to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:40 | 11.06.2020

Πολιτική

Βουλή: Με ψήφους της ΝΔ μόνο πέρασε το αντι-εκπαιδευτικό νομοσχέδιο Κεραμέως

Το νομοσχέδιο με τις αντιπαιδαγωγικές και αυταρχικές διατάξεις, όπως αυτή περί «διαγωγής», τέθηκε σε ονομαστική ψηψοφορία και πέρασε με 158 ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας - Νομοσχέδιο από «μια βαθιά συντηρητική κυβέρνηση που μας γυρίζει στη μακρινή δεκαετία του '50», τόνισε ο Αλ. Τσίπρας την Τετάρτη - Για τρίτη συνεχή μέρα στο δρόμο οι εκπαιδευτικού, με νέο συλλαλητήριο σήμερα Πέμπτη


Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «αναβάθμιση του Σχολείου» είναι πλέον νόμος του κράτους μετά την υπερψήφισή του «κατά πλειοψηφία» από την ολομέλεια της Βουλής, με τις ψήφους μόνο του κυβερνώντος κόμματος - σημάδι κι αυτό ότι παρά το προβαλόμμενο success strory η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να διαμορφώνει ούτε κατ' ελάχιστο ευρύτερες συναινέσεις.

Με αυξημένη πλειοψηφία έγιναν δεκτά μόνο το άρθρο 5 του νομοσχεδίου, για την αναγραφή της διαγωγής, και το άρθρο 9, για την Τράπεζα Θεμάτων στις εξετάσεις του Λυκείου. Η αρχή του νομοσχεδίου, αλλά και ορισμένα άρθρα αυτού, τέθηκαν σε ονομαστική ψηφοφορία, μετά από σχετικά αιτήματα βουλευτών του ΚΚΕ και του ΣΥΡΙΖΑ - αναλυτικά τα αποτελέσματα των ψηφοφοριών εδώ.

Σημειώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν στους δρόμους από την πρώτη μέρα, Τρίτη, συζήτησης του νομοσχεδίου, όπως και την Τετάρτη και σήμερα Πέμπτη με νέο συλλαλητήριο μπροστά στη Βουλή.

Η διαδικασία της Τετάρτης

Με παρεμβάσεις του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη (το πρωί) και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλ. Τσίπρα (που τόνισε πως με το νομοσχέδιο συντελείται μια «συντηρητική, αντιπαιδαγωγική στροφή»), το απόγευμα, συνεχίστηκε και την Τετάρτη 10/6, η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής.  

Αλ. Τσίπρας: «Μίξη παρωχημένου ελιτισμού και συντηρητισμού»

Το νομοσχέδιο Κεραμέως σηματοδοτεί μια «συντηρητική,  αντιπαιδαγωγική στροφή», τόνισε στην εισήγησή του ο Αλ. Τσίπρας, που επισήμανε πως «μια βαθιά συντηρητική κυβέρνηση μας γυρίζει στη μακρινή δεκαετία του '50». Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε μάλιστα την τοποθέτησή του, ορμώμενος από τη σημερινή επικαιρότητα, αναφερόμενος στο ζήτημα του κλεισίματος 4 σχολείων στην Ξάνθη επειδή καθηγητής αγγλικών εντοπίστηκε θετικός στον κορωνοϊό, σημειώνοντας πως το άνοιγμα των σχολείων για 10 ουσιαστικά ημέρες ήταν βιαστική και αχρείαστη.

Σε άλλο δε, σημείο, ο Αλ. Τσίπρας τόνισε: «Προτείνετε, λέτε, τα αυτονόητα, αλλά δεν είναι αυτονόητο ότι τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά πρέπει να λειτουργούν με τον μικρότερο αριθμό μαθητών; Εσείς αυξάνεται το όριο από τους 22 στους 25 μαθητές. Προτείνετε την επαναφορά της διαγωγής στο απολυτήριο, αυτό δεν είναι αυτονόητο κατά τη γνώμη μας. Είναι αυτονόητο ότι οι έφηβοι δεν πρέπει να γονατίζουν από την εντατικοποίηση των μαθημάτων; Εσείς αυξάνεται τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο από τα 4 στα 7. Επαναφέρεται την τράπεζα θεμάτων που οδήγησε σε μεγάλη αύξηση την μαθητική διαρροή» (διαβάστε αναλυτικά)

Οι αντιπαιδαγωγικές διατάξεις

Θυμίζουμε συνοπτικά ότι, το αντιπαιδαγωγικό νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων:

  •        επαναφέρει την αναγραφή της διαγωγής στο απολυτήριο

  •        διασπά τον ενιαίο τύπο του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου που καθιέρωσε ο ΣΥΡΙΖΑ

  •        προσθέτει τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο αλλά ξεχνά τα παιδιά της μειονότητας στη Θράκη

  •        προβλέπει αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα των δημοτικών στα 25 (όπως και στα νηπιαγωγεία), από 22 που είχε καθιερώσει ξεκινώντας από την Α' δημοτικού η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ

  •        αυξάνει τα εξεταζόμενα μαθήματα από 4 σε 7, ενώ μειώνεται η διάρκεια του σχολικού έτους

  •        επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων η οποία εκτόξευσε τη σχολική αποτυχία από το 4% στο 23%.

 

 

Ν. Φίλης: Αντί για το δάσος η κυρία Κεραμέως νοιάζεται για το δέντρο των Προτύπων

«Πώς νομοθετεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας;» αναρωτήθηκε ο Νίκος Φίλης στη διάρκεια της ομιλίας του σήμερα, Τετάρτη 10/6, στη Βουλή, προσθέτοντας: Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, «από μόνη της». Χωρίς να συμβουλεύεται τους ειδικούς, χωρίς να συζητάει με κόμματα, φορείς και εκπαιδευτικούς.

Ποιος παιδαγωγός εξάλλου μπορεί να πρότεινε την ένταξη της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο; Γιατί δεν έχουμε ακούσει ακόμα το όνομά του; Είδαμε αντίθετα τους 28 προέδρους όλων των παιδαγωγικών τμημάτων της χώρας, να αντιτίθενται και να επισημαίνουν τους κινδύνους στην ανάπτυξη των παιδιών. Εσείς -είπε απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας- γιατί δεν τους ακούτε;

Για την αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια, ο Ν. Φίλης συνέχισε: Σε αυτό δεν είχατε καν την υποστήριξη των βουλευτών του κόμματός σας. Δύο βουλευτές εξέφρασαν μιλώντας στο βήμα την αντίθεσή τους και περισσότεροι την κάνουν γνωστή συζητώντας διακριτικά στους διαδρόμους. Δεν επαναλαμβάνω τα επιχειρήματα και το λόγο που το απολυτήριο -τίτλος σπουδών για εύρεση δουλειάς για πολλούς- δεν πρέπει να περιέχει ένα τέτοιο χαρακτηρισμό. Αντίθετα, θέτω το ίδιο ερώτημα: Ποιος παιδαγωγός σας το πρότεινε ώστε να το υιοθετήσετε; Ποιον ειδικό ακούσατε;

Σε άλλα σημεία ο Ν. Φίλης τόνισε:

Το κυριότερο όμως, είναι ότι το νομοσχέδιο που συζητάμε δεν αφορά όλους τους μαθητές. Ανάμεσα στις χιλιάδες εκπαιδευτικές μονάδες, αφορά καμιά δεκαριά σχολεία. Γιατί σας απασχολεί μόνο αυτό το «ιερό δισκοπότηρο» των πρότυπων σχολείων; Φέρνετε ορισμένες καινοτομίες για αυτά, που με βρίσκουν σύμφωνο. Για παράδειγμα, οι σχέσεις τους με τα πανεπιστήμια. Ωραία.

Αλλά η απορία μας είναι η εξής: γιατί δεν τις υιοθετείτε για το σύνολο των σχολείων; γιατί δεν τις νομοθετείτε για 1.300.000 μαθητές; Γιατί τις περιορίζετε σε λίγες χιλιάδες;

Απάντηση: Γιατί δεν σας ενδιαφέρει στο σύνολό της η δημόσια παιδεία. Γιατί προτεραιότητά σας, δεν είναι το δάσος του 1.300.000 μαθητών, είναι το δέντρο των λίγων εκείνων που παρακολουθούν τα πρότυπα. Για το δάσος επιφυλάσσετε υποβάθμιση, περιορισμούς και «κόφτες» διαρκών εξετάσεων, για να πετάξετε περισσότερα παιδιά εκτός δημόσιας εκπαίδευσης, κατέληξε ο Ν. Φίλης.

Θ. Φωτίου: Η κ. Κεραμέως συμβάλλει αποφασιστικά στην εγκαθίδρυση της εκπαίδευσης της αμάθειας

Στην ομιλία της σήμερα, Τετάρτη, στην Ολομέλεια  η Θ. Φωτίου, Αναπλ. Τομεάρχης για την Κοιν. Αλληλεγγύη του ΣΥΡΙΖΑ, επισήμανε πως «η κοινωνική απαξίωση της δημόσια παιδείας στον τόπο μας, αποσκοπούσε στη δημιουργία του σχολείου της αγοράς που είναι φτηνό για το κράτος, ακριβό για τους πολίτες, κερδοφόρο για τους επιχειρηματίες της εκπαίδευσης».

Η βουλευτής τόνισε ότι με το συζητούμενο νομοσχέδιο η κ. Κεραμέως συμβάλλει αποφασιστικά στην εγκαθίδρυση της εκπαίδευσης της αμάθειας. Με πρόσχημα δηλαδή τον εκσυγχρονισμό, την αριστεία, την πολύπλευρη πληροφόρηση, διαλύει προγράμματα σπουδών, τρόπους διδασκαλίας και εξέτασης, τορπιλίζει την ουσιαστική σχέση διδάσκοντος-διδασκομένου και αυξάνει τον αριθμό παιδιών σε κάθε τάξη, αυξάνει τα μαθήματα και κατακερματίζει την γνώση. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη που θα είναι υπόλογος γι αυτό στους νέους και στην εκπαιδευτική ιστορία της χώρας, τόνισε χαρακτηριστικά (διαβάστε αναλυτικά)

Νέα πανεκπαιδευτική κινητοποίηση το απόγευμα της Τετάρτης

Παράλληλα, νέα κινητοποίηση θα πραγματοποιηθεί, σήμερα, Τετάρτη 10 Ιουνίου, καθώς οι ομοσπονδίες έχουν καλέσει τους εκπαιδευτικούς σε συλλαλητήριο στις 7 το απόγευμα στη Βουλή. Δάσκαλοι και καθηγητές ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου και την κατάργηση της ρύθμισης για τη μετάδοση μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες. Μάλιστα, σε ψήφισμα της ΓΣ των ΕΛΜΕ γίνεται λόγος για «επικίνδυνη έλλειψη σχεδιασμού» από πλευράς υπουργείου, που οδηγεί σε «εκμετάλλευση των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών για προώθηση διαφημίσεων από ιδιωτικές εταιρίες και σε διαρροή των δεδομένων τους στο διαδίκτυο».

Η συζήτηση την πρώτη μέρα (Τρίτη 9/6)

Στη συζήτηση της Τρίτης 9/6 κυριάρχησαν οι ομιλίες των εισηγητών των κομμάτων για το νομοσχέδιο που το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων «βάφτισε» «αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». Εισηγητές από την κυβέρνηση ο Ιωάννης Ανδριανός, ενώ από τον ΣΥΡΙΖΑ ο Νίκος Φίλης.

Ο Γιάννης Αδριανός, ως εισηγητής από τη ΝΔ, είπε μάλιστα πως «είναι δημοκρατική υποχρέωση (!) η ενθάρρυνση της διάκρισης», ενώ ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Φίλης αναφέρθηκε σημείο προς σημείο στις προβλέψεις του νομοσχεδίου, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει επαναφορά της «διαγωγής», επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, κατάργηση της Κοινωνιολογίας ως εξεταζόμενο μάθημα και επαναφορά των Λατινικών και αυξάνει τον αριθμό των μαθητών στα δημοτικά (διαβάστε αναλυτικά εδώ και δείτε παρακάτω το σχετικό βίντεο με την ομιλία του Ν. Φίλη).

Σημειώνεται ότι και κατά τη διάρκεια της συζήτησης της Τρίτης, έξω από το Κοινοβούλιο υπήρχε συλλαλητήριο των εκπαιδευτικών ενάντια στο νομοσχέδιο Κεραμέως.

Βίντεο από το συλλαλητήριο της Τρίτης 9/6 (η σχετική ενημέρωση εδώ):

Η εισήγηση του Ν. Φίλη: Αυταρχισμός και επικίνδυνη οπισθοδρόμηση

Ο Νίκος Φίλης κατά την εισήγησή του την Τρίτη, πρώτη μέρα συζήτησης του νομοσχεδίου, τόνισε: «Στην εκπαίδευση και στο μέλλον της νέας γενιάς συγκρούονται διαφορετικά πολιτικά σχέδια. Ο αποκλεισμός συγκρούεται με τη συμπερίληψη. Η γιγάντωση των ανισοτήτων με το σχολείο ισότητας και ποιότητας. Τα άριστα σχολεία για τους υποτιθέμενους άριστους με τα άριστα σχολεία για όλους. Ο ανταγωνισμός με τη συνεργατικότητα. Το αυταρχικό μοντέλο της διαγωγής και της τιμωρίας με ένα δημοκρατικό σχολείο που προετοιμάζει συνειδητούς και υπεύθυνους πολίτες»

Η εισήγηση του Ν. Φίλη - διαβάστε τα βασικά σημεία κριτικής που διατύπωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ

Μ. Τζούφη: Νομοσχέδιο οπισθοδρόμησης και συντηρητισμού που δίνει χώρο στα ιδιωτικά συμφέροντα

«Νομοσχέδιο οπισθοδρόμησης και συντηρητισμού, που συρρικνώνει τη δημόσια εκπαίδευση και δίνει χώρο στα ιδιωτικά συμφέροντα», χαρακτήρισε η Μερόπη Τζούφη τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης. (περισσότερα)

Αλ. Χαρίτσης: «Σχολείο του μέλλοντος με όρους του παρελθόντος, μοναδικός στόχος η ενίσχυση ιδιωτικών συμφερόντων»

«Συντηρητική οπισθοδρόμηση που μοναδικό στόχο έχει την ενίσχυση των ιδιωτικών συμφερόντων και την αποδυνάμωση του δημόσιου σχολείου» χαρακτηρίζει σε on camera δήλωσή του το «αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο της Νέας Δημοκρατίας» ο βουλευτής Μεσσηνίας και εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Χαρίτσης, επικρίνοντας την κυβέρνηση ότι «έχει αποφασίσει να μην ακούσει τη φωνή των εκπαιδευτικών, τη γνώμη των ειδικών, την επιθυμία της κοινωνίας για ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύγχρονο, δυναμικό, που θα έχει στο επίκεντρο του τις ίσες ευκαιρίες για όλους και όλες». (περισσότερα)

«Ενθάρρυνση της διάκρισης» λέει η ΝΔ

Στη διαφορά προσέγγισης κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε ο εισηγητής της ΝΔ Γιάννης Αδριανός, ισχυριζόμενος πως «ο ΣΥΡΙΖΑ αντιλαμβάνεται ως δημοκρατική υποχρέωση, όχι την ενθάρρυνση της διάκρισης αλλά την εξισωτική ισοπέδωση. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι η εφαρμογή αυτής της θεώρησης στο δημόσιο σχολείο "διευρύνει τις ανισότητες και το χάσμα με πλούσιες οικογένειες» είπε ο κ. Αδριανός. Ισχυρίστηκε, ακόμα, ότι η προσέγγιση της αξιωματικής αντιπολίτευσης βαπτίζει ρετσινιά την αριστεία, απορρίπτει εξ αρχής κάθε συζήτηση για αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, και θέλει την καθυπόταξη των πανεπιστημίων σε ασφυκτικό κεντρικό έλεγχο που καταπνίγει πρωτοβουλία, αλλά και σε βίαιες και περιθωριακές μειονότητες που δεν έχουν καμία σχέση με την αποστολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Πυρ και από ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25

Η αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής Χαρά Κεφαλίδου επέκρινε την κυβέρνηση, λέγοντας ότι αντί να πιάσει το νήμα από το 2014, από την τότε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ συνεχίζει με "ρετούς" την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ.

Εκ μέρους του ΚΚΕ, ο Γιάννης Δελής σημείωσε ότι ο αγώνας σε όλο τον κόσμο, για τις πιο στοιχειώδεις αστικές ελευθερίες, ενάντια στη ρατσιστική και κρατική βία, σε ένα συμπέρασμα μόνο οδηγεί, ότι όποιος κι αν είναι ο διαχειριστής του, ο καπιταλισμός σημαίνει φτώχεια, ρατσισμό, άγρια καταστολή, πόλεμο, σημαίνει "δεν μπορώ να αναπνεύσω". Όσο για το νομοσχέδιο, είπε ότι έχει ψευδεπίγραφο τίτλο, και στη πράξη χαντακώνει τις ανάγκες των νέων της λαϊκής πλειοψηφίας, ξεπαραδιάζει τους γονείς και ροκανίζει τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Θέλετε μια εκπαίδευση που να παράγει "εργαλεία" για την αναπαραγωγή του συστήματος τόνισε η αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σ. Σακοράφα, καλώντας την κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο. Η συντηρητική λογική της κυβέρνησης «αποστρέφεται την ιδέα της ευρείας παιδείας και δημιουργεί κάστες εκπαίδευσης με διαχωρισμούς από την τρυφερή ηλικία» είπε η κα Σακοράφα. Ειδικά για την αναγραφή της διαγωγής, μίλησε για στιγματισμό που οδηγεί στην περιθωριοποίηση του μαθητή στο σχολείο και θα τον ακολουθεί σε όλη τη ενήλικη ζωή του.

Η εισήγηση Κεραμέως

Βασική στόχευση των κυβερνητικών παρεμβάσεων στην Παιδεία είναι «ένα σχολείο πιο ουσιαστικό, πιο δημιουργικό, πιο ποιοτικό και ανοιχτό, υψηλότερων προσδοκιών και απαιτήσεων, που θα ανταποκρίνονται στην ανάγκη για πιο σφαιρική μόρφωση», ισχυρίστηκε στην αρχική τοποθέτησή της, επί του νομοσχεδίου για την Αναβάθμιση του Σχολείου, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σήμερα Τρίτη 9/6. Στοχεύουμε σε μια δημιουργική διαχείριση και αξιοποίηση των παρεχόμενων γνώσεων και τη διαρκή αυτοβελτίωση, σε ένα σχολείο της εγρήγορσης, της επίτευξης των μαθησιακών στόχων, σε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο σχολικό περιβάλλον, πρόσθεσε.

Η κ. Κεραμέως, που προανήγγειλε νέα νομοθετική πρωτοβουλία για την επαγγελματική εκπαίδευση, είπε ότι η κυβέρνηση επενδύει σε ένα «σύγχρονο σχολείο», παρέχοντας περισσότερα και καλύτερα εφόδια, οικοδομεί μια κοινωνία πιο δυναμική και συμπεριληπτική, με ισότητα ευκαιριών και χωρίς αποκλεισμούς, «διότι η παιδεία είναι ο καλύτερος μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας.

Η υπουργός μάλιστα ισχυρίστηκε ότι «η χώρα μας, δυστυχώς, παρουσιάζει σημαντική υστέρηση των μαθητών της» όπως φάνηκε και από τον διεθνή διαγωνισμό του προγράμματος Πίζα, το 2018: Οι Έλληνες μαθητές κατετάγησαν κάτω από τον μέσο όρο ανάμεσα σε 78 χώρες, σε 3 δεξιότητες, την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, και μάλιστα, «χαμηλότερα» από τον διαγωνισμό του 2015. Παράλληλα, επισήμανε τα συνεχιζόμενα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού , αναφέροντας συγκεκριμένα την πρόσφατη εισαγωγή μαθητή σε νοσοκομείο μετά από ξυλοδαρμό συμμαθητών του, και την καθύβριση καθηγήτριας σε ΕΠΑΛ.

Για τα αγγλικά στα νηπιαγωγεάι

Στην ομιλία της η κ . Κεραμέως επικεντρώθηκε -μεταξύ άλλων - στην εισαγωγή των αγγλικών στην προσχολική εκπαίδευση και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Όπως επανέλαβε, η προσέγγιση των νηπίων στα αγγλικά θα γίνεται μέσω δραστηριοτήτων, ενώ στην εκτίμηση βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι η ρύθμιση ακολουθεί επιταγή αμερικανικών πανεπιστημίων, είπε ότι «στις θεωρίες συνωμοσίας, εμείς απαντάμε με έρευνες και στοιχεία [..] Έναν στόχο υπηρετούμε, το πως θα δώσουμε καλύτερα εφόδια στα παιδιά μας», είπε η κ . Κεραμέως. Όσο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, είπε ότι θα προχωρήσει μετά από εκτενή διαβούλευση με όλους τους φορείς.

Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ: Ακραία συντηρητικές και αναχρονιστικές ρυθμίσεις 

«Η κ. Κεραμέως επιμένει στην ψήφιση ενός πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία που βρίσκεται αιώνες φωτός μακριά από την επίλυση ουσιαστικών και πάγιων προβλημάτων των τριών βαθμίδων του εκπαιδευτικού συστήματος. Η Υπουργός Παιδείας, αντιλαμβανόμενη την κρίση ως ευκαιρία, έσπευσε να καταθέσει ένα πολυνομοσχέδιο επιχειρώντας να οξύνει και να παγιώσει το νεοφιλελεύθερο δόγμα, αλλά και να προωθήσει ακραία συντηρητικές και αναχρονιστικές ρυθμίσεις», η χαρακτηριστικό για το ποιόν του νομοσχεδίου ανακοίνωση της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ.

Διαβάστε ακόμη:

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)