to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

19:22 | 27.06.2018

Πολιτική

Η κυβέρνηση της Αριστεράς κάνει πράξη το Μεταφορικό Ισοδύναμο - Καταψήφισε επί της αρχής η ΝΔ

Μετά από βελτιωτικές τροποποιήσεις που επέφερε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το νομοσχέδιο ψήφισαν επί της αρχής και η ΔΗΣΥ και το Ποτάμι


Την ψήφο και κομμάτων της αντιπολίτευσης εξασφάλισε το νομοσχέδιο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Μετά από βελτιωτικές τροποποιήσεις που επέφερε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το νομοσχέδιο ψήφισαν επί της αρχής και η ΔΗΣΥ και το Ποτάμι. Η ΝΔ καταψήφισε επί της αρχής το σχέδιο νόμου αν και αναγνώρισε, στο κλείσιμο της συζήτησης, ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αποδέχθηκε αρκετές προτάσεις και κατέθεσε τις αναγκαίες προσθήκες και βελτιωτικές τροποποιήσεις. Με βάση αυτή την παραδοχή, και όπως είπε ο Χ. Αθανασίου, η ΝΔ δίνει σε επιμέρους άρθρα θετική ψήφο. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων. Παρών δήλωσε η Χρυσή Αυγή.

Λίγο πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός είπε ότι σήμερα γίνεται μια θεσμική τομή που αποτελούσε διεκδίκηση των νησιωτών εδώ και πολλά χρόνια αλλά κανείς άλλος δεν τόλμησε να το προχωρήσει.

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν διαχρονικά προγραμματική θέση της αριστεράς, ήταν προεκλογική θέση του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2015, στο παράλληλο πρόγραμμα, ήταν δέσμευση του πρωθυπουργού στη Νίσυρο το 2016, και αυτές είναι πολιτικές εδαφικής συνοχής, είπε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός και πρόσθεσε ότι ο Μηχανισμός που δημιουργείται είναι καινοτόμος σε ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς σε άλλες χώρες της Ευρώπης το Μεταφορικό Ισοδύναμο αφορά μόνο επιβάτες και όχι τη μεταφορά προϊόντων που περιλαμβάνει το ελληνικό σχέδιο. Υπό την έννοια αυτή το νομοσχέδιο είναι και αναπτυξιακό αφού αίρει τα ανταγωνιστικά μειονεκτήματα των επιχειρήσεων και επιπλέον δίνει κίνητρα στους νησιώτες να φτιάξουν νέες επιχειρήσεις.

Τι ειπώθηκε νωρίτερα στην Ολομέλεια

«Καταψηφίζουν το νομοσχέδιο εκείνοι που επί δεκαετίες δεν έκαναν τίποτα για τις μεταφορές στα νησιά» σημείωσε νωρίτερα ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός, ο οποίος τόνισε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι μέτρο που επιβάλλεται στο πλαίσιο μίας ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής που είναι απολύτως αναγκαία. «Από τις πρώτες εκτιμήσεις και μελέτες, μπορεί το όφελος να είναι 500-600 ευρώ τον χρόνο το λιγότερο και να φτάσει και 1.200 και 1.300 ευρώ. Δεν είναι ευκαταφρόνητα αυτά τα ποσά» είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. 

«Σήμερα είναι μία μεγάλη ημέρα για τα νησιά, διότι επί σειρά δεκαετιών είχαν αίτημα το Μεταφορικό Ισοδύναμο» τόνισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος και χαρακτήρισε προφάσεις εν αμαρτίαις τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. «Στο όνομα του να πέσει η κυβέρνηση, η ΝΔ έχει μεταβληθεί σε γκρούπα του "όχι σε όλα". Οι νησιώτες θα δουν σημαντικά οφέλη» πρόσθεσε ο κ. Συρμαλένιος και δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα κριθούν από τους νησιώτες. 

«Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι μέτρο για την ουσιαστική στήριξη της νησιωτικότητας που προστατεύεται από το Σύνταγμα αλλά και από τη Συνθήκη λειτουργίας της ΕΕ», ανέφερε μιλώντας νωρίτερα στην Ολομέλεια η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Φωτεινή Βάκη και πρόσθεσε ότι «η κυβέρνηση προχωρά στο Μεταφορικό Ισοδύναμο αποδεικνύοντας ότι δεν αντιμετωπίζει τους νησιώτες ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας». 

Υπογράμμισε εξάλλου ότι στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, που συνιστά καινοτομία της Ελλάδας, εντάσσονται και τα Ιόνια νησιά που με τις προηγούμενες κυβερνήσεις έμειναν στο περιθώριο των κυβερνητικών επιλογών επί σειρά ετών. 

Η κ. Βάκη δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι ως αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής που ακολουθήθηκε στο παρελθόν είναι ότι σειρά κρατικών υπηρεσιών μεταφέρθηκαν στην ηπειρωτική χώρα, ενώ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι, όπως είπε, και το γεγονός ότι τα Ιόνια νησιά δεν απολάμβαναν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. 

«Η παρούσα κυβέρνηση, παρά τις αντιξοότητες, επέλεξε να μην αγνοήσει τους νησιώτες και εμπράκτως να τους αναγνωρίσει κάτι που ήταν αυτονόητο σε μια χώρα με τόσα νησιωτικά συμπλέγματα. Αυτή η κυβέρνηση επέλεξε να μην αγνοήσει το άρθρο 101 του Συντάγματος για τη νησιωτικότητα», είπε η κ. Βάκη.

Φωτογραφία του χρήστη left.gr.

Φωτογραφία του χρήστη left.gr.
H στάση της αντιπολίτευσης

«Η Νέα Δημοκρατία είναι ανοιχτή στον διάλογο για ένα νομοσχέδιο που θα λύνει προβλήματα, θα αντέχει στον χρόνο, αλλά και θα ωφελεί τους νησιώτες. Δεν συμφωνούμε να χορηγείται το Μεταφορικό Ισοδύναμο ανά νοικοκυριό, αλλά ανά άτομο. Και δεν συμφωνούμε και με τα εισοδηματικά κριτήρια, τα οποία θα προσδιορίσετε εσείς και τα οποία, παρεμπιπτόντως, δεν τολμάτε να τα αναφέρετε ευθέως, αλλά τα υπονοείτε. Πιστεύουμε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να το απολαμβάνουν όλοι οι νησιώτες και όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα νησιά» υπογράμμισε ο εισηγητής της ΝΔ, Χαράλαμπος Αθανασίου και κάλεσε την κυβέρνηση να δεχθεί την τροπολογία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. 

«Yφέρπει ότι επιχειρείται επικοινωνιακά να τεθεί ως το αντιστάθμισμα του ΦΠΑ που καταργείται» υποστήριξε ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιώργος Καρράς και συμπλήρωσε ότι «ωφελούμενοι εκ του μειωμένου ΦΠΑ ήταν το σύνολο. Ωφελούμενοι εκ του Μεταφορικού Ισοδυνάμου είναι λιγότεροι». Ο βουλευτής ανέφερε ότι από τις αρχές του επόμενου έτους το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να εφαρμοστεί παντού και σημείωσε ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη θα αναμείνει τις νομοτεχνικές βελτιώσεις, στις οποίες θα προχωρήσει η κυβέρνηση, προκειμένου η ΔΗΣΥ να εκτιμήσει την τελική θέση της. 

«Το Μεταφορικό Ισοδύναμο έρχεται σήμερα απέναντι στην ανάγκη των νησιωτών και συνολικά του λαού για φθηνές, απρόσκοπτες, σύγχρονες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τριακόσιες εξήντα πέντε μέρες τον χρόνο, με πληρώματα με μόνιμη και σταθερή εργασία, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα» τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Σπύρος Τάσσος. Όπως πρόσθεσε το Μεταφορικό Ισοδύναμο εμφανίζεται ως αντιστάθμισμα στα εξοντωτικά φορολογικά μέτρα και χαράτσια, την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, τις μειώσεις των μισθών, των συντάξεων, τις κατασχέσεις, τους πλειστηριασμούς, τη μνημονιακή πολιτική μέχρι το 2060. Επίσης, είπε ότι το σχετικό νομοσχέδιο, που δεν είναι τίποτα άλλο παρά ακόμη μία μορφή επιδότησης των εφοπλιστών, οι οποίοι για τις άγονες γραμμές από την αρχή του χρόνου έχουν ήδη εισπράξει ως επιδότηση 120 εκατομμύρια ευρώ. 

Το νομοσχέδιο αφορά το 15% του πληθυσμού, παρατήρησε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Θανάσης Παπαχριστόπουλος και σχολίασε τη στάση της αντιπολίτευσης: «Έρχεστε εδώ και υποδεικνύετε. Καλά κάνετε και υποδεικνύετε, δεν είναι κακό, για να δούμε τι κάνατε εσείς για το 15% των πολιτών αυτής της χώρας.Το άρθρο 101 του Συντάγματος δεν ήρθε χθες, είναι παλιό. Αναφέρεται στις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών. Το εκμεταλλευτήκατε; Τι κάνατε; Τίποτα δεν κάνατε. Λυπάμαι που το λέω αυτό» επισήμανε ο κ. Παπαχριστόπουλος. «Κάποιοι κάνουν τους πατριώτες εδώ μέσα και καλά κάνουν και μπορεί και να είναι. Στην πράξη, όμως, να το δείξουν. Η Κυρά της Ρω, λοιπόν, κάθισε μόνη της σε αυτό το νησί. Ξέρετε, όμως, ότι από το 2002 μέχρι τώρα, ενώ κατοικήσιμα από τα 6.000 νησιά ήταν τα 127, σήμερα είναι τα 114, γιατί οι άνθρωποι εκεί αισθάνονται εγκαταλελειμμένοι τελείως; Ένα από τα νησιά που δεν κατοικείται είναι και η νήσος Ρω. Στην πράξη, λοιπόν, ο πατριωτισμός, όχι στα λόγια» υπογράμμισε ο κ. Παπαχριστόπουλος. 

«Θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το σημερινό νομοσχέδιο ως αυτό που πραγματικά είναι, ως ένα βήμα μονάχα, ένα πρώτο βήμα στην αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων που έχει ως αποτελεσματικότητα η νησιωτικότητα» υποστήριξε ο βουλευτής του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης και πρόσθεσε: «Σαφώς δεν συνιστά μία ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική και σαφώς δεν αίρει τις υπάρχουσες ανισότητες που χαρακτηρίζουν τη ζωή στα νησιά. Πλην όμως είναι το πρώτο βήμα μετά από δεκαετίες δημόσιας συζήτησης γι' αυτό το τόσο χρήσιμο εργαλείο. Πρόκειται για μία πρωτόλεια εφαρμογή, για μία εφαρμογή που θα μας βοηθήσει να εξάγουμε συμπεράσματα προς χρήση στο μέλλον, προκειμένου να την αλλάξουμε, να την τροποποιήσουμε, να τη διευρύνουμε». 

«Η κυβέρνηση, με το σημερινό νομοσχέδιο, κυριολεκτικά, προσπαθεί να μοιράσει λεφτά, λεφτά στα νησιά, λεφτά, όμως, που οι μνημονιακές της υποχρεώσεις την ανάγκασαν να κόψει, όπως ήταν ο μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά» παρατήρησε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Ιωάννης Σαρίδης και επέμεινε: «Προσπαθεί μέσα από έναν "κουμπαρά" του δημοσίων επενδύσεων να βρει κάποια χρήματα, κάποια "ψίχουλα" για να μπορέσει να καλύψει το μεγάλο κενό, το οποίο δημιουργήθηκε από αυτήν τη μνημονιακή της υποχρέωση, μία "κόκκινη" γραμμή, μία ακόμα "κόκκινη" γραμμή της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που δεν μπόρεσαν να κρατήσουν». 

Να συμπεριληφθεί και η Κρήτη στο Μεταφορικό Ισοδύναμο ζήτησε ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Βασίλης Κεγκέρογλου, καταγγέλλοντας, μάλιστα, ότι η εξαίρεσή της από το νομοσχέδιο είναι πολιτική. 

«Οι Κρήτες πολίτες δεν χρησιμοποιούν ακτοπλοϊκή συγκοινωνία; Οι κρητικές επιχειρήσεις για τη μεταφορά των πρώτων υλών ή των προϊόντων τους προς την ηπειρωτική Ελλάδα δεν χρησιμοποιούν ακτοπλοϊκή συγκοινωνία; Ειλικρινά, καταθέτω την ερώτησή μου γιατί εξαιρείται η Κρήτη από το Μεταφορικό Ισοδύναμο» δεν παρέλειψε να επισημάνει και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Ηγουμενίδης. «Προφανώς, αντιλαμβάνομαι την αναγκαιότητα να ενισχυθούν τα μικρά ή τα μικρότερα νησιά ή τα νησιά με λιγότερο πληθυσμό, αλλά νομίζω ότι στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό μας πρέπει να είναι όλα τα νησιά, όλοι οι κάτοικοι των νησιών» συμπλήρωσε ο κ. Ηγουμενίδης. 

«Είτε φοράτε γραβάτα, είτε όχι, είτε είμαστε μέσα ή έξω από τα μνημόνια, είτε νομίζετε ότι βγήκατε, η αλήθεια για τους νησιώτες είναι μία: Την 1η Ιουλίου καταργείτε, με δική σας αποκλειστική ευθύνη, τον νησιωτικό ΦΠΑ και στα τελευταία νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Το ξεκινήσατε το 2015 με την "περήφανη" διαπραγμάτευση Τσίπρα-Βαρουφάκη. Το ολοκληρώνετε το 2018 με τις υπογραφές Τσίπρα και Καμμένου» δήλωσε ο βουλευτής της ΝΔ Νότης Μηταράκης. 

«Είναι η πρώτη φορά που δίνεται τέτοια οριζόντια ενίσχυση στις επιχειρήσεις στα νησιά» σημείωσε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αναστασία Γκαρά και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη Σαμοθράκη, λέγοντας ότι είναι από τα 49 νησιά που θα εφαρμοστεί πιλοτικά το Μεταφορικό Ισοδύναμο και σύμφωνα με εκτιμήσεις και μελέτες το ποσό που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε μία τετραμελή οικογένεια για το εξάμηνο θα φτάνει τα 529 ευρώ. 

«Η κυβέρνηση αυτή κατήργησε το εθνικό ευεργέτημα των μειωμένων συντελεστών και σήμερα κακοποιεί με τον πιο βάναυσο τρόπο ένα δίκαιο αίτημα των νησιωτών που είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο» τόνισε ο βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Βρούτσης, υπογραμμίζοντας ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είναι εκείνος που πέτυχε τον μειωμένο ΦΠΑ για το Αιγαίο ως αντάλλαγμα για την ένταξη στην ΕΟΚ. «Καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε ποτέ να παραδώσει τον ΦΠΑ του Αιγαίου και σήμερα που χάσαμε αυτόν τον πολύτιμο πόρο προσπαθεί η κυβέρνηση, με μία επικοινωνιακή φούσκα και αέρα κοπανιστό, να κοροϊδέψει τους νησιώτες» υποστήριξε ο βουλευτής της ΝΔ και πρόσθεσε ότι «αυτό το μέτρο (Μεταφορικό Ισοδύναμο) η Νέα Δημοκρατία θα το αλλάξει». 

«Η κυβέρνηση αναζητά επικοινωνιακά ισοδύναμα και σωσίβια για να γλυτώσουν από τις βαριές ευθύνες τους σε όλα τα μέτωπα» δήλωσε ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράξης Γιώργος Αρβανιτίδης.

Η συζήτηση στις αρμόδιες επιτροπές

Με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή και τον υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό να υπεραμύνονται του νομοσχεδίου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, λέγοντας ότι το περίμεναν 40 χρόνια οι νησιώτες, και τα κόμματα να συμφωνούν ως προς την εφαρμογή του μέτρου αλλά να αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα της κυβερνητικής πρωτοβουλίας, το εν λόγω νομοθέτημα εισήχθη προς επεξεργασία στις αρμόδιες επιτροπές με τη διαδικασία του επείγοντος.

Με το σχέδιο νόμου καθιερώνεται μηχανισμός Μεταφορικού Ισοδυνάμου, ως μέτρο εξίσωσης του κόστους μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς, με εκείνο που θα ίσχυε με μέσα χερσαίας μεταφοράς για την ίδια απόσταση. Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου χρηματοδοτείται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ως δικαιούχοι του ΑΝΗΚΟ (Αντισταθμιστικό Νησιωτικό Κόστος) ορίζονται, μεταξύ άλλων, τα νοικοκυριά, οι μόνιμοι κάτοικοι, προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ιατροί, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Το νομοσχέδιο εισάγεται προς επεξεργασία και συζήτηση την προσεχή εβδομάδα.

Π. Κουρουμπλής: Από την 1η Ιανουαρίου του 2019 θα ισχύσει σε όλα τα νησιά πλην της Κρήτης, της Εύβοιας και της Λευκάδας

«Αυτή η κυβέρνηση το 2019 θα το εφαρμόσει σ' όλα τα νησιά και είναι η προσαρμογή που θα επιχειρήσει, σε σχέση, με το κόστος των μεταφορών των προσώπων και των εμπορευμάτων στη χερσαία χώρα. Είναι μία καλή προσπάθεια. Δεν ισχυριζόμαστε, ότι φέρνουμε την μεγάλη "ανατροπή". Είναι μία αρχή. Δεσμεύτηκε γι' αυτό ο πρωθυπουργός και σήμερα υλοποιείται» τόνισε ο αρμόδιος υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής, εξαπέλυσε ωστόσο επίθεση στην αξιωματική αντιπολίτευση μιλώντας για κωλυσιεργία τόσων ετών, που κόστισε στους νησιώτες. Επισήμανε ότι σήμερα έρχεται ένα σχέδιο νόμου, που μεν δεν επιτυγχάνει τα πάντα, είναι δε σημαντικό κάτω από τις συγκεκριμένες δυσκολίες και αν λάβουμε υπόψη τη συγκυρία των περιορισμών που έχει η χώρα με ελεγχόμενο χρονοδιάγραμμα. Όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής το δεύτερο εξάμηνο θα ισχύσει σε 49 νησιά και από την 1η Ιανουαρίου του 2019 θα ισχύσει σε όλα τα νησιά πλην της Κρήτης, της Εύβοιας και της Λευκάδας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Π. Κουρουμπλής: Μίζερη η στάση της αντιπολίτευσης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο

Ν. Σαντορινιός: Το μέτρο είναι μια μεγάλη θεσμική τομή για τις νησιωτικές πολιτικές 

Όπως ανακοίνωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι εφαρμοστικές ΚΥΑ είναι ήδη έτοιμες και η πρώτη εφαρμογή του μέτρου αναμένεται τις πρώτες μέρες του Ιουλίου.

Ένα μέτρο που οι νησιώτες το δικαιούνταν

«40 χρόνια η νησιωτική Ελλάδα διεκδικούσε ένα τέτοιο μέτρο και τώρα έφτασε η ώρα όπου θεσμοθετείται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς των νησιωτών επιβατών και των εμπορευμάτων, με αυτό της χερσαίας μεταφοράς.

Το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου είναι μια μεγάλη θεσμική τομή για τις νησιωτικές πολιτικές, αφού δεν διαπερνά απλά τη νησιωτικότητα, αλλά αγγίζει αμιγώς τους νησιώτες πολίτες. Το ΜΙ ξεκινά και τελειώνει με τη μέριμνα για τον νησιώτη πολίτη και τον νησιώτη επιχειρηματία. Στοχεύει στο να βοηθήσει τον κάτοικο του νησιού να νιώσει ότι δεν είναι πολίτης β΄ κατηγορίας και παράλληλα στο να δημιουργήσει κίνητρα ώστε ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας να μείνει και να δραστηριοποιηθεί στο νησί του.

Το ΜΙ ήταν πάντα στις διακηρύξεις και τις προγραμματικές θέσεις της Αριστεράς, αναφορικά με τη νησιωτικότητα. Έπρεπε να έρθει αυτή η Κυβέρνηση και παρά τη δημοσιονομική κρίση, να πάρει την πρωτοβουλία για την εφαρμογή του, δικαιώνοντας τους χρόνιους αγώνες των νησιωτών». 

Πρώτη φορά ένα αναπτυξιακό μέτρο για τα νησιά

«Αναπτυξιακό γιατί αντιμετωπίζει στην πηγή το ανταγωνιστικό μειονέκτημα που έχουν μικρές, πολύ μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις όταν «εισάγουν» ή «εξάγουν» προϊόντα από και προς τα νησιά. Προφανώς, όταν δίνεις κίνητρα για σε μια επιχείρηση, μέσω της εξίσωσης του κόστους μεταφοράς, δίνεις κίνητρα για να ανοίξουν επιχειρήσεις, άρα αλλάζει η ολιγοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς στα νησιά, γεγονός σημαντικό για να μεγαλώσει ο ανταγωνισμός και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας. Ιδιαίτερο, δε, όφελος θα έχουν οι επιχειρήσεις οι οποίες και «εισάγουν» πρώτες ύλες και «εξάγουν» παραγόμενα προϊόντα, αυτές θα επωφεληθούν ακόμα περισσότερο.

Πρώτη φορά το μεταφορικό ισοδύναμο εμπλέκει το κόστος μεταφοράς προϊόντων αλλά και το κόστος των εισιτηρίων των ελεύθερων γραμμών. Μέχρι σήμερα, οι προτάσεις για εφαρμογή ΜΙ στην Ελλάδα, που είχαν κατατεθεί, μιλούσαν για το κόστος του εισιτηρίου των άγονων γραμμών.

Αναπτυξιακό είναι ακόμη γιατί επενδύονται σε αυτό δημόσιοι πόροι, από το Εθνικό ΠΔΕ. 60 εκ. για το δεύτερο μόνο εξάμηνο- και όχι για ολόκληρο το 2018, όπως παραπλανητικά υποστηρίζει η αντιπολίτευση- και τουλάχιστον 150 εκ. για κάθε χρόνο μετά.

Πρώτη φορά, σε τέτοια έκταση, εφαρμόζεται το μέτρο σε όλη την Ευρώπη

«Αντίστοιχες προσπάθειες έχουν υπάρξει στη Σκωτία, στη Γαλλία, στη Δανία, στη Νορβηγία, όμως, για πρώτη φορά σε όλο τον Ευρωπαϊκό χώρο εφαρμόζεται ένα τέτοιο μέτρο σε ένα τόσο σύνθετο και πολυνησιακό χώρο, όπως αυτό της Ελλάδας».

Χρόνος έναρξης- πεδία εφαρμογής- δικαιούχοι

«Από τον Ιούλιο ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου σε 49 νησιά της χώρας. Η πιλοτική εφαρμογή είναι σίγουρο ότι θα αναδείξει κάποια προβλήματα, τα οποία, όμως, θα τα δούμε για να είμαστε έτοιμοι και να βελτιώσουμε το μέτρο. Από 1/1/2019 όλα τα νησιά της χώρας μας- πλην Κρήτης, Εύβοιας, Λευκάδας- θα απολαμβάνουν το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου.

Δεν υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια για να καταστεί κάποιος δικαιούχος του μέτρου. Όσοι έχουν τη φορολογική τους έδρα στα νησιά της χώρας θα πάρουν το ΜΙ. Ο αριθμός των εισιτηρίων βγαίνει κατ’ άτομο (ΑΦΜ). Παράλληλα, όμως, δίνεται η δυνατότητα στα μέλη των οικογενειών να έχουν το σύνολο των εισιτηρίων της οικογένειας στην διάθεσή τους. Άρα, λοιπόν, αν οι γονείς ταξιδεύουν περισσότερο από τα παιδιά, παίρνουν και από τα εισιτήρια τους. Άρα, εάν ένα άτομο π.χ. κάτοικος Λειψών έχει 7 εισιτήρια στη διάθεσή του και ανήκει σε μια 4μελή οικογένεια, θα μπορούσε, δυνητικά, να κάνει 28 ταξίδια μετ΄ επιστροφής, μέσα σε ένα και μόνο εξάμηνο.

Δικαιούχοι επίσης είναι οι αναπληρωτές- ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και οι επικουρικοί και αγροτικοί ιατροί και το με σύμβαση ορισμένου χρόνου νοσηλευτικό και επικουρικό προσωπικό των δομών υγείας των νησιών μας. 

Επίσης,πρώτη φορά θα τυγχάνουν αυτής της ιδιαίτερης νησιωτικής πολιτικής, τα νησιά του Αργοσαρωνικού και του Ιονίου, που είχαν εξαιρεθεί από όλες τις άλλες πολιτικές για τα νησιά.

ΦΠΑ και ΜΙ- επίθεση στην αντιπολίτευση

«Ασκείτε συνεχώς την ίδια κριτική στο μεταφορικό ισοδύναμο, ότι δηλαδή δεν αντισταθμίζει το κόστος της απώλειας των ειδικών συντελεστών Φ.Π.Α. Ποια είναι η πρότασή σας για το μέτρο όμως; Θα μας πείτε, συγκεκριμένα, τι πιστεύετε; Και μιλάτε εσείς που τόσα χρόνια δεν εφαρμόσατε καμία στοχευμένη νησιωτική πολιτική είχατε κλείσει τις  ΔΟΥ στα νησιά, είχατε κλείσει τα υποκαταστήματα του Ι.Κ.Α., είχατε αφήσει τα αγροτικά ιατρεία χωρίς γιατρούς, είχατε τα σχολεία στα νησιά να ανοίγουν τον Νοέμβριο»

 «Το ΦΠΑ ήταν ένα δημοσιονομικής φύσης μέτρο. Το ΜΙ είναι αναπτυξιακό που εισάγει την ισότιμη μετακίνηση των νησιωτών κατοίκων, με αυτών της ηπειρωτικής Ελλάδας. Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός από τη Ρόδο, οι νησιώτες πρέπει να απαιτήσουν και να εφαρμοστεί το ΜΙ και να ισχύσουν οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ. Για μας το μεταφορικό ισοδύναμο δεν είναι αντιστάθμισμα στην κατάργηση των Ειδικών Συντελεστών Φ.Π.Α».

«Είναι υποκρισία να μας κουνάτε εσείς το δάχτυλο για την κατάργηση του ΦΠΑ στα νησιά. Υπάρχουν ντοκουμέντα- που γνωρίζετε πολύ καλά, αλλά αποκρύπτετε- τα οποία θα καταθέσω στην Ολομέλεια και δηλώνουν ότι δεν ήταν δική μας πολιτική επιλογή η κατάργησή τους.

Αλλά αφού τόσο έντονα και αντιπαραθετικά το θέτει η αντιπολίτευση, θέλω να πω ότι καταγράφηκε πως η χώρα είχε «όφελος» 85 εκ. από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. Με το ΜΙ τα νησιά θα επιδοτηθούν με τουλάχιστον 150 εκ».

Τροπολογία από τη ΝΔ για παράταση του ΦΠΑ μόνο για κάποια νησιά

«Παρατηρώ ότι καταθέσατε τροπολογία που ζητάτε την παράταση των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ. Να μάθουν λοιπόν οι νησιώτες πως η τροπολογία σας ζητά την παράταση μόνο για τα πέντε νησιά που υφίστανται την προσφυγική κρίση και όχι για όλα. Πως θα απαντήσετε κύριοι της ΝΔ στην Ψέριμο, τα Ψαρά, την Κάρπαθο, τον Αι Στράτη ή και την Λήμνο για την εξαίρεσή τους

Διαδικασία απλή και όχι γραφειοκρατική. Αξιόπιστο το πληροφοριακό σύστημα

«Η διαδικασία εγγραφής και παραλαβής του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη είναι απλή και καθόλου γραφειοκρατική».

«Ακόμη και ερώτηση κάνατε γιατί συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Ναι, συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας, για να υλοποιηθεί η ψηφιακή πλατφόρμα του μέτρου από το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας, το οποίο είναι ένα ίδρυμα που έχει πραγματικά εξαιρετική τεχνογνωσία, εξαιρετικούς επιστήμονες και έχει έναν από τους μεγαλύτερους dataservers της Ευρώπης. Έτσι θα εξασφαλίσουμε ότι το μέτρο θα λειτουργήσει».

Απάντηση στην κριτική για «ψίχουλα» της ΝΔ: Το όφελος του ΜΙ με κοστολογημένα παραδείγματα

Για το τελευταίο και μόνο εξάμηνο του 2018, αν μια 4μελης οικογένεια κάνει το σύνολο των ταξιδιών που δικαιούται θα ωφεληθεί: 

•          Αν μένει στο Κουφονήσι, θα έχει όφελος 849 ευρώ,.

•          Στην Ψέριμο, 1363 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στα Ψαρά, 958 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στην Ανάφη, 733 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στους Φούρνους, 592 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στη Σαμοθράκη, 526 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στην Κάλυμνο, 664 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στην Λέσβο, 384 ευρώ, το εξάμηνο

Με βάση τα φορτία στα οποία έχουν γίνει φορτώσεις και εκφορτώσεις, για κάθε νησί το έτος 2016, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, έχουμε υπολογίσει ότι για το τελευταίο και μόνο εξάμηνο του 2018, μια νησιωτική επιχείρηση θα ωφεληθεί: 

•          Στον Αι Στράτη, θα πέσουν στην αγορά, 289.000 ευρώ, για το εξάμηνο του 2018.

•          Στην Αλόννησο, 3.262.559,46 ευρώ

•          Στην Ικαρία, 1.901.705,84 ευρώ.

•          Στην Κάλυμνο, 2.409.332,34 ευρώ,

•          Στην Κω, 4.897.000 ευρώ,

•          Στη Λέσβο, 6.614.118 ευρώ

•          Στη Χίο, 4.804.000 ευρώ

Τα ποσά και για τους νησιώτες και για τις επιχειρήσεις είναι ακατάσχετα και αφορολόγητα.

Ηλ. Καματερός: Το μεταφρικό ισοδυναμο είναι το κατεξοχήν μέτρο νησιωτικότητας 

Μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ κατά την συζήτηση του Ν/Σ για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ο βουλευτής Δωδεκανήσου Ηλίας Καματερός ανέπτυξε όλες τις πτυχές της νησιωτικής πολιτικής.
 
«Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας είναι η περιφερειακότητα και η απομόνωση. Στο στοιχείο της περιφερειακότητας προστίθεται και εκείνο του μικρού μεγέθους και του ιδιόμορφου και εύθραυστου φυσικού περιβάλλοντος καθώς και η ιδιαίτερη πολιτισμική και βιωματική ταυτότητα του τοπίου» υπογράμμισε ο Ηλίας Καματερός συμπληρώνοντας πως «Στην περίπτωση των νησιωτικών συμπλεγμάτων παρατηρείται το φαινόμενο της «διπλής νησιωτικότητας» ακόμα και τριπλής πολλές φορές, δηλαδή κάποια μικρά νησιά αναπτύσσουν επιπλέον σχέσεις εξάρτησης από κάποιο γειτονικό μεγαλύτερο νησί που λειτουργεί ως τοπικό κέντρο».
 
Για να γίνει κατανοητή η έννοια της νησιωτικότητας αναφέρθηκε σε παραδείγματα της καθημερινότητας των κατοίκων στα απομακρυσμένα νησιά όπως:
 
Η δυσκολία που έρχεται αντιμέτωπος ένας μαθητής Δημοτικού Σχολείου, π.χ. στους Αρκιούς, ο οποίος τελειώνοντας το Δημοτικό για να πάει γυμνάσιο πρέπει να «ξενιτευτεί».
 
Όταν ο νησιώτης που αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα υγείας και δεν έχει γιατρό που να μπορεί να επισκεφθεί δωρεάν, πρέπει να φύγει από το νησί και να ταξιδέψει.
 
Όταν στο όνομα της μνημονιακής πολιτικής για εξοικονόμηση πόρων έκλεισαν δημόσιες υπηρεσίες σε αρκετά νησιά με αποτέλεσμα ακόμα και για ένα απλό έγγραφο από μια Υπηρεσία πρέπει να ταξιδέψει και μπορεί και για μέρες ιδιαίτερα εάν είναι από απομακρυσμένο νησί και εάν φυσικά και ο καιρός το επιτρέψει.
 
Το γεγονός επίσης των ενιαίων κανόνων συνέχισε ο Δωδεκανήσιος βουλευτής που απαιτεί η Ε.Ε., όταν εφαρμόζονται οριζόντια, χωρίς να λαμβάνονται υπόψην οι ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής, όχι μόνο δε συμβάλλει στη συνοχή αλλά μεγεθύνουν τις ανισότητες και οδηγεί στην εγκατάλειψη και κατ΄ επέκταση στην ερημοποίηση των νησιών της χώρας μας.
 
Το μεταφορικό ισοδύναμο συνέχισε ο Ηλίας Καματερός είναι το κατεξοχήν μέτρο νησιωτικότητας που έρχεται να καλύψει τη διαφορά του αυξημένου κόστους μεταφορών από και προς τα νησιά λόγω του θαλάσσιου αποκλεισμού τους από την ενδοχώρα.
 
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης η ίδρυση Σχολής Εμποροπλοιάρχων στην Κάλυμνο, σημαντική εξέλιξη για την ανάπτυξη του νησιού που συνάδει με την παράδοση στα ναυτιλιακά επαγγέλματα.
 

Δημήτρης Γάκης: Θεμελιώδες δικαίωμα. Ισοτιμία στο μεταφορικό κόστος. Θετική ανταπόκριση στις αναπτυξιακές προσδοκίες των νησιωτών»

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών, βουλευτής Δωδεκανήσου Δημήτρης Γάκης, μιλώντας στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής επεσήμανε τη τριπλή – αναπτυξιακή, κοινωνική και ειδική «χωρική» - σημασία του «Μεταφορικού Ισοδύναμου».

Στη συνεδρίαση των Επιτροπών για το σχέδιο νόμου της εφαρμογής του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου τη Δευτέρα 25 Ιουνίου, ο Δημήτρης Γάκης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα αυτής της παρέμβασης, που υλοποιείται από την Κυβέρνηση της Αριστεράς, αποδεικνύοντας τη συνέπεια με την οποία ανταποκρίνεται στις δεσμεύσεις της απέναντι στους νησιώτες για ισοτιμία, μείωση των ανισοτήτων και για βιώσιμη ανάπτυξη στη Νησιωτική Χώρα. Το «Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα εργαλείο, που εντάσσεται σε ένα συνολικό σχεδιασμό για την ανασυγκρότηση της χώρας, φέρνοντας μια καινούργια αντίληψη στην επίλυση των όποιων προβλημάτων δημιουργεί η «Νησιωτικότητα», μετατρέποντας τα προβλήματα που έχει η χωρική ιδιαιτερότητα των νησιών μας σε πλεονεκτήματα», τόνισε ο βουλευτής.

Τα κύρια σημεία της ομιλίας του βουλευτή Δωδεκανήσου Δημήτρη Γάκη:

«Σήμερα είναι μια γιορτινή μέρα για την Δωδεκάνησο. Ο Τάσος Αλιφέρης σίγουρα θα ένοιωθε υπερήφανος αν έβλεπε να παίρνουν «σάρκα και οστά» οι προτάσεις και οι αγώνες για το Μεταφορικό Ισοδύναμο όπως επίσης και ο Μπενέτος Σπύρου, δυο σημαντικοί άνθρωποι της αυτοδιοίκησης στα νησιά μας για τους οποίους το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν πολύ ψηλά στον πολιτικό τους οραματισμό. Από το 2012 ακόμα, που οι νησιώτες βουλευτές της τότε Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ξεκινήσαμε τεκμηριωμένα και συντονισμένα, με φορείς και ειδικούς που γνώριζαν τα θέματα της χωρικής μας ιδιαιτερότητας, να «σηκώνουμε» σε θεσμικό επίπεδο την πολυσυζητημένη «Νησιωτικότητα», λίγοι πίστευαν ότι θα φτάναμε στο σημερινό θετικό σημείο για τα νησιά μας.

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, που είναι μια απαίτηση και ένα δικαίωμα των νησιωτών να ζουν ισότιμα με τους άλλους πολίτες της χώρας, αποτελεί ένα τμήμα ενός εθνικού σχεδίου νησιωτικής ανάπτυξης, ενός οδικού χάρτη για την ανάπτυξη της νησιωτικής χώρας, που στοχεύουμε να δημιουργήσουμε.

Γιατί, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά του Αιγαίου, το πρόβλημα της συγκοινωνιακής τους σύνδεσης, η προσβασιμότητα με άλλα νησιά, αποτελεί ένα κρίσιμο παράγοντα για την βιωσιμότητά τους. Είναι γνωστό ότι ακόμα και για τη μετάβαση ακτοπλοϊκώς, να φέρω ως παράδειγμα το νομό μας, στην πρωτεύουσα Ρόδο, οι κάτοικοι των απομακρυσμένων νησιών θα χρειαστούν να διανύσουν απόσταση, «χρονική απόσταση», πέντε φορές μεγαλύτερη από την πραγματική. Σαν παράδειγμα, είχαμε καταθέσει από τις πρώτες ομιλίες μου στη Βουλή, τους Λειψούς και καταθέτω στην Επιτροπή ένα σχετικό χάρτη όπου φαίνεται αυτή η «χρονική απόσταση»: Η μετακίνηση ενός κατοίκου των Λειψών μέχρι τη Ρόδο είναι σαν να μετακινείται ένας Ροδίτης για να φτάσει περίπου … στην Κύπρο. Χρονικά, η απόσταση είναι σαν ένας κάτοικος της Αθήνας στον ίδιο χρόνο, των πέντε ωρών που χρειάζεται για να μετακινηθεί κανείς από τους Λειψούς στην Ρόδο, να πηγαίνει στην Θεσσαλονίκη.<…> Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα, έρχεται να συμβάλει ο μηχανισμός εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου που συζητάμε σήμερα. Είναι μια θεσμική παρέμβαση που ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των κατοίκων των νησιών μας από δεκαετίες τώρα. Ταυτόχρονα, η υλοποίηση του προγράμματος δείχνει το πόσο αποφασισμένοι είμαστε να προχωρήσουμε με συνέπεια σε όσα έχουμε δεσμευτεί για ένα σχεδιασμό με βάση το «νησιωτικό μέτρο», ειδικά στις συγκοινωνίες, δυναμικά προσαρμοσμένες στην αντίληψη που έχουν οι νησιώτες για τις ανάγκες τους.<…> Γιατί το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν αποτελεί απλά ένα ακόμη μέτρο στήριξης των νησιών μας, αφορά πρωτίστως τη στρατηγική για την αποτελεσματική εφαρμογή καινοτόμων αναπτυξιακών και κοινωνικών έργων στη νησιωτική χώρα, αλλά και την ανταπόκριση των τοπικών κοινωνιών στις προκλήσεις που συνεπάγονται οι αναπτυξιακοί στόχοι και δράσεις. Που πρέπει να συνδυαστούν και να συνδυάζουν την οικονομική ευημερία, την κοινωνική συνοχή και την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος των ευαίσθητων νησιωτικών περιοχών.

Συνεπώς, το πρόγραμμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου δεν το βλέπουμε ξεκομμένο από τις άλλες παρεμβάσεις μας για τη στήριξη των νησιών, αλλά με μια έννοια το θεωρούμε ως πρότυπο για μια σειρά μέτρων, που έχουν στόχο την ανάπτυξη της νησιωτικής χώρας, συνυπολογίζοντας στα κριτήρια, για οποιοδήποτε μέτρο δράσης ή έργο, τα χωρικά χαρακτηριστικά και όχι μόνο το Α.Ε.Π.

Η εξάλειψη των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων δεν γίνεται αυτόματα, ούτε οι νέοι θα μείνουν στον τόπο τους, εάν δεν καταφέρουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες ζωής τους με συγκεκριμένα μέτρα, γι' αυτό η πρωτοβουλία με το μηχανισμό εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου θέλουμε να αποτελέσει ένα σημείο καμπής για την άσκηση συνολικής νησιωτικής πολιτικής με ουσία, περιεχόμενο και προοπτική για τους κατοίκους των νησιών μας.

Να γίνει το πρόγραμμα, που θα συμβάλλει καταλυτικά στην ενδυνάμωση της κοινωνικής και εδαφικής συνοχής στα νησιά μας, να αποτελέσει ένα ακόμα βήμα στην ολοκλήρωση του «νησιωτικού χάρτη», που θα μας επιτρέψει να δίνουμε άμεσα και ευέλικτα λύσεις σε κάθε νέα αναπτυξιακή πρόκληση και σε θέματα κοινωνικής συνοχής, όπως είναι η υγεία, η παιδεία, οι υπηρεσίες, η ποιότητα ζωής κ.λπ..Έχουμε την πολιτική βούληση να δούμε τη Νησιωτικότητα με θετικό πνεύμα, αρμονικά συνδυασμένη με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας. Και σε αυτό συμβάλλει αποφασιστικά το σχέδιο νόμου για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου».

Φωτογραφία του χρήστη left.gr.

Φωτογραφία του χρήστη left.gr.

Φωτογραφία του χρήστη left.gr.

Φωτογραφία του χρήστη left.gr.


Η συζήτηση στις αρμόδιες επιτροπές

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)