to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

15:11 | 22.11.2016

Πολιτική

Συζήτηση του νομοσχεδίου για την κινητικότητα στον δημόσιο τομέα στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή

«Με σταθερές αρχές τη διαφάνεια και την αξιοκρατία, το νέο σύστημα κινητικότητας θα συμβάλει σε μια δημόσια διοίκηση γρήγορη, λειτουργική και αποτελεσματική, που θα στέκεται δίπλα κι όχι απέναντι στον πολίτη», τόνισε η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη, κατά τη συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, του νομοσχεδίου για την κινητικότητα στο δημόσιο.


Όπως είπε η υπουργός, με το νέο σύστημα που υιοθετεί το νομοσχέδιο, οι μεταθέσεις και αποσπάσεις δεν θα γίνονται πλέον μέσα από την ανάπτυξη πελατειακών σχέσεων, αλλά θα προκύπτουν από την προκήρυξη θέσεων σε όλη την επικράτεια, με αντικειμενικές διαδικασίες επιλογής. Η κ. Γεροβασίλη ανέφερε, ότι θα γίνονται γρηγορότερα οι μετακινήσεις δημοσίων υπαλλήλων, καθώς μειώνονται οι γραφειοκρατικές καθυστερήσεις με τις πολλές υπογραφές, γεγονός που -όπως είπε- ευνοεί πελατειακά δίκτυα, τονίζοντας ότι «το χρονοβόρο και πελατειακό σύστημα πρέπει να τελειώσει εδώ».

Εκτίμησε ακόμα, ότι τη διετία 2017-2018, θα εξοικονομηθούν περίπου 800 εκατ. ευρώ από την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα, που προβλέπουν διατάξεις του νομοσχεδίου.

Από τη ΝΔ, ο εισηγητής Γιώργος Γεωργαντάς, καθώς και ο Μάκης Βορίδης, εξέφρασαν επιφυλάξεις για το κατά πόσο η κυβέρνηση επιθυμεί να πατάξει τις πελατειακές σχέσεις, ενώ εκτίμησαν ότι οι προϋποθέσεις που θέτει το νομοσχέδιο για την εφαρμογή του νέου συστήματος (πχ νέα οργανογράμματα και περιγράμματα θέσεων εργασίας) το καθιστούν ανεφάρμοστο, ενώ στην καλύτερη περίπτωση, η εφαρμογή του θα καθυστερήσει υπέρμετρα. Ο κ. Γεωργαντάς πρότεινε επίσης, την απόσυρση του β΄ κεφαλαίου, λέγοντας ότι με τους περιορισμούς που προβλέπει δημιουργούνται αντικίνητρα σε όσα στελέχη επιθυμούν να μεταπηδήσουν από τον ιδιωτικό στον δημόσιο τομέα και αντίστροφα.

Ανάλογη άποψη περί μη εφαρμογής της κινητικότητας, εξέφρασε και ο Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, ο οποίος παρατήρησε επίσης, ότι το νομοσχέδιο δημιουργεί μια δημόσια διοίκηση «που είναι πιο κοντά σε ένα κλειστό και συγκεντρωτικό, σοβιετικού τύπου, μοντέλο, παρά σε ένα ανοιχτό σύστημα».

Ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος, σημείωσε ότι το νομοσχέδιο «δεν αποτελεί απόσταγμα των αναγκών της ελληνικής κοινωνίας, αλλά εμπεριέχει μέτρα που υποδείχθηκαν από τους δανειστές για την εξυπηρέτηση των δικών τους συμφερόντων».

«Βαθιά αντιδραστικό» το χαρακτήρισε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, καθώς, όπως τόνισε, «εξυπηρετεί την οικονομία της αγοράς και την ανταγωνιστικότητα και όχι τις ανάγκες των δημοσίων υπαλλήλων και των συναλλασσόμενων με τη δημόσια διοίκηση πολιτών».

Ενστάσεις για τον εθελοντικό χαρακτήρα των μεταθέσεων-αποσπάσεων εξέφρασε από την πλευρά του Ποταμιού ο Κωνσταντίνος Μπαργιώτας, αποδίδοντάς το στην ανάγκη «να διατηρηθεί η προνομιακή σχέση της κυβέρνησης με τους δημοσίους υπαλλήλους».

«Εντονότατες επιφυλάξεις» εξέφρασε ο Γεώργιος Δημήτριος Καρράς, της Ένωσης Κεντρώων, διότι -όπως παρατήρησε- το σχέδιο νόμου «κλείνει την πόρτα του δημοσίου» για τους ανθρώπους από τον ιδιωτικό τομέα.

Τέλος, ο Αθανάσιος Παπαχριστόπουλος των ΑΝΕΛ, έκρινε θετικά το νομοσχέδιο, κυρίως για τον εθελοντικό χαρακτήρα των μετακινήσεων, την παροχή κινήτρων για μετάθεση σε απομακρυσμένες περιοχές και τη μέριμνα για τον έλεγχο περί της γνησιότητας των πτυχίων.

Η εξέταση στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης θα συνεχιστεί αύριο στις 10:00, με την ακρόαση φορέων και στις 17:00 με την κατ’ άρθρο εξέταση, ενώ στην Ολομέλεια θα συζητηθεί την Πέμπτη και την Παρασκευή.

ΑΠΕ-ΜΠΕ


 

Ολόκληρη η ομιλία της Όλγας Γεροβασίλη, υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, στη συζήτηση επί της αρχής στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής του σχεδίου νόμου «Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας στη Δημόσια Διοίκηση»:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Διακηρυγμένος στόχος της κυβέρνησης είναι η υλοποίηση κρίσιμων κοινωνικών παρεμβάσεων, η παραγωγική ανασυγκρότηση, η ανάπτυξη με κοινωνική δικαιοσύνη και βεβαίως η επίτευξη δημοσιονομικών στόχων.

Η επίτευξη των παραπάνω στόχων δεν νοείται χωρίς αντίστοιχη διοικητική ανασυγκρότηση. Στο πλαίσιο αυτό καταθέτουμε το σχέδιο Νόμου «Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας στη Δημόσια Διοίκηση». Αυτό που έχει επικρατήσει στον δημόσιο λόγο να αναφέρεται ως «Νομοσχέδιο για την κινητικότητα στο δημόσιο».

Με το νομοσχέδιο αυτό μεταρρυθμίζεται ο δημόσιος τομέας. Αναδιοργανώνεται προκειμένου να αποτελέσει ένα σύγχρονο εργαλείο ικανό να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες της κρίσιμης περιόδου που διανύουμε, αλλά και να συμβάλλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση.

Με το νομοσχέδιο αυτό δεν τακτοποιούμε απλά προβλήματα και παθογένειες του συστήματος. Δεν διορθώνουμε απλά. Ανασυγκροτούμε τον δημόσιο τομέα προς μια προοδευτική κατεύθυνση. Υπέρ των εργαζομένων και υπέρ του πολίτη.

Ποιες είναι οι βασικές πρόνοιες αυτού του νομοσχεδίου.

Με το σημερινό νομοσχέδιο η κυβέρνηση δημιουργεί ένα ενιαίο σύστημα κινητικότητας στη δημόσια διοίκηση και βάζει τάξη στο θολό τοπίο των μετατάξεων και των αποσπάσεων.

Ας δούμε τι υπήρχε μέχρι σήμερα σε αυτόν τον τομέα. Υπήρχε πλήρης κατακερματισμός του θεσμικού πλαισίου. Απουσία κριτηρίων για την αξιολόγηση των αναγκών σε προσωπικό. Έλλειψη εγγυήσεων διαφάνειας και αντικειμενικότητας στις διαδικασίες επιλογής για τις θέσεις που καλύπτονται. Πλήθος ειδικών διατάξεων που διαμορφώνουν ένα πλαίσιο απόλυτης αοριστίας.

Με λίγα λόγια υπήρχε ένας –επιτρέψτε μου να πω– «θεσμικός θόρυβος», διάτρητος από παραθυράκια, υποσημειώσεις και προσωποπαγείς επιλογές. Μια τέτοια συνθήκη πέρα από την αδιαφάνεια, δημιούργησε μεγάλα προβλήματα τόσο στους εργαζομένους, όσο και στους πολίτες.

Όλα αυτά –μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου– τοποθετούνται στο παρελθόν. Η μετάταξη γίνεται και πάλι η κύρια μορφή κινητικότητας. Η απόσπαση συνιστά πλέον μία κατ’ εξαίρεση μορφή κινητικότητας. Η απόσπαση πρέπει να συνδέεται με την ύπαρξη αποδεδειγμένων σοβαρών υπηρεσιακών αναγκών και έχει περιορισμένη διάρκεια. Τίθεται πλέον τέλος στις αιώνιες αποσπάσεις και στο χάος που αυτές έφεραν στον δημόσιο τομέα.

Κυρίες και κύριοι,

Ας δούμε τα κύρια χαρακτηριστικά του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας.

Πρώτο χαρακτηριστικό είναι ο αμιγώς εθελούσιος χαρακτήρας της κινητικότητας.

Κάθε υπάλληλος έχει δικαίωμα συμμετοχής στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας. Μοναδική προϋπόθεση: η κάλυψη των θέσεων του κλάδου του στην υπηρεσία που υπηρετεί σε ποσοστό τουλάχιστον 50% ή 65% αν πρόκειται για μικρούς Δήμους με πληθυσμό κάτω από 90.000.

Δεύτερο χαρακτηριστικό αποτελεί η υποχρέωση δημοσιοποίησης των κενών θέσεων μέσω της ανάρτησής τους σε διαδικτυακή πλατφόρμα του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Δηλαδή, η όλη διαδικασία θα γίνεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία οι δημόσιοι φορείς θα δηλώνουν την ανάγκης τους για κάλυψη θέσεων. Στη συνέχεια, κάθε υπάλληλος, με βάση τα προσόντα του, θα αυτοπροτείνεται για να καταλάβει την αντίστοιχη θέση. Με τον τρόπο δεν θα υπάρχει εσωτερική ενημέρωση και ενημερωμένοι προνομιούχοι, αλλά διάχυση της πληροφορίας σε όλους.

Τρίτον: Η ολοκλήρωση των διαδικασιών μετάταξης ή απόσπασης είναι χρονικά καθορισμένη και δεσμευτική. Χρειάζεται πια μία μόνο υπογραφή από τον φορέα υποδοχής χωρίς να χρειάζεται να συνυπογράψει ο φορέας προέλευσης του υπαλλήλου.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός πως για πρώτη φορά η υπηρεσίας υποδοχής είναι υποχρεωμένη όχι μόνο να αιτιολογεί την επιλογή της, αλλά και να περιλαμβάνει συγκριτική αξιολόγηση των υποψηφίων. Με την ρύθμιση αυτή διασφαλίζεται πως η κρίση της επιτροπής θα είναι αντικειμενική και πλήρως αιτιολογημένη.

Σε τρεις μήνες από την υποβολή αίτησης η διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί. Οι δεκάδες υπογραφές που απαιτούνταν για την απλή μετακίνηση ενός υπαλλήλου από τη μία υπηρεσία στην άλλη καταργούνται. Με τον τρόπο αυτό τόσο ο χρόνος της απόφασης όσο και το κέντρο λήψης της είναι απολύτως προσδιορισμένα.

Το πεπαλαιωμένο, χρονοβόρο, ανορθολογικό και πελατειακό συστήματος μετατάξεων του παρελθόντος τελειώνει εδώ. Η μείωση της γραφειοκρατίας που φέρνει το νομοσχέδιο δεν είναι απλώς ένα πρακτικό μέτρο που διευκολύνει τις διαδικασίες.

Έχει ταυτόχρονα και μια πολύ σημαντική δημοσιονομική πτυχή. Σύμφωνα με το άρθρο 24 του Νομοσχεδίου και τα Στοιχεία Μελέτης του ΙΟΒΕ που περιλαμβάνονται σε αυτό το ελληνικό Δημόσιο έχει δαπανήσει τα τελευταία 15 χρόνια περίπου 6 δισ. ευρώ, εμμένοντας στη χρήση χαρτιού και στην έντυπη διαδικασία δημιουργίας και ροής εγγράφων.

Από την εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται μέσω της νομοθετικής ρύθμισης για την διαδικασία έκδοσης και διακίνησης διοικητικών πράξεων και άλλων εγγράφων το δημόσιο μπορεί άμεσα να εξοικονομήσει για τα έτη 2017-2018 έως και 800 εκατ. ευρώ. Αυτή είναι η δημοσιονομική πτυχή της πάταξης της γραφειοκρατίας.

Τέταρτον: Θεσμοθετούνται ενιαίες προϋποθέσεις και ενιαίο πλαίσιο κανόνων. Δηλαδή θα υπάρχουν πια κοινοί κανόνες που περιγράφουν τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις απαιτούμενες διαδικασίες. Βάζουμε τέλος στο πλήθος των ειδικών διατάξεων και εξαιρέσεων που ισχύουν σήμερα.

Η διαφάνεια είναι θεμελιακό κοινωνικό χαρακτηριστικό του νομοσχεδίου αυτού. Το Δημόσιο μέσα από το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας περνά από το ημίφως της θεσμικής απροσδιοριστίας, στο φως της οργάνωσης και της δημοσιοποίησης των δεδομένων.

Κεντρικό ρόλο στο συντονισμό και την εφαρμογή του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας έχει η επταμελής Κεντρική Υπηρεσία Κινητικότητας στο Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Η υπηρεσία αποτελείται αφενός από πρόσωπα που παρέχουν αυξημένες εγγυήσεις αντικειμενικότητας (π.χ. εκπρόσωποι ΑΣΕΠ, Νομικός Σύμβουλος ΝΣΚ). Αφετέρου από υπηρεσιακούς παράγοντες που είναι αρμόδιοι για θέματα διαχείρισης προσωπικού (π.χ. Διοικητικοί Γραμματείς, Προϊστάμενοι Γενικών Διευθύνσεων).

Όπως βλέπετε, κάνουμε προσεχτικά βήματα τόσο ως προς τη διαφάνεια όσο και ως προς τη λειτουργικότητα της διαδικασίας.

Επιπλέον, για πρώτη φορά εισάγεται γενικό δικαίωμα απόσπασης για συνυπηρέτηση με σύζυγο ή συμβιούντα δημόσιο υπάλληλο στην περιοχή που υπηρετεί ένας εξ αυτών. Με τον τρόπο αυτό εξυπηρετούνται οι ανάγκες για οικογενειακή επανένωση.

Η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας γνωμοδοτεί για την ανακατανομή των υπαλλήλων σε υπηρεσίες της περιοχής που ζητείται η συνυπηρέτηση προκειμένου να καλύπτονται ταυτόχρονα και πραγματικές ανάγκες των φορέων. Όπως αντιλαμβάνεστε, οι ρυθμίσεις που εισάγονται δεν αποτελούν απλώς λειτουργικές αλλαγές. Αποτελούν ταυτόχρονα ρυθμίσεις με ιδιαίτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά.

Οι εργαζόμενοι μπορούν να μετακινούνται με βάση τις ανάγκες τους και να οργανώνουν όσο το δυνατόν καλύτερα τη ζωή τους μέσα στην δύσκολη εποχή της κρίσης. Μπορούν να επιστρέψουν στον τόπο καταγωγής τους εφόσον το επιθυμούν, να κάνουν τις επιλογές που οι ίδιοι αξιολογούν ως πιο συμφέρουσες, να οργανώσουν τους επαγγελματικούς τους στόχους, να ενισχύσουν τις επαγγελματικές τους δεξιότητες, να αποκτήσουν επιπλέον επαγγελματική εμπειρία.

Με τον τρόπο αυτό καταφέρνουμε να εξυπηρετούμε οικογενειακές ή προσωπικές ανάγκες χωρίς ωστόσο να διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία των φορέων. Εναρμονίζουμε δηλαδή τις ανάγκες των φορέων με τις επιθυμίες των εργαζομένων.

Κυρίες και κύριοι,

Το σημερινό σχέδιο νόμου μαζί με το νομοσχέδιο για το μητρώο στο δημόσιο, τις κρίσεις με βάση το μητρώο, τα οργανογράμματα των φορέων και τις περιγραφές θέσεων ορίζουν τις παραμέτρους με τις οποίες θα ανασυγκροτήσουμε τον δημόσιο τομέα. Υπό το πρίσμα αυτό το νομοσχέδιο για την κινητικότητα αποτελεί ένα νομοσχέδιο-τομή.

Διαμορφώνουμε έναν αποτελεσματικό δημόσιο τομέα μέσα από τον δημοκρατικό προγραμματισμό και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό. Με σταθερές αρχές τη διαφάνεια και την αξιοκρατία. Μια δημόσια διοίκηση φιλική κι ανοιχτή σε όλους, χωρίς προνομιακά συναλλασσόμενους μ’ αυτήν. Μια σοβαρή, αποτελεσματική, γρήγορη και λειτουργική δημόσια διοίκηση που θα στέκεται δίπλα κι όχι απέναντι απ’ τον πολίτη.

Με την παράλληλη θεσμική θωράκιση εργασιακών συνθηκών και λειτουργιών που θα απελευθερώνουν το πλούσιο και έμπειρο επιστημονικό δυναμικό. Με την αποκατάσταση του ρόλου του δημόσιου λειτουργού ως παραγωγική μονάδα κι όχι ως γραφειοκρατικό εμπόδιο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Για εμάς το κράτος δεν πρέπει να είναι ούτε μεγάλο, ούτε μικρό. Πρέπει να είναι όσο χρειάζεται. Για να είναι ένα κράτος ικανό να ανταπεξέλθει στις μεγάλες προκλήσεις της εποχής.

Μεταρρυθμίζοντας το δημόσιο αλλάζουμε τη σχέση του πολίτη με αυτό. Θέλουμε ο πολίτης να νοιώθει αξιοπρέπεια όταν συναλλάσσεται με το δημόσιο. Αλλάζουμε, λοιπόν, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται και συνυπάρχει με το κράτος στην καθημερινότητά του.

Αλλάζοντας το δημόσιο συμβάλλουμε στην κοινωνική ανασυγκρότηση που έχει ανάγκη ο τόπος.

 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)