε η κ. Κυπριανίδου, συμπληρώνοντας: «Η δημόσια πολιτική αντιμετώπισης των εξαρτήσεων από παράνομες ουσίες δεν μπορεί να εξαντλείται σε δράσεις καταστολής, οι οποίες συνήθως οδηγούν απλά σε μετακίνηση του πληθυσμού των χρηστών μέσα στον αστικό ιστό του κέντρου».

Η παραπάνω προσέγγιση είναι αυτή ακριβώς, όπως εξήγησε η κ. Κυπριανίδου, που οδήγησε στη γέννηση της ιδέας του πιλοτικού προγράμματος αλλά και στην ανάληψη από την Περιφέρεια Αττικής επιπλέον δράσεων, όπως η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ δομών και υπηρεσιών μείωσης βλάβης στον τομέα των εξαρτήσεων, συνολικού προϋπολογισμού 6,5 εκατ. ευρώ.

Μαρία Στρατηγάκη

Η αντιδήμαρχος Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Πρόνοιας & Iσότητας στο Δήμο Αθηναίων αναφέρθηκε στις καλές πρακτικές δικτύωσης των εμπλεκόμενων στα πλαίσια άσκησης κοινωνικής πολιτικής σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι: «η καινοτομία του προγράμματος έγκειται αφενός στο ότι συμπράττουν για πρώτη φορά 4 φορείς, δύο θεσμικοί, η Περιφέρεια Αττικής και ο Δήμος Αθηναίων, και δύο εξειδικευμένοι στην μείωση της βλάβης, ο ΟΚΑΝΑ και το ΚΕΘΕΑ και αφετέρου στο ότι διασυνδέει για πρώτη φορά αυτούς τους πολίτες με τις υπηρεσίες υγείας και πρόνοιας του Δήμου Αθηναίων, μέσω της συνοδείας τους από τους street workers του προγράμματος». Εξέφρασε παράλληλα την αισιοδοξία της ότι «το πρόγραμμα αυτό σε συνδυασμό με τους χώρους εποπτευόμενης χρήσης που επιτέλους νομοθετήθηκαν, θα φέρουν γρήγορα ορατά αποτελέσματα στον τομέα της χρήσης στο δρόμο».

Ευάγγελος Καφετζόπουλος

Από την πλευρά του ο πρόεδρος Δ.Σ. του ΟΚΑΝΑ Ευάγγελος Καφετζόπουλος επισήμανε ότι «μέσα από τη διανομή συρίγγων και ασφαλούς υλικού χρήσης, την παραπομπή και την κινητοποίηση των χρηστών για θεραπεία, τη δημιουργία χώρων εποπτευόμενης χρήσης (όπως έχει ήδη προαναγγελθεί από το υπουργείο Υγείας) και τη θεραπεία υποκατάστασης οποιοειδών επιτυγχάνεται η μείωση των προβλημάτων υγείας, η θνητότητα, η παραβατικότητα και η διάδοση των μολυσματικών ασθενειών», υπογραμμίζοντας ότι «η συνεργασία της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Αθηναίων, του ΟΚΑΝΑ και του ΚΕΘΕΑ δημιουργούν ένα λειτουργικό δίκτυο, το οποίο καλλιεργεί τις προοπτικές για ολοκληρωμένη και καθολική αντιμετώπιση του φαινομένου της εξάρτησης».

Βασίλης Γκιτάκος

Στο ίδιο μήκος κύματος και η τοποθέτηση του διευθυντή του ΚΕΘΕΑ Βασίλη Γκιτάκου, ο οποίος σημείωσε χαρακτηριστικά: «Δουλεύοντας στον δρόμο έχουμε ως σημείο εκκίνησης τις ανάγκες των εξαρτημένων, όπως τις περιγράφουν οι ίδιοι και λειτουργούμε σαν γέφυρα προς ένα περιβάλλον ασφάλειας και φροντίδας. Προσπαθούμε να γίνουμε σημείο αναφοράς στην καθημερινότητά τους, κάνοντας πράξη μια προσέγγιση που δίνει πρόσβαση σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών από τη μείωσης της βλάβης μέχρι τη θεραπεία και την επανένταξη».

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους εκπρόσωποι φορέων που δρουν στην ανακούφιση των ουσιοεξαρτημένων ατόμων, καταθέτοντας σκέψεις και απόψεις στη συζήτηση που ακολούθησε την παρουσίαση των στοιχείων για το πρόγραμμα.

Αναλυτικά η τοποθέτηση της αντιπεριφερειάρχη Κεντρικού Τομέα Ερμίνας Κυπριανίδου:

Η σημερινή συζήτηση γίνεται με αφορμή τους πρώτους έξι μήνες υλοποίησης του προγράμματος άμεσης παρέμβασης για χρήστες ουσιών στο κέντρο της Αθήνας. Ένα διάστημα ικανό ώστε να είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε τα πρώτα στοιχεία και να εξάγουμε τα πρώτα συμπεράσματα από την εφαρμογή αυτού του καινοτόμου πιλοτικού προγράμματος, στις λεπτομέρειες του οποίου θα αναφερθούντα μέλη της επιστημονικής επιτροπής.

Εγώ από την πλευρά μου θα ήθελα να αναφερθώ στο πλαίσιο μέσα στο οποίο κινηθήκαμε. Σαν Περιφερειακή Ενότητα Κεντρικού Τομέα Αθηνών, οι αρμοδιότητές μας σε θέματα τοξικοεξάρτησης είναι περιορισμένες και αφορούν κυρίως προγράμματα πρόληψης από εξαρτησιογόνες ουσίες.

Παράλληλα, έχουμε στη χωρική μας αρμοδιότητα το Πεδίο του Άρεως, ένα χώρο μεγάλης σημασίας για εμάς. Ένα χώρο που καταφέραμε στη διάρκεια της θητείας μας να ανατάξουμε, να ξαναζωντανέψουμε και να τον αποδώσουμε στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας ως ένα μητροπολιτικό πάρκο.

Στην προσπάθειά μας αυτή ήρθαμε αντιμέτωποι, διοικητικά και ουσιαστικά, με τα πολλαπλά φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού, όπως τοξικοεξάρτηση, έλλειψη στέγης, παράνομη πορνεία, ψυχικές ασθένειες.

Στην Αθήνα, όπως σχεδόν και σε κάθε μητρόπολη στο πλαίσιο της πολύπλευρης κρίσης, βλέπουμε να δημιουργούνται εκ των πραγμάτων “σκοτεινές” γωνιές, όπου βρίσκει έδαφος η παραβατικότητα και το έγκλημα και δημιουργούνται προβλήματα δημόσιας υγείας.

Η χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών σαν κοινωνικό φαινόμενο είναι αποτέλεσμα μιας βαθιάς κοινωνικής και οικονομικής κρίσης, που αφορά όλες τις κοινωνίες. Αφορά ανθρώπους όλων των ηλικιών, όλων των κοινωνικοοικονομικών στρωμάτων, κάθε μορφωτικού επιπέδου. Η εξάρτηση δεν εξαντλείται στην ατομική ψυχοπαθολογία, αλλά παίζει σημαντικό ρόλο στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον μέσα στο οποίο πραγματοποιείται η συνάντηση με τα ναρκωτικά. Αποκτά ρίζες και περιεχόμενο μέσα σε ένα καθορισμένο οικονομικό, πολιτιστικό και κοινωνικό πλαίσιο, καθώς οι κοινωνίες σήμερα χαρακτηρίζονται από την αποξένωση, τον άκρατο ατομικισμό, την υποκρισία, την διαμεσολάβηση των ανθρωπίνων σχέσεων από τα οικονομικά αγαθά, την έλλειψη ηθικών αρχών, τον καταναλωτισμό και την έλλειψη πνευματικών ενδιαφερόντων.

Οι τρέχουσες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες έχουν επιδράσει αρνητικά στον ευρύτερο κοινωνικό ιστό με αποτέλεσμα να καταγράφονται σημαντικές αλλαγές στο πληθυσμό των εξαρτημένων χρηστών. Η παραβατικότητα παραμένει ένας εύκολος τρόπος επιβίωσης του πληθυσμού αυτού όπως αποτυπώνεται ανάγλυφα σε χρήστες με έντονο ιστορικό εμπλοκής με τις διωκτικές και δικαστικές αρχές.

Η επίλυση των ζητημάτων που αντιμετωπίζουν οι χρήστες εξαρτησιογόνων ουσιών θα επιτευχθεί μόνο μέσω της υιοθέτησης μιας ολιστικής προσέγγισης της κατάστασης στην οποία βρίσκονται. Παρά την έλλειψη επαρκών επίσημων στοιχείων, γνωρίζουμε ότι ένας μεγάλος αριθμός της κοινότητας των χρηστών ψυχοδραστικών ουσιών βρίσκεται σε κατάσταση δρόμου. Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι η αναγκαιότητα -πρόταξη της εύρεσης στέγης με στόχο την επίλυση του προβλήματος της αστεγίας εντάσσεται στο στενό πυρήνα των παρεμβάσεων, που κρίνονται απαραίτητες για τη μείωση και αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών που συνδέονται με τη χρήση ψυχοδραστικών ουσιών.

Αναμφίβολα, τα προβλήματα της τοξικοεξάρτησης είναι σύνθετα και χρειάζεται συντονισμός πολλών δομών και λειτουργιών του κράτους και της δημόσιας πολιτικής γενικότερα. Και παράλληλα κινητοποίηση ολόκληρης της κοινωνίας.

Η Περιφέρεια Αττικής έχει θέσει ως πολιτική προτεραιότητά της την ανάληψη δράσης σε ζητήματα αντιμετώπισης του κοινωνικού αποκλεισμού, κοινωνικής μέριμνας και προαγωγής της υγείας.

Στόχος κάθε πολιτικής έναντι των ναρκωτικών δεν μπορεί παρά να είναι η προστασία της δημόσιας υγείας και της ευημερίας των πολιτών. Οι άνθρωποι που έχουν πρόβλημα εθισμού πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ασθενείς που χρήζουν θεραπείας και όχι ως σεσημασμένοι κακοποιοί. Σε ποιους άλλους τομείς της δημόσιας υγείας ποινικοποιούμε ασθενείς που έχουν ανάγκη βοήθειας; Η δημόσια πολιτική αντιμετώπισης των εξαρτήσεων από παράνομες ουσίες δεν μπορεί να εξαντλείται σε δράσεις καταστολής, οι οποίες συνήθως οδηγούν απλά σε μετακίνηση του πληθυσμού των χρηστών μέσα στον αστικό ιστό του κέντρου.

Η παραπάνω προσέγγιση είναι αυτή ακριβώςπου οδήγησε στη γέννηση της ιδέας του πιλοτικού προγράμματος αλλά και στην ανάληψη από την Περιφέρεια Αττικής επιπλέον δράσεων, όπως η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ δομών και υπηρεσιών μείωσης βλάβης στον τομέα των εξαρτήσεων, συνολικού προϋπολογισμού 6,5 εκατ. ευρώ.

Γι΄ αυτούς τους λόγους, ως διακυβέρνηση της Περιφέρειας Αττικής, απευθυνθήκαμε στους καθ’ ύλην αρμόδιους φορείς δημόσιου χαρακτήρα, τον ΟΚΑΝΑ, το ΚΕΘΕΑ και το Δήμο Αθηναίων.

Μαζί τους συνδιαμορφώσαμε ένα πρόγραμμα που αφορά τη μείωση της βλάβης για τους συμπολίτες μας με προβλήματα από τη χρήση ουσιών και ευρύτερο στόχο την αποφόρτιση των βεβαρημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας.

Η μείωση της βλάβης σε σχέση με τα ναρκωτικά είναι μία πολιτική που στο πλαίσιο της προστασίας της οικονομίας, της κοινωνίας και της υγείας του πληθυσμού από το κράτος, επιλέγεται ως μια απάντηση στις δευτερογενείς συνέπειες της εξάρτησης, που με μία λέξηπροσπαθεί να προλάβει τα χειρότερα, χωρίς όμως να επιβάλει αναγκαστικά τη μείωση της κατανάλωσης.

Η έννοια της βλάβης στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει όχι μόνο αντικειμενικές συνθήκες αλλά και ψυχολογικούς, ψυχοκοινωνικούς παράγοντες και τέλος οργανωσιακούς – διαρθρωτικούς παράγοντες

Η αποτελεσματική μείωση της βλάβης προϋποθέτει την ικανότητα μιας πολιτικής παρέμβασης που να οδηγεί σε συγκεκριμένα αποτελέσματα. Έτσι για μια καθαρή μείωση της βλάβης πρέπει να συντρέχουν τρεις απαραίτητες συνθήκες:

α) Ο κύριος στόχος να είναι η μείωση της βλάβης που σχετίζεται με τη χρήση και όχι η μείωση της χρήσης αυτοτελώς.

β) Να περιλαμβάνονται στρατηγικές προσανατολισμένες στην αποχή και στην απεξάρτηση, αλλά και στρατηγικές προσανατολισμένες στη μείωση της βλάβης για εκείνους που συνεχίζουν τη χρήση.

γ) Να περιλαμβάνονται στρατηγικές που στοχεύουν, να αποδείξουν ότι σε επίπεδο πιθανοτήτων, πράγματι επέρχεται μια καθαρή μείωση στις βλάβες που προκαλούνται από τα ναρκωτικά.

Ένα πρόγραμμα που άπτεται πλευρών της δημόσιας υγείας και της καταπολέμησης της τοξικοεξάρτησης – τομείς που αποτελούν αρμοδιότητα, αλλά και μέρος της πολιτικής ευθύνης που έχουμε αναλάβει ως διοίκηση.

Μέσα από την ισότιμη και ανοιχτή συνεργασία, αναλάβαμε άμεση και συγκεκριμένη δράση για να προωθήσουμε πολιτικές και προγράμματα μείωσης της βλάβης και αποφόρτισης των περιοχών που επιβαρύνονται από το οξύ πρόβλημα της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών.

Ξεκινήσαμε λοιπόν αυτό το φιλόδοξο, καινοτόμο κοινωνικό πρόγραμμα, με αξιόπιστους εταίρους και με μεγάλη σημασία για τη δημόσια υγεία και την ποιότητα ζωής στο κέντρο της Αθήνας. Για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα, σοβαρά, με ανθρωπιά και σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Οι βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι:

  • Η ενημέρωση/πληροφόρηση των χρηστών, η παροχή υλικών για ασφαλή χρήση και μείωση της βλάβης, η αποφυγή μετάδοσης μολυσματικών ασθενειών, η παραπομπή για φροντίδα υγείας και συμβουλευτική, καθώς και η διασύνδεση των χρηστών με δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών

  • Η άρση των διακρίσεων, η αποτροπή της κοινωνικής απομόνωσης και του κοινωνικού αποκλεισμού των εξαρτημένων ατόμων και η ενδυνάμωσή τους

  • Η αποφόρτιση των δημόσιων χώρων, η βελτίωση και αναβάθμιση της εικόνας των συγκεκριμένων περιοχών

Η πορεία, από τη σύλληψη της ιδέας έως την υλοποίηση του προγράμματος δεν ήταν εύκολη. Κληθήκαμε να ξεπεράσουμε εμπόδια γραφειοκρατικά, να ξεπεράσουμε την έλλειψη προϋπάρχουσας εμπειρίας συνεργασίας μεταξύ φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα σε θέματα εξαρτήσεων, να ξεπεράσουμε το πρόβλημα εύρεσης πόρων, καθώς το πρόγραμμα χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από ίδιους πόρους της Περιφέρειας Αττικής, με ποσό της τάξης των 800.000ευρώ.

Δουλέψαμε και διαμορφώσαμε ένα σχέδιο που θα συγκεντρώνει δυνάμεις και θα αρθρώνεται με παρόμοιες πρωτοβουλίες άλλων φορέων, κάνοντας συνέργειες και οικονομία στους δημόσιους πόρους.

Και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα πετύχουμε θετικά αποτελέσματα για όλους. Για τις ανάγκες των ατόμων με προβλήματα από ουσίες αλλά και για τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών όπου συγκεντρώνονται τα προβλήματα.

Θέλω επίσης να αναφερθώ στην καλή συνεργασία που έχουμε με τους εταίρους μας και να τους διαβεβαιώσω ότι θα υποστηρίξουμε αυτό το πρόγραμμα με όλες μας τις δυνάμεις, γιατί θεωρούμε ότι μόνο με συνέργιες σαν κι αυτή μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με όρους ανθρωπιάς και αλληλεγγύης δυσεπίλυτα κοινωνικά προβλήματα, όπως η τοξικοεξάρτηση.

Παράλληλα, σκοπεύουμε να ενισχύσουμε παρόμοιες πρωτοβουλίες και προτάσεις για έργα και δράσεις που υποβάλλουν εξειδικευμένοι φορείς (κάποιοι βρίσκονται σήμερα εδώ), στηρίζοντας το κοινωνικά πολύτιμο έργο που προσφέρουν ενάντια στα ναρκωτικά και στο πλευρό των πολιτών με προβλήματα χρήσης.

Χώροι εποπτευόμενοι χρήσης

Οφείλω όμως να αναφερθώ και σε κάτι ακόμη. Η υλοποίηση αυτού του προγράμματος θεωρήθηκε για μας από την αρχή ως το πρώτο βήμα για τη συγκρότηση ενός ενιαίου μετώπου για την αντιμετώπιση του προβλήματος των ναρκωτικών. Απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση, με συντονισμένες κινήσεις όλων των εμπλεκόμενων: Υπουργείο Υγείας, Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, Περιφέρεια Αττικής, Δήμος Αθήνας, επιστημονικοί φορείς, συλλογικότητες, στην κατεύθυνση πρόληψη, μείωση βλάβης, θεραπεία, επανένταξη.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η ίδρυση Χώρων Εποπτευόμενης Χρήσης ναρκωτικών ουσιών από εγκεκριμένους φορείς, ως ένα μέτρο μείωσης της βλάβης.

Ένα μέτρο που στηρίζεται, αφενός, στην αναγνώριση του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης και, αφετέρου, στην υποχρέωση της συντεταγμένης πολιτείας να μεριμνά για την υγεία των ατόμων που έχουν χαμηλό ή κανένα κίνητρο για θεραπεία, καθώς και για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια.

Οι χώροι εποπτευόμενης χρήσης είναι προστατευόμενοι χώροι που χρησιμοποιούνται για την ασφαλέστερη χρήση ουσιών που έχει προηγούμενα ο χρήστης προμηθευτεί. Η χρήση γίνεται σε ένα περιβάλλον όπου αποφεύγεται η κριτική και υπό την εποπτεία εκπαιδευμένου προσωπικού. Βασικό κοινό στον οποίο μια τέτοια δομή απευθύνεται είναι οι χρήστες ουσιών σε ανοιχτούς χώρους και στοχεύει στο να τους προσελκύσει να κάνουν ελεγχόμενη και άρα ασφαλέστερη χρήση. Στόχοι των κέντρων επιτηρούμενης χρήσης είναι να σώσουν ζωές, να βελτιώσουν την πρόσβαση σε υπηρεσίες υγιεινής των πιο ευάλωτων ανθρώπων που κάνουν χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, να προστατεύσουν την αξιοπρέπεια των χρηστών ώστε να μην κάνουν χρήση σε δημόσια θέα, να βελτιώσουν την κατάσταση της υγείας τους και να μειώσουν την επίδραση που έχουν οι ανοιχτές πιάτσες χρήσης στην κοινωνία (υποβάθμιση περιοχών, μικροέγκλημα, γενικότερη ανασφάλεια, λιγότερη ανάγκη αστυνόμευσης).

Για να είναι όμως αποτελεσματική αυτή η προσέγγιση απαιτείται ευρεία κοινωνική και πολιτική συναίνεση. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι εδώ υπάρχει μια αντίφαση, όταν απ΄ τη μια εγκαλούνται οι θεσμικοί φορείς για απραξία στο πρόβλημα της χρήσης ουσιών στο κέντρο της πόλης και απ΄ την άλλη εγκαλούνται οι θεσμικοί φορείς γιατί για πρώτη φορά επιχειρούν συντεταγμένες παρεμβάσεις, οι οποίες βιβλιογραφικά και εμπειρικά δίνουν θετικά αποτελέσματα.

Η διαχείριση της κατάστασης απαιτεί ψυχραιμία και σοβαρότητα, χωρίς κανένα περιθώριο για λαϊκισμό. Οφείλουμε να συμβάλλουμε όλοι, από τη θέση που βρίσκεται ο καθένας, ώστε με συντονισμένες δράσεις και συνέργειες να βρεθούν λύσεις πρακτικές, αλλά και συμβατές με την ανθρωπιά και τον πολιτισμό μας.


 


 

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)