to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Σκέψεις και προτάσεις για τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρέπει να γίνει λειτουργικά, καταστατικά και ουσιαστικά πιο ανοικτός προς την κοινωνία, γιατί μόνον έτσι θα μπορέσει ως σύγχρονο κόμμα εξουσίας να συναρθρώσει αποτελεσματικά τις φωνές, τις ανάγκες και τις αγωνίες του συνόλου της κοινωνίας και ειδικά των μελών της που υποφέρουν στην καθημερινότητά τους από τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα και την αντιδημοκρατική θεσμική αναδίπλωση της χώρας.


Ι

Εκκινώντας την πορεία προς το 3ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, οφείλουμε να αναστοχαστούμε πάνω στις κοινωνικές ανάγκες τις οποίες το κόμμα έρχεται να απαντήσει, έπειτα από την κυβερνητική εμπειρία της περιόδου 2015-2019 αλλά και τις εκλογικές αποτυχίες του 2019, με δεδομένο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έλαβε ένα ισχυρό 31,5%. Το κάλεσμα για άνοιγμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ώστε τα μέλη του να πάρουν το κόμμα στα χέρια τους δεν είναι ένας τυπικός ή τετριμμένος απόηχος, αλλά ουσιαστική ανάγκη ώστε το κόμμα να στοιχηθεί με την κοινωνία, ως εν δυνάμει κυβερνητικός πόλος.

Ήδη, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, έχει ξεδιπλώσει και υλοποιεί ένα ακραία νεοφιλελεύθερο σχέδιο που επιτίθεται άμεσα στην εργασία και στην κοινωνία, προωθεί έναν αντιδημοκρατικό θεσμικό μετασχηματισμό του κράτους και επιπλέον δείχνει να αδιαφορεί για τις επιπτώσεις της πανδημίας. Επιπρόσθετα με τις παλινωδίες στην εξωτερική πολιτική της χώρας, έχει υπαναχωρήσει από εθνικές γραμμές θέτοντας σε κίνδυνο ισχυρά κεκτημένα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Παρά τη μιντιακή υπεροπλία της, η κυβέρνηση Μητσοτάκη εισπράττει ήδη κοινωνική δυσφορία, χωρίς αυτό να συνεπάγεται όμως ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επωφελείται πολιτικά και σε εκλογική δυναμική.

ΙΙ
Η μετεξέλιξη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προφανώς και δεν μπορεί να είναι αδιάφορη προς τις κοινωνικές ανάγκες και τις προκλήσεις των καιρών, είτε αφορούν το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, την ψηφιακή μετάβαση και την 4η βιομηχανική επανάσταση, είτε ζητήματα δημοκρατίας, θεσμικής λειτουργίας και δικαιωμάτων, πολλώ δεν μάλλον τα δημόσια αγαθά της υγείας, της παιδείας, της κοινωνικής ασφάλειας και της ενέργειας. Τα επιτακτικά κοινωνικά αιτήματα είναι πολυσχιδή και μοιάζουν να εκκινούν από διαφορετικές συχνά αφετηρίες, ειδικά όταν αναφέρονται στην παραγωγική βάση της χώρας, την κατανομή του παραγόμενου πλούτου και τις ιδιαίτερες σχέσεις που διαχρονικά έχουν αναπτυχθεί μεταξύ συγκεκριμένων οικονομικών-παραγωγικών / επαγγελματικών ομάδων και του πολιτικού συστήματος. Σε κάθε περίπτωση, η συνάρθρωση των αιτημάτων αυτών, αναδεικνύει και την ανάγκη ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ να μετεξελιχθεί από ένα κόμμα της παραδοσιακής ριζοσπαστικής αριστεράς, σε έναν πολιτικό φορέα που ενώ δεν θα χάσει το ριζοσπαστισμό του, θα πρέπει να εκφράζει ευρύτερα στρώματα και ομάδες της ελληνικής κοινωνίας. Η ανάγκη αυτή δεν είναι άσχετη με το πώς ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ συγκροτείται, οργανώνεται και λειτουργεί ως κόμμα και βέβαια, πώς αυτό θα πρέπει να αντικατοπτρίζεται από τις πολιτικές και προγραμματικές του θέσεις.

Το άνοιγμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην κοινωνία αποτελεί ένα μείζονος σημασίας ζήτημα που άπτεται της ίδιας της δημοκρατικής λειτουργίας του κόμματος, αλλά και της απάντησής του στα κοινωνικά αιτήματα και την πολιτική τους εκπροσώπηση. Γιατί πώς αλλιώς μπορεί ένα κόμμα να συναρθρώσει τα αιτήματα αυτά εάν ταυτόχρονα δεν αφουγκράζεται την κοινωνία, δεν ενσωματώνει ως πολιτικός οργανισμός τους φορείς τους οποίους καλείται να εκφράσει και να εκπροσωπήσει; Το ρητορικό αυτό ερώτημα μας οδηγεί να στοχαστούμε πάνω στο πώς θέλουμε να είναι συγκροτημένος ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και να αναλογιστούμε εκείνες τις τομές που ως εργαλεία, καθώς και ως ουσιώδη χαρακτηριστικά και δομές λειτουργίας θα καταστίσουν το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ένα σύγχρονο, ανοιχτό, προοδευτικό και ριζοσπαστικό κόμμα της αριστεράς. Θεωρούμε ότι η ριζική αλλαγή του καταστατικού του βάσει συγκεκριμένων αρχών που προάγουν τη συμμετοχή των μελών, ανοίγουν το κόμμα προς την κοινωνία, ενδυναμώνουν τα όργανά του, διασφαλίζουν τις δημοκρατικές διαδικασίες και κινητοποιούν εν τέλει την κοινωνία προς δημοκρατικές θεσμικές τομές, αποτελεί αναγκαίο όρο αυτής της προσπάθειας, εν όψει και του 3ου Συνεδρίου.

Άλλωστε, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ως κυβερνητικό κόμμα και ισχυρός πόλος στο πολιτικό σύστημα της χώρας όπως πλέον έχει διαμορφωθεί, οφείλει ο ίδιος να επιδείξει ένα οργανωτικό και λειτουργικό μοντέλο, όταν σύμφωνα με τις προγραμματικές του θέσεις επιδιώκει το ριζικό μετασχηματισμό του κράτους, μια σύγχρονη και δημοκρατική δημόσια διοίκηση και βέβαια, τη δημοκρατική θεσμική επαναθεμελίωση του πολιτικού συστήματος.

ΙΙΙ
Με βάση τις παραπάνω σκέψεις, θεωρούμε σκόπιμη την εισαγωγή ριζικών αλλαγών στο ισχύον καταστατικό του κόμματος και ειδικότερα, μεταξύ άλλων, για τα εξής:

Εκλογή του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ από τα μέλη
Σε ένα σύγχρονο δημοκρατικό κόμμα που διεκδικεί την κυβέρνηση ο πρόεδρός του είναι εν δυνάμει πρωθυπουργός. Υπ’ αυτή την έννοια η εκλογή του στη θέση του επικεφαλής του κόμματος δεν μπορεί να προκύπτει από ένα κλειστό σώμα εκλεκτόρων, ειδικά σε ένα πολιτικό / πολιτειακό σύστημα το οποίο είναι παραδοσιακά πρωθυπουργοκεντρικό, όπως το ελληνικό. Κατ’ αναλογία, οι δήμαρχοι και περιφερειάρχες εκλέγονται απευθείας από τους πολίτες, κάτι το οποίο δεν άλλαξε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με την εισαγωγή της απλής αναλογικής στην αυτοδιοίκηση. Η εκλογή του εν δυνάμει πρωθυπουργού απευθείας από το εκλογικό σώμα δεν αποτελεί μόνο αμεσοδημοκρατική διαδικασία, ούτε κινδυνεύει να οδηγήσει σε πρωσοπολατρεία, καθώς αυτή η τελευταία όταν υπάρχει, συνήθως προηγείται της άμεσης εκλογής και δεν είναι αποτέλεσμα αυτής, τουλάχιστον σύμφωνα με τα ιστορικά παραδείγματα που έχουμε. Επιπλέον σε ένα συμβολικό και πολιτικό επίπεδο δίνει την ευκαιρία να επιβεβαιωθεί (ή όχι) η εμπιστοσύνη σε ένα πρόσωπο και εν τέλει του αποδίδει την πολιτική ισχύ που απαιτείται για τον επικεφαλής ενός κυβερνητικού κόμματος, ώστε να μην υποτάσσεται σε εσωκομματικούς μηχανισμούς και συγκυριακούς συσχετισμούς δυνάμεων.

Ασυμβίβαστο μελών των διαφόρων οργάνων

Η μαζικότητα και η συμμετοχή προϋποθέτουν ότι υπάρχουν θέσεις στο κομματικό οργανισμό για όλα τα μέλη που θέλουν να συνεισφέρουν αλλά και να εκτεθούν σε εκλογικές διαδικασίες. Το φαινόμενο όπου το ίδιο κομματικό μέλος είναι ταυτόχρονα συντονιστής σε μια ΟΜ, μέλος Νομαρχιακής, καθώς και σε άλλα κομματικά όργανα δεν συνάδει με ένα κόμμα με πολλά στελέχη και μέλη. Ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα στα κομματικά μέλη να συμμετέχουν και να ακούγεται η φωνή τους, χωρίς να διαμεσολαβείται διαρκώς από τα ίδια κομματικά στελέχη που σχεδόν μονοσήμαντα κατείχαν τις θέσεις στα κομματικά όργανα. Η θέσπιση ασυμβίβαστου μεταξύ συντονιστή ή μέλους συντονιστικής επιτροπής ΟΜ και συντονιστή ή μέλους συντονιστικής σε επίπεδο νομαρχιακής, ή σε άλλο κομματικό όργανο (τα τμήματα του κόμματος σε συγκεκριμένους τομείς πολιτικής δεν αποτελούν τέτοια όργανα που να ισχύει το ασυμβίβαστο), είναι το ελάχιστο που μπορεί να τεθεί. Ασυμβίβαστα προς τη βουλευτική ιδιότητα για συγκεκριμένες κομματικές θέσεις, όπως και ασυμβίβαστα για ηθικούς λόγους (όπως του συνεργάτη βουλευτή ή κυβερνητικού αξιωματούχου με μη εκλόγιμη θέση σε κομματικό όργανο) μπορούν να θεσπιστούν στο νέο καταστατικό, τόσο για λόγους διαφάνειας, όσο και για λόγους διεύρυνσης της συμμετοχής μελών σε όσο το δυνατόν πιο κεντρικά όργανα (ώστε να μην μονοπωλούνται οι θέσεις αυτές από βουλευτές και συνεργάτες αυτών). Ομοίως, κάθε μέλος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα μέλος σε δύο ΟΜ, π.χ. μία τοπική βάσει κατοικίας και μία κλαδική βάσει επαγγέλματος.

Συγκρότηση Εθνικού Συμβουλίου με ex officio / αριστίνδην συμμετοχή

Ένα εθνικό συμβούλιο με συμμετοχή εκλεγμέων, ex officio ακόμα και αριστίνδην μελών, για την ανάδειξη του πλουραλισμού του κόμματος – αλλά όχι της πολυγλωσσίας – και της εμπειρίας των στελεχών του, χωρίς να μονοπωλείται από βουλευτές ή «επαγγελματικά» στελέχη. Θα μπορούσαν λ.χ. να συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, συντονιστές νομαρχιακών και θεματικών ή περιφερειακών επιτροπών.

Συγκρότηση κεντρικής εφορευτικής επιτροπής

Η τήρηση ξεκάθαρων κανόνων και διαδικασιών που δεν ερμηνεύονται κατά το δοκούν, με βάση τοπικές ή άλλες ιδιαιτερότητες, η διαφάνεια και εν τέλει η ισονομία, αποτελούν βασικούς πυλώνες της εσωκομματικής δημοκρατίας. Χρειάζεται ένα κεντρικό όργανο επί θητεία, τα μέλη του οποίου δεν θα μπορούν να είναι οπουδήποτε υποψήφιοι σε κομματικά όργανα που εκλέγονται, το οποίο θα επιβλέπει τις κομματικές εκλογικές διαδικασίες και όπου είναι αναγκαίο θα επιλύει σχετικά προβλήματα κατά τρόπο γενικό, καθολικό και πρακτικό. Η κεντρική εφορευτική επιτροπή μπορεί να επικουρείται από τοπικές / περιφερειακές εφορευτικές επιτροπές, να κατευθύνει και να υποστηρίζει τις εφορευτικές επιτροπές για τις κομματικές εκλογές ΟΜ, νομαρχιακών κλπ., ενώ θα έχει την πλήρη ευθύνη για τη διεξαγωγή εκλογών ανάδειξης προέδρου, καθώς και για εκλογικές διαδικασίες όταν προκύπτουν, σε επίπεδο συνεδρίου ή συνδιασκέψεων, όταν απαιτείται (δηλ. ψηφοφορίες που διεξάγονται κατά τη διάρκεια συνεδρίου ή συνδιάσκεψης για λήψη συγκεκριμένων αποφάσεων ή ανάδειξη συγκεκριμένων οργάνων / επιτροπών ad hoc).

Καταγραφή και αποσαφήνιση ρόλων και αρμοδιοτήτων μεταξύ των επιπέδων οργάνωσης (ΟΜ – ΝΕ – ΠΣ)

Πέρα από λόγους ορθολογικής οργάνωσης και διαχείρισης, πρέπει να προσδιοριστούν με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια οι ρόλοι, οι αρμοδιότητες και οι σχέσεις (πολιτικές-κομματικές, οικονομικές, τοπικές και θεματικές), για τις Οργανώσεις Μελών, τις Νομαρχιακές Επιτροπές, τυχόν θεματικές επιτροπές και τα Τμήματα πολιτικής του κόμματος. Εκτός της θέσπισης πιθανόν ασυμβίβαστων, η ύπαρξη συγκεκριμένων ρόλων με καθορισμένες αρμοδιότητες (λ.χ. συντονιστής και αναπληρωτής του, υπεύθυνος οικονομικών / ταμίας, γραμματέας, υπεύθυνος επικοινωνίας) πρέπει να οριοθετηθούν τα πεδία παρέμβασης, οι μεταξύ τους σχέσεις και η συνολική αναφορά, κάθε φορά, στο ανώτερο ιεραρχικά όργανο, όχι με την έννοια της κομματικής πειθαρχίας, αλλά κυρίως με όρους συντονισμού της πολιτικής δράσης και παρέμβασης και της κατά το δυνατόν ομογενοποιημένης έκφρασης των κομματικών θέσεων στα διάφορα πεδία πολιτικής παρέμβασης. Χωρίς να αίρεται η σχετική αυτονομία κάθε επιπέδου οργάνωσης και χωρίς να υπερ-καθορίζεται η αυτο-οργάνωση, χρειάζεται σε κάθε περίπτωση, οποιοδήποτε κομματικό όργανο να μπορεί να εκφέρει την πολιτική θέση του κόμματος κατά τρόπο δομημένο-συγκεκριμένο, όπως έχει αποτυπωθεί στα επίσημα κομματικά κείμενα, στο πλαίσιο πάντα των δικών του αρμοδιοτήτων.

Εφαρμογή εργαλείων ψηφιακής διακυβέρνησης / συμμετοχής – Ενίσχυση του i-ΣΥΡΙΖΑ

Στη σύγχρονη εποχή και όχι μόνο λόγω των συνθηκών της πανδημίας, τα ψηφιακά εργαλεία δίνουν τη δυνατότητα της άμεσης πληροφόρησης, της συμμετοχής, καθώς και της διαβούλευσης σε ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων. Η πλατφόρμα του i-ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να επεκταθεί ώστε να παρέχει τέτοια εργαλεία και επιπρόσθετα να αποτελέσει το κεντρικό σημείο αναφοράς για την πληροφόρηση μελών, Νομαρχιακών Οργανώσεων και Οργανώσεων Μελών, την αποστολή τεκμηρίωσης και υλικού και την άντληση του υλικού για τις θεματικές ή τοπικές εξορμήσεις του κόμματος. Ταυτόχρονα, ως ολοκληρωμένη ψηφιακή πλατφόρμα, αν και αυτό δεν υποκαθιστά ποτέ την ανθρώπινη επαφή, μπορεί να παρέχει περαιτέρω ψηφιακά εργαλεία συνδιάσκεψης, διεξαγωγής μετρήσεων γνώμης, ακόμη και ψηφοφορίας, προς όφελος της ευρύτερης δυνατής συμμετοχής, διασφαλίζοντας όμως (μέσω ψηφιακής ταυτοποίησης) την ασφάλεια δεδομένων και την ταυτοπροσωπία, ζητήματα που άλλωστε έχουν πλέον λυθεί τόσο τεχνολογικά, όσο και νομικά.

Εφαρμογή ενεργητικών πολιτικών / εργαλείων συμμετοχής και αυτο-οργάνωσης

Το σύνθημα «να πάρουμε το ΣΥΡΙΖΑ στα χέρια μας» για να μη μείνει απλό σύνθημα – κάλεσμα θα πρέπει να συνοδεύεται τόσο από τις αναγκαίες παρεμβάσεις σε επίπεδο καταστατικού, όσο και από τα κατάλληλα εργαλεία, ειδικά δε αυτά που μέσω των τεχνολογιών ψηφιακής διακυβέρνησης διευκολύνουν την πρόσβαση, πληροφόρηση και συμμετοχή. Κυρίως όμως θα διευκολύνουν τη λειτουργία και τη συμμετοχή. Θεσμικά – καταστατικά, η συγκρότηση θεματικών ή τοπικών επιτροπών θα πρέπει να γίνεται με αποφάσεις των εκάστοτε κομματικών οργάνων (π.χ. ΟΜ ή ΝΕ), επιτρέποντας, αν όχι επιδιώκοντας, και τη συμμετοχή μη κομματικών μελών με γνώση, εμπειρία και ειδίκευσης στο κάθε φορά αντικείμενο. Επίσης, η πλατφόρμα του i-ΣΥΡΙΖΑ, μπορεί και εδώ να συνεισφέρει, ενσωματώνοντας π.χ. εξειδικευμένα κανάλια πληροφόρησης, θεματικά και τοπικά, καλεντάρι εκδηλώσεων ανά ΝΕ ώστε να διευκολύνεται ο προγραμματισμός αλλά και η πληροφόρηση για συμμετοχή και παρακολούθηση των εκδηλώσεων, αποθετήριο άρθρων κλπ. Χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία, ανοίγοντας τις Οργανώσεις και τις διάφορες επιτροπές στην κοινωνία, στόχος είναι να υπάρχει κατάλληλο και επαρκές πλαίσιο για τη συμμετοχή και την αυτο-οργάνωση, ώστε να είναι πρακτικά και ουσιαστικά υλοποιήσιμες και οι Οργανώσεις ή οι εκάστοτε επιτροπές να μην λειτουργούν ως κλειστές λέσχες όπου οι σύντροφοι αναμασούν θεωρητικές ή ιδεολογικοπολιτικές προτάσεις που δεν έχουν αντίκρισμα στην κοινωνία.

Συγκρότηση κεντρικής επιτροπής δεοντολογίας

Κάποιοι ίσως αισθανθούν άβολα ή στεναχωρηθούν, πλην όμως η δεοντολογία είναι μείζονος σημασίας, όχι όταν εγείρονται πολιτικές ή ιδεολογικές διαφωνίες (εξαιρουμένων των αντιδημοκρατικών και αντι-αριστερών), αλλά όταν αφορούν συμπεριφορές, πράξεις ή παραλείψεις που δεν συνάδουν με το ήθος της Αριστεράς. Μια κεντρική επιτροπή δεοντολογίας μπορεί να λειτουργεί και ως συμβουλευτικό-καθοδηγητικό όργανο, αλλά και ως ελεγκτικό, στο βαθμό που σε οποιοδήποτε κομματικό μέλος ή όργανο εμφανίζονται πρακτικές ή συμπεριφορές που αξιολογούνται ως αντικαταστατικές, ενάντια στις αρχές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ή ότι δεν συνάδουν με το αριστερό ήθος.

Καταγραφή και αποσαφήνιση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων μελών και φίλων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Η συνεισφορά, η συμμετοχή, η ελεύθερη διατύπωση γνώμης των απλών μελών, ή / και των φίλων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η καθοδηγητική λειτουργία κάποιων οργάνων και των μελών τους έναντι άλλων οργάνων, πρέπει να καθορίζονται με σαφήνεια. Αντίστοιχα, η οικονομική συνεισφορά, ειδικά για ένα κόμμα της ριζοσπαστικής Αριστεράς που δεν ενισχύεται και δεν θέλει να ενισχύεται από οργανωμένα συμφέροντα, πρέπει να είναι ξεκάθαρο για τα μέλη και τις Οργανώσεις του, ότι αποτελεί έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της αυτονομίας και ανεξαρτησίας του. Θα πρέπει επίσης να καταστεί σαφές για τους συντρόφους ότι η συμμετοχή στις ΟΜ δεν αντισταθμίζεται από τη συμμετοχή σε κλαδικές Οργανώσεις. Η συμμετοχή όλων μας είναι εθελοντική, όμως αυτό δεν μειώνει την ευθύνη ώστε να ανταποκρινόμαστε στα κομματικά καθήκοντα, ούτε βέβαια η μη συμμετοχή, η αποχή και η μη οικονομική συνεισφορά στην τοπική ΟΜ ανάλογα με τον τόπο κατοικίας ή δραστηριότητας κάποιου, αναπληρώνεται από την ενεργοποίηση σε κλαδικές – επαγγελματικές ΟΜ. Το καταστατικό θα πρέπει να αποσαφηνίσει έτσι την έννοια του μέλους, τις υποχρεώσεις και δεσμεύσεις που αναλαμβάνει ως πλήρες μέλος ενός αριστερού ριζοσπαστικού κόμματος που βασίζεται στα μέλη του και στη διαθεσιμότητά τους. Γιατί βέβαια, παραμένουν ζητούμενα και η ενεργητική κατά το δυνατόν συμμετοχή των συντρόφων, αλλά και η οικονομική τους συνεισφορά για τα διάφορα λειτουργικά έξοδα των ΟΜ, καθώς και η διαθεσιμότητα σε λειτουργίες που απαιτούν ιδιαίτερες δεξιότητες ή γνώσεις.

Εφαρμογή εθνικού Μητρώου Μελών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Ένα εθνικό ή κεντρικό Μητρώο των μελών του κόμματος, με πληρότητα στοιχείων ανά γεωγραφικό διαμέρισμα, επαγγελματική κατηγορία, δημογραφικά στοιχεία κλπ., θα διευκολύνει τη λειτουργία των Οργανώσεων (ΟΜ και ΝΕ) και θα δώσει κεντρικά και συνολικά στο κόμμα σαφή και αντικειμενική εικόνα για τη διείσδυσή του στην κοινωνία. Προφανώς θα πρέπει να διασφαλίζεται το απόρρητο των στοιχείων και ο έλεγχος πρόσβασης σε αυτά. Θα αποκλείεται έτσι το θλιβερό φαινόμενο διπλο-εγγραφών για κατά το δοκούν χρήση από όσους ενάντια σε κάθε δεοντολογία και δημοκρατική λειτουργία προσπαθούν να παρουσιάσουν μια πλαστή εικόνα για μέλη οργανώσεων κλπ. Ταυτόχρονα, δημιουργεί μια πλήρη, οριζόντια και ολοκληρωμένη συγκρότηση του κόμματος, ώστε να περάσει από ένα μοντέλο χαλαρής σχέσης κόμματος-μέλους, ή προσωπικής σχέσης ψηφοφόρου-πολιτευτή, σε ένα μοντέλο συγκροτημένου και οργανωμένου σύγχρονου κόμματος που χρησιμοποιεί τα ψηφιακά εργαλεία και γνωρίζει τους ανθρώπους και τα μέλη του.

IV
Οι παραπάνω σκέψεις δεν είναι εξαντλητικές, αλλά κυρίως προωθούν συγκεκριμένες αρχές και ιδέες, για το πώς μπορούμε να συγκροτήσουμε με αριστερή, δημοκρατική λογική, ταυτόχρονα όμως με αποτελεσματικότητα και ειλικρίνεια τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Να προωθήσουμε τις εξελίξεις και να δώσουμε φωνή στις υγιείς δυνάμεις της κοινωνίας που δεν ακούγονται και παραμένουν εκτός ενός συμμετοχικού μοντέλου. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν αρκεί να γίνει πιο «ελκυστικός» - δεν είναι προϊόν, παρά τις αναλύσεις επικοινωνιολόγων και πολιτικών επιστημόνων που βλέπουν τα κόμματα ως προϊόντα και το εκλογικό σώμα ως καταναλωτές.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρέπει να γίνει λειτουργικά, καταστατικά και ουσιαστικά πιο ανοικτός προς την κοινωνία, γιατί μόνον έτσι θα μπορέσει ως σύγχρονο κόμμα εξουσίας να συναρθρώσει αποτελεσματικά τις φωνές, τις ανάγκες και τις αγωνίες του συνόλου της κοινωνίας και ειδικά των μελών της που υποφέρουν στην καθημερινότητά τους από τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα και την αντιδημοκρατική θεσμική αναδίπλωση της χώρας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, εν τέλει για να συνομιλήσει με την κοινωνία, για να ανοίξει αμφίπλευρα πολιτικά και πολύπλευρα κοινωνικά, θα πρέπει να προχωρήσει χωρίς να φοβάται ότι θα αλλοιωθεί το «αριστερό DNA» του, ξεπερνώντας τεχνοφοβικές στάσεις και ιδεολογικές αγκυλώσεις που ανάγονται σε άλλο αιώνα, ακόμα και σε άλλες κοινωνίες. Θα πρέπει να υφίσταται ως σύγχρονο κόμμα εξουσίας, χωρίς φοβίες και χωρίς να υποτάσσεται σε κέντρα και παράκεντρα, είτε βουλευτο-κεντρικά, είτε γύρω από μηχανισμούς και προσωπικά συμφέροντα που χρησιμοποιούν το κόμμα για την αυτο-αναπαραγωγή τους. Να αντιμετωπίσει θεσμικά-καταστατικά την πολυθεσία και τη γραφειοκρατικοποίηση, αναδεικνύοντας και απελευθερώνοντας τα μέλη και τα στελέχη του, σε μια προσπάθεια αξιοποίησης όλων των ανθρώπων του, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα, τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους.

Οι σύγχρονες ανάγκες και οι περιορισμοί, κυρίως όμως τα προτάγματά μας, επιβάλλουν να προχωρήσουμε με ένα κόμμα ουσιαστικά δημοκρατικό και αριστερό που έχει στραμμένο το βλέμμα του στις προκλήσεις του μέλλοντος, χωρίς άλλες δεσμεύσεις παρά μόνον αυτή: να οδηγήσει την κοινωνία, συμβαδίζοντας μαζί της. 


Τα μέλη της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ανατολικής Αττικής
Νίκος Ζολοταριώφ, Γενικός Γραμματέας Δήμου Μαραθώνος
Χρήστος Πετράκος, Δικηγόρος

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)