to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

22:03 | 29.09.2022

Πολιτική

Στην Βουλή φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ τον σκανδαλώδη διαγωνισμό 50 εκατ. σε βάρος της δημόσιας παιδείας

Οι επιλογές του υπουργείου Παιδείας πλήττουν ξεκάθαρα το δημόσιο συμφέρον στο χώρο της δημόσιας δωρεάν παιδείας και θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του Ι.Τ.Υ.Ε.


Στη Βουλή φέρνουν 48 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία την σκανδαλώδη προκήρυξη διαγωνισμού ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ για έργα και υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, που υφίστανται ήδη, σε βάρος της δημόσιας δωρεάν παιδείας και του Ι.Τ.Υ.Ε. “Διόφαντος”, με ερώτησή τους προς την Υπουργό Παιδείας, που κατατέθηκε με πρωτοβουλία του Τομεάρχη και της Αναπλ. Τομεάρχη Παιδείας της Κ.Ο, Ν. Φίλη και Μερόπης Τζούφη και συνυπογράφουν οι βουλευτές Αχαΐας Σ. Αναγνωστοπούλου και Κ. Μάρκου.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επισημαίνουν:

-Στις 5/8/2022 το Ι.Ε.Π. προκήρυξε Ανοικτό Διεθνή Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό «Μετασχηματισμός των συμβατικών Προγραμμάτων Σπουδών και του εκπαιδευτικού περιεχομένου σε υλικό ανοιχτού κώδικα, το οποίο θα είναι διαδραστικό, ενταγμένο σε ψηφιακά περιβάλλοντα, προσβάσιμο σε όλους, με δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης, δυναμικής ενημέρωσης και θα περιλαμβάνει συνέργειες με τις κοινότητες των εκπαιδευτικών», έπειτα από σχετική ανάθεση του υπουργείου Παιδείας.

-Το έργο, που προκηρύχθηκε, εντάσσεται στη Δράση «Ψηφιακός μετασχηματισμός και ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης» (Digital transformation and digitalization of education), η οποία υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0 και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGenerationEU με εκτιμώμενη συνολική αξία – μαμούθ 41.906.779€ προ ΦΠΑ (51.964.405,96€ με ΦΠΑ 24%).

-Εν προκειμένω, ανακύπτει εύλογη ανησυχία, καθώς προκηρύσσονται εκ νέου έργα, τα οποία χρηματοδοτούνται σταθερά  εδώ και μια 10ετια, υπάρχουν ήδη, αποτελούν διαδικτυακές υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘ και βασικό κομμάτι της ψηφιακής στρατηγικής του ΥΠΑΙΘ για την Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση περιλαμβάνοντας το Ψηφιακό Σχολείο I (2010- 2015) με κόστος 8.850.000 € και το Ψηφιακό Σχολείο ΙΙ (επέκταση 2017- 2019 ) με κόστος 2.799.955,60 €.

-Επιπλέον, τα υπάρχοντα έργα έχουν δοκιμαστεί εν μέσω πανδημίας, έχουν συγχρηματοδοτηθεί από την ΕΕ (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και το Ελληνικό Δημόσιο στο πλαίσιο του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και του ΕΣΠΑ 2014-2020, είχαν δε επιλεγεί ως έργα προτεραιότητας με δικαιούχο το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, έχουν περάσει όλους του ελέγχους μέσω ΕΣΠΑ και μέσω Ευρωπαϊκού ελεγκτικού ταμείου, με τον  τελευταίο έλεγχο το καλοκαίρι του 2022, ενώ  η συντήρησή τους συνεχίζει να χρηματοδοτείται μέσω ΥΠΑΙΘ.

-Ειδικότερα, στην προκήρυξη του διαγωνισμού γίνεται λόγος για τη σχεδίαση μιας νέας ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας (ΝΨΕΠλ). Ωστόσο, είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για  αντιγραφή προδιαγραφών έργων και υπηρεσιών, που υλοποιεί εδώ και χρόνια το Ι.Τ.Υ.Ε, φροντίζοντας για τη συντήρηση και συνεχή αναβάθμισή τους.

-Με τον ανωτέρω διαγωνισμό το ΙΕΠ προκηρύσσει τα “νέα” έργα με εκτιμώμενη συνολική αξία 51.964.405,96€ απαξιώνοντας τα έργα, που ήδη  υπάρχουν με συνολική όμως αξία 11.649.955€, και ακυρώνοντας τη συλλογική προσπάθεια των εκπαιδευτικών να μάθουν να χρησιμοποιούν τα εργαλεία και κατ’ επέκταση όλο το μαθησιακό υλικό που έχουν δημιουργήσει, καθώς θα κληθούν να μάθουν εκ νέου μια νέα πλατφόρμα. Παράλληλα δεν προσμετράται η επιμόρφωσή των εκπαιδευτικών στα υπάρχοντα έργα, οι οποίοι θα κληθούν να παρακολουθήσουν εκ νέου επιμορφώσεις στη νέα πλατφόρμα με συνέπεια επιπλέον κόστος για νέα επιμορφωτικά προγράμματα.

-Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι προ ολίγων μηνών προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός από το Υ.ΠΑΙ.Θ., χρηματοδοτούμενος και πάλι από́ το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους περίπου 13 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορούσε στη δημιουργία ολοκληρωμένου ψηφιακού πληροφοριακού συστήματος για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το περιβόητο «eSchools». Το αντικείμενο και αυτού του διαγωνισμού ισοδυναμεί ουσιαστικά με επανασχεδιασμό και επικάλυψη υποδομών και υπηρεσιών, που εδώ και χρόνια υλοποιούν και υποστηρίζουν με επιτυχία το Ι.Τ.Υ.Ε. και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο  για λογαριασμό του υπουργείου στηρίζοντας τη δημόσια εκπαίδευση και κατά την περίοδο της πανδημίας, με πενιχρά τεχνολογικά μέσα. Ωστόσο, το υπουργείο ποτέ δεν φρόντισε να αναβαθμίσει τις εν λόγω υπηρεσίες και υποδομές παρά τις έκτακτες ανάγκες που προέκυψαν και τις παχυλές δημόσιες υποσχέσεις.

Οι εν λόγω επιλογές του υπουργείου Παιδείας πλήττουν ξεκάθαρα το δημόσιο συμφέρον στο χώρο της δημόσιας δωρεάν παιδείας και θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του Ι.Τ.Υ.Ε..  Το υπουργείο επιλέγει να σπαταλά δημόσιο χρήμα επαναπροκηρύσσοντας υπηρεσίες, μοιράζοντας απλόχερα εκατομμύρια ευρώ για τη δημιουργία πανομοιότυπων συστημάτων, ενώ επιλέγει να χρηματοδοτεί με το σταγονόμετρο τη λειτουργία και συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών του Ι.Τ.Υ.Ε, τη στιγμή που ο οργανισμός έχει φέρει εις πέρας το έργο του με απόλυτη επιτυχία, εν μέσω συνεχών περιόδων αντιξοότητας, αποσπώντας έργα και αρμοδιότητες από το Ι.Τ.Υ.Ε. και παραδίδοντάς τα σε ιδιωτικά συμφέροντα, τονίζουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ—ΠΣ και καλούν την Υπουργό να απαντήσει:

1. Για ποιο λόγο προκηρύσσεται ο επανασχεδιασμός και εκ νέου υλοποίηση, από ιδιώτες και με υπέρογκο κόστος, υπηρεσιών που ήδη υλοποιούνται με επιτυχία από έναν δημόσιο φορέα;

2. Πως προκύπτει η σκοπιμότητα και αναγκαιότητα εκπόνησης του “νέου” έργου; Θεωρεί ότι δεν τίθεται ζήτημα “αντιγραφής” σε μεγάλο βαθμό ήδη υπαρχόντων έργων;

3. Η προκήρυξη αυτών των διαγωνισμών, συνολικού ύψους άνω των 60 εκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί ή όχι τουλάχιστον κακοδιαχείριση και σπατάλη του δημόσιου χρήματος; Γιατί το κόστος του προκηρυσσόμενου έργου είναι 51.964.405,96€, ενώ η δαπάνη του υπάρχοντος και αντίστοιχου σχεδόν  έργου είναι 11.649.955€;

4. Γιατί δεν χρηματοδοτείται η επέκταση κι αναβάθμιση των ήδη υφιστάμενων, λειτουργικών υπηρεσιών και συστημάτων με νέες λειτουργικότητες και δυνατότητες (π.χ. «εργαλεία παρακολούθησης διαδικασιών», «διακριτικά επιτευγμάτων μαθητών», όπως αυτά περιγράφονται αναλυτικά στα σημεία της προκήρυξης), ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα υφιστάμενων δημόσιων έργων, να αποτραπεί η κατασπατάληση χρημάτων κι η ενδεχόμενη ανάπτυξη ενός εξολοκλήρου νέου έργου, που θα θέσει εκ νέου την ανάγκη για περαιτέρω χρηματοδότηση υποστήριξης και συντήρησής του, καθώς και για επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού;

5. Εγγυάται ότι δεν υφίσταται κίνδυνος επιβολής κυρώσεων από τα αρμόδια θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) που διερευνούν περιπτώσεις κακοδιαχείρισης ως προς την απορρόφηση κονδυλίων της ΕΕ;

6. Γιατί δεν έχει ήδη εγκριθεί το οργανογράμμα του Ι.Τ.Υ.Ε, που θα εξασφάλιζε μόνιμες θέσεις εργασίας και θα καθόριζε με σαφήνεια τις αρμοδιότητες του οργανισμού;

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)