to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:40 | 06.04.2017

Πολιτική

Αλ. Τσίπρας στα Τέμπη: Παραδίδεται ένα έργο που λίγοι πίστεψαν ότι θα τελειώσει (βίντεο)

Με το έργο αυτό παρακάμπτεται το πιο επικίνδυνο τμήμα της οδικής σύνδεσης ανάμεσα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, το πέρασμα των Τεμπών, είπε κατά τον χαιρετισμό του στην τελετή παράδοσης της σήραγγας των Τεμπών και του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), στο νότιο μέτωπο της σήραγγας Τ2, μαζί με την επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ, Κορίνα Κρέτσου και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη.


Φωτογραφίες: Andrea Bonetti

Μήνυμα αποφασιστικότητας ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει πίσω στα τελευταία μέτρα της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς και θα υπερασπιστεί τους κόπους και τις θυσίες του ελληνικού λαού, έστειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, με την ομιλία του στην τελετή εγκαινίων του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός- Κλειδί στα Τέμπη. 

Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε "κατόρθωμα" την ολοκλήρωση της παράκαμψης της κοιλάδας των Τεμπών και του Παντελεήμονα, το οποίο συμβολίζει το πέρασμα της Ελλάδας σε μια νέα εποχή και εξέφρασε την αισιοδοξία ότι «βρισκόμαστε πάρα πολύ κοντά στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης». 

«Έχουμε διανύσει έναν πολύ δύσκολο δρόμου, είμαστε στα τελευταία μέτρα και θέλω να τονίσω πως δεν πρόκειται να κουραστούμε, ούτε και να κάνουμε πίσω στα τελευταία μέτρα της διαδρομής», είπε ο κ. Τσίπρας και διαμήνυσε πως η κυβέρνηση δεν πρόκειται να επιτρέψει σε κανέναν να παίζει παιγνίδια εις βάρος του ελληνικού λαού. 

«Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τους κόπους και τις θυσίες του ελληνικού λαού. Να μην αφήσουμε κανέναν να παίζει παιγνίδια εις βάρος της ελληνικής οικονομίας. Η δύσκολη αυτή συγκυρία το κλείσιμο της οποίας θα σηματοδοτηθεί και από το επικείμενο κλείσιμο της αξιολόγησης», επισήμανε και συνέχισε: «Το κλείσιμο της αξιολόγησης, που είτε κάποιοι θέλουν είτε όχι, είναι πάρα πολύ κοντά. Τα παιγνίδια των καθυστερήσεων τελειώνουν εδώ και μέσα στον Απρίλιο τελειώνουν και οι ατέρμονες συζητήσεις και καθυστερήσεις για τα αναγκαία μέτρα απομείωσης του ελληνικού χρέους. Η Ελλάδα επιτέλους κατακτά μια συνολική συμφωνία που της ανοίγει το δρόμο για την έξοδο από τα προγράμματα οικονομικής επιτροπείας και παρά τις Κασσάνδρες ανακτά τη δύναμη να σταθεί στα πόδια της με τις δικές της δυνάμεις. Ναι, μπορούμε να τα καταφέρουμε και θα τα καταφέρουμε. Είμαστε αποφασισμένοι να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση και κανείς δεν θα μπορέσει μέχρι το τέλος να μας εμποδίσει». 

Παραδίδοντας στην κυκλοφορία το τμήμα Ευαγγελισμός - Σκοτίνα του αυτοκινητοδρόμου Μαλιακός- Κλειδί, ο πρωθυπουργός τόνισε πως η κυβέρνηση δεν διεκδικεί την ιδιοκτησία του έργου, του οποίου μοναδικός ιδιοκτήτης είναι ο ελληνικός λαός, αλλά διεκδικεί το ότι κατόρθωσε σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία να ολοκληρωθεί ένα έργο που εκκρεμούσε 40 και πλέον χρόνια.

Επισήμανε ότι η κυβέρνηση του παρέλαβε το 2015 σταματημένα από τριετίας τα έργα στους οδικούς άξονες της χώρας και με τον κίνδυνο αν δεν κατάφερνε να τα ολοκληρώσει μέχρι την άνοιξη του 2017 να πρέπει να επιστρέψει τα κονδύλια στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να πληρώσει ρήτρες σε κατασκευαστές και παραχωρησιούχους. Συνολικά θα έφευγαν από τα δημόσια ταμεία περίπου 8,5 δισεκατομμύρια ευρώ, σημείωσε. «Κι όμως, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κατάφερε να ολοκληρώσει τα έργα μέσα στην προθεσμία και μέσα από σκληρή διαπραγμάτευση με κατασκευαστές και παραχωρησιούχους κατάφερε να μειώσει τις απαιτήσεις κατά 764 εκατομμύρια ευρώ», τόνισε. 

Την επόμενη εβδομάδα θα δοθεί στην κυκλοφορία η Ολυμπία οδός και σειρά έχει η Ιόνια οδός, προσέθεσε ο πρωθυπουργός. 

Για το τμήμα που εγκαινίασε σήμερα τόνισε ότι έχει γίνει συμφωνία για ελεύθερη διέλευση των ατόμων με ειδικές ανάγκες και θα μπει σε λειτουργία σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων για να μπει τέλος στην άδικη και υπερβολική χρέωση. Παράλληλα θα γίνουν εργασίες αναβάθμισης στον παλιό δρόμο Ευαγγελισμού- Σκοτίνας για να τον χρησιμοποιούν οι κάτοικοι της περιοχής χωρίς να πληρώνουν διόδια. 

Για τον παλιό δρόμο μέσα από τα στενά των Τεμπών είπε ότι σε αυτό "πληρώθηκε μεγάλος φόρος αίματος" και θύμισε το πολύνεκρο τροχαίο με θύματα μαθητές από το Μακροχώρι Ημαθίας. 

Ευχαρίστησε την παριστάμενη επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής Κορίνα Κρετσού, η οποία είναι από τη Ρουμανία, και πρότεινε να πολιτογραφηθεί Ελληνίδα με την αλλαγή του τονισμού από Κρετσού σε Κρέτσου.

 

«Σήμερα είναι η μέρα που ο αυτοκινητόδρομος Αθήνας-Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης της Σήραγγας των Τεμπών.

Τον Φεβρουάριο του 2015, μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική κρίση της χώρας, κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα θα ολοκλήρωνε τα βαλτωμένα μεγάλα έργα», τόνισε ο κ. Σπίρτζης. Είπε επίσης ότι κανείς δεν πίστευε ότι θα αντιμετωπιστούν σε τόσο μικρό διάστημα εμπλοκές, ότι κανείς δεν πίστευε ότι θα τελειώσουν τα έργα. Σημείωσε δε ότι το αποτέλεσμα είναι συλλογική κυβερνητική δουλειά. (αναλυτικά)



Για έργο όχι μόνο του παρόντος αλλά και των επόμενων γενεών, για ηράκλειο άθλο που επιτεύχθηκε με τη συμβολή και της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, μίλησε η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ, Κορίνα Κρέτσου.

Σημείωσε ότι το ταξίδι ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα πλέον γίνεται γρηγορότερο και πιο ασφαλές και πως οι δύο πόλεις έρχονται πιο κοντά μεταξύ τους, αλλά και με την Ευρώπη.

Δήλωσε περήφανη ως Επίτροπος και σημείωσε ότι επισκέφθηκε πολλά έργα από αυτή τη θέση της και πως είναι σημαντικό να επιδεικνύουμε αλληλεγγύη. Τόνισε ότι πρέπει επιδεικνύεται αλληλεγγύη και σε οικονομικούς όρους. Η συνοχή, είπε, είναι αυτό που μας κρατά ενωμένους ως Ευρωπαίους.

Είμαστε εδώ σήμερα για να αποδείξουμε ότι όταν θέλουμε, μπορούμε. Το είπε όχι μόνο ο Μπάρακ Ομπάμα, αλλά το έχει πει ο Νίκος Καζαντζάκης. Αυτό που πετυχαίνουμε σήμερα είναι ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει η Ευρώπη. 

Έστειλε, επίσης, το μήνυμα ότι πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να αξιοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία για την Ελλάδα, την ευκαιρία της αξιοποίησης τόσων πολλών πόρων που συγκεντρώνονται.



Στην τελετή εγκαινίων παραβρέθηκαν ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης, η υφυπουργός Μακεδονίας- Θράκης, Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης, ο γενικός γραμματέας Υποδομών και Μεταφορών Αθανάσιος Βούρδας, οι περιφερειάρχες Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας και Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, βουλευτές και δήμαρχοι της περιοχής.

Οι αγώνες της Εθνικής Αντίστασης εμπνέουν την κυβέρνηση στις μάχες που δίνει σήμερα για να ξανασταθεί η Ελλάδα στα πόδια της, επισήμανε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος τίμησε τη μνήμη του διοικητή του Τάγματος Μηχανικού Ολύμπου του ΕΛΑΣ Αντώνη Αγγελούλη (Βρατσάνος) που μαζί με τους συναγωνιστές του το 1944 ανατίναξαν αμαξοστοιχία των κατοχικών δυνάμεων στην κοιλάδα των Τεμπών. (αναλυτικά)

 
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στην Κοιλάδα των Τεμπών για την τελετή παράδοσης της σήραγγας των Τεμπών και του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ:

Φίλες και φίλοι, κυρίες και κύριοι, είναι μια πολύ σημαντική στιγμή σήμερα. Είναι μια πολύ σημαντική στιγμή, διότι ένα έργο, που λίγοι πίστεψαν ότι τελικά θα παραδοθεί και θα τελειώσει, παραδίδεται και μαζί με αυτό βαίνουμε στην ολοκλήρωση σχεδόν όλων των οδικών αξόνων, που δημιουργούν μια εικόνα πολύ πιο σύγχρονη για τη χώρα. Που μας φέρνουν πιο κοντά σε αυτό που η χώρα θα έπρεπε να είναι εδώ και πάρα πολύ καιρό.

Θέλω να πω κάποιες σκέψεις και για το χθες, για το σήμερα και για το αύριο. Πριν από όλα, όμως, να ξεκινήσω από το πιο άμεσο: Σήμερα, παραδίδεται στους πολίτες το οδικό τμήμα Ευαγγελισμός-Σκοτίνα: Τμήμα, στο οποίο περιλαμβάνονται και οι τρεις δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκος 11,5 χιλιομέτρων, την ονοματοδοσία των οποίων σας παρουσίασε πριν από λίγο ο υπουργός Υποδομών.

Με το έργο αυτό, παρακάμπτεται, ίσως, το πιο επικίνδυνο τμήμα της οδικής σύνδεσης ανάμεσα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, το πέρασμα των Τεμπών, στο οποίο καταβλήθηκε δυστυχώς για δεκαετίες βαρύτατος φόρος αίματος, με αποκορύφωμα το τραγικό δυστύχημα, που όλοι έχουμε στη μνήμη μας και είχε συγκλονίσει ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Το δυστύχημα που αφορούσε τους νέους μαθητές σε μια σχολική εκδρομή, που άφησαν εδώ, δυστυχώς, την τελευταία τους πνοή. Και στη μνήμη τους παίρνει μια από τις σήραγγες το όνομα του χωριού τους.

Το πέρασμα των Τεμπών αντικαθίσταται τώρα από ένα σύγχρονο δρόμο. Ένα δρόμο που όχι μόνο συντομεύει κατά 20 λεπτά τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, αλλά το κυριότερο, που ανταποκρίνεται στις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας. Η παράδοση αυτού του οδικού τμήματος ολοκληρώνει πλήρως τον οδικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που σημειωτέον οι εργασίες του ξεκίνησαν πριν από 70 ολόκληρα χρόνια και σήμερα ολοκληρώνεται. Ως ένας δρόμος που δεν θα είναι πια μια σειρά διαδοχικών τμημάτων, όπου οι συνθήκες ασφαλείας και μετακίνησης θα αλλάζουν κάθε λίγα χιλιόμετρα, αλλά με την παράδοση αυτού εδώ του τμήματος διαμορφώνεται πλέον ως ένας ενιαίος εθνικός δρόμος ομοιογενής, κατασκευασμένος με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές.

Θα πρέπει, επίσης, να αναφερθούν και δύο πρόσθετα στοιχεία: Το πρώτο είναι ότι από τη στιγμή που ξεκινά η λειτουργία του νέου τμήματος, μπορούν πλέον να ξεκινήσουν και οι εργασίες στο παλιό τμήμα, οι εργασίες αναβάθμισης της παλιάς Εθνικής, στο τμήμα Ευαγγελισμού-Σκοτίνας, οι οποίες πιστεύουμε ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους. Το δρόμο αυτό, από τον οποίο θα απαγορεύεται πλέον η διέλευση βαρέων οχημάτων, θα μπορούν να τον χρησιμοποιούν χωρίς διόδια οι κάτοικοι της περιοχής, δηλαδή οι κάτοικοι του Δήμου Τεμπών, καθώς και της Δημοτικής Κοινότητας Ευριμένων του Δήμου Αγιάς.

Επιπλέον, στη συμφωνία ανάμεσα στο Δημόσιο και τον παραχωρησιούχο προβλέπεται η ελεύθερη πρόσβαση από τον σύγχρονο αυτόν αυτοκινητόδρομο των ατόμων με ειδικές ανάγκες χωρίς καταβολή διοδίων σε όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου. Και βέβαια, στους νέους αυτοκινητόδρομους προχωράμε με ταχείς ρυθμούς στην εγκατάσταση νέου ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων με αναλογική χρέωση, ώστε να σταματήσουν οι άδικες και υπερβολικές χρεώσεις που κληρονομήσαμε από συμβάσεις του παρελθόντος.

Το έργο που παραδίδεται σήμερα, το παραλάβαμε τον Γενάρη του 2015, φορτωμένο με εμπλοκές, προβλήματα και αβέβαια χρονοδιαγράμματα, με την απειλή της ματαίωσής του λόγω της μεγάλης κρίσης, της υφεσιακής κρίσης. Και φυσικά δεν ήταν το μόνο. Η κατάσταση αυτή δεν ήταν η εξαίρεση, ήταν ο κανόνας.

Θέλω να πω, λοιπόν, ότι συμφωνώ απόλυτα με όλα όσα προείπε ο υπουργός Υποδομών: Τα έργα αυτά ανήκουν σε έναν και μοναδικό ιδιοκτήτη, στον ελληνικό λαό, στον οποίο σήμερα τα παραδίδουμε. Δεν διεκδικεί η κυβέρνησή μου την πατρότητα αυτών των έργων. Ωστόσο, πρέπει να επισημάνω για να αποκαταστήσω το δίκιο, διεκδικούμε το γεγονός ότι καταφέραμε να ξεμπλέξουμε ένα κουβάρι που έμοιαζε με γόρδιο δεσμό. Και αυτό το καταφέραμε χάρη σε μια επίπονη και δύσκολη προσπάθεια σκληρής διαπραγμάτευσης. Σκληρής διαπραγμάτευσης και με τους κατασκευαστές και παραχωρησιούχους και με τις ξένες τράπεζες.

Τον Γενάρη του 2015 δεν παραλάβαμε μονάχα άδεια ταμεία. Μια χώρα που βρισκόταν σε πρόγραμμα μόλις για ένα-ενάμιση ακόμα μήνα. Και μέσα σε αυτό τον ένα-ενάμιση μήνα θα έπρεπε να λύσουμε τις αμαρτίες που βάραιναν τον τόπο για πολλά χρόνια πριν. Αλλά κληρονομήσαμε και μια απειλή: την απειλή της ολοκληρωτικής τελμάτωσης των μεγάλων έργων, που είχαν πλέον των τριών χρόνων σταματήσει, βαλτώσει και κυρίως την απειλή ότι αν δεν τελείωναν, αν δεν ξανάρχιζαν και δεν τελείωναν μέχρι την άνοιξη του 2017, θα ήμασταν αναγκασμένοι να επιστρέψουμε τις χρηματοδοτήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Να πληρώσουμε δυσβάσταχτα ποσά σε ρήτρες και αποζημιώσεις σε κατασκευαστές και παραχωρησιούχους. Το συνολικό ποσό που θα έπρεπε να φύγει από τα δημόσια Ταμεία συν το γεγονός ότι οι δρόμοι αυτοί θα έμεναν ανολοκλήρωτοι, προσέγγιζε τα 8,5 δις ευρώ. Οι απαιτήσεις που είχαν οι κατασκευαστές και οι παραχωρησιούχοι εκείνη την περίοδο για να επανεκκινήσουν τα έργα, ώστε να γλιτώσουμε τα 8,5 δις,σχεδόν ένα μνημόνιο σε ό,τι αφορά την επιβάρυνση των πολιτών, των φορολογούμενων, ήταν 1,25 δις ευρώ. Απαιτήσεις, τις οποίες αντιλαμβάνεστε ότι σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας δεν ήταν δυνατόν καμία κυβέρνηση να μπορέσει να τις φέρει εις πέρας.

Εν τούτοις, κάτω από μια διαπραγμάτευση, η οποία κράτησε πολύ χρόνο και με την απειλή την οποία σας περιέγραψα, ταυτόχρονα με την απειλή της οικονομικής ασφυξίας, καταφέραμε να φτάσουμε σε μια συμφωνία. Σε μια συμφωνία, η οποία μείωσε τις απαιτήσεις για αποζημιώσεις κατά 764 εκατ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα –και θέλω να την ευχαριστήσω ιδιαίτερα- με τη στενή συνεργασία και βοήθεια της Επιτρόπου, της κυρίας Κρετσού και της Ευρωπαϊκή Επιτροπής που έσκυψε πάνω στο πρόβλημα, καταφέραμε να βρούμε τη δυνατότητα χρηματοδότησης, ώστε να ξαναξεκινήσουν τα έργα με λιγότερες απαιτήσεις.

Αν, λοιπόν, θέλω σήμερα εδώ να μιλήσω για ένα κατόρθωμα, αυτό το κατόρθωμα δεν έχει να κάνει ούτε με το ότι υπήρξε καλύτερη τεχνική κατάρτιση, ούτε με το ότι εμείς είχαμε μεταφυσικές δυνάμεις σε σχέση με τις προηγούμενες κυβερνήσεις, που είχαν αφήσει τρία-τέσσερα χρόνια τα έργα βαλτωμένα. Αλλά, στο γεγονός ότι είχαμε την πολιτική βούληση να διαπραγματευτούμε σκληρά με παραχωρησιούχους, κατασκευαστές και ξένες τράπεζες. Και όχι να έχουμε μονάχα το μαχαίρι στο λαιμό του Έλληνα πολίτη και του ελληνικού Δημοσίου, αλλά να βάλουμε το μαχαίρι στο λαιμό και στην άλλη πλευρά. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Και θέλω, επίσης, να πω ότι η τελική επιλογή των κατασκευαστών ήταν η ορθότερη δυνατή και για το ελληνικό Δημόσιο και για τον ελληνικό λαό, αλλά και για τους ίδιους. Διότι με αυτό τον τρόπο φτάσαμε σε μια λύση συμβιβασμού με 764 εκατ. ευρώ λιγότερα για το ελληνικό Δημόσιο, αλλά κυρίως με τη δυνατότητα, οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες να είναι αυτές που θα ολοκληρώσουν τα έργα και να μείνουν ζωντανές. Γιατί αυτό ήταν προϋπόθεση για να υπάρχουν σήμερα. Και ταυτόχρονα, όμως, να κερδίσουμε το στοίχημα που είχαμε θέσει απέναντι στους εταίρους , ότι θα καταφέρουμε μέσα στο χρονικό περιθώριο που προέβλεπαν οι συμβάσεις, να ολοκληρώσουμε τα έργα και να τα παραδώσουμε στον ελληνικό λαό, μέχρι την άνοιξη του 2017.

Είμαστε, λοιπόν, περήφανοι γι’ αυτό. Είμαστε περήφανοι γιατί χάρη σε αυτή τη συστηματική προσπάθεια ολοκληρώσαμε τα έργα και διασφαλίσαμε πλήρως το δημόσιο συμφέρον. Και έτσι σήμερα έχουμε τη δυνατότητα να παραδίδουμε στην κυκλοφορία ένα εξαιρετικά δύσκολο από τεχνικής άποψης έργο. Τον περασμένο Δεκέμβριο παραδώσαμε στο σύνολό του τον αυτοκινητόδρομο ΜΟΡΕΑ, τον κεντρικό οδικό άξονα της Πελοποννήσου. Την ερχόμενη εβδομάδα, ενόψει της πασχαλινής εξόδου, θα δοθεί στην κυκλοφορία η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ, έργο το οποίο επίσης παραλάβαμε με τεράστια βάρη και προβλήματα. Και θα ακολουθήσουν το αμέσως επόμενο διάστημα η ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ από το Αντίρριο στα Ιωάννινα, καθώς και ο αυτοκινητόδρομος Ε65.

Αποδείξαμε και αποδεικνύουμε με αυτό τον τρόπο ότι ακόμα και σε δύσκολες περιόδους, η σοβαρή δουλειά, η επίγνωση της ευθύνης απέναντι στη χώρα και τους πολίτες, η επίγνωση της ευθύνης απέναντι στο δημόσιο συμφέρον, μπορεί να φέρει τελικά θετικό και παραγωγικό αποτέλεσμα.

Θέλω να θυμίσω ότι δυστυχώς αυτό δεν ήταν πάντοτε αυτονόητο για τη χώρα μας και ότι τα χρόνια πριν την κρίση, οι τεράστιες υπερβάσεις, η αδιαφάνεια, η ανυπαρξία γραμμής προστασίας των συμφερόντων του Δημοσίου, δεν ήταν η εξαίρεση στον κανόνα. Και αυτό συνέβαινε, επειδή υπήρχε μια περίεργη αντίληψη για την αξιοποίηση των χρημάτων που εισέρρεαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Εμείς καταφέραμε, παρά τις δύσκολες συνθήκες –και αυτό, επίσης, είναι ένας άθλος- να αξιοποιήσουμε, όπως χθες δήλωσε η Επίτροπος κυρία Κρετσού, και το τελευταίο ευρώ από τους κοινοτικούς πόρους σε μια πολύ δύσκολη στιγμή. Και ίσως είναι ένας από τους λόγους που καταφέραμε να κρατήσουμε, αυτές τις δύσκολες στιγμές, τη χώρα σε επίπεδα όχι βαθιάς ύφεσης. Γιατί εκείνες ήταν οι προβλέψεις -αν θυμάστε- που είχαμε για το 2015 και το 2016 και τελικά καταφέραμε να επαναφέρουμε σε θετικούς ρυθμούς το 2016. Ένας από τους λόγους ήταν η πλήρης απορροφητικότητα των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Θέλω, λοιπόν, φίλες και φίλοι, να πω, κλείνοντας, ότι τα εγκαίνια των οδικών αξόνων είναι ίσως ο πιο ισχυρός συμβολισμός ότι η χώρα μπορεί να σταθεί στα πόδια της, ότι η Ελλάδα μπορεί να τα καταφέρει. Είναι έργα που υλοποιούνται σε όλα τα επίπεδα, διαμορφώνοντας ένα νέο παραγωγικό χάρτη για τη χώρα, με πολλαπλά οφέλη για την οικονομία, την ανάπτυξη και τις τοπικές κοινωνίες.

Και δεν είναι μόνο οι οδικοί άξονες. Είναι τα Εμπορευματικά Κέντρα στο Θριάσιο και άλλες επτά πόλεις της Ελλάδας. Είναι ο εκσυγχρονισμός, επιτέλους, του σιδηροδρομικού δικτύου, είναι η κατασκευή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, που είχε γίνει το «γεφύρι της Άρτας», καθώς και η επέκταση του Μετρό στην Αθήνα. Είναι η επέκταση του Τραμ στον Πειραιά και το σχέδιο αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών. Είναι τα αστικά οδικά έργα. Είναι τα έργα αναβάθμισης των λιμανιών, μεγάλων και μικρών, που θα δώσουν νέα ώθηση στις τοπικές κοινωνίες. Είναι, επίσης, τα αρδευτικά έργα και τα φράγματα, που θα στηρίξουν την αγροτική παραγωγή. Και ακόμα, γιατί αξίζει μια αναφορά και σε αυτά, είναι και τα έργα που προχωρούν σε όλη τη χώρα και αφορούν την αντιπλημμυρική προστασία και την προστασία από φυσικές καταστροφές σε πόλεις και στην ύπαιθρο. Έργα πολύ σημαντικά για τη ζωή και την παραγωγή.

Με αυτά τα έργα, λοιπόν, φίλες και φίλοι, νομίζω ότι κλείνει ένας σημαντικός κύκλος και ανοίγει ένας καινούριος. Και πιστεύω πραγματικά ότι τη στιγμή που η χώρα βγαίνει από μια περίοδο πολυετούς ύφεσης, είναι η ώρα να συζητήσει και να αναστοχαστεί το μέλλον, το μοντέλο της ανάπτυξης, το εθνικό σχέδιο της παραγωγικής ανασυγκρότησης. Γιατί όλα αυτά είναι στενά συνδεδεμένα και με τις στρεβλώσεις του παρελθόντος, άρα αποτελούν τις αιτίες που μπήκαμε στην κρίση, αλλά ταυτόχρονα αποτελούν, αν από τώρα σχεδιάσουμε με σοβαρότητα, σύνεση και συναίνεση με τους παραγωγικούς φορείς, και το εργαλείο για να βγούμε οριστικά από αυτή την κρίση.

Η χώρα, λοιπόν, διεκδικεί με αποφασιστικότητα ένα μέλλον που θα έχει τη δυνατότητα να το καθορίζει αυτόνομα, σχεδιάζοντας την παραγωγική της ανασυγκρότηση, εκσυγχρονίζοντας τους θεσμούς της, ανασυγκροτώντας τις κοινωνικές της δομές. Έχουμε διανύσει ένα πολύ δύσκολο δρόμο. Είμαστε στα τελευταία μέτρα αυτού του δύσκολου δρόμου, της ανηφόρας.

Θέλω να τονίσω σήμερα ότι δεν πρόκειται να κουραστούμε, ούτε και να κάνουμε πίσω στα τελευταία μέτρα της διαδρομής. Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τους κόπους και τις θυσίες του ελληνικού λαού. Να μην αφήσουμε κανέναν να παίζει παιχνίδια εις βάρος της ελληνικής οικονομίας. Η δύσκολη αυτή συγκυρία, το κλείσιμο της οποίας θα σηματοδοτηθεί και από το επικείμενο κλείσιμο της αξιολόγησης.

Το κλείσιμο της αξιολόγησης που είτε κάποιοι θέλουν, είτε όχι, είναι πάρα πολύ κοντά. Τα παιχνίδια των καθυστερήσεων τελειώνουν εδώ. Και μέσα στον Απρίλιο τελειώνουν και οι ατέρμονες συζητήσεις και καθυστερήσεις για τα αναγκαία μέτρα απομείωσης του ελληνικού χρέους.

Η Ελλάδα, επιτέλους, κατακτά μια συνολική συμφωνία που της ανοίγει το δρόμο για την έξοδο από τα προγράμματα οικονομικής επιτροπείας και παρά τις Κασσάνδρες ανακτά τη δύναμη να σταθεί στα πόδια της με τις δικές της δυνάμεις.

Αυτό, λοιπόν, είναι το μήνυμα που συμβολικά δίνεται σήμερα μέσα από την ολοκλήρωση ενός έργου, που πολλοί πίστεψαν ότι δεν θα τελειώσει ποτέ: Το μήνυμα ότι «ναι, μπορούμε να τα καταφέρουμε». Και θα τα καταφέρουμε. Είμαστε αποφασισμένοι να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση και κανείς δεν θα τα καταφέρει στο τέλος να μας εμποδίσει.

Μας θύμισε η κυρία Κρετσού, η Κορίνα Κρετσού, η Επίτροπος από τη Ρουμανία, ότι πριν αυτό το πει ο Ομπάμα, το είχε πει ο Καζαντζάκης. Είναι πράγματι πολύ μεγάλη και βαθιά η πολιτισμική μας κληρονομιά.

Θέλω, κλείνοντας, για άλλη μια φορά, να την ευχαριστήσω για τη συμβολή της και να πω ότι ένας τονισμός είναι, μπορούμε να τον αλλάξουμε, αντί για Κρετσού, να την πούμε Κρέτσου και να την πολιτογραφήσουμε Ελληνίδα, γιατί πράγματι είναι η δεύτερή της πατρίδα. Συνέβαλε αποφασιστικά στο να μπορέσουμε να πετύχουμε αυτό το μικρό θαύμα.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Φωτογραφία του Petros Katsakos.


Αλλάζει ο οδικός χάρτης της χώρας

Όπως γράφει αναλυτικά το ρεπορτάζ της Κατερίνας Κανάκη στο «Κόκκινο»:

Μετά από περίπου 45 χρόνια έργων - τα πρώτα έργα αναβάθμισης του δρόμου ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του 1970 - δίνεται στην κυκλοφορία το νέο τμήμα 25 χιλιομέτρων του Μαλιακός-Κλειδί, το οποίο θα παρακάμπτει τη «φονική» κοιλάδα των Τεμπών

Το τμήμα της κοιλάδας των Τεμπών μαζί και με τις στροφές του Πλαταμώνα αποτελεί το στενότερο σημείο της εθνικής οδού και ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου της Ελλάδας Σε αυτό έχουν γίνει μερικά από τα σοβαρότερα τροχαία δυστυχήματα της χώρας.

Το νέο τμήμα  θα διανύεται σε περίπου 15 λεπτά έναντι 40 λεπτών κατά μέσο όρο, ενώ το επίπεδο ασφάλειας θα αυξηθεί κατά πολύ σε σχέση με αυτό ίσχυε μέχρι σήμερα.

Η παράδοση του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου-ή αλλιώς του Μαλιακός-Κλειδί όπως είναι ευρύτερα γνωστός- αποτελεί ίσως την κορυφαία στιγμή στα οδικά έργα της Ελλάδας.

Πρόκειται για τον κεντρικό οδικό άξονα της χώρας ο οποίος δεν θα ενώσει μόνο την Αθήνα με τη συμπρωτεύουσα, αλλά και την ίδια την Ελλάδα με την Ευρώπη μέσω του τμήματος Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι.

 
Πόσο μειώνεται η χρονοαπόσταση Αθήνας-Θεσσαλονίκης;

Με την παράδοση των 3 δίδυμων σηράγγων των Τεμπών η διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη αναμένεται να μειωθεί κατά είκοσι με τριάντα λεπτά.

Από σήμερα, τα 503χλμ που χωρίζουν τα δυο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας θα καλύπτονται σε περίπου 4 ώρες και 10 λεπτά.

Σε κάθε περίπτωση, η υφιστάμενη διαδρομή στο εν λόγω τμήμα, θα εξακολουθήσει να υπάρχει για όσους την προτιμούν, ωστόσο θα είναι πλέον πιο ασφαλής, αφού σύμφωνα με πληροφορίες, με την παράδοση του νέου τμήματος στα Τέμπη, η διέλευση των φορτηγών και άλλων βαρέων οχημάτων στη παλαιά Εθνική Οδό, θα απαγορευτεί δια νόμου.
 
Τι μέλλει γενέσθαι με τα διόδια;
 
Η αύξηση που θα προκύψει στα διόδια από την έναρξη της λειτουργίας των νέων σηράγγων των Τεμπών δεν θα υπερβαίνει τα 30 λεπτά του ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, το τίμημα των διοδίων στους σταθμούς της Λεπτοκαρυάς και του Μακρυχωρίου θα αναπροσαρμοστεί προς τα πάνω. Τα διόδια στη Λεπτοκαρυά αυξάνονται στα 3,10 ευρώ από 1,90 σήμερα, ενώ στο Μακρυχώρι το τίμημα αναπροσαρμόζεται επίσης και από 1,40 ευρώ γίνεται 2,50.

Την ίδια όμως ώρα, καταργείται από σήμερα ο σταθμός διοδίων του Πυργετού, επομένως αν αφαιρεθεί το τίμημα των 2 ευρώ που καλούταν να πληρώσει ο οδηγός,  η διαφορά που προκύπτει είναι 30 λεπτά του ευρώ.

Βέβαια, θα προστεθούν πλευρικά διόδια στον Πλαταμώνα και τον Ευαγγελισμό, τα οποία όμως θα επηρεάζουν μόνον τις τοπικές μετακινήσεις. Μάλιστα, έχει ήδη προβλεφθεί δωρεάν μετακίνηση των μόνιμων κατοίκων των γύρω οικισμών, για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου.

Η διαδρομή του τμήματος Κλειδί Ημαθίας- Ράχες Φθιώτιδας, μήκους 230 χιλιομέτρων, θα κοστίζει 15,10 ευρώ για ένα Ι.Χ., ενώ η πλήρης διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, θα αγγίζει-και με την επιβάρυνση των 30 λεπτών του ευρώ- τα 29 ευρώ με συνολικά 10 σταθμούς διοδίων από τις Αφίδνες μέχρι τα Μάλγαρα.
 
Λίγα λόγια για τις σήραγγες
 
Αντικείμενο εργασιών της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ήταν όχι μόνο η ανακατασκευή και αναβάθμιση του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου από τις Ράχες του νομού Φθιώτιδος έως το Κλειδί της Ημαθίας, αλλά και η κατασκευή των τριών νέων δίδυμων σηράγγων, δύο στα Τέμπη και μία στον Πλαταμώνα.

Η μεσαία από αυτές, η Μεγάλη Σήραγγα Τεμπών με μήκος 6χλμ θα γίνει από σήμερα η μεγαλύτερη οδική σήραγγα της Ελλάδας αλλά και των Βαλκανίων. Ακόμη, η πρώτη Σήραγγα Τεμπών θα έχει μήκος 2χλμ και η Σήραγγα Πλαταμώνα 3χλμ.
 
Η Σήραγγας Τ2, η Μεγάλη Σήραγγα Τεμπών, διαθέτει δύο κλάδους, έναν για κάθε κατεύθυνση, μήκους 6 χιλιομέτρων ο καθένας. Ο κάθε κλάδος έχει διάμετρο 14,8 μέτρα, διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας 3,60 εκ. και μια ΛΕΑ, με συνολικό πλάτος οδοστρώματος 10,5 μέτρα.

Για την κατασκευή της Σήραγγας εργάστηκαν περίπου 400 άτομα, διαφόρων ειδικοτήτων, όπως χειριστές μηχανημάτων, σιδεράδες, καλουπατζήδες, εργάτες, εργοδηγοί, μηχανικοί κλπ.

Σημειώνεται πως και οι τρεις νέες σήραγγες πληρούν όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας, ενώ έχει προβλεφθεί σε κάθε μία από αυτές, η τοποθέτηση εξαερισμού και φωτισμού, πυρανίχνευσης/πυρόσβεσης, ακουστικής ενημέρωσης και ραδιοεπικοινωνίας, ηλεκτρονικής διαχείρισης εγκαταστάσεων (SCADA), καμερών διαχείρισης κυκλοφορίας, τηλεφώνων εκτάκτου ανάγκης, φωτεινής σηματοδότησης και πληροφόρησης μέσω μεταβλητών μηνυμάτων, ανίχνευσης ύψους, καυσαερίων και ορατότητας και τέλος, ανίχνευσης συμβάντων.

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)