to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

23:26 | 15.05.2016

πηγή: Αυγή

Πολιτισμός

Σπ. Παρασκευάκος: "Απ' το μηδέν σημαίνει μνήμη..."

Ένας από τους αληθινά καλύτερους δίσκους των τελευταίων ετών κυκλοφόρησε στα τέλη της περυσινής χρονιάς από τη Μικρή Άρκτο, με τον ιδρυτή και διευθυντή της Παρασκευά Καρασούλο να υπογράφει ο ίδιος τη διεύθυνση της παραγωγής, ενδεικτικό τού πόσο πιστεύει σε αυτή τη δουλειά.


Το "Απ' Το Μηδέν" μάς σύστησε έναν αξιολογότατο τραγουδοποιό με προσωπική μουσική άποψη και ακόμα πιο ιδιοσυγκρασιακή και γι' αυτό και τόσο ενδιαφέρουσα στιχουργία, τον Σπύρο Παρασκευάκο, ο οποίος, διόλου συμπτωματικά βέβαια, αναδείχθηκε μέσα από την Τέταρτη Ακρόαση της Μικρής Άρκτου. Τα τραγούδια του ευτύχησαν να ερμηνευτούν (ένα από αυτά σε ντουέτο με την Πολυξένη Καράκογλου) από έναν από τους πλέον χαρισματικούς νεότερους τραγουδιστές μας, τον Ζαχαρία Καρούνη. Η θαυμάσια φωνή του έγινε τόσο αναπόσπαστο μέρος τους και ο ίδιος ταυτίστηκε τόσο μαζί τους ώστε κατέληξε να γράψει τη μουσική σε δύο ακόμα, τα οποία συμπεριλήφθηκαν στον δίσκο! Όλα όμως φυσικά ξεκίνησαν από αυτά του Σπύρου Παρασκευάκου, ο οποίος μας μίλησε για το πώς είναι -στη μουσική αλλά και σε οτιδήποτε άλλο- να ξαναρχίζεις διαρκώς αλλά δίχως ποτέ να ξεχνάς και όσα προηγήθηκαν, καθώς κάθε συνεπής πορεία δεν μπορεί παρά να διακρίνεται και από συνέχεια.

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

* Τα τραγούδια αυτά στην πλειοψηφία τους αποτελούν έναν κύκλο ή γράφτηκαν σε διαφορετικούς χρόνους και με διαφορετικές αφορμές;

O δίσκος αυτός είναι ο πρώτος μου, γι' αυτό και τα τραγούδια είναι από διάφορες περιόδους της ζωής μου αλλά ένα μεγάλο μέρος τους γράφτηκαν ενόψει αυτής της συνεργασίας.

* Είχατε εξαρχής στο νου σας τον Ζαχαρία Καρούνη ή σκεφτήκατε και άλλες φωνές; Οπως και αν έχει, πώς ήρθατε σε επαφή και αρχίσατε να δουλεύετε μαζί;

Όχι, η αλήθεια είναι πως την πρόταση για τον δίσκο την έκανε ο Παρασκευάς Καρασούλος και η Μικρή Αρκτος και μάλιστα σε μια περίοδο όπου δεν είχα κάποια σχέδια, περνούσα μια φαση απομόνωσης και ίσως και απογοήτευσης. Ξεκίνησα δοκιμαστικά γιατί εμπιστεύομαι τον Παρασκευά, ωστόσο με την πρώτη συνάντηση με τον Ζαχαρία ένιωσα ότι έπρεπε να κάνουμε αυτό τον δίσκο, δεν είχα δεύτερη σκέψη ούτε για μια στιγμή.

* Έπαιξε ρόλο στη συνεργασία σας ότι και οι δύο αναδειχθήκατε μέσα από τις Ακροάσεις της Μικρής Άρκτου; Τι σας προσέφερε, αλήθεια, εσάς η συμμετοχή σας στην τελευταία μέχρι στιγμής και τι αποκομίσατε από τη συνολική εμπειρία της;

Έπαιξε ρόλο στην επικοινωνία μας, είχαμε κοινά βιώματα, κοινές αναφορές. Γνωρίζαμε και οι δυο την αισθητική της Μικρής Άρκτου και ήμασταν σίγουροι πως συμπίπτει με τη δική μας. Βαδίσαμε με σιγουριά. Οι Ακροάσεις είναι σημαδιακό γεγονός για όσους πέρασαν από αυτές, πέρα από το ότι ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για όλους μας να αναδείξουμε τη δουλειά μας, μέσα από αυτή τη διαδικασία μάθαμε να συνεργαζόμαστε ομαδικά, να κάνουμε πράγματα συλλογικά, βιώσαμε πολύ έντονα συναισθήματα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Μάθαμε να εργαζόμαστε όχι για την προσωπική μας φιλοδοξία αλλά για κάτι ανώτερο, μάθαμε να μιλάμε, να ακούμε και να προστατεύουμε ο ένας τον άλλον. Νομίζω ότι ωριμάσαμε όλοι μέσα από τις Ακροάσεις.

* Θεωρείτε ότι η στιχουργία σας διαφοροποιείται σε σχέση με την επικρατούσα μέχρι ακόμα και πρόσφατα τάση; Αλλά και από ποιους στιχουργούς πιστεύετε ο ίδιος ότι έχετε δεχθεί σημαντική επιρροή, αν φυσικά υπάρχουν κάποιοι;

Δεν μπορώ να επισημάνω το πού διαφοροποιείται η στιχουργία μου, ούτε να κάνω σύγκριση με την επικρατούσα τάση, και αυτό γιατί ο τρόπος που γράφω είναι εξαρχής διαφορετικός όχι μόνον από των άλλων δημιουργών αλλά και από του ίδιου μου του εαυτού. Λειτουργώ ως στιχουργός, ως τραγουδοποιός και ως συνθέτης, επίσης γράφω και ποίηση και πεζό λόγο. Κάθε φορά που ξεκινάω να γράψω κάτι δεν ξέρω για τι απ' όλα πρόκειται, ούτε ποιος εσωτερικός μηχανισμός μου τίθεται σε λειτουργία. Αυτό από μόνο του νομίζω ότι διαφοροποιεί το αποτέλεσμα. Φυσικά, υπάρχουν άνθρωποι που θαυμάζω για τον λόγο τους και τους παρακολουθώ συστηματικά, όπως είναι ο Μάνος Ελευθερίου, η Κατερίνα Γώγου και η Λίνα Νικολακοπούλου. Το αν και κατά πόσον έχω επηρεαστεί όμως δεν είμαι σε θέση να το κρίνω, όχι ακόμα τουλάχιστον...

* Όσον αφορά στις μουσικές σας επιρροές, κάνω λάθος αν πω ότι κυρίως τις εντοπίζω στη μελωδική σχολή του Μάνου Χατζιδάκι και των συνεχιστών του;

Τον Μάνο Χατζιδάκι τον αγαπώ βαθύτατα. Όταν άρχισα να γράφω μουσική -και για πολλά χρόνια τολμώ να πω- δεν είχα ακούσματα από τα τραγούδια του. Για έναν περίεργο λόγο τον Χατζιδάκι τον προσέγγισα πρώτα από τα λεγόμενά του, τις συνεντεύξεις του, τις απόψεις του και γενικά το μεγαλοφυές πνεύμα του. Ένιωθα μια ιδιαίτερη ταύτιση μαζί του αλλά όχι μουσικά. Ίσως τελικά να αντανακλάται αυτό και στον δίσκο.

* Εκτός φυσικά από το ύφος του ως παραγωγού και ενορχηστρωτή, εκτιμούσατε τον Γιώργο Ανδρέου και ως δημιουργό, πριν ακόμα δηλαδή γνωριστείτε; Πόσο σημαντική ήταν η συνεισφορά του στο τελικό αποτέλεσμα του δίσκου;

Τον Γιώργο τον εκτιμώ και ως δημιουργό και ως ενορχηστρωτή και όλη η διαδικασία ήταν για εμένα πολύ σημαντική, η συνεισφορά του ήταν μεγάλη, όχι μόνο στο αποτέλεσμα του δίσκου αλλά και μέσα μου. Βρήκα νέους ήχους, μα άλλαξε και τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλός μου. Τα πράγματα για εμένα πριν ήταν σχεδόν μονοδιάστατα, πολύ προσωπικά, ένα άδειο δωμάτιο, ένα πιάνο και κάτι στίχοι. Τώρα μπορεί να βρίσκομαι στο ίδιο δωμάτιο μόνος μου με το πιάνο αλλά μπορώ να φανταστώ όλο τον κόσμο εκεί μέσα. Σκέφτομαι και ακούω πλέον τρισδιάστατα.

* «Απ' το μηδέν» σημαίνει για εσάς να αρκείστε στα ελάχιστα ή να ξεκινάτε πάντα οτιδήποτε από την αρχή;

Όχι, δεν είμαι άνθρωπος που αρκείται στο λίγο. Προσπαθώ να βρίσκω την ευτυχία στα ελάχιστα αλλά όχι να αρκούμαι σε αυτά. Το «Απ' το μηδέν» είναι φορτίο βαρύ, που πρέπει να το κουβαλάς ανά πάσα στιγμή, πρέπει να γνωρίζεις το αίσθημα της απώλειας ώστε να ξέρεις με σιγουριά πως έχεις και τη δύναμη να αρχίσεις πάλι από την αρχή οποιαδήποτε στιγμή. «Απ' το μηδέν» σημαίνει να προσπαθείς, να χτίζεις ξανά και ξανά, να λερώνεις τα χέρια σου, να τα καθαρίζεις και να τα λερώνεις πάλι αν χρειαστεί. Σημαίνει να ξέρεις το μέγεθός σου, να ρισκάρεις και να κάνεις βήματα, άλματα και στάσεις. Πάνω απ' όλα, όμως σημαίνει να θυμάσαι. Να θυμάσαι από πού προέρχεσαι, από πού ήρθες και πώς έφτασες εδώ. "Απ' το μηδέν" σημαίνει μνήμη.

* Και τα σχέδιά σας για τη συνέχεια, σχετικά με τον δίσκο αλλά και τα πιο καινούρια ίσως;

Ολοκληρώσαμε κάποιες εμφανίσεις στο «Χαμάμ», έναν πολύ όμορφο χώρο στα Πετράλωνα, και, όπως φαίνεται, θα επιστρέψουμε εκεί. Αυτή τη στιγμή ετοιμάζω κάποιες συμμετοχές σε δουλειές πολύ αγαπημένων φίλων ομοτέχνων μου. Βάζω σε σειρά τις συγγραφικές και θεατρικές μου ανάγκες και «συσκέπτομαι» με τον εαυτό μου. Το σίγουρο είναι ότι μετά από όλη τη διαδικασία της δημιουργίας του δίσκου τώρα θέλουμε να τον χαρούμε, να παίξουμε, να τραγουδήσουμε και να πάμε και στην επαρχία. Να κάνουμε τον δίσκο μας γιορτή!

Εμείς θα προσθέσουμε μόνον ότι όχι απλώς το αξίζουν αλλά και το δικαιούνται αμφότεροι....

ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΚΑΡΟΥΝΗΣ

Ξεκινάμε από τη βάση μιας κοινής αισθητικής

Δεν μπορούσαμε όμως να μην απευθύνουμε μερικές ερωτήσεις και στον εξαίρετο ερμηνευτή του δίσκου.

* Το γεγονός ότι και οι δύο είστε «παιδιά» των Ακροάσεων της Μικρής Αρκτου θεωρείτε ότι είναι ένας ακόμα παράγοντας για την τόσο καλή συνεργασία σας;

Εγώ είμαι «παιδί» της Δεύτερης Ακρόασης της Μικρής Άρκτου και ο Σπύρος της Τέταρτης. Το γεγονός και μόνον ότι και οι δύο σε διαφορετικές χρονικές στιγμές επιλέξαμε την Μικρή Άρκτο κάτι σημαίνει σίγουρα, αν μη τι άλλο ξεκινάμε από τη βάση μιας κοινής αισθητικής.

* Τι είναι αυτό που καταρχήν σάς προσέλκυσε στα τραγούδια του Σπύρου Παρασκευάκου και πόσο «δικά σας» τα αισθανθήκατε;

Το πρώτο πράγμα που παρατήρησα στα τραγούδια του Σπύρου ήταν ότι όλα τους σε υποδέχονται με ένα «χαμόγελο» και αυτό ήταν μια καινούργια συνθήκη για εμένα. Ύστερα, όταν ξεκίνησε η διαδικασία της δημιουργίας, σε πολλά από τα τραγούδια ήμουν παρών, τα δοκιμάζαμε κατευθείαν με τη φωνή μου. Από την πρώτη στιγμή τα αισθάνθηκα δικά μου.

* Βρίσκετε κάτι διαφορετικό στους στίχους του σε σχέση με οποιουσδήποτε άλλους έχετε ερμηνεύσει ώς τώρα;

Ο Σπύρος είναι ένας νέος δημιουργός, εγώ μέχρι τώρα είχα την τύχη να ερμηνεύσω στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου, του Μάνου Ελευθερίου, του Μιχάλη Γκανά, του Χρίστου Γ. Παπαδόπουλου κ.ά. ή να τραγουδήσω σε παραστάσεις των οποίων τα κείμενα είχαν γράψει ο Ιάκωβος Καμπανέλλης ή ο Παρασκευάς Καρασούλος. Θεωρώ ότι ο Παρασκευάκος μπορεί και έχει τη δυνατότητα να είναι και αυτός, μαζί με άλλους της γενεάς του, συνεχιστής του σημαντικού έργου των «μεγάλων». Το διαφορετικό που έχουν οι στίχοι του έγκειται στο νεαρό της ηλικίας του, χωρίς αυτό να τους καθιστά υποδεέστερους. Ίσα - ίσα, αποπνέουν μια φρεσκάδα που από την πρώτη στιγμή σε κερδίζει...

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)