to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

9:33 | 11.03.2014

Πολιτισμός

Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας: Τοίχοι χαραγμένοι από την ιστορία

Η μόνη διακόσμηση που συλλαμβάνει σήμερα ο φακός στα γερασμένα αυτά κτίρια, είναι προϊόν της έκτοτε ιστορικής διαδρομής του τόπου: Τα ίχνη από τις σφαίρες των Δεκεμβριανών του 1944 στους τοίχους


Το συγκρότημα των προσφυγικών πολυκατοικιών της λεωφόρου Αλεξάνδρας οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 1933-1935, βάσει σχεδίων των αρχιτεκτόνων Κίμωνα Λάσκαρι (1905-1978) και Δημήτριου Κυριακού (1881-1971), υπαλλήλων τότε της Τεχνικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Προνοίας (Τ.Υ.Υ.Π.). Πρόκειται για το αποτέλεσμα της δράσης ενός κρατικού μηχανισμού οργανωμένης δόμησης, που συστάθηκε για πρώτη φορά, στο πλαίσιο ενός ευρυτέρου σχεδίου προκειμένου να στεγαστούν οι μυριάδες προσφύγων από τη Μικρά Ασία, που είχαν κατακλύσει το λεκανοπέδιο της Αθήνας (αλλά και όλη την Ελλάδα). Στη συγκεκριμένη περίπτωση προκρίθηκε η ανέγερση 228 συνολικά διαμερισμάτων, κατανεμημένων σε οκτώ πολυκατοικίες που διατάσσονταν επάλληλα μεταξύ τους και παράλληλα προς τον άξονα της λεωφόρου. Αυστηρά ωφελιμιστικά κτίρια, στη γραμμή του γερμανικού φονξιοναλισμού, απλά παραλληλεπίπεδα κατασκευασμένα με πλάκες οπλισμένου σκυροδέματος και επιχρισμένη λιθοδομή, "χωρίς ίχνος διακόσμησης ή άλλης παραχώρησης σε πλαστικές αναζητήσεις". Η μόνη διακόσμηση που συλλαμβάνει σήμερα ο φακός στα γερασμένα αυτά κτίρια, είναι προϊόν της έκτοτε ιστορικής διαδρομής του τόπου: Τα ίχνη από τις σφαίρες των Δεκεμβριανών του 1944 στους τοίχους και τα πολύχρωμα υφάσματα απλωμένα στους μικρούς πανομοιότυπους εξώστες.

Πωλούνται όπως είναι εγκαταλελειμμένα...

Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004, τα προσφυγικά καλύφθηκαν από ένα τεράστιο πανί προκειμένου να παραμείνει κρυφή η εικόνα εγκατάλειψης που παρουσίαζαν. Μετά από έξι χρόνια οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα και με τον αριθμό των αστέγων να ανέρχεται πλέον σε 20.000 μόνο στην πόλη των Αθηνών, τα προσφυγικά περιέρχονται προς πώληση στο ΤΑΙΠΕΔ...

 

Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας με το φακό του Reuters

Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Πανοραμική άποψη των προσφυγικών κατοικιών στη λεωφόρο Αλεξάνδρας.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Μία κούκλα κρέμεται πάνω από ένα παράθυρο σε διαμέρισμα των προσφυγικών.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Μετά από έξι χρόνια οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα και με τον αριθμό των αστέγων ανέρχεται πλέον σε 20.000 μόνο στην πόλη των Αθηνών, τα προσφυγικά να αποτελούν καταφύγιο για καταληψίες, ναρκομανείς και μετανάστες από το Ιράν και άλλες χώρες που προσπαθούν να περάσουν στα κράτη της βόρειας  Ευρώπης μέσω της Ελλάδας.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Το εσωτερικό διαμερίσματος όπου διαμένουν μετανάστες.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Ένας ένοικος εκπαιδεύει το σκύλο του ανάμεσα στα κτήρια του συγκροτήματος κατοικιών.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Ένας μετανάστης καπνίζει το τσιγάρο του μέσα σε διαμέρισμα των «Προσφυγικών».
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Τα «Προσφυγικά», το ιστορικό συγκρότημα κατοικιών οικοδομήθηκε τη δεκαετία του 1930 για να στεγάσει του πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Προετοιμασία του φαγητού σε εξωτερικό χώρο του συγκροτήματος.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Μετά από έξι χρόνια οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα και με τον αριθμό των αστέγων ανέρχεται πλέον σε 20.000 μόνο στην πόλη των Αθηνών, τα προσφυγικά να αποτελούν καταφύγιο για καταληψίες, ναρκομανείς και μετανάστες από το Ιράν και άλλες χώρες που προσπαθούν να περάσουν στα κράτη της βόρειας  Ευρώπης μέσω της Ελλάδας.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Παιδιά παίζουν σε δρομάκι γύρω από τα προσφυγικά.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
 
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Μία εικόνα του Ιησού Χριστού διακρίνεται στην πόρτα διαμερίσματος στα «Προσφυγικά».
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Οι προσφυγικές κατοικίες της λεωφόρου Αλεξάνδρας, έχοντας ακόμα τα σημάδια από τις σφαίρες των Δεκεμβριανών, απειλήθηκαν στο παρελθόν με κατεδάφιση.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004, τα προσφυγικά καλύφθηκαν από ένα τεράστιο πανί προκειμένου να παραμείνει κρυφή η εικόνα εγκατάλειψης που παρουσίαζαν.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Η 76χρονη Χρυσούλα Χαριζάνου, ιδιοκτήτρια διαμερίσματος στα «Προσφυγικά» ποζάρει για το φωτογραφικό φακό.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004, τα προσφυγικά καλύφθηκαν από ένα τεράστιο πανί προκειμένου να παραμείνει κρυφή η εικόνα εγκατάλειψης που παρουσίαζαν.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Το φως του ήλιου μπαίνει μέσα από τις χαραμάδες κλειστού παραθύρου σε βοηθητικό δωμάτιο ενός διαμερίσματος.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Ένα παιδί μεταναστών στέκεται στην είσοδο ενός διαμερίσματος.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS
 
Τα «Προσφυγικά» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Μετά από έξι χρόνια οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα και με τον αριθμό των αστέγων ανέρχεται πλέον σε 20.000 μόνο στην πόλη των Αθηνών, τα προσφυγικά να αποτελούν καταφύγιο για καταληψίες, ναρκομανείς και μετανάστες από το Ιράν και άλλες χώρες που προσπαθούν να περάσουν στα κράτη της βόρειας  Ευρώπης μέσω της Ελλάδας.
REUTERS / YORGOS KARAHALIS

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)