to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:27 | 13.12.2016

Πολιτική

Τα λάθη των προβλέψεων του ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία - Πυρά από Δ. Τζανακόπουλο και Ευ. Τσακαλώτο

«Το ΔΝΤ την περίοδο 2010- 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει τη βιωσιμότητα του προγράμματος, στο οποίο συμμετείχε ενώ, από το 2015 (3ο πρόγραμμα), κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις, προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του», επαναλαμβάνουν κυβερνητικές πηγές


O παραπάνω πίνακας αναφέρεται στις προβλέψεις του ΔΝΤ το 2010. Το ΔΝΤ, στις 26 Ιουνίου 2015, προβλέπει 0,0% ανάπτυξη για την Ελλάδα το 2015 (https://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2015/cr15165.pdf, σελ 15) και τον Οκτώβριο του ιδίου έτους, στο World Economic Outlook, η πρόβλεψη γίνεται ύφεση 2,3% (https://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2015/02/pdf/text.pdf, σελ 31). Όπως όλοι γνωρίζουμε το 2015 έκλεισε με ύφεση μόλις 0,2%.

Είναι φανερό, όπως σχολιάζουν κυβερνητικές πηγές, ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010- 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει τη βιωσιμότητα του προγράμματος, στο οποίο συμμετείχε. Από το 2015 (3ο πρόγραμμα) κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις, προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του.

Δ. Τζανακόπουλος: Το ΔΝΤ να σεβαστεί τον ελληνικό λαό και να μη διαστρεβλώνει την πραγματικότητα

Προβαίνοντας σχόλιο για τη στάση του ΔΝΤκαι το χθεσινό άρθρο των στελεχών του, Τόμσεν και Όσφελντ, ο Δ. Τζανακόπουλος είπε την Τρίτη ότι «σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο άρθρο, το ΔΝΤ δεν επιθυμεί περαιτέρω λιτότητα και υπερασπίζεται πλεονάσματα 1,5% για μετά τη λήξη του προγράμματος».

«Προξενεί όμως απορία το γεγονός ότι την ίδια στιγμή οι δύο εκπρόσωποι του Ταμείου αυτοαναιρούμενοι αναφέρουν ότι θα αποδεχθούν τις απαιτήσεις των Ευρωπαίων για 3,5% πλεονάσματα, αλλά και ότι θα απαιτήσουν νέα μέτρα λιτότητας, καθώς εκτιμούν ότι οι προβλέψεις των Ευρωπαίων πάνω στις οποίες βασίζεται το πρόγραμμα είναι υπεραισιόδοξες», ανέφερε.

Ο κ. Τζανακόπουλος πρόσθεσε ότι «οι εκτιμήσεις του Ταμείου, όμως είναι λανθασμένες, ενώ οι πληροφορίες που αναφέρει είναι ψευδείς».

Παραθέτοντας συγκεκριμένα στοιχεία για παλαιότερες εκτιμήσεις του ΔΝΤ σχετικά με την ελληνική οικονομία για τα έτη 2011, 2012 και 2013 ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε, επί της ουσίας, ότι αυτές έπεσαν έξω, ενώ προσέθεσε και την ομολογία εκ μέρους του ΔΝΤ ότι χρησιμοποιούσε λάθος πολλαπλασιαστές.

Ο κ. Τζανακόπουλος επισήμανε ότι για το νέο πρόγραμμα, το ΔΝΤ «αντέστρεψε τη μέθοδό του και εγκαινίασε μια τακτική καταστροφολογικών προβλέψεων, οι οποίες και πάλι έχουν όλες διαψευσθεί».

Είπε επίσης ότι και τα δεδομένα για την ελληνική οικονομία που επικαλείται το άρθρο των δύο στελεχών του ΔΝΤ «είναι ψευδή», κάνοντας αναφορά στην απάντηση και εκ μέρους του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου.

«Θα περιμέναμε, ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στον ελληνικό λαό, το ΔΝΤ να μη διαστρεβλώνει την πραγματικότητα και να μη βασίζεται σε ανακριβή ή ακόμα και αναληθή στοιχεία. Το ΔΝΤ οφείλει να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του, όχι μόνο απέναντι στην Ελλάδα, αλλά και απέναντι στην διεθνή κοινότητα, επιμένοντας στην ανάγκη για μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων στο 1,5% για μετά τη λήξη του προγράμματος και βελτιώνοντας την τεχνοκρατική του επάρκεια σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις του» υπογράμμισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Η απάντηση του Ευ. Τσακαλώτου

Οι κ.κ. Obstfeld και Thomsen, σε ένα κείμενό τους που δημοσιεύτηκε χθες το βράδυ, υποστηρίζουν ότι το ΔΝΤ δεν ζητεί περισσότερα μέτρα λιτότητας, αλλά μάλλον είναι το θύμα μιας «παράξενης» προδιάθεσης της Ελλάδας να "συμφωνήσει" σε υψηλότερους πρωτογενείς δημοσιονομικούς στόχους του 3,5% του ΑΕΠ στην περίοδο μετά το πρόγραμμα. Η ανάλυση βασίζεται σε μια ιδιότυπη αντίληψη του όρου "συμφωνία". Και είναι μια ανάλυση φειδωλή με την αλήθεια.

Κατά τη διάρκεια του τελευταίου Eurogroup, εξέφρασα τη θέση της ελληνικής κυβέρνησης, ότι υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για μια οικονομία όπως αυτή της Ελλάδας, δοθέντων των όσων έχει περάσει κατά τη διάρκεια της κρίσης δεν έχουν καμία οικονομική ή πολιτική λογική. Ορισμένα κράτη-μέλη υποστήριξαν τη θέση ότι το ποσοστό 3,5% θα πρέπει να διατηρηθεί για δέκα χρόνια· άλλοι προσανατολίζονται στην κατεύθυνση ενός συμβιβασμού πέντε ετών. Η ελληνική θέση ήταν και είναι ότι κανένα από τα δύο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει για την Ελλάδα και προτείναμε τη συμβιβαστική λύση της άμεσης μείωσης στο 2,5%, αλλά μετά από συμφωνία με τους θεσμούς ότι οι πόροι που θα απελευθερωθούν από τη μείωση της μίας ποσοστιαίας μονάδας (1%) από το 3,5% θα πρέπει να δαπανηθούν εξ ολοκλήρου στη μείωση των φόρων για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ενισχύοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη. Ποια ήταν η απάντηση του ΔΝΤ; Το ΔΝΤ υποστήριξε στο πλαίσιο του Eurogroup ότι: «Δεν έχει σημασία για μας αν θα είναι υψηλά τα πλεονάσματα για τρία, πέντε ή δέκα χρόνια, θα πρέπει να βρούμε περισσότερα μέτρα ώστε οι «αριθμοί να βγαίνουν» δεδομένου ότι δεν νομίζουμε ότι το 3,5% είναι εφικτός στόχος χωρίς τέτοια μέτρα». Δεν μπήκαν καν στον κόπο να σχολιάσουν την συμβιβαστική μας πρόταση.

Άρα, η Ελλάδα δεν έχει "συμφωνήσει" σε τίποτα ακόμα. Ωστόσο, είναι κάτω από έντονη πίεση από τους πιστωτές της να το πράξει. Το ΔΝΤ έχει κάνει ελάχιστα για να αμβλύνει αυτή την πίεση. Αντί να έχει το θάρρος της γνώμης του και να μας βοηθήσει να μειώσουμε το μέγεθος ή / και τη χρονική περίοδο των πλεονασμάτων, βάζει όλη την πίεση σε εμάς για να καθορίσουμε νέα μέτρα λιτότητας για το 2019 και μετά. Το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι εξακολουθεί να προτιμά το 1,5%, για το οποίο σχεδόν όλοι οι οικονομολόγοι θα συμφωνούσαν ότι απέχει πολύ από το 3,5%. Ωστόσο, σε καμία στιγμή κατά τη διάρκεια της συζήτησης, το ΔΝΤ δεν υπαινίχτηκε καν την ιδέα, ότι αν δεν μειωθούν τα πλεονάσματα, τότε δεν θα μπορούσε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα.

Ως προς τη θέση ότι «η Ελλάδα δεν μπορεί να εκσυγχρονίσει την οικονομία της ενισχύοντας την χρηματοδότηση για υποδομές και για καλά στοχευμένα κοινωνικά προγράμματα ενώ παράλληλα απαλλάσσει πάνω από τα μισά νοικοκυριά από τη φορολογία εισοδήματος, και καταβάλλει δημόσιες συντάξεις στα επίπεδα των πλέον πλούσιων Ευρωπαϊκών χωρών», αυτό που πρέπει να ειπωθεί είναι ότι οι δαπάνες της Ελληνικής κυβέρνησης τόσο για τις συντάξεις όσο και για άλλα επιδόματα είναι περίπου στο 70% του μέσου όρου της ΕΕ και στο 52% εκείνου της Γερμανίας.

Όταν περίπου το 45% των συνταξιούχων έχουν μηνιαίες αποδοχές κάτω από το όριο της φτώχειας των € 665, και σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια άνθρωποι, δηλαδή περισσότερο από το ένα τρίτο του πληθυσμού, έχουν χαρακτηριστεί ότι κινδυνεύουν από τη φτώχεια ή τον κοινωνικό αποκλεισμό, είναι δυνατόν το κύριο πρόβλημα στην Ελλάδα να είναι ότι οι συντάξεις και το αφορολόγητο όριο είναι πολύ γενναιόδωρα; Την ίδια στιγμή, ο μόνος λόγος για τον οποίο περισσότεροι άνθρωποι απαλλάσσονται από την καταβολή φόρου εισοδήματος είναι ότι λιγότεροι άνθρωποι έχουν αξιοπρεπή εισοδήματα. Έτσι, το ΔΝΤ, το οποίο υποτίθεται ότι επανεξετάζει τη σχέση μεταξύ της ανάπτυξης και της ανισότητας -και δικαίως τονίζει τη σημασία της ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς- φαίνεται να αγνοεί ότι η περαιτέρω μείωση των συντάξεων και η αύξηση του αφορολόγητου ορίου δεν μπορεί παρά να αυξήσουν τόσο την ανισότητα όσο και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Όμως, τουλάχιστον τότε… οι αριθμοί θα βγαίνουν.

Ο Οξφορδιανός φιλόσοφος J. L. Austen ήταν ιδιαίτερα επικριτικός στην επιχειρηματολογία που βασίζεται στην ακόλουθη τεχνική: τη μια στιγμή λες κάτι και την άλλη το παίρνεις πίσω. Στο ΔΝΤ μπορεί να ασκηθεί κριτική για τη χρήση αυτής ακριβώς της τεχνικής. Ζητά από τους Έλληνες συνταξιούχους και τις φτωχότερες τάξεις μισθωτών να είναι φειδωλοί στις ανάγκες τους, την στιγμή που το ίδιο το ΔΝΤ είναι φειδωλό με την αλήθεια.

Ο σχετικός σύνδεσμος της εφημερίδας:

https://www.theguardian.com/business/live/2016/dec/13/markets-uk-inflation-unicredit-restructuring-greece-business-live

 Οικονομικοί κύκλοι Βρυξελλών: Το ΔΝΤ πέφτει έξω σε όλες τις εκτιμήσεις του

Έναν έναν τους ισχυρισμούς Τόμσεν, όπως αυτοί εκφράστηκαν στο blog του ΔΝΤ χθες το βράδυ, καταρρίπτουν σήμερα οικονομικοί κύκλοι των Βρυξελλών, τόσο σε σχέση με το ύψος των συντάξεων όσο και των φοροαπαλλαγών.

Οι ίδιοι κύκλοι αναφέρουν ότι ο ισχυρισμός πως το 50% των Ελλήνων φορολογουμένων δεν πληρώνουν φόρο εισοδήματος είναι ψευδής και παραπλανητικός καθώς το ΔΝΤ δεν μετράει τις τεράστιες ασφαλιστικές εισφορές, οι οποίες είναι διπλάσιες από την Πορτογαλία και τριπλάσιες από την Ισπανία και την Ιρλανδία, χωρίς καν να υπολογίζονται άλλοι έμμεσοι φόροι.

Επιπλέον, αναφέρουν ότι η Ελλάδα έχει ήδη επεκτείνει την φορολογική της βάση, μειώνοντας κατά 10% το αφορολόγητο(€8636), το οποίο σήμερα είναι πολύ κοντά σε αυτό της Γερμανίας(€8.354) και της Ισπανίας (€8288) και πολύ χαμηλότερο της Γαλλίας (€9690) και της Αυστρίας (€11.000).

Επιπλέον, η Ελλάδα έχει εναρμονίσει το όριο μισθωτών και επιχειρήσεων. 

Σε σχέση με τις συντάξεις οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν ότι όχι μόνο δεν είναι στα ίδια επίπεδα με τις γερμανικές, όπως λέει ο Τόμσεν, αλλά είναι 45% κάτω από αυτές. (€1233 στη Γερμανία και 846 στην Ελλάδα)

Οι δε νέες συντάξεις, λόγω της μεταρρύθμισης, θα είναι πολύ χαμηλότερες από τις ήδη καταβαλλόμενες.

Τέλος, σε σχέση με την φοροαποφυγή ο σχετικός δείκτης, δείχνει πως το 81% των 4 βασικών φόρων στην Ελλάδα, πληρώθηκαν κανονικά τους εννέα πρώτους μήνες του 2016, έναντι ποσοστού 77% το 2015.

Οι ίδιοι κύκλοι θεωρούν τα στοιχεία του ΔΝΤ άκυρα, καθώς μετράνε δύο φορές βεβαιωμένους φόρους παρελθόντων ετών, δηλώνοντας πως αν τα στοιχεία του ΔΝΤ και η μέθοδός του ήταν σωστή, τότε τα ληξιπρόθεσμα δεν θα ήταν 90 δις, αλλά 210 δις ευρώ. 

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)