to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

17:02 | 04.06.2018

Πολιτική

«Συνέχεια στη μεταρρυθμιστική πολιτική της κυβέρνησης»: Στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής το ν/σ για τις δομές της Εκπαίδευσης

«Το νομοσχέδιο εντάσσεται μεσα σε ένα σύνολο μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών», είπε ο κ. Γαβρόγλου και τόνισε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο «συμπληρώνει και είναι συνέχεια της μεταρρυθμιστιής πολιτικής της κυβέρνησης»


Τη σημασία της μεταρρύθμισης που φέρνει στις υποστηρικτικές δομές της Εκπαίδευσης, αλλά και την κατάργηση της αξιολόγησης, υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

«Το νομοσχέδιο εντάσσεται μεσα σε ένα σύνολο μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών», είπε ο κ. Γαβρόγλου και τόνισε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο «συμπληρώνει και είναι συνέχεια της μεταρρυθμιστιής πολιτικής της κυβέρνησης».

Παράλληλα, επεσήμανε ότι καταργείται η αξιολόγηση. «Το ΠΔ 152 είναι ένα μελανό σημείο στη δημοκρατική πορεία της χώρας μετά το '75 και αποτέλεσε άλλοθι για απολύσεις», σχολίασε αναφερόμενος στο Προεδρικό Διάταγμα που καθορίζει την αξιολόγηση. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι στο παρόν νομοσχέδιο προβλέπεται η αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, όχι όμως εκείνη των εκπαιδευτικών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Πριν από την έναρξη της συζήτησης για το νομοσχέδιο, επικράτησε ένταση, με αφορμή τον χαρακτηρισμό του «επείγοντος» που έχει δοθεί και την σύμπτυξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν αποδέχθηκαν τον επείγοντα χαρακτήρα του νομοσχεδίου, κάνοντας λόγο για «ευτελισμό της διαδικασίας» και καυτηριάζοντας το γεγονός ότι το νομοσχέδιο που συζητείται στην Επιτροπή έχει υπερδιπλάσιο αριθμό άρθρων από εκείνον που είχε στη δημόσια διαβούλευση.

«Πρέπει η αρχή της ακαδημαικής χρονιάς να μας βρει προετοιμασμένους με όσα προτείνονται», είπε ο υπουργός υπερασπιζόμενος τον χαρακτηρισμό του επείγοντος και συμπλήρωσε ότι «αλλιώτικα θα υπήρχε καθυστέρηση στη διαδικασία νομοθέτησης, επειδή την ερχόμενη εβδομάδα υπάρχει το πολυνομοσχέδιο» (διαβάστε αναλυτικά).

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Όπως είναι γνωστό, το νομοσχέδιο ρυθμίζει τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των υποστηρικτικών δομών της Εκπαίδευσης, την αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων.

Όπως έχει αναφέρει σχετικά το υπουργείο Παιδείας για το νομοσχέδιο, που φέρει τίτλο: «Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις»,  αποτελεί τομή για την εκπαίδευση καθώς αλλάζει τον τρόπο υποστήριξης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου με την ίδρυση νέων δομών, την εισαγωγή στην εκπαιδευτική διαδικασία του συλλογικού προγραμματισμού και της ανατροφοδοτικής αποτίμησης, τη θεσμοθέτηση αξιοκρατικού τρόπου επιλογής όλων ανεξαιρέτως των στελεχών εκπαίδευσης και της αξιολόγησης αυτών, καταργώντας το υπάρχον σύστημα αξιολόγησης (ΠΔ152/2013) και αντικαθιστώντας, μέσα από μια άλλη αντίληψη για τα εκπαιδευτικά ζητήματα, μεγάλο μέρος του ν.3848/2010.

Οι νέες δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου είναι αφενός σε επίπεδο Περιφέρειας όπου ιδρύεται ένας νέος θεσμός, τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, και αφετέρου σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης και τα Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Βασικό χαρακτηριστικό αυτών των αλλαγών είναι ότι από μονοπρόσωπους θεσμούς υποστήριξης των σχολείων χωρίς θεσμική υποχρέωση συντονισμού των ενεργειών τους, μεταβαίνουμε σε πιο οργανωμένες, συνεργατικές και διεπιστημονικές δομές.

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου του σχολείου με στόχο να ανταποκρίνεται με επάρκεια και αποτελεσματικότητα στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες στο πλαίσιο ενός ευρύτερου οράματος για ένα σχολείο δημόσιο, δημοκρατικό και συνεργατικό.

Με τις νέες δομές ενδυναμώνονται ο περιφερειακός εκπαιδευτικός σχεδιασμός, η εκπαιδευτική, συμβουλευτική και γενικότερα η πολύμορφη υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου, οι αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, οι δικτυώσεις και οι συνεργασίες σε επίπεδο ομάδας σχολείων αλλά και μεταξύ των εκπαιδευτικών και των υποστηρικτικών δομών.

Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καλεί την εκπαιδευτική κοινότητα καθώς και όλους τους πολίτες να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν με τις δικές τους απόψεις στη βελτίωση του σχεδίου νόμου.


Το τμήμα Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ χαιρετίζει την κατάθεση του νομοσχεδίου

Το τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του αναφέρει:

Το τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ χαιρετίζει την κατάθεση του νομοσχεδίου για τις υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας στη Βουλή, μετά από μια μεγάλη περίοδο δημόσιας διαβούλευσης.

Το νομοσχέδιο θέτει στο «χρονοντούλαπο της ιστορίας» τα νομοθετήματα των προηγούμενων κυβερνήσεων (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) που είχαν επιφέρει βαρύ πλήγμα στην δημόσια εκπαίδευση (όπως ο ν.3848/10 και το ΠΔ 152/13). Είναι χαρακτηριστική η δήλωση της εκπροσώπου της ΝΔ, η οποία συνεχίζει να υποστηρίζει την τιμωρητική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και το ΠΔ 152/13 που έχει καταδικαστεί στη συνείδηση όλων των εκπαιδευτικών.

Με το νομοσχέδιο αυτό αναπτύσσεται, μέσα από τη δημιουργία νέων θεσμών, μια δημοκρατική και συλλογική δράση για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των σχολείων, σχεδιασμένη με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως αυτές διατυπώνονται από τους ίδιους τους συλλόγους διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας.

Πιο συγκεκριμένα:

  1. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η θεσμοθέτηση των νέων υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης σε επίπεδο εκπαιδευτικής περιφέρειας (ΠΕΚΕΣ) και σε επίπεδο εκπαιδευτικών διευθύνσεων (ΚΕΣΥ, ΚΕΑ) αντικαθιστά την παράλληλη, πολλές φορές ασύνδετη, ασυντόνιστη ή και αντιθετική δράση, πολλών μονοπρόσωπων στην πλειοψηφία τους θεσμών (π.χ. σχολικοί σύμβουλοι, υπεύθυνοι σχολικών δραστηριοτήτων κ.λπ.) με τη συλλογικότητα στο σχεδιασμό και τη δράση.

  2. Μέσα από το συλλογικό σχεδιασμό και δράση που θα έχουν τα μέλη των τριών νέων δομών θα προάγεται η διεπιστημονική προσέγγιση στον περιφερειακό σχεδιασμό, τόσο των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών όσο και των αναγκαίων παρεμβάσεων σε ψυχοκοινωνικό και παιδαγωγικό επίπεδο για τη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία. Είναι πολύ σημαντικό ότι όλες οι εκπαιδευτικές δομές συνδέονται θεσμικά μεταξύ τους και με τις σχολικές μονάδες.

  3. Καθιερώνεται ο συλλογικός προγραμματισμός και η ανατροφοδοτική αποτίμηση του έργου της σχολικής μονάδας από τους ίδιους τους συλλόγους διδασκόντων. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι ο σύλλογος διδασκόντων με τη συνεργασία των φορέων της σχολικής κοινότητας, με βάση το ρόλο που ο κάθε φορέας έχει, βάζει εκπαιδευτικούς στόχους και τους αποτιμά. Με βάση τις ανάγκες των σχολικών μονάδων σχεδιάζεται η επιμόρφωση και η παιδαγωγική – διδακτική στήριξη που απαιτείται.

Δεν υπάρχει καμία σύνδεση αυτής της διαδικασίας με εξωτερική αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, όπως στην «αυτοαξιολόγηση» του ν.3848/10.

  1. Ενδυναμώνεται η παιδαγωγική αυτονομία των εκπαιδευτικών. Καθιερώνονται θεσμικά οι ομάδες ομοειδών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών στους συλλόγους διδασκόντων και οι ομάδες σχολείων που θα συνεργάζονται ανταλλάσσοντας εμπειρία και θα συν-σχεδιάζουν για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής και διδακτικής πραγματικότητας στα σχολεία.

  2. Καταργείται το θεσμικό πλαίσιο (ΠΔ 1512/13) της ατομικής και τιμωρητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Υπενθυμίζουμε ότι ήδη έχει καταργηθεί ο ν. 4024/11 και έχει αποδεσμευτεί ο μισθός (από 1-1-18 έχει μάλιστα ξεπαγώσει η μισθολογική εξέλιξη) και ο βαθμός από την αξιολόγηση και η εξέλιξη σε ΜΚ και βαθμούς είναι ακώλυτη.

  3. Καταργείται επίσης το θεσμικό πλαίσιο που είχε συνδέσει την «αυτοαξιολόγηση» των σχολικών μονάδων με την κατηγοριοποίησή τους (διατάξεις στους ν.2896/02, ν.3848/10, ν.4142/12).

  4. Θεσμοθετείται η αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης, από τους προϊσταμένους αλλά και τους υφισταμένους τους. Η επιλογή όλων των στελεχών της εκπαίδευσης θα γίνεται με ενιαία κριτήρια, με όριο θητειών σε κάθε θέση ευθύνης.

  5. Καθορίζεται ο ρόλος της ΑΔΙΠΠΔΕ στη γενική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος και των στελεχών της εκπαίδευσης και αποσυνδέεται ο ρόλος της από την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και της κατηγοριοποίησης των σχολείων.

  6. Ορίζεται Υποδιευθυντής/-τρια στα σχολεία με βάση τον αριθμό των μαθητών/-τριών και όχι των τμημάτων.

  7. Καθιερώνονται οι τριετείς σπουδές στα Εσπερινά Λύκεια (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ), σημαντικό κοινωνικό – εκπαιδευτικό μέτρο για τους τους/τις εργαζόμενους/-ες και ενήλικες μαθητές/-τριες.

  8.  Καθιερώνεται η στοχευμένη προκήρυξη για προσλήψεις αναπληρωτών σε «δύσκολες» περιοχές όταν δεν καλύπτονται τα κενά.

Ανακεφαλαιώνοντας, το τμήμα παιδείας θεωρεί πολύ σημαντικές αυτές τις αλλαγές. Αποτελούν το καταστάλαγμα της πολύχρονης εκπαιδευτικής εμπειρίας από τη θεσμοθέτηση θεσμών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου και την πορεία τους στο χρόνο, αλλά και υλοποίηση αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος.

Συνεχίζουμε στο δρόμο του εκδημοκρατισμού της εκπαίδευσης και αγωνιζόμαστε για ένα σύγχρονο πλαίσιο καθηκόντων όλων των στελεχών της εκπαίδευσης και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στη σχολική μονάδα και στο σύλλογο διδασκόντων.

Στηρίζουμε την ψήφιση του νομοσχεδίου και συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε και για την κατάργηση και του τελευταίου τμήματος από τον αντιεκπαιδευτικό νόμο 3848/10: το σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, διεκδικώντας την έναρξη μαζικών διορισμών στην εκπαίδευση με ένα νέο σύστημα με κριτήρια μέσω ΑΣΕΠ (χωρίς γραπτό διαγωνισμό) με σεβασμό στην εκπαιδευτική προϋπηρεσία αναγνωρίζοντας το έργο των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)