to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:11 | 19.06.2022

Οικονομία

Στην Ελλάδα του Μητσοτάκη: «Χρυσάφι» η βενζίνη, στον πάτο ο κατώτατος μισθός

Η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της ΕΕ στην αναλογία του βασικού μισθού με την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης κάτι που σημαίνει ότι η ακρίβεια είναι κάτι παραπάνω από δυσβάσταχτη.


Τιμές βενζίνης σε σύγκριση με τον μικτό κατώτατο μισθό:η σύγκριση είναι συντριπτική για την Ελλάδα (και ζοφερή για τους πολίτες της), με τιμές χρυσάφι για την βενζίνη και πολύ χαμηλό κατώτατο μισθό. 

Το πρωτοφανές κύμα ακρίβειας στα καύσιμα "καταπίνει" μισθούς και λοιπά εισοδήματα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η Ελλάδα τον καιρό της μεγάλης διεθνούς κρίσης στις τιμές των καυσίμων κατέχει την 6η θέση στον κόσμο ως προς την ακρίβεια της βενζίνης (μιλάμε για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων, το είδος, δηλαδή, του καυσίμου που χρησιμοποιείται περισσότερο από κάθε άλλο στη χώρα μας).

Πάνω από την Ελλάδα βρίσκεται μόνο το Χονγκ-Κονγκ και τέσσερις χώρες της βόρειας Ευρώπης, η Νορβηγία, η Δανία, η Φινλανδία και η Ισλανδία. Δεν χρειάζεται βέβαια να είναι κανείς σοφός για να συμπεράνει ότι με τις εν λόγω χώρες μάς χωρίζει άβυσσος σε ότι αφορά τους μισθούς (βασικό, μέσο και...γενικά).

Η ακρίβεια, και ακόμη περισσότερο η αναλογία της μέσης τιμής των καυσίμων με το ύψος του βασικού μισθού, φέρνουν την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις των στατιστικών πινάκων (όπως και να δει κανείς το πράγμα) και τους Ελληνες σε πραγματική απόγνωση αφού η μέχρι στιγμής κρατική παρέμβαση περιορίστηκε στη χρηματική ενίσχυση των 13 ευρώ το μήνα που δεν την λες και γενναιόδωρη. Αντιθέτως, ούτε ο ειδικός φόρος στα καύσιμα μειώθηκε, ούτε πλαφόν στην τιμή της λιανικής τιμής μπήκε.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως επισημαίνεται σε ρεπορτάζ της news247.gr (19/6/22), στην άτυπη αναλογία που προκύπτει αν διαιρέσει κανείς το ύψος του βασικού μισθού ανά χώρα με τη μέση τιμή του καύσιμου στην ίδια χώρα, η Ελλάδα βρίσκεται στην 4η θέση (από το τέλος) στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης καθώς χειρότερη επίδοση (χαμηλότερο, δηλαδή, πηλίκο) καταγράφουν μόνο η Βουγαρία (που έχει το χαμηλότερο βασικό μισθό της ΕΕ), η Εσθονία και η Λετονία.

Η δε σύγκρισή μας με τις υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου είναι απογοητευτική: στην Πορτογαλία ο βασικός μισθός είναι περίπου ο ίδιος αλλά η μέση τιμή της βενζίνης αισθητά χαμηλότερη (2.17) αφού η χώρα έχει προχωρήσει στη μείωση του ειδικού φόρου. Με την Ισπανία και την Ιταλία υπάρχει μεγάλη διαφορά και στο ύψος του βασικού μισθού και στην τιμή του καυσίμου ενώ με τη Μάλτα κάθε σύγκριση μοιάζει μάλλον αδόκιμη καθώς η μέση τιμή της βενζίνης κινείται στα 1.34 ευρώ (στην Ελλάδα τιμές κάτω από το 1.50 έχουμε να δούμε χρόνια).

Ακόμα και οι μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι ατμομηχανές της ευρωπαϊκής οικονομίας, η Γερμανία και η Γαλλία, διαθέτουν στις πολίτες τους καύσιμα σε χαμηλότερες τιμές απ' ότι η Ελλάδα. Στη Γαλλία, με βασικό μισθό 1603 ευρώ, οι πολίτες ανεφοδιάζουν τα οχήματά τους με αμόλυβδη που στοιχίζει 2,10 ενώ στη Γερμανία, στην οποία ο βασικός μισθός ανέρχεται σε 1621 ευρώ, η αμόλυβδη στοιχίζει 2 ευρώ ανά λίτρο.

Φαντάζει, την ίδια ώρα, τουλάχιστον εξοργιστικό το γεγονός ότι στο Λουξεμβούργο που έχει μακράν το υψηλότερο βασικό μισθό στην Ευρωπαϊκή Ένωση (2.257 ευρώ), η μέση τιμή της βενζίνης είναι επίσης αισθητά φθηνότερη σε σχέση με την Ελλάδα καθώς μόλις που ξεπερνάει τα 2 ευρώ ανά λίτρο.

Επίσης, το παράδειγμα της Κύπρο δεν παύει να "πληγώνει" την Ελλάδα. Μία χώρα-νησί, η οποία προμηθεύεται καύσιμα κυρίως από την ελληνική αγορά, έχει καταφέρει να κρατήσει τη μέση τιμή της βενζίνης στο 1.76 έχοντας, παράλληλα, υψηλότερο βασικό μισθό από την Ελλάδα.

Η δε Σλοβενία, που βρίσκεται στην ευρύτερη γειτονιά μας, έχει και πολύ χαμηλή τιμή στη βενζίνη (1,56 ευρώ ανά λίτρο) και αρκετά υψηλό βασικό μισθό (1074 ευρώ).

Ολα τα παραπάνω προκύπτουν παρά το γεγονός ότι τον Μάιο έλαβε χώρα αύξηση στον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα ύψους κάτι παραπάνω από 9,5%. Και αυτό γιατί αμέσως ο διψήφιος πληθωρισμός "κατασπάραξε" την αύξηση με συνέπεια η τελευταία να είναι σχεδόν ως μη γενόμενη, ιδιαίτερα για όσους αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.

Το πρόβλημα στην Ελλάδα, ιδιαίτερα κατά τους μήνες του καλοκαιριού, κάνει ακόμα πιο επιτακτικό το γεγονός της διαφοράς των τιμών των καυσίμων μεταξύ μεγάλων αστικών κέντρων και περιφέρειας και κυρίως η διαφορά που παρατηρείται μεταξύ των μεγάλων πόλεων και των νησιών. Αποτελεί σχεδόν κοινό μυστικό ότι στα νησιά εφέτος η τιμή της αμόλυβδης αναμένεται να αγγίξει ή και να ξεπεράσει τα 3 ευρώ καθιστώντας υπόθεση για γερά πορτοφόλια ακόμα και τις καλοκαιρινές διακοπές (πηγή: news247gr).

«Μια εικόνα, χίλιες λέξεις», όπως σχολιάζει μέσω twitter και ο Δημ. Παπαδημούλης:

 

Στη χώρα μας, καταγράφεται η 2η μεγαλύτερη αύξηση του πληθωρισμού διεθνώς στο 1ο τρίμηνο του 2022 σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2020. «Τα στοιχεία διαρκώς καταγράφουν αρνητικές πρωτιές για τη χώρα. Η "ακρίβεια Μητσοτάκη" λεηλατεί τους πολίτες. Βασικό στοιχείο της λύσης η πολιτική αλλαγή», σχολιάζει ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νάσος Ηλιόπουλος:

Ετοιμάζουν προεκλογικές ανακοινώσεις

Στο μεταξύ, το Μέγαρο Μαξίμου δείχνει να αντιμετωπίζει και αυτό το σοβαρό θέμα επικοινωνιακά και… προεκλογικά.

Σχετικές ανακοινώσεις ενδέχεται να γίνουν μέσα στην εβδομάδα, ενώ με βάση τα όσα έχουν γίνει γνωστά η νέα παρέμβαση στα καύσιμα θα έχει ορίζοντα τριμήνου, έως τον Σεπτέμβριο δηλαδή, και η επιδότηση αναμένεται να είναι μεγαλύτερη.

Ο υπουργός Οικονομικών επέμεινε σε ασαφείς δηλώσεις για το θέμα, σημειώνοντας για το fuel pass ότι «εξετάζεται να δοθούν περισσότερα χρήματα και να διευρυνθούν τα εισοδηματικά κριτήρια».

Από το οικονομικό επιτελείο διαρρέουν, μέσω ΑΠΕ, ότι τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού δημιουργούν χώρο για μεγαλύτερες παρεμβάσεις. Οι ίδιες πηγές σημειώνοντας στο πρακτορείο ότι το περιεχόμενο των μέτρων έχει κλειδώσει και απομένουν λεπτομέρειες, όπως το ύψος της επιδότησης και τα κριτήρια επιλογής των δικαιούχων.

Μέχρι στιγμής αυτά που έχουν διαρρεύσει για το fuel pass:

  • Θα έχει διάρκεια τρεις μήνες και θα ισχύσει από την 1η Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί στις 30 Σεπτεμβρίου.

  • Για το diesel κίνησης η επιδότηση θα συνεχίσει να δίνεται στην αντλία και πιθανότατα θα είναι υψηλότερη από αυτή που ισχύει σήμερα.

  • Για την βενζίνη θα συνεχιστεί το σύστημα του fuel pass. Το ποσό της επιδότησης θα είναι υψηλότερο σε σχέση με το προηγούμενο.

  • Το μέτρο του fuel pass θα αφορά περισσότερους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα είναι για όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα έως και 45.000 ευρώ (καθαρό μετά την αφαίρεση των φόρων).

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)