to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:25 | 30.05.2013

Πολιτική

ΣΥΡΙΖΑ - ΕΚΜ: «Η ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού περνάει μέσα από τους εργαζόμενους και τους μικρομεσαίους στον τομέα»

Εισήγηση του υπεύθυνου τομέα Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ - ΕΚΜ, Μιχάλη Κριτσωτάκη, για την 21η Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ


Ο βουλευτής Ηρακλείου και υπεύθυνος της Επιτροπής Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Έργου του Υπ. Τουρισμού Μιχάλης Κριτσωτάκης, παραβρέθηκε στη γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ως εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.

Στην παρέμβασή του, ο Μιχάλης Κριτσωτάκης ανέφερε: «Η λιτότητα διαρκείας στην ΕΕ και το Μνημόνιο στην Ελλάδα σκοτώνουν κάθε περιθώριο πραγματικής ανάπτυξης. Το πρόγραμμα, παρά τις διακηρύξεις της κυβέρνησης, δεν βγαίνει, το success story είναι δυστυχώς φρούδα ελπίδα και όλη αυτή η κατάσταση έχει δραματικές επιπτώσεις και στον τουρισμό».

Παρουσιάζοντας τις θέσεις και προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για τον τουρισμό, επισήμανε:

«Θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι η αξιοποίηση της τουριστικής περιουσίας με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, τη συνεργατικότητα και την αλληλεγγύη, με τη συμμετοχή των τοπικών αυτοδιοικήσεων και προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ, ένα πρόγραμμα δυναμικό και το οποίο είναι υπό διαρκή διαμόρφωση σε διαβούλευση με την κοινωνία, προτάσσει τον τουρισμό με κοινωνική ανταποδοτικότητα, ως τομέα κρίσιμο για την ελληνική κοινωνία και οικονομία».

Τόνισε την αναγκαιότητα εφαρμογής μίας συνεκτικής και προοδευτικής, εναλλακτικής στρατηγικής για την τουριστική ανάπτυξη, ανάπτυξη με ολιστικό χαρακτήρα που θα στηρίζει συστηματικά την αναμόρφωση του τουριστικού προϊόντος και της αγοράς, που θα θέτει τον άνθρωπο και τις ανάγκες του πάνω από τις αγορές.

 «Η κυβέρνηση της Αριστεράς, την οποία οραματιζόμαστε, έχει την υποχρέωση να δημιουργήσει ένα σταθερό διοικητικό, χωρικό, οικονομικό, και κοινωνικό περιβάλλον, για την ανάπτυξη της υγιούς και όχι της «παρασιτικής», τουριστικής και συμπληρωματικής προς τον τουρισμό επιχειρηματικότητας».

Τέλος σημείωσε:

«Η αναζήτηση της ποιότητας στον τουρισμό περνάει αναγκαστικά μέσα από τους 700.000 και πλέον που απασχολούνται στον τουρισμό – μέσα δηλαδή από τους εργαζόμενους και τους μικρομεσαίους. Η πραγματική και ποιοτική τουριστική ανάπτυξη συνεπάγεται ένα καλά καταρτισμένο και νόμιμα απασχολούμενο ανθρώπινο δυναμικό˙ συνεπάγεται την προστασία των φυσικών και πολιτισμικών πόρων, που δίνουν στην Ελλάδα συγκριτικό πλεονέκτημα˙ συνεπάγεται την ακύρωση των μνημονίων˙ και συνεπάγεται, βεβαίως, τη χάραξη πολιτικής προς το δημόσιο συμφέρον και την κοινωνική ανταποδοτικότητα, μαζί με κοινωνικούς φορείς και δημοκρατικούς θεσμούς, όπου τα μέλη θα εκπροσωπούνται και θα συναποφασίζουν ισότιμα».

Ολόκληρη η ομιλία:

«Κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα να χαιρετίσω, εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ, την 21η Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ, να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση και να ευχηθώ καλή επιτυχία στις εργασίες της.

Η συμβολή του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ στον τουρισμό δεν είναι μόνο η διαπίστωση και ο εντοπισμός των λαθών, των παραλείψεων και των αστοχιών των δικομματικών και των μνημονιακών κυβερνήσεων. Είναι και η θετική πρόταση μας, η οποία συμπυκνώνεται στο σχήμα «αλλαγές – ριζοσπαστικοποίηση – νέα λογική – νέα εκκίνηση – άλλη κατεύθυνση – αξιοποίηση των δυνατοτήτων».

Πιστεύω ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα κομβικό σημείο για τον ελληνικό τουρισμό. Τα 3 χρόνια μνημονιακής πολιτικής έχουν πλέον αναδείξει τις χρόνιες αδυναμίες του μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης, που ακολούθησε η χώρα μας μεταπολεμικά. Δεν είναι απλώς οι αριθμοί των αφίξεων ή των εσόδων ετησίως, αλλά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του τουρισμού στη χώρα μας, που το καταδεικνύουν αυτό.

Η λιτότητα διαρκείας στην ΕΕ και το Μνημόνιο στην Ελλάδα σκοτώνουν κάθε περιθώριο πραγματικής ανάπτυξης. Το πρόγραμμα, παρά τις διακηρύξεις της κυβέρνησης, δεν βγαίνει, το success story είναι δυστυχώς φρούδα ελπίδα και όλη αυτή η κατάσταση έχει δραματικές επιπτώσεις και στον τουρισμό.

Δυστυχώς, ωστόσο, έχω την αίσθηση ότι, παρότι πολλοί θα συμφωνήσουν μαζί μου, έχουμε μια αδυναμία να σκεφτούμε αλλιώς. Οι δύο πάγιοι, διαχρονικοί στόχοι των ελληνικών κυβερνήσεων – η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ο ποιοτικός τουρισμός – απομακρύνονται όλο και περισσότερο. Μπορούμε να αναρωτηθούμε γιατί; Ας κάνουμε, λοιπόν, μια ειλικρινή παραδοχή ότι εν τέλει, ίσως να φταίει το ίδιο το μοντέλο.

Ο τομέας του τουρισμού συνεχίζει να προσκολλάται τυφλά στη διόγκωση των υπερπολυτελών ξενοδοχειακών και λοιπών τουριστικών καταλυμάτων, των υποδομών και των ανοδομών φιλοξενίας, με μαζική δόμηση, ακόμα και στις εκτός σχεδίου περιοχές.

Αυτή η συστηματική απαξίωση, υποβάθμιση και εκχώρηση των φυσικών, πολιτισμικών και τουριστικών πόρων στους επενδυτές καταλήγει να υπονομεύει την ίδια τη βιωσιμότητα και ταυτότητα των τουριστικών προορισμών. Ωστόσο, θα ήταν εγκληματικό να θεωρούμε ότι αυτοί οι προορισμοί μπορούν να υποκατασταθούν με «Οργανωμένους Υποδοχείς Τουριστικών Δραστηριοτήτων» - δηλαδή με ολόκληρες περιοχές, «κλειστού τύπου», με κυρίαρχο το all inclusive και τα κλειστά club.

Τέτοιου είδους ανάπτυξη δε μπορούμε να τη δεχτούμε – πόσο μάλλον όταν στηρίζεται με έωλα επιχειρήματα και ανερμάτιστους ισχυρισμούς. Ποια η προστιθέμενη αξία της όποιας επένδυσης αυτού του τύπου για την τοπική κοινωνία, ποια τα αντισταθμιστικά οφέλη, πως θα προκύψουν, πως θα αποδίδονται και κυρίως, πως θα διατηρηθούν σε βάθος χρόνου, όταν καμία απολύτως δέσμευση δεν προβλέπεται από την πλευρά των επενδυτών; Πρόκειται για ένα άνευ όρων ξεπούλημα.

Θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι η αξιοποίηση της τουριστικής περιουσίας με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, τη συνεργατικότητα και την αλληλεγγύη, με τη συμμετοχή των τοπικών αυτοδιοικήσεων και προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ, ένα πρόγραμμα δυναμικό και το οποίο είναι υπό διαρκή διαμόρφωση σε διαβούλευση με την κοινωνία, προτάσσει τον τουρισμό με κοινωνική ανταποδοτικότητα, ως τομέα κρίσιμο για την ελληνική κοινωνία και οικονομία.

Στις συνθήκες αυτές, είναι, περισσότερο από ποτέ άλλοτε αναγκαία, η εφαρμογή μίας συνεκτικής και προοδευτικής, εναλλακτικής στρατηγικής για την τουριστική ανάπτυξη.

- Μιας στρατηγικής που θα έχει ολιστικό χαρακτήρα και θα στηρίζει συστηματικά την αναμόρφωση του τουριστικού προϊόντος και της αγοράς, πέρα από την κλασική παραδοσιακή δομή που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

- Μιας στρατηγικής που θα θέτει τον άνθρωπο και τις ανάγκες του πάνω από τις αγορές και θα αξιολογεί τις παρεμβάσεις όχι απλά με ποσοτικά κριτήρια, αλλά κυρίως, με κριτήρια κοινωνικής ανταποδοτικότητας και ωφέλειας.

- Μιας στρατηγικής που θα προωθεί την οργανική ένταξη του κλάδου της τουριστικής οικονομίας στο συνολικό παραγωγικό σχέδιο ανασυγκρότησης της παραγωγικής βάσης της χώρας.

- Μιας στρατηγικής που θα αποτιμά τις δυνατότητες και θα μεριμνά για την προστασία και βιώσιμη αξιοποίηση των τουριστικών πόρων (φυσικών, κοινωνικών, πολιτισμικών κ.ά.) των τουριστικών προορισμών.

Σημαντικότατο ρόλο είναι υποχρεωμένο να διαδραματίσει το Δημόσιο σε αυτή τη στρατηγική. Μιλάμε για ένα κράτος, το οποίο θα έχει ένα πραγματικό πολιτικό και επιτελικό ρόλο – ένα κράτος που θα δε θα αγχώνεται να «βγαίνει κάθε χρονιά η σεζόν όπως – όπως», αλλά θα σχεδιάζει εθνική πολιτική για τον τουρισμό, κάτι που δεν είχαμε ποτέ στη χώρα μας.

Παράλληλα, μιλάμε και για ένα κράτος δικαίου. Από θέση αρχής, οφείλουμε να είμαστε αυστηροί, αποτελεσματικοί και δίκαιοι σε θέματα που άπτονται περιβαλλοντικών εγκρίσεων, ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, αναλογικής, ανταποδοτικής και προοδευτικής φορολόγησης, προστασίας των ατομικών και εργασιακών δικαιωμάτων, προστασίας των καταναλωτών κ.λπ.. Ταυτόχρονα όμως, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τα φαινόμενα της διοικητικής αυθαιρεσίας, της διαφθοράς και των κομματικών εξαρτήσεων και εξυπηρετήσεων, τόσο προληπτικά (με θεσμικές παρεμβάσεις) όσο και κατασταλτικά (όσο ψηλά και εάν αυτά τα φαινόμενα εντοπίζονται).

Σύμμαχο στην προσπάθεια αναβάθμισης του Δημοσίου θέλουμε την κοινωνία και τους κοινωνικούς φορείς. Όμως, επιζητούμε και έναν νέο τρόπο οργάνωσης της κοινωνίας και της οικονομίας - και σε αυτό το θέμα, έχουμε διαγνώσει ότι σε αρκετές περιοχές υπάρχει πρόβλημα εκπροσώπησης επιχειρήσεων, που συνδέονται με και εξαρτώνται από την τουριστική δραστηριότητα. Γιατί μία εμπορική για παράδειγμα επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε μία, κατά κύριο λόγο, τουριστική περιοχή έχει συμφέροντα που συνδέονται πρωτίστως με την οργάνωση και την ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητας και δευτερευόντως της εμπορικής. 

Στην πολιτική μας σκέψη ένα Τουριστικό (και όχι μόνο Ξενοδοχειακό) Επιμελητήριο, πρέπει και οφείλει να παίζει όχι μόνον ένα ουσιαστικά αναπτυξιακό και, εάν θέλετε, καθοδηγητικό και εκπαιδευτικό για την αγορά ρόλο, αλλά, πριν και πάνω από όλα, πρέπει και οφείλει να είναι αντιπροσωπευτικό. 

Συνεπώς, εμείς προτείνουμε, σε περιοχές που το μεγαλύτερο μέρος του τοπικού εισοδήματος προκύπτει από την τουριστική δραστηριότητα, οι επιχειρήσεις, τόσο οι τουριστικές όσο και οι συμπληρωματικές προς το τουριστικό προϊόν, να εκπροσωπούνται και να υποστηρίζονται από το Τουριστικό Επιμελητήριο. Νομίζω ότι αυτή είναι η πλέον ενδεδειγμένη μορφή εκπροσώπησης, οργάνωσης και ουσιαστικής στήριξης, της μικρής και πολύ μικρής επιχειρηματικότητας που συμμετέχει στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος και εξαρτά την επιβίωσή της από την ανάπτυξή του.

Μερικές ακόμα από τις προτάσεις μας, είναι, μεταξύ άλλων:

1. Η ίδρυση ενός Ειδικού Ταμείου Τουριστικής Ανάπτυξης ή Τράπεζας Ειδικού Σκοπού (π.χ. Τράπεζα Τουριστικής Ανάπτυξης, που θα έχει ως κύριους στόχους τη χρηματοδότηση και την παροχή εγγυήσεων για την υλοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων τουριστικής σημασίας, την ενίσχυση της απαραίτητης ρευστότητας και τη διασφάλιση της κοινωνικής αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της τουριστικής επενδυτικής δραστηριότητας.

2. Η αναθεώρηση του υπάρχοντος πλαισίου στον τομέα των αερομεταφορών, με στόχο τη θωράκιση του δημόσιου συμφέροντος και εργαλεία την ενίσχυση περιφερειακών δικτύων και αερογραμμών, την επαναφορά των αεροδρομίων υπό δημόσιο έλεγχο ως στρατηγικής σημασίας δραστηριότητες. Μάλιστα, θα ήθελα να ακούσω και τις δικές σας απόψεις πάνω στο ζήτημα των αερομεταφορών, που, ας μην ξεχνάμε, μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και την ίδρυση ενός σύγχρονου Εθνικού Αερομεταφορέα, ικανού να λειτουργεί αυτόνομα και ανταγωνιστικά στο σύγχρονο διεθνές περιβάλλον. Σας ζητώ να ανοίξουμε με ειλικρίνεια αυτή τη συζήτηση, διότι η χώρα αυτή τη στιγμή ξεπουλάει βασικά εργαλεία άσκησης εθνικής τουριστικής πολιτικής (αεροδρόμια, λιμάνια, μαρίνες). Αν κοιτάξουμε, χωρίς εθνικιστικές προκαταλήψεις, στα ανατολικά μας, θα δούμε ότι η κυβέρνηση Ερντογάν έχει αναγγείλει την κατασκευή του μεγαλύτερου αεροδρομίου στον κόσμο στην Κωνσταντινούπολη. Εμείς τι κάνουμε; Το κυριότερο: πως;

3. Η ενίσχυση της προσβασιμότητας στους τουριστικούς προορισμούς, μέσω έργων υποδομών για την ανάπτυξη και βελτίωση των συγκοινωνιακών εθνικών και περιφερειακών δικτύων.

4. Η καθιέρωση ενός διάδοχου συστήματος ταξινόμησης των ξενοδοχειακών καταλυμάτων, με υποχρεωτική εισαγωγή της σε βάθος αξιολόγησης των παρεχόμενων υπηρεσιών και έμφαση στην παρεχόμενη ποιότητα.

5. Η στήριξη και θέσπιση σταθερού μηχανισμού κινήτρων για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των λειτουργικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών των μικρών και πολύ μικρών τουριστικών και συμπληρωματικών προς το προϊόν, επιχειρήσεων.

6. Η ενίσχυση συνεργατικών–συνεταιριστικών επιχειρηματικών σχημάτων με στόχο την προστασία, ανάδειξη, ανάπτυξη και κοινωνική διαχείριση των φυσικών και πολιτισμικών πόρων των προορισμών, καθώς και κατά περίπτωση των τουριστικών ακινήτων και εγκαταστάσεων.

7. Η ενίσχυση και διεύρυνση των προγραμμάτων Κοινωνικού Τουρισμού. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα, το οποίο θα μπορούσε να τονώσει τον εσωτερικό τουρισμό, ο οποίος δέχτηκε σφοδρό χτύπημα μετά την κατάργηση των ΟΕΕ – ΟΕΚ. Βεβαίως, αυτό έρχεται σε αντιπαράθεση με τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών, καθώς μόνο υγιή και γεμάτα ταμεία μπορούν να υποστηρίξουν αυτά τα προγράμματα.

8. Η εξάλειψη των φαινομένων της αδήλωτης, μαύρης εργασίας και των πολιτικών ελαστικοποίησης της εργασίας. 

9. Ο εξορθολογισμός των φορολογικών επιβαρύνσεων των μικρών και πολύ μικρών τουριστικών επιχειρήσεων (όπως για παράδειγμα, των συντελεστών ΦΠΑ ή του φόρου ακινήτων).

10. Ο επανασχεδιασμός της επικοινωνιακής στρατηγικής προώθησης και προβολής της χώρας ως τουριστικού προορισμού, στη βάση μετρήσιμων ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών επίτευξης αποτελεσμάτων.

11. Η βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών σε όλο το φάσμα της τουριστικής δραστηριότητας.

12. Η αναμόρφωση και κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την ανάπτυξη ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, με στόχο τη διαφοροποίηση και τον εμπλουτισμό της τουριστικής προσφοράς.

Η κυβέρνηση της Αριστεράς, την οποία οραματιζόμαστε, έχει την υποχρέωση να δημιουργήσει ένα σταθερό διοικητικό, χωρικό, οικονομικό, και κοινωνικό περιβάλλον, για την ανάπτυξη της υγιούς και όχι της «παρασιτικής», τουριστικής και συμπληρωματικής προς τον τουρισμό επιχειρηματικότητας. 

Εσείς οφείλετε να στηρίξετε – όχι με ιδεολογικά ή πολιτικά προαπαιτούμενα, αλλά εκ των πραγμάτων - με όλες σας τις δυνάμεις, την υλοποίηση πολιτικών, οι οποίες θα συνθέτουν το προϊόν με όρους βιώσιμης ανάπτυξης, θα διασυνδέουν τα επί μέρους χαρακτηριστικά του με τις τοπικές παραγωγικές δομές, ιδιαιτερότητες και δυνατότητες, θα εναρμονίζουν την τουριστική εμπειρία με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον και θα ανταποδίδουν στους τουριστικούς προορισμούς, ικανό μέρος της αξίας που θα προκύπτει από την ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητας.

Κατά την άποψη μας, το μέλλον για την οργάνωση της τουριστικής και οικονομικής δραστηριότητας σε μια χώρα αποδεσμευμένη από τα Μνημόνια, στηρίζεται στους εργαζόμενους και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις – στους βασικούς πυλώνες του λεγόμενου «κόσμου του τουρισμού». Η αποδέσμευση και απεξάρτηση από τα μεγάλα συμφέροντα που οικοδόμησαν εδώ και δεκαετίες το υφιστάμενο αντιαναπτυξιακό μοντέλο, δημιουργεί νέα καθήκοντα, αλλά και νέες δυνατότητες για τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας που στοχεύουμε να φέρουμε στο προσκήνιο.

Προτού κλείσω, θα ήθελα να αναφερθώ στην έρευνα του γερμανικού Ινστιτούτου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού της Ανώτατης Σχολής Εφαρμοσμένων Επιστημών WestkUste που παρουσιάστηκε χτες στο Μουσείο της Ακρόπολης. Από αυτή, η Ελλάδα χαρακτηρίζεται «αδύναμος προορισμός», αλλά οι Γερμανοί συνεχίζουν να την επισκέπτονται λόγω προσφορών της τελευταίας στιγμής! Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα αναγνωρίζεται πλέον σιγά – σιγά ως ο παράδεισος του all inclusive τουρισμού – και μάλιστα όλο και περισσότεροι φορείς του τουρισμού εκτιμούν ότι τα φετινά προσδοκώμενα έσοδα (11 δις) και αφίξεις (17 εκατομμύρια) θα συνοδεύονται από μια οργιώδη αύξηση του all inclusive, από το οποίο βέβαια οι τουριστικές περιοχές δε θα καρπώνονται τίποτα.

Σε μαρασμό οδηγούνται οι τουριστικές περιοχές και μάλιστα ταχύτατα: τόσο από τη συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου, όσο και από τη συρρίκνωση της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας ˙ τόσο από τη κατάργηση των εποχικών επιδομάτων, όσο και από την εποχικότητα της απασχόλησης. Δεν είναι η σωτηρία τους, όμως, η άνευ ορίων δόμηση και ιδιωτικοποίηση. Πρέπει, επιτέλους, το κέντρο βάρους της τουριστικής ανάπτυξης να μετατοπιστεί από τις επενδύσεις προς τον ανθρώπινο παράγοντα.

Η αναζήτηση της ποιότητας στον τουρισμό περνάει αναγκαστικά μέσα από τους 700.000 και πλέον που απασχολούνται στον τουρισμό – μέσα δηλαδή από τους εργαζόμενους και τους μικρομεσαίους. Η πραγματική και ποιοτική τουριστική ανάπτυξη συνεπάγεται ένα καλά καταρτισμένο και νόμιμα απασχολούμενο ανθρώπινο δυναμικό (θυμίζω την τραγική δολοφονική επίθεση του Ολλανδού ανιματέρ στο 11χρονο παιδάκι στην Κρήτη)˙ συνεπάγεται την προστασία των φυσικών και πολιτισμικών πόρων, που δίνουν στην Ελλάδα συγκριτικό πλεονέκτημα˙ συνεπάγεται την ακύρωση των μνημονίων˙ και συνεπάγεται, βεβαίως, τη χάραξη πολιτικής προς το δημόσιο συμφέρον και την κοινωνική ανταποδοτικότητα, μαζί με κοινωνικούς φορείς και δημοκρατικούς θεσμούς, όπου τα μέλη θα εκπροσωπούνται και θα συναποφασίζουν ισότιμα».

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)