to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Στο μικροσκόπιο της εφορίας μπαίνουν 1,3 εκατ. ΑΦΜ μεγαλοκαταθετών

Μετά την απόφαση του ΣτΕ για αντισυνταγματικότητα των παρατάσεων παραγραφής - Ελέγχους έως και το 2006 θα επιδιώξει ο φοροελεγκτικός μηχανισμός, εάν θεωρηθούν "νέα" τα στοιχεία των τραπεζικών τους καταθέσεων


Βάρος στο οικονομικό έτος 2006 θα ρίξει ο φοροελεγκτικός μηχανισμός ώς το τέλος της χρονιάς, εάν κριθεί ότι τα στοιχεία που αφορούν τις τραπεζικές καταθέσεις και ειδικά το 1,3 εκατ. ΑΦΜ μεγαλοκαταθετών θα θεωρηθούν ως «νέα». Και τούτο καθώς, με βάση τη νομοθεσία, ακόμη και μετά την απόφαση του ΣτΕ να χαρακτηρίσει αντισυνταγματική τη διαδικασία διαδοχικών παρατάσεων παραγραφής ανέλεγκτων χρήσεων (παρ' ότι οι καθυστερήσεις ολοκλήρωσης των ελέγχων οφείλονται σε ένα βαθμό και στο δικαστικό σύστημα με τις καθυστερήσεις του) η παραγραφή είναι δεκαετής. Έτσι, οι έλεγχοι μπορούν να φτάσουν έως και το 2006. Για να καταστεί αυτό δυνατό θα πρέπει να κριθεί και από τα δικαστήρια εάν μπορεί να ισχύσει η δυνατότητα ενεργοποίησης της συγκεκριμένης πρόβλεψης, διαφορετικά «σαμποτάρεται» σε μεγάλο βαθμό και η ρύθμιση οικειοθελούς αποκάλυψης εισοδημάτων.

Αρμόδιοι κύκλοι ανέφεραν ότι ακόμη και μετά την απόφαση του ΣτΕ, οι φοροφυγάδες μπορεί να αποφύγουν την καταβολή προστίμων, όχι όμως και την ποινική δίωξη, ειδικά εάν διαπιστωθεί «ξέπλυμα χρήματος» το οποίο όχι μόνο δεν παραγράφεται αλλά επισύρει και ποινές φυλάκισης.

Ήταν έτοιμοι

Πάντως, η απόφαση του ΣτΕ για κάποιους δεν ήλθε ως «κεραυνός εν αιθρία», καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, νομικοί συμβούλευαν πελάτες τους να μην προσέλθουν στη ρύθμιση εθελοντικής αποκάλυψης αδήλωτων εισοδημάτων, αλλά να περιμένουν την απόφαση που πιθανότατα θα κήρυσσε αντισυνταγματικές τις παρατάσεις παρ' ότι αποτελούν πρακτική πολλών ετών λόγω της χρόνιας αδυναμίας του υπουργείου Οικονομικών να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς στην εκκαθάριση των ελεγκτικών εκκρεμοτήτων). Η ίδια απόφαση φαλκιδεύει και τη γενικότερη κυβερνητική πολιτική για μέσω προσμέτρησης εσόδων από πάταξη φοροδιαφυγής, τελεσφόρησης της προσπάθειάς της για δημοσιονομική εξυγίανση. Παράλληλα, απειλείται η διαδικασία οικειοθελούς αποκάλυψης αδήλωτων εισοδημάτων που παρατάθηκε ώς το τέλος Σεπτεμβρίου, καθώς αμβλύνονται οι πιέσεις στους φοροφυγάδες από τον φόβο των προστίμων.

Το "κακό" σενάριο

Στο δυσμενές σενάριο, δηλαδή στην περίπτωση κατά την οποία δεν κριθούν «νέα» τα στοιχεία που αφορούν τις τραπεζικές καταθέσεις, άρα δεν θα είναι δυνατή η δεκαετής παράταση, η απόφαση του ΣτΕ απαγορεύει στους ελεγκτές να ερευνήσουν στοιχεία για την προ του 2011 περίοδο, οπότε «απαλλάσσονται» οι φοροφυγάδες που θα εντοπίζονταν από τις λίστες Λαγκάρντ, των μεγαλοκαταθετών, της Μπόργιανς κ.λπ. Έτσι, καθώς έλεγχοι θα μπορούν να διενεργηθούν μόνο για τις χρήσεις 2011 και μετά, στενεύουν σε μεγάλο βαθμό τα περιθώρια εντοπισμού «μαύρου χρήματος» ειδικά από περιόδους ιδιαίτερου ενδιαφέροντος (όπως λ.χ. το χρηματιστήριο και η εισροή μεγάλων κεφαλαίων στο τραπεζικό σύστημα). Εάν θεωρηθούν «νέα» τα στοιχεία για τις καταθέσεις, οπότε η παραγραφή θα είναι δεκαετούς διάρκειας, οι έλεγχοι μπορούν να φτάσουν έως και το 2006. Στην περίπτωση αυτή, θα «γλιτώσουν» για παράδειγμα οι φοροφυγάδες οι οποίοι τυχόν θα εντοπίζονταν στη λίστα Λαγκάρντ για το 2005, όμως θα μπορούν να εντοπιστούν οι όποιοι φοροφυγάδες εντοπιστούν για τα έτη 2006 και 2007, δεδομένου ότι η τριετία 2005 - 2007 συνθέτει και τον κύριο όγκο της εν λόγω λίστας.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στο ΣτΕ έχουν προσφύγει μεγάλη εταιρεία πετρελαιοειδών στην οποία είχαν επιβληθεί υψηλόποσα πρόστιμα και προσαυξήσεις 14 εκατομμυρίων ευρώ για ανακριβή δήλωση του 2002, πρώην βουλευτής για απόκρυψη εισοδήματος το 1999 και μεγάλη τεχνική εταιρεία.

Η απόφαση του ΣτΕ

Το ΣτΕ έκρινε ότι η παραγραφή των φορολογικών αξιώσεων είναι πενταετής και οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής είναι αντισυνταγματικές, αναφέροντας στο σκεπτικό του ότι «Η παραγραφή πρέπει να έχει εύλογη διάρκεια, ενόψει μάλιστα του ότι πλέον διευκολύνεται η διαδικασία ελέγχου τόσο λόγω των σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων ελέγχου όσο και λόγω του γεγονότος ότι πολλά δεδομένα που αφορούν την πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα των φορολογουμένων (π.χ. εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, τόκους καταθέσεων κ.λπ.) εισάγονται στο σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος χωρίς να χρειάζονται καμία ενέργεια εκ μέρους των φορολογουμένων, έτσι δεν δικαιολογείται ο καθορισμός μακρού χρόνου παραγραφής πέραν των χρονικών ορίων που όριζαν οι προϊσχύουσες διατάξεις, σε χρόνο κατά τον οποίο η φορολογική διοίκηση δεν διέθετε τα εργαλεία αυτά...».

Δ.Τζανακόπουλος: «Πρέπει να σταθμίζεται το δημόσιο συμφέρον»

«Συνεχίζουμε τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής» τόνισε στη χθεσινή ενημέρωση των δημοσιογράφων ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος αναφερόμενος στην απόφαση. Ο Δημήτρης Τζανακόπουλος παρατήρησε ότι «πολλές φορές το ΣτΕ, όταν καλείται να σταθμίσει περιορισμό πιθανών ατομικών δικαιωμάτων με εξυπηρέτηση δημοσίου συμφέροντος, έχει επιχειρηματολογήσει ότι το δημόσιο συμφέρον κρίνεται πιο σημαντικό. Τώρα έπραξε το αντίθετο παρ' ότι γνωρίζει ότι η φοροδιαφυγή ήταν »από τα βασικά αίτια, εξαιτίας των οποίων η ελληνική οικονομία οδηγήθηκε στα πρόθυρα της κατάρρευσης το 2010".

Επισήμανε ακόμη ότι οι Έλληνες δικαστές γνωρίζουν τις πράξεις ή παραλείψεις προηγούμενων κυβερνήσεων που καθυστέρησαν ελέγχους λιστών τις οποίες η κυβέρνηση απέκτησε από ξένες κυβερνήσεις και πρόσθεσε: «Από τη δική μας πλευρά κάναμε και συνεχίζουμε να κάνουμε το παν ώστε αυτά τα στοιχεία να εξεταστούν ενδελεχώς, να εξεταστούν εξονυχιστικά και να βεβαιωθούν πιθανές οφειλές μεγάλων φοροφυγάδων... Συνεχίζουμε τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής. Και ήδη νομίζω ότι έχουμε επιφέρει αποτελέσματα. Σας καλώ να θυμηθείτε ότι την περίοδο της διακυβέρνησής μας έχουν αυξηθεί κατά περίπου 500% έως 600% οι βεβαιώσεις οφειλών που προέρχονται από τις λίστες της φοροδιαφυγής».

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)