to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:36 | 27.04.2018

Διεθνή

Το Συμβούλιο της Ευρώπης ενέκρινε ψήφισμα για την εκπαίδευση των παιδιών μεταναστών

Εγκρίθηκε ψήφισμα για την ένταξη, την ενδυνάμωση και την προστασία των παιδιών προσφυγών/μεταναστών μέσω της υποχρεωτικής σχολικής εκπαίδευσης, κατά την τρέχουσα εαρινή Σύνοδο της Ολομέλειας της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης (23-27.4).


Το ψήφισμα βασίστηκε στην σχετική Έκθεση της εισηγήτριας Petra De Sutter (Βέλγιο, SOC) που υιοθέτησε η Επιτροπή Μετανάστευσης, προσφύγων και εκτοπισμένων ανθρώπων της ΚΣΣΕ όπου εκφράζεται η ανησυχία για την αποτυχία των κρατών μελών να σεβαστούν τις δεσμεύσεις τους όσον αφορά την δωρεάν εκπαίδευση των παιδιών μεταναστών και την παροχή αποτελεσματικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ειδικευμένων εκπαιδευτικών, κατάλληλων υποδομών και πόρων διδασκαλίας.

Το ψήφισμα υπενθυμίζει το καθήκον των κρατών να παρέχουν το δικαίωμα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε όλα τα παιδιά πρόσφυγες/μετανάστες σε δωρεάν βάση. Ειδικότερα σημειώνεται ότι η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να είναι υποχρεωτική και να παρέχεται ακόμη και αν η διαδικασία ασύλου δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.

Σημειώνοντας ότι η εκπαίδευση παραμένει ένα ισχυρό εργαλείο για την ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων στις χώρες υποδοχής αλλά και εγγύηση προστασίας από την εργασία ανηλίκων και την εγκληματικότητα, προτείνει μια σειρά μέτρων που θα εγγυώνται την πρόσβαση των παιδιών των μεταναστών στην εκπαίδευση. Επιπλέον, παροτρύνει τα κράτη-μέλη, να στηριχτούν στα εκπαιδευτικά εργαλεία του Συμβουλίου της Ευρώπης όπως το κουτί για γλωσσική στήριξη των ενήλικων προσφύγων και το Ευρωπαϊκό Διαβατήριο Προσόντων για τους πρόσφυγες.

Ειδικότερα, ζητείται από τα κράτη-μέλη :

• να ενσωματώσουν την εκπαίδευση των παιδιών μεταναστών και προσφύγων και την εξειδικευμένη κατάρτιση των εκπαιδευτικών στους προϋπολογισμούς των υπουργείων Παιδείας και όχι στην ανθρωπιστική και αναπτυξιακή βοήθεια

• να ενθαρρύνουν όλα τα παιδιά να παρακολουθήσουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έως 18 ετών

• να παρέχουν πλήρη και κατανοητή πληροφόρηση στους γονείς σχετικά με την εκπαίδευση

• να ενημερώνουν και να παρέχουν πρόσβαση, ενθάρρυνση, μαθησιακά κίνητρα και βοήθεια σε ασυνόδευτους ανηλίκους αλλά και στου γονείς

• να παρέχουν επαρκή μέσα μεταφοράς και συνοδείας σε παιδιά που φιλοξενούνται σε κέντρα και στρατόπεδα

• να παρέχουν προγράμματα σπουδών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώριση του επιπέδου εκπαίδευσης αργότερα

• να εξασφαλίσουν την παροχή ψυχοκοινωνικής βοήθειας για τη διάγνωση και την αντιμετώπιση περιπτώσεων τραυμάτων

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και μέλος της Επιτροπής Γιώργος Ψυχογιός τοποθετήθηκε εκ μέρους της Ενωμένης Αριστεράς, δηλώνοντας πως η εκπαίδευση είναι το κλειδί για μια επιτυχημένη ένταξη και για αυτό έχει πρωταρχική σημασία ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό σύστημα για τα παιδιά μεταναστών και για κάθε κράτος-μέλος.

« Αναμφισβήτητα είναι ένα μεγάλο βήμα τα παιδιά να μαθαίνουν και να λαμβάνουν σημαντικά εφόδια για τη ζωή τους, να γίνονται μέρος των κοινωνιών μας, να αγαπούν τις χώρες μας και να αρχίζουν να ονειρεύονται ξανά. Όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες για εκπαίδευση […] Αυτή είναι η πραγματική πορεία προς την πραγματική δημοκρατία, την ισότητα και την αλληλεγγύη που πρέπει να ακολουθήσουν όλα τα κράτη μέλη και όχι την περιθωριοποίηση, τις διακρίσεις και τις ξενοφοβικές φωνές ορισμένων κρατών μελών και βουλευτών», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Ψυχογιός αναφέρθηκε στο συγκεκριμένο παράδειγμα της Ελλάδας, η οποία, παρά τη κρίση και την έλλειψη αλληλεγγύης, έχει φροντίσει από το 2015 να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, πρόσβαση στην εργασία, υποστήριξη οικογενειών με προβλήματα παραμονής. Όσο για την εκπαίδευση, τόνισε πως η πιο σημαντική πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σχεδιάστηκε για παιδιά.

Έδωσε συγκεκριμένα παραδείγματα για το έργο του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με ειδικό πρόγραμμα για την ένταξη των νεοαφιχθέντων παιδιών προσφύγων στην εκπαίδευση, τις αποκαλούμενες «Εγκαταστάσεις Σχολείων Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων» (ΔΥΕΠ στα Ελληνικά) καθώς και οι κατευθυντήριες γραμμές για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας.

« Σήμερα ισχύουν οι ίδιοι κανόνες για την εγγραφή σε σχολεία για όλα τα παιδιά στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο κόσμο, ανεξάρτητα από την κατοικία ή το νομικό τους καθεστώς. Οι μαθητευόμενοι έχουν πρόσβαση σε διδασκαλία της ελληνικής γλώσσα στο πλαίσιο του γενικού προγράμματος στα "μαθήματα υποδοχής" που λειτουργούν στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης, από το σχολικό έτος 2016-17 ισχύουν απογευματινά μαθήματα με τίτλο "Εγκαταστάσεις Σχολείων Υποδοχής για Εκπαίδευση Προσφύγων" που έχουν σχεδιαστεί ειδικά ως προπαρασκευαστικό μεταβατικό πρόγραμμα που αποσκοπεί στη σταδιακή ενσωμάτωση στο εκπαιδευτικό σύστημα των κέντρων στέγασης των προσφύγων και τα οποία λειτουργούν στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση για παιδιά ηλικίας 6 έως 12 ετών και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για παιδιά ηλικίας 12 έως 15 ετών. Το σχολικό πρόγραμμα περιλαμβάνει μαθήματα ελληνικής γλώσσας, Μαθηματικά, μαθήματα ξένων γλωσσών, μαθήματα Πληροφορικής, Φυσικής Αγωγής και Τέχνης » , είπε ο κ. Ψυχογιός.

Επιπλέον αναφέρθηκε στους Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων (REC) σε όλα τα μεγάλα κέντρα υποδοχής προσφύγων, οι οποίοι είναι αρμόδιοι για τον έλεγχο δεξιοτήτων. Τέλος, αναφέρθηκε στη σημαντική συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, που εγκαινιάζει πρόγραμμα για άτομα ηλικίας άνω των 15 ετών με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το οποίο θα υλοποιηθεί από πανεπιστήμια σε όλη την Ελλάδα.

Γενικότερα, σημειώνεται στην έκθεση, ότι, βάσει στατιστικών στοιχείων, το 2016 μόνο το 61% των παιδιών προσφύγων είχε πρόσβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση εκ τον οποίων 23% των εφήβων προσφύγων παρακολούθησε κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μόνο το 1% των προσφύγων παρακολουθούσε πανεπιστήμια. Από τους 6,4 εκατομμύρια πρόσφυγες σε ηλικία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παγκοσμίως, περίπου 3,5 εκατομμύρια δεν είχαν καν σχολικές δομές για να πάνε.

Επίσης, τονίζεται πως τα σχολεία πρέπει να θεωρούνται άσυλο και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται από στρατιωτικές ή αστυνομικές δυνάμεις. Σε κάθε περίπτωση, η εθνική νομοθεσία θα πρέπει να απαγορεύει την παρουσία ή την είσοδο αστυνομικών ή ενόπλων δυνάμεων μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας (π.χ. για λόγους απομάκρυνσης των παράνομων μεταναστών).

ΑΠΕ - ΜΠΕ

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)