to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:50 | 28.04.2017

Πολιτική

Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό και η τροπολογία για το λαθρεμπόριο

Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε επί των άρθρων και στο σύνολό του κατά πλειοψηφία.


Με 149 ψήφους των συγκυβερνώντων κομμάτων, ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ψηφίστηκε στην Ολομέλεια η τροπολογία του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Δημητριάδη, η οποία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Κατά την ονομαστική ψηφοφορία, που διεξήχθη στην Ολομέλεια με αίτημα της ΝΔ και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης (97 ψήφοι).

Την αρχή του νομοσχεδίου -επί της οποίας, επίσης, διεξήχθη ονομαστική ψηφοφορία με αίτημα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ- ψήφισαν 151 βουλευτές (ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Ποτάμι), καταψήφισαν 76 βουλευτές (ΝΔ, ΚΚΕ, Ένωση Κεντρώων) και «παρών» ψήφισαν 29 βουλευτές (Δημοκρατική Συμπαράταξη, Χρυσή Αυγή).

Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε επί των άρθρων και στο σύνολό του κατά πλειοψηφία.


Συνολικά ψήφισαν 255 βουλευτές. Το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, έλαβε επί της αρχής 151 «υπέρ», 88 «κατά» και 16 «παρών». Η τροπολογία του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Δημητριάδη έλαβε 149 «υπέρ» και 106 «κατά».

Οι απόντες βουλευτές από τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν οι Ζεϊμπέκ Χουσεΐν, Ιωάννης Θεοφύλακτος, Θεόδωρος Παραστατίδης και η Εύη Καρακώστα. Οι τρεις από τους προαναφέρθεντες βουλευτές είχαν αποστείλει πρόθεση ψήφου. Η Εύη Καρακώστα δεν παρέστη στην ψηφοφορία επειδή ένιωσε αδιαθεσία.

Οι απόντες βουλευτές από τη ΝΔ που είχαν στείλει όμως επιστολή πρόθεσης ψήφου ήταν οι Σάββας Αναστασιάδης, Απόστολος Βεσυρόπουλος, Σταύρος Καλαφάτης, Θεόδωρος Καράογλου, Γιώργος Καρασμάνης, Γιώργος Κασαπίδης, Ευάγγελος Μεϊμαράκης, Θεοδώρα Μπακογιάννη, Χρήστος Σταϊκούρας.

Απόντες βουλευτές από τη ΝΔ χωρίς όμως πρόθεση ψήφου ήταν Γκιουλέκας Κωνσταντίνος, Καραμανλής Κωνσταντίνος, Κοντογεώργιος Κωνσταντίνος, Κουκοδήμος Κωνσταντίνος, Σαμαράς Αντώνιος, Τζαβάρας Κωνσταντίνος.

 

* ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αλ.Τσίπρας: Παρά το διαρκές vertigo της ΝΔ έκλεισε η πολιτική συμφωνία και τώρα κλείνει και η τεχνική (βίντεο)

Σύγκρουση Τσίπρα - Μητσοτάκη για την τροπολογία για το λαθρεμπόριο

Με αντεγκλήσεις ξεκίνησε η διαδικασία στο κοινοβούλιο, με τον Αλέξη Τσίπρα και τον Κυριάκο Μητσοτάκη να διασταυρώνουν τα ξίφη τους για την τροπολογία που κατέθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Δημητριάδης και προβλέπει ότι οι εταιρείες που αποκρατικοποιήθηκαν και πέρασαν σε χέρια ιδιωτών απαλλάσσονται από πρόστιμα λαθρεμπορίας αρκεί αυτά να είχαν καταλογιστεί σε περίοδο που οι μετοχές άνηκαν στο κράτος.

Ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε την απόσυρσή της και την επανακατάθεσή της ως υπουργική με έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. «Αν δεν το κάνετε αυτό, εγείρονται αυτονόητα ερωτηματικά για το ποιοι κρύβονται πίσω από την τροπολογία», είπε, απευθυνόμενος στον κ. Τσίπρα. «Σας καλώ προσωπικά να προστατεύσετε το κύρος του κοινοβουλίου και να αποσύρετε την τροπολογία», είπε στον πρωθυπουργό, συμπληρώνοντας ότι αν έρθει κανονικά ως υπουργική τροπολογία θα την συζητήσει.

Ο πρωθυπουργός πήρε τον λόγο για να σημειώσει ότι η αγωνία του αρχηγού της Ν.Δ. είναι ότι η τροπολογία κατατέθηκε από βουλευτή. «Το πρόβλημά του είναι η υποτίμηση του βουλευτή και της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Πιστεύει ότι οι βουλευτές δεν πρέπει να έχουν ρόλο στο κοινοβούλιο», πρόσθεσε. «Η ΝΔ υποβάθμιζε το ρόλο της Βουλής όταν ο κ. Σαμαράς δεν είχε απαντήσει σε ούτε μια ερώτηση επί πρωθυπουργίας του», συμπλήρωσε.

Ο Αλέξης Τσίπρας αρνήθηκε την απόσυρση της επίμαχης τροπολογίας, δηλώνοντας ότι «δεν μπορεί σε αυτή τη χώρα να γίνονται διαγωνισμοί και να χρεώνονται οι επενδυτές πρόστιμα των προηγούμενων διοικήσεων». «Δεν μπορεί να σταθεί αυτό… Η ΝΔ γίνεται κόμμα διαμαρτυρίας χωρίς εναλλακτική πρόταση» είπε.

«Υπάρχει μια παροιμία που λέει "εκεί που μας χρωστάγανε, μας παίρνουν και το βόδι". Και θέλω να γίνω σαφής. Η τροπολογία αυτή είναι οριζόντια. Αφορά κάθε επιχείρηση από εδώ και στο εξής, και αφορά βεβαίως και τη ΣΕΚΑΠ, αλλά δεν αφορά μόνο τη ΣΕΚΑΠ αλλά κάθε επιχείρηση» σημείωσε στη συνέχεια, ο Αλέξης Τσίπρας και είπε: «Σας προκαλώ κύριε Μητσοτάκη να πάμε στην Ξάνθη, να μιλήσουμε με την τοπική κοινωνία και τους εργαζόμενους. Αλλά γιατί σας λέω ότι εκεί που μας χρωστάγατε, μας πήρατε το βόδι: Το λέω αυτό διότι τη ΣΕΚΑΠ, και την ευθύνη της λαθρεμπορίας και της χρεοκοπίας την έχουν κάποιοι επί κυβερνήσεων σας, οι οποίοι τη διοικούσαν και τη χρεοκόπησαν και έκαναν και λαθρεμπόριο, κάτω από τα μάτια των κυβερνήσεων σας! Ποιοι ήταν οι λαθρέμποροι; Εγώ πρέπει να σας ρωτάω; Η τροπολογία αυτή δεν διαγράφει κανένα πρόστιμο. Σταματήστε τα ψέματα. Πρόστιμα διαγράφατε εσείς και ο κ. Στουρνάρας ως υπουργός Οικονομικών, σε μεγάλες επιχειρήσεις μέσα σε μια νύχτα, στα πετρέλαια και το λαθρεμπόριο! Αφήστε τα αυτά. Είναι ντροπή! Και έρχονται οι δικογραφίες στη Βουλή».

«Δεν διαγράφεται κανένα πρόστιμο. Οι καταλογισμοί για τις τελωνειακές παραβάσεις ισχύουν και ισχύουν γι΄αυτούς που τις διέπραξαν και ούτε σβήνεται, ούτε προκαλείται καμία δημοσιονομική επιβάρυνση. Τι γίνεται: δίνεται η δυνατότητα σε μια υγιή επιχείρηση να μπορεί να λειτουργεί και να έχει τους εργαζομένους. Και αυτό εσείς το ονομάζετε φωτογραφική διάταξη. Ξέρετε τι είναι φωτογραφικό; Το μένος σας απέναντι σε κάθε υγιή επενδυτή, που δεν θέλει να σας παραδοθεί. Που δεν θέλει να παραδοθεί στη δική σας διαπλοκή. Που είναι ακόμα και σήμερα παρούσα», εξήγησε τέλος ο πρωθυπουργός.

«Να γίνει κανονικά η διαδικασία, και θα αναλάβουν όλα τα κόμματα τις ευθύνες τους» τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας.

Ο Αλέξης Τσίπρας σημείωσε επίσης ότι «η χώρα βγαίνει από τον κυκεώνα της χρεοκοπίας, που την έχει οδηγήσει η ΝΔ».

Μάλιστα, ο πρωθυπουργός τόνισε πως «από τις 7 Απριλίου, ο κ. Μητσοτάκης και η παράταξή του είναι σε διαρκές βέρτιγκο. Αλλά, παρ’ ελπίδα σας -είπε απευθυνόμενος προς τα έδρανα της αξιωματικής αντιπολίτευσης- έκλεισε τότε η πολιτική συμφωνία και τώρα θα κλείσει και η τεχνική συμφωνία».

Ο Αλέξης Τσίπρας θύμισε τέλος την εκτίμησή του ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα γίνει γραφικός ζητώντας εκλογές, αλλά τώρα, υποστήριξε πως διαπιστώνει ότι θα γίνει γραφικός και μέσα από την κοινοβουλευτική διαδικασία.

Η συζήτηση για το νομοσχέδιο

Τη δυνατότητα ένταξης στις διατάξεις του εξωδικαστικού μηχανισμού ακόμη και επιχειρήσεων οι οποίες έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους και θέλουν να έχουν μια δεύτερη ευκαιρία στην αγορά προβλέπει η νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομίας στο σχετικό νομοσχέδιο, η συζήτηση του οποίου ξεκίνησε χτες στην ολομέλεια της Βουλής.

Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι προηγουμένως να έχουν υποβάλει δήλωση επανέναρξης εργασιών της επιχείρησης τους.

Η αλλαγή αυτή εκτιμάται από την αγορά ότι θα δώσει την ευκαιρία σε πολλές επιχειρήσεις που έβαλαν λουκέτο να ξαναμπούν στην αγορά ρυθμίζοντας τις οφειλές τους και παίρνοντας μια δεύτερη ευκαιρία επανένταξης.

Μία ακόμη αλλαγή στην οποία προχώρησε το υπουργείο Οικονομίας επί του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό των ληξιπροθέσμων οφειλών των επιχειρήσεων είναι και η διεύρυνση των εργασιών που μπορούν να ανατεθούν στον εμπειρογνώμονα, ώστε να συμπεριληφθεί σε αυτές και η επαλήθευση των απαιτήσεων των πιστωτών, προκειμένου να δοθεί στη μειοψηφία των πιστωτών η δυνατότητα ελέγχου του ενδεχόμενου συμμετοχής εικονικών απαιτήσεων.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρει η νομοτεχνική βελτίωση «μπορεί να ανατεθεί σε εμπειρογνώμονα, με τους ίδιους όρους, η εκπόνηση σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών ή και η επαλήθευση απαιτήσεων, η ύπαρξη ή το ύψος των οποίων αμφισβητείται από τον οφειλέτη ή από συμμετέχοντες πιστωτές».

Αλλαγή επί του νομοσχεδίου όμως υπάρχει και σε ό,τι αφορά στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών και συγκεκριμένα στον χρόνο στον οποίο θα γίνεται αναστολή του.

Σύμφωνα με την αλλαγή του υπουργείου, αναστολή θα γίνεται όχι με την υποβολή της αίτησης, αλλά με την αποστολή των προσκλήσεων στους πιστωτές και εφόσον έχει προηγηθεί ο έλεγχος της ποιότητας της αίτησης. Με τον τρόπο αυτό υπολογίζεται ότι θα αποφεύγεται η προσφυγή στις διατάξεις του εξωδικαστικού μηχανισμού, στρατηγικά κακοπληρωτών οφειλετών (διαβάστε αναλυτικά παρακάτω τις εισηγήσεις των αρμόδιων κυβερνητικών στελεχών και της αντιπολίτευσης).


 

O αντιπρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Κρεμαστινός, ερωτηθείς από το ΑΠΕ-ΜΠΕ, για τις διαμαρτυρίες αναφορικά με τον τρόπο λήξης της αποψινής συνεδρίασης της Ολομέλειας έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Ως γνωστόν σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής, μετά την ολοκλήρωση μιας συνεδρίασης, ο προεδρεύων ερωτά το Σώμα εάν με ομοφωνία, όλων των πτερύγων, δέχεται να λυθεί η συνεδρίαση.

Στην αποψινή συνεδρίαση, διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξε ομοφωνία, οπότε στην περίπτωση αυτή ο προεδρεύων ερωτά τα κόμματα εάν συμφωνούν να λυθεί η συνεδρίαση κατά πλειοψηφία.

Τα κόμματα που συμφώνησαν δια των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων στη λύση της ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες και η ΝΔ.

Μετά και την ανάγνωση των ονομάτων των βουλευτών που υπέβαλαν αιτήματα ονομαστικής ψηφοφορίας, διαπίστωσα ότι δεν υπήρχε πλέον αντικείμενο συνέχισης της συζήτησης και έλυσα τη συνεδρίαση».



Πρόταση ονομαστικής ψηφοφορίας από τον ΣΥΡΙΖΑ

Πρόταση ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής, επί των άρθρων και επί των τροπολογιών του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων, κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ.

Πρόταση ονομαστικής ψηφοφορίας επί της τροπολογίας του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Δημητριάδη υποβλήθηκε από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη και από τη ΝΔ. 

Το προεδρείο πρότεινε η ψηφοφορία να διεξαχθεί σήμερα Παρασκευή στις 10 το πρωί.

«Το διακύβευμα είναι η διαφθορά», σχολίασε για το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ ο Α. Λοβέρδος και απέδωσε σε κίνηση αντιπερισπασμού την πρόταση ονομαστικής από τον ΣΥΡΙΖΑ. 

«Ο κ. Λοβέρδος ζήτησε χρόνο για να μαζέψει υπογραφές. Τον δώσαμε. Ας μην κουνήσουν όλοι το δάχτυλο σε όλους, τέλος εδώ», σχολίασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ξυδάκης. 

Ολιγόλεπτη διακοπή νωρίτερα για να βρει  η Δημ. Συμπαράταξη υπογραφές για ονομαστική ψηφοφορία

Ολιγόλεπτη διακοπή στη συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής, κατά τις 9.30 μ.μ., καθώς η Δημοκρατική Συμπαράταξη ζήτησε χρόνο για να συλλέξει τις υπογραφές που απαιτούνται προκειμένου να υποβληθεί αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας, επί της βουλευτικής τροπολογίας του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Δημητριάδη. Καθώς δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για δευτερολογίες επί του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων, ο προεδρεύων Γ. Βαρεμένος ανακοίνωσε ότι κηρύσσεται περαιωμένη η συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και των τροπολογιών του νομοσχεδίου. Έντονα αντέδρασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Α. Λοβέρδος, που δήλωσε ότι αιφνιδιαστικά κλείνει η συζήτηση ενώ υπήρχε η εντύπωση ότι θα ακολουθούσε ξεχωριστή συζήτηση επί των τροπολογιών και άρα το κόμμα του θα είχε χρόνο για τη συγκέντρωση υπογραφών. Αντιστοίχως και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Νίκος Δένδιας ζήτησε χρόνο για την συλλογή υπογραφών, όπως ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής για την υποβολή πρότασης ονομαστικής ψηφοφορίας. Τελικώς, ο κ. Βαρεμένος δέχθηκε να διακοπεί η συνεδρίαση για λίγα λεπτά, προκειμένου να υποβληθεί η πρόταση ονομαστικής ψηφοφορίας επί της βουλευτικής τροπολογίας Δημητριάδη.

Η τροπολογία Δημητριάδη

Η τροπολογία που κατέθεσε ο  βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Δημητριάδης, περιλαμβάνει τροποποιήσεις στον Τελωνειακό Κώδικα, που αφορούν τον μη καταλογισμό παραβάσεων λαθρεμπορίας, μετά την ολοκλήρωση μεταβίβασης επιχειρήσεων στο πλαίσιο αποκρατικοποιήσεων ή εξυγίανσής τους.

Δεκτή έκανε ο Παπαδημητρίου την τροπολογία Δημητριάδη για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό

Δεκτή έκανε την τροπολογία του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Δημητριάδη για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, ο υπουργός Οικονομίας, Δημήτρης Παπαδημητρίου, επισημαίνοντας πως γι' αυτά τα οποία ακούστηκαν στην Ολομέλεια περί υποψιών για διαφθορά, ο ίδιος «δεν γνωρίζω και δεν υποψιάζομαι τίποτα». (αναλυτικά)

Τερατολογίες τα λεγόμενα της αντιπολίτευσης για την τροπολογία στον εξωδικαστικό συμβιβασμό

«Τερατολογίες που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα», χαρακτήρισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Δημητριάδης, τα πυρά που δέχθηκε εκ μέρους της αντιπολίτευσης, η τροπολογία που κατέθεσε για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.Μιλώντας νωρίτερα στην Ολομέλεια, ο βουλευτής επέμεινε στην υπεράσπιση της τροπολογίας του, τονίζοντας πως η πρωτοβουλία του αφορά την επιχειρηματικότητα και την προσπάθεια να μπουν κανόνες δικαίου και διαφάνειας για ζητήματα που προκύπτουν, είτε κατά τις αποκρατικοποιήσεις είτε κατά τις εξυγιάνσεις και εκκαθαρίσεις, και αφορούν εξαιρετικές περιπτώσεις παραβάσεων λαθρεμπορίας και μόνον. Στόχο έχει, τόνισε ο βουλευτής, να δώσει λύση στους νέους επενδυτές οι οποίοι ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα από ευθύνες που επ’ ουδενί και αποδεδειγμένα δεν έχουν οι ίδιοι, αλλά κάποιοι προηγούμενοι. Οι απαιτήσεις του Δημοσίου παραμένουν έναντι των προηγούμενων και δεν υπάρχει ζήτημα χαριστικό, επέμεινε ο κ. Δημητριάδης.

 

* Λίγα λεπτά νωρίτερα, τον λόγο είχε ζητήσει ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέας Λοβέρδος, και είχε καλέσει για μια ακόμη φορά τον υπουργό να μην κάνει αποδεκτή την τροπολογία. Παράλληλα, ο κ. Λοβέρδος ανακοίνωσε ότι γίνεται συλλογή υπογραφών προκειμένου να υποβληθεί αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας.

«Μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας»

Πιστεύουμε ότι το σχέδιο νόμου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας, ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός Δ. Παπαδημητρίου μιλώντας ενώπιον της Ολομέλειας. Ο κ. Παπαδημητρίου κατέθεσε σειρά βελτιωτικών νομοτεχνικών αλλαγών στο σχέδιο νόμου με κυριότερη αυτή που ρητά επιτρέπει την υπαγωγή στο μηχανισμό, των επιχειρήσεων που ενώ είχαν διακόψει τη λειτουργία τους, υποβάλλουν δήλωση έναρξης εργασιών.

«Το παρόν σχέδιο νόμου δεν εγγυάται τη ρύθμιση οφειλών κάθε επιχείρησης, καθώς μια ρύθμιση δεν μπορεί να επιβληθεί ενάντια στη βούληση της πλειοψηφίας των πιστωτών. Αίρει όμως τα εμπόδια που μέχρι τώρα δυσχεραίνουν την επίτευξη συνολικής ρύθμισης των οφειλών των υπερχρεωμένων, πλην βιώσιμων επιχειρήσεων και δημιουργεί εκείνες τις θετικές προϋποθέσεις που θα δώσουν ανακούφιση στις επιχειρήσεις, θα τις βγάλουν από το φάσμα της πτώχευσης και θα επιτρέψουν τη συνέχιση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας», είπε ο υπουργός Οικονομίας.

«Η υπερχρέωση των επιχειρήσεων είναι αναμφίβολα ένα από τα οξύτερα οικονομικά προβλήματα των τελευταίων ετών και πολλές επιχειρήσεις, όλων των μεγεθών, μολονότι είναι βιώσιμες βρίσκονται στα πρόθυρα της πτώχευσης. Μέχρι τώρα η μόνη λύση που είχαν για να δασωθούν ήταν η διμερής ρύθμιση με κάθε έναν πιστωτή τους. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων επιδιώκει τον συντονισμό όλων των πιστωτών της επιχείρησης συμπεριλαμβανομένων του δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.

Ο υπουργός Οικονομίας ανέφερε ότι η κυβέρνηση έδειξε ιδιαίτερη προσοχή στα κριτήρια που πρέπει να πληροί μια επιχείρηση προκειμένου να μπορεί να ενταχθεί στο μηχανισμό και τόνισε ότι τα κριτήρια που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι τέτοια ώστε να μπορεί να ενταχθεί στο μηχανισμό κάθε βιώσιμη επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους. Αποκλείονται όμως εκ των προτέρων όλες οι επιχειρήσεις που είτε δεν έχουν βάσιμες πιθανότητες για μια θετική αξιολόγηση βιωσιμότητας είτε δεν χρειάζονται τον μηχανισμό.

Ειδικά για τις επισημάνσεις ότι θα έπρεπε να μπορούν να υπαχθούν πλήρως στον μηχανισμό οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότες, ο υπουργός είπε ότι τα πρόσωπα αυτά μπορεί να υπαχθούν στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και επισήμανε ότι η περίπτωση των οφειλών τους προς το Δημόσιο ή προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αντιμετωπίζεται από το σχέδιο νόμου. Για τις επιχειρήσεις που διέκοψαν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους, είπε ότι η κυβέρνηση καταθέτει τροποποίηση στο σχέδιο νόμου και προβλέπεται ρητά η δυνατότητα να μπορούν να υπαχθούν στο μηχανισμό εφόσον κάνουν επανέναρξη της δραστηριότητάς τους.

Για τη δυνατότητα ένταξης στο μηχανισμό κοινωφελών ιδρυμάτων (σ.σ. σχετική πρόταση έγινε από τα κόμματα στο στάδιο της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην κοινοβουλευτική επιτροπή), ο υπουργός είπε ότι η πρόταση βρίσκει την κυβέρνηση σύμφωνη και μπορεί αυτό να γίνει με βάση το σχέδιο νόμου και χωρίς να απαιτηθεί τροποποίηση.

Για την κριτική που ασκείται αναφορικά με τον αριθμό των δικαιολογητικών που απαιτούνται, ο υπουργός επισήμανε ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται η δυνατότητα διασύνδεσης ηλεκτρονικών και ψηφιακών αρχείων, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, για τη διασταύρωση και επαλήθευση των στοιχείων που υποβάλει ο οφειλέτης, «κάτι που θα μειώσει σημαντικά τη γραφειοκρατία της διαδικασίας». Όπως ωστόσο έσπευσε να υπογραμμίσει ο υπουργός, μέχρι την ενσωμάτωση της λειτουργίας αυτής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, η υποβολή είναι απαραίτητη διότι όσο πιο πλήρη εικόνα της επιχείρησης έχουν οι πιστωτές, τόσο πιθανό είναι είτε να αποδεχθούν την πρόταση ρύθμισης του οφειλέτη είτε να υποβάλουν μια αντιπρόταση που θα γίνει αποδεκτή. Αναφορικά με τον αριθμό των συντονιστών, ο υπουργός Οικονομίας είπε ότι ο αριθμός που ορίζεται στο νομοσχέδιο είναι επιβεβλημένος προκειμένου η Γραμματεία για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους να μπορεί να ασκεί αποτελεσματική εποπτεία.

Όπως εξάλλου υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομίας, με νομοτεχνική βελτίωση ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών θα αναστέλλεται κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης και όχι με την υποβολή της αίτησης για την υπαγωγή στο μηχανισμό. Επίσης με νομοτεχνική βελτίωση θα μπορεί να ανατίθεται στον εμπειρογνώμονα και η επαλήθευση των απαιτήσεων η ύπαρξη ή το ύψος των οποίων αμφισβητείται από τον οφειλέτη ή από συμμετέχοντες πιστωτές. «Η δυνατότητα αυτή σε συνδυασμό με τη δυνατότητα κάθε συμμετέχοντα πιστωτή να ζητήσει πρόσθετα έγγραφα και στοιχεία από τον οφειλέτη, θεωρούμε ότι εξασφαλίζει σε ικανοποιητικό βαθμό τους πιστωτές από τον κίνδυνο συμμετοχής εικονικών πιστωτών στη διαδικασία», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.

Για το θέμα της επικύρωσης της συμφωνίας για τη ρύθμισης οφειλών και για την πρόταση να επικυρώνεται αυτή με απλή κατάθεση της στη γραμματεία του δικαστηρίου, ο κ. Παπαδημητρίου είπε ότι δεν μπορεί να υιοθετηθεί. Πρόσθεσε όμως ότι λιγότερες αντιρρήσεις μπορεί να εγείρει η πρόταση για επικύρωση της συμφωνίας, με διάταξη ενός μόνο δικαστή, με δικαίωμα οποιουδήποτε θιγόμενου να ασκήσει ανακοπή κατά της διάταξης. «Θεωρούμε ότι η πρόταση αυτή είναι μεν υποστηρίξιμη, πρέπει όμως να εξεταστεί με ιδιαίτερη προσοχή ώστε να εφαρμοστεί η διαδικασία αυτή μόνο στις περιπτώσεις που μπορεί να εκτιμάται ότι η πιθανότητα ανακοπής είναι μικρή. Γι΄αυτό το λόγο δεν τροποποιούμε, προς το παρόν το άρθρο 12 του νομοσχεδίου, συνεργαζόμαστε όμως με το υπουργείο Δικαιοσύνης προκειμένου να διαμορφώσουμε με προσοχή τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις επικύρωσης της συμφωνίας με διάταξη», ανέφερε ο κ. Παπαδημητρίου. Προανήγγειλε επίσης ότι προετοιμάζεται διάταξη από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών για την προστασία των εκπροσώπων των πιστωτών από άδικες διώξεις όταν πρόκειται για την επικύρωση της συμφωνίας ρύθμισης.

«Το νομοσχέδιο αποτελεί την ύστατη προσπάθεια της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της υπερχρέωσης δεκάδων χιλιάδων επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την κρίση και ταυτόχρονα να ανατάξει τον παραγωγικό ιστό της χώρας, διασώζοντας και τις επιχειρήσεις αλλά και το σύνολο των εργαζομένων σε αυτές» ανέφερε η γενική εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη, κατά την έναρξη της συζήτησης. Πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο εισάγει έναν κατεξοχήν εξωδικαστικό μηχανισμό που τοποθετεί για πρώτη φορά την επιχείρηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους πιστωτές της ως ισότιμο μέρος (διαβάστε αναλυτικά).

Τι αναφέρει η αντιπολίτευση: Καταψηφίζει η ΝΔ - Ενστάσεις από τη Δημοκ. Συμπαράταξη

Καταψηφίζει το νομοσχέδιο η ΝΔ και εκτιμά ότι η διαδικασία θα αποδειχθεί αδιέξοδη, δαιδαλώδης και προβληματική, που θα θέσει εκτός χιλιάδες επιχειρήσεις. «Η διαδικασία, από την πλευρά της κυβέρνησης, δεν σέβεται κανένα θεσμικό πλαίσιο. Ανακοινώθηκαν από την εισηγήτρια της πλειοψηφίας τροποποιήσεις που είναι σοβαρές» ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου ο γενικός εισηγητής της ΝΔ Γιώργος Γεωργαντάς, με συνέπεια ο προεδρεύων Νικήτας Κακλαμάνης να καλέσει τον υπουργό Οικονομίας να ανακοινώσει τις βελτιώσεις στο νομοσχέδιο.

Από την πλευρά του, ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιώργος Αρβανιτίδης, επεσήμανε ότι «ο εξωδικαστικός μηχανισμός και η αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων είναι βασική προϋπόθεση για την ανάταξη της οικονομίας και ίσως από τις λίγες ευκαιρίες που έχουμε και για το λόγο αυτό χρειάζεται συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων για να μπορέσουμε να βγάλουμε τη θηλιά από το λαιμό της πραγματικής οικονομίας. Αν δεν τα καταφέρουμε τότε δεν θα μιλάμε απλά για στασιμότητα στην αγορά, θα μιλάμε για κατάρρευση», ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων. Ο κ. Αρβανιτίδης είπε πως βασικός στόχος θα έπρεπε να είναι να ενταχθούν όσο το δυνατό περισσότερες επιχειρήσεις και επαγγελματίες στο νέο μηχανισμό και αυτός ο μηχανισμός να είναι αποτελεσματικός και γρήγορος. Αλλά με το σημερινό νομοσχέδιο δεν θα επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί, διότι ο μηχανισμός είναι δυσκίνητος και αναποτελεσματικός.

«Στόχος του σχεδίου νόμου είναι η ενίσχυση του χαρτοφυλακίου των τραπεζών και το ξεσκαρτάρισμα των επιχειρήσεων» κατήγγειλε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Θανάσης Βαρδαλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων.

Το Ποτάμι θεωρεί ότι είναι αναγκαία και καλωσορίζει την κίνηση να τεθούν τα ζητήματα της εξωδικαστικής ρύθμισης των οφειλών επί τάπητος, αλλά, όπως ανέφερε ο εισηγητής Γιώργος Αμυράς, το σχέδιο νόμου δεν είναι όσο τολμηρό απαιτούν οι συνθήκες. «Αυτή η ρύθμιση είναι αναγκαία, κάτι που νομίζω πως όλοι αναγνωρίζουμε. Θα έλεγα, όμως, ότι ο τρόπος με τον οποίο φέρνετε το νομοθέτημα για να την αντιμετωπίσετε δεν είναι αρκετός. Θέλαμε πιο τολμηρά πράγματα. Θέλαμε πιο δυναμικές λύσεις και πρακτικά πιο εύκολα εφαρμόσιμες», είπε ο κ. Αμυράς ο οποίος επισήμανε ότι από τα μητρώα του 2016 διαγράφηκαν συνολικά 24.330 επιχειρήσεις και ότι ο αριθμός των νέων επιχειρήσεων που ιδρύθηκαν μετά το 2016, ήταν ήδη μειωμένος κατά 10,41% σε σχέση με το 2015, τη χρονιά δηλαδή των capitals controls.

Καταψηφίζει επί της αρχής η Ένωση Κεντρώων, επιφυλάσσεται στα άρθρα: «Το σχέδιο νόμου είναι ολοφάνερο ότι δεν αποτελεί προϊόν σοβαρής μελέτης και επ' ουδενί ικανοποιεί τους ενδιαφερόμενους φορείς. Είναι δε βέβαιο, ότι θα επιτείνει την ασφυξία, δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα και στους επιχειρηματίες και στις τράπεζες», ανέφερε για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Μάριος Γεωργιάδης.Ο βουλευτής δήλωσε ότι το κόμμα του καταψηφίζει επί της αρχής το νομοσχέδιο και επιφυλάσσεται για την ψήφιση των άρθρων.

Ο Ν. Δένδιας κατηγόρει Χαρδούβελη και κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την αποτυχία του «νόμου Δένδια». 

«Εισηγείστε ένα σχέδιο προαιρετικής διαπραγμάτευσης, χωρίς εργαλεία πίεσης και χωρίς κίνητρα και υπ' αυτή την έννοια δεν υπάρχει καμία πιθανότητα αυτό να υλοποιηθεί», ανέφερε μιλώντας στην Ολομέλεια ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Νίκος Δένδιας. Ο κ. Δένδιας επισήμανε ότι κατά τις καλύτερες των προβλέψεων, η ηλεκτρονική πλατφόρμα που προβλέπει το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων, ίσως να είναι έτοιμη στο τέλος του χρόνου, και πρόσθεσε ότι το νομοθέτημα που εισηγείται η κυβέρνηση είναι γραφειοκρατικό.

«Δεν υπάρχει πιθανότητα, ούτε μία στο εκατομμύριο να λειτουργήσει», είπε ο κ. Δένδιας και αναφέρθηκε και στη δική του νομοθετική παρέμβαση.

«Ο ν. 4407 είχε μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία. Ο ν. 4407, αυτός που έχετε την καλοσύνη να τον λέτε "νόμο Δένδια", δεν λειτούργησε για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι ότι δεν ήταν το σύνολο του νόμου», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, εξηγώντας πως το αρχικό νομοθέτημα προϋπέθετε και ένα επόμενο κομμάτι - να είναι δηλαδή μέσα και οι οφειλές στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. «Το αρχικό σχέδιο, λοιπόν, του νόμου Δένδια, τότε τα είχε όλα. Τότε εγώ διαφώνησα με τον κ. Χαρδούβελη. Αποτέλεσμα ήταν ότι ο νόμος περιορίστηκε και πέρασε μόνο ως το κομμάτι που αφορά και είχε τη στενή μου αρμοδιότητα πια, το ιδιωτικό χρέος, και μάλιστα την ημέρα που εγώ είχα μετακινηθεί ήδη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ήρθα εδώ, εισηγήθηκα τον νόμο και πήγα να αναλάβω το υπουργείο Εθνικής Άμυνας», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ και αναγνώρισε ότι πράγματι ο νόμος εκείνος δεν λειτούργησε.

«Θα σας πω εγώ γιατί δεν λειτούργησε. Διότι το απαξιώσατε εσείς την ημέρα που εκλέγηκατε», είπε ο Νίκος Δένδιας: «Η σημερινή κυβέρνηση χαρακτήρισε τον ν. 4407, που προέβλεπε περικοπές μέχρι 50%, απολύτως ανεπαρκή, αποθαρρύνοντας όσους θα μπορούσαν να υπαχθούν. Και εγώ, αν μου έλεγαν ότι θα μου τα χαρίσουν όλα, γιατί να υπαχθώ σε ένα νόμο που στην καλύτερη περίπτωση και υπό προϋποθέσεις θα μου έκοβε μόνο τα μισά;» σχολίασε ο Νίκος Δένδιας.

Παράλληλα όμως, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι φέρνει σήμερα ένα νομοσχέδιο που δεν είναι δικό της. «Αυτό το νομοθέτημα, κύριε υπουργέ, δεν έχει ελληνική υπογραφή, εκτός αν εσείς μου διαψεύσετε την πληροφορία που έχουμε. Έχουμε σαφή πληροφόρηση, ότι είναι γραμμένο από συγκεκριμένο νομοτεχνικό εκτός Ελλάδος, έχει σταλεί γραμμένο στην Ελλάδα και μετεφράσθη μόνο από νομικό γραφείο, με ελάχιστες διαφοροποιήσεις. Είναι ένα νομοθέτημα γραμμένο εκτός Ελλάδος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Εμείς το αντιγράψαμε! Το μεταφράσαμε και το αντιγράψαμε! Με καλές προθέσεις εγράφη εκτός Ελλάδος - εγώ δεν κατηγορώ κανέναν - όμως, εν αγνοία πλήρως της ελληνικής πραγματικότητας».

Τι προβλέπει και ποιους αφορά

Μετά από πολύμηνη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς και διαβούλευση με τα εμπλεκόμενα μέρη, εισάγεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου για τον «εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών».

Η Κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι το σχέδιο νόμου που καλείται να εγκρίνει η Βουλή εισάγει για πρώτη φορά στην ελληνική έννομη τάξη μια οργανωμένη εξωδικαστική διαδικασία για τη συνολική και μακροπρόθεσμη ρύθμιση των χρεών των ελληνικών επιχειρήσεων οι οποίες, εξαιτίας της οξύτατης και χρονικά μακράς οικονομικής κρίσης, αδυνατούν να εξυπηρετήσουν όλες τις συσσωρευθείσες οφειλές τους προς τον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα.

Ο εξωδικαστικός μηχανισμός που απευθύνεται σε επιχειρήσεις οι οποίες είναι βιώσιμες, θα δώσει τη δυνατότητα σε πολλές επιχειρήσεις να διαπραγματευτούν σε μια μόνο διαδικασία με το σύνολο των πιστωτών τους.

Το νομοσχέδιο προβλέπει τη συμμετοχή τόσο του Δημοσίου όσο και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης ως πιστωτών με τους ίδιους όρους που συμμετέχουν και οι ιδιώτες πιστωτές, γεγονός που επιτρέπει μια ρύθμιση των οφειλών προς το δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, προσαρμοσμένη στη βιωσιμότητα της κάθε επιχείρησης.

Ο μηχανισμός θα δώσει τη δυνατότητα σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και σε ατομικές επιχειρήσεις να ρυθμίσουν τα χρέη τους συνολικά και ταυτόχρονα προς όλους τους πιστωτές τους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Θα έχει δηλαδή την ευκαιρία ο επιχειρηματίας να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με Τράπεζες, Εφορίες, ασφαλιστικά Ταμεία και να επιτύχει μια συμφωνία με όλους που θα βασίζεται στις πραγματικές δυνατότητες αποπληρωμής της επιχείρησης.  

Εισάγονται επίσης προϋποθέσεις οι οποίες προσφέρουν ουσιαστικές ευκαιρίες συνεννόησης μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών. Για παράδειγμα, λαμβάνεται πρόνοια ώστε, εφόσον υπάρχει συμφωνία οφειλέτη με τους πιστωτές που έχουν το 60% των χρεών του, τότε υπογράφεται σύμβαση αναδιάρθρωσης η οποία ισχύει άμεσα από το χρόνο της υπογραφής της. Η σύμβαση αυτή δεσμεύει και τους μειοψηφήσαντες καθώς και τους μη συμμετέχοντες πιστωτές, με την προϋπόθεση ότι θα επικυρωθεί με δικαστική απόφαση αν χρειαστεί. Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός δίνει τη δυνατότητα στον οφειλέτη να επιτύχει μειώσεις επιτοκίου, επιμηκύνσεις περιόδου αποπληρωμής έως και διαγραφές οφειλών.

Το δημόσιο ως πιστωτής συμμετέχει στη διαπραγμάτευση προσφέροντας κατά περίπτωση και ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης έως 120 δόσεις. Στόχος είναι να διασωθούν επιχειρήσεις με υγιή χαρακτηριστικά προκειμένου να συνεχίσουν τη λειτουργία τους σε καλύτερες βάσεις και να διασφαλιστούν χιλιάδες θέσεις εργασίας, εξυγιαίνοντας ταυτόχρονα τόσο το τραπεζικά χαρτοφυλάκια, όσο και τα έσοδα του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.

Στον μηχανισμό θα μπορεί να ενταχθεί μια επιχείρηση μόνο εφόσον κάλυπτε τα τρέχοντα έξοδά της, σε τουλάχιστον μία από τις τρεις τελευταίες χρήσεις, παρουσιάζοντας θετικά καθαρά αποτελέσματα προ φόρων τόκων και αποσβέσεων. Προβλέπεται επίσης ότι στο μηχανισμό μπορούν να υπαχθούν όλες οι μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις που έχουν συνολικές οφειλές σε καθυστέρηση που υπερβαίνουν τις 20.000 ευρώ μέχρι 31/12/2016.

Κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης για το νομοσχέδιο, οι τράπεζες ζήτησαν το όριο για την υπαγωγή στον μηχανισμό να προσδιοριστεί στις 50.000 ευρώ. Οι φορείς των μικρότερων επιχειρήσεων, όπως η ΓΣΕΒΕΕ, ζητούσαν ωστόσο το όριο αυτό να κινηθεί χαμηλότερα προκειμένου να αξιοποιηθεί το νέο πλαίσιο από όσο το δυνατό περισσότερες επιχειρήσεις. Η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους εκτιμά ότι εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις θα μπορούν να κάνουν χρήση του νόμου.

Παρ’ όλα αυτά σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις που έχουν οφειλές κάτω των 20.000 ευρώ και τους ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι δεν εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό, το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία θα προσφέρουν ρυθμίσεις ανάλογες με αυτές που παρέχονται στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών.

Στο στάδιο της συζήτησης του σχεδίου νόμου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ΣΥΡΙΖΑ και Ανεξάρτητοι Έλληνες τάχθηκαν υπέρ του σχεδίου νόμου. Η ΝΔ και το ΚΚΕ δήλωσαν ότι το καταψηφίζουν ενώ η Δημοκρατική Συμπαράταξη, η Χρυσή Αυγή, η Ένωση Κεντρώων και το Ποτάμι επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια.

 

Ο νόμος Δένδια

Η προηγούμενη νομοθετική πρωτοβουλία για την εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών ήταν ο νόμος 4307/2014, γνωστός και ως «νόμος Δένδια», για τον οποίο όμως η σημερινή κυβέρνηση αναφέρει ότι απέτυχε στην εφαρμογή του. Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία που δείχνουν ότι, ως το τέλος του 2015, μόνο 53 επιχειρήσεις είχαν καταθέσει αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου και από αυτές τις 53 επιχειρήσεις, μόνο 3 είχαν συνάψει διμερή σύμβαση ρύθμισης οφειλών με τις πιστώτριες τράπεζες. Το υπουργείο Οικονομίας εκτιμά ότι ο κύριος λόγος που το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο δεν πέτυχε τον στόχο του, ήταν το γεγονός ότι δεν θέσπιζε καμία υποχρέωση για τα πιστωτικά ιδρύματα. Οι δανειολήπτες προσέρχονταν στα υποκαταστήματα των Τραπεζών, κατέθεταν αίτηση και τα απαραίτητα δικαιολογητικά και ανέμεναν απάντηση η οποία πολλές φορές ελάμβανε τη μορφή «σιωπηρής απόρριψης». Πέραν τούτου όμως, το προηγούμενο νομικό πλαίσιο άφηνε εκτός του πεδίου ρύθμισης τις οφειλές των επιχειρήσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο.

 

Η έκθεση του επιστημονικού συμβουλίου

Τον προβληματισμό του για το γεγονός ότι εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής του μηχανισμού, οι ελεύθεροι επαγγελματίες διατυπώνει στην έκθεση του ο Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο (άρθρο 2 παρ. 1) δυνατότητα υπαγωγής στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης «έχει κάθε φυσικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα και κάθε νομικό πρόσωπο το οποίο αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος», επισημαίνει το Επιστημονικό Συμβούλιο και παρατηρεί: « καθώς το νομοσχέδιο αποσκοπεί στην εξωδικαστική ρύθμιση χρηματικών οφειλών προς το σκοπό της εξασφάλισης της βιωσιμότητας του οφειλέτη και θεσπίζει προς τούτο, αυτοτελές, σε σχέση με το πτωχευτικό δίκαιο, ρυθμιστικό πλαίσιο, δημιουργείται προβληματισμός γιατί εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα κατά την έννοια του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, χωρίς να έχουν πτωχευτική ικανότητα, όπως τα πρόσωπα που ασκούν ελευθέριο επάγγελμα».

Επιφυλάξεις διατυπώνονται στην έκθεση και για το ότι το νομοσχέδιο ορίζει ότι οφειλέτης ο οποίος δεν έχει καθαρό θετικό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε μια τουλάχιστον από τις τρεις τελευταίες χρήσεις, δεν δικαιούται να μπει στη διαδικασία της εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών. Το επιστημονικό συμβούλιο επισημαίνει ότι οι τρεις τελευταίες χρήσεις αφορούν σε περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης και διατυπώνει τον προβληματισμό του σημειώνοντας ότι ο αποκλεισμός κατηγορίας οφειλετών από την πρόσβαση στη διαδικασία, μπορεί να είναι σύμφωνος με την αρχή της ισότητας μόνο αν στηρίζεται σε αντικειμενικά, πρόσφορα και αναγκαία κριτήρια.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)