to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

22:05 | 23.11.2017

Πολιτική

Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για την ενδυνάμωση των κανόνων διαφάνειας και αξιοκρατίας

Ολοκληρώθηκε μετά από 12ωρη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, η συζήτηση και ψήφιση, κατά πλειοψηφία, του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας, με τίτλο ««Δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις».


 
Τόσο τα άρθρα του νομοσχεδίου, όσο και οι υπουργικές και βουλευτικές τροπολογίες που είχαν κατατεθεί, ψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία, ενώ μερικές διατάξεις εγκρίθηκαν, εκτός από το ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ και από τη συντριπτική πλειοψηφία των βουλευτών της αντιπολίτευσης.
 
Επί της αρχής, υπέρ τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ ενώ κατατάψηφισαν ΝΔ, ΚΚΕ και Χρυσή Αυγή. Δημοκρατική Συμπαράταξη, Ένωση Κεντρώων και Ποτάμι δήλωσαν «παρών».
 
Για σημαντικό νομοσχέδιο που επιλύει εκκρεμότητες χρόνων, επιβάλει κανόνες διαφάνειας και ανοίγει δρόμους για ουσιαστική αναβάθμιση του Λιμενικού Σώματος και των υπηρεσιών του, έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας.

Με την κυβερνητική πλειοψηφία να κάνει λόγο για σημαντικές μεταρρυθμίσεις, που επιλύουν χρόνια προβλήματα και αναβαθμίζουν ουσιαστικά το Λιμενικό Σώμα, τη ΝΔ να επικρίνει έντονα, αντιτείνοντας ότι πρόκειται για τριτοκοσμικές, αναχρονιστικές ρυθμίσεις, καθώς και την ελάσσονα αντιπολίτευση να αναγνωρίζει και θετικά στοιχεία, συνεχίζεται η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας, για την ενδυνάμωση κανόνων διαφάνειας και αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητάς του.

Για σημαντικό νομοσχέδιο που επιλύει εκκρεμότητες χρόνων, επιβάλει κανόνες διαφάνειας και ανοίγει δρόμους για ουσιαστική αναβάθμιση του Λιμενικού Σώματος και των υπηρεσιών του, έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας.

Απαντώντας σε κατηγορίες και ενστάσεις της αντιπολίτευσης, ο κ. Δρίτσας αντέτεινε, ότι δεν καταργείται αλλά ισχυροποιείται και αναβαθμίζεται ο κλάδος ελέγχου των πλοίων, επιβάλλονται προαπαιτούμενα στους μεγάλους και μικρούς νηογνώμονες, αλλά και κανόνες δεσμευτικοί που δεν υπήρχαν, ενώ δίνει τα εργαλεία για να παίξει το λιμενικό σώμα έναν πραγματικά αναβαθμισμένο αναπτυξιακό ρόλο.

Για το επίμαχο άρθρο, που αφορά μεταθέσεις, αποσπάσεις και μετατάξεις, επεσήμανε ότι διορθώνει πολύ ακραίες περιπτώσεις και βάζει κανόνες διαφάνειας, με κριτήρια υπηρεσιακά, κοινωνικά και αντικειμενικά, ώστε το κάθε στέλεχος να μπορεί να προγραμματίζει τη ζωή του.

«Το νομοσχέδιο δεν προστατεύει, αντίθετα πατάσσει τη λαθραία ναύλωση, ενισχύοντας την ελληνικότητα του θαλάσσιου τουρισμού, βελτιώνει και δεν επιδεινώνει τη ναυτική εργασία, εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία με την ευρωπαϊκή και παγκόσμια νομοθεσία και δημιουργεί υγιείς κανόνες στα λιμάνια της χώρας προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος» επεσήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Δρίτσας.

Π. Κουρουμπλής: «Πρωτοποριακές αλλαγές στη ναυτιλία»

Νομοσχέδιο που φέρνει για πρώτη φορά πρωτοποριακές αλλαγές στο χώρο της Ναυτιλίας, της Ναυτικής Εκπαίδευσης, στη λειτουργία του Λιμενικού Σώματος και στη Λιμενική Διακυβέρνηση, χαρακτήρισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας , ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις», το οποίο εισήχθη απόψε στην Ολομέλεια της Βουλής. 
Κατά την ομιλία του ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, έκρινε όλες τις διατάξεις του νομοσχεδίου συμβατές με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πολλές από αυτές χαρακτήρισε πρωτοποριακές, όπως η ίδρυση Σχολής Επιθεωρητών Ελεγκτών, στο Υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε να αναβαθμιστούν τα προσόντα όσων ελέγχουν τα πλοία. Ειδικά για τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι αναβαθμίζεται και δεν καταργείται, όπως ισχυρίζεται η αξιωματική Αντιπολίτευση. Όπως είπε, για πρώτη φορά μπαίνουν κριτήρια και προσόντα που θα πρέπει να έχουν οι επιθεωρητές ελεγκτές. «Σκοπός μας είναι να αποκτήσει ο κλάδος επιθεωρητών τον ρόλο που θα έπρεπε να έχει. Να γίνει ελεγκτικός μηχανισμός για τους νηογνώμονες. Δεν γίνεται και ελεγκτής και ελεγχόμενος να είναι ο ίδιος φορέας. Και για πρώτη φορά οι έλεγχοι θα γίνονται πάνω στα πλοία και θα ελέγχονται οι νηογνώμονες που μέχρι τώρα δεν ελέγχονταν. 
Ιδιαίτερα επικριτικός ήταν ο κ. Κουρουμπλής για τις προμήθειες εξοπλισμού που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια στο ΥΝΑΝΠ. «Το σύστημα θαλάσσιας επιτήρησης που αγοράστηκε πριν από 20 χρόνια δεν λειτούργησε ποτέ. Δώσατε παραγγελία σε ναυπηγεία που φαλίρισαν και έκλεισαν. Κάνατε προμήθειες εξοπλισμού χωρίς να προβλέπετε συντήρηση ποτέ για καμία κι ας είναι η συντήρηση πολύ πιο κρίσιμη από την αγορά», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής. Σημείωσε ότι το νομοσχέδιο θεσμοθετεί συγκεκριμένο πλαίσιο προμηθειών με πλήρη διαφάνεια και επιτέθηκε στην αξιωματική αντιπολίτευση γιατί ποτέ δεν έδειξε πραγματικό ελεγκτικό ενδιαφέρον. «Το υπουργείο είναι συνέχεια ανοιχτό στον έλεγχο. Δεν ήρθατε ποτέ να δείτε τι κάνουμε. Να ρωτήσετε να πληροφορηθείτε υπεύθυνα. Κάνετε πολιτική εκ του ασφαλούς¨, δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής και συνέχισε:
«Για την ακτοπλοΐα που μας κατηγορείτε ότι την κρατικοποιούμε η μεγάλη διαφορά είναι ότι τα χρήματα που επενδύουμε δεν πάνε πλέον στους εφοπλιστές, αλλά επενδύονται προς το συμφέρον των νησιωτικών κοινωνιών και του Ελληνικού Λαού. Βάλαμε νέα δρομολόγια σε ξεχασμένα νησιά, όπως τα Ψαρά και οι Οινούσσες. Και η μεγάλη αλλαγή είναι ότι για πρώτη φορά μπορούν πλέον και τα μικρά νησιά να κάνουν συμβάσεις για την συγκοινωνία τους και να μην εκβιάζονται από τους εφοπλιστές». Στην ΕΣΑΛ δεν συμμετείχαν εκπρόσωποι των πλοιάρχων, αυτών που κατεξοχήν γνωρίζουν τα λιμάνια, αφού αυτοί τα χρησιμοποιούν. Αυτό το αλλάζουμε. 
Από τις κρισιμότερες διατάξεις, όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής είναι αυτή που διασφαλίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων στα πλοία, αφού επιβάλλει τεράστια πρόστιμα ακόμα και απαγόρευση απόπλου, αν οι πλοιοκτήτες δεν καταβάλλουν μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές. Όπως είπε, αυξήθηκαν τα πρόστιμα για μαύρη, ανασφάλιστη εργασία στα πλοία. Όπως εξήγησε τα συγκεκριμένα πρόστιμα εξομοιώνονται με τα πρόστιμα για ανασφάλιστη εργασία στη στεριά. 
Είπε ακόμα ότι η τροπολογία που ζητεί η ΝΔ να αποσυρθεί, επαναφέρει τη σίτιση στις ΑΕΝ. Σημείωσε ότι η ΝΔ κατάργησε τις θέσεις των καθηγητών, ενώ τώρα η κυβέρνηση προσλαμβάνει καθηγητές για να καλύψει τα κενά. «Αλλάζουμε τα προγράμματα εκπαίδευσης στις ΑΕ, σε συνεργασία με το ίδρυμα Ευγενίδη. Για πρώτη φορά συνδέσαμε τις ΑΕΝ με Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Ακόμα και με πανεπιστήμια του εξωτερικού συνεργαζόμαστε για το θέμα αυτό», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής. 
Ιδιαίτερα στάθηκε ο κ. Κουρουμπλής στις αλλαγές που επέρχονται στις παράνομες ναυλώσεις σκαφών αναψυχής, που κατά το παρελθόν αγνοούσαν οι κυβερνήσεις. Διευκρίνισε ότι το τέλος πλοίων δεν ισχύει σε περιπτώσεις ακινησίας και τόνισε ότι ούτε ένας φορέας επαγγελματιών του κλάδου δεν έχει διαμαρτυρηθεί. Για τις λιμενικές εγκαταστάσεις που νομιμοποιούνται, τόνισε ότι επί τόσα χρόνια τα λιμενικά ταμεία δεν μπορούσαν να κάνουν ούτε μία επένδυση. 
Για το άρθρο 106 του νομοσχεδίου αρκέστηκε να επικαλεστεί το πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, το οποίο, όπως είπε, «λύνει κάθε απορία. Προφανώς κανείς από όσους ζητούν να το αποσύρουμε δεν το διάβασε». Ο κ. Κουρουμπλής εξέφρασε ικανοποίηση γιατί το ΚΚΕ αναγνώρισε ότι το 106 θεσμοθετεί τη διαφάνεια στον συγκεκριμένο τομέα. Στάθηκε ιδιαίτερα στην θεσμοθέτηση των Πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή νέων στελεχών στο Λιμενικό Σώμα. 
Για τις αλλαγές που επέρχονται στους ελληνικούς νηογνώμονες σημείωσε ότι πλέον αναγκάζονται να προσλάβουν 30 υπαλλήλους για να προσφέρουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν και οι ξένοι νηογνώμονες ώστε να έχουν την ίδια διεθνή πιστοποίηση. «Αν δεν το κάνουν θα κλείσουν», είπε. Σημείωσε τις αλλαγές που επέρχονται στην μεταφορά καυσίμων με την μείωση του ορίου ηλικίας των πλοίων ανεφοδιασμού, αλλά και στην πετρέλευση η οποία στο εξής θα επιτρέπεται μόνο σε σημεία στα οποία τα τελωνεία θα έχουν το στίγμα των πλοίων. 
Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι το πρώτο που έρχεται στην Ελληνική Βουλή και το οποίο προβλέπει χρονική προθεσμία για την έκδοση των προβλεπόμενων κανονιστικών διατάξεων, όπως διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις κλπ. «Για πρώτη φορά ο υπουργός υποχρεώνεται να εκδίδει υπουργικές αποφάσεις σε συγκεκριμένο χρόνο», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής.

Από την πλευρά του, ο εισηγητής της ΝΔ Γιάννης Πλακιωτάκης, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως ένα μυθιστόρημα με ασυνάρτητες ιστορίες και φαντασιώσεις, μίλησε για τριτοκοσμικές, αναχρονιστικές ρυθμίσεις και κατηγόρησε τον υπουργό Ναυτιλίας ότι προσπαθεί να λειτουργήσει ως μονάρχης στη ναυτιλία.

Εξέφρασε την έντονη αντίθεσή του στην επαναφορά «αναχρονιστικής ρύθμισης» όπως είπε, για επιβολή τέλους ελληνισμού στα σκάφη αναψυχής, υποστηρίζοντας ότι δεν θα επιφέρει έσοδα, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, ύψους 15 εκατ. ευρώ, αντίθετα θα μειωθούν έσοδα.

Αντικρούοντας τις αιτιάσεις της κυβέρνησης για κανόνες διαφάνειας που επιβάλλονται, ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι στην ουσία ζητά λευκή επιταγή, καθώς το νομοσχέδιο παραπέμπει σε 4 προεδρικά διατάγματα, 8 ΚΥΑ και 35 υπουργικές αποφάσεις.

Για τα άρθρα που αφορούν θέματα προσωπικού, ο κ. Πλακιωτάκης υποστήριξε, ότι πλέον ο υπουργός θα κυρώνει τις τοποθετήσεις «ημετέρων» και αυτό δείχνει ότι δεν σέβεται τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, που ήταν ο θεματοφύλακας και είχε την αρμοδιότητα της κύρωσης των αποφάσεων.

«Είναι προφανές ότι έχει θητεύσει στη μεγάλη σχολή του πελατειακού συστήματος ΠΑΣΟΚ και αυτό το παρελθόν τον καταδιώκει», πρόσθεσε.

Ακόμα, μίλησε για προσπάθεια απόλυτου κρατικισμού, χωρίς κανένα σχέδιο, ενώ επανέλαβε την πρόταση του κόμματός του για μειωμένο ΦΠΑ στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Έντονα επικριτικός ήταν για τους νηογνώμονες, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι τους παραχωρεί δημόσια εξουσία, ενώ θα επιβαρυνθούν αυτοί που εξυπηρετούν τον κλάδο των εμπορικών πλοίων.

Τέλος, υποστήριξε ότι παραβιάζεται η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΚΟΣΚΟ και ελληνικού δημοσίου, ενώ κατέληξε λέγοντας:

«Μπορεί κανένας να μην παίρνει στα σοβαρά την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ, αλλά όπως πάτε, θα γίνουμε διεθνής περίγελος. Η ΝΔ καταψηφίζει και θα αγωνιστούμε με την πρώτη ευκαιρία να το αναμορφώσουμε».

Ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιώργος Αρβανιτίδης, κατηγόρησε την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας ότι με το νομοσχέδιο, προσπαθεί μεταξύ άλλων, να ελέγξει τις μεταθέσεις, αποσπάσεις και μετατάξεις του προσωπικού, αλλά και να αποποιηθεί των ευθυνών της για την μόλυνση του Σαρωνικού.

Πάντως, ο κ. Αρβανιτίδης αναγνώρισε ότι «αρκετές διατάξεις μπορεί να μην είναι τέλειες, αλλά είναι χρήσιμες και λύνουν πράγματι χρόνια προβλήματα» για αυτό το κόμμα του θα τις υπερψηφίσει, όπως αυτή που αφορά την παραλαβή και την διαχείριση αποβλήτων στα λιμάνια, «παρά τις κακοτεχνίες της» όπως είπε.

Ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης τάχθηκε κατά της διάταξης για τους νηογνώμονες, υποστηρίζοντας ότι αφαιρεί την πιστοποίηση και τους ελέγχους από το κράτος και τους παραδίδει σε αυτούς.

«Αν η κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο για τη ναυτιλία, παραδώστε στον επόμενο. Στο αποτέλεσμα κρίνεται η πολιτική» κατέληξε.

Ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Νικόλαος Κούζηλος, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο που έφερε στη Βουλή το υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει σχέση με αυτό της διαβούλευσης.

«Υποβαθμίζετε και δεν αναβαθμίζετε το Λιμενικό Σώμα. Μιλάτε για κοινωνικό πρόσημο, όταν υποχρεώνετε τα στελέχη του να πληρώνουν από την τσέπη τους τις στολές τους, ενώ παγώνετε μισθούς και επιδόματα» ανέφερε μεταξύ άλλων.

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου, έκανε λόγο για νομοσχέδιο που εξυπηρετεί το εφοπλιστικό κεφάλαιο, ενώ εξέφρασε τις έντονες αντιρρήσεις του κόμματός της στο ότι, όπως υποστήριξε, δεν προβλέπεται πουθενά ο δημόσιος έλεγχος στα πλοία, ενώ αντίθετα παραχωρείται αποκλειστικότητα στους νηογνώμονες και έτσι ο ελεγχόμενος θα είναι και ο ελεγκτής.

Υποστήριξε ακόμα, ότι διατηρείται το φακέλωμα ναυτεργατών, ότι τα κριτήρια εγγραφής ή διαγραφής από το Μητρώο αξιοποιούνται για να χτυπιούνται οι εργαζόμενοι και να καλύπτεται η ανεργία, αλλά και ότι «ξεδοντιάζεται το Συμβούλιο Μεταθέσεων».

Ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Γιάννης Σαρίδης, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο βάζει τάξη σε μια επικρατούσα κατάσταση που ήταν θολή, ασαφής και με έντονα τα σημάδια παραβατικότητας και τόνισε ότι πράγματι, οι διατάξεις του πείθουν για την βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού και των υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος.

Έμφαση έδωσε στο ότι η στελέχωση του Λιμενικού Σώματος θα γίνεται μέσω πανελλήνιων εξετάσεων, ενώ χαρακτήρισε αποτελεσματική τη διάταξη για την κάλυψη υγειονομικών αναγκών στο πολιτικό προσωπικό του Λιμενικού Σώματος, αλλά και ουσιαστικό βήμα διαφάνειας, την σύσταση και λειτουργία Μητρώου για την καταπολέμηση της παραβατικότητας.

Ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Σπύρος Δανέλλης, μίλησε για σημαντικές διατάξεις που προασπίζονται, πράγματι, το δημόσιο συμφέρον, αλλά και για άλλες που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής ή αφήνουν απροσδιόριστα ορισμένα ζητήματα.

Θετικές χαρακτήρισε τις ρυθμίσεις για την διαχείριση των αποβλήτων των λιμανιών, σημειώνοντας, ότι κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί την απελευθέρωση αυτής της αγοράς για τον μετασχηματισμό του ελέγχου των ελληνικών πλοίων, ο οποίος παραδίδεται στους νηογνώμονες και για τον εξορθολογισμό του συστήματος προμηθειών.

Τέλος, από την πλευρά του, ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Δημήτρης Καμμένος, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο εξαιρετικά σημαντικό, καθώς μεταρρυθμίζει το σύνολο της ελληνικής ναυτιλίας και πρόσθεσε ότι είναι στρατηγικής σημασίας για την ελληνική οικονομία.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)