to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:33 | 19.05.2021

Πολιτική

Στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για τη συνεπιμέλεια - Διέκοψε για την Πέμπτη 20/5

Το συμφέρον του παιδιού είναι αόριστη νομική έννοια που εξειδικεύεται σε κάθε περίπτωση ξεχωριστά, επισημαίνει, μεταξύ άλλων, η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, στην έκθεση της επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη συνεπιμέλεια, που εισάγεται σήμερα για συζήτηση και ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής - Σφοδρή κριτική από τον ΣΥΡΙΖΑ και πολλές οργανώσεις, αλλά και σκληρή κριτική από βουλευτές της ΝΔ όπως τη Μ. Γιαννάκου και η Ο. Κεφαλογιάννη - την Πέμπτη 20/5 συνεχίζεται η κοινοβουλευτική μάχη.


Με το νομοσχέδιο, το οποίο εισάγεται σήμερα Τετάρτη στην Ολομέλεια, εισάγονται μεταρρυθμίσεις στο ισχύον νομικό πλαίσιο αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων μετά τη διακοπή της κοινής συμβίωσης.

Κατά το στάδιο της επεξεργασίας του νομοσχεδίου, στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε η ΝΔ. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκαν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΜέΡΑ25. Το Κίνημα Αλλαγής, το ΚΚΕ και η Ελληνική Λύση δήλωσαν επιφύλαξη για την Ολομέλεια.

Η πρώτη ημέρα της συζήτησης στην Ολομέλεια:

Διατάξεις του νομοσχεδίου έχουν βρεθεί στο επίκεντρο κριτικής και των βουλευτών της ΝΔ Μαριέττας Γιαννάκου και Όλγας Κεφαλογιάννη οι οποίες μάλιστα με δέκα κοινές τροπολογίες που έχουν καταθέσει, ζητούν τροποποιήσεις στον πυρήνα του σχεδίου νόμου. Μάλιστα η τέως υπουργός Παιδείας, μετέφερε την ανησυχία της για ισχυρά συμφέροντα με «πολύ χρήμα» πίσω από το νομοσχέδιο για τη συνεπιμέλειαΌπως υποστήριξε σε ραδιοφωνική  συνεντευξή της η Μ. Γιαννάκου, δεν πρόκειται να ψηφίσει το νομοσχέδιο, αν δεν υπάρξουν αλλαγές σε ορισμένα σημεία.

Παράλληλα, η βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ χαρακτήρισε «αήθη» τη δήλωση του υπουργού Δικαιοσύνης, Κωνσταντίνου Τσιάρα, ότι Γιαννάκου και Κεφαλογιάννη κρίνουν με ίδια βιώματα το νομοσχέδιο, ενώ δήλωσε πως κατά τη συζήτηση που είχε με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο ίδιος συμφωνεί μαζί της σε ορισμένα σημεία. Την ίδια στιγμή, η κ. Γιαννάκου έκανε λόγο για «πιέσεις» που δέχονται δικαστές, με αφορμή το νομοσχέδιο.

«Καταρχήν δεν αμφισβητεί κανείς το δικαίωμα της κυβέρνησης να τροποποιεί το οικογενειακό δίκαιο, αλίμονο. Οι ενστάσεις είναι ότι το νομοσχέδιο γίνεται περισσότερο γονεοκεντρικό, δηλαδή θέλει να ανταποκριθεί στις επιθυμίες των γονέων και όχι σε αυτό που θεωρείται συμφέρον του παιδιού, όπως ορίζουν οι διεθνείς οργανισμοί. Ο ΟΗΕ με τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και η Συμφωνία της Κωνσταντινούπολης», τόνισε η Μ. Γιαννάκου. Ενώ συνέχισε: «Και με τον νόμο αυτό, πάλι στα δικαστήρια θα τρέχουμε. Φοβάμαι ότι θα υπάρξουν περισσότερες δικαστικές προσφυγές από σήμερα. Σήμερα, το 86% συμφωνεί μεταξύ του και δεν παρεμβαίνει ο νόμος. Εδώ μιλάμε για το 14%, εκ του οποίου ένα μεγάλο μέρος πηγαίνει στα δικαστήρια. Τι λέει τώρα ο νόμος, που είναι ενοχλητικό; Βάζει έναν όρο ότι οι γονείς θα φροντίζουν τα παιδιά από κοινού και εξίσου. Το εξίσου δεν ισχύει μέσα στον γάμο, το βάζουν μετά τον γάμο και μετά το διαζύγιο».

Ενώ σχετικά με το ζήτημα που προκύπτει σχετικά με του κακοποιητικού γονείς τόνισε: «Στην αρχή είχε μπει αμετάκλητη απόφαση, η οποία για να βγει χρειάζονται 10 και 15 χρόνια. Μετά το έκανε οριστική απόφαση, δηλαδή πρωτόδικη, αλλά κι αυτή θέλει 4-5 χρόνια και το παιδί θα είναι στη διάθεση του κακοποιητή γονέα. Εμείς λέμε ότι πρέπει να είναι διαπιστωμένη πράξη και να την κλείνει γρήγορα το δικαστήριο, αμέσως». Σχολιάζοντας τη δήλωση Τσιάρα ότι Γιαννάκου και Κεφαλογιάννη κρίνουν με ίδια βιώματα το νομοσχέδιο, η ίδια δήλωσε: «Όχι, δεν έχουμε ίδια βιώματα. Από την αρχή δήλωσε στην Επιτροπή, επειδή κι εγώ είμαι διαζευγμένη, ότι με τον πρώην σύζυγό μου με τον οποίο έχουμε άριστες σχέσεις και ξημεροβραδιάζεται στο σπίτι μου, έρχεται τρώμε όλοι μαζί κ.λπ., δεν έχω κανένα τέτοιο πρόβλημα. Θεωρώ άηθες αυτό που έκανε ο υπουργός, για να μην το χαρακτηρίσω αλλιώς», ενώ ξεκαθάρισε ότι αν δεν υπάρξουν αλλαγές στο νομοσχέδιο, δεν πρόκειται να το ψηφίσει. «Μίλησα χθες με τον πρωθυπουργό, μέσα στη διάσκεψη που έγινε και στην οποία συμμετείχε κι εκείνος για το κλίμα και την ενέργεια και μου είπε ότι θα τηλεφωνηθούμε και ότι σε κάποια σημεία συμφωνεί, σε κάποια έχει άλλη άποψη», κατέληξε.

Αντίστοιχη στάση κρατάει και η Ο. Κεφαλογιάννη, βουλευτής της ΝΔ, η οποία βρίσκει ότι στο νομοσχέδιο Τσιάρα υπάρχουν νομικές αστοχίες, ανέφικτες πρακτικά προβλέψεις που θα οδηγήσουν σε αδιέξοδα και δικαστικές προσφυγές. «Προσωπικά, στο παρελθόν έχω υποστηρίξει κατά συνείδηση, σοβαρές κοινωνικές μεταρρυθμίσεις, όπως ήταν το Σύμφωνο Συμβίωσης για ομόφυλα ζευγάρια. Που στόχευαν πραγματικά, στην προάσπιση ατομικών δικαιωμάτων. Όχι όμως από προσωπικά βιώματα κύριε υπουργέ. Αλλά από το ήθος που διδάσκει η ιστορία μας, να μην μιλάμε ποτέ προσωπικά, μόνο πολιτικά, και φυσικά από τις αρχές που επιβάλλει η πίστη μας σε μια σύγχρονη, φιλελεύθερη, δημοκρατική κοινωνία. Η πεποίθηση μας είναι ότι είμαστε εδώ, για να προχωράμε μαζί, συνθέτοντας για ένα τόσο σπουδαίο θέμα όσο αυτό του νομοσχεδίου. Γι΄αυτό και οι τροπολογίες που καταθέσαμε από κοινού με την κ. Γιαννάκου, αποσκοπούν στη διόρθωση μιας λογικής που εσφαλμένα αποτυπώθηκε στο νομοσχέδιο», επεσήμανε η Ο. Κεφαλογιάννη στην Ολομέλεια της Βουλής. Παράλληλα, υπογράμμισε πως «το νομοσχέδιο, αντί να ενώνει, διχάζει»

Στις επιμέρους διατάξεις, η βουλευτής της ΝΔ προειδοποίησε ότι «έχουν γραφτεί σαν να απευθύνονται στον ένα γονέα, αυτόν που δεν ζει μαζί με το παιδί» και επισήμανε ότι:

1)Εισάγεται η υποχρέωση της προηγούμενης ενημέρωσης του άλλου γονέα, για επείγοντα καθημερινά ζητήματα, τη στιγμή που αστικός κώδικας δίνει δικαίωμα στους γονείς να επιχειρούν μόνοι τους στα ζητήματα αυτά. Αυτή η πρόβλεψη είναι ανέφικτη, θα οδηγήσει σε προστριβές τους γονείς, θα οδηγήσει σε αδιέξοδο την καθημερινότητα του παιδιού, είπε η κ. Κεφαλογιάννη.

2)Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι γονείς ασκούν γονική μέριμνα από κοινού και εξίσου, αν και ο Αστικός Κώδικας προβλέπει ότι οι γονείς δεν ασκούν εξίσου τη γονική μέριμνα ούτε κατά τη διάρκεια του γάμου.

3)Με τον όρο «εξίσου» ανοίγει ο δρόμος της οριζόντιας αντιμετώπισης όλων των παιδιών. Ένα βρέφος δηλαδή, θα αντιμετωπίζεται το ίδιο, όπως ένα παιδί 15 ετών, επισήμανε η Όλγα Κεφαλογιάννη και ενώ η σύμβαση του ΟΗΕ αναφέρει ρητά ότι το συμφέρον του παιδιού εξειδικεύεται σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση.

4)Η διάταξη για το 1/3 στον χρόνο επικοινωνίας, έχει χαρακτήρα υποχρέωσης, αν και, όπως τόνισε η βουλευτής της ΝΔ, η επικοινωνία είναι δικαίωμα και προστατεύεται από τον νόμο και δεν ασκείται εξαναγκαστικά.

5)Οι όροι «εξίσου» και «τεκμαίρεται» (το 1/3 του χρόνου επικοινωνίας), προβλέπονται για να δεσμεύσουν το σκεπτικό και την απόφαση του δικαστή, είπε η βουλευτής και προσέθεσε ότι οδηγούν σε ερμηνεία ισόχρονης άσκησης της γονικής μέριμνας με υποχρεωτική εναλλασσόμενη κατοικία. «Ή θα πρέπει να αποσαφηνιστούν ή ακόμα καλύτερα να απαλειφθούν οι δύο όροι», είπε η κ. Κεφαλογιάννη.

6)Για την πρόβλεψη οριστικής καταδίκης για αδικήματα κακοποίησης ως περίπτωση κακής άσκησης της γονικής μέριμνας, η βουλευτής είπε ότι το παιδί θα παραμένει εκτεθειμένο στη γονική μέριμνα ενός κακοποιητικού γονέα, για χρόνια.

Επιφύλαξη για τον όρο «εξίσου» στην άσκηση γονικής μέριμνας, δήλωσε και ο βουλευτής της ΝΔ Μανούσος Βολουδάκης προσθέτοντας έναν ακόμα πονοκέφαλο στο Μαξίμου αν και δεν είναι σαφές κατά πόσο αυτό θα επηρεάσει τη ψήφο του. 

«Το "εξίσου" περισσεύει. Αρκεί το "από κοινού". Διότι μπορεί να προκαλέσει συγχύσεις. Πρέπει σε αυτά τα θέματα να είμαστε πάρα πολύ ακριβείς και λεπτομερείς. Δεν πρέπει μια μεταρρύθμιση, που είναι ουσιώδης, κι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, και θα λύσει χρόνια προβλήματα, και θα διευκολύνει ανθρώπους που υφίστανται εκβιασμούς κιόλας, δεν είναι σωστό για μια τόσο μικρή αλλαγή των δύο λέξεων, που είναι όμως πολύ ουσιαστική, να τίθεται εν αμφιβόλω», ανέφερε ο βουλευτής της ΝΔ και προσέθεσε: «δημιουργείται η υπόνοια -το είπαν και κάποιοι συνάδελφοι, κάποιοι το είπαν και ως θετικό αυτό- ότι με την αναφορά σε "εξίσου" επιμέλεια οδηγούμαστε, διά της πλαγίας οδού ή από το παράθυρο, σε έναν διαμοιρασμό του χρόνου στα δύο, το οποίο θα ήταν λάθος».

«Το παιδί πρέπει να έχει μία κατοικία, το παιδί πρέπει να έχει την έδρα του, τη βάση του. Αυτό λένε και οι ειδικοί, οι παιδοψυχολόγοι, οι παιδοψυχίατροι και όλοι όσοι έχουν ειδικότητα στο αντικείμενο αυτό. Δεν πρέπει να προσθέτουμε όρους σε ένα νομοθέτημα το οποίο έχει σκοπό να κατευθύνει τους δικαστές σε υποθέσεις πολύ δύσκολες και να τους διευκολύνει να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα ως έχει σήμερα. Δεν πρέπει να προσθέτουμε όρους που μπορεί να δημιουργούν οποιαδήποτε ασάφεια», είπε επίσης ο κ. Βολουδάκης.

«Είμαι πατέρας τριών παιδιών και μπορώ να καταλάβω τους πατεράδες. Σαν πατέρας καταλαβαίνω την αγωνία των πατεράδων, οι οποίοι δεν κατάφεραν να συνεχίσουν με τη σύζυγό τους και οι οποίοι βρίσκονται σε καταστάσεις που συχνά και στα δικαστήρια καταλήγουν σε αποφάσεις που δεν αποδίδουν δικαιοσύνη, που βλάπτουν και τα παιδιά και σε πολλές περιπτώσεις είναι γεγονός, ότι έχουμε δει και γνωρίζω και εγώ περιπτώσεις, όπου το θεσμικό πλαίσιο, που πράγματι δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες, μπορεί να καθιστά κάποιους πατεράδες θύματα ακόμα και εκβιασμών με αντικείμενο τα παιδιά τους. Και αυτό πράγματι πρέπει να αντιμετωπιστεί», ανέφερε ο βουλευτής της ΝΔ.

Η κυβέρνηση έχει δηλώσει «ανοιχτή σε νομοτεχνικές βελτιώσεις». Ο ίδιος ο υπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας έχει, επίσης, καλέσει τα κόμματα να καταθέσουν συγκεκριμένες προτάσεις, με τροπολογίες τους, αλλά έχει καταστήσει σαφές ότι δεν είναι δυνατό να δεχθεί αλλαγές που συνιστούν αποδόμηση του πυρήνα και της φιλοσοφίας του νομοσχεδίου.

Νομοτεχνικές βελτιώσεις από τον Κώστα Τσιάρα - Αναθεώρηση και του Αστικού Κώδικα ως προς το «εξίσου»

Νομοτεχνικές βελτιώσεις σε διατάξεις του νομοσχεδίου για τη συνεπιμέλεια ανακοίνωσε στην Ολομέλεια ο υπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας. Ο υπουργός Δικαιοσύνης είπε ότι και κατά την αυριανή συνεδρίαση θα υπάρξουν και άλλες νομοτεχνικές βελτιώσεις.

Λαμβάνοντας υπόψη όσα η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής κατέθεσε στην έκθεση της, ο υπουργός Δικαιοσύνης ανακοίνωσε ότι:

  • προστίθεται στο άρθρο 1510 του Αστικού Κώδικα, για τη γονική μέριμνα, η φράση «και εξίσου» και το εδάφιο διαμορφώνεται ως εξής: «Η μέριμνα για το ανήλικο τέκνο είναι καθήκον και δικαίωμα των γονέων (γονική μέριμνα), οι όποιοι την ασκούν από κοινού και εξίσου».
  • με νομοτεχνική βελτίωση εξαιρείται η περίπτωση ενδοοικογενειακής βίας από τη δυνατότητα προσφυγής σε διαμεσολάβηση για την άσκηση της γονικής μέριμνας.
  • στο αντικείμενο των σεμιναρίων για την επιμόρφωση των δικαστικών λειτουργών περιλαμβάνεται ιδίως η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Όλο το «ζουμί» βέβαια βρίσκεται στη προσθήκη του αρ. 1510 του αστικού κώδικα το οποίο σήμερα διατυπώνεται ως εξής: «Η μέριμνα για το ανήλικο τέκνο είναι καθήκον και δικαίωμα των γονέων (γονική μέριμνα), οι όποιοι την ασκούν από κοινού. Η γονική μέριμνα περιλαμβάνει την επιμέλεια του προσώπου, τη διοίκηση της περιουσίας και την εκπροσώπηση του τέκνου σε κάθε υπόθεση ή δικαιοπραξία ή δίκη, που αφορούν το πρόσωπο ή την περιουσία του».

Μπορεί η εισηγούμενη προσθήκη να εναρμονίζει το νομοθέτημα με τον Αστικό Κώδικα, ωστόσο με δεδομένο πως η λέξη «εξίσου» αποτελεί ένα από τα βασικά σημεία τριβής αναμένεται να προκληθεί νέα θύελλα αντιδράσεων.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας και πορεία πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τρίτης, ενάντια στο νομοσχέδιο. Στη συγκέντρωση συμμετείχαν  φεμινιστικές οργανώσεις, πρωτοβουλίες και συλλογικότητες, αλλά και οργανώσεις από τον αριστερό και αναρχικό χώρο. Δείτε το σχετικό θέμα, σε ρεπορτάζ Κώστα Παπαντωνίου (ΑΥΓΗ) και φωτογραφίες του Μάριου Λώλου, εδώ.

Δείτε επίσης, την εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ για το νομοσχέδιο για το Οικογενειακό Δίκαιο και την «συνεπιμέλεια» που έλαβε χώρα το απόγευμα της Τρίτης και διοργανώθηκε από την ΕΠΕΚΕ Δικαιοσύνης ΣΥ.ΡΙΖ.Α – Προοδευτική Συμμαχία και τους ευρωβουλευτές Κώστα Αρβανίτη και Έλενα Κουντουρά.

Η στάση των κομμάτων

Δύο συνεδριάσεις θα διατεθούν, εάν χρειαστεί, για τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη συνεπιμέλεια, σύμφωνα με απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων, την οποία ανακοίνωσε, με την έναρξη της συνεδρίασης, ο προεδρεύων Νικήτας Κακλαμάνης.

ΝΔ: Βάση διαλόγου και συνεννόησης μεταξύ των γονέων

Ένα παιδί μεγαλώνει πιο σωστά όταν έχει τη φροντίδα και των δύο γονέων, όπως ανέφερε η εισηγήτρια της ΝΔ, Άννα Μάνη Παπαδημητρίου, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη συνεπιμέλεια. «Το παιδί πρέπει και μετά τον χωρισμό των γονέων του να απολαμβάνει τη φροντίδα και την αγάπη τους, να εξακολουθεί να έχει και τους δύο δίπλα του και αυτό είναι απαραίτητο για την ψυχοσωματική του υγεία, για την ομαλή ανάπτυξή του, για την ολοκληρωμένη διαμόρφωση της προσωπικότητας του. Ακριβώς τις ίδιες παραδοχές, ακριβώς τις ίδιες απόψεις, ακούσαμε και κατά την ακρόαση των φορέων, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους τάχθηκαν υπέρ του νομοσχεδίου», σημείωσε η ίδια.

«Αυτό που επιχειρεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης είναι να θέσει μία βάση διαλόγου και συνεννόησης μεταξύ των γονέων. Το νομοσχέδιο έχει αποκλειστικά κοινωνικό και ανθρώπινο πρόσημο», είπε η βουλευτής της ΝΔ και κατηγόρησε τα κόμματα της αντιπολίτευσης ότι δεν επέδειξαν δημιουργικό πνεύμα διαλόγου, με συγκεκριμένες προτάσεις.

«Η συνεισφορά σας περιορίστηκε στην αποδόμηση του νομοσχεδίου, η μόνη σας πρόταση ήταν αυτή για τα οικογενειακά δικαστήρια. Όχι μόνο οικογενειακό δικαστήριο δεν ίδρυσαν, όμως, στα χρόνια που κυβέρνησαν, αλλά δεν τόλμησαν να αγγίξουν αυτό το ευαίσθητο θέμα που η δική μας κυβέρνηση το τολμά», τόνισε η κ. Παπαδημητρίου για τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πρόσθεσε: «Ο διάλογος με τους κοινωνικούς φορείς, τα κόμματα και την κοινωνία διήρκεσε περισσότερο από 1,5 χρόνο. Οι περισσότερες προτάσεις των επίσημων φορέων έγιναν δεκτές από τον υπουργό, ενσωματώθηκαν παρατηρήσεις από τον Συνήγορο του Πολίτη, την Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων. Είναι κρίμα που δεν καταφέραμε να συμβαδίσουμε σε αυτήν τη μεγάλη μεταρρύθμιση που δεν έχει κανένα κομματικό πρόσημο».

Η εισηγήτρια της ΝΔ απευθύνθηκε, επίσης, ξεχωριστά σε όλους τους συναδέλφους της βουλευτές και τους κάλεσε να δουν το νομοσχέδιο ως μία ειλικρινή προσπάθεια να καλλιεργήσει κουλτούρα συναίνεσης και να παραμερίσουν τον εγωισμό τους, για το καλό των παιδιών τους.

ΣΥΡΙΖΑ: Το νομοσχέδιο δεν απαντά στο πρόβλημα

«Κόλαφο», για το σχέδιο νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση, χαρακτήρισε την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Θεόφιλος Ξανθόπουλος, λέγοντας ότι δεν αντιδρά μόνο η κοινωνία αλλά και η επιστημονική κοινότητα. Ο βουλευτής δεν αρνήθηκε το πρόβλημα για την αδυναμία επικοινωνίας και των δύο γονέων με το παιδί, αλλά επεσήμανε ότι το νομοσχέδιο «δεν απαντά στο πρόβλημα», «θα πυροδοτήσει εντάσεις», «θα οξύνει τις αντιθέσεις παρά θα τις καταλαγιάσει» και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν συζήτησε με τις γυναικείες οργανώσεις και άλλους φορείς, τη γνώμη των οποίων έπρεπε να ακούσει, και πως αγνόησε το κείμενο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής που είχε συγκροτηθεί για την αναμόρφωση των διατάξεων οικογενειακού δικαίου. Ιδίως για την έννοια «συμφέρον του τέκνου», ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ υπογηράμμισε ότι είναι μία αόριστη νομική έννοια διότι ο δικαστής είναι εκείνος που κάνει συγκεκριμένο το συμφέρον του παιδιού, με την απόφαση που θα εκδώσει, με κριτήρια αξιολογικά με βάση και τα πορίσματα της ψυχολογίας. Ο κ. Ξανθόπουλος χαρακτήρισε μείζον θέμα, τον όρο «εξίσου» στην άσκηση της γονικής μέριμνας και κάλεσε τον υπουργό Δικαιοσύνης είτε να τον απαλείψει είτε να τον αντικαταστήσει με τη λέξη «ισότιμα», διότι μπορεί να ερμηνευθεί ως «ισόχρονη» άσκηση γονικής μέριμνας.

Διαβάστε περισσότερα: Θ. Ξανθόπουλος: Κόλαφος για το νομοσχέδιο Τσιάρα η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής (βίντεο)

Αναφερόμενος στο δικαίωμα επικοινωνίας του παιδιού με τον γονέα με τον οποίο δεν διαμένει, στο 1/3 του συνολικού χρόνου, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ επικαλέστηκε την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας περί των διαφορετικών συνθηκών στις οποίες ζει το κάθε παιδί.

Ο. Γεροβασίλη: Ιδιοκτησιακή αντίληψη για τα παιδιά - Συμφέρονται ακόμα και στον ευαίσθητο τομέα του οικογενειακού δικαίου

Λόγο για «άκαιρη και επικίνδυνη μικροπολιτική σκοπιμότητα», αλλά και «απέχθεια στα επιστημονικά δεδομένα», ως προς την κατάθεση του νομοσχεδίου έκανε η γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Όλγα Γεροβασίλη.

«Το νομοσχέδιο αυτό εμφορείται από μια κυνική, ιδιοκτησιακή αντίληψη για τα παιδιά. Και έρχεται να εκμεταλλευτεί τα γονεϊκά συναισθήματα, γυναικών και ανδρών, στη συγκεκριμένη περίπτωση προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τα γονεϊκά συναισθήματα κάποιων πατεράδων, μη λέγοντάς τους και την πλήρη αλήθεια».

Η Ο. Γεροβασίλη δεν αρνήθηκε πως το καθεστώς προστασίας της οικογένειας χρειάζεται βελτιώσεις. Ωστόσο, επεσήμανε, η χώρα μέχρι τώρα διέθετε ένα εξαιρετικά προοδευτικό οικογενειακό δίκαιο, το οποίο έφτασε μέχρι και σήμερα ικανοποιητικά και έλυσε πάρα πολλά ζητήματα.

Διαβάστε περισσότερα: Ο. Γεροβασίλη: Συμφέρονται ακόμα και στον ευαίσθητο τομέα του οικογενειακού δικαίου

Θ. Ξανθόπουλος: Τα σημεία αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου Τσιάρα για την υποχρεωτική συνεπιμέλεια

Σύμφωνα με το άρθρο 21 του Συντάγματος, η παιδική ηλικία τελεί υπό την προστασία του κράτους. Το συμφέρον του τέκνου πρέπει να αναζητείται από τον δικαστή ανά περίπτωση. Και σε σχέση πάντοτε με κάθε συγκεκριμένο παιδί. Συνεπώς, περιορισμοί που τίθενται στο νόμο όσον αφορά την έννοια του συμφέροντος του παιδιού, προτάσσοντας κάποια στοιχεία έναντι άλλων, όπως η μη διατάραξη των σχέσεων του με τους γονείς, μπορεί να είναι σε βάρος συγκεκριμένων παιδιών και εδώ παραβιάζεται η συνταγματική υποχρέωση του κράτους.

Στην έκθεση της επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, αναφέρεται ότι η εξατομικευμένη δικαστική κρίση για τον προσδιορισμό της έννοιας του συμφέροντος κάθε παιδιού, συνιστά εφαρμογή και του άρθρου 2 παρ. 1 του Συντάγματος, η οποία αποκλείει την στερεότυπη αντιμετώπιση ως προς την αξιολόγηση ατόμων και προσωπικών σχέσεων. Επομένως και με το άρθρο αυτό του Συντάγματος επαφίεται στο δικαστή, ένα ευρύτατο πεδίο παρέμβασης προκειμένου να κρίνει τις συγκεκριμένες συνθήκες του συμφέροντος του παιδιού.

Επίσης, σύμφωνα με την ίδια έκθεση, η διάταξη του άρθρο 7  του ν/σ για την υποχρέωση προηγούμενης πληροφόρησης του γονέα με τον οποία δεν διαμένει το τέκνο, ακόμη και για συνήθεις πράξεις επιμέλειας, συνιστά άνιση αντιμετώπιση του υποχρέου να προβαίνει σε ενημέρωση γονέα, η οποία δύναται, υπό προϋποθέσεις να μην συνάδει με το σκοπό του άρθρου 4 του Συντάγματος. μας επισημαίνει η επιστημονική επιτροπή και άλλη μια αντισυνταγματική πλημμέλεια.

Τέλος η υποχρεωτική επικοινωνία του άλλου γονέα κατά τουλάχιστον 1/3 του συνολικού χρόνου, που εισάγει το νομοσχέδιο, μπορεί να αποβεί σε βάρος του παιδιού, το οποίο καλείται να συνυπάρξει με γονέα που λειτουργεί αρνητικά, κακοποιητικά ή βίαια. Επομένως και στην περίπτωση αυτή, έχουμε πρόβλημα συνταγματικότητας γιατί περιορίζεται από τον νομοθέτη η δικαιοοδοτική κρίση του δικαστή

Γ. Ραγκούσης: Ο κ. Τσιάρας πρέπει να ζητήσει συγνώμη από τη Μαριέττα Γιαννάκου και την Όλγα Κεφαλογιάννη

«Tο λιγότερο που οφείλετε να κάνετε από αυτό εδώ το βήμα είναι να ζητήσετε συγγνώμη, κύριε Τσιάρα, αν έχετε στοιχειώδη πολιτική ευθιξία και αν ακόμη βαδίζετε με γνώμονα τη λογική και την υπευθυνότητα», είπε απευθυνόμενος στον υπουργό Δικαιοσύνης, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης, λίγη ώρα αφότου είχαν μιλήσει στο νομοσχέδιο για τη συνεπιμέλεια οι βουλευτές της ΝΔ Μαριέττα Γιαννάκου και Όλγα Κεφαλογιάννη.

«Θα το πω ευθέως, κύριε Τσιάρα. Είναι από αυτά που κανείς δεν μπορεί να πιστέψει στα αυτιά του, ότι δηλαδή σε συνέντευξη που δώσατε καταφερθήκατε εναντίον συναδέλφων σας βουλευτριών της Νέας Δημοκρατίας, λέγοντας ότι η κυρία Γιαννάκου και η κυρία Κεφαλογιάννη, ορμώμενες από προσωπικά βιώματα, τοποθετήθηκαν αρνητικά για το νομοσχέδιό σας», σχολίασε ο Γιάννης Ραγκούσης και προσέθεσε: «Καλά, δύο γυναίκες βουλεύτριες της Νέας Δημοκρατίας από προσωπικά βιώματα σας λένε "όχι". Για τους άντρες, τους μπαμπάδες όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης -δεν ξέρω αν είναι και από τη Νέα Δημοκρατία κάποιοι- που λέμε "όχι" πώς το εξηγείτε με βάση το δικό σας σπουδαίο σκεπτικό;».

«Η κυρία Γιαννάκου και η κυρία Κεφαλογιάννη με αυτό που κάνουν τιμούν την πολιτική, τιμούν το Κοινοβούλιο, τιμούν και το κόμμα τους. Το βοηθούν το κόμμα τους, δεν του κάνουν ζημιά. Στη Νέα Δημοκρατία δεν κάνουν ζημιά», ανέφερε επίσης ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ.

Αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχεδίου, ο Γιάννης Ραγκούσης κατηγόρησε τον υπουργό Δικαιοσύνης ότι «εκτελεί συμβόλαια δεσμεύσεων που έχει αναλάβει προσωπικά ο κ. Μητσοτάκης απέναντι σε ισχυρές ολιγαρχίες», έκανε λόγο και στις αναφορές της Μαριέττας Γιαννάκου για τα χρήματα που έχουν διατεθεί από συγκεκριμένο λόμπι.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε και στα μέτρα προστασίας για τον Covid στη Βουλή. «Εμείς δεν μπορούμε άλλο να ανεχτούμε το Κοινοβούλιο να παραμένει ακρωτηριασμένο και οι βουλευτές να μην μπορούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις και τα καθήκοντα τους. Δεν υπάρχει περίπτωση αυτό το πράγμα να γίνει πια ανεκτό, έχει ξεπεράσει κάθε όριο ανοχής. Και δεν μιλήσαμε στην πανδημία ούτε τους μήνες στους δύσκολους της πανδημίας, αλλά δεν μπορεί να συνεχίζεται αυτή η κατάσταση στο Κοινοβούλιο, γιατί εσείς έχετε πρόβλημα με τους δικούς σας βουλευτές και θέλετε να κρύβετε τις αντιρρήσεις τους και τις αρνήσεις τους», είπε ο κ. Ραγκούσης.

ΚΙΝΑΛ: Το νομοσχέδιο μπορεί να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιχειρεί να λύσει

«Δυστυχώς, το νομοσχέδιο δεν καταφέρνει να μείνει στο συμφέρον του παιδιού, όπως οφείλει να είναι το οικογενειακό δίκαιο», ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη συνεπιμέλεια, η ειδική αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής, Νάντια Γιαννακοπούλου. Η βουλευτής δεν αρνήθηκε ότι «με δικαστικές αποφάσεις φασόν έχει αποκλειστεί σε μεγάλο βαθμό η επικοινωνία του ενός γονέα, συνήθως του πατέρα, με το παιδί του». Είπε, όμως, ότι «σε καμία περίπτωση αυτό το νομοσχέδιο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί μεταρρύθμιση και έτσι όπως είναι δεν μπορεί να δώσει λύση στα προβλήματα».

«Το πρόβλημα είναι στη δικαστική προσέγγιση και στο δικονομικό πλαίσιο εφαρμογής του οικογενειακού δικαίου», σημείωσε η κ. Γιαννακοπούλου και πρόσθεσε ότι η από κοινού άσκηση γονικής μέριμνας οφείλει να είναι βασική αρχή αλλά, όταν δεν υπάρχει συμφωνία, δεν μπορεί να επιβληθεί με αυθαίρετες ποσοστώσεις όπως η επικοινωνία με το 1/3.

«Δεν παρέχεται καμία δικονομική εγγύηση για το πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη η συνεπιμέλεια», τόνισε για να επισημάνει ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα μεγαλύτερα από αυτά που επιχειρεί να λύσει το υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο κατηγόρησε πως αγνόησε το κείμενο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής και ουσιαστικά, «το υπουργείο, όπως έχει παραδεχθεί, ξαναέγραψε το κείμενο το νομοσχεδίου».

Ένσταση αντισυνταγματικότητας από το ΜέΡΑ25

Με την έναρξη της συζήτησης, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΜέΡΑ25, Κλέων Γρηγοριάδης, κατέθεσε ένσταση αντισυνταγματικότητας για δύο άρθρα του νομοσχεδίου. Το άρθρο 5 για το «συμφέρον του τέκνου» και το άρθρο 13 για το δικαίωμα επικοινωνίας με τον γονέα, με τον οποίο δεν διαμένει το παιδί. Διαβάστε περισσότερα για την ένσταση και τα άρθρα στα οποία αναφέρεται

Αοριστίες επισημαίνει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής

Η Επιστημονική Υπηρεσία επισημαίνει ότι χρήζουν αποσαφήνισης και ο όρος «εξίσου» στην άσκηση γονικής μέριμνας και ο χρόνος επικοινωνίας του παιδιού με τον γονέα με τον οποίο δεν διαμένει, στο 1/3 του συνολικού χρόνου, διότι μπορεί να οδηγήσει στην εναλλασσόμενη κατοικία.

Μεταξύ άλλων, η Επιστημονική Υπηρεσία στην έκθεσή της επισημαίνει ότι:

   -Το συµφέρον του τέκνου είναι αόριστη νοµική έννοια, η οποία προστατεύεται και από υπερεθνικούς κανόνες δικαίου, όπως είναι η Διεθνής Σύµβαση για τα Δικαιώµατα του Παιδιού και ο Χάρτης των Θεµελιωδών Δικαιωµάτων της Ε.Ε. Ως αόριστη νοµική έννοια, το συµφέρον του τέκνου εξειδικεύεται σε κάθε συγκεκριµένη περίπτωση µε κριτήρια αξιολογικά, τα οποία αντλούνται, µεταξύ άλλων, και από τα πορίσµατα της ψυχολογίας. Παρέχεται, συνεπώς, στον δικαστή η δυνατότητα να δίνει σε αυτή διαφορετικό περιεχόµενο σε κάθε συγκεκριµένη περίπτωση, υπό το φως της ιδιαιτερότητας κάθε έννοµης σχέσης και των υποκειµένων της, εξατοµικεύοντας τα κριτήρια που καθορίζει κατά τρόπο γενικό ο νοµοθέτης και που αφορούν το συµφέρον του τέκνου.

   -Η εξατοµικευµένη κρίση συνιστά και εφαρµογή της επιταγής του άρθρου 2 παρ. 1 του Συντάγµατος, η οποία αποκλείει τη στερεότυπη αντιµετώπιση ως προς την αξιολόγηση ατόµων και προσωπικών σχέσεων.

   Η κρίση του δικαστή πρέπει να σχηµατίζεται, αφού ληφθούν υπόψη όλα τα στοιχεία, χωρίς να είναι αποφασιστικό ένα και µόνο κριτήριο και πρέπει να αιτιολογείται ειδικά και εµπεριστατωµένα.

   -Σε σχέση µε την εξειδίκευση του συµφέροντος του τέκνου κατά την ανάθεση της γονικής µέριµνας και του τρόπου άσκησής της, παρατηρείται ότι, σύµφωνα µε τη νοµολογία, «όταν το δικαστήριο καλείται να αποφασίσει σχετικά µε την ανάθεση της γονικής µέριµνας ή επιµέλειας ανηλίκου τέκνου σε έναν από τους εν διαστάσει ευρισκόµενους γονείς του, πρέπει να έχει ως αποκλειστικό οδηγό της δικαιοδοτικής του κρίσης το γενικό συµφέρον και µόνον του ανηλίκου τέκνου σωµατικό, υλικό, πνευµατικό, ψυχικό και ηθικό, χωρίς να επιδρά αυτοτελώς στη λήψη της απόφασής του κανένας από τους διαφορετικούς παράγοντες, που συνοδεύουν το πρόσωπο κάθε γονέα, όπως είναι το φύλο, η φυλή, η γλώσσα, η θρησκεία, η κοινωνική προέλευση, η περιουσιακή κατάσταση κλπ.

   -Για τη λήψη της απόφασης το δικαστήριο λαµβάνει υπόψη και τους µε ανεπηρέαστη επιλογή αναπτυχθέντες µέχρι τότε δεσµούς του διαθέτοντος ικανότητα διακρίσεως τέκνου µε τους γονείς του (και τους τυχόν αδελφούς του), τις τυχόν συµφωνίες των γονέων σχετικά µε την επιµέλεια και την περιουσία του, καθώς και τη γνώµη του, εφόσον αυτό, κατά την ανέλεγκτη κρίση του δικαστηρίου, εν όψει της ηλικίας του και της πνευµατικής του ανάπτυξης, είναι ικανό να αντιληφθεί το πραγµατικό του συµφέρον. Οι ικανότητες των γονέων, το περιβάλλον, το επάγγελµα, η πνευµατική τους ανάπτυξη και η δράση τους στο κοινωνικό σύνολο, η ικανότητα προσαρµογής τους στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας µέσα στα πλαίσια της λογικής και ορθολογικής αντιµετώπισης των θεµάτων των νέων, η σταθερότητα των συνθηκών ανάπτυξης του τέκνου χωρίς εναλλαγές στις συνθήκες διαβίωσης, περιλαµβάνονται στα κριτήρια προσδιορισµού του συµφέροντος του τέκνου.

   -η λέξη «εξίσου» στην άσκηση γονικής μέριμνας χρήζει αποσαφήνισης.

   - Θα µπορούσε η λέξη «εξίσου» να σηµαίνει «ισόχρονη» άσκηση της γονικής µέριµνας.

   - η έννοια της από κοινού και ισόχρονης άσκησης της γονικής µέριµνας, αν υποτεθεί ότι αυτή η εκδοχή ανταποκρίνεται στη βούληση του νοµοθέτη, θα µπορούσε να υποστηριχθεί ότι οδηγεί στην εισαγωγή της υποχρεωτικής ίσης χρονικής κατανοµής της γονικής µέριµνας και της συνακόλουθης εναλλασσόµενης κατοικίας του ανήλικου τέκνου.

   - Είναι κοινώς γνωστό, σύµφωνα µε τα πορίσµατα της επιστήµης, ότι τα παιδιά έχουν ανάγκη κατοχύρωσης της συναισθηµατικής µονιµότητας, της σταθερότητας και της συνέχειας στη φροντίδα τους, που θα τους επιτρέψει να αναπτύξουν έναν ασφαλή ψυχοσυναισθηµατικό δεσµό µε το βασικό πρόσωπο φροντίδας τους. Οι ανάγκες αυτές δεν µπορούν να εξασφαλιστούν µε απλό µοίρασµα του χρόνου των παιδιών µεταξύ των δύο γονιών. Η σταθερότητα αυτή επιτυγχάνεται χάρη στο σταθερό χώρο κατοικίας, στη συνέχεια στη φροντίδα, στη σταθερότητα του βασικού προσώπου φροντίδας, στο ήρεµο κλίµα που επικρατεί στις οικογενειακές σχέσεις, τη σαφήνεια των ρόλων, των χώρων και των σχέσεων. Οποιαδήποτε σύγχυση, οποιοδήποτε βίαιο "µοίρασµα" του παιδιού προς όφελος των ενηλίκων αποβαίνει σε βάρος της ψυχοσυναισθηµατικής ισορροπίας του παιδιού».

   - θα ήταν σκόπιµο να αποσαφηνισθεί το εννοιολογικό περιεχόµενο της λέξης «εξίσου» στην προτεινόµενη ρύθµιση, άλλως, αν το «εξίσου» δεν ορίζει κάτι το διαφορετικό σε σχέση µε την από κοινού άσκηση της γονικής µέριµνας, η απάλειψη της λέξης.

   -χρήζει αποσαφήνισης η διάταξη για το χρόνο επικοινωνίας του τέκνου στο 1/3 του συνολικού χρόνου. Για την εφαρµογή της ρύθµισης, χρήζει αποσαφήνισης ποια είναι η βάση υπολογισµού του 1/3, π.χ., έτος, µήνας, 24ωρο. ι «Ο χρόνος επικοινωνίας του τέκνου µε φυσική παρουσία µε τον γονέα, µε τον οποίο δεν διαµένει, τεκµαίρεται στο ένα τρίτο (1/3) του συνολικού χρόνου» θα µπορούσε, για λόγους νοµοτεχνικής αρτιότητας και σαφήνειας, να αναδιατυπωθεί, υπό την έννοια ότι, όπως φαίνεται, αντικείµενο της ρύθµισης είναι ο χρόνος επικοινωνίας που υπηρετεί το συµφέρον του τέκνου, εκτός εάν ο δικαιούχος γονέας, όπως αναφέρεται στην προτεινόµενη ρύθµιση, «ζητά µικρότερο χρόνο επικοινωνίας, ή επιβάλλεται να καθορισθεί µικρότερος ή µεγαλύτερος χρόνος επικοινωνίας για λόγους που αφορούν στις συνθήκες διαβίωσης ή στο συµφέρον του τέκνου, εφόσον, σε κάθε περίπτωση, δεν διαταράσσεται η καθηµερινότητα του τέκνου».

   To νομοσχέδιο

Οι κυριότερες μεταβολές εστιάζονται στα ακόλουθα σημεία:

   -θεσπίζεται υποχρέωση ενημέρωσης από τον γονέα με τον οποίο διαμένει το τέκνο, προς τον άλλο γονέα, αναφορικά με την επίδοση και το περιεχόμενο εγγράφων τα οποία αφορούν το παιδί.

   -με έγγραφη συμφωνία ή κοινή ψηφιακή δήλωση (ισχύος τουλάχιστον 2 ετών με δυνατότητα παράτασης) ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη γονική μέριμνα, τον τόπο διαμονής του παιδιού, τον γονέα με τον οποίο θα διαμένει κλπ.

   -προβλέπεται ότι η άσκηση της γονικής μέριμνας, προς το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, εξυπηρετείται με την ουσιαστική συμμετοχή και των δύο γονέων, στην ανατροφή και τη φροντίδα του.

   -παρέχεται η δυνατότητα προσφυγής των γονέων σε διαμεσολάβηση, για την εξεύρεση κοινά αποδεκτών λύσεων, κατά την άσκηση της γονικής μέριμνας.

   -θεσπίζεται η από κοινού και εξίσου άσκηση γονικής μέριμνας από τους δύο γονείς, στις περιπτώσεις διαζυγίου ή ακύρωσης του γάμου ή λύσης ή ακύρωσης του συμφώνου συμβίωσης (κατά τα ισχύοντα ρυθμίζεται από το δικαστήριο). Οι γονείς μπορούν, με έγγραφη βεβαίωση που θα έχει ισχύ τουλάχιστον 2 ετών που παρατείνεται αυτοδίκαια, να ρυθμίζουν διαφορετικά την κατανομή της γονικής μέριμνας.

   -στην περίπτωση παιδιού που γεννήθηκε χωρίς γάμο, αποκτά γονική μέριμνα και ο πατέρας την οποία ασκεί από κοινού με τη μητέρα, στην περίπτωση που το παιδί αναγνωρίζεται εκούσια ή δικαστικά, με αγωγή που άσκησε ο πατέρας.

   -θεσπίζεται η υποχρέωση κάθε γονέα να διαφυλάσσει και να ενισχύει τη σχέση του τέκνου με τον άλλο γονέα, τους αδελφούς του, καθώς και με την οικογένεια του άλλου γονέα, ιδίως όταν οι γονείς δεν ζουν μαζί ή ο άλλος γονέας έχει αποβιώσει.

   -οι αποφάσεις για την ονοματοδοσία του παιδιού, το θρήσκευμα, ζητήματα υγείας και εκπαίδευσής του, όταν η επιμέλεια ασκείται από τον ένα γονέα ή έχει γίνει κατανομή της μεταξύ των γονέων, λαμβάνονται από τους δύο γονείς από κοινού.

   -παρέχεται η δυνατότητα στον οποίο δεν έχει ανατεθεί η άσκηση επιμέλειας, να ζητά από τον άλλο γονέα πληροφορίες για το πρόσωπο και την περιουσία του παιδιού.

   -καθιερώνεται ελάχιστος χρόνος επικοινωνίας, με φυσική παρουσία του παιδιού με τον γονέα με τον οποίο δεν διαμένει μαζί, ο οποίος ορίζεται στο 1/3 του συνολικού χρόνου, με ειδικότερες προβλέψεις ώστε να μην διαταράσσεται η καθημερινότητα του παιδιού. Επιτρέπεται ο αποκλεισμός ή ο περιορισμός της επικοινωνίας μόνο για εξαιρετικά σοβαρούς λόγους (ακαταλληλότητα του γονέα).

   -απαριθμούνται ενδεικτικά οι περιπτώσεις που συνιστούν κακή άσκηση της γονικής μέριμνας (υπαίτια μη συμμόρφωση ή παράβαση δικαστικών αποφάσεων ή συμφωνιών των γονέων, διατάραξη της συναισθηματικής σχέσης του παιδιού με τον άλλο γονέα, αδικαιολόγητη άρνηση του γονέα να καταβάλει διατροφή που επιδικάστηκε, καταδίκη του γονέα, με οριστική δικαστική απόφαση, για ενδοοικογενειακή βία ή για εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας) για τις οποίες το δικαστήριο διατάσσει κάθε άλλο πρόσφορο μέτρο.

   -καταρτίζεται από την Κεντρική Επιτροπή Διαμεσολάβησης, ειδικό μητρώο οικογενειακών διαμεσολαβητών.

   -οι υποθέσεις τού υπό ψήφιση νόμου εκδικάζονται από δικαστές που έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς τα ειδικά σεμινάρια επιμόρφωσης στην Εθνική Σχολή Δικαστών.

Πληροφορίες: ΑΠΕ-ΜΠΕ, news24/7

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)