to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Σούπερ πρόστιμο για τα Pampers

Πρόστιμο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού θα κοστίσει στην Procter & Gamble η υπόθεση των «χρυσών Pampers» με τα οποία η αμερικανική πολυεθνική κυριαρχούσε επί χρόνια στην ελληνική αγορά βρεφικών προϊόντων πληρώνοντας, όπως αποδείχθηκε, κάτω από το τραπέζι για να εκτοπίζει τους ανταγωνιστές της και να δεσμεύει χώρο για τα προϊόντα της στα καλύτερα ράφια των σουπερμάρκετ.


Πρόκειται για την τρίτη σοβαρή καταδίκη ξένης πολυεθνικής από τις αρχές Ανταγωνισμού τα τελευταία χρόνια για ανάλογες καταχρηστικές πρακτικές, ύστερα από αυτή της εταιρείας Nestle το 2009 (πρόστιμο 30 εκατ. ευρώ) και της Tasty το 2012 (16,2 εκατ. ευρώ) οι οποίες επίσης εξοβέλιζαν τους ανταγωνιστές τους.

Μέσα στο καλοκαίρι αναμένονται επίσης δύο ακόμη καταδικαστικές αποφάσεις έναντι πολυεθνικών από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, στη μία περίπτωση για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά μπίρας και στην άλλη περίπτωση κατά της Colgate Palmolive για συμφωνίες απαγόρευσης παράλληλων εισαγωγών στα απορρυπαντικά.

Η καταδίκη της Procter & Gamble βασίστηκε σε στοιχεία από την αυτεπάγγελτη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, σύμφωνα με τα οποία η εταιρεία είχε υιοθετήσει σε συνεργασία με μεγάλα σουπερμάρκετ καταχρηστικές εμπορικές πρακτικές που απέβλεπαν στη διατήρηση ή και την ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά προϊόντων παιδικής πάνας.

Μεταξύ άλλων αποκαλύφθηκε ότι, κατά την περίοδο 2003-2011, η εταιρεία:

● Προσέφερε ειδικές, διαφορετικού ύψους εκπτώσεις ανά σουπερμάρκετ, ανάλογα με τις ποσότητες προϊόντων Pampers που θα πουλούσε.

● Παρείχε επιπλέον έκπτωση ή παράλληλες παροχές στα σουπερμάρκετ, εφόσον οι λιανέμποροι παρείχαν στα προϊόντα της Procter & Gamble περισσότερο χώρο στα ράφια τους (π.χ. πάνω από τον μισό τους χώρο) και εξασφάλιζαν καλύτερη προβολή στους κωδικούς των προϊόντων της.

● Χορηγούσε ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις σε συνδυασμένες αγορές, όταν δηλαδή τα σουπερμάρκετ προμηθεύονταν παράλληλα με τις πάνες και άλλα προϊόντα της ίδιας μάρκας (μωρομάντιλα και κρέμες), ώστε το κόστος προμήθειας για τα σουπερμάρκετ να είναι χαμηλότερο έναντι του ανταγωνισμού.

● Χρησιμοποιούσε «μη εύλογους όρους συναλλαγών», στην ουσία δηλαδή «χρημάτιζε» τους λιανέμπορους με ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις, ώστε οι προωθητικές ενέργειες που διενεργούσαν τα ίδια τα σουπερμάρκετ να γίνονται για τα προϊόντα Pampers εις βάρος των άλλων ανταγωνιστών της.

Το «παιχνίδι του ραφιού»

Η υπόθεση της P&G δεν αποτελεί παρά μια μικρογραφία των μεθόδων με τις οποίες παίζεται το μεγάλο «παιχνίδι του ραφιού», με υπόγειες συναλλαγές και συμφωνίες μεταξύ των μεγάλων προμηθευτών και των σουπερμάρκετ, και το οποίο ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την ακρίβεια στην Ελλάδα.

Από την άλλη πλευρά, η κριτική που ασκείται είναι πως το ύψος του προστίμου που επιβλήθηκε στην πολυεθνική φαντάζει πολύ μικρό σε σχέση με τα έσοδα και την κερδοφορία που είχε όλα αυτά τα χρόνια.

Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της P&G, ο τζίρος της αυξήθηκε μεταξύ 2003-2011 κατά 50% (από τα 283 στα 419 εκατ. ευρώ), ενώ αθροιστικά αυτό το διάστημα η εταιρεία είχε συνολικά έσοδα άνω των 3,5 δισ. ευρώ και κέρδη πάνω από 110 εκατ. ευρώ από όλες τις δραστηριότητές της.

Πηγές της Επιτροπής Ανταγωνισμού απαντούν για το θέμα ότι το πρόστιμο επιβάλλεται με βάση τυποποιημένο συντελεστή επί του τζίρου και δεν κρίνεται κατά το δοκούν. Σε ό,τι αφορά την καταβολή του προστίμου, το πιθανότερο είναι ότι η εταιρεία θα ακολουθήσει την «πεπατημένη» της προσβολής του στα διοικητικά δικαστήρια με στόχο, αν δεν το ακυρώσει, να επιτύχει μια μείωση 30%-40% σε σχέση με την αρχική ποινή που της επιβλήθηκε.

2023 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)