to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Τα πανεπιστήμια στον γύψο

Σε μια περίοδο πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης και οικονομικής ύφεσης η Νέα Δημοκρατία επιλεγεί συνειδητά αντί να ενισχύσει έμπρακτα το κοινωνικό κράτος, το καταρρέων υγειονομικό σύστημα και το εκπαιδευτικό σύστημα με κοινωνικές παροχές και προσλήψεις, να επενδύσει κονδύλια στην καταστολή και την αστυνομοκρατία.


Το νέο νομοσχέδιο της ΝΔ για τα ΑΕΙ περά από βαθιά αντιδημοκρατικό και αντιδραστικό συνιστά και μέγιστη κοινωνική πρόκληση καθώς διαθέτει 30 εκατομμύρια για την αστυνόμευση άδειων πανεπιστήμιων την στιγμή που η ελληνική κοινωνία δοκιμάζεται. Για άλλη μια φορά το δόγμα νόμος και τάξη είναι βασική προτεραιότητα για την ΝΔ, που κλείνει το μάτι στο ακροδεξιό ακροατήριο της.

Με το νομοσχέδιο θεσμοθετείται μεταξύ άλλων η ίδρυση σώματος πανεπιστημιακής αστυνομίας το οποίο θα εδράζεται εντος των ΑΕΙ, θα στελεχώνεται από ειδικούς φρουρούς της ΕΛΑΣ και θα υπάγεται αποκλειστικά στο αρχηγείο της ΕΛΑΣ. Με αυτόν τον τρόπο καταπατάται το Άρθρο 16 του Συντάγματος και ιδίως το σκέλος του που ορίζει το αυτοδιοίκητο των ελληνικών Πανεπιστημίων - γι' αυτό άλλωστε η σύγκλητος του ΕΚΠΑ ήδη χαρακτήρισε την εν λόγω διάταξη αντισυνταγματική.

Παράλληλα η διάταξη της κυβέρνησης αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία καθώς η φύλαξη των πανεπιστημίων στις χώρες του εξωτερικού αποτελεί αρμοδιότητα των διοικητικών τους οργάνων. Παρόμοιο σώμα βέβαια με την ονομασία «σπουδαστικό ασφάλειας» , σύμπραξη της Ασφάλειας και της ΚΥΠ, υπήρχε και στην επταετία της δικτατορίας.

Η Νέα Δημοκρατία εξαπολύει μια δριμύτατη επίθεση στις διοικήσεις των πανεπιστήμιων χρεώνοντας τους ότι δεν κατάφεραν να εξαλείψουν την παραβατικότητα στα ΑΕΙ τόσες δεκαετίες. Αγνοούν εσκεμμένα ότι φαινόμενα παραβατικότητας περιορίζονται σε ένα μικρό πυρήνα πανεπιστήμιων εντος του αστικού ιστού και έχουν πίσω τους έντονες κοινωνικές προεκτάσεις. Σε αυτό το πνεύμα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζοντας το πρόβλημα στα εν λόγω ιδρύματα συνέταξε το πόρισμα Παρασκευόπουλου για τα ΑΕΙ με την συμμετοχή εκπροσώπων όλης της πανεπιστημιακής κοινότητας. Άλλωστε οι μνημονιακοί προϋπολογισμοί των κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και οι συνεχείς περικοπές των κονδυλίων για τα ΑΕΙ απογύμνωσαν από προσωπικό τις υπηρεσίες φύλαξης και σίτισης των ιδρυμάτων.

Θα μπορούσε λοιπόν κάλλιστα η ΝΔ να διαθέσει τα 30 εκατομμύρια ευρώ στα ίδια τα ιδρύματα για να προσλάβουν φύλακες με ατομικές συμβάσεις και σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση να δρομολογήσει ένα σχέδιο συνολικής αναβάθμισης, με αναπλάσεις και πολιτιστικά δρώμενα, των συνοικιών που συνορεύουν με πανεπιστημιακά ιδρύματα όπως η ΑΣΟΕΕ.

Παράλληλα καθιερώνεται η ελεγχόμενη είσοδος στα πανεπιστήμια με κάρτα εισόδου αυστηρά για τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Την αγορά αυτού του εξοπλισμού θα επωμιστεί ο Ειδικός Λογαρισμός Κονδυλίων Έρευνας των ιδρυμάτων, πράγμα που πρακτικά σημαίνει μεταφορά κονδυλιών που προορίζονταν για ερευνητές και υποψήφιους διδάκτορες. Ωστόσο τα δημόσια πανεπιστήμια δεν είναι χώροι στείρας γνώσης απευθυνόμενα μόνο σε φοιτητές αποκομμένα από το κοινωνικό σύνολο. Αντιθέτως κάθε ίδρυμα οφείλει επιδιώκει την αλληλεπίδραση με τις τοπικές κοινωνίες και να προωθεί την δια βίου μάθηση οργανώνοντας εξωστρεφείς εκδηλώσεις και διαλέξεις και για μη φοιτητές.

Επί παραδείγματι το Φυσικό της Αθήνας οργανώνει σχεδόν κάθε μήνα ημερίδες εκλαϊκευμένης φυσικής και αστρονομικές παρατηρήσεις τέτοιου χαρακτήρα με μεγάλη επιτυχία . Η αποξένωση των πανεπιστημίων από την κοινωνία ζημιώνει πρωτίστως τα ιδία τα ιδρύματα που δεν έχουν την δυνατότητα να παρουσιάσουν το ερευνητικό τους έργο.

Σε όλο αυτό το προαναφερθέν πλαίσιο, έρχεται να προστεθεί η συνεχομένη και αυξανομένη υποχρηματοδότηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Πανεπιστήμια με τεραστία ακαδημαϊκή ιστορία σε συνδυασμό με διεθνείς διακρίσεις και μια διαχρονική κοινωνική πρόσφορα, αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση ως παρίες της εκπαίδευσης, λαμβάνοντας πολύ μικρή χρηματοδότηση μη μπορώντας ουσιαστικά να ‘’τρέξουν’’ πολλά ερευνητικά και καινοτόμα project( ερευνητικές διδακτορικές μελέτες, εργαστηριακά πειράματα κ.α).

Κάλλιστο παράδειγμα αποτελεί ένα από τα πιο παλιά Α.Ε.Ι της χώρας, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το ακαδημαϊκό ίδρυμα αυτό βάσει στοιχείων του Υπουργείου Παιδείας, θα λάβει για το έτος 2021 τη μικρότερη χρηματοδότηση από κάθε άλλο πανεπιστήμιο δηλαδή 1. 822.910 ευρώ. Συνδυάζοντας το τεράστιο ερευνητικό και εκπαιδευτικό εκτόπισμα που παρέχει το εν λόγω ανώτατο ίδρυμα στον πρωτογενή τομέα της Ελλάδας μαζί με το πλήθος εργαστηριακών μελετών που διεξάγονται και αφορούν τη βελτιστοποίηση της ελληνικής γεωργίας, τα χρήματα που δίνονται είναι ψίχουλα. Επίσης είναι τουλάχιστον απαράδεκτο η χρηματοδότηση να εξαρτάται από το εάν ένα πανεπιστήμιο συμμορφώνεται απόλυτα με τις διατάξεις των νέων νόμων ή την εξωστρέφεια διότι έτσι θα εξωθηθούν πολλά πανεπιστήμια στα όρια επιβίωσης. Η μη αναπλήρωση των αποχωρούντων μελών ΔΕΠ καθώς και τα τεραστία κενά που παρατηρούνται σε φοιτητική μέριμνα (υλικοτεχνική υποδομή, συγγράμματα), αφήνουν την κυβέρνηση αδιάφορη.

Ωστόσο όπως λέει και ο σοφός λαός, όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά. Η υποχρηματοδότηση είναι ο καπνός, το ρόλο της φωτιάς τον αναλαμβάνουν τα ιδιωτικά κολλέγια. Η σταδιακή μετατροπή της ανώτατης εκπαίδευσης σε αμερικανικού τύπου κολεγιακή μορφή, η αύξηση χρηματοδότησης αυτού του εγχειρήματος σε συνδυασμό με την εισαγωγή διδάκτρων στα προγράμματα σπουδών, αποτελούν ένα διακαή πόθο της κύριας Κεραμέως. Πώς αλλιώς εξηγείται δηλαδή η επιχορήγηση με 2.000.000 ευρώ της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης των 150 φοιτητών και η εξίσωση πτυχίων μεταξύ κολλεγίων και πανεπιστήμιων. Η εξήγηση είναι απλή και συγκεκριμένη, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προσπαθεί με κάθε τρόπο να εξοφλήσει γραμμάτια έναντι των κολλεγίων, που έπαιξαν τα ρέστα τους για να γίνει κυβέρνηση η ΝΔ. Πλέον το υψηλό εισόδημα και όχι ο βαθμός εκπαιδευτικής κατάρτισης, θα παίξει ρόλο για τις σπουδές κάθε ατόμου (ταξικότητα και στις σπουδές). Φοιτητές που ανήκουν σε χαμηλά εισοδηματικά στρώματα που σπουδάζουν 4-5 χρόνια σε μεγάλα πανεπιστήμια, θα έχουν τα ίδια δικαιώματα επαγγελματικά με παιδιά κατεξοχήν πλούσιων οικογενειών που απλά τέλειωσαν ένα κολλέγιο σε 4 εξάμηνα, με μηδενική μορφωτική και εκπαιδευτική κατάρτιση.

Τέλος είναι αδήριτη ανάγκη να παραθέσουμε την άποψή μας για τα πειθαρχικά συμβούλια. Τα πανεπιστήμια είναι χώροι ελεύθερης μετάδοσης ιδεών, είναι χώροι καινοτομίας, χώροι δημοκρατίας, χώροι κριτικής σκέψης και αμφισβήτησης των ανίκανων πολιτικών ελίτ. Αν η κυβέρνηση σκοπεύει να τα μετατρέψει σε αποστειρωμένους χώρους και χώρους συντήρησης και διαιώνισης στερεοτύπων και καταστάσεων, θα βρει απέναντι της το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας η οποία ούτε θα φιμωθεί ούτε θα σιωπήσει.

Δημήτρης Λούκας, τελειόφοιτος φοιτητής Φυσικού, Πανεπιστημίου Αθηνών - μέλος Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ
Πλέγας Σπύρος, τελειόφοιτος φοιτητής Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών - μέλος Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ
Σπύρος Κόντης ,τελειόφοιτος Πολιτικού, Πανεπιστήμιου Αθηνών-μέλος νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)